هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
#سراج
#مباحثه_بیانات_رهبری
🔰 تقریر و تحلیلی از دیدار رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت ۱۳ آبان ماه
تحلیل2⃣
۳-موضوع سومی که اهمیت دارد، توجه به نقش جوانان در این حرکت است. در این دیدار از ابعاد مختلفی به این مسئله پرداخته شده است. ابتدای سخنرانی، به پشتوانه معنوی لازم برای حرکت طولانی پیش روی جوانان پرداختند و فرمودند این جوانان هستند که صاحب کشور، دنیا و نظم جهانی فردا هستند. سپس از ماجرای تسخیر لانه جاسوسی که مصداق قیام جوانان در مقابل استکبار آمریکایی است یاد کردند و از آن به عنوان یک حادثه برجسته، فراموش نشدنی و نقطه عطف تاریخی نام بردند. در نهایت نیز به امکان نقشآفرینی جوانان در ادامه حرکت ملت ایران در تقابل با استکبار پرداختند و در اینباره به نقشهایی همچون تقویت فکر و طراحی نقشه راه، پیشرفت علمی، پیشرفت فناوری و نیز «ارتباط و تماس به همتایان در کشورهای اسلامی، کشورهای منطقه و فراتر از آن» در جهت «تبیین حقایق» و «یادآوری وظایف جوانان دنیا» اشاره میکنند.
ایشان در دیدار اخیر خود با دستاندرکاران کنگره ملی شهدای کرمانشاه نیز به تاثیرگذاری جوانان در مجموعه ملت پرداختهاند.(۲)
در توضیح این مطلب باید گفت: رهبر معظم انقلاب همواره به جایگاه اقشاری خاص در حرکت عمومی ملت توجه دادهاند که از جمله میتوان به زنان و جوانان اشاره نمود. شاید اهمیت جایگاه این دو قشر به سبب ظرفیت مهمی باشد که آنان در شروع قیام و شکستن مارپیچ سکوت و سکون دارند. این دو قشر به تبع ظرفیت بالای انگیزشی و عاطفی و نیز فاصله اندک میان اقدام و انگیزه، قدرت فوقالعادهای در پیشبردن صحنه دارند. البته اهمیت جایگاه این دو قشر، حضور افرادی که وجهه عقلانیتِ ساختاری و نظم بخششان غلبه دارد، نفی نمیکند؛ هر چند که در شکل مطلوب، خود آن عقلانیت باید متصف به وصف آرمانگرایی و انقلابیگری باشد. اگر به هر دلیلی میان این دو فاصله بیافتد، به نظر، ولایت فقیه میتواند از ترکیب این اقشار توازنی در جامعه بیافریند.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
#سراج
#مباحثه_بیانات_رهبری
🔰 تقریر و تحلیلی از دیدار رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت ۱۳ آبان ماه
تحلیل3⃣
۴- از موارد دیگری که در این دیدار قابل رصد است، دلالتهای آن درباب تغییر نظم جهانی است. تغییر نظم جهانی کنونی که دستگاه جنایتکاری بر آن حاکم است، نیازمند الهامات انقلاب اسلامی است.(۳) منطق انقلاب اسلامی در به هم زدن نظام سلطنتی پهلوی در ایران، درسهای مهمی برای تغییر نظم استکباری جهانی پیش روی ما قرار میدهد. جمهوری اسلامی تا آن زمان که بتواند حرکتی عمومی در میان ملتها علیه نظم استکباری جهانی ایجاد نماید، باید همزمان به سه لایه توجه کند: هم باید به تعلیمات اسلام، فریضهی ظلمستیزی و احکام دفاعی عمل کند و به عبارتی در مسیر جهاد فی سبیل الله اقدام نماید؛ هم از جهت قوانین بینالمللی اهل دقت و رعایت باشد و بر اساس همان قوانین با جهان احتجاج نماید و نفاق و استکبار حاکمان بر نظم جهانی را افشا نماید و نهایتا به دنبال خلق تفاهم جهانی جدیدی باشد. در این دیدار رهبری به هر سه لایه توجه دادهاند. در مورد اخیر، شادیای که در برخی کشورها پس از عملیات وعده صادق انجام شد را شاهدی بر انسانی و بینالمللی بودن اقدام ایران دانستند.
