هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
#سراج
#مباحثه_بیانات_رهبری
🔰 تقریر و تحلیلی از دیدار رهبر انقلاب اسلامی با بسیجیان(۵ آذرماه)
تقریر
رهبر انقلاب اسلامی، 5 آذرماه به مناسبت سالگرد تشکیل بسیج مستضعفین، دیداری با مجموعهای از بسیجیان داشتند. ایشان بحث خود را در این دیدار، در 4 بخش ارائه نمودند.
1-ابتدا «بسیج مستضعفین» را پدیدهای «بینظیر و بیسابقه»، «غیر تقلیدی» و «ریشهدار در تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی» دانستند و سپس نتیجه گرفتند که این پدیده، «ماندنی و ثابت» خواهد بود.
2-در محور دوم به تبیین چیستی بسیج( یک «مکتب» و یک «شبکهسازی فرهنگی، اجتماعی، نظامی») و دو خصوصیت پایهی آن(خودباوری و خدا باوری) پرداختند و نتیجهی آن را غلبه قطعی بر نقشه و سیاست استکبار در تحقیر و سلطه بر ملتها شمردند.
3- در محور سوم نیز به سه نکته در باب بسیج اشاره کردند:
اول، تبیینی از تاریخ تولید و رسوخ بسیج(بمثابه روحیه، تفکر و فرهنگ) در کشور توسط امام و کارکردهای آن از سال 1342 تا کنون ارائه نمودند و بنابراین حفظ روحیه و آمادهبه کاری بسیجی و حساس بودن در قبال حوادث را ضروری شمردند. سپس در نکته دوم از «بنبست شکنی» تفکر و فرهنگ بسیجی برای جوان بسیجی ایرانی سخن گفتند و نهایتا در نکته سوم درباره ضرورت تقویت(سازمان) بسیج و ابعاد آن مطالبی بیان کردند.
4- در محور چهارم، در قالب دو نکته به مسائل جاری منطقه پرداختند. ابتدا خیال پیروزی دشمنان احمق را نفی کردند و بر عدم پیروزی او در غزه و لبنان تا کنون و در آینده تاکید نمودند و ماوقع را جنایت جنگی دانستند و صدور حکم اعدام سران جنایتکار را ضروری شمردند و حکم بازداشت را در این باره کافی ندانستند.
در نکتهی دوم نیز بیان نمودند که جبهه مقاومت در پی جنایات رژیم در فلسطین و لبنان «تقویت، توسعه و تشدید» خواهد شد و این امر را یک قاعده کلی و الزام قطعی تخلف ناپذیر دانستند و فرمودند که گسترش فردای جبهه مقاومت چند برابر امروز آن خواهد بود.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
#سراج
#مباحثه_بیانات_رهبری
🔰 تقریر و تحلیلی از دیدار رهبر انقلاب اسلامی با بسیجیان (۵ آذر ماه)
تحلیل 1⃣
پس از دقت در محورهای طرح شده در این دیدار، علاوه بر تحلیلی که ناظر به دلالتهای کلی و فرامتن این دیدار میتوان بیان نمود، در بخشهای مختلف آن نیز میتوان تأمل نمود و به نکاتی دست یافت:
1- پرداخت مکرر رهبری به «پدیده بسیج» و تلاش ایشان در جهت تبیین، تفسیر و معنا بخشی به آن و نیز ارتقای کاراییاش، خود، موضوعی شایسته توجه و نشان از اهمیت آن است. همانگونه که در ابتدای همین دیدار بیان کردهاند، بسیج پدیدهای «بینظیر و بیسابقه»، «غیر تقلیدی»، «ریشهدار در تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی» و بنابراین «ماندگار» است. گویا علت دقت ایشان در این پدیده نیز مرتبط با همین نکته باشد. با این وجود، نهاد علم و اندیشه، حتی در محافل انقلابیاش، آنچنان که باید به کنکاش در این پدیده نپرداخته است.
2- در این دیدار، «چیستی بسیج» به دو بعدِ «مکتبی، فکری، فرهنگی» و «شبکهسازی فرهنگی، اجتماعی و بعد نظامی» آن توضیح داده شده است. از سویی به تفکیک این دو از یکدیگر از حیث تاریخ پیدایش و تأسیس(زمان) اشاره شده است و از سویی به منحصر نبودن روحیه، تفکر و فرهنگ بسیجی در سازمان و شبکه بسیج اشاره شده است. در جهت اول، به دو تاریخ برای بسیج میپردازند. امام خمینی(ره) به عنوان پدید آورنده بسیج، از سویی «تفکر بسیجی» را از سال 1342 تا 1357 در کشور زمینهسازی کردند و در کشور رسوخ دادند و از سویی دیگر در سال 1358 و در میانه تهدیدات ناشی از تسخیر لانه جاسوسی، «فرمان تشکیل بسیج مستضعفین» را مبتکرانه صادر نمودند و به یک «شبکه سازی فرهنگی، اجتماعی و بعد نظامی» دست زدند.
توجه به تفکیک این دو، دلالتهایی دارد؛ از جمله اینکه مهندسین فرهنگی برای پیدایش یک پدیده بومی در کشور محتاجِ زمینهسازی تاریخی، فرهنگی هستند.
یا اینکه ضروری است از کارایی هر دو بعد در پیشرفت به سمت اهداف استفاده نمود؛ بلکه از آنجا که بعد اصلی بسیج، وجهه مکتبی و فکری آن است، به این بعد بیشتر توجه نمود و شبکه بسیج را مبتنی بر آن بهینه و تکامل بخشید.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
#سراج
#مباحثه_بیانات_رهبری
🔰 تقریر و تحلیلی از دیدار رهبر انقلاب اسلامی با بسیجیان (۵ آذر ماه)
تحلیل2⃣
3- رهبر انقلاب در تبیین چیستی بسیج بمثابه یک تفکر و فرهنگ، به دو امرِ «خداباوری(ایمان» و «خودباوری(اعتماد به نفس)» اشاره کردند و خصوصیات دیگر بسیج را ریشهدار در همین دو امر دانستند. ایشان علاوه بر ذکر کارکردهای این تفکر در «فروپاشی رژیم پهلوی بدون جنگ مسلحانه و صرفا با حضور جسمی و ایمانی مردم و تصرف میدان از سوی آنان» و نیز کارکردهای دیگر آن در «قبل، هنگام و بعد از دفاع مقدس»، نتایجی ناظر به شرایط کنونی منطقه، جهان و کشور نیز گرفتند.
ایشان در تبیین ویژه خود، از سویی به «دو خصوصیت از وضع کنونی جهان و منطقه» اشاره کردند که عبارت است از: «تلاش استکبار برای سلطه بر ملتها با نرمافزار و حصار تحقیر» و نیز «بنبستهای تحمیلی پیش روی جوانان جهان با وجود آنکه آنان همان امیدهای اصلی پیدایش تغییر در وضع جهان هستند. اما از سویی دیگر راهحل این وضع را، «تفکر و فرهنگ بسیجی»، مبتنی بر دو پایه اصلی آن یعنی «خداباوری و خودباوری» و سایر خصوصیات منتج از آن شمردند.
در این جهت، خداباوری را به آثار و نتایجی چون «تسلیم در مقابل خدا»، «توکّل به او و تکیه و امید به کمکش» و «یقین و اعتماد به حقیقت وعده الهی و کمکهای او در شرایط آمادگی و ضمنا ناممکن دانستن کارها» معنا کردند و مبتنی بر آن اضافه کردند که بسیجی از آرمانها و اهدافی چون «جامعه اسلامی، تمدن اسلامی و استقرار عدالت» برخوردار است و از مرگ هراسی ندارد و پیش روی خود راه باز شهادت و مقامات عالی الهی را میبیند. در این باره به اصرار بسیجیان برای حضور در جنگ در زمان دفاع مقدس و دفاع از حرم اشاره کردند.
در معنای خود باوری نیز به نتایجی چون کشف ظرفیتهای وجودی از جمله قدرت اراده در انسان که گاهی منجر به خلق امر جدید میشود اشاره کردند و نیز افزودند که جوان بسیجی مقهور و مرعوب اراده دشمن نمیشود بلکه های و هوی سلطهگرانی چون رژیم صهیونیستی را تمسخر میکند.
بنابراین، تفکر بسیجی و خصوصا بسیجی جوان ایرانی، امکان جهان کنونی برای شکستن بنبستها و حصارهای تحمیلی اعم از تحقیر ملتها برای سلطه آنان و احساس بیهودگی جوانان است. آرمان او برای نابودی رژیم صهیونیستی، مصداق مهمی از این امر به شمار میرود. تفکر بسیجیای که میتواند رژیم پهلوی را با خصوصیاتی شبیه رژیم صهوینی بدون جنگ مسلحانه و صرفا با حضور و جانفشانی مردم در میدان به فروپاشی بکشاند، ظرفیتهای بزرگی در ایجاد گشایش برای امت اسلامی و شکستن نظام سلطه جهانی و حرکت به سوی تمدن اسلامی در خود دارد.
از جهتی دیگر، با نظر به کارکردهای بیان شده میتوان دریافت که بسیج، امکان کشور در ایجاد توانایی اجتماعی و علمی در درون و بنابراین تولید قدرت سیاسی و نفوذ بینالمللی در خارج از کشور است.
به نظر میرسد تبیین فوق از «بسیج» در لایههایی از حاکمیت مغفول است و برای برخی جریانهای سیاسی نیز تهدید به شمار میرود. به همین دلیل میبینیم صرفا بسیج را در شکل یک سازمان و شبکه تقلیل میدهند، از آن برای پیشبرد پروژههایی که با توان عادی اداری به نتیجه نمیرسد استفاده میکنند و نهایتا در مواردی قدرشناسی هم نمیکنند.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
#سراج
#مباحثه_بیانات_رهبری
🔰 تقریر و تحلیلی از دیدار رهبر انقلاب اسلامی با بسیجیان (۵ آذر ماه)
تحلیل3⃣
4- سخن از آرمان نابودی رژیم صهونیستی توسط جوان بسیجی ایرانی، در این برهه زمانی و پس از تقریبا یک سال از طوفان الاقصی امری بدیع در کلام ایشان به شمار میرود. ولو آنکه نتوان دلالتهای میدانی از این سخن برداشت نمود، صِرفِ القاء این آرمان و تقریر آن در ذهن و روح جوان بسیجی ایرانی باید دارای اهمیت تلقی گردد.
5-از نکات دیگر این دیدار که در چارچوب موارد «تقویت بسیج»(تقویت سیاسی) ذکر شده است، این بود که فرمودند بسیج باید بداند دوگانه مطلوب آمریکا برای کشورهای منطقه دیکتاتوری(استبداد) و آنارشیسم(هرج و مرج و دشواری زندگی بر مردم) است و در مقابل پیدایش هر یک از این دو در کشور که البته در آن دشمن دست دارد، باید بایستد.
این نکته هم از حیث ارائه نقشهی دشمن برای کشورهای منطقه از لبنان و سوریه و عراق و... حائز اهمیت است و به فهم وضعیت منطقه و تجویز لازم در قبال آن کمک میکند و هم از حیث تحذیری که نسبت به آینده کشور میدهند مهم به شمار میرود. این تحذیر که ممکن است در کشور، یکی از این دوگان از سوی دشمن پدید آید و بسیج در مقابله با این دوگان در کشور نیازمند تقویت است، مطلبی است که اولا باید بیشتر فهمیده شود و ثانیا آمادگیهای لازم برای آن تهیه گردد.
نسبت به تحقق این دوگانه در کشور، مسئله اغتشاش و هرج و مرج امری دارای سابقه در تاریخ انقلاب است و در همهی موارد (74، 78، 88، 98، 1401) این نقشآفرینی بسیج بوده است که به صورت جدی مشکل را حل کرده است. هر چند که نباید غفلت کرد و شاید نمونههای جدیدی از آنارشیزم هم امکان تحقق داشته باشد و بسیج تجربه مواجهه با آنها را نداشته باشد و از این جهت نیازمند تقویت و کمک است
اما مسئله دیکتاتوری و استبداد چطور؟ اصلا چگونه این امر در نظام جمهوری اسلامی امکان تحقق دارد؟ اولا آنگونه که از سیاق کلام برداشت میشود، این دو صورت، اشاره به دو فرض عینی در فلسفه سیاسی دارد و سخن درباره جوهری اندیشهای نیست.
دیکتاتوری در دوره مدرن، به معنای تحقق استبداد استعماری است. همان گونه که ایشان در دیدار دانشجویی سال 1401 اشاره کردهاند، استعمار در قرن 20 ام به صورت مستقیم عمل نمیکند بلکه مهرههایی از داخل ملت، به نحوی تربیت میشوند که «همان کاری را انجام بدهند که استعمارگر بنا بود انجام بدهد، همان حرفی را بزنند که او بنا بود بزند، همان اقدامی را در کشور انجام بدهند که استعمارگر بنا بود انجام بدهد»(1). در این دیدار نیز به بیانی دیگر به همین حقیقت اشاره میکنند؛ این که یک قدرت مستبدّ که منفعت مردم و مصلحت عمومی را نمیسنجد و گرفتار خودرأیی است، بر سر کار باشد و با او قرار بگذارند و او تسلیم آنها باشد. در جمهوری اسلامی امکان تحقق این امر وجود دارد و راه مقابله با آن نیز بسیج است. باید در هر دو طرف این دوگانه، تجارب گذشته ملاحظه و بر آن اساس در موارد جدید اقدام گردد.
6- از جمله نکات قابل توجه در این دیدار اشاره مجدد ایشان به وضعیت ایران در دوران قاجار و پهلوی و نیز ذکر ماجرایی دیگر از جنگ جهانی اول بود. وضع کنونی جهان که مشرف به تغییر نظم است، شبیه اتفاقاتی است که پس از جنگ اول و دوم جهانی رخ داد. در چنین لحظاتی است که مستکبران با نرم افزار خطرناک تحقیر ملتها در صدد بازتولید سلطه خود در جهان هستند. نحوه عمل ملّتها در این زمان، سرنوشت آینده آنان را مشخص خواهد کرد.
غفلت نکردن و نگاه به «محیط بینالمللی، محیط منطقهای، تعاملها، رابطهها و نسبتها» و صرفا مشغول به مسائل داخلی نشدن یکی از آن مواردی است که رهبری در دیدار با «اعضای ستاد برگزاری کنگره بینالمللی شهدای مقاومت و مدافع حرم» برشمردند و ماجراهای مشروطه و بعد سر کار آمدن رضاشاه پهلوی و نیز ماجرای کودتای 28 مرداد را ذیل این غفلت معنا نمودند و در مقابل، عملِ شهدای مدافع حرم در مقابل نقشه خاورمیانه جدید را مصداق این توجه دانستند.(2)
از منظری دیگر در دیدار با «خانوادههای شهدای امنیت»، مسلط شدن دشمن و ایجاد ناامنی را به روگردانی از ابزارهای قدرت(در ابعاد مختلف آن) توسط سوء سیاست زمامداران نالایق و بعضا خائن و وابسته مرتبط دانستند و ماجرای اشغال کشور در جنگ بینالمللی اول و دوم را از این منظر تحلیل کردند.(3)
پ.ن:
۱_ بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان-1401/02/06
۲_بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بینالمللی شهدای مقاومت و مدافع حرم- 1403/03/30
۳_بیانات در دیدار خانوادههای شهدای امنیت- 1403/08/06
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
#سراج
📃 لیست پیوندهای مرتبط با "بیانات رهبری به مناسبت دیدار با بسیجیان (5 آذر ماه)"
▪️فهرست تفصیلی بیانات
▫️تقریر
▪️تحلیل: در تحلیل به 6 نکته اشاره شده است:
۱. اهمیت پرداخت مکرر رهبری به پدیده بسیج، جهت معنا بخشی و ارتقای کارایی آن.
۲. تفکیک دو بعد «مکتبی، فکری» بسیج و «شبکهسازی فرهنگی، اجتماعی و بعد نظامی» آن(از حیث تاریخ پیدایش و بیان دو تاریخ برای بسیج و از حیث منحصر نبودن روحیه، تفکر و فرهنگ بسیجی در سازمان و شبکه بسیج) و اشاره به دلالت این تفکیک.
3. تصویر متفاوت رهبری از «چیستی بسیج»(تفکر بسیجی و خصوصا بسیجی جوان ایرانی، امکان جهان کنونی برای شکستن بنبستها و حصارهای تحمیلی از یک سو و امکان کشور در ایجاد توانایی اجتماعی و علمی در درون و بنابراین تولید قدرت سیاسی و نفوذ بینالمللی در خارج از کشور از سویی دیگر)؛ غفلت لایههایی از حاکمیت از این تصویر و تهدید آن برای برخی جریانهای سیاسی.
4. القاء آرمان نابودی رژیم صهیونیستی از سوی بسیجی ایرانی.
۵. معنای تحذیر رهبری از دوگانه «دیکتاتوری(استبداد)-آنارشیزم(هرج و مرج)» در کشورهای منطقه از جمله ایران و نقش بسیج در مقابله با آن در داخل کشور.
6. وجه یادآوری مجدد وضعیت ایران در جنگ جهانی اول؛ مختصات عمل ضروری ملت در زمان تغییر نظم جهانی.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزارش_جلسه
#گفت_و_گو_با_طعم_پیشرفت
جلسه۴۴
در ادامه بررسی و گفت و گو بر سر مباحث اصل ۴۴ در بیانات رهبری، مروری بر فیشهای سال ۱۳۹۶ شد. بعد از ۳ سال که احتمالا به دلیل مذاکرات برجام، از سوی رهبری بحث و تاکید خاصی بر ماجرای اصل ۴۴ انجام نمیشود، ایشان از این سال مجددا به طرح بحث در اينباره میپردازند.
از محورهای اصلی فیشهای مذکور، اعلام نارضایتی ایشان از عدم تحقق و پیشروی این سیاستها چه در این دولت و چه در دولت قبل است.
از جهتی در دیدار با جمعی از اساتید، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه ها از وجود یک گره علمی سخن میگویند که باید معنا گردد این گره در کجا تصویر میگردد؟ طبعا با توجه به بیانات سابق ایشان، مقصودشان، خود سیاستها نیست. شاید بتوان آن را به گرههای علمی در فرایند اجرای سیاستها معنا نمود.
از طرف دیگر چند ماه بعد، در دیدار با هیئت دولت ریشه را در عدم اجرای تصمیمات بیان میکنند.
پرسشی که بدان پرداخته شد آن بود که چرا در دولت یازدهم و دوازدهم با وجود این که طبعا برداشت اولیه، همراهی آنان با خصوصی سازی است، باز رهبری در اجرای سیاستها حتی از جهت "سپردن مسئولیّتهای اقتصادی به بخش خصوصی" ناراضی هستند؟
شاید یکی از ریشههای این امر را بتوان در تحلیل متفاوت از خصوصیسازی جستجو کرد؛ اینکه واگذاریها تا تبدیل به سهم تاثیر سیاسی نشود، توسعه مدنظر آنان رقم نمیخورد، به همین دلیل امثال این دولت، در نسبت اقتصاد و سیاست به این مسئله بذل توجه کرده و پرداخته است.
از نکات دیگر بحث، واریز بخشی از درآمدهای ارزی در "صندوق توسعه ملی" بود که درباب تاریخچه تاسیس این صندوق گفتگو شد.
درباره صندوق
تکمله
نگاه سیاسی رهبری درباب تعامل و مذاکره با آمریکا و اروپا به سبب تحولات جهان و منطقه و نیز روی کار آ
وقتی تفکر اسلامی و پایهی اسلامی به مرحلهی عمل رسید و بنا شد نظام حکومتی تشکیل دهد، این با خط کشیها و محاسبات رایج نظم مادی جهان ناسازگاری خواهد داشت؛ این چیز قهری و طبیعی است. هر قدر هم ما ظواهر سیاسی را درست کنیم و تنشزدایی و امثال آن را مطرح کنیم، مشکل اساسی آنها را از بین نمیبرد.
این را هم میدانند که این نظم نوین اسلامی منحصر به یک کشور نخواهد ماند؛ چون جامعهی اسلامی یک جامعهی بزرگ است. الان تقریباً یک و نیم میلیارد نفر جمعیت مسلمانان است و دهها کشور اسلامی وجود دارد؛ همهی اینها در اصول و مبانی با جمهوری اسلامی مشترکند. اهواء و عواطف ملتها طرفدار جمهوری اسلامی است - اینها را میدانند - و میدانند که اگر این نظام توانست خود را از زیر بار مشکلات خلاص کند و سر بکشد و صدای خودش را به دنیا برساند، آنوقت این الگو در نقاط دیگری از جهان هم - که برای آنها بسیار مهم است - تأثیراتی برخلاف میل آنها خواهد گذاشت.
1383/12/27- بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری
هدایت شده از مجمع اسلامی حبلالله 🇵🇸
💠 چرا جمهوری اسلامی پای حکومت غیرمردمسالار اسد هزینه میدهد؟
🔻توضیح منطق ما، ذیل نفی دوگانهٔ استعماری آمریکا برای کشورهای منطقه
✍ رضا محمدآبادی
🔸 رهبری در دیدار اخیرشان با بسیجیان فرمودند که طرح آمریکا برای منطقه و کشور، یکی از این دو است: یا دیکتاتوری یا آنارشیسم. این یعنی خط راهبردی جمهوری اسلامی در داخل کشور و منطقه، مبارزه با این دو طرح است. و البته نرمافزار مبارزه را نیز آخر همان دیدار فرمودند: بسیج در داخل و گسترش بیشازپیش جبههٔ مقاومت در منطقه.
🔹 صراط مستقیم مقاومت و شبکهسازی مبتنی بر آن، هم مقابل منطق دیکتاتوری است و هم مقابل آنارشیسم؛ هم نباید بگذارد نظم منطقهای سلطه و دو طرح او محقق شود و هم باید نظم منطقهای خودش را بسازد. وضع کشورهای محور از سوریه تا لبنان و ایران را در همین سیاق باید فهمید. روی همین حساب، تا وقتی حکومت سوریه گرفتار دیکتاتوری و استبداد استعماری نشده است، جمهوری اسلامی در مقابل آنارشیسم استعماری از او حمایت میکند؛ ولو در آن کشور، جمهوریت و ارادهٔ اکثریت مردم برقرار نباشد.(۱)
🔸در وضعیت کنونی، اولین و مهمترین مسئلهٔ جمهوری اسلامی در منطقه، شکست طرح نظام سلطه در تحمیل دوگانهٔ مذکور است که قضیهٔ فلسطین نقطهٔ کانونی آن است. بنابراین گرچه حکومت سوریه، به تعبیر غربی «دموکراتیک» نیست، اما مجری دیکتههای آمریکاییصهیونیستی هم نیست و بلکه بهدست آنها تحریم شده و جبههٔ مقابلشان را نیز تقویت میکند. همین کافی است تا جمهوری اسلامی دولت اسد را در برابر معارضین سوری کمک کند؛ جریانات مسلحی که -خواسته یا ناخواسته- در وجه دیگر طرح استعماری آمریکاییصهیونیستی بازی میکنند.(۲) شکست آن طرح پیچیده، البته با رعایت تمام ظرافتها، امکان همهٔ اصلاحات بعدی در آن کشور است.
🔰 پینوشت:
(۱) رژیم پهلوی بهخاطر موضع حضرت امام (ره) در دفاع از فلسطین (که آن زمان، عربها به رهبری جمال عبدالناصر داعیهدارش بودند) به ایشان برچسب همدستی با دولتهای عرب چپگرای معارض شاه زد. امام (ره) هم اینطور جواب دادند که: «اگر دولت ایران، رابطه خود را با کشور اسرائیل قطع کند، آن وقت روحانیت ایران یکصدا بر ضد تحریکات کشورها... علیه حکومت شیعه ایران، قیام خواهند نمود.» یعنی گرچه حکومت شاه همچنان غیرمردمسالار بود، اما بهشرط اینکه از پشتیبانی اسرائیل و دیکته کردن خواست استعمار آمریکایی دست بردارد، حضرت امام (ره) اعلام کردند از او در مقابل دولتهای معارض حمایت خواهند کرد.
(۲) شیخ نعیم قاسم درباره سوریه: اسقاطیل و آمریکا پشت گروههای اسلامگرا هستند که به سوریه حمله میکنند و مانند سال ۲۰۱۱ این کار را انجام میدهند و هدفشان از بین بردن و ایجاد هرجومرج در سوریه است. همهٔ اینها برای خروج سوریه از محور مقاومت است.
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
امروز درست است که محتاج خروج از ساده انگاری در تحلیل اوضاع هستیم اما غیرت، حساسیت و بی اعتنایی بسیجی به های و هوی ها را هم نیازمندیم! اولی قابل تدبیر است، دومی اگر نباشد چه کنیم؟
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
🔰 یادآوری مجدد جنگ اول جهانی؛ "ملت و دولت" در دوره تغییر نظم چگونه باشند؟
#یادداشت
رهبری در دیدار با بسیجیان، مجددا به وضعیت ایران در دوران قاجار و پهلوی و ماجرایی دیگر از ایام جنگ جهانی اول اشاره کردند.
وضع کنونی جهان که مشرف به تغییر نظم است، شبیه اتفاقاتی است که پس از جنگ اول و دوم جهانی رخ داد. در چنین لحظاتی است که مستکبران با نرم افزار خطرناک تحقیر ملتها در صدد بازتولید سلطه خود در جهان هستند. نحوه عمل ملّتها در این زمان، سرنوشت آینده آنان را مشخص خواهد کرد.
غفلت نکردن و نگاه به «محیط بینالمللی، محیط منطقهای، تعاملها، رابطهها و نسبتها» و صرفا مشغول به مسائل داخلی نشدن یکی از آن مواردی است که رهبری در دیدار با «اعضای ستاد برگزاری کنگره بینالمللی شهدای مقاومت و مدافع حرم» برشمردند و ماجراهای مشروطه و بعد سر کار آمدن رضاشاه پهلوی و نیز ماجرای کودتای 28 مرداد را ذیل این غفلت معنا نمودند و در مقابل، عملِ شهدای مدافع حرم در مقابل نقشه خاورمیانه جدید را مصداق این توجه دانستند.(۱)
از منظری دیگر در دیدار با «خانوادههای شهدای امنیت»، مسلط شدن دشمن و ایجاد ناامنی را به روگردانی از ابزارهای قدرت(در ابعاد مختلف آن) توسط سوء سیاست زمامداران نالایق و بعضا خائن و وابسته مرتبط دانستند و ماجرای اشغال کشور در جنگ بینالمللی اول و دوم را از این منظر تحلیل کردند.(۲)
پ.ن:
۱_بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بینالمللی شهدای مقاومت و مدافع حرم- ۱۴۰۴/۰۳/۳۰
۲_بیانات در دیدار خانوادههای شهدای امنیت- ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
#بیانات_رهبری
📌رضا محمد آبادی
🌐 @rebbiion
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
#سراج
🔰 تبیین و ترسیمی متفاوت از"منطقه، جبهه مقاومت و ایران"؛ #تقریر ی از بیانات امروز رهبر انقلاب1⃣
#بیانات_رهبری
رهبری در دیدار امروز به تبیین و ترسیم وضع منطقه، جبهه مقاومت و ایران پرداختند؛ هم مطالب مخفی مانده را برای افکار عمومی بیان کردند و هم به درسها، عبرتها و نکاتی در قبال این اوضاع اشاره کردند.
🔴اما تبیین و ترسیم وضع کنونی جبهه مقاومت:
شاید اکنون جبهه مقاومت از حیث سختافزاری در وضعِ فرود و ضعف قرار گرفته و شکستهایی را متحمل شده؛
اما اولا در نظر ایشان "شکست و پیروزی" اموری "غیرقابل پرهیز" است و این جبهه نباید گرفتار غرور و در نتیجه غفلت در زمان پیروزی شود و نیز نباید گرفتار "انفعال" به هنگام شکست باشد. خطر انفعال از خود حادثه بیشتر و منجر به میان آمدن طرحِ "تسلیم" میگردد.
و ثانیا اگر عوامل استکبار گمان کنند جبهه مقاومت بعد از سقوط دولت سوریه ضعیف شده است اشتباه کردند چرا که مقاومت_بمثابه یک نرم افزار_ ایمان، فکر و باور به عدم پذیرش سلطه آمریکا و هر سلطه گری ونیز مبارزه با نوکری و وابستگی به قدرتها است و این با اتفاقی مثل سقوط دولت سوریه فرو نمیریزد. با توجه به وضع ملتهای منطقه و فارغ از دولتهای آنان، میتوان گفت باور به مقاومت در ملتهای منطقه ریشهدار و عمومی است و نمونه آن کمرنگ نشدن مبارزه با غصب فلسطین پس از ۷۵ سال است.
اما به صورت مصداقی:
▪️حزب الله لبنان و فلسطین را گرفتار مصائب و مظلوم جنایات دانستند اما روایتشان در این دو، روایت "عدم پیروزی" دشمن بود، حتی در ماجرای آتش بس لبنان، ضربات سنگین تر حزب الله پس از آن مصائب سنگین را ریشه مجبور شدن دشمن برای برقراری آتش بس دانستند. از نظر ایشان، حسب سنت الهی، جنایت کسی را پیروز نمیکند.
