eitaa logo
ریشه‌ها
58 دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
4.8هزار ویدیو
8 فایل
رهیافتی بر افول استعمار و ظهور حکومت مستضعفان جهت ارتباط با مدیر: @dastmalbaf
مشاهده در ایتا
دانلود
واقعاً غصه می‌خورم! امام خامنه‌ای: «متأسفانه اغلب ما اصلاً از انقلاب‌های دیگر خبر ندارند. من گاهی از این بابت واقعاً غصه می‌خورم. اصلاً نمی‌دانند سابق که بزرگ‌ترین انقلاب زمان تا قبل از انقلاب اسلامی بود و این‌همه هیاهو در دنیا داشت، در مقایسه با از چه ظواهر ناخوشایندی برخوردار بود. انسان وقتی با دید به این انقلاب در قبال آن انقلاب نگاه می‌کند، می‌بیند واقعاً فرقشان از زمین تا آسمان است.» (بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، ۲۲/ ۴/ ۱۳۷۳) https://eitaa.com/risheh/26
مگر می‌شود نسبت به تاریخ بی‌اعتنا بود؟! امام خامنه‌ای: « چیز مهمی است. تاریخ را به‌عنوان یک چیز کوچک یا حاشیه‌ای نباید خیال کرد؛ تاریخ واقعاً مهم است. تاریخ، و ما از گذشته‌ی بشریت است؛ ماست. مگر می‌شود نسبت به تاریخ بی‌اعتنا بود؟ همه‌ی علوم و همه‌ی تلاش‌های بشری و همه‌ی آنچه که امروز در این صحنه‌ی عالم وجود دارد، فقط زمان حال ماست؛ میلیون‌ها برابرِ تلاش‌ها در گذشته انجام گرفته است. سرگذشت این‌ها، یعنی تاریخ.» (بیانات در دیدار اعضای گروه تاریخ صدای جمهوری اسلامی ایران، ۱۸/ ۱۱/ ۱۳۷۰) https://eitaa.com/risheh/27
این تجربه را هرگز نباید فراموش کرد! امام خامنه‌ای: «این (کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲) را هرگز نباید کرد؛ بله، از سال ۳۲ تا حالا شصت سال می‌گذرد، اولاً در خلال این شصت سال این قبیل حوادث شده است، ثانیاً وقتی حامل است، گذشت زمان تأثیری ندارد و باید از آن درس گرفت.» (بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان، ۱۳ آبان ۹۴) https://eitaa.com/risheh/28
تاریخ مهم است امام خامنه‌ای: «اگر یک چیز نبود، با این عظمت، که اصلاً برنامه‌ی و برنامه‌ی بشریت است، تاریخ را وارد خودش نمی‌کرد. اما شما می‌بینید که در قرآن تاریخ هست؛ البته بخش‌هایی که برای بیان کارساز است... بنابر‌این تاریخ است.» (بیانات در دیدار اعضای گروه تاریخ صدای جمهوری اسلامی، ۸/ ۱۱/ ۱۳۷۰) https://eitaa.com/risheh/31
امام خامنه‌ای: «من به و و و دیگران می‌گویم که را و با دقت نگاه کنید، ببینید چه اتفاقی افتاده است: «تلک اُمّةٌ قَد خَلَت». ، درس و آموزش است.» (بیانات در دیدار جمعی از پاسداران، ۵/ ۱۰/ ۱۳۷۴) https://eitaa.com/risheh/33
امام خامنه‌ای: «می‌خواهیم از راه شناختن خود، و این تاریخ، ؛ را درست بفهمیم و را بدهیم و باز کنیم... ما به گذشته... با این چشم نگاه می‌کنیم. گذشته برای ما یک و است؛ است تا را هموار کنیم.» (بیانات در دیدار مردم لار، ۱۹/ ۲/ ۱۳۸۷) https://eitaa.com/risheh/35
امام خامنه‌ای: «من به عرض می‌کنم، با آشنا شوید؛ چون یکی از راه‌های و اغواگری، است که امروز متأسفانه این کار به‌وفور صورت می‌گیرد.» (بیانات در دیدار مردم کاشان و آران و بیدگل، ۲۰/ ۸/ ۱۳۸۰) https://eitaa.com/risheh/36
امام خامنه‌ای: «در چیزی هست که اگر بخواهیم از آن بگیریم باید داشته باشیم. این دغدغه مربوط به است... تاریخ را با قصه اشتباه نکنیم. تاریخ یعنی در صحنه‌ای دیگر... تاریخ یعنی من و شما... هر کداممان باید نگاه کنیم و ببینیم در کدام قسمت داستان قرار گرفته‌ایم. بعد ببینیم کسی که مثل ما در این قسمت قرار گرفته بود، آن روز چگونه عمل کرد که ضربه خورد، مواظب باشیم آن‌طور عمل نکنیم.» (بیانات در دیدار فرماندهان لشکر محمد رسول الله (ص)، ۲۰/ ۳/ ۱۳۷۵) https://eitaa.com/risheh/39
«شهر در آن اوقات مجمع و معدن بود؛ از قبیل (متوفای ۱۲۳۰ ه.ق) که فاضل کامل و اهل آن شهر بود، بر اهل آن بلاد و ساری، و در واقع و جاری می‌شد، از قبیل قطع و قتل و تعذیر و امثال آن؛ و فهمی مستقیم و قادر، و جرأتی در امور داشت که احدی را با او یارای مقاومت و منازعت نبود.» (تاریخ اجتماعی ایران، ج۳، ص ۴۹۶، به نقل از: شیخیگری و بابیگری، ص۵۸) https://eitaa.com/risheh/41
۱۸۱۵ م: نامه‌ی (سفیر در ایران) به وزارت خارجه انگلیس: «... عقیده‌ی و صادقانه‌ی من این است که چون ما فقط صیانت حدود است؛ بهترین سیاست ما این خواهد بود که کشور را در این حال ضعف و توحش و بربریت بگذاریم و سیاست دیگری مخالف آن تعقیب نکنیم.» (نقش روشنفکران در تاریخ معاصر ایران، ج۱، ص ۳۱۶، به نقل از: تاریخ روابط سیاسی ایران و انگلیس در قرن ۱۹، ص ۹۲۸) https://eitaa.com/risheh/46
⬆️ سر گور اوزلی؛ سفیر انگلیس در ایران در دوره‌ی جنگ‌های ایران و روس
«برای [درباره‌ی جنگ با ] از [] و [قمی] و آقا [طباطبایی ] به عتبات روانه نمودند و نیز مکاتبات در این خصوص به علمای و و ، مانند مرحوم حاجی محمدحسین امام جمعه‌ی اصفهان و ملا علی‌اکبر ایجی و [] نگاشتند و در اندک مدت، رسائل عدیده دررسید...» (مجله‌ی حوزه، ش ۱۰۷-۱۰۸، صص ۳۸۹-۳۹۰، به نقل از: مئاثر سلطانیه، ص ۱۴۶) @risheh
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
درسی از تاریخ دیپلماسی و توافق انگلیس و فرانسه ( به بهانه سیاست های برجامی اروپائیان) قرار داد سایکس -پیکو را دولت های انگلیس و فرانسه در آغاز فوریه ی ۱۹۱۶ تصویب کردند و مفاد آن و حتی وجود آن تا دو سال محرمانه ماند و افشا نشد ؛ در این طرح بر سر خاور میانه بعد از جنگ توافق صورت گرفته بود ؛ اما نکته جالب در این طرح عدم اطلاع روسیه بود چرا که روسها در زمان مذکور متحد اصلی آنها در جنگ بودند ۰ اما جالب است که فرانسویان حتی دور از چشم انگلیس ها در بیست و ششم آوریل ۱۹۱۶ در تفاهم نامه ای محرنامه با روسها بر سر مناطق نفوذشان در خاک عثمانی توافق کردند ؛ یعنی در زمانی کوتاه دو توافق پنهان با دو متحد فعلی شان و رقیب آتی شان بستند۰ دو نتیجه گیری اولیه که میتوان از این امر برای امروز داشت این است : اول : پشت صحنه قدرتهای بزرگ تقسیم منافع است و چیزی به نام استقلال ملتها و احترام به حقوق کشورها در برابر منافع آنها پشیزی ارزش ندارد ۰ دوم : در این تقسیم منافع آنان مثل گرگها رفتار می کنند و حتی گاهی گرگهای دیگر را هم طعمه می کنند چنانکه آنها ، روسها که متحد استرتژیک شان بودند تا مدتها در جریان این توافق نگذاشتتد و از طرف دیگر بعدا فرانسه خود جداگانه با روسها به توافق رسید یعنی حتی به تعهد خودش با انگلیس نیز پای بند نبوده است ۰ توافق دو جانبه و یا چند جانبه احتمالی و پنهانی امریکا با اروپا در مسئله برجام در زمان حاضر نباید برای میراث داران سایکس - پیکو امر عجیبی باشد۰ و بخصوص از فرانسه با چنین سابقه ای در "اخلاق سیاسی" حتی با متحدان اروپایی اش چگونه میتوان انتظار معقول و اخلاقی شرفتمدانه داشت۰ کاش بیشتر در این مورد فکر کنیم که اروپا و بخصوص انگلیس و فرانسه سکه هایی دو رو هستند ؛ یک روی این سکه دموکراسی و حقوق بشر و روی دیگرش استعمار و منفعت جویی و برتری طلبی به شرق و حتی نسبت به متحدان غربی و دوستانشان است ۰ اما نکته آخر این است که روح توافق سایکس - پیکو از نوعی روح برتری طلبی غربی و داشتن حیات خلوت در شرق و بخصوص غرب آسیا حکایت دارد ؛ با این افق دید و سابقه تاریخی و منطق استعماری میتوان امروز به علائق و میزان وابسته بودن اروپا به سوریه و عراق و فلسطین و لبنان و عربستان را با وضوح بیشتری دریافت ۰روح انقلاب اسلامی ایران در تقابل آشکار با این توافق نامه استعماری است و یکی از علل ریشه ای دشمنی غرب با ایران معاصر را باید از این منظر ببینیم ۰
ریشه‌ها: ⬆️ مطلب بالا از کانال دکتر موسی نجفی ( drmousanajafi@ ) آورده شد.
«بالجمله جناب حاج کاشانی که فحل فضلای ایران بود و [] و آقا سید علی [طباطبایی ] و [] و حاج میرزا محمدحسن سلطان‌العلماء امام جمعه‌ی اصفهان و ملا علی‌اکبر اصفهانی و دیگر علما و فقهای ممالک محروسه، رساله نگاشتند و خاتم گذاشتند که مجادله و مقاتله با روسیه است و خُرد و بزرگ را از مداخلت در حدود ایران دفع دهند. و این مکاتیب را مأخوذ و مرتب کرده، نام نهاد.» (مجله حوزه، ش ۱۰۷-۱۰۸، صص ۳۹۰-۳۹۱، به نقل از: ناسخ التواریخ، ج۱، ص ۱۸۱) https://eitaa.com/risheh/64
⬆️ جناب ملا احمد نراقی
ریشه‌ها: «جناب شیخ‌المجتهدین [کاشف‌الغطاء] به نیابت از امام، آن حضرت (فتحعلی شاه) را داده و در به جناب همایونش اجازتی نوشته که حاصل مضمون، این است: «ای از عراق (اراک) و فارس و آذربایجان و خراسان، آماده شوید به جهاد کفار لئام، و برآورید تیغ‌ها از نیام، برای ، و درآیید در سلک یاوران مٙلِک علّام و جهاد کنید به دفع کفار از شریعت سید انام (ص) و طریقه‌ی امیرالمومنین (ع) و سید الوصیین. ... ادامه دارد @risheh
ادامه: «... اینک برای شما حوران آراسته و غلمان به خدمت برخاسته، پس بفروشید جان‌های خود را به بهای گران که اندوخته شده است برای شما در جنات عالیه «لا تٙسمٙعُ فیها لاغِیٙةً، فیها عٙینٌ جاریةٌ، فیها سُرُرٌ مٙرفوعةٌ وٙ أکوابٌ مٙوضُوعٙةٌ وٙ نٙمارِقُ مٙصفُوفٙة وٙ زٙرابیُّ مٙبثُوثٙةٌ» قیام کنید به تا دریابید بهشت برین را. آیا خطاب نمی‌کردید به خدا در دعای ماه مبارک رمضان که: نهایت آرزو و مطلوب ماست در عبارت «وٙ قٙتْلاً فی سٙبیلِکٙ فٙوٙفِّقْ لٙنا»؟ آیا مکرر نمی‌گفتید میان مردم «یا لٙیتٙنا مٙعٙ الشُهٙداءِ فی کربلاء»؟ پس راضی مشوید به کذب گفتار خود و مخالفت گفتار با کردار خود. ...» ادامه دارد @risheh
ریشه‌ها
ادامه: «... اینک برای شما حوران آراسته و غلمان به خدمت برخاسته، پس بفروشید جان‌های خود را به بهای گر
«... بدانید که مقتول ثغور آذربایجان در اهل کفر و طغیان برای ، و و مانند کربلا است در طلب رضای خداوند ارض و سماء. و به یاد آورید آرزوی خود را در قولِ «لٙیتٙنا کُنّا حاضِرینٙ یٙومٙ الطُفُوفِ وٙ نٙفدی نُفوسٙنا لِلحُسٙینِ وٙ نٙجعٙلها وِقایٙةً دونٙ طٙعنِ الرِّماحِ وٙ ضٙرْبِ السُّیوفِ»؛ پس اگر در قولْ صادقی‌اید و به حقْ ناطق، پیش گیرید پیشه‌ی شهدا را در امتثال امر بضعه‌ی بطول، زهرا، چه، به خدا در این مقام حاضر است امام حسین علیه‌السلام و گویا در این کارزار شما را به یاری می‌خواند...» @risheh