eitaa logo
یادداشت های تربیتی| امیر اخوت
105 دنبال‌کننده
198 عکس
144 ویدیو
18 فایل
تربیت با موضوع رشد و خانواده با محوریت تدبر در قرآن و روایات و ادعیه اهل بیت علیهم السلام و مشاوره ارتباط با نویسنده @okhovvat
مشاهده در ایتا
دانلود
‌از حضرت زهراعليها السلام نقل شده كه فرمود: «حبّب الىّ من دنياكم ثلاث: تلاوة كتاب اللَّه و النظر فى وجه رسول اللَّه و الانفاق فى سبيل اللَّه»؛ (۴۹) «از دنياى شما سه چيز نزد من خوب جلوه كرده است؛ تلاوت كتاب خدا، و نگاه به صورت رسول خدا و انفاق در راه خدا. » @rezayatazendegi
🌷حکمت ۲۹ نهج البلاغه ۲۹- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِذَا كُنْتَ فِي إِدْبَارٍ وَ الْمَوْتُ فِي إِقْبَالٍ فَمَا أَسْرَعَ الْمُلْتَقَي . و درود خدا بر او فرمود: هنگامي كه در مسیر زندگي به سمت جلو حرکت می کنی و از طرف مقابل، به سمت تو حرکت می کند، پس ديدار با مرگ چه زود خواهد بود. تدبر🔸🔹 منتظر ملاقاتش هستی؛ به زودی... مخصوصا اینکه هم تو به سمت آن حرکت می کنی، با کم شدن عمر و رسیدن به انتهایش؛ و هم آن به سمت تو در حرکت است، با تقدیر الهی و با انواع شکلهایش؛ پس آماده می شوی تا غافلگیر نشوی؛ پس شجاع باش و آماده چشیدن مزه اش. پ.ن الأنبياء وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺗﻮ (ﻧﻴﺰ) ﺑﺮﺍﻯ ﻫﻴﭻ ﺑﺸﺮﻯ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭﻯ (ﺟﺎﻭﻳﺪﺍﻥ) ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩﻳﻢ ﻭ ﺁﻳﺎ ﺍﮔﺮ (ﺗﻮ) ﺑﻤﻴﺮﻯ، ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭﻧﺪ؟!(34) كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ ﻫﺮ ﺷﺨﺼﻰ ﭼﺸﻨﺪﻩ ﻣﺮﮒ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺑﺪﻯ [ﻫﺎ] ﻭ ﺧﻮﺑﻰ [ﻫﺎ] ﻛﺎﻣﻠًﺎ ﻣﻰ ﺁﺯﻣﺎﻳﻴﻢ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻣﺎ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﻳﺪ.(35) @rezayatazendegi
امیر اخوت: | فایل نهایی کتاب چهل ساله (بررسی های انقلاب اسلامی بر اساس آمارهای بین المللی ) ✅این کتاب حاصل حدود یکسال زحمت شبانه روزی هفتاد پژوهشگر حوزه و دانشگاه و حدود بیست و پنج هزار ساعت کار تحقیقاتی است 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای چهل سالگی انقلاب https://eitaa.com/enghelabyazd
🌷حکمت ۳۰ نهج البلاغه ۳۰- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : الْحَذَرَ الْحَذَرَ فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ حَتَّي كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ . و درود خدا بر او فرمود: هشدار! هشدار! به خدا سوگند چنان كرده كه پنداري تو را بخشيده است. تدبر🔹🔸 🔸🔹پرده اول وقتی مواجهه می شویم با اشتباهات دیگران از نزدیکان گرفته تا سایر مردم؛ و زمانی که حق شخصی ما نادیده گرفته می شود؛ یا کسی حرفی می زند که بوی دخالت یا کینه یا حسد و ..‌. می دهد؛ نمی توانیم نادیده بگیریم؛ و واکنش ما سریع است؛ و خشم هایمان در دسترس؛ و اضطرابها شروع می شود و مسائل را نمی توانیم حل کنیم، و در پایان، پس از درماندگی ها یا پشیمانی ها توسل پیدا می کنیم تا شاید باز شود گره هایی که کورش کردیم. و اکنون چند لحظه تامل کن آیا خداوند نیز مانند ما عمل می کند، وقتی که حق او را تباه می کنیم و از او قدردانی نمی کنیم... 🔸🔹پرده دوم خداوند می بیند و می پوشاند و دعایم را مستجاب می کند و نعمت می دهد و من به مشهد و کربلا و ... می روم و نماز شب می خوانم و ..‌. پس من گمان می کنم بنده خوبی هستم وگرنه این همه توفیقات چرا باید به من می رسید؟ ولی واقعیت با گمان من از زمین تا آسمان تفاوت دارد؛ و من هنوز غافلم از انبوه عیوب و خطاها و گناهانم و خدا هنوز می پوشاند و نادیده می گیرد؛ تا شاید به خودم بیایم... آخر چه راهی هست برای اینکه آدم شوم؟ نعمت؟ یا مصیبت؟ وقتی برایم نعمت می فرستد غافل هستم و در مصیبتها بی تاب. پس باید به داد خودم برسم و سکوتهایش را حمل بر رضایت نکنم..‌. پ.ن الهی کانی واقفه بین یدیک و قد اظلها حسن توکلی علیک... الهی ان اخذتنی بذنوبی اخدتک بعفوک... @rezayatazendegi
📌 در نوشتارهایی که می آوریم برشی از کتاب رنج های حضرت زهرا سلام الله علیها نوشته علامه مرتضی عاملی است: 👇
*اولين كسي كه مقوله ، و خطاي در اجتهاد را براي توجيه گناهان ديگران مطرح كرد، تا آنجا كه ما مي‌دانيم، خليفه ي اوّل بود.* آنگاه خليفه ي دوم به اصرار از او خواهان كيفر خالد بن وليد شد. خالد، مالك بن نويره يكي از صحابه معروف را كشت. چون مالك از به رسميت شناختن حكومت جديد امتناع ورزيد و در همراهي و وفاداري با علي عليه السلام اصرار داشت. او در همان شب قتل مالك با زن وي آميزش كرد. دقيقاً در همين مناسبت بود كه ابوبكر سخن معروف خود را گفت: «تأوّل فأخطأ» يا «اجتهد فأخطا». [۹۱]. سپس روايت كردند كه هركس درست اجتهاد كند دو اجر مي‌برد و هر كه اشتباه كند يك اجر. اين را عمرو بن عاص، ابوهريره و عمر بن خطاب روايت كرده اند. [۹۲]. اين مقوله به مثابه اكسير و بلكه بالاتر از اكسيري است كه خاك را طلا مي‌كند. *چه زشت ترين و هولناكترين جنايات را بر اساس همين قاعده (!!) توجيه كردند. از جمله: قتل بيگناهان در جنگ جمل و صفين، قتل علي عليه السلام، قتل عمار بن ياسر، لعن علي عليه السلام بر بالاي هزاران منبر در هزار ماه، قتل حسين عليه السلام و ذبح فرزندانش، و اسارت دختران پيغمبر صلي اللَّه عليه و آله و بردن آنان از شهري به شهري* و به منظور تعميم فايده، به يك نسل كامل از مردم نشان اجتهاد اعطا شد [۹۳] تا همه ي خطاهايش را توجيه كند. در حالي كه ميان آنان زناكار، شراب خوار، قاتل، سارق و... بودند تا چه رسد به خروج بر امام زمان، و نيز عالم و جاهل در حدّي كه بلد نبود وضو بگيرد يا زنش را طلاق دهد. حتي گفته اند: آنچه انجام دادند به اجتهاد بود و عمل به اجتهاد واجب است و در عمل به واجب نمي توان كسي را فاسق خواند. [۹۴]. *برخي گفته اند براي صحابه عمل به رأي در مقابل نص جايز است. اين از اختصاصات آنان است و ديگران چنين حقي ندارند.* [۹۵]. مقولات فراوان ديگري نيز هست كه در كتاب الصحيح من سيرةالنبي الاعظم صلي اللَّه عليه و آله، ج ۱ آورده ايم. پاورقی: [۹۱] وفيات الاعيان، ج ۱۶؛ ص ۱۵؛ المختصر في اخبار البشر، ج ۱ ص ۱۵۸، روضة المناظر در پاورقي الكامل في التاريخ، ج ۷، ص ۱۶۷؛ الكامل في التاريخ، ج ۳، ص ۴۹؛ تاريخ الامم والملوك، ج ۴، ص ۱۴۱۰. [۹۲] ر. ك: مسند احمد، ج ۴، صص ۱۹۸، ۲۰۴؛ ج ۲، ص ۱۸۷؛ صحيح بخاري، ج ۴، ص ۱۷۱؛ صحيح مسلم، دار احياء التراث العربي، ج ۳، ص ۱۳۴۲، سنن ابي داوود، ج ۳، ص ۲۹۹؛ الجامع الصحيح، ج ۳، ص ۶۱۵، المحلي، ج ۱، ص ۶۹- ۷۰. [۹۳] ر. ك: التراتيب الاداريه، ج ۲، صص ۳۶۴- ۳۶۶. [۹۴] ر. ك: فواتح الرحموت، ج ۲، صص ۱۵۶- ۱۵۸؛ سلم الوصول، ج ۳، صص ۱۷۶- ۱۷۷؛ السنة قبل التدوين، صص ۳۹۶، ۴۰۴- ۴۰۵؛ اختصار علوم الحديث، ص ۱۸۲ ارشاد الفحول، ص ۶۹. [۹۵] اصول سرخسي، ج ۲، صص ۱۳۴- ۱۳۵. وي سپس آن را نقد و رد مي‌كند.
📌*برشی از کتاب رنج های حضرت زهرا سلام الله علیها* ...علامه شيخ محمّد حسين كاشف الغطاء مي‌گويد: «كتابهاي شيعه از صدر اسلام، و قرن اوّل، مثل كتاب سليم بن قيس، پس از آن تا قرن يازدهم و بعد از آن، بلكه تا امروز همه ي كتابهاي شيعه كه به احوال امامان، و پدرشان: آيت كبري، و مادرشان: صديقه ي زهرا عليهاالسلام پرداخته و همه ي كساني كه در شرح زندگاني و احوال آنان كتاب نوشته اند، تقريباً يا تحقيقاً در ذكر مصائب بضعه ي طاهره، اجماع دارند كه پس از رحلت پدرش: مصطفي، ستمگران به صورتش زدند و بر گونه اش سيلي چنان كه چشمانش سرخ شد و گوشواره اش شكست و به در فشرده شد، پهلويش شكست و فرزندش را سقط كرد و هنگامي كه از دنيا رفت، نشانه‌هاي تازيانه همچون بازوبند بر روي بازويش باقي بود. سپس شاعران اهل بيت عليه السلام اين قضايا و مصائب را دستمايه ي خود قرار دادند و در اشعار، و مرثيه‌هاي خود به نظم كشيدند و آن را از مسلّمات گرفتند. از جمله: كميت و سيد حميري و دعبل خزاعي و نميري و سلامي و ديك الجن و پيش و پس از آنان، تا عصر حاضر... » [۱۴۶]. [۱۴۶] جنةالمأوي، صص ۷۸- ۸۱. @rezayatazendegi
📌 برشی از کتاب رنج های حضرت زهرا سلام الله علیها ...براي آنكه به مردم گفته نشود كه زهرا عليهاالسلام پس از آن به خويشتن بازگشت، و يا با فلاني پيغام داد كه: از آنان راضي شده است، وصيت كرد كه شبانه دفن شود. همچنين ادعا مي‌شود و بلكه واقعاً در عمل انجام شده كه: دفن شبانه سنت است. [۲۲۱] بنابراين براي تداوم خشم زهرا عليهاالسلام از غاصبان و متجاوزان دفن شبانه كافي نيست. لذا وصيت كرد كه بر جنازه اش حاضر نشوند، و بر پيكرش نماز نگزارند، و قبرش پنهان بماند. كوشيدند چند قبر را نبش كنند تا به جنازه اش دست يابند و بر او نماز گزارند، اما علي عليه السلام جلوگيري كرد. [۲۲۲]. @rezayatazendegi
📌 برشی از کتاب رنج های حضرت زهرا سلام الله علیها باز كردن در توسط علي عليه السلام يا حداقل پاسخ وي به آنان از پشت در از دو حال خارج نيست: يا به دستور آنان با ابوبكر بيعت مي‌كند كه در اين صورت كاري شبيه به پذيرش مشروعيت كارهاي آنان انجام داده است در حالي كه هرگونه دلالتي بر حقانيت آنان را از اساس مردود مي‌داند. يا فقط به مهاجمان پاسخ مي دهد و از پذيرش خواسته ي آنان امتناع مي‌ورزد. اين كار مهاجمان را به مجادله، و تلاش براي تأثيرگذاري بر او با بيان كلمات درشت و خشن، يا نرم و ملايم، و حتي بيرون بردن علي عليه السلام براي بيعت، وامي داشت. *اين اقدام علي عليه السلام به آنان فرصت قلب حقايق و تشويه امور، و ادعاي آنچه خوشايندشان بود، مي‌داد، به گونه اي كه علي عليه السلام را بشكنند و حقيقت را براي مردم وارونه جلوه دهند. خصوصاً كه حاكم و مسلطند و دنياخواهان به سويشان گردن فراز مي‌كنند و چاپلوسان خود را به آنان نزديك. * آنان به مردم خواهند گفت كه ما براي تعزيت و احوال پرسي آمديم اما علي عليه السلام بر ما حسادت ورزيد و روي خود حساب كرد و با اعتماد به مواضع و قدرت خويش و نزديكي به رسول خدا صلي اللَّه عليه و آله و شجاعت خود، و همسري دختر رسول خدا صلي اللَّه عليه و آله و پدري حسن و حسين، با كلمات گزنده و نيش دار، با ما به عُنف مقابله كرد. پس او متجاوز است و ما قرباني؛ او حسود و كينه توز، و مهاجم و مغرور است و در امري كه انصرافش را از آن اعلام كرده، طمع دارد. چه هنگامي كه علي عليه السلام مشغول تجهيز رسول خدا صلي اللَّه عليه و آله بود، در ميان مردم شايعه كردند كه او خلافت را نمي خواهد. @rezayatazendegi
حکمت ۳۱ نهج البلاغه ۳۱- وَ سُئِلَ ( عليه السلام ) عَنِ الْإِيمَانِ فَقَالَ الْإِيمَانُ عَلَي أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَي الصَّبْرِ وَ الْيَقِينِ وَ الْعَدْلِ وَ الْجِهَادِ وَ الصَّبْرُ مِنْهَا عَلَي أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَي الشَّوْقِ وَ الشَّفَقِ وَ الزُّهْدِ وَ التَّرَقُّبِ فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَي الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا اسْتَهَانَ بِالْمُصِيبَاتِ وَ مَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ إِلَي الْخَيْرَاتِ وَ الْيَقِينُ مِنْهَا عَلَي أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَي تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ وَ تَأَوُّلِ الْحِكْمَةِ وَ مَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ وَ سُنَّةِ الْأَوَّلِينَ فَمَنْ تَبَصَّرَ فِي الْفِطْنَةِ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ وَ مَنْ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ وَ مَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَكَأَنَّمَا كَانَ فِي الْأَوَّلِينَ وَ الْعَدْلُ مِنْهَا عَلَي أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَي غَائِصِ الْفَهْمِ وَ غَوْرِ الْعِلْمِ وَ زُهْرَةِ الْحُكْمِ وَ رَسَاخَةِ الْحِلْمِ فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ وَ مَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ الْحُكْمِ وَ مَنْ حَلُمَ لَمْ يُفَرِّطْ فِي أَمْرِهِ وَ عَاشَ فِي النَّاسِ حَمِيداً وَ الْجِهَادُ مِنْهَا عَلَي أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَي الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الصِّدْقِ فِي الْمَوَاطِنِ وَ شَنَآنِ الْفَاسِقِينَ فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ نَهَي عَنِ الْمُنْكَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ الْكَافِرِينَ وَ مَنْ صَدَقَ فِي الْمَوَاطِنِ قَضَي مَا عَلَيْهِ وَ مَنْ شَنِئَ الْفَاسِقِينَ وَ غَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اللَّهُ لَهُ وَ أَرْضَاهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ الْكُفْرُ عَلَي أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَي التَّعَمُّقِ وَ التَّنَازُعِ وَ الزَّيْغِ وَ الشِّقَاقِ فَمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ يُنِبْ إِلَي الْحَقِّ وَ مَنْ كَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ الْحَقِّ وَ مَنْ زَاغَ سَاءَتْ عِنْدَهُ الْحَسَنَةُ وَ حَسُنَتْ عِنْدَهُ السَّيِّئَةُ وَ سَكِرَ سُكْرَ الضَّلَالَةِ وَ مَنْ شَاقَّ وَعُرَتْ عَلَيْهِ طُرُقُهُ وَ أَعْضَلَ عَلَيْهِ أَمْرُهُ وَ ضَاقَ عَلَيْهِ مَخْرَجُهُ وَ الشَّكُّ عَلَي أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَي التَّمَارِي وَ الْهَوْلِ وَ التَّرَدُّدِ وَ الِاسْتِسْلَامِ فَمَنْ جَعَلَ الْمِرَاءَ دَيْدَناً لَمْ يُصْبِحْ لَيْلُهُ وَ مَنْ هَالَهُ مَا بَيْنَ يَدَيْهِ نَكَصَ عَلَي عَقِبَيْهِ وَ مَنْ تَرَدَّدَ فِي الرَّيْبِ وَطِئَتْهُ سَنَابِكُ الشَّيَاطِينِ وَ مَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَكَةِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ هَلَكَ فِيهِمَا . قال الرضي : و بعد هذا كلام تركنا ذكره خوف الإطالة و الخروج عن الغرض المقصود في هذا الكتاب . ترجمه حکمت در پست بعدی @rezayatazendegi
حکمت ۳۱ نهج البلاغه  و درود خدا بر او (از ايمان پرسيدند، فرمود:) 🌷 ۱- شناخت اقسام ايمان 🔸🔹🔹🔸 بر چهار پايه استوار است، ، ، و . 🔹🔸🔹🔸صبر نيز بر چهار پايه قرار دارد. ، ، ، . آن كس كه اشتياق بهشت دارد، شهوتهايش كاستي گيرد، و آن كس كه از آتش جهنم مي ترسد، از حرام دوري مي گزيند، و آن كس كه كه در دنيا مي ورزد، ها را ساده پندارد، و آن كس كه را انتظار مي كشد در نيكيها مي كند. 🔹🔸🔹🔸يقين نيز بر چهار پايه استوار است، زيركانه، دريافت حكيمانه واقعيتها، گرفتن از حوادث روزگار، و پيمودن راه درست پيشينيان، پس آن كس كه هوشمندانه به واقعيتها نگريست، را آشكارا بيند، و آنكه حكمت را آشكارا ديد، آموزي را شناسد، و آنكه عبرت آموزي شناخت گويا چنان است كه با گذشتگان مي زيسته است. 🔹🔸🔹🔸و عدل نيز بر چهار پايه برقرار است، فكري ژرف انديش، دانشي عميق و به حقيقت رسيده، نيكو داوري كردن، بودن در شكيبايي. پس كسي كه درست انديشيد به ژرفاي دانش رسيده، و آن كس كه به حقيقت رسد، از چشمه زلال شريعت نوشد، و كسي كه باشد در كارش نكرده با در ميان مردم زندگي خواهد كرد. 🔹🔸🔹🔸و جهاد نيز بر چهار پايه استوار است، امر به ، نهي از $منكر، در هر حال، و با ، پس هر كس به معروف امر كرد، پشتوانه نيرومند مومنان است، و آن كس كه از ها نهي كرد، بيني را به خاك ماليد، و آن كس كه در ميدان نبرد صادقانه پايداري كند حقي را كه بر گردن او بوده ادا كرده است، و كسي كه با فاسقان دشمني كند و براي خدا خشم گيرد، خدا هم براي او آورد، و روز قيامت او را سازد. 🌷۲- شناخت اقسام كفر و ترديد ⭕️⭕️⭕️⭕️و كفر بر چهار ستون پايدار است، كنجكاوي دروغين، و ، انحراف از ، و دشمني كردن، پس آن كس كه دنبال وهم و كنجكاوي دروغين رفت به حق نرسيد. و آن كس كه به ستيزه جويي و نزاع پرداخت از ديدن حق نابيناست، و آن كس كه از راه حق منحرف گرديد، نيكويي را زشت، و زشتي را نيكويي پندارد و سرمست گمراهي هاست، و آن كس كه دشمني ورزيد پيمودن راه حق بر او دشوار و كارش سخت، و نجات از مشكلات دشوار است، 🌷و شك چهار بخش دارد، ⭕️⭕️⭕️⭕️ در گفتار، ترسيدن، دودل بودن، و تسليم حوادث روزگار شدن. پس آن كس كه جدال و نزاع را عادت خود قرار داد از تاريكي بيرون نخواهد آمد، و آن كس كه از هر چيزي ترسيد همواره در حال عقب گرد است، و آن كس كه در و دودلي باشد زير پاي كوبيده خواهد شد، و آن كس كه تسليم حوادث شد و به تباهي دنيا و آخرت گردن نهاد، هر دو جهان را از كف داد. @rezayatazendegi
تدبر؛ ... 🔸 آن كس كه اشتياق بهشت دارد، شهوتهايش كاستي گيرد...🔸 ؛ کلمه ای است که برای برخی نسیه و تخیل است؛ و برای دیگران نقد و واقعیت؛ ولی مشکل اینجاست که بهشت باعظمت الهی در نزد ما گویا چندان ارزشی ندارد؛ با این استدلال که ما فقط به دنبال رضایت خدا هستیم و ما را با بهشت چه کار؛ و آیا این تفکر، صحیح است؟ در حالی که همین ما با این همه پز و کلاس و ... هنوز حطام دنیا را نتوانسته ایم رها کنیم...به نظر می رسد دهانمان بوی شیر می دهد و گویا نفس مان از جای گرم بلند می شود...و لیاقت بهشت را چه کسی دارد؟! @rezayatazendegi
تدبر 🔸و آن كس كه از جهنم مي ترسد، از دوري مي گزيند🔸 کلمه ای که انقدر همه از آن می ترسند که ترجیح می دهند اصلا درباره حرف نزنند و فکر نکنند؛ به خصوص اینکه برخی ها دلت را قرص کنند که جهنمی نمی شوی با کمی ترک نماز و بدحجابی و ... ولی جهنم و بهشت و خوبی و بدی گویا از هم جدا نمی شوند، و آیا سوره ای را خوانده ای که فقط یاد بهشت کرده باشد بدون یاد جهنم؟! به هر حال خودمان را محک بزنیم: هر چقدر از حرامها دست کشیده ایم همان اندازه از آتش نگرانیم. و پناه می بریم به خدا وقتی گمان کنیم بهشتی هستیم ولی عذاب چه هایی در انتظارمان باشد؛ و خدا نکند عذابها در راه باشد... به آیه قرآن توجه کنید: المائده وَقَالَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَىٰ نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ قُلْ فَلِمَ يُعَذِّبُكُم بِذُنُوبِكُم بَلْ أَنتُم بَشَرٌ مِّمَّنْ خَلَقَ يَغْفِرُ لِمَن يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَن يَشَاءُ وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ ﻭ ﻳﻬﻮﺩﻳﺎﻥ ﻭ ﻣﺴﻴﺤﻴﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻣﺎ، ﭘﺴﺮﺍﻥ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥِ ﺍﻭ ﻫﺴﺘﻴﻢ. ﺑﮕﻮ: ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﭘﻴﺎﻣﺪ (ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ) ﺗﺎﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ؟! ﺑﻠﻜﻪ ﺷﻤﺎ (ﻫﻢ) ﺑﺸﺮﻯ ﻫﺴﺘﻴﺪ ﺍﺯ (ﺟﻤﻠﻪ) ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ، ﻣﻰ ﺁﻣﺮﺯﺩ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ، (ﻭ ﻣﺴﺘﺤﻖ ﺑﺪﺍﻧﺪ) ﻋﺬﺍﺏ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻰ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺍﺳﺖ، ﻓﻘﻂ ﺍﺯ ﺁﻥِ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﻓﺮﺟﺎم (ﻫﻤﻪ) ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺍﻭﺳﺖ. (18) @rezayatazendegi
تدبر و آن كس كه كه در دنيا مي ورزد، ها را پندارد ها سرت را درد نیاورم و سخن را کوتاه کنم. چقدر هستی؟! نگران این که چه می شود فردا و فرداها؟ و چقدر ساده زندگی می کنی؛ با ؛ و بدون ؛ و چقدر داری؟ و چقدر آماده انجام هستی؟ و چقدر فهمیده ای که بالاتر از سیاهی رنگی نیست؟ و مهمتر از همه چقدر ثروت ها برایت شادی نمی آورد و کم پولی ها برایت غم نمی آورد. هر جواب مثبتی درجه ای از زهد را برایت به ارمغان می اورد... پ.ن الحديد لِّكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺮﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﺘﺎﻥ ﺭﻓﺘﻪ ﺗﺄﺳﻒ ﻣﺨﻮﺭﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﻣَﺒﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭻ ﻣﺘﻜﺒّﺮ ﺧﻴﺎﻝ ﭘﺮﺩﺍﺯ ﻓﺨﺮ ﻓﺮﻭﺷﻰ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ(23) @rezayatazendegi
تدبر 🔸و آن كس كه را انتظار مي كشد در نيكيها شتاب مي كند.🔸 به این معادله دقت کن: یاد مرگ = شتاب در نیکی ها و اگر یاد مرگ بیاورد چگونه می شود در نیکی ها شتاب کرد؟ @rezayatazendegi
🌸 ها🌸 ثواب يازده بار (قل هو الله احد) خواندن پس از نماز حديث: ۱ ابى رحمه الله قال حدثنى محمد بن يحيى العطار عن العمركى الخراسانى عن على بن جعفر عن اخيه موسى بن جعفر عن ابيه جعفر بن محمد عليه السلام قال قال على عليه السلام من صلى الفجر ثم قرا قل هو الله احد احدى عشره مره لم يتبعه فى ذلك اليوم ذنب و آن رغم انف الشيطان. ترجمه: ۱. امام كاظم عليه السلام از پدرش عليه السلام از اميرالمومنين عليه السلام نقل نموده كه فرمودند: كسى كه نماز صبح را بخواند، آنگاه يازده بار (قل هو الله احد) بخواند، *در آن روز گناهى از او سر نمى زند، اگر چه نخواهد.* @rezayatazendegi
🔵 فایل های بارگزاری شده درکانال بانک پاورپوینت✅ 🔹موضوع:پاورپوینتهای 🔸 بررسی ظرفیت ها پیشرفت های انقلاب در چهل سال👇 https://eitaa.com/bankpowerpoint/1394 🔹 مفاسد رژیم پهلوی وپاسخ به شبهات https://eitaa.com/bankpowerpoint/2984 🔸 خاندان ویرانی https://eitaa.com/bankpowerpoint/1594 🔹 ماشین انقلاب https://eitaa.com/bankpowerpoint/1596 🔸دست اوردهای انقلاب https://eitaa.com/bankpowerpoint/1598 🔹 ثمرات انقلاب https://eitaa.com/bankpowerpoint/1600 🔸زندگینامه امام خمینی رحمه الله https://eitaa.com/bankpowerpoint/1602 🔹گام دوم انقلاب؛ایجاد تمدن اسلامی https://eitaa.com/bankpowerpoint/1903 🔸 شاخص های انقلابی گری https://eitaa.com/bankpowerpoint/1526 🔹دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی https://eitaa.com/bankpowerpoint/1412 🔸کلید واژه های بیانیه گام دوم https://eitaa.com/bankpowerpoint/1641 📁لیست را برای مربیان تربیتی وفعالا فرهنگی ارسال کنید. ✳️ برای مشاهده فایل روی لینک مربوطه کلیک کنید. ✳️ فایلهای جدید ایام الله فجر ارسال خواهد شد. 📚بانک پاورپوینت رایگان👇 http://eitaa.com/joinchat/3575250945Ceb151b8a9d
🔸تدبر🔸 ایمانی که یک پایه اش یقین است؛ یعنی اینکه بفهمی و ببینی و برسی به حقایق عالم؛ و غیر از شیعه؛ کدامین مذهب را در دنیا می توان پیدا کنی که این چنین باشد؛ از این رو می بینی که با چشم باز مسلمان می شوند و شیعه می شوند؛ زیرا نمی خواهند کورکورانه در جهل نگاه داشته شوند. ولی آیا ما به یقین رسیده ایم؟ یعنی بنابرفرمایش علی علیه السلام آیا بصیرت و زیرکی داریم چنان که حکمتها را دریابیم و عبرت گیریم از روزگار و حوادثش؟ و چه باید کرد؟ و یقین چه خاصیتهایی دارد؟ پ.ن: يوسف قُلْ هَٰذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ (ﺍﻯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ) ﺑﮕﻮ: ﺍﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ! ﻛﻪ ﻣﻦ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣﺮﺍ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ، (ﻣﺮﺩم ﺭﺍ) ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺧﺪﺍ ﻓﺮﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻣﻨﺰّﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻧﻴﺴﺘﻢ. (108) @rezayatazendegi
تدبر🔹 🔸عدل نيز بر چهار پايه برقرار است، فكري ژرف انديش، دانشي عميق و به حقيقت رسيده، نيكو داوري كردن، استوار بودن در شكيبايي🔸 از عدالت دم زدن بدون اندیشه ورزی صحیح و علم عمیق و دقیق و در نتیجه بهره مندی از سرچشمه گوارای دین؛ ممکن نیست. و تنها در این صورت است که هر چیز سر جای خود قرار می گیرد ولی متاسفانه طاغوت ها نعمتها را تبدیل کردند... و به هر حال اکنون دانستی که ایمان بدون تفکر = ایمان بدون علم و ایمان بدون علم = محرومیت از رسیدن و درک حقایق هستی و = خراب کردن جایگاه ها و از بین بردن استعدادها و حقوق و بدین ترتیب هر کس خلاف حکم خدا حکم کند او ظالم است... المائده وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالْأَنفَ بِالْأَنفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﻭ ﺑﺮ ﺁﻥ (ﻳﻬﻮﺩﻯ) ﺍﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ (ﺗﻮﺭﺍﺕ) ﻣﻘﺮّﺭ ﺩﺍﺷﺘﻴﻢ، ﻛﻪ: ﺟﺎﻥ ﻋﻮﺽ ﺟﺎﻥ، ﻭ ﭼﺸﻢ ﻋﻮﺽ ﭼﺸﻢ، ﻭ ﺑﻴﻨﻰ ﻋﻮﺽ ﺑﻴﻨﻰ، ﻭ ﮔﻮﺵ ﻋﻮﺽ ﮔﻮﺵ، ﻭ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﻋﻮﺽ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺯﺧﻢ ﻫﺎ (ﻧﻴﺰ ﺩﺍﺭﺍﻯ) ﻗﺼﺎﺹ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺒﺨﺸﺪ، ﭘﺲ ﺁﻥ ﺟﺮﻳﻤﻪ ﺍﻯ ﺑﺮﺍﻯ (ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ) ﺍﻭﺳﺖ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍ ﻓﺮﻭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ، ﺩﺍﻭﺭﻯ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﭘﺲ ﺗﻨﻬﺎ ﺁﻧﺎﻥ، ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻧﻨﺪ.(45) المائده قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُم بِشَرٍّ مِّن ذَٰلِكَ مَثُوبَةً عِندَ اللَّهِ مَن لَّعَنَهُ اللَّهُ وَغَضِبَ عَلَيْهِ وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِيرَ وَعَبَدَ الطَّاغُوتَ أُولَٰئِكَ شَرٌّ مَّكَانًا وَأَضَلُّ عَن سَوَاءِ السَّبِيلِ ﺑﮕﻮ: ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮﻯ ﺑﺪﺗﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﺧﺒﺮ ﺩﻫﻢ؟ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﻮﺩ ﺩﻭﺭ ﺳﺎﺧﺘﻪ، ﻭ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺧﺸﻢ ﮔﺮﻓﺘﻪ، ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻴﻤﻮﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺧﻮﻙ ﻫﺎﻳﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ، ﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩ (ﺍﻥ ﻃﻐﻴﺎﻧﮕﺮ ﻭ ﺑﺖ ﻫﺎ) ﺭﺍ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻣﻨﺰﻟﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺪﺗﺮ ﻭ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺭﺍﺳﺖ، ﮔﻤﺮﺍﻩ ﺗﺮﻧﺪ. (60) @rezayatazendegi
🔸و جهاد نيز بر چهار پايه استوار است، امر به معروف، نهي از منكر، راستگويي در هر حال، و دشمني با فاسقان🔸 🔹تدبر من و تو نیازمندیم استحکام داشته باشیم در باورها و آراسته باشیم به اخلاق محمدی و عامل باشیم به احکام الهی؛ آنگاه نگاه ما کار می کند.‌‌‌.. چنان که صدها کلام، آن نفوذ را ندارند. @rezayatazendegi
🔸كفر بر چهار ستون پايدار است، كنجكاوي دروغين، ستيزه جويي و جدل، انحراف از حق، و دشمني كردن🔸 تدبر🔆 وقتی سخن از می شود گمان می کنیم منظور غیرمسلمانان هستند در حالی که این طور نیست و کفری که در قران و روایات آمده شامل فرد مسلمان هم می شود؛ به ظاهر اسمش مسلمان است ولی درجاتی از کفر همراه اوست؛ کافی است با برخی افراد هم کلام شوی؛ کسانی که فکر سامان یافته ندارند و اهل بحث و جدل و زیربارنرفتن حق هستند؛ کسانی که وقتی سوال می کنند نمی خواهند چیزی یاد بگیرند؛ کسانی که وقتی وارد شبکه های مجازی می شوند جز مچ گیری و انتقاد و ستیزه جویی یاد نگرفته اند؛ و مسلم است وقتی بنا ندارند بفهمند هیچ گاه نخواهند فهمید، و وقتی بنا بر دشمنی گذاشته اند با طرف مقابل دوست نخواهند شد... و اکنون می توانی تمرین کنی هر گونه پس زمینه کدورت و پیش داوری ها را کنار بگذاری و در رابطه با دیگران به گونه ای تعامل کنی که انگار هیچ بدی و زشتی از آنها سراغ نداری... پ.ن الملك وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ ﻭ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺍﮔﺮ (ﺑﺮ ﻓﺮﺽ ﻣﺎ) ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﮔﻮﺵ ﺷﻨﻮﺍ ﺩﺍﺷﺘﻴﻢ ﻳﺎ ﺧﺮﺩﻭﺭﺯﻯ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻳﻢ، ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺷﻌﻠﻪ ﻓﺮﻭﺯﺍﻥ (ﺁﺗﺶ) ﻧﺒﻮﺩﻳﻢ.(10) @rezayatazendegi
🔸 چهار بخش دارد، در گفتار، ترسيدن، بودن، و حوادث روزگار شدن🔸 🔆تدبر🔆 وقتی با دیگران می کنی یعنی اینکه در شک هستی؛ و زمانی که می ترسی؛ یعنی قوت قلب و تکیه گاه مطمئنی نداری و تردیدها و دودلی هایت نشان می دهند که در و فهم درست حقایق و مسایل دچار مشکل هستی؛ و طبیعی است که تسلیم روزگار شوی؛ و به جای فعال بودن؛ منفعل و به جای موثر بودن؛ تحت تاثیر و به جای امیدوار بودن؛ ناامید خواهی بود. و آرام آرام بی مقدار می شوی و تهی و پوک و پوچ... ولی قضایا از کجا شروع شد؟ . . . مهم نیست... انچه باید برایت مهم باشد این است که از شک ها بیرو بیایی. و راهش چیست؟ ۱. جدال و بحثهای بی فایده یک طرفه؛ بگومگوها؛ اثبات کردن این که من درست می گویم و تو اشتباه می کنی؛ را رها کنی. ۲. هول نکنی؛ دلشوره نداشتی باشی، نگران هیچ چیز نباشی که خدایا چه اتفاقی می افتد؟...و محمکم بایستی علیه ناارامی های درونی ات ۳. نفوذ شیطان را ببندی و پنجره های ورودش را با تمام کردن دودلی ها. دیگر تمام شد. هیچ تردیدی نکن در حق. و مشتی در دهان تردیدها بزن. ۴. نگذار جریان جامعه تو را با خود ببرد. هشیار باش! نکند بگویند اسلام دیگر نیست و من اگر خوب باشم و پاک باشم ضرر می کنم و هزاران توجیه که تو را می کشاند به دوری از انجام دستورات خدا..‌. تکلیف؛ گزارشی از موارد ۱ تا ۴ درباره خودت تهیه کن. .@rezayatazendegi