eitaa logo
مدرسه مجازی طلیعه داران ظهور
6.2هزار دنبال‌کننده
617 عکس
111 ویدیو
57 فایل
ایران؛ اهواز مجتمع حضرت ولیعصر(عج) مدرسه مجازی طلیعه داران ظهور تحت اشراف آیت الله اراکی [عضو مجلس خبرگان رهبری] 🌐 سامانه جدید: http://rezvan.taliedaran.ir 💻 سامانه قدیم: http://rezvan2.taliedaran.ir راه ارتباطی با ما : @S_Alavi110
مشاهده در ایتا
دانلود
⛔️سردمداران فرقه های انحرافی همیشه در طول تاریخ، از گذشته تا به امروز افرادی بوده‌اند که دین را ملعب اهداف خود قرار داده‌اند. در این پیام از چند دکان‌دارِ عرفان و دین نام می‌بریم: 🔴 یکی از این اشخاص «احمد بن هلال» است که در زمان حضرت امام عسکری (ع) ادعایی کرد که امام عسکری (ع) دربارۀ او فرمود:  إحذَرُوا هَذَا الصُّوفِیَّ المُتَصَنِّع۱  از این صوفی ریاکار بپرهیزید. 🔴 احمد بن هلال پنجاه بار به سفر مکه رفته بود که بیست سفر آن با پای پیاده بود، با این همه، عاقبت منحرف شد. 🔴 «علی بن محمد شلمغانی» از این دست افراد است. او از کسانی بود که مردم به او التماس دعا می‌گفتند. ایشان نمایند حسین بن روح، نایب امام زمان (عج) بود. به عبارتی با یک واسطه با امام زمان (عج) مکاتبه داشت. 🔴 مثال بارزتر آن «علی بن ابی حمزۀ بطائنی» است. او وکیل مطلق امام کاظم (ع) است، سی هزار درهم از اموال امام کاظم (ع) در نزد او بود. با این حال بعد از شهادت امام کاظم (ع) منکرِ امامت امام رضا (ع) شد و با تأسیس مذهب واقفیه (هفت امامیان) بسیاری را با خود گرفتار کرد. 🟢 از این‌رو نباید هرگز فریب جایگاه و منزلت شخصی را خورد. بسیاری از این افراد ممکن است عهده‌دار مناصب و مقام‌هایی نیز باشند. گاهی همین افراد جریان‌ها و فرقه های انحرافی راه می‌اندازند و تفکرها و عقاید باطلی را گسترش می‌دهند که باید بسیار از آن‌ها بر حذر بود. 🟠 بسیاری از این اشخاص، داعیه‌دارانِ عرفان‌های کاذب، غیب‌گویی‌ها، کهانت‌ها و کارهایی هستند که گاهی موجب می‌شود مردم را از اصل و اساس و مبنای زندگی اهل‌بیت (ع) دور سازد. از این‌رو نباید فریب ظاهر و سابقۀ آن‌ها را خورد. ⚪️ شایسته تأمل است که امام سجاد (ع) در روایتی با تعبیر ما منّا از این دست افراد یاد می‌کند و می‌فرماید که همواره در مقابل هر یک از ما اهل‌بیت (ع) افرادی غالی وجود داشته‌اند. افرادی که غلوّ می‌کردند و اهل‌بیت (ع) را خدا یا پیامبر می‌دانستند. حضرت می‌فرماید که همواره ما به این افراد مبتلا بودیم و از وجود آن‌ها می‌رنجیم. از سرشناس‌ترینِ این افراد می‌‌توان از «ابوالخطّاب» نام برد که در زمان امام صادق (ع) می‌زیست. دیگری مغیرة بن سعید است. 🟡 امروزه نیز ردپایی از فرقه های انحرافی همچنان باقی است. ازاین‌رو همواره باید توجه داشت جریان‌ها و تفکرات باطل در لباس حق در می‌آیند. این امر تشخیص حق را از باطل دشوار می‌سازد. صاحبان افکار و عقاید باطل هیچ‌گاه نمی‌گویند من باطل هستم، یا من بر خطا هستم. 🟡 بسیار مشاهده می‌شود که در قالب مهدویت، یا در قالب نیابت امام زمان (عج)، یا حرکت‌های عجیب و غریب و جریان‌های مختلف، مریدتراشی می‌کنند و سعی می‌کنند افراد را از آن اصل و مبنای دین که همان اهل‌بیت (ع) هستند، دور کنند. ✍ یکی از راه های تشخیص سخن حق از باطل و داشتن قوه تمییز در گرداب مدعیان دروغین، شرکت در دوره های آموزشی ست. در این راستا، مجموعه ما تلاش نموده تا با برگزاری دوره های نقد فرق انحرافی چون وهابیت، مدعی یمانی، تصوف فرقه ای و.. به صورت مجازی و کاملا رایگان اطلاعات علمی را در اختیار عموم علاقمندان قرار دهد. ✅ شما می‌توانید با مراجعه به درگاه ثبت نامِ هر دوره از آموزش رایگان ما بهره مند شوید. همچنین با کسب نمره قبولی در آزمون، گواهی پایان دوره را بصورت فیزیکی و کاملا رایگان درب منزل دریافت نمایید. @rezvan_marefat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖صفحات ۸۶ تا ۸۸ 📚 درسنامه نقد جریان احمدبصری ✍ نویسنده: استاد محمدی هوشیار 🎙 گوینده: آقای محمدجواد کریم نظر @rezvan_marefat
در حال برگزاری... نشست علمی دانش پژوهان دوره فلسفی محاضرات با استاد دوره، خانم دکتر طوسی🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا تفکر داعش از بین نمی‌رود؟ دکتر روح الله حیاتی مقدم پاسخ می‌دهد. 💯 چنانچه مایل هستید از دوره نقد وهابیت با تدریس دکتر حیاتی مقدم بهرمند شوید می‌توانید با مراجعه به درگاه ثبت نام نام نویسی نمایید همچنین با کسب نمره قبولی در آزمون نهایی می‌توانید گواهی پایان دوره را بصورت فیزیکی و کاملا رایگان درب منزل دریافت نمایید. @rezvan_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖صفحات ۸۸ تا ۹۰ 📚 درسنامه نقد جریان احمدبصری ✍ نویسنده: استاد محمدی هوشیار 🎙 گوینده: آقای محمدجواد کریم نظر @rezvan_marefat
در حال برگزاری... گعده علمـــــــــــــــی نوجووناے ویژه برنامه "از من تا او" با استاد طوسی💚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سلفی جهادی یا تداوم اندیشه وهابیت؟ 🖇در دوره نقد وهابیت سطح یک با تدریس دکتر حیاتی مقدم علاوه بر جریان شناسی، شبهاتِ روزِ وهابیت بررسی و مطابق با مبانی اسلامی پاسخ داده می‌شود. همچنین با قبولی در مقطع سطح یک، به سطوح عالی راه یافته و جریان شناسی تکفیر را با تدریس دکتر ابوالقاسمی و حجه الاسلام عباسی می‌گذرانید. 🧮 تمامی دوره های آموزشی رایگان بوده و دانش پژوهان هزینه ای را بابت ثبت نام، آموزش، صدور گواهی و پُست پرداخت نمی‌کنند. 📚به پاسِ قدردانی از همراهی شما در دوره نقد وهابیت سطح یک، به همراه گواهینامه پایان دوره یک جلد کتاب "مناظره دکتر و شیخ" نیز هدیه خواهد شد. 💌 مجموعه ما را به دوستان خود معرفی کنید. @rezvan_marefat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖صفحات ۹۰ تا ۹۱ 📚 درسنامه نقد جریان احمدبصری ✍ نویسنده: استاد محمدی هوشیار 🎙 گوینده: آقای محمدجواد کریم نظر @rezvan_marefat
📣 مجموعه‌ علمی فرهنگی طلیعه داران ظهور (تحت اشراف آیت الله شیخ محسن اراکی «زید عزه») برگزار می‌کند: ✅ دوره آموزشی نقد مدعی یمانی ✳️ مدرس: حجه الاسلام راضی جلالی ♨️ گواهینامه پایان دوره به شرط قبولی در آزمون کتبی و شفاهی، به امضاء آیت الله اراکی رسیده و در نهایت به صورت فیزیکی و رایگان برای دانش پژوه ارسال می شود. 📊امتیازات: 1️⃣رایگان 2️⃣غیر حضوری 3️⃣۲۰ جلسه آفلاین 4️⃣همراه با اعطاء مدرک معتبر ↔️مهلت ثبت نام: ۱۵ لغایت ۳۰ مرداد 📅 آغاز دوره: یکم شهریورماه ۱۴۰۲ 🖥 کانال دریافت محتوای دوره آموزشی در پیام رسان ایرانی ایتا: 🆔 https://eitaa.com/Naghdmodaeyamani 💻پیوند وبگاه ثبت‌نام در دوره: 🌐https://survey.porsline.ir/s/kc6bDDt 🏢 اطلاع از مدرسه تابستانه طلیعه داران https://eitaa.com/rezvan_marefat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖صفحات ۹۱ تا ۹۳ 📚 درسنامه نقد جریان احمدبصری ✍ نویسنده: استاد محمدی هوشیار 🎙 گوینده: آقای محمدجواد کریم نظر @rezvan_marefat
: مهم‌ترین محورها و اهداف حرکت امام حسین علیه‌السلام به‌سمت کوفه مبتنی بر بیانات رهبر انقلاب چیست؟ : یکی از نکات خیلی حساس و مهمی که حضرت آقا هم روی آن تأکید دارند، اتفاقاتی است که بعد از رحلت رسول‌اللّه در جامعه می‌افتد و مسیر به آن شکلی که اگر خود پیغمبر یا امیرالمؤمنین علیه‌السلام تشریف داشتند و افسار کار دستشان بود، به‌ پیش نمی‌رود. 🔻یک تغییراتی رخ می‌دهد که این تغییرات ابتدای کار کُند است، ولی بعد از شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و واگذاری حکومت به معاویه (امضاء آتش‌بس با امام حسن سلام‌اللّه‌علیه) روندش تند می‌شود؛ امّا این روند به‌گونه‌ای تند نیست که کسانی که خیلی از مسائل عمیق اسلامی سر در نمی‌آورند از اتفاقات زود باخبر شوند. 🔻وقتی معاویه یزید را به‌عنوان ولیعهد انتخاب می‌کند، فقط چند نفر اعتراض می‌کنند. منتها اعتراضات آن‌ها از سنخ اعتراض سیدالشهداء نیست. در واقع وقتی ولیعهد انتخاب می‌شود، اکثریت با او بیعت می‌کنند و فقط چند نفرند که با او بیعت نمی‌‌کنند که از آن‌ها عبدالرحمن‌بن‌ابی‌بکر است. مثلاً، می‌گوید این انتخاب مثل امپراتوری روم شد و اگر این‌جوری باشد نوبت پسر اوّل من است. یا پسر خالد‌بن‌ولید می‌گوید کارآمدی من بیشتر است. سطح بحث‌ها این‌گونه بود؛ امّا سیدالشهداء نمی‌پذیرد تا روزی که خبر مرگ معاویه و شروع حکومت یزید همه جا می‌پیچد. 🔻ببینید در مدینه پُر از صحابی و تابعی بود، ولی هیچ‌کس مانند حضرت نمی‌‌فرماید: «وَ عَلَی الإسلام السَّلامُ إذْ بُلِیتِ الأُمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ یزید»؛ حالا که گرفتار این حاکم شدیم، باید با اسلام خداحافظی کرد. در مدینه صحابی، تابعی و سابقه‌دار کم‌نبوده و بسیاری از آن‌ها عصر پیغمبر را دیده بودند. چه بسا از یزید هم خوششان نمی‌آمد، ولی به امام حسین علیه‌السلام می‌گفتند آقا حالا کاری است که شده! 🔻یکی از تلخ‌ترین نقاط تاریخ این است که مدینه شهر پیغمبر، پُر از صحابی و تابعین، نه‌تنها سیدالشهدا را همراهی ‌نمی‌کنند، بلکه به هر نحوی مانع از نرفتن حضرت می‌شوند. 🔻یکی می‌گوید اینجا دفتر مرجعیتی داشته باش، یکی می‌گوید اینجا کنار قبر پیغمبر شما احترام داری، یکی می‌گوید آقا زن و بچه‌ات اینجا هستند و بالاخره می‌گذرد و معلوم نیست یزید چند سال زنده بماند. 🔻اصلاً معاویه می‌گفت من افضلم و بعد از من هم پسرم افضل است و با صراحت به امام حسین علیه‌السلام می‌گوید که یزید از تو برای الجاء حکومت برتر است. ادامه دارد... @rezvan_marefat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖صفحات ۹۳ تا ۹۵ 📚 درسنامه نقد جریان احمدبصری ✍ نویسنده: استاد محمدی هوشیار 🎙 گوینده: آقای محمدجواد کریم نظر @rezvan_marefat
مجله پژوهشنامه موعود شماره 5.pdf
3.18M
شماره ۵ مجله علمی_ترویجی شامل مقالات: 📚«بررسی فقه الحدیثی روایت سدیر صیرفی از امام صادقع در مورد شباهت غیبت امام مهدی با غیبت حضرت یوسف» سید احمد موسوی 📚«بررسی مؤلفه‌‌‌‌های رفتاری انتظار جهادی در سیره سردار سلیمانی» حسن ملایی 📚«تحلیل تبلور اندیشه انتظار از دیدگاه امام خمینی در مکتب سردار سلیمانی و تقابل آن با دیدگاه سنتی جریان انجمن حجتیه» حجت حیدری چراتی 📚«سنجش تحلیلی رویت امام مهدیدر روزگار غیبت، با تاکید بر روایت حضور امام در حج» محمد جواد یعقوبیان 📚«ویژگی‌های منتظران بر اساس مکتب شهید قاسم سلیمانی» مرتضی عبدی چاری - فاطمه اردشیری- سیده مریم قاسمیان 📚«نقش دگرگونی روايات فريقين، در آسيب‌ به آموزه‌های اساسی مهدویت» خدامراد سلیمیانفارغ التحصیلان دوره مهدویت سطح یک می‌توانند در دوره مهدویت پژوهی سطح دو با تدریس دکتر سلیمیان شرکت کرده و با کسب نمره قبولی، گواهینامه پایان دوره را نیز دریافت نمایند. @rezvan_marefat
: مدت امامت حضرت ده سال بود. آیا در آن مدت از زندگی سیدالشهدا هیچ اعتراضی به حکومت نبوده است؟ : حدود نوزده سال مجموع دوره‌ی امامت امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام است. تقریباً شش ماه ماجرای آتش‌بس است و شش ماهی هم درگیری سیدالشهداء با یزید است. 🔻این نوزده سال خیلی شبیه به همدیگر است؛ یعنی مورخ اگر حواسش به تیتر کتاب تاریخ نباشد، متوجه نمی‌شود که امام عوض‌شده؛ چون رفتار دو امام به‌شدت شبیه همدیگر است و همان تغییرات حکومت به‌سمت زدن ریشه‌ی وجود اهل بیت در جامعه هم در این سال‌ها هست. مردم مخصوصاً مردم مدینه هم اهل‌ بیت را به‌عنوان مرجع اجتماعی، سیاسی و علمی قبول و باور نداشتند. 🔻مردم به امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام فقط به‌عنوان پسران و عزیزان و فامیل پیغمبر نگاه می‌کردند. پیامبر فامیل زیاد داشت. وقتی می‌شنیدند فامیل پیامبرند، قیمت و اعتبار اجتماعی‌شان به‌‌شدت می‌شکست. لذا، امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام در آن نوزده سال عمده‌ی تلاششان این بود که با بخشش‌کردن به فقرا در خانه‌ی اهل بیت گم نشود و یک خاطره‌ی خوشی از خانه‌ی ائمه بماند. 🔻روایات زیادی که از بخشش‌های عجیب‌غریب امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام داریم فقط به‌خاطر همین است که در این خانه بسته نشود. البته در آن دوره گاهی سختگیری‌ها به‌گونه‌ای بود که اگر کسی محبّ این دو بزرگوار بود به‌شدت جانش به خطر می‌افتاد. : یعنی در این نوزده سال هیچ اقدامی نشد؟ : حکومت به‌هیچ‌وجه اقدام گسترده را اجازه نمی‌داد، چراکه به‌شدت فضای امنیتی و برخوردهای شدید جدی بود. حالا دو سه تایش را مثال می‌زنم: 🔻زمانی که امام حسن علیه‌السلام شهید شد، عده‌ای به امام حسین علیه‌السلام نامه نوشتند که آقا الآن شما امام‌ هستید. حضرت زمان معاویه شرایط را جوری می‌دید که اگر می‌خواست اقدامی کند، اداره‌ی رسانه‌ی فرهنگی مسئله به‌گونه‌ای بود که برای مردم روشن نمی‌شد که قیام برای تنافس در قدرت است یا اصلاح امت. لذا، حضرت در آن آتش‌بسی که امضاء شده بود و معاویه به آن پایبند نبود، آرام بود. 🔻البته گاهی اعتراضاتی مثل ماجرای ولایتعهدی، قتل حجربن‌عدی و یا جسارت به امیرالمؤمنین علیه‌السلام روی منبر از جانب امام حسین علیه‌السلام صورت می‌گرفت، ولی آن اعتراضات آن‌قدری نبود که به‌سمت براندازی برود؛ چون جامعه از نظر فرهنگی نمی‌توانست تشخیص بدهد که امام حسین علیه‌السلام دنبال چیست. @rezvan_marefat
پدرش امیرالمؤمنین‌ علیه‌السلام به صورتش نگاه می‌کرد و می‌فرمود: ای دلیل گریه‌ی هر مؤمن...
: چه شد که با آمدن یزید، امام اعتراض را علنی کردند؟  : یزید که آمد حضرت اوّل کار دید اگر بخواهد حکومت یزید را بپذیرد، یک اتفاقی در جامعه می‌افتد که تا امروز دیگر هر مبارزه‌ای نامشروع قلمداد می‌شود. 🔻ببینید یک فکری که امروز در میان برادران غیرشیعه هست و هنوز بسیاری به آن معتقدند اینکه می‌گویند هر کسی که حاکم مسلمین شد، (حالا با شورا، با انتخاب فرد قبلی، با تعداد کمی از خبرگان امت یا ولایتعهدی یا کودتا بالاخره به قدرت رسید) اگر رسماً نگوید من کافرم و بگوید من مسلمانم ولو فاسدترین فرد و قاتل اولیاء خدا باشد، اطاعت از او واجب است و کسی حق قیام علیه او را ندارد. 🔻این فکر به‌مرور آرام‌آرام در جامعه شکل گرفت و بعد در فلسفه‌ی سیاسی و فقه سیاسی سعی کردند به آن بار بدهند و کم‌کم مسئله‌ی جاافتاده‌‌ای شد. 🔻در قرن ششم ادعا شد: «وَ أمّا الْخُروجُ عَلَیْهِمْ وَ قِتالُهُمْ فَحَرامٌ بِإجْماعِ الْمُسْلِمینَ وَ إنْ کانوا فَسَقَةً ظالِمین»؛ خروج علیه حاکم جامعه‌ی اسلامی به اجماع حرام است، حتی فاسق باشد و آدم‌ها را بکشد و اموال مردم را بالا بکشد؛ یعنی جریانی دنبال این بود که مبارزه با ظلم را منفی، حرام و مرگ جاهلی تلقی کند. تا زمان حکومت معاویه فضای فرهنگی اجازه‌ی این مبارزه را نمی‌داد که خط روشن بشود. ادامه دارد... @rezvan_marefat
در حال برگزاری... نشست علمی دانش پژوهان دوره تخصصی محاضرات با استاد دوره، خانم دکتر طوسی🍀
: حرکت حضرت برای قیام از کجا شروع شد و چه مراحلی داشت؟ : پس از اینکه حضرت ظلم بیّنی را دید، با آن مقابله ‌کرد. حالا این مقابله به پیروزی و حکومت بیانجامد یا نیانجامد، حضرت در مدینه به آن کاری نداشت. 🔻در شروع کار هم به حضرت خیلی اعتراض شد، حتی بعضی از زنان، شاگردان، اصحاب و طلبه‌‌های تازه درس‌خوانده به حضرت نامه نوشتند و ایشان را نهی از منکر کردند؛ امّا حضرت حرکت را از مدینه شروع کرد‌. 🔻یک حرکت تبلیغی که نشان بدهد روح اسلام آسیب‌خورده، بنیان اسلام درهم‌شکسته و شما اصلاً متوجه نشدید. جالب اینکه شهر پُر از صحابی است، ولی به آقا اعتراض می‌کنند که چه کار داری می‌کنی! 🔻اینجا حضرت دنبال این است که حرفش به گوش آدم‌های بیشتری برسد؛ یعنی فعلاً تبلیغی است و بهترین جا برای این تبلیغ هم مراسم حج بود. اینجا مرحله‌ای است که زائران بیت‌اللّه‌الحرام با حضرت همراه‌اند. 🔻ببینید اگر حضرت دنبال این بود که صرفاً یک حکومت موقت تشکیل بدهد، می‌توانست در مکه این کار را بکند؛ چرا؟ چون تاریخ نشان‌داده که مکه جمعیت بومی کم و زوّار بیت‌اللّه زیادی دارد و آدم‌هایی که دورترند، تهمت‌های زده شده به سیدالشهدا را کمتر شنیدند و پسر پیغمبربودن برایشان مهم است. 🔻بنابراین، حضرت به‌راحتی می‌توانست در مکه حکومت تشکیل بدهد، امّا حضرت نمی‌خواست صرفاً حکومت تشکیل بدهد و آن را از یزید بگیرد و هر کاری بکند. حکومت برای سیدالشهداء و ائمه ابزار احقاق حق است. 🔻حضرت چند ماه در مکه بود و در این فرصت شروع به روشنگری می‌کند و دو نکته را متذکر می‌شود:   ۱. جایگاه اهل بیت را برای جامعه توضیح می‌دهند؛ یعنی اگر می‌خواهید گمراه نشوید، حدیث ثقلین داریم.  ۲. این جریانی که آمده به اسم اسلام دارد آیات قرآن را با خودش تطبیق می‌کند، اصل اسلام را نابود خواهد کرد. @rezvan_marefat
: به حضرت گفتند چرا در مکه نمی‌مانی؟ در مکه طرفدار دارید و می‌توانید حکومت تشکیل بدهید. واقعاً هم حضرت می‌توانست حکومت موقتی را تشکیل بدهد، ولی حضرت می‌فرمایند من از پیغمبر شنیدم که حرمت خانه‌ی خدا نباید با خون من شکسته شود. 🔻وقتی حضرت می‌خواست از مکه بیرون بیاید، حکومت خواست جلویش را بگیرد که نزدیک بود بیرون مکه درگیری نظامی پیش بیاید؛ چرا؟ چون همه بدانند که من به مکه برنمی‌گردم و نمی‌خواهم در مکه کشته شوم. 🔻یک بهتان‌ جدی آن زمان عبداللّه‌بن‌عمر به امام حسین علیه‌السلام زد که تو پسر پیغمبری، پیغمبر خیلی زاهد و عابد بود و اهل دنیا نبود. تو برای دو روز دنیا که چه کسی رئیس شود، قیام نکن! 🔻ببینید ادبیات بنی‌امیه چنان امت را سخیف کرد که هر مبارزه‌ای قدرت‌طلبی می‌شود؛ امّا مسئله‌ی حضرت این نبود. اصلاً حرکت سیدالشهدا ترجمه‌ی شعائر است. حرمت خانه‌ی خدا از شعائر است. 🔻حضرت همان موقعی که در مکه هست و با مردم صحبت می‌کند، با کوفیان و بصریان نامه‌نگاری می‌کنند. به بصریان در چند جمله می‌فرمایند که حق ما را خوردند و مسیر اشتباه رفت و ما می‌خواهیم قیام کنیم، امّا این نامه‌ها لو رفت و سفیر امام کشته شد و بزرگان بصره هم متأسفانه همراهی نکردند. 🔻وقتی حضرت در مکه هست، کوفیان به حضرت نامه می‌نویسند و می‌گویند الحمدللّه ما شنیدیم رأس بنی‌امیه کشته‌شده و حالا یزید آمده و حکومت را غصب‌کرده و بیت‌المال را برای خودش‌کرده و هر کاری دلش بخواهد می‌کند. او استبدادی عمل می‌کند و رضایت امت برایش مهم نیست. بعد می‌گویند کوفه برای قیام شما آماده است. 🔻سیدالشهداء در پاسخ نفرمودند این چه اولویت‌بندی‌هایی است که شما کردید‌، بلکه حضرت فرمود اشکالاتی که بر حکومت کردید درست است و من هم برای همین موارد بیعت نکردم؛ امّا از کجا معلوم شما پای کارید!؟ من مسلم را می‌فرستم که ببینم شما راست می‌گویید یا نه! اگر شما راست بگویید من می‌آیم. اینجا معلوم می‌شود که حضرت اگر شرایط برای تشکیل حکومت یا اسقاط بنی‌امیه را حتمی می‌دیدند، اقدام می‌کردند. ادامه دارد... @rezvan_marefat
تنها دو روز تا پایان نام‌نویسی مدرسه تابستانه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖صفحات ۹۵ تا ۹۷ 📚 درسنامه نقد جریان احمدبصری ✍ نویسنده: استاد محمدی هوشیار 🎙 گوینده: آقای محمدجواد کریم نظر @rezvan_marefat
یادتون نرفته که از کتاب صوتی داریم؟ رفقایےکه کتاب تقدیم شون شده با ما همراهند؟
: امام حسین ع رفتار و صحبت‌های مردم کوفه را تأیید کرد، امّا می‌خواست آن‌ها را امتحان کند. 🔻حضرت در نامه‌ای که به مردم کوفه می‌نویسند، به چهار نکته اشاره می‌کنند که مردم این مواردی که ازبین‌رفته را بفهمند:  ۱. مهم‌ترین مسئله، اعاده‌ی جایگاه اهل بیت در جامعه است. اهل بیت نجات‌بخش‌اند. بقیه دنبال اموال و زندگی و پول‌اند، ولی امام خودش را به‌خطر می‌اندازد. ۲. این مسیری (غصب خلافت، غصب اموال مسلمین، حکومت استبدادی، بی‌رضایت مردم و اموال مردم را بین عده‌ای نگه‌داشتن) که بنی‌امیه پیش‌گرفته، همان طاغوت است و طاغوت باید روشن شود؛ یعنی مردم بفهمند بنی‌امیه جرثومه‌ی فساد است تا شاید در مراحل بعدی بتوانیم بیشتر روشنگری کنیم. در واقع،‌ امام دارد قطره‌چکانی فرمایشات و تبلیغاتش را گسترده می‌کند. ۳و۴. باید حکومت بنی‌امیه ساقط شود تا حکومت اسلامی شکل بگیرد. حالا حضرت کجا برود؟ نامه‌نگاری بین امام و کوفیان شکل می‌گیرد، ولی در نامه‌نگاری امام با بصریان، پاسخی از طرف آن‌ها برای امام نمی‌آید. 🔻مدینه هم که جای برگشت نیست؛ چون اولاً حکم قتل امام صادرشده، ثانیاً، آنجا یاری ندارد. در مکه هم اگر ترور شود، بی‌حرمتی می‌شود. پس، حضرت باید از مکه بیرون بیاید. 🔻شام هم که خود یزید هست و دورترین نقطه به امام است. پس، اگر کسی بخواهد دنبال تبلیغ باشد راهی جز کوفه ندارد، کوفه‌ای که بخش‌ عمده‌شان با امام همفکرند. البته امام این احتمال را هم می‌دهند که مردم همراهی نکنند، امّا جای دیگری را در این حد پیدا نمی‌کنند. 🔻بنابراین،‌ یا امام باید کلاً از رفتارش دست بکشد و با یک عذرخواهی محترمانه به مدینه برگردد که این کار را نمی‌کند یا از مکه خارج شود و به‌سمت کوفه برود که همین کار را هم می‌کند. @rezvan_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا