جهاد تبیین.m4a
5.75M
تبیینِ جهاد تبیین
تاملاتی در نسبت جهاد تبیین و احیای امر ائمه
@rezakarimi
@estentagh
توهین کنندگان را دعوت میکنم تا کتاب بخوانند. احادیثی را از کتاب #عیون_اخبارالرضا علیهالسلام انتخاب کردم. امام میفرمايد اهل نیکی به دیگران باش حتی اگر آنها اهلش نباشند و نيز میفرماید به فاجر هم نیکی کن. کسی که مظهر رحمت و رافت الهی است چطور اجازه میدهد که هر کسی را صرفا به خاطر گناهکار بودنش کشت؟! ربط دادن پرونده یک قاتل به امام غلط است. چرا حساب امام رحمت را از جهال و کجفهمها جدا نکنیم؟ هر کس عامدانه به مظهر رحمت پشت کند شایسته لعن است.
#عنکبوت_مقدس
#امام_رضا علیهالسلام
#رضا_جان
نسخه گزیده کتاب عيون، تحت عنوان #چشمه_های_بهشت در #جشنواره_کتابخوانی_رضوی و در شمارگان بالا چاپ و توزیع شده است.
هر کسی #سامرا نمیرود چون هنوز هم محیطش نظامی و امنیتی است و در جای دوری قرار دارد؛ در #اقصیالمدینه. این عبارتی قرآنی است نه فقط به معنای دورترین نقطه شهر بلکه در مورد لایه پنهان و زیرزمینی و نقطه غریب شهر؛ جایی که مردانی در غیبت هستند و مردم شهر آنها را نمیبینند. در روايات شیعی رَجُلٌ مِنْ أَقْصَى اَلْمَدِينَةِ يَسْعىٰ (قصص٢٠ و یس۲۰) بر شیعیان گمنام و اهل تقیه تطبیق داده شده است. پس این اصطلاح ذوبطون و چند لایه است.
ائمه هر چه به خاتم الاوصیاء نزدیک شدند بیشتر در غیبت رفتند. امام هادی ع ارتباطاتش با مردم کمتر شد و فرزندش در حصار نظامی (عسکری) قرار گرفت. فرزند امام عسگری ع مخفیانه متولد شد و بعد در غیبت صغری رفت و سپس غیبت کبری شروع شد. با این سابقه، وقتی میبینیم که حرم عسکریین در دورترین نقطه سامرا هنوز هم در غربت است، بیشتر اقصیالمدینه معنا میشود. این بار حصار نظامی توسط شیعیان امام ایجاد شده است و مردم شهر از حرم دور و بیگانه از امام هستند. تصویر گنبد در حاشیه شهر دوری را گواهی میدهد. #سرداب_مقدس در زیرزمین این حرم اما دورتر و مخفی تر است. این سرداب نمادی از حال و وضع امام غایب است.
دیدیم که دوری فقط مکانی نیست معرفتي هم هست پس اقصیالمدینه گاهی از نظر مکانی در دل شهر است. امام زمان اکنون در اقصیالمدینه زندگی میکند و البته او منفعل و منزوی نیست بلکه صفت يَسْعىٰ در قرآن نشان فعال بودن و اثرگذار بودن اوست ولی ما نمیفهمیم. او بین ماست؛ جایی همین نزدیکی که کمتر کسی میبيند؛ خیلی دور خیلی نزدیک.
تأملى در اندیشههای سید مرتضی آوینی درباره زبان فارسی:
چگونه زبان فارسی نجات پیدا میکند؟
http://fdn.ir/72243
20.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عنکبوت علیه عنکبوت مقدس
پاسخ هر اقدام باید از جنس آن باشد. مثلاً نمیتوان شعر را با بیانیه جواب داد یا اثر یک فیلم را با سخنرانی احساسی جبران کرد.
گفتگوی قاتل با یک روحانی قاضی در اواخر فیلم #عنکبوت جمعبندی خوبی از پرونده قتلهای زنان خیابانی مشهد است و پاسخی به فیلم #عنکبوت_مقدس محسوب میشود.
@rezakarimi
غدیر۳.m4a
2.54M
نقد وبررسی کتاب غدیر
اثر مرحوم علی صفایی حائری
٢٦ تیر ۱۴۰۱
@rezakarimi
کجا میتوان با مجوز دین کسی را الزام کرد؟
تامل در یک کلیدواژه راهگشاست.
فتنه ابتلای در دین و قتل دین انسانهاست و اکبر و اشد از قتل جانها است، به گونهای که منجربه استضعاف و جلوگیری از راه خدا میشود. خداوند دستور به جنگ با فتنه داده است. فتنه بر اثر عمل به متشابهات و تقلب امور پدید می آید و راه چاره آن هجرت و جهاد است نه صبر و تحمل، مگر آنکه درافتادن با آن موجب تقویت فتنه شود. البته مبارزه با فتنه و نهی از اکراه در دین هر دو یک هدف دارند: تبیین دین. هر گاه تبیین دین به نام فتنهستیزی و به نام آزادی به خطر افتد باید باید بین این دو به نحوی اهم و مهم کرد. جمع بین آیات فتنه و آيات آزادی درست است نه ایجاد تقابل بين اسلام رحمانی و جباری.
بعضی از مصاديق فتنه مانند ممنوعیت رسمی مناسک دینی و آزار مؤمنان واضح و آشکار هستند ولی بعضی گناهان دیگر مانند بدحجابی در صورتی از سطح گناه صغيرة بالاتر رفته و به فتنه تبدیل میشوند که منجربه تسلط اشرار و استضعاف مؤمنين شود. در آن صورت باید با این گناه مسلط همانند فتنه برخورد کرد.
بعد از این بحث مبنایی باید افزود:
ضرورت الزام و حجاب_اجباری مانع آن نیست که با نگاه رحمت الهی به بدحجابها بنگریم همچنانکه رهبر در مورد بدحجابها گفت ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم میکند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت. یا حاج قاسم گفت آن دختر بدحجاب هم دختر من است. پس زمانی که از گشت ارشاد دفاع میکنیم باید ایجاد نفرت ها را هم نقد کنیم تا راه میانهای باز شود. وقتی سخنان رهبری در نقد مخالفان با حجاب اجباری را نقل میکنیم مواظب باشیم که این سخنان ایشان فراموش نشود که: موی سر بیرون بودن، گناه کبیره که نیست! از غیبت و دروغ که بالاتر نیست! از رشوه گرفتن و خوردن که بالاتر نیست! اما چنانچه دیدید یک نفر با همین حالت به اداره میآید و جلو آخوند اداره هم سرش را بالا میگیرد و راه میرود؛ این میشود گناه کبیره. یعنی در جهت تسلّط اشرار است؛ به آن کسانی که میخواهید امر و نهی کنند، تفهیم کنید که ما از آنها چه میخواهیم.
@rezakarimi
@estentagh
#شهید_مطهری از علمداران مبارزه با #تحریفات_عاشورا بود
اما اولا او با بسیاری روضهها موافق بود و معتقد بود اگر کسی تاریخ عاشورا را بخواند می بیند از زنده ترین و مستند ترین و از پرمنبع ترین تاریخ ها است.
ثانیاً امروزه در انعکاس نظریات او در کتاب #حماسه_حسینی اغراق میشود مثلاً او بیآبی را در خیمهها از زمان بستن فرات در روز هفتم نفی میکند ولی منظورش نفی اصل تشنگی و شهادت در عطش نبوده است.
ثالثاً تحریفشناسی او در دو بخش سخنرانی و یادداشت آمده است و آنچه در یادداشتها چاپ شده (مانند دختری در شام...) گاهی فهرستهای شخصی خلوت اوست که نمیدانیم چرا در سخنرانی نگفته و دلیلش تردید یا تحقیق بوده یا فرصت نداشته است؟
رابعاً معتقدم آن شهید بزرگوار از منظر خاصی به واقعهای بزرگ نگاه کرده و همه ابعاد آن را خوب درک نکرده است و مثلا به دلیل تاکید زیاد بر حماسه حسینی، از حقیقت #یامظلوم دور شده است.
اساساً بسیاری از اسرار کربلا نوشتنی نیست بلکه رسیدنی است. بعضی اسرار را بزرگان دیگر بیان کرده اند و بسیاری هنوز ناگفته مانده است. علت اختلاف در برخی جزئیات این ماجرا فقط جعل نیست گاهی اسرار به صورتی ناپخته به عوام منتقل شده است و تفسیر خواص بر تشتت آراء اضافه کرده است. راه حل این است که همه چیز در هر جا و به هرکس بازگو نشود و نیز هرکس به هراندازه یقین دارد سخن بگويد و چون عقلش نمیرسد فورا حکم به جعل و تحريف ندهد.
برنامه تلویزیونی #حسینیه_معلی یکبار دیگر اندیشهورزان جوان انقلاب اسلامی را درگیر موضوع #تصرف_در_تکنیک کرده است. اندیشهای که امثال #آوینی و #مددپور آن را برابر #غربزدگی در هنر و رسانه و دیگر مظاهر مدرنیته مطرح کردند. اکنون عدهای معتقدند مانند #روایتفتح و فیلم مهاجر این برنامه حادثه ای از جنس خود انقلاب اسلامی است چون نمونه اعلایی از سیطره انسان انقلاب اسلامی بر اقتضائات برنامههای نمایشمحور متداول است. آنها معتقدند نباید به اسم عمقاندیشی در برابر در میدان بودن و خلاقیتهای مؤمنانه ایستاد و نباید فقط به فکر تأسیس جامعهای نو بوده و به فکر چالشهای موجود نباشیم.
برخی این برنامه را عصرجدیدی دیگر دانسته و برخي میگویند اخیرا شبیه حسینیه معلا در شبکههای ماهوارهای از عراق پخش شده است.
اما مشکل اصلی این است که گفتهاند نیازمند «مشاهدهی دقیق و موشکافانه» هستیم ولی پیش از ادعا موشکافی نمیبینیم. منتقدان میگویند باید ملاک و معیار این ادعاها روشن شود.
نظر من این است که قرآن گرچه ملاک خروج از استضعاف را اجتماع صالحان میداند ولی در همان شرایط تفرقه اعمال صالح مؤمنان را بی اثر نمیداند. پس ضمن نظر به امت واحدهی فردا میتوان در بنبستنماند وهمه چیز را به فردا نسپرد. ولی مسئله این است که از کلیگویی خارج شویم و قبل از هر ادعایی بپرسیم در عصر عسرت و حیرت عمل صالح در هنر و رسانه و اقتصاد و... چیست؟ رجوع به قرآن بر اساس کتبی همچون آینه جادو پیشنهاد اول من است.
در مورد حسینیه معلی معتقدم همانطور که کشتی امام حسین ع اوسع و اسرع است، اشک بر ایشان از فراگیرترین مظاهر دینی است که عوام و خواص را درگیر میکند و ساخت برنامه دینی بر اساس آن راحتتر و سریعتر محقق میشود. فقط این را باید دانست که هر کسی از رحمت واسعه به اندازه ظرف خود برداشت میکند پس واسعه بودن لزوماً نشانه عمیق بودن همه مخاطبین نیست و نمیتوان حادثه را بزرگتر از آنچه هست نشان داد.
@rezakarimi