۵_برای آنکه نقشآفرینی جوانان در تبیین حقایق و نیز یادآوری وظایف به سایر جوانان دنیا-اعم از کشورهای اسلامی، منطقه و فراتر از منطقه- از طریق تماس و ارتباطگیری، واقعی باشد و همچون موارد مشابه به اقدامات نمایشی منجر نگردد، نیازمند توجه به الزامات آن خصوصا کار جدی و مستمر حلقههای میانی و نیز توجه به بسترهای تربیتی دانشجویان و دانشآموزان در این باره است. سیره شخص آیتالله خامنهای(حفظه الله) در دوره جوانی میتواند الگویی در اینباره باشد.
پ.ن:
(۱) بیانات در دیدار خانوادههای شهدای امنیت- ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
(۲) بیانات در دیدار دستاندرکاران کنگره ملی شهدای کرمانشاه-۱۴۰۳/۰۷/۱۵
(۳) بیانات در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی-۱۴۰۳/۰۷/۱۱
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
#سراج
📃 لیست پیوندهای مرتبط با "بیانات رهبری به مناسبت ۱۳ام آبانماه"
▪️فهرست تفصیلی بیانات
▫️تقریر
▪️تحلیل: در تحلیل به ۵ نکته اشاره شده است:
۱. آنچه که در نقطه عطف کنونی اهمیت بیشتری دارد وضع «ملت ایران» در مواجهه با استکبار است:
"آمادگی، عدم غفلت از تجارب تاریخی،عدم گرفتار شدن به خط تردید و انکار و عدم تعلل و کوتاهی".
مسئولين، صرفا نمایندگان ملت هستند.
۲. وضع کنونی، نتیجه مبارزه تاریخی ملت ایران با استکبار و پیشرفت قطعی آن است.
تقلیل ها، مانع جمعبندی صحیح ملت و درک او از موقعیت تاریخی میشود.
۳. جوانان، از جمله اقشار تاثیرگذار در قیام و حرکت عمومی ملت و پیشروی آن هستند، چرا که فاصله میان انگیزه ایمانی و عمل انقلابی شان اندک است. عقلانیت و نظام محاسبه انقلابی ضروری است والا توازن آفرينی ولی فقیه میان آرمانخواهی و پیشرفت گرایی جوانان از سویی و عقلانیت نظم گرا و ساختاری مدیران کهنسال و بروکرات از سویی دیگر، راهگشا خواهد بود.
۴.الهام انقلاب اسلامی در تغییر نظم جهانی.
۵. ضرورت توجه به الزامات واقعی نقش آفرينی منطقهای و جهانی دانشجویان و دانشآموزان: کار جدی حلقه های میانی و زمينههای تربیتی.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
#یادداشت
#طوفان_الاقصی
🔰خط سازش در میانه جنگ بینظیر
✍️ حجتالاسلام رضا محمدآبادی
ماجرای مقاومت در برابر نظم سلطه، به نقاط حساس خود رسیده است.
جمهوری اسلامی، فرهنگ مقاومت را در منطقه اسلامی منتشر کرد. هسته های مقاومتی شکل گرفت. با نقشآفرینی شهدایی چون حاج قاسم سلیمانی، سید حسن نصرالله و ابومهدی المهندس، این هستهها تبدیل به جبهه شدند. در ماجرای طوفانالاقصی، با طراحی و جهاد فی سبیلاللهِ یکی از این هسته ها، یعنی مقاومت فلسطینی، نقشه استکبار که در حال نهایی شدن برای منطقه و دنیای اسلام بود به هم خورد.
جنگی بی نظیر و بی سابقه در تاریخ بشریت و اقلا در دوره متاخر، رقم خورد:
از سویی مردم غزه صبر، توکل و ایستادگی فوق العاده از خود نشان دادند و از سویی جنایت رژیم صهیونی با آن همه امکانات شاخص شد.
مردم غزه با این مقاومت، قدرت اسلام و حقیقت مردمیِ جبهه حق را نشان دادند.
قاعده و سننی چون "کم من فِئة قليلة غلبت فِئة کثیره بإذن الله" عینی و محسوس گردید و گروهی اندک با امکاناتی محدود، قدرتهای استکباری را تحقیر کرد.
هسته هایِ مستقل دیروز که امروز جبهه اند، از غزه پشتیبانی کردند و توانایی واقعی خود را نمایاندند و نیز حقانیت وجودی خود را در برابر سلطه صهیونی به اثبات رسانیدند.
به صورت بینظیری مسئلهی فلسطین، مسئلهی اول افکار عمومی جهان شد؛ در مقیاس جهانی وجدانها آزرده، بیدار و همدل شد و فرصتی بزرگ در برابر جبهه حق و جبهه مقاومت گشوده شد.
