eitaa logo
رضا یوسف زاده
1.4هزار دنبال‌کننده
308 عکس
228 ویدیو
80 فایل
⚜طلبه روانشناس 🎖زوج درمانگر و خانواده درمانگر 🎖 کارشناس صدا و سیما 🎖 دبیر هسته علمی خانواده مراکز مشاوره حوزه های علمیه کشور(سماح) 🎖 عضو کمیته طرح و برنامه و روابط عمومی انجمن روانشناسی اسلامی ادمین: @psy_life مشاوره: https://eitaa.com/rezyoos/1283
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 مصاحبه با اساتید کارگاه آموزشی تربیت مربی اعتکاف دانش‌آموزی، اسفند 1402 💫مجری: سازمان تبلیغات اسلامی قم https://eitaa.com/joinchat/4186505233C622aa55570
سی لبخند به روی ماه خداوند_ ۰۱.m4a
7.53M
😊سی گام تا نهایت خوشبختی😊 نکات کاربردی از دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان ✅ برای رشد، باید خط قرمز داشت 🎙حجت الاسلام یوسف زاده 🗓 روز اول 🔰با لمس لینک به کانال بپیوندید https://eitaa.com/joinchat/4186505233C622aa55570
بسم الله الرحمن الرحیم «فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ» پس ای هوشیاران عالم، پند و عبرت گیرید. (سوره حشر آیه 2) عبرت یعنی عبور از متن وقایع و توجه به درس‌هایی که از تحلیل آن واقعه می‌توان به دست آورد. یکی از لوازم درک درست از وقایع، داشتن مهارت تفکر نقاد است. بر اساس این مهارت نباید پدیده ها و تحلیل ها را با پیش داوری و سوگیرانه بررسی کرد و یا به راحتی با موج های ایجاد شده همراه شد؛ بلکه باید نقادانه و با صبر و حوصله مسائل و جریانات را دید و تحلیل کرد. «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ» پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند. اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان. (سوره زمر، آیه ۱۷ و ۱۸) در این نوشته فارغ از جریانات رسانه ای پس از این واقعه، به دو نکته روانشناختی در مورد واقعه اخیر در درمانگاه قم، که یک خانم به یک روحانی اهانت می کند، می پردازیم: ✨ نکته اول روانشناسان یکی از ویژگی های مهم سلامت روانی را، توانایی کنترل و بروز مناسب احساسات و هیجان ها می دانند. روحانی ای که ویدیو او منتشر شده است، در یک شرایط بسیار پرتنش قرار گرفته است. فریادها و توهین‌های آن زن و جمع شدن دیگران و در معرض قضاوت عجولانه دیگران قرار گرفتن، می‌تواند باعث برهم خوردن آرامش فرد شده و این موجب پرخاشگری و مقابله به مثل شود. اما این روحانی جوان با تسلط بسیار بالا، در مقابل فضای مسموم ایجاد شده و فریادها و اهانت‌های آن خانم، هیچ رفتار پرخاشگرانه ای از خود ابراز نمی کند و در نهایت سعی می کند بدون درگیری از موقعیت خارج شود. کم هستند کسانی که بتوانند در این شرایط، خشم خود را مدیریت کرده و رفتار های تکانشی و پرخاشگرانه ابراز نکنند. این نشان دهنده تسلط هیجانی و تاب آوری بالای آن طلبه جوان است. ✨ نکته دوم با اینکه چند نفر با احساس مسئولیت اجتماعی، شجاعانه سعی در مدیریت فضا داشتند. اما یکی از ناگوارترین مسائل در این ویدیو منتشر شده، بی تفاوتی اکثر افراد حاضر در آن موقعیت است. در گذشته مردم ما، معمولا پیش قدم در ایجاد صلح بودند. همیشه در موقعیت های این چنینی یک نفر، فارغ از هر گونه قضاوت و طرفداری، با ذکر صلوات فضا را می شکست و بدین طریق در موقعیت تنش زا مداخله کرده و بقیه را به آرامش فرا می خواند و از شکل گیری یک بحران یا بروز رفتارهای پرخاشگرانه پیشگیری می کرد. به اینگونه رفتارها در روانشناسی اجتماعی، رفتار حمایتی (prosocial behavior) می گویند. رفتار حمایتی یعنی کنش هایی که به قصد فایده رساندن و یا جلوگیری از آسیب به دیگران بدون هیچ توقع منفعت فردی اتفاق می افتد. پژوهشگران بروز رفتارهای اجتماعی حمایت گرانه را از مولفه های سلامت اجتماعی می دانند. کمرنگ شدن رفتار حمایتی در چنین موقعیت هایی، مسئله ای است که باید پژوهشگران به بررسی بیشتر آن بپردازند. 💡 در پایان یادآور می شویم که به وقایع اجتماعی از زوایای مختلف می توان نظر کرد و به تحلیل های مختلفی می توان رسید. تحلیل وقایع و عبرت آموزی می تواند باعث رشد و توسعه فردی و اجتماعی شود، همان طور که امیر المومنین علیه السلام می فرمایند: «الاعتبار یقود الی الرشاد» عبرت آموزی آدمی را به راه رشد و صلاح می کشاند. 🤲 در نهایت از خداوند منّان خواستاریم در فرا رسیدن بهار دل ها ماه مبارک رمضان و بهار طبیعت، مهر، محبت و همدلی را میان همه مسلمانان افزایش داده و تمام اتفاقات شیرین و تلخ را به نفع اسلام و ایران ختم بفرماید؛ و ما را از تفرقه و نفرت پراکنی و اختلاف و چند دستگی حفظ کند که اختلاف افکنی از سیاست های همیشگی استکبار بوده است. 🌹و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین 🖊 جمعی از طلاب و روحانیون مشاور و روانشناس 🗓 ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
سی لبخند به روی ماه خداوند_ ۰۲.m4a
10.29M
😊سی گام تا نهایت خوشبختی😊 نکات کاربردی از دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان 🔐 شاه کلید سلامت روانی و رشد معنوی 🗓 روز دوم 🎙حجت الاسلام یوسف زاده 🔰این شاه کلید رو برای دوستانت هم ارسال کن https://eitaa.com/joinchat/4186505233C622aa55570
47.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 | 📝 | تفاوت سلمان با سقیفه ای که عمرِ مسلمان بودنشون از او بیشتر بود... 🔸مکتب سلمان 🚩 | هیئت‌عشاق‌المهدی (عج) 💻تو زندگیت، سی پی یو باش نه یک هارد اکسترنال!!! 🎭 تو داستان زندگیت، شخصیت باش نه تیپ!!! 🌐 https://eitaa.com/rezyoos
سی لبخند به روی ماه خداوند_ ۰۳.m4a
9.04M
😊سی گام تا نهایت خوشبختی😊 نکات کاربردی از دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان 🗓 روز سوم 🎙حجت الاسلام یوسف زاده 🔐 بزرگ ترین هدیه خداوند به انسان 🔰ما را با لینک زیر دنبال کنید🔰 https://eitaa.com/joinchat/4186505233C622aa55570
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راه رسیدن به اهداف 🧗‍♂ برای رسیدن به هدف باید از منطقه راحتی و منطقه ترس خارج بشی و از منطقه آموزش رد شده و به منطقه رشد برسی... 🥇 کانال روانشناختی حجت الاسلام یوسف زاده https://eitaa.com/joinchat/4186505233C622aa55570
سی لبخند به روی ماه خداوند_ ۰۴.m4a
9.27M
😊سی گام تا نهایت خوشبختی😊 نکات کاربردی از دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان 🗓 روز چهارم 🎙حجت الاسلام یوسف زاده 🔐 تمرین عاشقی 🔰با لینک زیر به جمع ما اضافه شوید🔰 https://eitaa.com/joinchat/4186505233C622aa55570
🔅 الامام الصادق (ع) : مَن حَسُنَ بِرُهُ بِاَهلِ بیته زیدَ فی رزقه کسی که به خانواده اش نیکی می کند، روزی اش زیاد میشود. 💠 @rezyoos
سی لبخند به روی ماه خداوند_ ۰۵.mp3
8.89M
😊سی گام تا نهایت خوشبختی😊 نکات کاربردی از دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان 🗓 روز پنجم 🎙حجت الاسلام یوسف زاده 🔐 روابط معامله ای‼️ 🔰در انتشار محتواهای کانال ما را همراهی کنید https://eitaa.com/joinchat/4186505233C622aa55570
سی لبخند به روی ماه خداوند_ ۰۶.mp3
9.75M
😊سی گام تا نهایت خوشبختی😊 نکات کاربردی از دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان 🗓 روز ششم ♨️ سرطان روانی و روحی 🎙حجت الاسلام یوسف زاده 🔰با لمس لینک زیر عضو کانال شوید🔰 https://eitaa.com/joinchat/4186505233C622aa55570
☄جملات سمی! ❌حرف‌هایی که نباید به کودکان بزنید 1⃣ چند بار باید بهت بگم؟ 🔹این جمله خیلی متداوله. با این کار شما فقط نیاز به غر زدن خودتون رو برآورده کردید که مسلما نتیجه مثبتی هم نداره. 2⃣ گریه نکن، خوب میشی 🔹وقتی به فرزندتون می‌گید گریه نکن باعث میشه اونا فکر کنن کار بدیه که احساساتشون رو نشون بدن. 3⃣ بچه بازی در نیار 🔹این یکی از بدترین جمله‌هایی که میشه به بچه‌ایی که ناراحته بگید. این جمله احساسات اونا رو بی‌ارزش می‌کنه و باعث میشه دیگه اونا رو با شما در میون نگذارند. 4⃣ کارت خوب بود، اما...! 🔹از هر انتقادی که با «اما» همراه باشه اجتناب کنید. به جاش موفقیت‌های کوچک رو ببینید و بازخورد مثبت بدید. https://eitaa.com/joinchat/4186505233C622aa55570
سی لبخند به روی ماه خداوند_ ۰۷.mp3
8.52M
😊سی گام تا نهایت خوشبختی😊 نکات کاربردی از دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان 🗓 روز هفتم 🎙حجت الاسلام یوسف زاده 🌱 نکات ایمنی مسیر سلامتی 🔰 لینک کانال 🔰 https://eitaa.com/joinchat/4186505233C622aa55570
هدایت شده از رضا یوسف زاده
بسم الله الرحمن الرحیم زندگی پس از زندگی از توهم تا واقعیت ۱ قسمت اول: علم یا شبه علم برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی که به موضوع تجربه نزدیک به مرگ می پردازد، این برنامه که در سال 1401 در سومین سال پخشش توانست پر بیننده ترین برنامه قبل از افطار ماه مبارک رمضان باشد؛ امسال نیز چهارمین فصل آن ساعت ۱۷:۳۰ به روی آنتن شبکه ۴ می رود. این برنامه که با اقبال مخاطب روبرو شده است، در عین حال موجی از تائید و ردّ ها و انتقاد ها و دفاع ها را بر انگیخته است. به این بهانه در این یادداشت سعی شده است به طور خلاصه به چند سوال از منظر علمی و دینی در زمینه این پدیده به طور مجمل پاسخ داده شده و ملاحظات و نکاتی ارائه گردد. یک: آیا در دایره علم تجربی می توان این پدیده را بررسی کرد؟ عده ای معتقدند چون تجربه نزدیک به مرگ یک تجربه فرامادی است خارج از موضوع علم تجربی است و نمی توان با قواعد و اصول علم تجربی آن را بررسی نمود، لذا بررسی این پدیده را شبه علم می دانند. این افراد چون کسانی هستند که در آغاز جهش علم روانشناسی عقیده داشتند که شناخت ها و احساس ها چون عینی و قابل مشاهده و آزمایش نیستند، از دایره موضوع روانشناسی خارج هستند؛ ولی امروزه می بینیم که موضوع اصلی روانشناسی روان، شخصیت، شناخت ها، انگیزش و هیجان و ... است. در واقع پدیده هایی در دنیا وجود دارند که شاید نتوان خودشان را با قواعد علم تجربی مطالعه کرد ولی می توان بر اساس آثار، نتایج و عوارض شان آنها را در چارچوب علم بررسی نمود. تجربه نزدیک مرگ (Near-death Experience) به‌صورت مخفف: NDE تجربه ای ست که افرادی مختلف از اقصی نقاط کره زمین گزارش کرده اند، و مدتی است که متخصصین مختلفی در این زمینه به مطالعه و پژوهش می پردازند. از متخصصین مغز و اعصاب تا دین پژوهان و روانشناسان در کشورهای مختلف به صورت علمی و در چارچوب قواعد علم به بررسی این پدیده پرداخته اند. دو: آیا تجربه های نزدیک به مرگ نوعی از هذیان و توهم نیستند؟ توهم و هذیان از نشانگان بعضی از اختلالات روانی است. توهم، اختلال در درک (حواس) و هذیان، اختلال در فکر و باور است. در هر دو، فرد مبتلا ارتباطش با واقعیت قطع شده و تجربه های خود را کاملا واقعی می داند. در این موارد احتمال هذیان و توهم به صورت کلی منتفی نیست. بین توهم و هذیان با گزارش تجربه های نزدیک به مرگ شباهت هایی چون یقین به تجربه واقیعت، گزارش های دیداری و شنیداری، بویایی، چشایی و لمسی که دیگران قادر به درک آن نبوده اند و ... وجود دارد؛ اما در عین حال تفاوت های نیز مشاهده می گردد که تمایز بسیار روشنی بین این پدیده و هذیان و توهم ایجاد می کند: اول اینکه این پدیده در اکثر مواقع در شرایط بحرانی حیات جسمی حتی در بعضی موارد (در توقف کامل فعالیت های مغزی) اتفاق می افتد، بر خلاف هذیان و توهم که در شرایط سلامت فیزیولوژیک هم ممکن است رخ دهد؛ و همچنین پژوهش های انجام شده بر روی تجربه گران نشان داده که بسیاری از این افراد از سلامت روان کافی برخوردار هستند. سوم اینکه توهم و هذیان معمولا در دایره تجارب فرد اتفاق می افتد ولی تجربه نزدیک به مرگ در مواردی در نابینایان مادرزادی گزارش شده است که بعد از تجربه، گزارش هایی از محیط داده اند که کاملا مطابق با واقعیت بوده است و حتی گزارش افراد از مکان ها یا افرادی که قبلا هیچ تجربه شناختی نسبت بدان ها نمی توانسته اند، داشته باشد. تفاوت اساسی تجربه نزدیک به مرگ و هذیان و توهم این است که در این گزارش ها عناصری از واقعیت گزارش می شود که مورد تائید دیگران قرار می گیرد ولی هذیان و توهم به هیچ وجه پایه واقعیت ندارد و جز خود فرد هیچ کس دیگری نمی تواند وجود آن را تائید کند. سه: آیا احتمال القاء از دیگران (چون متخصص) یا مبالغه و دروغ یا خلط خیال و گزارش نادرست وجود ندارد؟ در پدیده هایی که بر اساس گزارش دهی مورد مطالعه واقع می شوند، احتمال چنین خطاها و انحراف هایی وجود دارد؛ لذا چون تمام پژوهش های تجربی که بر اساس گزارش دهی انجام می شوند، اولا تخصص گزارش گیرنده در نوع پرسش و ثبت گزارش، ثانیا بررسی شواهد تائید تجربه و راستی آزمایی، و ثالثا استفاده از قواعد آماری می تواند احتمال خطاها، اختلال و تحریف در گزارش ها را کاهش دهد. در اینگونه موارد نباید به گزارش یک مورد اکتفا کرد و تجربه گران متعددی را باید بررسی نمود. 🖊 رضا یوسف زاده 🌐 @rezyoos | سواد زندگی
سی لبخند به روی ماه خداوند_ ۰۸.mp3
11.47M
😊سی گام تا نهایت خوشبختی😊 نکات کاربردی از دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان ♨️ تک خورها به بهشت نمی روند! 🗓 روز هشتم 🎙حجت الاسلام یوسف زاده 🔰کانال حجت الاسلام یوسف زاده https://eitaa.com/joinchat/4186505233C622aa55570
1.41M
💢 پاسخگویی به سوالات 🎙حجت الاسلام یوسف زاده 💠 سوال سلام یه سوال داشتم دخترم ۸سالشه یه مدته دیگه روسری رو میپوشه بیرون میریم . ولی روزه رو خیلی اذیت میکنه حتی کله گنجشکی منم خیلی اصرار نمیکنم میترسم . میگه نمیخوام روزه بگیرم گشنم میشه و ... چجوری برخورد کنم که برای سال اینده اماده بشه برای روزه گرفتن و نماز خوندن 🍀 https://eitaa.com/rezyoos
سلام علیکم و رحمه الله تقبل الله اعمالکم فرا رسیدن سال نو و بهار طبیعت را خدمت شما همراهان گرامی تبریک عرض می کنم و از خداوند متعال خواستارم، سال پیش رو را سال ظهور مولانا صاحب العصر عج الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد. جعلنا الله و ایاکم من انصار الحجه التماس دعا یوسف زاده
سی لبخند به روی ماه خداوند_ ۰۹.mp3
10.6M
😊سی گام تا نهایت خوشبختی😊 نکات کاربردی از دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان ♨️ نیاز شوق انگیز... 🗓 روز نهم 🎙 حجت الاسلام یوسف زاده 🔰از طریق لینک زیر به جمع ما بپیوندید🔰 https://eitaa.com/joinchat/4186505233C622aa55570
هدایت شده از رضا یوسف زاده
بسم الله الرحمن الرحیم زندگی پس از زندگی از توهم تا واقعیت ۲ قسمت دوم: دین یا خرافات در قسمت قبل امکان بررسی علمی تجربه های نزدیک به مرگ بررسی گردید، در این قسمت امکان بررسی این پدیده در دایره دینی مطرح می شود. چهار: آیا از نظر دین اسلام می توان به بررسی این تجربه ها پرداخت؟ بعضی معتقدند توجه به تجربه نزدیک به مرگ و بررسی و انتشار آن یک انحراف و خطاست و از منظر دین نباید به این تجربه ها اعتناء کرد چرا که می تواند زمینه گسترش خرافات را فراهم کند. دین اسلام به طور کلی تجربه و علم تجربی را نه تنها رد نمی کند بلکه آن را یکی از منابع درک می داند و این را هم در منابع دینی و هم در سیره مومنین و عالمان دینی می توان یافت. فراماده (غیب) از موضوعات اساسی دین است، فلذا توجه به تجربه های فرامادی از نظر دین بسیار حائز اهمیت است. نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود و با صرف احتمال خطر، کل آن را کنار گذاشت. تجربه نزدیک به مرگ در کنار تجربه های فرامادی دیگر، چون رویا و مکاشفه قرار می گیرد. ما در مورد رویا و مکاشفه نه تنها نهی بررسی و نقل آن را نمی بینیم بلکه توجه به آن را در منابع دینی مشاهده می کنیم به طور مثال: توجه به خواب حضرت ابراهیم، حضرت یوسف و حضرت محمد ص در قرآن، توجه حضرت یوسف ع به خواب دو زندانی و توجه به خواب فرعون که در قرآن ذکر شده است، روایت هایی در مورد رویای صادقه، تقسیم انواع رویاها، نقل رویای ائمه ع، نقل رویای بعضی از اصحاب رسول و ائمه ع، روایت های مربوط به تعبیر خواب، تجربه مکاشفات اصحاب به اذن و اراده ائمه ع و ... علاوه بر این گزارش رویاها و مکاشفه های متعدد علمای ربانی و گزارش رویاهای مطابق با واقعیت عموم مردم و ... در واقع به جای نهی از بررسی تجربه های فرامادی به خاطر آفات و خطرات آن باید ملاک هایی را عرضه کرد تا از انحرافات جلوگیری کرد. صرف احتمال انحراف و سوء استفاده دلیل بر رد نمی شود؛ چون حتی سوء استفاده از منابع اصیلی چون قرآن و روایات هم ممکن که هیچ، واقع شده است. پنج: آیا بها دادن به این تجارب مخالف عقلانیت دینی نیست؟ تجربه های فرامادی یک واقعیت با فراوانی بسیار زیاد در تاریخ بشریت است، توجه به این تجربه های فرامادی (مکاشفه، رویا، تجربه نزدیک به مرگ) در چارچوب اصول عقلی و دینی نه تنها منافاتی با عقلانیت ندارد بلکه عین عقلانیت است. در حقیقت عدم توجه به این تجربه هایی که به شکل متواتر اتفاق افتاده و گزارش شده است خلاف عقلانیت است. البته کنار گذاشتن اصول وحیانی، عقلانی و علمی و اکتفاء به این تجارب نیز کاملا غیر عقلائی است. در عین حال باید توجه داشت تشریع به استناد این تجربه ها خلاف عقلانیت است، البته توجه بدان ها در کنار دیگر ادله و امارات به عنوان موید می تواند مفید فایده باشد. شش: آیا نقل این گزارشات زمینه سازی سوء استفاده ناقلان نیست؟ یا پذیرش آن مساوی با پذیرش تناسخ نیست؟ صرف احتمال وجود آفات و انحرافات و سوء استفاده ها دلیل بر نهی توجه بدان نمی شود، چراکه در کنار آفات، فواید کثیره هم بدان مترتب است. در واقع بررسی دقیق و کشف ملاک ها و بیان چارچوب های دینی و عقلی و علمی می تواند آفات را کنترل و زمینه بهره وری از فواید آن را فراهم نماید. مثلا تبیین اینکه تجربه های فرامادی مخصوص انسان های متعالی و متقی نیست و احتمال رخداد آن در هرگونه انسانی وجود دارد؛ برای مثال رویای صادقه را هم حضرت یوسف ع می تواند ببیند و هم آن دو زندانی در حال کفر و هم حتی فرعون؛ پس داشتن تجربه فرامادی دلیلی بر متقی بودن یا پاک بودن تجربه گر نیست. اما اینکه مطرح شده است پذیرش این پدیده در واقع پذیرش تناسخ است در واقع ادعای غیر علمی است و نشان از عدم آشنایی در مورد تناسخ است. باید توجه داشت که تجربه نزدیک به مرگ در افرادی اتفاق افتاده است که از نظر دینی اجل حتمی آنها فرا نرسیده است، چراکه تخلف از اجل حتمی ممکن نیست و اینکه فرد به صورت کامل به عالم دیگر منتقل نشده و هنوز در ارتباط با این دنیا هست. نکته دیگر اینکه هر از مرگ بازگشتنی برابر با تناسخ نیست چراکه ما نمونه قرآنی آن در جریان حضرت عزیر ع و مردگانی که حضرت عیسی ع احیاء نمود را داریم. 🖊 رضا یوسف زاده 🌐 @rezyoos | سواد زندگی
سی لبخند به روی ماه خداوند_ ۱۰.mp3
9.17M
😊سی گام تا نهایت خوشبختی😊 نکات کاربردی از دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان ♨️ تکیه گاه... 🗓 روز دهم 🎙حجت الاسلام یوسف زاده https://eitaa.com/joinchat/4186505233C622aa55570
☑️ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا زَوْجَةَ خاتَمِ النَّبِیّینَ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ المُؤْمِنینَ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا ناصِرَةَ رَسُولِ اللَّهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ وَفَتْ بِالْعُبُودِیَّةِ حَقَّ الْوَفآءِ، وَ اَسْلَمَتْ نَفْسَاً وَ اَنْفَقْتَ مالَها لِسَیِّدِ الْأَنْبِیآءِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرآئیلُ، وَ بَلَّغَ اِلَیْهَا السَّلامُ مِنَ اللَّهِ الْجَلیلِ. ▪️سالروز وفات اُمَّ‌المُؤْمِنینَ، زَوْجَةَ خاتَمِ‌النَّبِیّینَ، اُمَّ فاطِمَةَ‌الزَّهْراءِ، حضرت خدیجه کبری(سلام‌الله‌علیها) بر ساحت مقدس خاتم‌الاوصیاء، مهدی موعود (عجل‌اللَّه‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و تمامی مسلمین جهان تسلیت باد.
هدایت شده از رضا یوسف زاده
بسم الله الرحمن الرحیم زندگی پس از زندگی از توهم تا واقعیت ۳ قسمت پایانی: توجه یا بی اعتنائی در قسمت های قبلی سوالاتی در مورد امکان بررسی علمی و دینی این پدیده را بررسی نمودیم. در پایان این یادداشت ملاحظاتی را در مورد تجربه نزدیک به مرگ خدمتتان تقدیم می کنم: نکته اول: توجه به این گزارش ها و بررسی دقیق آنها می تواند کارکردها و فواید علمی چون: ارتقاء شناخت بشر از انسان و توانمندی های آن و ... داشته باشد؛ و همچنین می تواند کارکردها و فواید دینی چون: تقویت ایمان به غیب، توجه به عالم دیگر، توجه و دغدغه نسبت به بُعد روحانی، ایجاد زمینه های تقوا و خودمراقبتی در تجربه گر و دیگران، تقویت اعتماد و باور به اخبار الهی و علوم وحیانی و... داشته باشد. البته لازم است ملاک های تشخیص تجربه های حقیقی از متشابهاتش را استخراج و ارائه کرد، همان کاری که در روایات در مورد رویا و در عرفان در مورد مکاشفات انجام شده است (البته هنوز جای کار دارد). در واقع وظیفه حوزه علمیه و دین پژوهان این است که علاوه بر بررسی اصل تجربه ها و ارائه میزان ها، به تحلیل محتواهای این گزارش ها بپردازند تا از فهم غلط و سوء استفاده ها جلوگیری به عمل آید. نکته دوم: تجربه نزدیک به مرگ، تجربه مرگ قطعی نیست، در واقع آنچه که تجربه گران گزارش می کنند قبل از ورود به عالم قبر و انقطاع کامل از عالم ماده است. نکته سوم: تجربه های گزارش شده، تجربه هایی ناقص و شخصی از عالمی است که متفاوت از دنیا و بسیار گسترده تر از دنیاست. مثل اینکه فقط با نگاه از یک پنجره بخواهی کره زمین را توصیف کنی و بفهمی چگونه جایی است. لذاست که تفاوت در نوع تجربه ها دیده می شود. پس نمی توان به درک کلی و دقیق از آن عالم و از آن شرایط با تجربه نزدیک به مرگ رسید. البته جمع آوری گزارش ها و به دست آوردن نکات مشترک و همچنین با استفاده از تحلیل ها بر اساس منابع دینی می توان قطعات پازل بیشتری را به دست آورد. نکته چهارم: داشتن تجربه فرامادی دلیل بر طهارت و پاکی و روحانی بودن تجربه گران نیست. در تجربه های فرامادی چون مکاشفه و رویای صادقه نیز همین قاعده وجود دارد. تجربه فرامادی و به یاد آوردن آن مخصوص افراد خاص یا ادیان یا فرهنگ خاص نیست. ما در آیات قرآنی می بینیم که هم پیامبران و هم انسان های عادی و هم کافران و ستمگرانی چون فرعون تجربه رویای صادقه داشته اند. از آنجا که همه انسان ها دارای حقیقت فرامادی هستند پس لزوما این تجربه یک امتیاز نیست. حتی نوع تجربه، تجربه لذت بخش و یا وحشتناک، دلیل بر زیست صحیح و الگو بودن یا بد بودن فرد نیست. گاهی ممکن است فردی تجربه عذاب داشته باشد و این به خاطر لطف خداوند و تنبّه فرد بوده باشد، از طرف دیگر تجربه لذت و نعمت هم بدین معنا نیست که تمام زندگی گذشته فرد صحیح بوده و یا ادامه تجربه هایش اگر ادامه پیدا می کرد قطعا به همین منوال ادامه می داشت و یا اگر دوباره مرگ را تجربه کرد، همان نعمات را تجربه خواهد کرد. چه تجربه عذاب و چه تجربه نعمت هر دو فقط تنبه و تذکری است برای فرد تجربه گر و کسانی که در معرض گزارش آن قرار می گیرند. نکته پنجم: در برخورد با تجربه گران و نقد علمی این واقعه باید مراقب بود که نسبت به تجربه گران بداخلاقی اتفاق نیفتد و از حد انصاف خارج نشد. نفی کلی و مطلق این تجربه، برچسب بیماری زدن، اطلاق هذیان و توهم، تهمت شهرت طلبی و توجه طلبی، تهمت دروغ گویی و ... می تواند نوعی بد اخلاقی و آزار نسبت به این انسان ها بوده باشد. در پایان از دست اندرکاران این برنامه وزین علی الخصوص جناب آقای عباس موزون قدردانی به عمل می آورم و از خداوند متعال برای ایشان توفیقات روزافزون خواستارم. 🖊 رضا یوسف زاده 🌐 @rezyoos | سواد زندگی
💕ازدواج دو بال ندارد، ازدواج چهار بال دارد...! 1⃣ رابطه تو و همسرت 2⃣ رابطه تو با خانواده همسرت 3⃣ رابطه همسرت با خانواده تو 4⃣ رابطه خانواده همسرت با خانواده تو 💞 ازدواج پیوند دو قوم است، نه دو فرد. پس نگو رابطه خودم و فقط همسرم. ❤️‍🩹هر کدام از این رابطه‌ها که خراب شد، امکان مجادله، اختلاف، دعوا و جدایی افزایش می‌یابد.🌪🌩 👇کانال روانشناختی استاد یوسف زاده👇 https://eitaa.com/joinchat/4186505233C622aa55570