eitaa logo
رضا یوسف زاده
1.3هزار دنبال‌کننده
305 عکس
226 ویدیو
80 فایل
⚜طلبه روانشناس 🎖زوج درمانگر و خانواده درمانگر 🎖 کارشناس صدا و سیما 🎖 دبیر هسته علمی خانواده مراکز مشاوره حوزه های علمیه کشور(سماح) 🎖 عضو کمیته طرح و برنامه و روابط عمومی انجمن روانشناسی اسلامی ادمین: @psy_life مشاوره: https://eitaa.com/rezyoos/1283
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 روانشناسی کمال (الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی) 📑 قسمت هفتم انسان متعادلِ تعالی جو (الگوی دکتر مسعود جان بزرگی برای شخصیت سالم) دکتر مسعود جان بزرگی مبدع نظریه درمان چند بُعدی معنوی است. درمان چند بُعدی معنوی یک رویکرد درمانی با توجه به منابع اسلامی است. دکتر جان بزرگی می گوید: « اگر هویت را درونی سازی یک فرهنگ (شامل: خانواده، والدین، نظام ارزشی و ...) در فرد بدانیم، مذهب و اخلاق دو مؤلفه اصلی آن هستند. امروزه روان درمانگری بین فرهنگی با این مولفه ها سر و کار دارد؛ و اکنون وجود روان درمانگری و مشاوره معنوی بیش از هر زمان دیگری از جانب خود روانشناسان مورد تاکید است.» از نظر او انسان سالم کسی است که با مؤلفه های فطری خود تطابق داشته و در ابعاد مختلف وجودی متعادل و انگیزه و اراده تعالی این ابعاد را دارد. 🔸 رفتار انسان سالم در وهله اول تابع اختیار او ست و در وهله بعدی این رفتار اختیاری تسلیم حق است؛ در واقع فرد سالم به این بینش رسیده است که اراده او تابع اراده حق است. 🔹دکتر مسعود جان بزرگی عقیده دارد که انسان دارای دو بعد طبیعی و ماوراء طبیعی است؛ در بعد طبیعی ایجاد و حفظ تعادل و در بعد الهی و ملکوتی تعالی خواهی و فراروی مهم ترین اهداف مشاوره است. 👇وی هشت ویژگی در زمینه تعادل یابی و چهار ویژگی در زمینه تعالی جویی برای انسان سالم مطرح می کند: ❇️ الف. تعادل یابی انسان سالم برای رسیدن به تعادل نسبی دو فرآیند را هدف قرار می دهد؛ یکی تعدیل نیازهای اساسی و مهار تنش ها، و دیگری حل تعارض های اساسی روانی. برای ایجاد تعادل در بعد طبیعی انسان، ویژگی های زیر باید ایجاد گردد: 1⃣ خودآگاهی و خدا آگاهی آگاهی انسان نسبت به خود و جهان پیرامون و نیز آگاهی از نحوه تجزیه و تحلیل و قضاوت خود درباره جهان (جهان‌بینی خود)، آگاهی نسبت به اینجا و اکنون، زمان، فضای زندگی و ... همه در اختلالات روانی آسیب می بینند. لذا در بسیاری از مکاتب روانشناسی آگاهی افزایی و تصحیح باورها محور اصلی درمان است. داشتن بینش در زمینه مخلوقیت، ربوبیت و الهی بودن فطرت یک ویژگی اساسی در شخصیت متعادل است. در مخلوقیت مهم این است که فرد به رابطه خود با خدا و چگونگی ارتباط او با بنده آگاهی پیدا کند و در ربوبیت انسان متوجه حمایت و تدبیر امر او به عنوان مولای خود گردد. فرد سالم برای به فعل رساندن استعدادهای خود مرزهای درونی خود را شفاف کرده است. این شفاف سازی مستلزم خودآگاهی نسبت به افکار و احساسات هر لحظه خود، قطبی شدن ها، تعارض ها و سبک های دفاعی خود است. 2⃣ خودشناسی فرد سالم با تحلیل ساختاری بر ابعاد وجودی خود و قوانین حاکم بر نفس شناخت دارد، فلذا تصویر روشنی از خود دارد. تفاوت خودشناسی با خودآگاهی در این است که خود شناسی در واقع شناخت خود به عنوان یک انسان است ولی خود آگاهی شناخت خود به عنوان یک وجود منحصر به فرد است. 4⃣ خود نظم جویی انسان سالم به دلیل شناخت از خود و خودآگاهی که دارد می تواند، عواطف، شناخت ها و رفتارها و تعامل های خود را مدیریت کند. انسان متعادل قدرت تنظیم روابط خود با خدا، دنیا و آخرت را دارد. در نگاه اسلامی هسته اصلی خود نظم جویی تقواست؛ و هسته اصلی تقوا عقل است. برای بالا بردن خود نظم جویی بر اساس متون دینی چند اصل یا مکانیزم معرفی می‌شود: از جمله تجربه، عبرت، حزم (استوار اندیشی و اندیشه ناب و منسجم درباره چیزی)، خوف، رجا، حیا و محبت. هر یک از این مکانیزم ها از طریق خاصی به جریان خود نظم جویی کمک می‌کند؛ به طور مثال در تجربه، عنصر یادگیری؛ در عبرت، الگوگیری و تدبر؛ در حزم، سخت روی و وحدت نظر و عاقبت اندیشی؛ در خوف، نگرانی و اجتناب؛ در رجا، امیدواری و خوش بینی، در حیا بازداری ارادی؛ در محبت، عواطف مثبت و تعهد؛ باعث گسترش و تحول خود نظم جویی می شود. 4⃣ سازگاری و پذیرش بالا انسان سالم احساسات و هیجانات خود را طرد نمی کند، بلکه تلاش می کند آن ها را پذیرفته و سپس به دقت تحلیل و ریشه یابی کند. انسان های سالم تجربه پذیری بالایی داشته و علاوه بر تحولات دنیای درون خود می توانند با تحولات و ناملایمات دنیای بیرون با کمک گرفتن از نیروهای معنوی و الهی سازگاری پیدا کنند. در واقع انسان سالم در برابر خداوند و نیرو و اراده او تسلیم است فلذا تجربه رضایت او بسیار عمیق و گسترده است. ✅ در قسمت بعدی سایر ویژگی ها را برای تان توضیح خواهیم داد... 📙 منبع: اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی. مسعود جان بزرگی، سید محمد غروی 🌐 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال (الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی) 📑 قسمت هشتم انسان متعادلِ تعالی جو (الگوی دکتر مسعود جان بزرگی برای شخصیت سالم) در قسمت قبلی به چهار ویژگی در زمینه تعادل یابی اشاره کردیم، در این قسمت چهار ویژگی دیگر انسان سالم را مطرح خواهیم کرد. 5⃣ توانمندی های ارتقاء یافته اگر مهارت را داناییِ به عمل در آمده، تمرین و تجربه شده بدانیم؛ زندگی سالم و مولد بدون مهارت های لازم به شدت آسیب پذیر خواهد بود. انسان سالم دائما در تلاش است که دانایی های خود را به عرصه عمل و رفتار بکشاند. ✅ دانشی که در زندگی به عمل در نیاید و به مهارتی در جهت رشد و کمال تبدیل نشود، زمینه های آسیب پذیری برای انسان فراهم می کند. عمده ترین آسیب چنین دانایی بدون عمل، چند لایه شدن یا از دست دادن انسجام روان شناختی است. 6⃣ روابط خانوادگی سالم و مستحکم یکی از ویژگی های مهم شخصیت سالم، برقراری رابطه سالم با اعضاء خانواده است. فرد سالم بر اساس الگوی عشق و احترام و مسئولیت پذیری و تعهد با پدر و مادر، خواهر و برادر، همسر، فرزندان و سایر فامیل ها روابط گرم، سالم و مستحکم دارد. در واقع به خاطر وجود منابع حمایتی قوی، فرد سالم به راحتی می تواند بر مشکلات و تعارضات فائق بیاید. 7⃣ زندگی اجتماعی غنی روابط اجتماعی سازنده و علایق جمعی از دیگر عناصر مهم شخصیت سالم است. اصلاح رفتار در چارچوب اجتماعی نه تنها زمینه رشد و شکوفایی فرد را فراهم می کند، سرعت و کیفیت درمان را افزایش می دهد. به دنبال این اصل محورهای مانند: ظلم نکردن، ظلم نپذیرفتن، اهمیت انفاق و قرض‌الحسنه و اثرات درمانگرانه آنها، یاری کردن، خوشحال کردن دیگران یا فعالیت‌های عام المنفعه، حضور در اجتماعات، فعالیت های اجتماعی، دخالت و تجسس نکردن در احوال دیگران، احترام گذاشتن به افراد حتی در غیاب آنها، راستگویی و راست کرداری، و ... اهمیت می‌یابد. همه این فعالیت‌ها ضد اختلالات روانی مثلا نوروزگرایی (روان آزرده خویی) است. 8⃣ ارتباط عمیق با طبیعت و خلقت انسان های سالم در ارتباط با طبیعت به آرامش درونی رسیده و افق و وسعت دید خود را گسترش می دهد. حضور فعال در طبیعت زمینه های تفکر را در انسان فراهم کرده و ارتباط انسان با خالق هستی را تقویت می‌کند؛ و تقویت این ارتباط ثبات عاطفی انسان را ارتقا می‌دهد. در متون دینی درباره ارتباط انسان با طبیعت و اثرات آن بر انسان نکات بسیار زیادی بیان شده است. توجه به محیط زیست و حیوانات و قائل بودن حق حیات و توجه به مخلوق بودن آنها و مراقبت برای عدم اعمال ظلم و ضرر به هستی از ویژگی های یک انسان متعادل است. ✴️ این هشت ویژگی اساسی شخصیت سالم در زمینه تعادل یابی بود. ✅ در قسمت بعدی چهار ویژگی نهایی در زمینه تعالی جویی را بیان خواهیم کرد... 📚 منبع: اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی . مسعود جان بزرگی، سید محمد غروی 🌐 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال (الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی) 📑 قسمت نهم انسان متعادلِ تعالی جو (الگوی دکتر مسعود جان بزرگی برای شخصیت سالم) پس از عنوان هشت ویژگی در زمینه تعادل یابی، حال به چهار ویژگی در زمینه تعالی جویی بر اساس دیدگاه دکتر جان بزرگی خواهیم پرداخت. ب. تعالی جویی اهداف تعالی جویانه به نیازهای وجودی و معنوی پاسخ می‌دهد. به نظر می رسد اولین مرحله تعالی، داشتن حداقلی از تعادل است. تعادل به مکانیزم تحول عقلی و مهارت عملی مربوط است. بدون برخورداری از عقلانیت، انباشت رفتار معنوی و مذهبی چندان تعالی بخش نیست؛ در واقع ثواب یک عبادت به اندازه عقل انسان است. 👇فلذا همان طور که بیان شد از آنجایی که انسان دو بعد دارد، علاوه بر ویژگی تعادل، تعالی جویی نیز در سلامت انسان دخیل است. به صورت کلی می توانیم به چهار ویژگی، ذیل تعالی جویی اشاره کنیم: 9⃣ پیوند های معنوی و الهی قوی انسان سالم می تواند فعالیت های خود را در چارچوب نظام الهی معنا کند. او پیوندهای شناختی، عاطفی و معنوی قوی با معبود خود دارد. توحید محور اصلی بعد معنوی انسان است. پیوند با معنویت، فرد را از یک هویت درونی ثابت برخوردار می کند، که تحولات روانشناختی پیرامون آن رقم می‌خورد. در چنین وضعیتی تغییرات برای فرد رو به تعالی بوده و ماندگارتر است چون با ریشه‌های معنوی که هسته هویت او را تشکیل می‌دهد، پیوند می خورد. 🔟 فراروی داشتن معنای زندگی فراتر از مادیت، منیت و موقعیت، یکی از ویژگی‌های اساسی فرد سالم است؛ این معنای زندگی متعالی فراروی عنوان شده است. نیاز به فراروی از جمله نیازهای اساسی و مهم انسان است که ارضای این نیاز به احساس آزادی و هدفندی منجر می شود. با توجه به منابع اسلامی، انسان مومن دائما در پی رشد معنوی خود است؛ و یکی از اهداف اصلی اعمال و رفتارهای او رسیدن به معارف بلند است. 1⃣1⃣ وحدت یافتگی رسیدن به مرحله ای از خلوص که اعمال انسان دارای انسجام روانشناختی کامل با محوریت توحید باشد را می‌توان از اهداف تعالی جویی دانست. یکی از نشانه های سلامت روانشناختی توحید یافتگی شخصیت است؛ که با تأمین تعادل روانشناختی در ظاهر رفتارها ظهور می‌کند؛ اما وقتی این وحدت یافتگی با هدف وحدت یافتگی در سطح تعالی جویانه پیوند خورد تداوم خواهد یافت. در اینجا منظور از وحدت یافتگی این است که نه تنها بین اعمال و رفتار با شناخت های فرد وحدت ایجاد شود، بلکه این وحدت یافتگی حول محور توحید الهی شکل گرفته و نیت و اعمال فرد برای خداوند خالص گردد. 2⃣1⃣ پیوند با الگوهای عملی صحیح تعالی جویی بدون شناخت مسیر صحیح خداشناسی امکان‌پذیر نیست؛ و هدایت الهی از طریق شریعتی که او معرفی کرده است ممکن می گردد. شناخت نبوت و شریعتی که از جانب خداوند به انسان‌ها عرضه شده است به عنوان استاندارد های رفتار درست می تواند مسیر حرکت انسان را بدون خطاهای متعدد تامین کند. گذشته از وحی که از زبان نبی اکرم (ص) برای انسان‌ها ابلاغ شده است، سیره و رفتار عملی او و کسانی که او به عنوان ولیّ بعد از خود معرفی کرده است، می‌تواند گنجینه‌ای معتبر از عملکرد درست را در اختیار انسان قرار دهد. ✅ در قسمت بعدی الگوی اندیشمند اسلامی مرحوم علی صفایی حائری را برای تان توضیح خواهیم داد... 📚 منبع: اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی . مسعود جان بزرگی، سید محمد غروی 🌐 @rezyoos
هدایت شده از گنج پنهان
🔺ما در یک مثلث برمودا گرفتار شده ایم🔺 کل زندگی ما خلاصه شده در آشپزخونه🍽 دست شویی🚽 اتاق خواب🛏 یک زندگی روتین و تکراری🔄😔 🍃༺ @ganj_penhan ༻🍃
ازدواج و خلوص نیت.m4a
1.79M
🔻ازدواج و خلوص نیت🔻 👈 خاصیت ازدواج و تاثیرش در معنویت 🎙رضا یوسف زاده 📻 رادیو معارف_مهربان باشیم 💠 @rezyoos
مراحل الگو گیری.m4a
3.14M
🔻مراحل الگو گیری🔻 👈 روش الگو گرفتن از دیگران 🎙رضا یوسف زاده 📻 رادیو معارف_مهربان باشیم 💠 @rezyoos
اصول روابط گسترده خانواده_کاشانه.m4a
29.9M
🔻مدیریت روابط خانوادگی🔻 📻 رادیو قم _ کاشانه 🎙 کارشناس: رضا یوسف زاده 💎 @rezyoos
خودپایشی.m4a
3.05M
🔻خوپایشی🔻 👈 مهارت محاسبه نفس 🎙رضا یوسف زاده 📻 رادیو معارف_مهربان باشیم 💠 @rezyoos
تغییرات کوچک.m4a
2.99M
🔻تغییرات کوچک🔻 👈 نتایج بزرگ 🎙رضا یوسف زاده 📻 رادیو معارف_مهربان باشیم 💠 @rezyoos
سلام بر او که مساجد ضرار را خراب خواهد کرد سلام بر او که مناره های مجلل مساجد را تخریب خواهد کرد سلام بر او که آینه کاری ها را ویران خواهد کرد سلام بر او که منبرهای کبر و ریا را خواهد سوزاند سلام بر او که بر اشرافیت مذهبی خواهد شورید 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 سلام بر او که تهمت بدعت بر او خواهند زد سلام بر او که حکم تکفیرش را خواهند داد سلام بر او که خونش را مباح اعلام خواهند کرد سلام بر او که منتظرانش برای تقرب به خدا به جنگش خواهند رفت. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 سلام بر او که گمنامان بر او ایمان خواهند آورد سلام بر او که انصارش در ظاهر و پوشش بی دینان خواهند بود سلام بر او که به ظاهر متدینین، یارانش را تمسخر خواهند کرد سلام بر او که با عده ای قلیل، عالم را پر از نور خواهد کرد. ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ سلام بر او که مال حرام را حتی اگر در کابین زن ها باشد، باز پس خواهد گرفت سلام بر او که نقاب از چهره مدعیان بر خواهد داشت سلام بر او که بدعت ها را منسوخ خواهد کرد سلام بر او که حقیقت را آشکار خواهد کرد. سلام بر او که عشق را بر زمین حاکم خواهد کرد. 🌐 @rezyoos
🚫تاثیر مواد مخدر، الکل و نیکوتین بر عملکرد جنسی زنان و مردان🚫 پژوهش های علمی نشان می دهد که مصرف مواد مخدر، الکل و نیکوتین با کژکاری جنسی رابطه مستقیم دارد. ⛔️ سوء مصرف اکثر مواد مخدر، مثل تریاک، کراک، ماریجوانا، حشیش، کوکائین، هرویین، و ... در بسیاری از مصرف کنندگان و سوء مصرف کنندگان مرد و زن، ناکارایی جنسی گسترده ایجاد می کند. محققان گزارش دادند که بیش از ۶۰ درصد گروه بزرگی از مصرف کنندگان کوکائین ناکارایی جنسی داشتند (کوکورز، میلی پوتاش و گولد، ۱۹۸۸؛ مكدانلد، والدورف راینر من و مورفی، ۱۹۸۸). ⛔️ بین برخی افراد این تصور غلط وجود دارد که الكل، برانگیختگی و رفتار جنسی را تسهیل می کند؛ ولی آنچه عملا اتفاق می افتد این است که الكل در مقادیر کم و متوسط، بازداری اجتماعی را کم می کند، طوری که آدمها رغبت بیشتری به ارتباط جنسی حس می کنند و شاید آن را بیشتر طلب می کنند. (ویگل، اسکپکووسکی و بارلو، ۲۰۰۶). الكل از لحاظ فیزیکی، سرکوبگر دستگاه عصبی مرکزی است و وقتی دستگاه عصبی مرکزی سرکوب شود، نعوظ برای مردان و نرم شدن مهبل برای زنان سخت تر می شود (اسکیاوی، ۱۹۹۰). سوء مصرف مزمن الکل می تواند باعث صدمه ی عصب شناختی ماندگار و تقریبا حذف چرخه ی پاسخ جنسی شود. این سوء مصرف ممکن است به کبد و بیضه ها صدمه بزند و میزان تستوسترون، و به تبع آن میزان میل جنسی و برانگیختگی جنسی، را کم کند. 💢 این تأثیر متقابل و دوگانه ی الکل ( یعنی بازداری زدایی اجتماعی و سرکوب فیزیکی) از زمان شکسپير که می گوید: "میل را بر می انگیزد اما عمل را فرو می نشاند." ( مكبث)، مشخص بوده است. اعتیاد مزمن به الکل همچنین می تواند برای مردان و زنان مشکلات باروری ایجاد کند (مالاتستا و آدامز، ۲۰۰۱). فارن (۱۹۸۷) شیوع ناکارایی جنسی در مردان الکلی را بررسی کرد و دریافت ۷۵ درصد آنها ناکارایی نعوظی، میل جنسی کم و انزال زودهنگام یا تأخیردار داشتند. ⛔️ نیکوتین هم با عملکرد جنسی مختل، رابطه ی مشابهی دارد. مانینو، کلونز و فلاندرز (۱۹۹۴) که بیش از ۴۰۰۰ کهنه سرباز را بررسی کردند، گزارش دادند سیگار کشیدن صرف، پس از کنترل سایر متغیرها، از جمله مصرف الکل و بیماری عروقی، با افزایش ناكارایی نعوظی رابطه داشت. وینچ و دیگران (۲۰۰۸) به همین سیاق، در مطالعه ی جدیدتری دریافتند مصرف نیکوتین قبل از تماشای یک فیلم شهوانی با کاهش پاسخ نعوظی مردان به آن فیلم رابطه داشت. هارت و مستون، (۲۰۰۸) در مطالعه ای موازی کاهش برانگیختگی زنانی را نشان داد که قبل از تماشای فیلم، نیکوتین مصرف کرده بودند. 📔 منبع: آسیب شناسی روانی بر اساس DSM5 . دیوید اچ بارلو و دیگران . ویراست ۲۰۱۸ 🌐 @rezyoos
هدایت شده از گنج پنهان
ایمان.m4a
1.42M
🎧 ❗️کی می تونه یقین ابلیس رو داشته باشه؟! ❗️ 🍃༺ @ganj_penhan ༻🍃
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَکْبَرَ وَ یَا عِیدَ أَوْلِیَائِهِ الْأَعْظَمَ 🌐 @rezyoos
🕌نگاه روانشناختی به ماه مبارک رمضان🕌 قسمت اول ☪ بازداری رفتاری و خویشتن داری ماه مبارک رمضان با ویژگی ها و اعمال خاص خود حتما آثار و ویژگی های خاص خود را دارد. علاوه بر آثار فوق العاده روحی و معنوی، می توان به بررسی آثار روانی آن نیز پرداخت. در روانشناسی، مفهومی به نام بازداری وجود دارد که به انواع شناختی و رفتاری آن اشاره می‌شود؛ فارغ از معنای تخصصی این واژه، آنچه مقصود و مرتبط با این نوشتار است «بازداری رفتاری» به معنای مهار یا کنترل رفتار است، که یکی از شاخص‌های انسان سالم و نرمال از نظر روانشناسی است. توانایی کنترل احساسات و هیجانات در مراودات روزمره و نیز در سختی‌ها بویژه در موقعیت‌های اضطراب­ خیز و به‌دنبال آن، مهار و تعدیل رفتار و کنش‌های عملی، سنجه مناسبی برای حرکت در یک مسیر هنجار است. از آنجا که روزه گرفتن شخص روزه‌دار را وادار به مقاومت در برابر نیازها و سایق ها در ساعاتی خاص می‌کند، تمرین مهمی برای بازداری رفتاری و یا همان «خویشتن‌داری» است. یکی از خصوصیات افرادی که از نظر عقلی و هیجانی، بالغ تعریف می‌شوند، توانایی آنها در مهار و کنترل احساسات (مثبت و منفی) و واکنش‌ها و نیز راه‌های سالم و ایمن بروز آنهاست. از این منظر، فردی که یک ماه هر روز ساعت‌ها در برابر وسوسه خوردن و آشامیدن و دیگر مبطلات روزه تمرین می‌کند، بهتر می‌تواند در ماه‌های دیگر سال بازداری رفتاری و هیجانی داشته باشد. افزایش میزان خویشتن داری در انسان موجب می شود که کمتر در معرض آسیب های روانی و عاطفی قرار بگیرد؛ در نتیجه سطح سلامت روان فرد ارتقاء پیدا می کند. پس می توان گفت روزه داری در ماه مبارک رمضان باعث افزایش خویشتن داری و در نتیجه افزایش سلامت روان می شود. 💟 @rezyoos
🕌نگاه روانشناختی به ماه مبارک رمضان🕌 قسمت دوم ☪ تحمل ناکامی ناکامی هنگامی پیش می آید که شخص نتواند به هدف مطلوب یا خواسته درونی خود برسد. ناکامی عموماً این گونه درک می شود: «حالت منع در ارضای نیاز» (هریمن ۱۹۴۷) یا «تداخلی در پاسخ هدف یا در عمل واسطه ای که منتهی به آن هدف می شود.» (سیرز۱۹۴۶) 🔹 علت ناکامی وجود موانع یا نبودن اهداف مطلوب یا مناسب است. موانع ممکن است، موانع خارجی مانند جنگ، خشک سالی، زلزله، طوفان، آتش و غیره باشد. یا منبع ناکامی می تواند درونی چون عدم قابلیت در انجام کارها و بی کفایتی و ضعف اراده باشد. 🔸 احساس ناکامی می تواند باعث ایجاد احساس حقارت و به مرور باعث افزایش احتمال ابتلا به اختلالات خلقی می شود. عدم توانمندی در مدیریت احساس ناکامی یکی از تهدید کننده های جدی سلامت روان است. افرادی که قدرت تحمل کمی برای ناکامی دارند تمایل دارند کمتر از توانایی هایشان کار کنند و بطور منفی خودانگاره خود را تعریف می کنند. حذف ناکامی از دنیا یک امر محال است و این طبیعت هستی است که با ناکامی ها عجین است، پس انسان سالم باید قدرت تحمل ناکامی را در خود تقویت کند. 🔅 از آنجایی که فرد روزه دار در ماه مبارک رمضان به صورت آگاهانه یک ماه، ناکامی در ارضاء نیازهای اولیه و سایر نیازها را تجربه و تحمل می کند، در واقع تمرینی برای افزایش قدرت تحمل ناکامی انجام می دهد. پس می توان گفت روزه داری موجب ارتقاء میزان تحمل ناکامی و در نتیجه جلوگیری از آسیب های روانی می شود. 💟 @rezyoos
بهره برداری از ماه مبارک رمضان.m4a
27.69M
💢 هشت گام 🕋 برای بهره برداری بیشتر از ماه مبارک رمضان🕋 🆔 @rezyoos
💢 هشت گام 🕋 برای بهره برداری بیشتر از ماه مبارک رمضان 1⃣ شناخت فرصت ❇️ درک جایگاه و ظرفیت ماه مبارک رمضان 2⃣ خلوت و توجه ❇️ کند کردن ریتم زندگی و پناه بردن به کهف 3⃣ توجه به کیفیت ❇️ در اعمال و عبادات به کیفیت بیش از کمیت توجه کردن 4⃣ توجه به روح ❇️ قطع توجه از جسم و دنیا و توجه به بقا و ابدیت 5⃣ مهربانی و عشق ❇️ پاک کردن قلب از کینه و دلخوری و خدمت بی منت 6⃣ توجه به قرآن و ادعیه ❇️ ادای کلمات از عمق وجود، مزمزه کردن الفاظ و معانی (تامل در دعاهای افتتاح و ابوحمزه ثمالی) 7⃣ محاسبه و استغفار ❇️ درک تقصیر و ذنوب گسترده 8⃣ ارتباط با ولیّ عصر ❇️ درک افتقار، تجدید ایمان، اتصال 📣 توضیحات این هشت گام رو در فایل صوتی فوق می توانید گوش فرا دهید. 🆔 @rezyoos
هدایت شده از گنج پنهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ▶️ دین اصیل دینی است که از سوال شروع میشه ❗️اما سوال ، قدم اول نیست... پیش نیاز سوال: 1⃣آزادی 2⃣رفع موانع فکر پس قبل از تفکر⬅️ ذهن باید آزاد شود! 💭حال این موانع فکر چه چیزهایی هستند؟!! 🍃༺ @ganj_penhan ༻🍃
خط کش دینی در زمینه شرعیات و دستورات دینی، خط کش دقیقی به دست گرفته ایم و مراقبیم که دقیقا آنگونه که به زعممان دین گفته عمل کنیم. آیا در زمینه باورها و اخلاقیات و تعاملات هم همین گونه هستیم؟ در ارتباط با خود؟ در ارتباط با والدین و برادر و خواهر؟ در ارتباط با همسر و فرزند؟ در ارتباط با دوست و فامیل؟ در ارتباط با همسایه و هموطن؟ در ارتباط با انسان ها و حیوانات و محیط زیست؟ نسبت ما با خواسته دین در خانه و سطح جامعه و محل کار یا تحصیل چیست؟ آیا همچون احکام شرعی در این موارد هم مراقب و حساس هستیم؟؟؟!!! آیا علماء و مقلیدینشان در مورد حاکمان و مسئولان، در مورد شیوه مملکت داری، رفتار و تصمیمات و تعاملات مسئولین با مردم هم حساسیتی چون اجرای احکام شرعی فردی دارند؟ 🌐 @rezyoos
قضا شدن سحری.m4a
3.88M
💠 قضا شدن سحری 🎖فرصت های آمادگی رو از دست ندی! 🌐 @rezyoos
هدایت شده از گنج پنهان
ترجمه حدیث قدسی: « اگر کسانی که از من فرار کردند و رفتند...! می‌دانستند که چقدر دوست‌شان دارم و مشتاق آنان هستم و انتظارشان را می‌کشم... از شدت شوق می‌مردند و از شدت محبت به من بندبند وجودشان از هم می‌گسست...! » 🍃༺ @ganj_penhan ༻🍃
هدایت شده از گنج پنهان
به نام خدای شب قدر 🔟 پیشنهاد برای شب قدر: 1️⃣ کینه ها رو از دلت پاک کن. اونی که نمی تونی ببخشی رو ببخش 2️⃣ چند دقیقه با خدا به زبون خودت صحبت کن؛ چیزی نخواه فقط باهاش حرف بزن 3️⃣ دیگران رو از نزدیک و دور، زنده و از دنیا رفته به اسم دعا کن 4️⃣ حداقل قضای نماز یک شبانه روز رو بخون 5️⃣ دل یک نفر رو شاد کن 6️⃣ همسر و فرزندت، پدر و مادر و خواهر و برادرت رو به خاطر خدا ببوس 7️⃣ باورها و عقایدت رو به زبون بیار و از امام زمان بخواه، اگر اشتباه بود، خودش درست کنه؛ ازش بخواه لیاقت همراهی با خودش رو بهت بده. 8️⃣ مناجات عاشقان رو با فهم و ارتباط با معناش بخون (مناجات نهم از مناجات خمس عشر: محبین) یا مناجات شعبانیه یا هر چقدر حال داشتی ابوحمزه ثمالی 9️⃣ قرآن رو باز کن، چند صفحه رو بخون به شکلی که انگار مخاطب آیات تویی 🔟 برای نگارنده این سطرها هم ویژه دعا کن 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
چه بخواهیم؟!.m4a
43.92M
چه بخواهیم؟! چه دعایی بخوانیم؟! از خدا چه درخواستی داشته باشیم؟! از شب قدر چه بهره ای ببریم؟! 🎙چه بخواهیم مهم نیست؛ چگونه بخواهیم مهم است!!! @Rezyoos
این پیام رو در گروه ها منتشر کنید شاید برسه به دست یکی که نا امید شده 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 فکر می کنی خیلییییی گناه کردی؟ فکر میکنی گناهات خیییییلیییی بزرگن؟ حس می کنی از خدا دور شدی؟ فکر می کنی هیچ راه برگشتی نیست؟ بعید میدونی خدا ببخشدت؟ محال میدونی تو هم یه روز تغییر کنی؟ بزار چند تا سوال ازت بپرسم: تا حالا خدا رو کتمان کردی؟ خودت رو از خدا بزرگ تر دونستی؟ هزاران ظلم و قتل انجام دادی؟ زنان مردم رو بی عفت کردی و حیا رو در جامعه نابود کردی؟ غیرت و جوانمردی مردان رو نابود کردی؟ صدها مادر و جنین رو به قتل رسوندی؟ با بی رحمی دستور قتل نوزادان رو دادی؟ همه ی این ها رو فرعون انجام داده بود ولی خدا ازش نا امید نشد یعنی حتی اگر فرعون هم باشی باز میشه برگشت!!!! وقتی خدا، موسی ع رو برای هدایتش فرستاد به پیامبر عزیزش گفت باهاش نرم صحبت کن بلکه برگرده و هدایت بشه فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ اولین جمله موسی ع به فرعون میدونی چی بود؟ هَلْ لَكَ إِلَىٰٓ أَنْ تَزَكَّىٰ وَأَهْدِيَكَ إِلَىٰ رَبِّكَ فَتَخْشَىٰ یعنی میخوایی راهی بهت نشون بدم که پاک بشی؟ و به خدا وصل بشی؟ فرعونِ با اون همه جنایت رو میگه ها!!! شنیدی میگن حسین ع بارها با یزیدی ها صحبت کرد و سعی کرد تا کمک کنه توبه کنن و به حق برگردن؟؟!!!! یعنی حسین می گفت بابا اگر یزیدی باشی اگر شمر هم باشی راه برگشت به آغوش خدا بازه!!! شنیدی حرّ که امام حسین ع نفرینش کرده بود و از مسببین اصلی کربلا بود! برگشت!!! شنیدی سرش رو پایین انداخته بود و برگشت ولی حسین حتی به روش نیاورد و گفت سرت رو بلند کن مَرد!!! نمی دونم کی و کجا داری این متن رو می خونی ولی بدون از ته دل دارم می نویسم هر کاری که کردی هر جایی که هستی شک نکن برگرد... https://eitaa.com/joinchat/4186505233C622aa55570
بسم الله الرحمن الرحیم زندگی پس از زندگی از توهم تا واقعیت ۱ قسمت اول: علم یا شبه علم برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی که به موضوع تجربه نزدیک به مرگ می پردازد، در سال 1401 در سومین سال پخشش توانست پر بیننده ترین برنامه قبل از افطار ماه مبارک رمضان باشد؛ در عین حال این برنامه موجی از تائید و ردّ ها و انتقاد ها و دفاع ها را بر انگیخت. به این بهانه در این یادداشت سعی شده است به طور خلاصه به چند سوال از منظر علمی و دینی در زمینه این پدیده پاسخ داده شده و ملاحظات و نکاتی در ارائه گردد. یک: آیا در دایره علم تجربی می توان این پدیده را بررسی کرد؟ عده ای معتقدند چون تجربه نزدیک به مرگ یک تجربه فرامادی است خارج از موضوع علم تجربی است و نمی توان با قواعد و اصول علم تجربی آن را بررسی نمود، لذا بررسی این پدیده را شبه علم می دانند. این افراد چون کسانی هستند که در آغاز جهش علم روانشناسی عقیده داشتند که شناخت ها و احساس ها چون عینی و قابل مشاهده و آزمایش نیستند، از دایره موضوع روانشناسی خارج هستند؛ ولی امروزه می بینیم که موضوع اصلی روانشناسی روان، شخصیت، شناخت ها و انگیزش و هیجان و ... است. در واقع پدیده هایی در دنیا وجود دارند که شاید نتوان خودشان را با قواعد علم تجربی بررسی کرد ولی می توان بر اساس آثار و نتایج و عوارض شان آنها را در چارچوب علم بررسی نمود. تجربه نزدیک مرگ (Near-death Experience) به‌صورت مخفف: NDE تجربه ای ست که افرادی مختلف از اقصی نقاط کره زمین گزارش کرده اند، و مدتی است که متخصصین مختلفی در این زمینه به مطالعه و پژوهش می پردازند. از متخصصین مغز و اعصاب تا دین پژوهان و روانشناسان در کشورهای مختلف به صورت علمی و در چارچوب قواعد علم به بررسی این پدیده پرداخته اند. دو: آیا تجربه های نزدیک به مرگ نوعی از هذیان و توهم نیستند؟ توهم و هذیان از نشانگان بعضی از اختلالات روانی است. توهم، اختلال در درک (حواس) و هذیان، اختلال در فکر و باور است. در هر دو، فرد مبتلا ارتباطش با واقعیت قطع شده و تجربه های خود را کاملا واقعی می داند. در این موارد احتمال هذیان و توهم به صورت کلی منتفی نیست. بین توهم و هذیان با گزارش تجربه های نزدیک به مرگ شباهت هایی چون یقین به تجربه واقیعت، گزارش های دیداری و شنیداری، بویایی، چشایی و لمسی که دیگران قادر به درک آن نبوده اند و ... وجود دارد؛ اما در عین حال تفاوت های نیز مشاهده می گردد که تمایز بسیار روشنی بین این پدیده و هذیان و توهم ایجاد می کند: اول اینکه این پدیده در اکثر مواقع در شرایط بحرانی حیات جسمی حتی در بعضی موارد (در توقف کامل فعالیت های مغزی) اتفاق می افتد، بر خلاف هذیان و توهم که در شرایط سلامت فیزیولوژیک هم ممکن است رخ دهد؛ و همچنین پژوهش های انجام شده بر روی تجربه گران نشان داده که بسیاری از این افراد از سلامت روان کافی برخوردار هستند. توهم و هذیان معمولا در دایره تجارب فرد اتفاق می افتد ولی تجربه نزدیک به مرگ در مواردی در نابینایان مادرزادی گزارش شده است که بعد از تجربه، گزارش هایی از محیط داده اند که کاملا مطابق با واقعیت بوده است و حتی گزارش افراد از مکان ها یا افرادی که قبلا هیچ تجربه شناختی نسبت بدان ها نمی توانسته است داشته باشد. تفاوت اساسی تجربه نزدیک به مرگ و هذیان و توهم این است که در این گزارش ها عناصری از واقعیت گزارش می شود که مورد تائید دیگران قرار می گیرد ولی هذیان و توهم به هیچ وجه پایه واقعیت ندارد و جز خود فرد هیچ کس دیگری نمی تواند وجود آن را تائید کند. سه: آیا احتمال القاء از دیگران (چون متخصص) یا مبالغه و دروغ یا خلط خیال و گزارش نادرست وجود ندارد؟ در پدیده هایی که بر اساس خودافشائی مورد مطالعه واقع می شوند، احتمال چنین خطاها و اختلال هایی وجود دارد؛ و چون تمام پژوهش های تجربی که بر اساس خود افشائی انجام می شوند، اولا تخصص گزارش گیرنده در نوع پرسش و ثبت گزارش ثانیا بررسی شواهد تائید تجربه و راستی آزمایی و ثالثا استفاده از قواعد آماری می تواند احتمال خطاها، اختلال و تحریف در گزارش ها را کاهش دهد. رضا یوسف زاده طلبه روانشناس 🌐 @rezyoos