eitaa logo
رسانه نخبگانی بانوان
540 دنبال‌کننده
890 عکس
352 ویدیو
9 فایل
🔶️🔶️ رسانه نخبگانی بانوان 🔻 انعکاس اخبار و اندیشه‌های نخبگانی، جریان‌شناسی و وضعیت‌سنجی موضوعات زنان، جنسیت و خانواده ⛔️ کپی و انتشار مطالب از کانال رسانه نخبگانی بانوان فقط با ذکر نام این کانال مجاز است. 🔻 ارتباط با ادمین: @mvakili98 @Za1340
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸🔸چگونه حجاب‌استایل‌ها معنای حجاب را تغییر می‌دهند؟ 🔻قرن ۱۹ میلادی پدیده حجاب‌استایل در کشور‌های سکولار مثل ترکیه، اندونزی و مالزی شیوع پیدا کرد. در ابتدا هدف از فعالیت آن‌ها در این کشور‌ها تبلیغ و ترویج حجاب بود، اما به مرور زمان مروج سبکی از حجاب شدند که از اساس حجاب را زیر سؤال برد. چند سالی است که این پدیده ناهنجار فرهنگی در اینستاگرام از سوی بلاگر‌های ایرانی دنبال می‌شود. روش سرطانی این بلاگر‌ها به این صورت است که ابتدا با ظاهری کاملاً پوشیده جلوی دوربین ظاهر می‌‎شوند و به تدریج برای تبلیغ و درآمدزایی، با بلوز و شلوار جلوی دوربین حاضر می‌شوند. تناقض اصلی آنجاست که این حجاب‌استایل‌ها با آرایش غلیظ و ناخن کاشته شده برای دنبال‌کنندگان‌شان از سبک زندگی اسلامی سخن می‌گویند. 🔻 باشگاه خبرنگاران جوان برای شناخت بیشتر درباره ماهیت فعالیت حجاب‌استایل‌ها با دکتر فاطمه محمدی، جامعه‌شناس و سیاست‌پژوه حوزه اجتماعی به گفتگو پرداخته است. 🔻«اساساً حجاب، استایل نیست که ما بخواهیم عنوان حجاب‌استایل به آن بدهیم. این واژه، یک لغت اجباری بود که در ساحت مجازی برای بلاگر‌های مختلف در فضای درآمدزایی تبلیغاتی ایجاد شد و هیچ ریشه درست معنایی در حوزه جامعه‌شناسی، جامعه‌شناختی دینی و مفاهیم مرتبط با بحث فرهنگی حجاب ندارد.» 🔻«حجاب استایل‌ها با تبدیل حجاب به استایل و استفاده از عبا به‌جای چادر به دنبال عادی‌سازی این نوع از پوشش هستند و فعالیت این بلاگر‌ها نه‌تنها تأثیر مثبتی در پذیرش حجاب نداشته بلکه ارزش‌های حجاب را دچار تغییرات منفی کرده است» 🔗|مطالعه متن کامل| 💠 |@rnb1402|
🔸🔸دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به بانوان دارد 🔻به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، زینب زاله در نشست توانمندسازی بانوان در استان که با حضور استاندار برگزار شد، اظهار کرد: رویکرد انقلاب اسلامی از منظر کلان خودش توجه به حضور زنان در ساخت جامعه‌ای پویا و فعال است. 🔻لازمه ساختن این جامعه پویا این است که بانوان حضوری گسترده و مداخله‌گر در تمام عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... داشته باشند. 🔻فرصت‌سازی برای حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ضروری است. 🔻این فرصت‌سازی‌ها جز حقوق زنان است، اما به کل جامعه بر می‌گردد و تاثیر آن را در متن جامعه می‌توان مشاهده کرد. 🔻عدم نقش‌آفرینی بانوان در عرصه‌های اقتصادی با توجه به اینکه نیمی از این جامعه را بانوان به خود اختصاص می‌دهند چرخه اقتصاد و تولید را با مشکل مواجه می‌کند. 🔻توسعه پایدار به عنوان یکی از بسترهای تعالی و رشد انسان، با مشارکت همه گروه‌های اجتماعی به ویژه زنان تحقق پیدا می‌کند. 🔻ایجاد خودباوری یکی از مولفه‌های مهم توانمندسازی است اگر بانوان ما توانایی‌های خود را باور و به آن اعتقاد داشته باشند به موفقیت می‌رسند. 🔻در همین راستا دفتر بانوان و خانواده استانداری کردستان یک سری کارها در حوزه اشتغال بانوان را شروع کرده است. 🔻اختصاص جایگاه ویژه به بانوان در سفرهای استانی و مصوبه‌های ویژه این حوزه از کارهای تازه‌ای بود که در دولت سیزدهم انجام شد. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸بانوان خودسرپرست از شهرداری تخفیف خوش‌حسابی می‌گیرند 🔻فاطمه منعمی، عضو شورای شهر کرج، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: تخفیف خوش‌حسابی عوارض صنفی و پسماند بانوان سرپرست خانواده، بانوان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) ۳۴ درصد است. 🔻امکانات شهری باید به نحوی باشد که بانوان بتوانند بهتر از آن استفاده کنند. 🔻منعمی در خصوص قانون جوانی جمعیت و خانواده، اذعان کرد: طبق این قانون برای هر دستگاه وظایفی تعریف شده است در این قانون وظایف و رسالت شهرداری‌ها شامل دو بخش است، نخست به عنوان یک نهاد عمومی و دوم در جایگاه یک سازمان، رسالت‌هایی را در قبال بانوان شاغل خود در شهرداری دارد. 🔻متاسفانه شهرداری کرج در خصوص اجرای قانون جوانی جمعیت به تکالیف خود عمل نکرده است و در این راستا پیگیری ها و تذکرات متعددی از سوی اعضای شورای اسلامی شهر صورت گرفته که شهرداری نسبت به آن بی توجه بوده و گام موثری برنداشته است. 🔻رئیس کمیته بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر کرج یادآور شد: با وجود تخصیص اعتبار ۱۰ درصدی از ردیف اجرای برنامه‌های فرهنگی توسط شورای اسلامی شهر کرج در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری کرج هیچ گونه برنامه‌ریزی در این خصوص نداشته است. 🔻طبق قانون جوانی جمعیت و خانواده و تاکید رهبر معظم انقلاب بر اجرای این قانون، شهرداری‌ به عنوان یک نهاد عمومی مکلف است نسبت به اجرای تکالیف خود اقدام قانونی به عمل آورد. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸مجلس اصرار دارد تا در اسرع وقت لایحه عفاف و حجاب نهایی شود به گزارش خبرگزاری فارس، قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی مجلس اظهار کرد: ما در مجلس به طور قطع همه نمایندگان اصرار داریم تا در اسرع وقت لایحه عفاف و حجاب نهایی شود در برخی جاها بحث طولانی می‌شود اما ما در مجلس چه در کمیسیون قضایی و چه در هیئت رئیسه پیگیر این موضوع هستیم تا در اسرع وقت انجام شود. یک ماه اصلاحات در کمیسیون قضایی به خاطر انجام همین هماهنگی‌ها زمان برد اکنون نیز بیش از ۲۵ روز است که بنده به دولت نامه زدم که با اصل ۷۵ موجود در این لایحه موافقت کند، اما هنوز به دست ما نرسیده است. 🔻ما حتما این موضوع را دنبال می‌کنیم تا به نتیجه برسد. یکی از اشکالات این است که مصوباتی که به شورای نگهبان رفته و تایید شده است دیگر نمی‌شود در کمیسیون اصلاح شود و این خلاف قانون اساسی است و بنده با دوستان شورای نگهبان صحبت کردم و آن‌ها نیز بر این موضوع تاکید کردند. به هرحال ما این لایحه را دنبال می‌کنیم تا زودتر به نتیجه برسیم. 🔻به خاطر تسریع در انجام کار اصلاحات، مصوبه را به شورای نگهبان ارسال کردیم تا نظرات کارشناسان آن‌ها را دریافت کنیم. در این فاصله با دولت هماهنگ کردیم تا نظر خود را در خصوص موادی که مشمول اصل ۷۵ می‌شود اعلام کند. 🔻 برخی‌ها تصور می‌کنند برنامه‌ای در مجلس است تا قبل از برگزاری انتخابات قانون عفاف و حجاب اجرایی نشود، در حالی که ما نمی‌خواهیم حکم خدا حتی لحظه‌ای بر زمین بماند ولو یک ساعت مانده به انتخابات. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 دوگانه مستوریت و خودافشاگری در عصر شهرت (بخش اول) ✍ حوریه بزرگی 🔻 ما وارد عصر شهرت شده‌ایم. این را می‌توان از شکل گرفتن دغدغه عمومی برای دیده شدن فهمید. دیده شدن و شهرت می‌تواند برای صاحبش قدرت و ثروت بیاورد، از همین رو امروزه بخش قابل توجهی از مردم به دنبال کشف راه‌هایی هستند که دیده شوند و بتوانند از رهگذر معروف شدن به نان و نوایی برسند. 🔻 در این میان شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبر امکان‌های ویژه‌ای برای همگان فراهم کرده است تا شانس دیده شدن خود را بیازمایند. از همین روست که ما از عصر ستاره‌های سینمایی عبور کرده‌ایم و با خرده‌سلبریتی‌های ده دقیقه‌ای روبه‌روییم. در عصر شهرت لازم نیست شما برای معروفیت شایستگی یا مهارت خاصی داشته باشید، بلکه می‌توانی با یک کلیپ ده دقیقه‌ای که برخوردار از «اصول دیده شدن رسانه‌ای» باشد به شهرت برسی. 🔻 ساختار شبکه‌های اجتماعی بر افشاگری و آشکارگی استوار است و مستوریت، حریم نگه داشتن و گمنامی مفاهیمی غریب و بی‌مشتری هستند. تو به میزانی که به قانون طلایی خودافشاگریِ همه‌جانبه وفادار باشی بیشتر می‌توانی توجه‌ها را به سوی خود جلب کنی. زنان سلبریتی در سر این طیف قرار دارند، چرا که امر جنسی همواره با سطحی از مستوریت و نهفتگی همراه است و چون آشکار شود بیشترین توجه‌ها را به دنبال خواهد داشت، این موضوع در کشور‌هایی که بافت فرهنگی دینی دارند، از شدت بیشتری برخوردار است. 🔻 زن در فرهنگ اسلامی ـ ایرانی با حیا، عفت و پوشش گره خورده است و زنان سلبریتی به عنوان وفادارترین‌ها به فرهنگ شهرت، در طی این سال‌ها بیشترین تأثیر را در تغییر مرز‌های کنشگری جنسی زنان ایرانی داشته‌اند. ارائه خودِ عاطفی در قالب روابط صمیمی و آزاد با همکاران و طرفداران‌شان مرحله نخست خودافشاگری بوده است. سلبریتی به حکم سلبریتی بودنش اجازه دارد با همگان ارتباط صمیمانه و نزدیک برقرار کند و این رفتارش به سبب آنکه در بستر فرهنگ شهرت و با پوششی جذاب اتفاق می‌افتد، کمتر معنای قبیحی از آن دریافت می‌شود و می‌تواند با ایجاد هژمونی لذت، تلخی بر هم زدن امر خصوصی و عمومی را به شیرینی بدل کند. در گام‌های بعدی ارائه خودِ جنسی به کمک خودِ عاطفی می‌آید. 🔻 خودافشاگری جنسی در تاریخ شهرت از اهرم‌های پرقدرت دیده شدن بوده و همچنان است. در عصر رسانه‌های مدرن، مدونا آغازگر این مسیر بوده است. پیشتر از او برای اولین بار زنان ایتالیایی در قرن چهاردهم در بداهه نمایش‌ها که نوعی تئاتر خیابانی بود، به انجام حرکات اروتیک پرداختند و قبح این‌گونه اعمال و اختصاصی بودنش برای روسپی‌ها و کنیزان را به مدح و عملی هنرمندانه بدل کردند. فرهنگ شهرت، در ایران نیز فرهنگی زنده و پویاست و آنچه تاکنون گفته شد، در دوره‌های مختلف حضور ستارگان سینمایی از دهه ۷۰ تا بلاگر‌ها و خرده سلبریتی‌های اینترنتی در سال‌های اخیر قابل پیگیری و تطبیق است. 🔻 حال این سؤال مهم مطرح می‌شود که فرهنگی که با خودافشاگری و محو مرز میان زندگی شخصی و حضور عمومی گره خورده است، مواجهه‌اش با حجاب چگونه است؟ ما از یکسو با اصول دینی و فلسفه حجاب روبه‌روییم که از عدم جذابیت و خودجلوه‌گری می‌گوید و از سوی دیگر با عصر شبکه‌های اجتماعی و شهرت که همگان را به خودبرندسازی و دیده شدن فرامی‌خواند. 🔻 بررسی نوع کنشگری زنان سلبریتی اعم از سلبریتی‌های سنتی که غالباً زنان بازیگر سینمایی هستند و سلبریتی‌های اینترنتی اعم از حجاب‌استایل‌ها و اینفلوئنسر‌ها تا واینر‌ها (بلاگر طنز) حاکی از آن است که خودآگاه یا ناخودآگاه اینان وفادار به اصول دیده شدن رسانه‌ای هستند؛ اصولی که در فرایندی نرم و کاملاً ذهنی و شناختی کنشگر فعال و هوادارانش را به سمت سبک خاصی از نگرش، گرایش و کنش سوق می‌دهد، باورمندان و علاقه‌مندان به این سبک زندگی در فرایندی تدریجی حساسیت ارزشی‌شان نسبت به مفاهیمی، چون حیا، خویشتنداری جنسی، پوشش، جلوه‌گری و... تغییر یافته و نظام معنایی جدیدی برساخت می‌شود./خوش‌نام‌ها 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 دوگانه مستوریت و خودافشاگری در عصر شهرت (بخش دوم) ✍ حوریه بزرگی 🔻 در بخش اول یادداشت از برساخت نظام معنایی جدید در بستر فرهنگ نوپدید شهرت سخن گفتیم. در این نظام معنایی جدید، همان‌طور که در کنشگری سلبریتی‌ها بار‌ها دیده‌ایم، امر دینی از جمله حجاب نیز به مسلخ نمایشی شدن و مصرف و در نهایت تقویت برند سلبریتی سوق داده می‌شود. سلبریتی‌ها کمتر پیش می‌آید که ادعای بی‌دینی کنند یا خدا را منکر شوند بلکه اتفاقاً با بیانی انسان‌دوستانه، خود را مدافع حقوق زنان و آزادی در انتخاب نوع پوشش معرفی می‌کنند، اما نکته ظریفی که کمتر به آن توجه می‌شود، تعهد ایدئولوژیک آنان به یک دین جدید و به تبع آن، سوق دادن پیروان‌شان به یک سبک خاص پوششی و کنشی است. 🔻 پل هیلاس و همکارش لیندا وودهد، این فرایند تسخیر و استحاله امر دینی در فرهنگ سلبریتی را نوعی جابه‌جایی در احساسات دینی به سمت «فردگرایی بیانی» و «چرخش سوژه‌ای» می‌نامند. در فرهنگ سلبریتی، سلبریتی در مقام سوژه مختاری است که میان منابع دینی و غیردینی گزینه‌های خود را دارد و این منابع در فرهنگ حل شده‌اند. در این فرایند سوژه احساس نمی‌کند با مرز‌های سنت محدود می‌شود، بلکه او در راستای هدف و ساخت برند خود به هر چیزی که بخواهد اعم از امر دینی یا غیردینی متوسل می‌شود و در چنین شرایطی تمایز میان گفتمان‌های سکولار و دینی فرومی‌پاشد. در چرخش سوژه‌ای مردم دیگر خود را در رابطه با فرمان‌های استعلایی نمی‌بینند، بلکه آنچه مهم و استعلایی است خود فرد و اموری مانند «آگاهی، ذهن، خاطرات، عواطف، احساسات، شور و حال، تجربه‌های بدنی، رؤیاها، حس‌ها، وجدان درونی و گرایش‌ها هستند». 🔻 با استحاله امر دینی، سؤال «چگونه می‌توانم رستگار شوم» به سؤال «چطور می‌توانم حس خوبی در مورد خودم داشته باشم» بدل می‌شود؛ در این میان، سلبریتی‌ها به عنوان نمایندگی شایسته برای مشاهده و تجربه امکان‌های مختلف «انسان دارای حال خوب» پرستش می‌شوند، در واقع دنبال کردن و پرستش سلبریتی، پرستش خودِ نفسانی است که نیازش به دین و امر استعلایی را از طریق دنبال کردن و پرستش خدایگان و بت جدیدش (سلبریتی) تأمین می‌کند. 🔻 حال می‌توان کشف حجاب تعداد قابل توجهی از زنان سلبریتی و پیروانشان را از منظری جدید دید، اینان حس خوب و رستگاری را در وفاداری گزینشی به اصول سنت و مدرنیته می‌دانند. امر استعلایی و حکم دینی پوشش در این فضا معنادار نیست، چون خداوند و امر او تا جایی قابل پذیرش است که حال خود نفسانی را خوب کند و خود نفسانی در فرهنگ سلبریتی بر پایه اخلاق لذت و ارائه خودِ عاطفی و خودِ جنسی است، در چنین فضای اندیشه‌ای و کنشی، جایی برای سخن گفتن از ضرورت حجاب و مدح خویشتنداری و حیا نمی‌ماند و به بیان بهتر، این نظام واژگانی و معنایی مورد پذیرش و ادراک قرار نمی‌گیرد. 🔻 اما راه‌حل چیست؟ ما نیاز به گفتگو داریم؛ سلبریتی‌ها و قائلان به فرهنگ سلبریتی با حضور همه جایی رسانه‌ای‌شان پیوسته از خود، آرمان‌ها و جهان مطلوبشان سخن می‌گویند و بی‌توصیف چرخه خسته‌کننده و بی‌پایان «خرید، نمایش، مصرف»، اکنونِ لحظات پر زرق و برق زندگی‌شان را با همگان به اشتراک می‌گذارند و ما با توصیف پیاپی باید‌ها و نباید‌ها و لذت فردا، کمتر از چرخه پرنشاط اکنونِ «عفت، زندگی، آرامش» می‌گوییم و آن را به اشتراک می‌گذاریم. 🔻 ما ضرورت دارد از جهان آرمانی‌مان و تجربه‌های منحصربه فردمان در قالب هنرمندانه بسیار سخن بگوییم که این نیاز جهان هنری امروز است، چرا که به قول مرحوم علی صفایی حائری (ره) «هنر برای ماندن ناچار است از سرگرمی و تفنن و لذت و تنوع به آگاهی و بیداری و تحرک و تعهد روی بیاورد که آینده هنر جز این نمی‌تواند باشد، که انسان فردا سرگرمی را همچون اشک خسته‌ای از گوشه چشمش به زمین می‌ریزد»./خوش‌نام‌ها 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 توانمندسازی و توسعه مشارکت اجتماعی زنان در سطوح مدیریتی سیاست مورد تاکید دولت مردمی است 🔻 دکتر سید ابراهیم رئیسی در نشستی با مسئول و مدیران معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهور، خانواده ایرانی–اسلامی را نماد قدرت فرهنگی کشور دانست و افزود: موضوع «زن و خانواده» در دولت مردمی نه یک مسئله، بلکه فرصتی است که می‌تواند در سامان دادن به بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه موثر باشد. 🔻 رئیس‌جمهور توانمندسازی زنان و توسعه مشارکت اجتماعی آن‌ها در سطوح مدیریتی و همچنین استیفای هر چه بیشتر حقوق زنان مبتنی بر زیست‌بوم ایرانی–اسلامی را سیاست زیربنایی و مورد تاکید دولت دانست. 🔻 رئیس‌جمهور با بیان اینکه گسترش عدالت و جلوگیری از دو آسیب «سیاست‌زدگی و نگاه تشریفاتی به بانوان» از مهم‌ترین ماموریت‌های معاونت زنان و خانواده است، افزود: دینداری، حضور آگاهانه و تاثیرگذار، مسئولیت‌پذیری و نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزش از مشخصه‌های بارزی است که انقلاب اسلامی از زن ایرانی به جهان معرفی کرده است. 🔻 دکتر رئیسی کاهش نرخ بیکاری زنان، افزایش ۱۰۰ درصدی رشد ورزش بانوان و مدال‌آوری آن‌ها در دولت مردمی، تصویب لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار و تخصیص یک درصد اعتبار دستگاه‌ها به حوزه بانوان و همچنین توجه به توانمندسازی و ارتقای سلامت و کیفیت‌بخشی به زندگی زنان سرپرست خانوار را از جمله اقدامات دولت در حوزه زنان برشمرد. 🔻 رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت پرهیز از موازی‌کاری در همه بخش‌ها از جمله معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: ماموریت اصلی معاونت امور زنان و خانواده این است که بدون ورود به عرصه اجرا، با تشکیل اتاق‌های فکر در حوزه مسائل مختلف، به شکل جدی تامین نیازمندی‌ها و مطالبات زنان و خانواده به خصوص زنان سرپرست خانواده را در دستگاه‌های مربوط بررسی و اجرایی شدن آن‌ها را پیگیری نمایند. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸دستور رئیس جمهور به دستگاه‌ها برای ورود جدی به حوزه زن و خانواده 🔻به گزارش خبرنگار دولت ایرنا، انسیه خزعلی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران درباره اقدامات دولت برای بهبود وضعیت مادران کارمندان اظهار داشت: ما برنامه‌های دورکاری را برای مادران در دستور کار داریم و امید است با همکاری دستگاه‌ها به تصویب برسد. 🔻رئیس جمهور به همه دستگاه‌ها دستور داده‌ که به عنوان اتاق عملیات زن و خانواده عمل کنند و روی بحث خانواده‌محوری به‌صورت جدی ورود پیدا کنند. 🔻در نشستی که اخیرا با رئیس جمهور داشتیم مقرر شد که دستگاه‌های اجرایی با نگاه خانواده‌محوری همه طرح‌ها و سازوکارهای لازم را ارائه و با همکاری معاونت زنان تنظیم و اجرایی شوند که یکی از آنها بحث کارمندان است. 💠 |@rnb1402|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔸پوشش متفاوت سفیر عربستان در آمریکا/تسلط کامل به زبان انگلیسی 🔻سفیر عربستان در آمریکا با پوششی متفاوت و با تاکید بر لزوم آتش‌بس در جنگ غزه: نباید به عصر حجر بازگردیم. 🔻تسلط خانم سفیر به زبان انگلیسی نیز قابل توجه است. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 اگر زن‌ها به انقلاب نپیوسته بودند!؟ رهبر معظم انقلاب: 🔻 اگر زن‌ها به انقلاب نپیوسته بودند، انقلاب پیروز نمی‌شد، جوان‌ها از خانه برای پیوستن به صفوف انقلاب بیرون نمی‌آمدند، مادرهایشان نمی‌گذاشتند. مادرهای‌شان حداقل آن‌ها را تشویق نمی‌کردند. اگر زن‌‌ها دل در گرو انقلاب نداشتند، مرد‌ها اینجور آزادانه در صفوف انقلاب جانفشانی نمی‌کردند./ستاد راهبری زن و خانواده حوزه علمیه 💠 |@rnb1402|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔸 داستان پرغصه‌ای بیگاری کشیدن از زنان در دوران منحوس پهلوی 🔻روایت دکتر حقانی(رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر) از کتک زدن عمال پهلوی به زن بارداری که منجر به سقط جنینش شد./ کانال شکوه زن و زنانگی 💠 |@rnb1402|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔸 آنقدری که فمنیست‌ها در سینمای خانگی به اقتدار مردانه سیلی می‌کوبند، مردها به زن‌ها سیلی نمی‌زنند 🔻 نوشتن این یادداشت به معنای درست انگاشتن کتک خوردن زنان توسط مردان نیست. اتفاقا بسیار ناجوانمردانه است که قدرت مردانه صرف آسیب به زنی شود که طبیعتا قدرت بدنی کمتری حتی برای دفاع از خود دارد. 🔻 اگر این سکانس‌ها را دوباره و با تامل بنگرید خواهید دید این سیلی‌ها در یک‌ فضای فانتزی با انفعال کامل مردان و عدم پاسخ آن‌ها زده می‌شود. 🔻 به راستی هدف فمنیست‌ها از طراحی چنین سکانس‌هایی چیست آیا برای کاهش خشونت خانوادگی با دامن زدن به خشونت و شکستن اقتدار مردانه طراحی شده است؟ آیا در تصور فمنیست‌ها سیلی زدن نماد قدرتمندی است؟ آیا با این سیلی‌ها توانسته‌اند مردان جامعه را تنبیه و سر به راه کنند؟ 🔻 در جامعه‌ای که این فیلم‌ها هیچ قرابتی با روح اجتماعی، اقتدار، قیومیت مرد و جایگاه ریحانگی زن ندارد، ساخت این سکانس‌ها جز حرمت‌شکنی و عادت دادن مخاطب به حرمت‌شکنی حق به جانب، بدون توجه به آموزش‌های خانوادگی و مهارت‌های گفتگو چه دستاوردی دیگری برای جامعه‌ی ایرانی خواهد داشت؟/ کانال شکوه زن و زنانگی 💠 |@rnb1402|
🔸🔸خدمت جهادی بانوان مبلغ در مبارزه با سقط جنین 🔻بانوان مبلغ کشور از جمله گروه‌های خدمت‌رسانی هستند که در کمال گمنامی در جای جای ایران اسلامی در لبیک به فرامین مقام معظم رهبری وارد میدان محرومیت‌زدایی شده و با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در قالب گروه‌های جهادی نسبت به خدمت‌رسانی به محرومان و نیازمندان اقدام می‌کنند. 🔻مریم علیانی‌نژاد، مدیر گروه جهادی فائزون شاهرود در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: این گروه جهادی از سال ۹۲ تشکیل شد و با توجه به اینکه اغلب اعضای گروه از مبلغان و طلاب هستند، برنامه‌های فرهنگی، تبلیغی و اجتماعی از ابتدای تأسیس در صدر برنامه‌های گروه جهادی فائزون قرار داشته و دارد. 🔻در حوزه جوانی جمعیت برنامه و طرحی ویژه از سوی گروه جهادی فائزون اجرا می‌شود که طی آن مبارزه با مسئله سقط جنین در دستور کار اعضای گروه قرار دارد. امروزه بسیاری از بانوان بنا به دلایل فراوان اقتصادی و ... نسبت به سقط جنین اقدام می‌کنند که اعضای گروه جهادی فائزون ضمن تبیین تبعات این عمل نادرست، برنامه‌های حمایتی و بهداشتی را برای بانوان باردار اجرا می‌کند تا از سقط جنین جلوگیری کرده. 🔻طرح بعدی که در این راستا اجرا می‌شود، فعال‌سازی اشتغال خانگی است تا بانوان بتوانند ضمن توانمند شدن در منازل خود بدون اینکه از خانه خارج شوند، به شغل و درآمدی پایدار دست پیدا کرده و بتوانند از لحاظ اقتصادی به نقطه‌ای نسبتا مطلوب در زندگی دست پیدا کنند. محصولات بانوان در منازل نیز از طریق ارتباطاتی که اعضای گروه دارند، روانه بازارهای فروش شده است. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 باید بتوانیم با مشارکت حداکثری در انتخابات پیام اقتدار را به دنیا صادر کنیم 🔻به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس در نشست کمیته شهری، روستایی و عشایری شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، اظهار کرد: مدل ایران اسلامی مدل توحیدی است و مدل وحدت در کثرت است، بدین معنا که همه اقوام با همه تفاوت‌هایی که به لحاظ فرهنگی و گویش‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها در کنار هم با یک وحدت مثال‌زدنی زندگی می‌کنند و در عالم سیاست و در حوزه اجتماعی مشارکت دارند. 🔻مشارکت حداکثری پای صندوق‌های رأی این پیام را به جبهه مقاومت صادر می‌کند که مقتدرتر در این نبرد حق و باطل ایستادگی کند. رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند امروز نبرد حق و باطل در فلسطین نمود دارد. مقام معظم رهبری همچنین فرمودند فلسطین کلید رمزآلود ظهور است. از این حیث همه جبهه باطل در سمت رژیم صهیونیستی ایستاده و بنا دارند تا توجه افکار عمومی را از غزه منحرف کنند و نبرد به ابعاد مختلفی از جبهه مقاومت یعنی حزب‌الله لبنان هدایت کند و همین امر سبب خواهد شد تا آن‌ها بیش از گذشته در این باتلاق فرو روند. 🔻 آن زنی که امروز در فلسطین مقاومت می‌کند، نگاهش به زنان ایرانی است و رزمنده‌ای که در غزه مقابل صهیونیست‌ها می‌جنگد، نگاهش به انقلابیون و صف انقلابی در ایران اسلامی است و این مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند و باید با مشارکت حداکثری بتوانیم پیام اقتدار را به دنیا صادر کنیم. حاصل این پیام اقتدار امنیت را برای ما به ارمغان خواهد آورد و محاسبات دشمن را به هم می‌ریزد. 💠 |@rnb1402|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔸مصوبه وزارت ارشاد / بلاگر‌ها باید مجوز بگیرند 🔻وزیر ارشاد گفت: بلاگر‌های حجاب‌استایل باید مجوز بگیرند. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸آرایشگران خدامحور: کاشت ناخن نه! برای برداشتن رایگان ناخن، روی ما حساب کنید 🔻از کاشت ناخن و مژه گرفته تا انواع تکنیک‌های طراحی ابرو و گاه خالکوبی‌های عجیب و غریب، باعث شده حرفه آرایشگری امروز به تجارتی پرسود تبدیل شود؛ تجارتی که هرچه جلوتر می‌رود، بیشتر از فرهنگ ایرانی اسلامی فاصله می‌گیرد. اما در همین شرایط هم، کم نیستند آرایشگرانی که قید درآمد هنگفت را زده و دور خدمات نامتعارف مغایر با احکام اسلام را خط کشیده‌اند. شاهدش گروه «صیانه»، که از دور هم جمع شدن حدود ۲۵۰بانوی آرایشگر خدامحور تشکیل شده و حالا دو ماه می‌شود در مشهد، تهران، قم، اصفهان و یزد، تلاش می‌کند سبک آرایشگری متناسب با جامعه اسلامی را ترویج دهد. 🔻اجرای طرح برداشتن کاشت ناخن، همان اتفاق مهمی بود که اسم گروه صیانه و آرایشگران خدامحورش را سر زبان‌ها انداخت و نشان داد ایفای نقش فرهنگی اهالی این صنف تا چه حد بر سلامت معنوی خانواده‌ها و جامعه اثرگذار است. اگر مشتاق شده‌اید با گروه صیانه و آرایشگران دغدغه‌مندی که حالا برای رضایت امام زمان(عج) کار می‌کنند و می‌خواهند از زمینه‌سازان ظهور باشند، آشنا شوید، با این گزارش همراه باشید. 🔗|مطالعه متن کامل این گزارش| 💠 |@rnb1402|
🔸🔸زن را فارغ از نقش‌های خانوادگی‌اش هم ببینیم 🔻در آستانهٔ دههٔ فجر انقلاب اسلامی نشست صمیمانه‌ای با حضور «دختران جوان و رأی‌اولی‌ها» با موضوع «جایگاه نظام قانون‌گذاری در نهادینه‌سازی هویت زن انقلاب اسلامی» و به میزبانی بنیاد ملی حجاب و عفاف برگزار شد. 🔻دکتر «طهورا نوروزی»، مدیرعامل این بنیاد در آغاز جلسه در 3 محور عدالت جنسیتی، شایسته‌سالاری و حضور اجتماعی زنان به بیان دیدگاه‌هایی پرداخت. 🔻 او با تأکید بر اینکه در قانون‌گذاری بحث عدالت جنسیتی را لحاظ نکرده‌ایم، گفت: «ما زن را همیشه در کنار خانواده و در نقش مادری یا همسری دیده‌ایم. در حالی که باید زن را فارغ از نقش‌های مختلفش در خانواده در نظر بگیریم. در حوزهٔ قانون‌گذاری، اجرا و نظارت هر کاری قرار است انجام شود باید مبتنی بر عدالت جنسیتی باشد.». 🔻مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب، نقش شایسته‌سالاری را در حوزهٔ مشارکت اجتماعی زنان بسیار مؤثر دانست و گفت «آرمان انقلاب، جنسیتی و سهم‌خواهی نیست که بگوییم حتماً این تعداد از مسئولان باید از بانوان باشند. بحث تعداد مطرح نیست، باید شایسته‌سالاری فارغ از جنسیت حاکم باشد.». 🔻نوروزی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی هیچ منعی برای حضور اجتماعی زنان وجود ندارد، 2 ملاحظه را برای این حضور مطرح کرد: «اول اینکه باعث آسیب به خانواده نشود. دوم، در چاچوب زیست عفیفانه باشد.». 🔻 ادامه مطالب این نشست را در خبر بعدی مطالعه بفرمایید: 👇👇👇 💠 |@rnb1402|
🔸🔸حوزهٔ زنان و خانواده، پر از قانون و خالی از نظارت و اجرا/ زنان موتور محرکهٔ حضور حداکثری در انتخابات/ حوزه زنان نیازمند متولی قدرتمند و دغدغه‌مند 🔻نوروزی چالش‌های نظام قانون‌گذاری در حوزهٔ زنان و خانواده را در 4 محور اصلی دسته‌بندی کرد و گفت: اولین مسئله نگاه سلیقه‌ای به این حوزه است. ما آرای امام (ره) و رهبر انقلاب را داریم و باید آنها را پیگیری کنیم، ولی موضوعی مثل حضور اجتماعی زن‌ها همیشه در کشاکش سلایق دولت‌ها یا مجلس‌ها بوده است. 🔻چالش سوم نظام قانون‌گذاری در حوزهٔ زنان و خانواده، نگاه منفعلانه به اسناد بین‌المللی است. بخشی از این سندها در حوزهٔ زنان و خانواده قابلیت تصویب در مجلس را دارند، اما با تغییر و بومی‌سازی بعضی از واژگان روح آنها تغییر نمی‌کند. باید با نگاه بومی و داخلی اسناد لازم را خودمان طراحی کنیم. 🔻ما در بسیاری از حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، تعدد و تنوع قوانین را داریم. اما نظارت وجود ندارد. در حوزهٔ زن و خانواده هم حلقهٔ مفقوده رصد، پایش و نظارت است. 🔻 دشمن به دنبال ایجاد موج ناامیدی در کشور است. جامعهٔ زنان در ذات خود جامعهٔ امیدواری است. بیشتر بودن میانگین امید به زندگی و طول عمر در خانم‌ها نسبت به آقایان این موضوع را ثابت می‌کند. لذا موتور محرکهٔ انتخابات از 2 منظر زنان هستند. 🔻او با اشاره به این نکات روشنگری برای جامعهٔ زنان به منظور تحقق مشارکت حداکثری را ضروری دانست و تأکید کرد: جبههٔ انقلاب در انتخابات باید به حوزهٔ زنان به عنوان یک فرصت برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی نگاه کند. چون دشمن موضوع زنان را نشانه گرفته است. 🔻 خانم نوروزی صحبت‌هایش را با بیان این نکته که «حوزهٔ زنان نیاز به یک متولی مقتدر و دغدغه‌مند دارد و باید ساختار و تشکیلات لازم در قالب وزارت خانواده شکل بگیرد.» به پایان برد. 🔻 در این نشست دختران جوان و رأی‌اولی‌های اعضای تشکل‌های دانشجویی و طلاب حوزهٔ علمیهٔ خواهران و نیز مشاورین امور بانوان دستگاه‌ها با دکتر «سمیه رفیعی» نمایندهٔ مجلس و عضو هیئت‌مدیرهٔ بنیاد ملی حجاب و عفاف، در خصوص دلایل عدم‌مشارکت جوانان در انتخابات، ناکارآمدی و شبهات موجود دربارهٔ عملکرد نمایندگان و عدم‌پاسخگویی آنها به مردم، به بحث و تبادل نظر پرداختند. 🔻 ایشان نگاه عددی و سهمیه‌ای به حضور زنان را خطا دانست و گفت: نتیجهٔ این رویکرد، نگاه زینت‌المجالسی به زنان است. در حالی که خواستهٔ رهبر انقلاب، شایسته‌سالاری است و باید تخصص، تعهد و کارآمدی زنان لحاظ شود. 💠 |@rnb1402|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📙📙 جمعه‌های کتابخوانی/ بخوانیم 📚نقش زنان در نهضت امام خمینی«ره» 🔻این پژوهش با موضوع "نقش زنان در نهضت امام خمینی (ره) در چهار بخش تنظیم شده است: در بخش اول با عنوان "سابقه‌ی مبارزات زنان قبل از نهضت امام خمینی". نقش سیاسی و اجتماعی زنان پیش از دوران پهلوی مطرح شده است. نیز عوامل سیاسی و فرهنگی موثر در حضور آنان در نهضت برشمارده شده و مهم‌ترین احزاب سیاسی تاثیرگذار در جامعه‌پذیری سیاسی زنان معرفی شده که از آن جمله است: جبهه‌ی ملی و حزب توده. 🔻 بخش دوم، به بررسی دیدگاه‌های امام خمینی درباره‌ی نقش سیاسی و اجتماعی زنان و نقش آنان در قیام 15 خرداد 1342 اختصاص یافته است. 🔻 مبارزات سیاسی زنان در سال‌های (57-1343) مبحث سوم از کتاب است که در این بخش اقدامات فرهنگی رژیم با رویکرد غرب‌گرایانه و نقش زنان در تظاهرات این مقطع بازگو شده است و در مبحث پایانی کتاب، اوج‌گیری انقلاب اسلامی و حضور زنان، به تفصیل از حضور زنان در ایام مختلف انقلاب در سال 1357 تا پیروزی انقلاب سخن رفته است. ✍️ نویسنده: ساسان طهماسبی‌ کهیانی 🖇ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی 💠 |@rnb1402|
🔸🔸دیدار معاون امور زنان ریاست جمهوری با بانوان هرمزگانی 🔻 به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، انیسه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه سفرهای استانی دور دوم هیئت دولت به بندعباس سفر کردند. 🔻بازدید از دستاوردهای مجموعه تولیدی ماه مدرسه استثنایی دخترانه مهر، نشست تخصصی تبیین دستاوردهای نظام با حضور اقشار مختلف بانوان استان، جشن ازدواج آسان و اهدای ۱۱۰جهیزیه، بازدید از دستاوردهای شبکه خیریه کارآفرینی هرمزگان، بازدید از دستاوردهای صندوق خرد زنان و محصولات کشاورزی، دیدار با خانواده جانباز 70 درصد آقای حسین آتش بار، بازدید از کمپ ترک اعتیاد بانوان (موسسه برکه برهان آفرینش) از جمله برنامه‌های سفر دکتر خزعلی به بندرعباس بود. 🔻در همین راستا، مصوبات مختلفی برای بانوان هرمزگانی در دو سال گذشته دولت سیزدهم تصویب و اجرا شد که از جمله آن ها می توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم: حمایت تسهیلاتی برای زنان کارآفرین و ارائه تسهیلات ویژه زنان روستایی و سرپرست خانوار برای رونق کشاورزی که اجرای این مصوبه موجب شده که بیش از ۷۰۰ نفر به طور مستقیم و نفرات بسیاری به صورت غیرمستقیم در رسته‌های مختلفی از جمله دام و شیلات، صنایع دستی، کشاورزی و مشاغل خانگی ارتقای کسب‌وکار داشته باشند و حتی به صادرات برسند. 🔻به علاوه در این استان، مصوبات حمایتی برای دختران بازمانده از تحصیل و همچنین اجرای طرح زایمان ایمن در نظر گرفته شده و درحال اجرا است. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸جلوگیری از ورود دو زن مسلمان به برنامه انتخاباتی معاون بایدن 🔻 گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، حاکی از این است که در مراسم انتخاباتی کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در لاس‌وگاس، دو زن محجبه با وجود داشتن دعوت‌نامه و مچ‌بند برای شرکت در این مراسم، اجازه ورود به سالن را نیافتند. 🔻در این فیلم، یکی از خانم‌ها از فردی که اجازه ورود نداده است، می‌پرسد: چرا با وجود اینکه دعوت‌نامه داریم، ما را راه نمی دهید؟ زن دیگر می‌گوید که بله، شما عمدا به ما اجازه ورود نمی‌دهید و در همین هنگام مشاهده می‌شود که مهمانان دیگر در این لحظات همچنان وارد سالن می‌شوند. 🔻 سپس زنان به فردی که به آن‌ها اجازه ورود نداده است، می‌گویند که به دلیل مسلمان بودن مورد تبعیض قرار گرفته‌اند و این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا این برخلاف مبارزات انتخاباتی دموکرات‌ها نیست؟ این یک رویکرد مبتنی بر اسلام‌هراسی و نژادپرستانه است. 🔻زنان عنوان می‌کنند که به دلیل حجاب به آن‌ها اجازه ورود داده نشده است. 🔻تیم حافظتی هریس نتوانست دلیل موجهی برای عدم اجازه ورود این دو زن ارائه دهد. پس از انتشار این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی، این زنان از سوی بسیاری از سازمان‌های غیردولتی حمایت شدند. 🔻در حالی که ایالات متحده برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر آماده می‌شود، بایدن و دولت او اغلب به دلیل حمایت اخیر از اسرائیل و عدم حمایت از درخواست‌ها برای آتش‌بس در غزه مورد انتقاد قرار می‌گیرند. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸زنان ایران اسلامی پا به پای مردان نقش آفرینی کردند 🔻به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا دشتی‌زاده در نشستی با بانوان خارگ اظهار داشت: اهداف نشست هم‌اندیشی بانوان نخبه و تأثیرگذار، شناسایی زمینه‌های رشد و ارتقای جامعه بانوان نخبه، همکاری و تبادل اطلاعات در طراحی و اجرای برنامه‌ها در راستای حل مسائل زنان، حضور فعال نخبگان در فرایند آینده‌نگری، تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی، ایجاد امکان تعامل مستقیم با مدیران بخش ویژه خارگ است. 🔻زنان ایرانی با تقدیم فرزندان خود در انقلاب و جنگ نقش‌آفرینی کردند اگر در دوران جنگ حمایت‌های بانوان در پشت جبهه نبود پیروزی حاصل نمی‌شد آن‌ها در پشت جبهه با تلاش خود همواره کمک حال رزمندگان بودند. 🔻بخشدار ویژه خارگ تصریح کرد: زنان ایران اسلامی در تمامی حوزه‌ها برای توسعه کشور، پا به پای مردان نقش آفرینی کرده و حضوری پررنگ در عرصه‌های دفاع از انقلاب داشته‌اند. 💠 |@rnb1402|