این همه، رخ داده است و ماجرا به نقاط حساس خود رسیده است.
اما باز، صدای خطّ سازش در جهان اسلام و نیز ایران به گوش میرسد، گاه در قالب تحلیل و استدلال، گاه در قالب تنظیم خبر و یا غیر آن. جهت گیری کلی، ایجاد تردید، ترس و عقبنشینی در امت اسلام و ملت ایران است. در اينباره، در ایران بیشترین ارجاع به اقتصاد و البته توسعه کشور است.
اما؛ در برابر این خطّ باید ایستاد و گفت ۴۰ و اندی سال عقب نشینی نکردیم و امروز که شجره طیبه ای استوار در برابر شجره ای خبیثه که بی ریشه و در حال زوال است، ایستاده است نباید عقب نشست.
و نیز باید دانست که روی دیگرِ خط تسلیم و سازش منطقهای، عدم پذیرش و پیشبرد ایده اقتصادی جمهوری اسلامی در دو دهه گذشته است. ایدهای که رهبری در سال ۱۳۸۵، در قالب سیاستهای کلی اصل ۴۴ طرح کردند و انتظار داشتند که تا حدود سال ۱۳۸۸ و یا ۱۳۸۹، بتوان نشانههای یک تغییر محسوس را در اقتصاد ملاحظه نمود.(۱) پس از تشدید تحریمها، ایشان این سیاستها را که نمونه یک اجتهاد صحیح شرعی میدانستند،(۲) در قالب سیاستهای اقتصاد مقاومتی تکمیل کردند. اما همان خط سازش، با طرح مسئله مذاکرات برجام و با جدی نگرفتن طرح اقتصادی مذکور، نقشی اساسی در ناکام گذاشتن آن ایفا کرد و در نتیجه، موجب یک دهه عقب ماندگی در اقتصاد شد.
پ.ن:
(۱)بیانات در دیدار مسئولان اقتصادی و دستاندرکاران اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، ۱۳۸۵/۱۱/۳۰
(۲)دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر انقلاب، ۱۳۸۷/۰۶/۰۷
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
نگاه سیاسی رهبری درباب تعامل و مذاکره با آمریکا و اروپا
به سبب تحولات جهان و منطقه و نیز روی کار آمدن دولت چهاردهم، "مسئله مذاکره با آمریکا و برخی کشورهای اروپایی"، در فضای کشور مجددا در حال طرح جدی است.
ماجرای مذاکره با آمریکا و کشورهای غربی، پس از انقلاب، از مهمترین و جنجالی ترین مسائل بوده و هست و البته داغ بودن این مسئله را نمیتوان صرفا به اراده یک یا چند جریان و یا برخی اشخاص برگرداند، هر چند که آن سهم را نیز انکار نمیتوان نمود. حل و رفع مسائلی در این وزان، محتاج زمان و زبانی اجتماعی_تاریخی است.
اما آنچه که اهمیت دارد تبیین تفاوت دو نگاه و تحلیل سیاسیِ راهبردی در اینباره است؛ والا پیچیدگیهای صحنه و عمل موجب خواهد شد که عدهای مانع فهم درست مردم و ارتقای هوشمندی سیاسی آنان شوند و مردم نتوانند از تجارب گذشته خود عبرت آموزند.
میتوان در خصوص مسئله مذاکره، تاریخِ مواضع رهبری را رصد نمود و تحولات آن را توضیح داد. اما، یکی از بیانات مهم ایشان که به صراحت در آن به نگاه سیاسی خود اشاره میکنند، سخنرانی ای است که در اواخر دهه ۷۰ در دیدار با جوانان استان اردبیل ایراد کردهاند(۱۳۷۹/۰۵/۰۵) و اخیرا نیز در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس(۴ مهر) و همچنین در دیدار با دانشجویان و دانشآموزان(۱۳ آبان) همان منطق را به نحوی تکرار نمودند.
از زیربناهای این بحث طولانی در جمهوری اسلامی، فهمی است که از "علت دشمنی" و "امکان رفع دشمنی دشمنان" وجود دارد.
آنچه که در دیدارهای مذکور بدان اشاره شده، آن است که ایشان خود را واجد یک نگاه سیاسی در این باره میدانند.
رهبری معتقدند با توجه به حرف نوی جمهوری اسلامی و الگو بودن نظام اسلامی برای ملتهای مسلمان، رفع دشمنی دشمنان ممکن نیست، مگر آن که ما از جمهوری اسلامی دست برداریم.