▫️اما در سوریه: پس از دو بحث در باب «نسبت دولت سابق سوریه و جمهوری اسلامی» و نیز ارائه تبیینی از «علت حضور در سوریه در دهه ۹۰ شمسی و چگونگی آن» به اوضاع اخیر منطقه پرداختند.
درباره نسبت دولت سابق سوریه و جمهوری اسلامی، آغاز این ارتباط را به خدمت و کمک حیاتی دولت سوریه به ایران در ماجرای جنگ تحمیلی برگرداندند و البته فرمودند که در ماجراهای دهه ۹۰ این خدمت بی عوض نماند.
سپس در باب حضور جمهوری اسلامی در ماجرای سوریه، اصل آن را معلوم نزد همه دانستند و تبیینی از علت این حضور ارائه دادند و دو علت را برشمردند: یکی حفظ حرمت اعتاب مقدسه که جوان مومن غیور محب اهل بیت آن را اجازه نمیدهد و دوم امنیت کشور که مسئولین زود و به وقت فهمیدند که اگر جلوی ناامنی گرفته نشود سرتاسر کشور ما ناامن خواهد شد.
بعد از این، چگونگی حضور را اغلب مستشاری، با تشکیل قرارگاه مرکزی و اصلی و با تعیین راهبرد و تاکتیک و نیز بسیج جوانان خود آن منطقه بیان کردند و حضور نیروهای داوطلب و بسیجی را صرفا در موارد اضطراری برشمردند.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbion
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
#سراج
🔰 تبیین و ترسیمی متفاوت از"منطقه، جبهه مقاومت و ایران"؛ #تقریر ی از بیانات امروز رهبر انقلاب 2⃣
#بیانات_رهبری
پس از این دو بحث به شرایط اخیر سوریه رسیدند.
در این باره، اشکال را در ارتش آن کشور دانستند و وضعیت کنونی سوریه را شبیه وضع عراق پس از تصرف آمریکا شمردند؛ وضعی که ممکن است طول بکشد و البته بستگی دارد به این که چه زمانی جوانان غیورِ سوری بخواهند ایستادگی کنند. اما با این وجود، این اتفاق قهرا خواهد افتاد.
طرف حساب هم در این ماجرا، آمریکا و اسرائیل و دولت ترکیه هستند که اتاق فرمان و طراح و عامل و نقشه کش هستند و مهاجمین و تروریستها و مسلحین صرفا در جلوی صحنه هستند. برای این فرض قرائنی تردید زدا طرح کردند.
این گروههای مهاجم دو قصد اساسی دارند: یکی تصاحب سرزمین و دیگری تحکیم جایگاه آمریکا در منطقه که اگر جوانان غیور سوری بایستند سرزمینها پس گرفته خواهد شد و ناظر به دومی هم، جبهه مقاومت اخراج آمریکا از منطقه را کماکان در دستور خود دارد.
بنابراین راه حل در سوریه: بلند شدن جوانانی غیور از داخل سوریه است که تلفات هم میدهند ولی فائق خواهند آمد، همچون جوانان عراق که البته از کمک و هدایت و فرماندهی و سازماندهی شهید سلیمانی استفاده کردند. ملت ایران نیز آمادگی به کار دارد، اما راه کمک و حضور مادام که تقاضایی از سوی دولت آنجا نباشد، بسته است.
البته شاید بتوان گفت با نگاه به علت اول گفته شده درباب حضور در ماجراهای قبلی سوریه، اگر اعتاب در خطر باشد تکلیف متفاوت خواهد بود.
ولی با این همه، رویکرد اساسی همان برکندن ریشه صهیونیسم و عوامل او در منطقه است.
⭕️ اما تبیین و ترسیم وضع کنونی کشور:
-ترسیمی که از نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه ارائه دادند، شایستگی آنان برای مباهات و افتخار بود و نیز این مطلب که نیروهای مسلح اهل جهاد هستند و در ماجرای حزب الله و غزه طالب حضورند و در ماجرای سوریه هم خواهان و آماده بودند و اهل خطر.
-ترسیمی که از وضع ایران کردند، اقتدار بود و بإذن الله آینده مقتدر.
-اما ماجراهای اخیر را دارای درس و عبرت برای مسئولین دانستند، این که نه غفلت، نه حقیر شمردن دشمن و نه اعتماد به تبسم و لحن خوش دشمن چرا که منتظر دشمن با خنجر منتظر فرصت است.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion