May 11
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رهبر انقلاب: برخی در تجملگرایی مسابقه راه انداختهاند
🔹جوان قادر به ازدواج نیست؛ چون پدر و مادرش دچار رودربایستی اطرافیان هستند و میخواهند مهریه و جهیزیه و مهمانی را تجملاتی کنند.
باید خودمان را از مسابقه تجملگراییِ افراطی خارج کنیم.
🌐 @rezyoos | سواد زندگی
رضا یوسف زاده
😊 انسان های سفره دار دو ویژگی مهم انسان های سفره دار بر اساس سبک های زندگی آلفرد آدلر 🌐 @rezyoos |
💎 توصیه رسول خدا (ص) به مهمان نوازی
🔻پیامبر(صلياللهعليهوآلهوسلم):
لایُضیفُ الضَّیفَ الاّ كُلُّ مُؤمنٍ
🌸 هر مؤمنی باید که مهماندوست و مهماننواز باشد.
📚 مستدرک، ج ١٦، ص ٢٥٧
•┈┈••✾••┈┈•
@rezyoos
هدایت شده از بهارِ رویش
سی لبخند به روی ماه خداوند_ ۰۱.m4a
7.53M
😊سی لبخند به روی ماه خداوند😊
نکات کاربردی از دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان
🗓 روز اول
#شرح_دعا
#دعاهای_روزانه_ماه_رمضان
#سی_لبخند_به_روی_ماه_خداوند
🔰کانال بهار رویش🔰
https://eitaa.com/joinchat/2987327801C4d648eec58
اغلب اونقدری که از تفسیر وقایع اطرافمون آسیب میبینیم،
از خود اون وقایع آسیب نمیبینیم ...
@rezyoos
تغییرات کوچک-۱.m4a
2.82M
👌 تغییرات کوچک طلایی
🧱 دیوار های بزرگ را، آجرهای کوچک می سازند...
📻 مهربان باشیم _ رادیو معارف
امير المؤمنين علي عليه السلام :
قَليلٌ تَدُومُ عَلَيهِ خَيرٌ مِن كَثيرٍ مَملُولٍ.
اندک پاینده ، بهتر است از بسيار خسته کننده.
🌐 @rezyoos | سواد زندگی
هدایت شده از بهارِ رویش
سی لبخند به روی ماه خداوند_ ۰۲.m4a
10.29M
😊سی لبخند به روی ماه خداوند😊
نکات کاربردی از دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان
🗓 روز دوم
🔐 شاه کلید سلامت روانی و رشد معنوی
⭕️ اگر این صوت ده دقیقه ای رو گوش ندی، بد ضرر کردی‼️
✅ این شاه کلید رو برای دوستانت هم ارسال کن
#شرح_دعا
#دعاهای_روزانه_ماه_رمضان
#سی_لبخند_به_روی_ماه_خداوند
🔰کانال بهار رویش🔰
https://eitaa.com/joinchat/2987327801C4d648eec58
بسم الله الرحمن الرحیم
زندگی پس از زندگی از توهم تا واقعیت ۱
قسمت اول: علم یا شبه علم
برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی که به موضوع تجربه نزدیک به مرگ می پردازد، این برنامه که در سال 1401 در سومین سال پخشش توانست پر بیننده ترین برنامه قبل از افطار ماه مبارک رمضان باشد؛ امسال نیز چهارمین فصل آن ساعت ۱۷:۳۰ به روی آنتن شبکه ۴ می رود.
این برنامه که با اقبال مخاطب روبرو شده است، در عین حال موجی از تائید و ردّ ها و انتقاد ها و دفاع ها را بر انگیخته است.
به این بهانه در این یادداشت سعی شده است به طور خلاصه به چند سوال از منظر علمی و دینی در زمینه این پدیده به طور مجمل پاسخ داده شده و ملاحظات و نکاتی ارائه گردد.
یک: آیا در دایره علم تجربی می توان این پدیده را بررسی کرد؟
عده ای معتقدند چون تجربه نزدیک به مرگ یک تجربه فرامادی است خارج از موضوع علم تجربی است و نمی توان با قواعد و اصول علم تجربی آن را بررسی نمود، لذا بررسی این پدیده را شبه علم می دانند.
این افراد چون کسانی هستند که در آغاز جهش علم روانشناسی عقیده داشتند که شناخت ها و احساس ها چون عینی و قابل مشاهده و آزمایش نیستند، از دایره موضوع روانشناسی خارج هستند؛ ولی امروزه می بینیم که موضوع اصلی روانشناسی روان، شخصیت، شناخت ها، انگیزش و هیجان و ... است.
در واقع پدیده هایی در دنیا وجود دارند که شاید نتوان خودشان را با قواعد علم تجربی مطالعه کرد ولی می توان بر اساس آثار، نتایج و عوارض شان آنها را در چارچوب علم بررسی نمود.
تجربه نزدیک مرگ (Near-death Experience) بهصورت مخفف: NDE تجربه ای ست که افرادی مختلف از اقصی نقاط کره زمین گزارش کرده اند، و مدتی است که متخصصین مختلفی در این زمینه به مطالعه و پژوهش می پردازند. از متخصصین مغز و اعصاب تا دین پژوهان و روانشناسان در کشورهای مختلف به صورت علمی و در چارچوب قواعد علم به بررسی این پدیده پرداخته اند.
دو: آیا تجربه های نزدیک به مرگ نوعی از هذیان و توهم نیستند؟
توهم و هذیان از نشانگان بعضی از اختلالات روانی است. توهم، اختلال در درک (حواس) و هذیان، اختلال در فکر و باور است.
در هر دو، فرد مبتلا ارتباطش با واقعیت قطع شده و تجربه های خود را کاملا واقعی می داند.
در این موارد احتمال هذیان و توهم به صورت کلی منتفی نیست. بین توهم و هذیان با گزارش تجربه های نزدیک به مرگ شباهت هایی چون یقین به تجربه واقیعت، گزارش های دیداری و شنیداری، بویایی، چشایی و لمسی که دیگران قادر به درک آن نبوده اند و ... وجود دارد؛
اما در عین حال تفاوت های نیز مشاهده می گردد که تمایز بسیار روشنی بین این پدیده و هذیان و توهم ایجاد می کند:
اول اینکه این پدیده در اکثر مواقع در شرایط بحرانی حیات جسمی حتی در بعضی موارد (در توقف کامل فعالیت های مغزی) اتفاق می افتد، بر خلاف هذیان و توهم که در شرایط سلامت فیزیولوژیک هم ممکن است رخ دهد؛ و همچنین پژوهش های انجام شده بر روی تجربه گران نشان داده که بسیاری از این افراد از سلامت روان کافی برخوردار هستند.
سوم اینکه توهم و هذیان معمولا در دایره تجارب فرد اتفاق می افتد ولی تجربه نزدیک به مرگ در مواردی در نابینایان مادرزادی گزارش شده است که بعد از تجربه، گزارش هایی از محیط داده اند که کاملا مطابق با واقعیت بوده است و حتی گزارش افراد از مکان ها یا افرادی که قبلا هیچ تجربه شناختی نسبت بدان ها نمی توانسته اند، داشته باشد.
تفاوت اساسی تجربه نزدیک به مرگ و هذیان و توهم این است که در این گزارش ها عناصری از واقعیت گزارش می شود که مورد تائید دیگران قرار می گیرد ولی هذیان و توهم به هیچ وجه پایه واقعیت ندارد و جز خود فرد هیچ کس دیگری نمی تواند وجود آن را تائید کند.
سه: آیا احتمال القاء از دیگران (چون متخصص) یا مبالغه و دروغ یا خلط خیال و گزارش نادرست وجود ندارد؟
در پدیده هایی که بر اساس گزارش دهی مورد مطالعه واقع می شوند، احتمال چنین خطاها و انحراف هایی وجود دارد؛
لذا چون تمام پژوهش های تجربی که بر اساس گزارش دهی انجام می شوند، اولا تخصص گزارش گیرنده در نوع پرسش و ثبت گزارش، ثانیا بررسی شواهد تائید تجربه و راستی آزمایی، و ثالثا استفاده از قواعد آماری می تواند احتمال خطاها، اختلال و تحریف در گزارش ها را کاهش دهد.
در اینگونه موارد نباید به گزارش یک مورد اکتفا کرد و تجربه گران متعددی را باید بررسی نمود.
🖊 رضا یوسف زاده
#زندگی_پس_از_زندگی
#تجربه_نزدیک_مرگ
#ماه_رمضان #شبکه_چهار
🌐 @rezyoos | سواد زندگی
هدایت شده از بهارِ رویش
سی لبخند به روی ماه خداوند_ ۰۳.m4a
9.04M
😊سی لبخند به روی ماه خداوند😊
نکات کاربردی از دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان
🗓 روز سوم
🔐 بزرگ ترین هدیه خداوند به انسان
#شرح_دعا
#دعاهای_روزانه_ماه_رمضان
#سی_لبخند_به_روی_ماه_خداوند
🔰کانال بهار رویش🔰
https://eitaa.com/joinchat/2987327801C4d648eec58
بسم الله الرحمن الرحیم
زندگی پس از زندگی از توهم تا واقعیت ۲
قسمت دوم: دین یا خرافات
در قسمت قبل امکان بررسی علمی تجربه های نزدیک به مرگ بررسی گردید، در این قسمت امکان بررسی این پدیده در دایره دینی مطرح می شود.
چهار: آیا از نظر دین اسلام می توان به بررسی این تجربه ها پرداخت؟
بعضی معتقدند توجه به تجربه نزدیک به مرگ و بررسی و انتشار آن یک انحراف و خطاست و از منظر دین نباید به این تجربه ها اعتناء کرد چرا که می تواند زمینه گسترش خرافات را فراهم کند.
دین اسلام به طور کلی تجربه و علم تجربی را نه تنها رد نمی کند بلکه آن را یکی از منابع درک می داند و این را هم در منابع دینی و هم در سیره مومنین و عالمان دینی می توان یافت.
فراماده (غیب) از موضوعات اساسی دین است، فلذا توجه به تجربه های فرامادی از نظر دین بسیار حائز اهمیت است. نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود و با صرف احتمال خطر، کل آن را کنار گذاشت.
تجربه نزدیک به مرگ در کنار تجربه های فرامادی دیگر، چون رویا و مکاشفه قرار می گیرد. ما در مورد رویا و مکاشفه نه تنها نهی بررسی و نقل آن را نمی بینیم بلکه توجه به آن را در منابع دینی مشاهده می کنیم به طور مثال: توجه به خواب حضرت ابراهیم، حضرت یوسف و حضرت محمد ص در قرآن، توجه حضرت یوسف ع به خواب دو زندانی و توجه به خواب فرعون که در قرآن ذکر شده است،
روایت هایی در مورد رویای صادقه، تقسیم انواع رویاها، نقل رویای ائمه ع، نقل رویای بعضی از اصحاب رسول و ائمه ع، روایت های مربوط به تعبیر خواب، تجربه مکاشفات اصحاب به اذن و اراده ائمه ع و ...
علاوه بر این گزارش رویاها و مکاشفه های متعدد علمای ربانی و گزارش رویاهای مطابق با واقعیت عموم مردم و ...
در واقع به جای نهی از بررسی تجربه های فرامادی به خاطر آفات و خطرات آن باید ملاک هایی را عرضه کرد تا از انحرافات جلوگیری کرد.
صرف احتمال انحراف و سوء استفاده دلیل بر رد نمی شود؛ چون حتی سوء استفاده از منابع اصیلی چون قرآن و روایات هم ممکن که هیچ، واقع شده است.
پنج: آیا بها دادن به این تجارب مخالف عقلانیت دینی نیست؟
تجربه های فرامادی یک واقعیت با فراوانی بسیار زیاد در تاریخ بشریت است، توجه به این تجربه های فرامادی (مکاشفه، رویا، تجربه نزدیک به مرگ) در چارچوب اصول عقلی و دینی نه تنها منافاتی با عقلانیت ندارد بلکه عین عقلانیت است.
در حقیقت عدم توجه به این تجربه هایی که به شکل متواتر اتفاق افتاده و گزارش شده است خلاف عقلانیت است.
البته کنار گذاشتن اصول وحیانی، عقلانی و علمی و اکتفاء به این تجارب نیز کاملا غیر عقلائی است.
در عین حال باید توجه داشت تشریع به استناد این تجربه ها خلاف عقلانیت است، البته توجه بدان ها در کنار دیگر ادله و امارات به عنوان موید می تواند مفید فایده باشد.
شش: آیا نقل این گزارشات زمینه سازی سوء استفاده ناقلان نیست؟ یا پذیرش آن مساوی با پذیرش تناسخ نیست؟
صرف احتمال وجود آفات و انحرافات و سوء استفاده ها دلیل بر نهی توجه بدان نمی شود، چراکه در کنار آفات، فواید کثیره هم بدان مترتب است.
در واقع بررسی دقیق و کشف ملاک ها و بیان چارچوب های دینی و عقلی و علمی می تواند آفات را کنترل و زمینه بهره وری از فواید آن را فراهم نماید.
مثلا تبیین اینکه تجربه های فرامادی مخصوص انسان های متعالی و متقی نیست و احتمال رخداد آن در هرگونه انسانی وجود دارد؛ برای مثال رویای صادقه را هم حضرت یوسف ع می تواند ببیند و هم آن دو زندانی در حال کفر و هم حتی فرعون؛ پس داشتن تجربه فرامادی دلیلی بر متقی بودن یا پاک بودن تجربه گر نیست.
اما اینکه مطرح شده است پذیرش این پدیده در واقع پذیرش تناسخ است در واقع ادعای غیر علمی است و نشان از عدم آشنایی در مورد تناسخ است.
باید توجه داشت که تجربه نزدیک به مرگ در افرادی اتفاق افتاده است که از نظر دینی اجل حتمی آنها فرا نرسیده است، چراکه تخلف از اجل حتمی ممکن نیست و اینکه فرد به صورت کامل به عالم دیگر منتقل نشده و هنوز در ارتباط با این دنیا هست.
نکته دیگر اینکه هر از مرگ بازگشتنی برابر با تناسخ نیست چراکه ما نمونه قرآنی آن در جریان حضرت عزیر ع و مردگانی که حضرت عیسی ع احیاء نمود را داریم.
🖊 رضا یوسف زاده
#زندگی_پس_از_زندگی
#تجربه_نزدیک_مرگ
#ماه_رمضان #شبکه_چهار
🌐 @rezyoos | سواد زندگی