از نظر ایشان، اگر رفع و کم کردن دشمنی ممکن باشد، با "اقتدار، عزت و استقلال ایران"، "طی مدارج علمی و صنعتی و فناوری"، "استحکام قدرت نظامی و پایه های اقتصادی کشور"، "برطرف کردن محرومیتها"، "بهره برداری از منابع سرشار و غنی کشور"، "بالا رفتن معرفت سیاسی در آحاد مردم" است. تا پیش از این نقطه، اقدام برای رفع دشمنی از طریق مذاکره و نزدیکی و ارتباط، به معنای تیز کردن آتش دشمنی و ستمگری دشمن است.
اگر چه در مواردی، رهبری فرصت تجربه برای نگاه مقابل را فراهم کردهاند، ولی این امر نباید موجب غفلت از خط راهبردی ایشان گردد. نباید گذاشت که در افکار عمومی و نیز رسانهها، تمایز جدی این نگاه با نگاه مقابل آن گم شود.
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
#سراج
#مباحثه_بیانات_رهبری
🔰 تقریر و تحلیلی از دیدار رهبر انقلاب اسلامی با بسیجیان(۵ آذرماه)
تقریر
رهبر انقلاب اسلامی، 5 آذرماه به مناسبت سالگرد تشکیل بسیج مستضعفین، دیداری با مجموعهای از بسیجیان داشتند. ایشان بحث خود را در این دیدار، در 4 بخش ارائه نمودند.
1-ابتدا «بسیج مستضعفین» را پدیدهای «بینظیر و بیسابقه»، «غیر تقلیدی» و «ریشهدار در تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی» دانستند و سپس نتیجه گرفتند که این پدیده، «ماندنی و ثابت» خواهد بود.
2-در محور دوم به تبیین چیستی بسیج( یک «مکتب» و یک «شبکهسازی فرهنگی، اجتماعی، نظامی») و دو خصوصیت پایهی آن(خودباوری و خدا باوری) پرداختند و نتیجهی آن را غلبه قطعی بر نقشه و سیاست استکبار در تحقیر و سلطه بر ملتها شمردند.
3- در محور سوم نیز به سه نکته در باب بسیج اشاره کردند:
اول، تبیینی از تاریخ تولید و رسوخ بسیج(بمثابه روحیه، تفکر و فرهنگ) در کشور توسط امام و کارکردهای آن از سال 1342 تا کنون ارائه نمودند و بنابراین حفظ روحیه و آمادهبه کاری بسیجی و حساس بودن در قبال حوادث را ضروری شمردند. سپس در نکته دوم از «بنبست شکنی» تفکر و فرهنگ بسیجی برای جوان بسیجی ایرانی سخن گفتند و نهایتا در نکته سوم درباره ضرورت تقویت(سازمان) بسیج و ابعاد آن مطالبی بیان کردند.
4- در محور چهارم، در قالب دو نکته به مسائل جاری منطقه پرداختند. ابتدا خیال پیروزی دشمنان احمق را نفی کردند و بر عدم پیروزی او در غزه و لبنان تا کنون و در آینده تاکید نمودند و ماوقع را جنایت جنگی دانستند و صدور حکم اعدام سران جنایتکار را ضروری شمردند و حکم بازداشت را در این باره کافی ندانستند.
در نکتهی دوم نیز بیان نمودند که جبهه مقاومت در پی جنایات رژیم در فلسطین و لبنان «تقویت، توسعه و تشدید» خواهد شد و این امر را یک قاعده کلی و الزام قطعی تخلف ناپذیر دانستند و فرمودند که گسترش فردای جبهه مقاومت چند برابر امروز آن خواهد بود.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
#سراج
#مباحثه_بیانات_رهبری
🔰 تقریر و تحلیلی از دیدار رهبر انقلاب اسلامی با بسیجیان (۵ آذر ماه)
تحلیل 1⃣
پس از دقت در محورهای طرح شده در این دیدار، علاوه بر تحلیلی که ناظر به دلالتهای کلی و فرامتن این دیدار میتوان بیان نمود، در بخشهای مختلف آن نیز میتوان تأمل نمود و به نکاتی دست یافت:
1- پرداخت مکرر رهبری به «پدیده بسیج» و تلاش ایشان در جهت تبیین، تفسیر و معنا بخشی به آن و نیز ارتقای کاراییاش، خود، موضوعی شایسته توجه و نشان از اهمیت آن است. همانگونه که در ابتدای همین دیدار بیان کردهاند، بسیج پدیدهای «بینظیر و بیسابقه»، «غیر تقلیدی»، «ریشهدار در تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی» و بنابراین «ماندگار» است. گویا علت دقت ایشان در این پدیده نیز مرتبط با همین نکته باشد. با این وجود، نهاد علم و اندیشه، حتی در محافل انقلابیاش، آنچنان که باید به کنکاش در این پدیده نپرداخته است.
2- در این دیدار، «چیستی بسیج» به دو بعدِ «مکتبی، فکری، فرهنگی» و «شبکهسازی فرهنگی، اجتماعی و بعد نظامی» آن توضیح داده شده است. از سویی به تفکیک این دو از یکدیگر از حیث تاریخ پیدایش و تأسیس(زمان) اشاره شده است و از سویی به منحصر نبودن روحیه، تفکر و فرهنگ بسیجی در سازمان و شبکه بسیج اشاره شده است. در جهت اول، به دو تاریخ برای بسیج میپردازند. امام خمینی(ره) به عنوان پدید آورنده بسیج، از سویی «تفکر بسیجی» را از سال 1342 تا 1357 در کشور زمینهسازی کردند و در کشور رسوخ دادند و از سویی دیگر در سال 1358 و در میانه تهدیدات ناشی از تسخیر لانه جاسوسی، «فرمان تشکیل بسیج مستضعفین» را مبتکرانه صادر نمودند و به یک «شبکه سازی فرهنگی، اجتماعی و بعد نظامی» دست زدند.
توجه به تفکیک این دو، دلالتهایی دارد؛ از جمله اینکه مهندسین فرهنگی برای پیدایش یک پدیده بومی در کشور محتاجِ زمینهسازی تاریخی، فرهنگی هستند.
یا اینکه ضروری است از کارایی هر دو بعد در پیشرفت به سمت اهداف استفاده نمود؛ بلکه از آنجا که بعد اصلی بسیج، وجهه مکتبی و فکری آن است، به این بعد بیشتر توجه نمود و شبکه بسیج را مبتنی بر آن بهینه و تکامل بخشید.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
#سراج
#مباحثه_بیانات_رهبری
🔰 تقریر و تحلیلی از دیدار رهبر انقلاب اسلامی با بسیجیان (۵ آذر ماه)
تحلیل2⃣
3- رهبر انقلاب در تبیین چیستی بسیج بمثابه یک تفکر و فرهنگ، به دو امرِ «خداباوری(ایمان» و «خودباوری(اعتماد به نفس)» اشاره کردند و خصوصیات دیگر بسیج را ریشهدار در همین دو امر دانستند. ایشان علاوه بر ذکر کارکردهای این تفکر در «فروپاشی رژیم پهلوی بدون جنگ مسلحانه و صرفا با حضور جسمی و ایمانی مردم و تصرف میدان از سوی آنان» و نیز کارکردهای دیگر آن در «قبل، هنگام و بعد از دفاع مقدس»، نتایجی ناظر به شرایط کنونی منطقه، جهان و کشور نیز گرفتند.
ایشان در تبیین ویژه خود، از سویی به «دو خصوصیت از وضع کنونی جهان و منطقه» اشاره کردند که عبارت است از: «تلاش استکبار برای سلطه بر ملتها با نرمافزار و حصار تحقیر» و نیز «بنبستهای تحمیلی پیش روی جوانان جهان با وجود آنکه آنان همان امیدهای اصلی پیدایش تغییر در وضع جهان هستند. اما از سویی دیگر راهحل این وضع را، «تفکر و فرهنگ بسیجی»، مبتنی بر دو پایه اصلی آن یعنی «خداباوری و خودباوری» و سایر خصوصیات منتج از آن شمردند.
در این جهت، خداباوری را به آثار و نتایجی چون «تسلیم در مقابل خدا»، «توکّل به او و تکیه و امید به کمکش» و «یقین و اعتماد به حقیقت وعده الهی و کمکهای او در شرایط آمادگی و ضمنا ناممکن دانستن کارها» معنا کردند و مبتنی بر آن اضافه کردند که بسیجی از آرمانها و اهدافی چون «جامعه اسلامی، تمدن اسلامی و استقرار عدالت» برخوردار است و از مرگ هراسی ندارد و پیش روی خود راه باز شهادت و مقامات عالی الهی را میبیند. در این باره به اصرار بسیجیان برای حضور در جنگ در زمان دفاع مقدس و دفاع از حرم اشاره کردند.
در معنای خود باوری نیز به نتایجی چون کشف ظرفیتهای وجودی از جمله قدرت اراده در انسان که گاهی منجر به خلق امر جدید میشود اشاره کردند و نیز افزودند که جوان بسیجی مقهور و مرعوب اراده دشمن نمیشود بلکه های و هوی سلطهگرانی چون رژیم صهیونیستی را تمسخر میکند.
بنابراین، تفکر بسیجی و خصوصا بسیجی جوان ایرانی، امکان جهان کنونی برای شکستن بنبستها و حصارهای تحمیلی اعم از تحقیر ملتها برای سلطه آنان و احساس بیهودگی جوانان است. آرمان او برای نابودی رژیم صهیونیستی، مصداق مهمی از این امر به شمار میرود. تفکر بسیجیای که میتواند رژیم پهلوی را با خصوصیاتی شبیه رژیم صهوینی بدون جنگ مسلحانه و صرفا با حضور و جانفشانی مردم در میدان به فروپاشی بکشاند، ظرفیتهای بزرگی در ایجاد گشایش برای امت اسلامی و شکستن نظام سلطه جهانی و حرکت به سوی تمدن اسلامی در خود دارد.
از جهتی دیگر، با نظر به کارکردهای بیان شده میتوان دریافت که بسیج، امکان کشور در ایجاد توانایی اجتماعی و علمی در درون و بنابراین تولید قدرت سیاسی و نفوذ بینالمللی در خارج از کشور است.
به نظر میرسد تبیین فوق از «بسیج» در لایههایی از حاکمیت مغفول است و برای برخی جریانهای سیاسی نیز تهدید به شمار میرود. به همین دلیل میبینیم صرفا بسیج را در شکل یک سازمان و شبکه تقلیل میدهند، از آن برای پیشبرد پروژههایی که با توان عادی اداری به نتیجه نمیرسد استفاده میکنند و نهایتا در مواردی قدرشناسی هم نمیکنند.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
#سراج
#مباحثه_بیانات_رهبری
🔰 تقریر و تحلیلی از دیدار رهبر انقلاب اسلامی با بسیجیان (۵ آذر ماه)
تحلیل3⃣
4- سخن از آرمان نابودی رژیم صهونیستی توسط جوان بسیجی ایرانی، در این برهه زمانی و پس از تقریبا یک سال از طوفان الاقصی امری بدیع در کلام ایشان به شمار میرود. ولو آنکه نتوان دلالتهای میدانی از این سخن برداشت نمود، صِرفِ القاء این آرمان و تقریر آن در ذهن و روح جوان بسیجی ایرانی باید دارای اهمیت تلقی گردد.
5-از نکات دیگر این دیدار که در چارچوب موارد «تقویت بسیج»(تقویت سیاسی) ذکر شده است، این بود که فرمودند بسیج باید بداند دوگانه مطلوب آمریکا برای کشورهای منطقه دیکتاتوری(استبداد) و آنارشیسم(هرج و مرج و دشواری زندگی بر مردم) است و در مقابل پیدایش هر یک از این دو در کشور که البته در آن دشمن دست دارد، باید بایستد.
این نکته هم از حیث ارائه نقشهی دشمن برای کشورهای منطقه از لبنان و سوریه و عراق و... حائز اهمیت است و به فهم وضعیت منطقه و تجویز لازم در قبال آن کمک میکند و هم از حیث تحذیری که نسبت به آینده کشور میدهند مهم به شمار میرود. این تحذیر که ممکن است در کشور، یکی از این دوگان از سوی دشمن پدید آید و بسیج در مقابله با این دوگان در کشور نیازمند تقویت است، مطلبی است که اولا باید بیشتر فهمیده شود و ثانیا آمادگیهای لازم برای آن تهیه گردد.
نسبت به تحقق این دوگانه در کشور، مسئله اغتشاش و هرج و مرج امری دارای سابقه در تاریخ انقلاب است و در همهی موارد (74، 78، 88، 98، 1401) این نقشآفرینی بسیج بوده است که به صورت جدی مشکل را حل کرده است. هر چند که نباید غفلت کرد و شاید نمونههای جدیدی از آنارشیزم هم امکان تحقق داشته باشد و بسیج تجربه مواجهه با آنها را نداشته باشد و از این جهت نیازمند تقویت و کمک است
اما مسئله دیکتاتوری و استبداد چطور؟ اصلا چگونه این امر در نظام جمهوری اسلامی امکان تحقق دارد؟ اولا آنگونه که از سیاق کلام برداشت میشود، این دو صورت، اشاره به دو فرض عینی در فلسفه سیاسی دارد و سخن درباره جوهری اندیشهای نیست.
دیکتاتوری در دوره مدرن، به معنای تحقق استبداد استعماری است. همان گونه که ایشان در دیدار دانشجویی سال 1401 اشاره کردهاند، استعمار در قرن 20 ام به صورت مستقیم عمل نمیکند بلکه مهرههایی از داخل ملت، به نحوی تربیت میشوند که «همان کاری را انجام بدهند که استعمارگر بنا بود انجام بدهد، همان حرفی را بزنند که او بنا بود بزند، همان اقدامی را در کشور انجام بدهند که استعمارگر بنا بود انجام بدهد»(1). در این دیدار نیز به بیانی دیگر به همین حقیقت اشاره میکنند؛ این که یک قدرت مستبدّ که منفعت مردم و مصلحت عمومی را نمیسنجد و گرفتار خودرأیی است، بر سر کار باشد و با او قرار بگذارند و او تسلیم آنها باشد. در جمهوری اسلامی امکان تحقق این امر وجود دارد و راه مقابله با آن نیز بسیج است. باید در هر دو طرف این دوگانه، تجارب گذشته ملاحظه و بر آن اساس در موارد جدید اقدام گردد.
6- از جمله نکات قابل توجه در این دیدار اشاره مجدد ایشان به وضعیت ایران در دوران قاجار و پهلوی و نیز ذکر ماجرایی دیگر از جنگ جهانی اول بود. وضع کنونی جهان که مشرف به تغییر نظم است، شبیه اتفاقاتی است که پس از جنگ اول و دوم جهانی رخ داد. در چنین لحظاتی است که مستکبران با نرم افزار خطرناک تحقیر ملتها در صدد بازتولید سلطه خود در جهان هستند. نحوه عمل ملّتها در این زمان، سرنوشت آینده آنان را مشخص خواهد کرد.
غفلت نکردن و نگاه به «محیط بینالمللی، محیط منطقهای، تعاملها، رابطهها و نسبتها» و صرفا مشغول به مسائل داخلی نشدن یکی از آن مواردی است که رهبری در دیدار با «اعضای ستاد برگزاری کنگره بینالمللی شهدای مقاومت و مدافع حرم» برشمردند و ماجراهای مشروطه و بعد سر کار آمدن رضاشاه پهلوی و نیز ماجرای کودتای 28 مرداد را ذیل این غفلت معنا نمودند و در مقابل، عملِ شهدای مدافع حرم در مقابل نقشه خاورمیانه جدید را مصداق این توجه دانستند.(2)
از منظری دیگر در دیدار با «خانوادههای شهدای امنیت»، مسلط شدن دشمن و ایجاد ناامنی را به روگردانی از ابزارهای قدرت(در ابعاد مختلف آن) توسط سوء سیاست زمامداران نالایق و بعضا خائن و وابسته مرتبط دانستند و ماجرای اشغال کشور در جنگ بینالمللی اول و دوم را از این منظر تحلیل کردند.(3)
پ.ن:
۱_ بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان-1401/02/06
۲_بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بینالمللی شهدای مقاومت و مدافع حرم- 1403/03/30
۳_بیانات در دیدار خانوادههای شهدای امنیت- 1403/08/06
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
#سراج
📃 لیست پیوندهای مرتبط با "بیانات رهبری به مناسبت دیدار با بسیجیان (5 آذر ماه)"
▪️فهرست تفصیلی بیانات
▫️تقریر
▪️تحلیل: در تحلیل به 6 نکته اشاره شده است:
۱. اهمیت پرداخت مکرر رهبری به پدیده بسیج، جهت معنا بخشی و ارتقای کارایی آن.
۲. تفکیک دو بعد «مکتبی، فکری» بسیج و «شبکهسازی فرهنگی، اجتماعی و بعد نظامی» آن(از حیث تاریخ پیدایش و بیان دو تاریخ برای بسیج و از حیث منحصر نبودن روحیه، تفکر و فرهنگ بسیجی در سازمان و شبکه بسیج) و اشاره به دلالت این تفکیک.
3. تصویر متفاوت رهبری از «چیستی بسیج»(تفکر بسیجی و خصوصا بسیجی جوان ایرانی، امکان جهان کنونی برای شکستن بنبستها و حصارهای تحمیلی از یک سو و امکان کشور در ایجاد توانایی اجتماعی و علمی در درون و بنابراین تولید قدرت سیاسی و نفوذ بینالمللی در خارج از کشور از سویی دیگر)؛ غفلت لایههایی از حاکمیت از این تصویر و تهدید آن برای برخی جریانهای سیاسی.
4. القاء آرمان نابودی رژیم صهیونیستی از سوی بسیجی ایرانی.
۵. معنای تحذیر رهبری از دوگانه «دیکتاتوری(استبداد)-آنارشیزم(هرج و مرج)» در کشورهای منطقه از جمله ایران و نقش بسیج در مقابله با آن در داخل کشور.
6. وجه یادآوری مجدد وضعیت ایران در جنگ جهانی اول؛ مختصات عمل ضروری ملت در زمان تغییر نظم جهانی.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزارش_جلسه
#گفت_و_گو_با_طعم_پیشرفت
جلسه۴۴
در ادامه بررسی و گفت و گو بر سر مباحث اصل ۴۴ در بیانات رهبری، مروری بر فیشهای سال ۱۳۹۶ شد. بعد از ۳ سال که احتمالا به دلیل مذاکرات برجام، از سوی رهبری بحث و تاکید خاصی بر ماجرای اصل ۴۴ انجام نمیشود، ایشان از این سال مجددا به طرح بحث در اينباره میپردازند.
از محورهای اصلی فیشهای مذکور، اعلام نارضایتی ایشان از عدم تحقق و پیشروی این سیاستها چه در این دولت و چه در دولت قبل است.
از جهتی در دیدار با جمعی از اساتید، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه ها از وجود یک گره علمی سخن میگویند که باید معنا گردد این گره در کجا تصویر میگردد؟ طبعا با توجه به بیانات سابق ایشان، مقصودشان، خود سیاستها نیست. شاید بتوان آن را به گرههای علمی در فرایند اجرای سیاستها معنا نمود.
از طرف دیگر چند ماه بعد، در دیدار با هیئت دولت ریشه را در عدم اجرای تصمیمات بیان میکنند.
پرسشی که بدان پرداخته شد آن بود که چرا در دولت یازدهم و دوازدهم با وجود این که طبعا برداشت اولیه، همراهی آنان با خصوصی سازی است، باز رهبری در اجرای سیاستها حتی از جهت "سپردن مسئولیّتهای اقتصادی به بخش خصوصی" ناراضی هستند؟
شاید یکی از ریشههای این امر را بتوان در تحلیل متفاوت از خصوصیسازی جستجو کرد؛ اینکه واگذاریها تا تبدیل به سهم تاثیر سیاسی نشود، توسعه مدنظر آنان رقم نمیخورد، به همین دلیل امثال این دولت، در نسبت اقتصاد و سیاست به این مسئله بذل توجه کرده و پرداخته است.
از نکات دیگر بحث، واریز بخشی از درآمدهای ارزی در "صندوق توسعه ملی" بود که درباب تاریخچه تاسیس این صندوق گفتگو شد.
درباره صندوق
تکمله
نگاه سیاسی رهبری درباب تعامل و مذاکره با آمریکا و اروپا به سبب تحولات جهان و منطقه و نیز روی کار آ
وقتی تفکر اسلامی و پایهی اسلامی به مرحلهی عمل رسید و بنا شد نظام حکومتی تشکیل دهد، این با خط کشیها و محاسبات رایج نظم مادی جهان ناسازگاری خواهد داشت؛ این چیز قهری و طبیعی است. هر قدر هم ما ظواهر سیاسی را درست کنیم و تنشزدایی و امثال آن را مطرح کنیم، مشکل اساسی آنها را از بین نمیبرد.
این را هم میدانند که این نظم نوین اسلامی منحصر به یک کشور نخواهد ماند؛ چون جامعهی اسلامی یک جامعهی بزرگ است. الان تقریباً یک و نیم میلیارد نفر جمعیت مسلمانان است و دهها کشور اسلامی وجود دارد؛ همهی اینها در اصول و مبانی با جمهوری اسلامی مشترکند. اهواء و عواطف ملتها طرفدار جمهوری اسلامی است - اینها را میدانند - و میدانند که اگر این نظام توانست خود را از زیر بار مشکلات خلاص کند و سر بکشد و صدای خودش را به دنیا برساند، آنوقت این الگو در نقاط دیگری از جهان هم - که برای آنها بسیار مهم است - تأثیراتی برخلاف میل آنها خواهد گذاشت.
1383/12/27- بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری