eitaa logo
نسیم فقاهت و توحید
636 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
99 فایل
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• این کانال شامل ؛ 📚 جلسات سخنرانی و تدریس #رضا_خانجانی و همچنین؛ 📤 نشر بیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول #انقلاب_اسلامی ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
✅کسی که نماز نخواند چه عذابی دارد؟ ✅توجه بفرمایید که ما نمی توانیم عذاب را برای شخص بیان کنیم. حداکثر می توان گفت چنین عملی، این عذاب را در پی دارد. اما اینکه شخصی که در نظر شماست، مشمول این عذاب باشد یا نه، واقعا در صلاحیت تشخیص هیچکس جز خداوند متعال نیست. چون اعمال انسان علاوه بر اینکه شامل ظاهر می شوند، از یک باطن و حقیقتی هم برخوردار هستند که فقط پروردگار عالم است که می تواند نسبت به آن آگاه باشد.بنابراین اینها که گفته می شود فقط عذاب هایی ست که برای نوع تارک الصلاه بیان شده. آنهم کسی که نماز را عالما و عامدا ترک کرده باشد. یعنی با قصد و نیتِ نافرمانی و دشمنی با خدا، عمدا نماز را ترک کند. چنین کسی اگر با همين حال از دنيا برود، هيچ عملي از او پذيرفته نيست و خسران ابدي شامل حال او مي‌گردد و با كفار محشور مي‌شود. در حقيقت هركس نماز را عالما و عامدا ترك كند آشكارا كفر ورزيده است و كسي كه نماز نمي‌گذارد بهره اي از دين ندارد. اما كسي كه كاهل نماز است، به ميزاني كه در نماز سستي مي‌كند، عقوبت سختي شامل حال او مي‌گردد. دين اسلام اصول و ضرورياتي دارد كه بر هر فرد مسلمان واجب است كه به آنها متعهد باشد. نماز، روزه و خمس از واجبات است؛ يعني اگر انسان در هريك از اينها كوتاهي كرده، و تا آخر عمر اصلاح عمل نكند و با اين حال از دنيا برود، بطور قطع مؤاخذه خواهد شد. «ذكر چند نكته درباره‌ي تارك الصلواة»: - در قرآن يكي از عوامل جهنّمى شدن را ترك نماز ذكر كرده است. يكي از سؤال‌هايي كه بهشتيان از جهنميان مي‌پرسند، در خصوص علت جهنمي شدن آنها مي‌باشد كه آنها ريشه و علت اصلي چنين عقوبتي را ترك نماز مطرح مي‌نمايند؛ «في جَنَّاتٍ يَتَساءَلُونَ، عَنِ الْمُجْرِمينَ، ما سَلَكَكُمْ في سَقَرَ، قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ، (سوره المدثر، آيه‌ي 40 به بعد) آنها در باغهاى بهشتند، و سؤال مىكنند... از مجرمان: چه چيز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! مىگويند: ما از نمازگزاران نبوديم». - تارك الصلاه با قارون و فرعون و هامان محشور شده و با منافقين روانه جهنم مي‌شود. رسول خدا (صل الله علي وآله) فرمودند : لَا تُضَيِّعُوا صَلَاتَكُمْ فَإِنَّ مَنْ ضَيَّعَ صَلَاتَهُ حَشَرَهُ اللَّهُ مَعَ قَارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ أَخْزَاهُمْ- وَ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ النَّارَ مَعَ الْمُنَافِقِينَ فَالْوَيْلُ لِمَنْ لَمْ يُحَافِظْ عَلَى صَلَاتِهِ؛ نمازتان را ضايع نكنيد؛ بدرستيكه هر كس كه نمازش را ضايع كند خداوند او را با قارون و فرعون و هامان (كه لعنت و ننگ الهي بر آنها باد) محشور نمايد و واجب است بر خداوند كه داخل كند او را با منافقين پس واي بر كسيكه بر نمازش محافظت ننمايد. (جامع الأخبار، ص: 74) - اولين چيزي كه در قيامت بر آن محاسبه مي‌شود نماز است. پيامبر خدا (صلي الله عليه و اله) فرمود: بهترين واجبات پس از شناخت (خدا) نماز است. نماز نخستين چيزى است كه بنده را براى آن مورد حساب قرار مىدهند، اگر پذيرفته شد ساير اعمال نيز پذيرفته مىشود و اگر پذيرفته نشد بقيّه اعمال نيز پذيرفته نمىشود. (الكافي ج3) - نقش نماز در دين همچون ستون خيمه است. رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمود: نقش نماز، چون نقش ستون خيمه است، چون ستون استوار ماند، طنابها و ميخها و پوشش پايدار مىماند و اگر ستون بشكند نه طنابى و نه ميخى و نه پوششى باقى می ماند. - ترك نماز موجب باطل شدن اعمال نيك انسان مي‌گردد. رسول خدا (صلي الله علي وآله) فرمودند : مَنْ تَرَكَ صَلَاتَهُ حَتَّى تَفُوتَهُ مِنْ غَيْرِ عُذْرٍ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ كسي كه بدون دليل نمازش را رها كند تا اينكه قضا شود بدرستي كه اعمالش را باطل كرده است. (جامع الأخبار، ص: 73) باز هم لازم به ذکر می دانم که به هیچ وجه نسبت به شخص خاصی نباید ذهنیت بد در خودتان ایجاد کنید، چون اولا از درون و نیت آنها اطلاع ندارید و ثانیا چه بسا به دلیل خوبی ها وظرفیت های دیگری که در وجودش دارد، خداوند امکان عاقبت به خیر شدن و توبه را قبل از مرگ برایش فراهم آورد. 🍃 🌺🍃 @Khanjanidroos 🌿🌺🍃🌺🍃
حضور قلب در موقع نماز و قرآن یعنی چی؟ چطور باید موقع نماز حضور قلب داشته باشم؟ ✅ مقصود از حضور قلب در نماز این است که قلب را خالى گرداند از غیر چیزى که بآن تکلم می نماید یعنى دلش و فکرش مشغول به نماز باشد و حواسش متوجه بکلمات باشد و هر گاه دید فکرش جاى دیگر سیر می کند توجه به نماز کند. ( تفسیر مخزن العرفان ج1ص103) از آیات و روایات استفاده می شود که نماز کامل و حقیقی نمازی است که با حضور قلب و خلوص نیت و همراه با یقین باشد. اما این بدان معنا نیست که اگر احیانا نماز با این ویژگی ها نبود، باطل است ، بلکه می توان مراتب متعددی برای نماز و نمازگزار تصور کرد. مسلماٌ هر چه درجه و مرتبة کمال معنوی بالاتر باشد، نماز بهتر و از درجه ای بالا برخوردار خواهد بود. برای ایجاد تمرکز نمازگزار خوبست به طور اجمالی بداند که با خداوند سخن می گوید و حمد و ثنای او می کند، اگر چه به معنای الفاظ توجه نمی کند. در مرحله بعدی به به معانی کلمات و اذکار نیز توجه داشته باشد و بداند که چه می گوید و در مرتبه سوم تلاش کند که اسرار عبادت و حقیقت اذکار و تسبیح و تحمید را بفهمد. عارف بزرگ میرزا جواد آقا ملکی تبریزی می گوید: حضور قلب سببش همت آدمی است، زیرا قلب تابع همت بوده و اگر همت نماز باشد، قلبت هم نزد نماز حاضر خواهد بود. هر اندازه که همت انسان بیش تر باشد، قلبش هم بیش تر نزد نماز خواهد بود و هر اندازه که همت انسان بیش تر باشد، غفلتش از غیر نماز بیش تر خواهد بود. (اسرارالصلاه، میرزا جوادآقای ملکی تبریزی) کسانى که نماز را سرسرى مى گیرند و نسبت به آن بى توجه هستند و به اهمیت نماز توجهى ندارند، حضور قلب نخواهند داشت. بر عکس کسانى که به نماز اهمیت مى دهند و براى آن سرمایه گذارى مى کنند و آن را ستون دین مى دانند و وقت و فرصت بیشترى را صرف نماز مى کنند، حضور قلب بیشترى خواهند داشت. هرمقدار معرفت انسان به حق تعالی بیشتر باشد، احساس او نیز بیش تر خواهد بود و در برابر پروردگار خاضع و خاشع خواهد بود و خداوند را ناظر و حاضر خواهد دید. کسی که می خواهد در نماز حضور قلب داشته باشد، لازم است به مقدمات نماز توجه داشته باشد و وضو را به صورت کامل انجام دهد و قبل از نماز لحظاتی را با خدا خلوت کند. امام صادق (ع) می فرماید: "هنگامی که به قصد نماز به جانب قبله ایستادی ، دنیا و آن چه در آن است و مردم و احوال آن ها را فراموش کن. قلبت را از هر شاغلی که تو را از یاد خدا باز می دارد، فارغ ساز و با چشم باطن، عظمت و جلال خدا را مشاهده کن. به یاد آور توقف خودت را در برابر خدا، در روزی که هر انسانی اعمالی پیش فرستاده اش را آشکار می سازد " . (بحارالانوار، ج 84، ص230) از دیگر اسباب حضور قلب، رعایت احکام و آداب نماز است، مانند نگاه کردن به محل سجده در حال قیام، نگاه کردن بین دو پا در حال رکوع، نگاه کردن به دامن در حال تشهد و سلام و چسباندن دست ها به بدن در حال قیام و غیره. @Khanjanidroos
✅بعضي ميگويندانجام مناسك ظاهريه مثل خواندن نماز و يا رعايت حجاب .... مربوط به عوام است و خواص از اجراي آن مستثني هستند آنها معتقدند : اعمال ظاهري براي رسيدن به باطن است و چون ما به باطن و به يقين رسبده ايم ديگر لازم نيست اعمال ظاهري را انجام دهيم .در صورتيكه اين فكر صد در صد غلط است . حتما بايد در ظاهر ما بندگي ديده شود . در حجاب و در نماز و در پرداخت ديون و .... بايد رعايت شئونات و آداب و دستورات شريعت اجرا شود. گروه ديگر ميگويند : هيچ سرّي در عالم نيست و هيچ مقام معنوي و معرفتي نداريم و هرچه ميگويند تخيل محض است . امام ميفرمايند : هر دو گروه در خلاف شريعت عمل ميكنند و در جاده شريعت نيستند . جدا كردن ظاهر از بندگي، نهايت جهل است . و تكذيب مقامات معنوي و عرفاني هم جهل است و محدود كردن شريعت به ظاهر ، جاهلانه است زيرا بسياري از مقامات معنوي توسط مراجع عظيم الشان تاييد شده است . بنابراين هر دو طايفه از مسبر حقيقت دور و مهجورند. اهل معرفت بايد مراعات ظاهر و باطن را باهم داشته باشند . كسي كه مسير را درست مي رود ، حق را هم بدرستي ادا ميكند. ما بايد پليدي انكار صورت شريعت و خباثت انكار باطن شريعت را از بين ببريم كه اين دو(پليدي و خباثت) كار شيطان است . @Khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺ادعاهای احمدالحسن البصری (مدعی وصایت و نیابت خاصه امام زمان و مدعی یمانی گری) چکیده: در هر عصر و منطقه ای مدعیان دروغینی پیدا می شوند که در صدد هستند تا با ادعاهای واهی و سوءاستفاده از عقیده «مهدویّت» و احساسات دینی مردم، به امیال نفسانی خود دست یابند. احمد الحسن البصری از جمله کسانی است که تا کنون بیشترین ادعاهای مربوط به مهدویت را به نام خود رقم زده است که در این مقاله بدان اشاره می شود و در مقالات دیگر برخی از آنها بررسی می‌گردد. نکته قابل توجه اینکه احمد بصری برای هیچکدام از ادعاهای خود ادله عقلی و نقلی معتبری ذکر نکرده و حتی برخی از این اوصاف، مختص رسول گرامی اسلام(ص)، حضرت امیرالمومنین(ع)، امام مهدی(عج) و یا حتی در خصوص جبرائیل(ع) صادر شده‌اند. علاوه بر آن، هر آنچه از سنگ و چوب و باغ و حتی گوسفندانی که در انجیل تقدیس شده را جلوه‌ای از خود دانسته است! متن تفصيلي مقاله: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=1&catid=30748&pageindex=0&mid=411489 @Khanjanidroos
پسرم مدتیه به نمازش بی اهمیت شده هرچی باهاش صحبت میکنم گوش نمیکنه چکار کنم دغدغه و نگراني و ناراحتي شما در مورد سستي و كوتاهي در امر نماز بيانگر احساس تعهد و وجود روح تدين در شما است و اين امري مثبت و مطلوب و قابل تقدير است. بايد ريشه يابي كنيد و ببينيد چه عاملي باعث شده نسبت به نماز سستي كنند و بعد در صدد جبران بر آييد. عوامل مختلفي باعث مي شود كه يك جوان نسبت به عبادت خدا بي توجه شود. نماز رابطه انسان با خداوند است و انسان بدون خداوند احساس تنهايي مي كند و هيچ قدرت و آرامشي در زندگي ندارد. یکی از مهمترین دلائل سستی در نماز، عدم معرفت نسبت به خالق يكتا و حقيقت نماز باعث مي شود توجّه به نماز در ما كمتر شود. مهمترين مشكل ما با نماز اينست كه خود را نيازمند به نماز خواندن، نمي دانيم بلكه تنها به چشم يك تكليف به آن نگاه مي كنيم ؛ تكليف هم همانطور كه از لفظ آن معلوم است يعني كاري كه با مشقت و سختي انجام پذيرد. همه ي اينها به اين خاطر است كه نسبت به خالق خويش، معرفت صحيحي نداشته و از اسرار نماز آگاه نيستيم. اگر پي به عظمت خداي يكتا ببريم و بدانيم كه او معشوق هستي است و نماز عشق بازي با اين معشوق است و او با همه عظمت خود به ما اجازه داده كه به ديدارش برويم، آيا در انجام آن كوتاهي خواهيم كرد؟ عدم آگاهي از آثار نماز از دیگر دلائل کاهلی در آن است. - نماز موجب پوشش گناهان است «و در دو طرف روز(اول و آخر آن) و نخستين ساعات شب نماز را برپا دار، زيرا خوبيها بديها را از ميان مىبرد. اين براى پندگيرندگان، پندى است» ( هود : 114) - نماز آرامش دلهاست «آنها كسانى هستند كه ايمان آوردهاند، و دل هايشان به ياد خدا مطمئن(و آرام) است؛ آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دل ها آرامش مىيابد!» ( الرعد : 28) آرامش از نعمتهاي عظيم الهي است. حتما در زندگي تجربه كرده ايد؛ انسان وقتي آرامش ندارد از هيچ چيزي لذت نمي برد. همواره روحي مشوش دارد. انسان زماني مي تواند، فرد موفقي در عرصه هاي مختلف باشد، كه داراي روح و رواني آرام باشد و اين حاصل نمي شود مگر در اثر ارتباط با خالق مقتدر. - از زشتيها به دور مي شويم «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ؛ آنچه را از كتاب(آسمانى) به تو وحى شده تلاوت كن، و نماز را برپا دار، كه نماز(انسان را) از زشتيها و گناه بازمىدارد» (العنكبوت : 45) - نماز بهترين كمك كار انسان در برابر مشكلات است. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ؛ اى افرادى كه ايمان آوردهايد! از صبر(و استقامت) و نماز، كمك بگيريد! (زيرا) خداوند با صابران است» (البقرة : 153) دلیل دیگر این مسئله، گرايش به سمت دنيا درست در مقابل گرايش به سمت خدا است. به هر مقدار كه انسان به سمت دنيا مي رود از خدا دور مي گردد و برعكس. بنابراين بايد توجه كرد كه حب افسار گسيخته به دنيا و علاقه ي قلبي به تمايلات نفساني، ريشه ي همه ي خطاها و گناهان است و در اثر اين محبت است كه انواع گناهان از انسان سر خواهد زد و حتي در نماز هم، تمام توجه كسي كه محب دنيا است، به سمت دنيا و منابع آن خواهد بود و در نتيجه لذتي از نماز نمي برد و كم كم كاهل نماز شده و چه بسا نماز را ترك كند و به خسران ابدي گرفتار شود. به ایشان بفرمائید که ايمان تنها عامل نجات انسان و نماز مهمترين علامت صدق ايمان است. بعد از گفتن شهادت، اولين و مهمترين حركت عملي نجات بخش مومن، نماز است. كسي كه نماز نمي خواند، ايمانش تنها در حد ادعا است و دليلي برايش نمي تواند اقامه كند. نماز دليل اثبات ادعاي ايمان است. نماز ركن دين و عامل اصلي نجات انسان از هلاكت و دنيا است، نقش نماز در دنيا و آخرت بسيار تعيين كننده و سرنوشت ساز خواهد بود. @Khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️آسیب‌های فرقه ای ▪️«فرقه ها برخی از بهترین اذهان جامعه را از آموزش و افکار مثبت، منحرف می‌کنند. بسیاری افراد به فرقه ها کشانده شدند؛ جایی که تمام سال‌های عمرشان را فقط برای قدرت و منافع صرف نموده اند. آنها بهترین سال های زندگی‌شان را از دست داده اند و در صورت جدایی، ممکن است نتوانند توانایی‌ها و استعدادهای قبلی‌شان را به کار گیرند.» 💢«به علت تعهد کاملی که از اعضا خواسته میشود...فرقه ها آسیب بسیار جدی به روش دموکراتیک زندگی ما می‌زنند. آنها عمداً جلوی اهداف تحصیلی و شغلی را میگیرند، خانواده‌ها را از هم می‌گسلند، روابط شخصی را به درگیری می‌کشانند و پیروان را به اعطای پس‌انداز، متعلقات و سایر دارایی‌های خود وادار می‌نمایند. در بسیاری از موارد، عواقب عضویت در ، خردکننده، دراز مدت و گاه غیرقابل جبران است.» @Khanjanidroos
✔️✔️عنکبوت های دنیادار دکان دار 🔸مدعیان فرق انحرافی و عرفان های بدلی از آنجا که خود را دارای مبنای علمی و ریشه دار معرفی می نمایند، ادعای کثرت گرایی دارند ( که البته در مطالب گذشته به بی منطق بودن این کثرت گرایی اشاره داشته ایم) و چنانچه در لفاظی های اساتید این گروه ها مشهود است بسیار خود را به این مقوله پایبند می دانند که همه اهل حق هستند و انسان مختار است به هر طریقی حرکت نماید وهر روشی را انتخاب کند. 🔸 اما زمانی که بحث عمل به متد و روش ها به میان می آید تمام این لفاظی به فراموشی سپرده می شود و فقط مرام و مسلک خود را حق می دانند و راه خوشبختی را در مسلک خود محدود می دانند! 🔸این دروغگویان عالم صرفا برای جذب افراد، ظاهرا گرایش به دیگر مسلک ها و ادیان و شبه معنویت ها را برای پیروان خود خرده نمی گیرند اما بعد از چندی جنبه انحصارگرایانه و آپارتایدی متد و مسلک خود را برای افراد گرایش یافته نمایان می کنند. 🔸این روش در اکثر عرفان های بدلیِ ساخته و پرداخته غرب کاملا مشهود است و فرقه های هندویی و صوفیانه نیز از آن مستثنی نیستند... 🔸پ.ن: "مواظب باشید دردام عنکبوت های دنیادار،دکان دارنیفتید. این روزها دکان دارهایی به اسم معنویت ادعا می کنند امام(عج) را دیده اند که هیچ واقعیت ندارد. حواستان باشد که اسیرآنها نشوید." مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید و دانشجویان بسیجی @Khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا