eitaa logo
یادداشت های تربیتی| امیر اخوت
105 دنبال‌کننده
198 عکس
144 ویدیو
18 فایل
تربیت با موضوع رشد و خانواده با محوریت تدبر در قرآن و روایات و ادعیه اهل بیت علیهم السلام و مشاوره ارتباط با نویسنده @okhovvat
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت ۲۴۹ نهج البلاغه أَفْضَلُ آلاَْعْمَالِ مَا أَكْرَهْتَ نَفْسَکَ عَلَيْهِ. امام علیه السلام فرمود : اعمال آن است كه خود را (به زحمت) بر آن وادار كنى. تدبر نفس انسان میل به ها دارد و دوست دارد : خوردن و خوابیدن و ثروتهای زیاد و کار اندک و تمجید و تعریف ها را. ولی برای رسیدن به قله باید زحمتها کشید و گردنه ها را پیمود و برای کسب کمالات باید تلاش کرد و برای رسیدن به خدا باید متشرع بود و دستورات را دقیقا اجرا کرد همان گونه که یک ورزشکار برای رفتن به المپیک انواع تمرینهای سخت و رژیمهای غذایی و اردوها و دوری از خانواده را بر خود تحت نظر مربی تحمیل می کند... پس اکنون بررسی کن چقدر به این حدیث عمل می کنی و چقدر خلاف میل نفس قیام می کنی؟! ولی مراقب باش به دام ها نیفتی؛ بلکه اساس عرفان اسلام انجام و ترک است. @rezayatazendegi
🔰حکمت ۲۵۰ نهج البلاغه عَرَفْتُ آللّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ العَزَائِمِ، وَحَلِّ آلْعُقُودِ، وَنَقْضِ آلْهِمَمِ. امام علیه السلام فرمود : خداوند را به‌وسيله بَرهم خوردن ها، فسخ پيمان‌ها و نقض ها شناختم. تدبر اگر می خواهی خداوند را بشناسی لازم نیست جای دوری بروی، بلکه مشاهده کن اراده ها را و پیروزی و اراده الهی را مشاهده کن سرگردانی بزرگترین قدرت های مادی بشر را که با تمامی محاسبات دقیق، معادلات ساده را نمی توانند حل کنند و در بزنگاه ها زمین می خورند مشاهده کن دست قدرت خدا و اراده حمایت او را بر سر مردم و و ملتهایی چون ایران یمن لبنان سوریه و عراق را؛ مشاهده کن آیات ان تنصروا الله ینصرکم را ببین آیات کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره باذن الله و ببین آیات سوره مبارکه یوسف را و ببین آیاتی که خواستند پیامبران را بکشند و در آتش بیندازند ولی خداوند متعال نجاتشان داد. و ببین آیات الصف هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ ﺍﻭ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺩﻳﻦ ﺣﻖ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﺗﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﺍﺩﻳﺎﻥ ﻏﺎﻟﺐ ﺳﺎﺯﺩ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ! (٩) و الصف يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻮﺭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻫﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﺳﺎﺯﻧﺪ; ﻭﻟﻲ ﺧﺪﺍ ﻧﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻛﺎﻣﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺧﻮﺵ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ! (٨) و يونس وَيُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ ﺍﻭ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﺧﻮﻳﺶ، ﺗﺤﻘﻖ ﻣﻲ ﺑﺨﺸﺪ; ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﻛﺮﺍﻫﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ!» (٨٢) پس اکنون تامل کن در اینکه چقدر دست خداوند را دیده ای و او را شناخته ای؛ و تفکر کن در اینکه چقدر در مسیر اراده و رضایت او، قرار داری؟ پ.ن هر كه بگويد در عقب نماز صبح اين كلام را حاجتى طلب نكند مگر آنكه آسان شود براى او و كفايت كند حق تعالى آنچه را كه مهم او است بِسْمِ اللَّهِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ فَوَقَاهُ اللَّهُ سَيِّئَاتِ مَا مَكَرُوا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ مَا شَاءَ اللَّهُ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ مَا شَاءَ اللَّهُ لا مَا شَاءَ النَّاسُ مَا شَاءَ اللَّهُ وَ إِنْ كَرِهَ النَّاسُ حَسْبِيَ الرَّبُّ مِنَ الْمَرْبُوبِينَ حَسْبِيَ الْخَالِقُ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ حَسْبِيَ الرَّازِقُ مِنَ الْمَرْزُوقِينَ حَسْبِيَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ حَسْبِي مَنْ هُوَ حَسْبِي حَسْبِي مَنْ لَمْ يَزَلْ حَسْبِي حَسْبِي مَنْ كَانَ مُذْ كُنْتُ لَمْ يَزَلْ حَسْبِي حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ @rezayatazendegi
بعضی از ما آنقدر به و چشم زخم و ... باور داریم که به آن اندازه به سوره ایمان نداریم... سوره ای که به ما یاد می دهد پناهگاه الهی مانعی است برای ورود انواع ها و نگرانی ها. @rezayatazendegi
حکمت ۲۵۱ نهج البلاغه مَرَارَةُ آلدُّنْيَا حَلاَوَةُ آلاْخِرَةِ، وَحَلاَوَةُ آلدُّنْيَا مَرَارَةُ آلاْخِرَةِ. امام علی علیه السلام فرمود : شيرينى است و دنيا تلخى . تقدیم به حضرت بن الحسن علیه السلام؛ همو که فرمود: مرگ در راه خدا از عسل شیرین تر است. تدبر: دوست داریم همه چیز طبق میل ما باشد. دنیایی آباد؛ هیچ ضرری به مال و جان خود و اطرافیانمان وارد نشود؛ بهترین ها را داشته باشیم بالاترین مناصب را داشته باشبم موقعیت اجتماعی و درآمدی بالا با اندامی زیبا و اینکه هر چه می خواهیم بتوانیم بخریم و بخوریم و بپوشیم و ... و اگر کاری انجام می دهیم کسی به ما انتقاد نکند و... ولی واقعیت این است که ما برای دنیا افریده نشده ایم پس باید برای آخرت آماده شویم: بیمار، داروی تلخ را می خورد تا سالم شود؛ و دنیاخواهی چگونه درمان می شود؟ و منظور از تلخی ها چیست؟ هر چیزی است که خلاف تمایلات نفسانی ماست. و چه کسی شیرینی آخرت را می چشد؟ کسی که در راه خدا قدم برمی دارد و تلخی و دشواری ها را بر خود تحمیل می کند. و این موضوع در قرآن کریم به خوبی بیان شده است: آیاتی که می فرماید بل تحبون العاجله و تذرون الآخره و یا آیاتی که عسی ان تکرهوا شیا و هو خیر لکم... و یا آیه: الأنفال وَإِذْ يَعِدُكُمُ اللَّهُ إِحْدَى الطَّائِفَتَيْنِ أَنَّهَا لَكُمْ وَتَوَدُّونَ أَنَّ غَيْرَ ذَاتِ الشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ وَيُرِيدُ اللَّهُ أَن يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَيَقْطَعَ دَابِرَ الْكَافِرِينَ ﻭ (ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺁﺭﻳﺪ) ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ( ﻛﺎﺭﻭﺍﻥ ﺗﺠﺎﺭﻱ ﻗﺮﻳﺶ، ﻳﺎ ﻟﺸﻜﺮ ﻣﺴﻠﺢ ﺁﻧﻬﺎ) ﻧﺼﻴﺐ ﺷﻤﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ; ﻭ ﺷﻤﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﻲ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﻛﺎﺭﻭﺍﻥ (ﻏﻴﺮ ﻣﺴﻠﺢ) ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﺪ (ﻭ ﺑﺮ ﺁﻥ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﺷﻮﻳﺪ); ﻭﻟﻲ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺗﻘﻮﻳﺖ، ﻭ ﺭﻳﺸﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻗﻄﻊ ﻛﻨﺪ; (ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻠﺎﻑ ﻣﻴﻠﺘﺎﻥ ﺑﺎ ﻟﺸﻜﺮ ﻗﺮﻳﺶ ﺩﺭﮔﻴﺮ ﺳﺎﺧﺖ، ﻭ ﺁﻥ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﻧﺼﻴﺒﺘﺎﻥ ﺷﺪ.) (٧) پس هدف ات آخرت باشد نه دنیا و در تشخیص وظیفه 📌اگر لازم باشد📌 از تلخی ها استقبال کن. اکنون فهرست تلخی هایی را بنویس که داوطلبانه اختیار می کنی و قطعا باعث رشد توست... و البته این را می دانی که چه بسا تلخی هایی هست که باعث رشد ما نمی شود. مثل عارف نماهایی که ترک دنیا و لذاتش کردند و یا جملاتی که به اشتباه به امثال امام خمینی رحمت الله علیه نسبت دادند که ایشان هندوانه را با کمی نمک خوردند که شیرین نباشد و امثال این تفکرات که ربطی به اسلام ندارد... @rezayatazendegi
تقدیم به فاطمه زهرا سلام الله علیها و دختر والامقام شان زینب کبری سلام الله علیها که زینت پدر بود: حکمت ۲۵۲ نهج البلاغه فَرَضَ آللّهُ ۱. آلاِْيمانَ تَطْهِيراً مِنَ الشِّرْکِ، ۲. وَالصَّلاَةَ تَنْزِيهاً عَنِ آلْكِبْرِ، ۳. وَالزَّكاةَ تَسْبِيباً لِلرِّزْقِ، ۴. وَالصِّيَامَ آبْتِلاَءً لاِخْلاَصِ آلْخَلْقِ، ۵. وَآلْحَجَّ تَقْرِبَةً لِلدِّينِ، ۶. وَآلْجَهَادَ عِزّاً لِلاِْسْلاَمِ، ۷. وَآلاَْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَوَامِّ، ۸. وَالنَّهْيَ عَنِ آلْمُنْكَرِ رَدْعاً لِلسُّفَهَاءِ، ۹. وَصِلَةَ الرَّحِمِ مَنَْماةً لِلْعَدَدِ، ۱۰. وَالقِصَاصَ حَقْناً لِلدِّمَاءِ، ۱۱. وَإِقَامَةَ آلْحُدُودِ إِعْظَاماً لِلْمَحَارِمِ، ۱۲. وَتَرْکَ شُرْبِ آلْخَمْرِ تَحْصِيناً لِلْعَقْلِ، ۱۳. وَمُجَانَبَةَ السَّرِقَة إِيجاباً لِلْعِفَّةِ، ۱۴. وَتَرْکَ الزِّنَى تَحْصِيناً لِلنَّسَبِ، ۱۵. وَتَرْکَ آللِّوَاطِ تَكْثِيراً لِلنَّسْلِ، ۱۶. وَالشَّهَادَاتِ آسْتِظْهَاراً عَلَى آلُْمجَاحَدَاتِ، ۱۷. وَتَرْکَ آلْكَذِبِ تَشْرِيفاً لِلصِّدْقِ، ۱۸. وَالسَّلاَمَ أَمَاناً مِنَ آلَْمخَاوِفِ، ۱۹. وَآلامَامةَ نِظَاماً لِلاُْمَّةِ، ۲۰. وَالطَّاعَةَ تَعْظِيماً لِلاِْمَامَةِ. امام علیه السلام فرمود : ۱. خدا ايمان را براى تطهير دل از شرك، واجب كرده است، ۲. و نماز را براى پاك شدن از كبر و غرور، ۳. و زكات را سبب روزى قرار داده است، ۴. و روزه را به عنوان آزمايشى براى اخلاص بندگان، ۵. و حج را براى تقويت دين، ۶. و جهاد را براى عزت و سربلندى اسلام (ومسلمانان)، ۷. و امر به معروف را براى اصلاح توده مردم، ۸. و نهى از منكر را براى باز داشتن بى‌ خردان، ۹. و صله رحم را براى افزايش نفوس، ۱۰. و قصاص را براى حفظ خون‌ها (جان‌ها)، ۱۱. و اقامه حدود را براى بزرگ شمردن محرمات الهى، ۱۲. و ترك شرب خمر را براى حفظ و سلامت عقل، ۱۳. و دورى از سرقت را براى حفظ عفت (و پرهيز از آلودگى به اموال مردم)، ۱۴. و ترك زنا را براى حفظ نسب‌ها، ۱۵. و ترك لواط (و همجنس‌گرايى) را براى افزايش نسل، ۱۶. و شهادت و گواهى را براى اظهار حق در برابر انكارها، ۱۷. و ترك دروغ را براى احترام و بزرگداشت صدق و راستى، ۱۸. و سلام را امان در برابر ترس‌ها، ۱۹. وامامت را براى نظم و نظام امّت، ۲۰. و اطاعت و فرمانبردارى (از امام مسلمانان) را براى تعظيم وتحكيم) مقام امامت قرار داده است. @rezayatazendegi
برخی از مردم جهان آلوده اند؛ و خداوند نزد آنها عظمت ندارد (ما لکم لا ترجون لله وقارا)؛ و این گونه نیست که فقط او را بپرستند بلکه نسبت به کدخدا هم مطیع و فرمانبردارند (الم اعهد الیکم یا بنی ادم ان لا تعبدوا الشیطان...) یا این که از غیر خدا می ترسند (فلا تخشوهم واخشونی...) اینها هنوز گوهر ایمان را نپذیرفته اند؛ گوهری که تجلی کامل آن در امیرالمومنین علیه السلام و ائمه علیهم السلام است؛ همان ایمانی که زینب کبری سلام الله علیها از خود بروز داد و مقابل طاغوت ایستاد. و آیا این سوال برایت حل شد که اصلا ایمان به چه درد می خورد؟ @rezayatazendegi
بِسْمِ اللَّهِ النُّورِ بِسْمِ اللَّهِ نُورِ النُّورِ بِسْمِ اللَّهِ نُورٌ عَلَى نُورٍ سلام دوستان بر اساس بررسی‌هایی که در این چند ماه انجام شده استفاده از ترکیب گیاهان آویشن و حنا به صورت بخور برای پیشگیری از ابتلای به کرونا به اذن الهی تأثیر به سزایی دارد. کارگروه مناطق محروم، این دو گیاه را از منطقه سیستان خریداری و در بسته‌هایی که برای سی بار بخور دادن مناسب است،‌ آماده توزیع کرده‌اند. اقدام ما به تبلیغ و فروش این محصول هم مشارکت در جلوگیری از شیوع بیماری ست به خصوص در میان عزیزانمان است و هم تعاون در ایجاد اشتغال برای منطقه محروم است. دوستان نشر مدرسه قرآن هم به صورت حضوری این محصول را عرضه می‌کنند و هم امکان خرید از طریق سایت فراهم است: http://quranahlebayt.com/?product=%d8%a2%d9%88%db%8c%d8%b4%d9%86-%d9%88-%d8%ad%d9%86%d8%a7 در ضمن دوستان تلاش کردند قیمت این محصول در حد امکان پایین باشد و قیمت آن به نسبت بازار مناسب است.
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی 🔰 بسم الله الرّحمن الرّحیم با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه‌ی علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همه‌ی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهدت بلند مدت است. اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه‌ی علمیه تسلیت عرض میکنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۳ دی ماه ۱۳۹۹ 💻 @Khamenei_ir
یادداشتی از میثم یاسا، مشاور خانواده و تربیت و مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خیلی‌ها معتقدند خصوصیتی که ایشان را سردار سلیمانی کرد، احترام زیادی بود که به پدر و مادرش می‌گذاشت. سردار سلیمانی، پدرشان را به حمام می‌بردند و لباس می‌پوشاندند و در آفتاب زمستان فرش و پتو می‌گذاشتند تا پدرشان استراحت کند. دست و پای پدر و مادرش را می‌بوسید، دوستان می‌گفتند خدا هر چه به ایشان داده فقط به خاطر احترامی است که به پدر و مادرش می‌گذارد. در طول تاریخ گاهی اوقات انسان‌هایی سر بلند می‌کنند که آن‌ها را نباید به‌عنوان یک شخص نگاه کرد بلکه به‌عنوان یک مکتب و به‌عنوان یک ملت باید آن‌ها  و سیره و روششان را تحلیل نمود. خداوند در سوره مبارکه نحل آیه 120 در مورد حضرت ابراهیم می فرماید: إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا؛ ابراهیم (به تنهایی) امّتی بود مطیع فرمان خدا؛ خالی از هر گونه انحراف. یعنی خداوند به این پیامبر عظیم الشان صرفا به عنوان یک شخص و حتی یک پدیده نگاه نمی کند بلکه او را در طراز یک امت معرفی می نماید چرا که او آن قدر شخصیّت داشت که به تنهایى یک امّت بود، چرا که گاه شعاع شخصیّت انسان آن قدر افزایش مى یابد که از یک فرد و دو فرد و یک گروه فراتر مى رود، و شخصیّتش معادل یک امّت بزرگ مى شود. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را نیز باید از همین دریچه دید و در همین راستا مورد ارزیابی قرار داد و لذا همین موضوع،نوشتن و گفتن درباره او را سنگین و دشوار نموده است. این دسته از افراد دارای ابعاد مختلف شخصیتی هستند که هر یک را باید جداگانه موردبررسی و کنکاش قرار داد لکن شاید بهترین رمزگشایی که از شخصیت این افراد بتوان انجام داد،کشف رمز یا رموز موفقیت آنان است.بدون تردید،خانواده در زندگی این افراد،بزرگ‌ترین رمز موفقیت آنان است.شهید سلیمانی ها تربیت یافتگان دامن های پاک و تغذیه شدگانی با لقمه های حلال و به طور کلی انسان هایی با اصل و نسب هستند. بنابراین قبل از هر چیز او را از منظر خانواده که همان اساس و ریشه اوست باید ببینیم. آن خانواده‌ای که این‌گونه افراد را به جامعه تحویل می‌دهد دو بخش دارد؛بخش اول پدر و مادر و وظایفی است که آنان برای تربیت فرزندشان بر دوش دارند و بخش دوم مربوط به خود این فرزندان و وظایفی است که آنان نسبت به پدر و مادرشان دارند. بدون شک و بنا به گفته دوستان و اطرافیان شهید سلیمانی یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت او در زندگی و شاه بیت موفقیتش،توجه به جایگاه والدینش بود که باعث توفیقات فراوانی برای او گردید و همین امر که توصیه دین نیز هست منجر به شکل‌گیری شخصیتی ممتاز برای او شد.امروزه خانواده‌های ما به‌ویژه نسل جوان،نیاز مبرم به شناخت این الگوها آنهم‌ از این دریچه مهم دارند نه آنکه سردار سلیمانی را فقط یک سردار فاتح در جبهه‌های نظامی بدانیم. بر این اساس در ادامه به‌عنوان نمونه به بخش‌هایی از رفتار آن شهید بزرگ با والدینش اشاره می‌کنیم. یکی از هم‌رزمان شهید بیان می‌کند: خیلی‌ها معتقدند خصوصیتی که ایشان را سردار سلیمانی کرد، احترام زیادی بود که به پدر و مادرش می‌گذاشت. سردار سلیمانی، پدرشان را به حمام می‌بردند و لباس می‌پوشاندند و در آفتاب زمستان فرش و پتو می‌گذاشتند تا پدرشان استراحت کند. دست و پای پدر و مادرش را می‌بوسید، دوستان می‌گفتند خدا هر چه به ایشان داده فقط به خاطر احترامی است که به پدر و مادرش می‌گذارد. سردار سلیمانی در کتاب ریشه در آسمان، درباره زندگی‌نامه شهید احمد سلیمانی می‌گوید: من و احمد در ۱۳ سالگی هم‌قسم شدیم از روستا به شهر بیاییم، کارگری کنیم و پول ذخیره کنیم و وام کشاورزی پدرانمان را بپردازیم. هشت ماه در کرمان با روزی دو تومان کارگری کردیم و در خیابان ناصریه در منزل یک پیرزن به نام آسیه اتاقی کرایه کردیم.از بس جثه‌مان کوچک بود ما را به کارگری نمی‌گرفتند لذا در انتهای خیابان خواجو مدرسه‌ای می‌ساختند و من و احمد آنجا به‌عنوان کارگر کارکردیم و من ۳۰۰ تومان ذخیره کردم و ۷۰ تومان نیز از این مقدار را سوغات خریدم و عازم روستایمان قنات ملک شدم. یکی دیگر از هم‌رزمان شهید سلیمانی نقل می‌کند که یک روز از رابر می‌آمدیم. حاج قاسم از خواب بیدار شد. من دیدم حسرتی به دلش هست. گفتم: حاج‌آقا اتفاقی برایتان افتاده است؟ گفت: ابراهیم یک حسرتی به دلم مانده. گفتم چیست؟ گفت: من از مادرم یک رضایتی در قالب نوشته گرفتم که آیا من پسر و فرزند خوبی برایش بوده‌ام؟ ولی این حسرت‌به‌دلم ماند که من نتوانستم از پدرم این رضایت‌نامه را بگیرم و این کار را به تعویق انداختم. حاج قاسم توصیه می‌کرد و می‌گفت: شما اگر پدر و مادرهایتان زنده هستند، دنبال این کار بروید و تا زنده هستند، یک رضایت از آن‌ها بگیرید. بنابراین متولیان فرهنگی باید مراقب باشند که معرفی شهید سلیمانی باعث نگردد که نسل جوان امروزی، او را شخصیتی دست نای
افتنی بدانند بلکه باید با بیان رموز موفقیت او و تاکید بر همین مسائل اساسی و به ظاهر کوچک که در زندگی او وجود دارد،حس همزادپنداری را در جوانان امت اسلامی به وجود آورد چرا که به قول رهبر حکیم انقلاب،خرمشهرها در پیش است. پس اگر این بیان رهبری یک تابلو راهنما برای ماست،به وجود سردار سلیمانی ها برای فتح این خرمشهرها نیاز مبرم خواهیم داشت
برای دور شدن از خودبرتربینی و تکبر بر ما واجب شده؛ و اگر کسی بگوید به جای نماز با خدا گفتگو می کنم، این خودش نوعی کبر است؛ زیرا شخص فروتن، تسلیم دستورات است. اکنون به این فکر کن که ایا از تکبرها پاک شده ای؟ و تکبر چگونه انسان را هلاک می کند؟ @rezayatazendegi
یعنی انچه از حق مردم در مالت هست را بپردازی؛ و اگر همه این کار را بکنند آیا کمبودی وجود خواهد داشت؟ پ.ن لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاةَ وَ آتَيْتُمُ الزَّكاةَ، اگر نماز برپا داريد و زكات بدهيد. منظور، تزكيه اموال و بخشيدن آن چيزي است كه از اين كار حاصل ميشود. پس زكوۀ؛ اسم مصدر و به معناي چيزي است كه از تزكيه حاصل ميشود، مانند: صلوۀ از تصليۀ. همچنين زكات، همه تزكيههاي مالي را در برميگيرد، بنابراين شامل همه حقوق مربوط به اموال ميشود. مانند: حقوق خداوند، حقوق رسول، حقوق ضعفا، فقرا، خويشاوندان، يتيمان، در راه ماندگان و حقوق مردم در معاملات، عقود، ايقاعات و مانند آنها كه انسان بايد آنها را بپردازد و از مالش خارج كند و همه از مصاديق تزكيه مالي هستند. التحقیق فی کلمات القرآن @rezayatazendegi
ح ۲۵۳ نهج البلاغه أَحْلِفُوا الظَّالِمَ ـ إِذَا أَرَدْتُمْ يَمِينَه ـ بِأَنَّهُ بَرِيءٌ مِنْ حَوْلِ آللّهِ وَقُوَّتِهِ؛ فَإِنَّهُ إِذَا حَلَفَ بِهَا كَاذِباً عُوجِلَ آلْعُقُوبَةَ، وَإِذَا حَلَفَ بِاللّهِ آلَّذِي لاَ إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَمْ يُعَاجَلْ، لاَِنَّهُ قَدْ وَحَّدَ آللّهَ تَعَالَى. امام علیه السلام فرمود : هرگاه خواستيد ظالمى را سوگند دهيد اين‌ گونه سوگند دهيد كه از حول و قوه الهى برى است (اگر فلان كار را انجام داده باشد) زيرا اگر اين قسم دروغ باشد مجازات او به سرعت فرا مى‌رسد (يا به درد سختى مبتلا مى‌گردد و يا مى‌ميرد) ولى هرگاه چنين سوگند ياد كند: به خدايى كه جز او خدايى نيست (اين كار را نكرده‌ام) در كيفرش تعجيل نمى‌شود؛ زيرا خدا را به يگانگى ستوده است. شرح آیت الله مکارم از اين سخن امام علیه السلام روشن مى‌شود كه تعبيرات سوگندها بسيار متفاوت است؛ تعبيرهايى كه مدح و ثناى الهى در آن است سبب تعجيل عقوبت نمى‌شود اما تعبيرات خشنى كه بر ضد آن باشد، عقوبت را تعجيل مى‌كند. در حديث معروفى كه در كتب مختلف آمده مى‌خوانيم: شخصى نزد منصور، خليفه عباسى از امام صادق علیه السلام بدگويى كرد. منصور به دنبال حضرت فرستاد وهنگامى كه امام علیه السلام حضور پيدا كرد عرض كرد: فلان كس درباره شما چنين وچنان مى‌گويد. امام علیه السلام فرمود: چنين چيزى دروغ است؛ اما بدگويى‌كننده گفت: دروغ نيست و واقعيت دارد. امام علیه السلام او را به برائت از حول و قوه الهى اگر دروغ‌گو باشد قسم داد. او همين سوگند را ياد كرد و هنوز گفتارش تمام نشده بود كه فلج شد و مانند قطعه گوشتى بى‌جان به روى زمين افتاد! پاى او را گرفتند و كشان‌كشان از مجلس بيرون بردند و امام صادق علیه السلام از اين توطئه رهايى يافت. در رخداد ديگرى مى‌خوانيم كه منصور دوانيقى به امام صادق علیه السلام عرض كرد : يكى از ياران شما به نام «معلى بن خنيس» مردم را به سوى شما فرا مى‌خواند و(براى خروج كردن) اموالى ذخيره مى‌كند. امام علیه السلام فرمود: به خدا سوگند چنين چيزى نبوده است. منصور گفت: من كسى را كه چنين خبرى داده نزد شما حاضر مى‌كنم. و سپس آن مرد را حاضر كرد. امام علیه السلام رو به آن فرد كرده فرمود: قسم مى‌خورى؟ عرض كرد: آرى؛ سپس گفت: «وَاللهِ الَّذى لا إلهَ إلّا هُوَ عالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهادَةِ الرَّحْمانِ الرَّحيمِ كه او اين كار را كرده است». امام علیه السلام فرمود: تو خداوند را با اوصاف جلالش مى‌ستايى و او به همين سبب تو را مجازات نمى‌كند. اين‌گونه كه من مى‌گويم قسم بخور. بگو: «بَرِئْتُ مِنْ حَوْلِ اللَّهِ وَقُوَّتِهِ وَأَلْجَأْتُ إِلَى حَوْلِي وَقُوَّتِي (كه تو اين سخن را گفته‌اى)» آن مرد اين‌گونه قسم خورد. هنوز كلامش تمام نشده بود كه بر زمين افتاد و مرد. منصور گفت: بعد از اين، كلام هيچ سخن‌چينى را درباره تو نخواهم پذيرفت. @rezayatazendegi
صاحب جواهر می فرمایند: از كلام اميرمؤمنان علیه السلام در نهج‌البلاغه (حكمت مورد بحث) استفاده مى‌شود كه ظالم را مى‌توان به اين كيفيت قسم داد و حتى از فعل امام صادق علیه السلام و قسم دادن شخص سعايت‌كننده به اين كيفيت در برابر منصور دوانيقى بر مى‌آيد كه اين‌گونه سوگند در چنين مواردى مانعى ندارد. وى در پايان مى‌گويد: ولى من كسى از اصحاب را نديدم كه به چنين حديثى فتوا بدهد، هرچند عنوان باب در وسائل نشان مى‌دهد كه او معتقد است ظالم را مى‌توان به برائت از حول و قوه الهى سوگند داد. 📌سپس در پايان اين سخن مى‌گويد: احتياط اين است كه اين كار جز درمورد ، ترك شود. @rezayatazendegi
تدبر📌 از این کلام به قرینه آخر آن که خلیفه وقت گفت: از این پس کلام هیچ سخن چینی را نمی پذیرم، می توان فهمید که امام علیه السلام در میدان مبارزه از این سلاح استفاده کرده اند. و تعبیر ظالم، تعبیری نیست که بر هر فرد خطاکار یا گنهکاری گفته شود. پس شرایط امام مانند شرایط بحران بوده که بایستی مدیریت شود. بله، شرایط آن زمان، شرایط تقیه و حفظ خون شیعیان و مال و ناموس آنها بوده است. @rezayatazendegi
حکمت ۲۵۴ نهج البلاغه يَابْنَ آدَمَ، كُنْ وَصِيَّ نَفْسِکَ فِي مَالِکَ، وَاعْمَلْ فِيهِ مَا تُؤْثِرُ اَنْ يُعْمَلَ فِيهِ مِنْ بَعْدِکَ. امام علیه السلام فرمود : اى فرزند آدم! تو خود خويشتن در خود باش و (امروز) به‌گونه‌اى در آن عمل كن كه مى‌خواهى پس از تو (مطابق وصيتت) عمل كنند. تدبر بنشین وصیتت را بنویس و اولین عمل کننده به آن خودت باش. @rezayatazendegi
💐تقدیم به شهید در راه خدا، حاج قاسم سلیمانی حکمت ۲۵۵ نهج البلاغه الحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ، لاَِنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ،فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكَمٌ. امام علیه السلام فرمود : طغيان ، نوعى جنون و است، چراكه صاحبش بعدا مى‌شود و اگر پشيمان نشود دليل بر آن است كه جنونش مستحكم است. تدبر در این حال و هوا، که دیوانه ای دیوانگی بزرگی کرد و سرداری که محبوب دلها بود را به ظاهر از میان برداشت؛ این حدیث را بهتر می فهمی ولی اکنون سفر کن به زیارت امین الله زیارت زیبایی که برای همه می توانی بخوانی و از معتبرترین و با فضیلت ترین است. این عبارت را پیدا کن که: مفارقه لاخلاق اعدائک یعنی خدایا من را از اخلاق دشمنانت دور کن. و اکنون به برکت این خون پاک با خدا از جمله همسر و فرزندان و پدر و مادرت مهربانتر باش؛ و از مردم بگذر؛ و نسبت به و باش؛ و این حرارتها را انگیزه ای قرار بده برای حفظ هایت و برای استمرار جهاد در راه خدا. به راستی تو چیست؟ @rezayatazendegi
حکمت ۲۵۶ نهج البلاغه صِحَّةُ الْجَسَدِ، مِنْ قِلَّةِ الْحَسَدِ. امام علیه السلام فرمود : تندرستى، از كمى حسادت است. تدبر اگر تاکنون برایت مبهم بود که ایا روح و روان بر جسم می تواند اثر بگذارد تا جایی که ان را بیمار کند پاسخت را گرفتی که آری نمونه ای است از بیماری روان که بر جسم اثر منفی می گذارد. آن را ضعیف و بیمار می کند. پس چه کنیم وقتی نعمتها را در دیگران مشاهده می کنیم؟ از تو می پرسم ایا هایی که دست دیگران است از خودشان بوده یا به آنها عطا شده؟ آری تمامی نعمت ها و برکات از خداست پس، از خدا درخواست کن و ناامید مباش چرا که ان رحمت الله قریب من المحسنین... @rezayatazendegi
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ🌸🍃 🌱با اسم تو آغاز می‌کنیم؛ اسمی که جز پرستش تو، کار دیگری بر ما روا نمی‌دارد و به این اسم و برای این اسم کارمان را شروع می‌کنیم؛ کاری که جز بندگیت مقصودی نداشته و این خود جز با فیض رحمت تو محقق نمی‌شود... 🌹سوره‌ مبارکه‌ حمد، سوره‌‌ دیدن زیبایی‌ها و خوبی‌هاست؛ چه زیباست زمانی که از ابتدای‌ زندگی‌، با آن انس گرفته و فرزندانی به زیبایی و حُسن سوره‌ حمد داشته باشیم. 📕کتاب *"آموزش مفاهیم سوره مبارکه حمد به دانش‌آموزان دبستان"* ویژه معلمین و افرادی است که می‌خواهند مفاهیمی از این سوره را به دانش‌آموزان منتقل و سوره حمد را وارد زندگی آنها کنند. ✅ این کتاب با ۱۶۰ صفحه، در قطع وزیری و تعداد ۱۰۰۰ نسخه توسط انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت(ع) به چاپ رسیده است. 👈🏻 *جهت تهیه کتاب و کسب اطلاعات بیشتر از طریق آدرس زیر اقدام فرمائید.* 🌐 http://fna.ir/dad 🕋 *مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران* 🔻 ما را می توانید در بله، سروش، ایتا، آپارات و اینستاگرام دنبال کنید: 🆔 @QuranEtratScho
توجه به به به توجه به دیگران 🌺حکمت ۲۵۷ نهج البلاغه لِكُمَيْلِ بْنِ زِيادِ النَّخَعي : يَا كُمَيْلُ، مُرْ أَهْلَکَ أَنْ يَرُوحُوا فِي كَسْبِ الْمَكَارِمِ، وَيُدْلِجُوا فِي حَاجَةِ مَنْ هُوَ نَائِمٌ. فَوَ الَّذِي وَسِعَ سَمْعُهُ الاَْصْوَاتَ، مَا مِنْ أَحَدٍ أَوْدَعَ قَلْباً سُرُوراً إِلاَّ وَخَلَقَ آللّهُ لَهُ مِنْ ذلِکَ السُّرُورِ لُطْفاً. فَإِذَا نَزَلَتْ بِهِ نَائِبَةٌ جَرَى إِلَيْهَا كَالْمَاءِ فِي انْحِدَارِهِ حَتَّى يَطْرُدَهَا عَنْهُ كَمَا تُطْرَدُ غَرِيبَةُ الاِْبِلِ. امام علیه السلام به كميل بن زياد نخعى فرمود : اى كميل! خانواده‌ات را دستور ده كه روزها در كسب فضايل و مكارم بكوشند وشامگاهان در انجام حوائج مردمى كه در خوابند تلاش كنند. سوگند به كسى كه تمام صداها را مى‌شنود، هركس سرور و خوشحالى در قلبى ايجاد كند خدا از آن سرور برايش لطفى مى‌آفريند كه هرگاه مصيبتى بر او وارد شود اين لطف همچون آب (در يك سطح شيب‌دار، به سرعت) به سوى او سرازير شود تا آن مصيبت را از وى (بشويد و) دور سازد، همان‌گونه كه شتر بيگانه از گله (يا از چراگاه خصوصى) رانده مى‌شود. 📌نکات شرح حدیث شریف توسط آیت الله مکارم شیرازی ۱. كسانى كه تنها به اصلاح خويش مى‌پردازند و كارى براى حل مشكلات ديگران انجام نمى‌دهند از حقيقت اسلام دورند. ۲. بخش اول تلاش و فعاليت انسان بايد در كسب فضايل ومكارم باشد، چراكه انسان تا خود را نسازد نمى‌تواند به ديگران بپردازد. ۳. ادخال سرور در قلب انسان نه‌تنها در سراى ديگر به يارى انسان مى‌شتابد، بلكه در همين دنيا نيز مأموريت دارد كه در مشكلات، او را يارى كند و مصائب و حوادث تلخ را به شدت از او دور سازد. پ.ن در حديثى از امام صادق علیه السلام مى‌خوانيم: «مكارم اخلاق ده چيز است. اگر مى‌توانى تمام آن‌ها در تو باشد انجام ده... راوى سؤال مى‌كند: آن‌ها چيست؟ امام علیه السلام مى‌فرمايد: «صِدْقُ الْيَأْسِ (البأس) وَصِدْقُ اللِّسَانِ وَأَدَاءُ الأَمَانَةِ وَصِلَةُ الرَّحِمِ وَإِقْرَاءُ الضَّيْفِ وَإِطْعَامُ السَّائِلِ وَالْمُكَافَأَةُ عَلَى الصَّنَائِعِ وَالتَّذَمُّمُ لِلْجَارِ وَالتَّذَمُّمُ لِلصَّاحِبِ وَرَأْسُهُنَّ الْحَيَاءُ؛ راستگو بودن در اظهار يأس از آنچه در دست مردم است و نظر به لطف خدا داشتن (يا راستگو بودن در مقام ابراز شجاعت در برابر دشمنان) و راستگويى و اداى امانت و صله رحم و پذيرايى از ميهمان وسير كردن گرسنگان و جبران كردن نيكى‌هاى مردم و تعهد داشتن در برابر همسايگان و تعهّد داشتن در برابر دوستان و رأس همه آن‌ها حياست». @rezayatazendegi
تدبر این حدیث آنقدر زیبا و کلیدی است که بایستی زندگی مشترک شود و عهدی که می شود تا از یادها نرود... فردمحوری ممنوع است، و عرفانی که باعث دوری از اصلاح جامعه شود به درد شیطان ها می خورد؛ و انسان الهی کسی است که خانواده اش همراه او می شوند در کسب مکارم اخلاقی و رسیدگی به نیازمندان. و کدام یک از ما به دنبال نیازمند می گردیم تا نیازش را رفع کنیم؟ @rezayatazendegi
🔰حکمت ۲۵۸ نهج البلاغه🔰 إذَا أَمْلَقْتُمْ فَتَاجِرُوا اللّهَ بِالصَّدَقَةِ. امام علیه السلام فرمود : هر زمان شديد، با خداوند از طريق دادن (در راه او) (پرسود) كنيد. تدبر💧 برای خانواده ات خرج می کنی و صادقانه جهاد می کنی تا هزینه زندگی را تامین کنی ولی کم می آوری، و دعا می خوانی و باز تلاش می کنی... ولی نباید غفلت کنی که در این شرایط حتی یک نان را هم که می خری بایستی نیت ات صدقه باشد؛ صدقه تو بر اهلت یعنی نزدیکترین افراد به خودت؛ و با خدا تجارت می کنی که خدایا دستم خالی است و وظیفه ام رسیدگی به عائله ام و این ها را از من بپذیر. در این شرایط صورت اعمال به ظاهر فرقی نمی کند ولی باطن و حقیقت اش از زمین تا آسمان تفاوت می کند... @rezayatazendegi