دکتر سیدکمیل حسینی، پژوهشگر حوزه جنسیت و خانواده در گفتگو با ایران
🔸🔸دچار بحران جنسی شدهایم و تا عوامل تولید این بحران شناسایی و حذف نشود، بحران از سر نمیگذرد
🔻 درباره توصیف وضعیت جنسی فعلی از الفاظ گوناگونی استفاده میشود؛ گاهی اوقات از لفظ انقلاب، گاهی بحران، آنومی و... گاهی اوقات این الفاظ قضاوت یا بار ایدئولوژیک ندارند، مثلاً عنوان انقلاب جنسی، نه مثبت است و نه منفی و تنها از یک تحول صحبت میکند. اما لفظ بحران اینگونه نیست و دارای معیار و قضاوت است. در واقع در لفظ بحران جنسی این مستتر است که وضعیت زیست جنسی آنچه باید باشد، نیست و دارد آسیبهایی را به همراه میآورد و نیاز به مداخله است.
🔻 میتوانیم بگوییم که ما از وضعیت سلامت جنسی اجتماعی فاصله داریم و با یک شرایط بحرانی روبهرو هستیم که نیاز به مداخله جدی دارد.
🔻 با نگاهی آماری به وضعیت سن ازدواج، تعداد ازدواج، میزان طلاق، فرزندآوری و... میتوانیم عرض کنیم که در بدترین نقاط تاریخ آماری خود قرار داریم.
🔻 در جامعه جنسیشده، بدن محور شده و میزان مصرف لوازم آرایش و اعمال جراحی زیبایی افزایش مییابد. در چنین جامعهای، چهار فرایند تقدسزدایی، قبحزدایی، رسمیسازی و عمومیسازی هنجارها، ارزشها و قوانین جامعه را تغییر میدهند و تا علل بازتولیدکننده این اتفاقات حل نشود، ادامه مییابند و با بخشنامه و دستور و قانون و... نیز نمیتوان تأثیر چندانی بر آنها گذاشت.
🔗 |مطالعه متن کامل|
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
🔸🔸 یک مسئول: پایین آمدن سن ازدواج نگرانکننده نیست، مسئله اصلی بالا رفتن سن ازدواج است/ آمار دخترانی که به سن تجرد قطعی رسیدهاند بالاست
🔻 مهدی متقیفر، مدیرکل دفتر برنامهریزی و توسعه اجتماعی جوانان، با بیان اینکه آمار دخترانی که به سن تجرد قطعی رسیدهاند بالاست، گفت: آنچه در جامعه امروز ایران نگرانکننده است، پایین آمدن سن ازدواج نیست بلکه مسئله اصلی بالا رفتن سن ازدواج افراد است.
🔻 هرچه سن ازدواج بالا برود فرزندآوری به تعویق میافتد و متاسفانه تجرد قطعی رخ میدهد. آمار دخترانی که به سن تجرد قطعی رسیدهاند بالاست. این معضل، آسیب اجتماعی در پی دارد همچنین سالمندی این افراد سخت خواهد بود و مسائل خاص خود را خواهد داشت./ ایلنا
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
🔸🔸 «امید معکوس» مصطفی ملکیان
🔻 جناب استاد ملکیان اخیرا پرسشی را مطرح کردهاند که «چرا به آینده ایران امیدوارم؟» ایشان بهانۀ امیدواری به آینده ایران را در این میدانند که نسل جوان ما غرب، فلسفه غرب، علوم غربی،هنر غربی و فنون غربی را شناخته است به گونهای برتر و بالاتر از دیگر کشورهای اسلامی و حتی بیشتر از اندازۀ خودِ غربیان.
🔻 اینکه مثل ایشان به مقوله «امید» میپردازند واقعا جای امیدواری است، ولی آنجا که میبینید همین امید، زمینه را برای انحطاط و پسرفت میگشاید مایۀ ناامیدی و حسرت است. از این رو، باید نکاتی را متذکر شد.../خبرگزاری رسا
🔗 |مطالعه متن کامل|
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
🔸🔸 موافقت وزیر آموزش کویت با جداسازی بین دانشجویان دختر و پسر و «ممنوعیت اختلاط» در دانشگاه
🔻 محمد هایف -نماینده کویتی و رئیس کمیسیون تقویت ارزشها: کمیسیون تقویت ارزشها در مجلس با عادل المانع وزیر آموزش و پرورش و وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی مبنی بر لغو بخش های مختلط در تمامی دانشکدهها به تفاهم رسیده است.
🔻 قانون ممنوعیت اختلاط هنوز هم ساری و جاری است.
🔻 الشرق الاوسط آورده است: این اقدام جدیدترین گام از نشانه های اسلامی کردن قوانین در کویت است و پیش از این نیز قوانینی نظیر ملزم کردن زنان به پایبندی به لباس اسلامی در هنگام انتخابات و کاندیداتوری صادر شده بود./جماران
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
🔸🔸 سکوت دستگاه قضایی فرانسه در برابر زنکشی
🔻 در پی قتل زنی در سَوواَ در جنوب شرقی فرانسه در هفته گذشته، سازمان های مدافع حقوق زنان اعلام کردند از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون ۷۷ زن در فرانسه به قتل رسیده اند. در سال میلادی گذشته نیز ۱۱۲ زن توسط همسران و شرکای سابق خود به قتل رسیدند.
🔻 فعالان حقوق زن در فرانسه معتقدند دستگاه قضایی این کشور، بسیاری از شکایات در مورد زن کشی را مورد پیگرد قانونی قرار نمیدهد. براساس اعلام مدیر کل فدراسیون ملی همبستگی زنان، عاملان خشونت هنگامی که مسئله حضانت فرزندانشان به میان می آید، بارها با شریک سابق زندگی خود تماس گرفته و اقدام به تهدید او میکنند.
🔻 در چنین مواقعی زنان شکایت تنظیم میکنند، اما به شکوایه آنها توجه نمیشود. با این وجود، هنگامی که اسناد و مدارک در رابطه با خشونت خانگی جمع آوری میشود، دستگاه قضائی در می یابد که آن زن در وضعیت خطرناکی قرار دارد./جهانبانو
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
🔸🔸 حجاب در آئینۀ گذشتۀ سیاستیاش
✍ به قلم مهدی جمشیدی
🔻 یکی از تصویرسازیهای تحریفآلود و القاهای ناصواب دربارۀ مواجهه با کشف حجاب این است که کسانی مدعیاند برخوردهای سخت در دورههای گذشته، حاصلی نداشته است و حجم انبوه تمرکز بر روی تقابل انتظامی و قضائی با مسألۀ حجاب، به نتایج ارادهشده، متصل نگردیده است. در این روایت، اینطور وانمود میشود که گویا نظام در دهههای گذشته، تمام توان خویش را بر روی حجاب و مواجهۀ سخت با آن متمرکز کرد و هرچه بضاعت داشت را در این مسیر به کار گرفت و در عین حال، اکنون با خلاء دستاوری روبرو است. در واقع، اینان میکوشند با تصویرسازی انقباضی و حداکثری از گذشته، نوع خاصی از مواجهه را ملامت و نفی کنند و نشان بدهند که چنین مواجههای، بیفرجام و غلط است و باید رویکرد دیگری را برگزید.
🔻 برخلاف روایت یادشده، مسأله این است که در دهههای گذشته، هیچگاه حجاب، مسألۀ اصلی نبوده است، بلکه حتی فرهنگ نیز در هیچ دولتی، صدرنشین و بنیان انگاشته نشده است، بلکه دولتها و جریانهای رسمی، همواره یا به سوی اقتصاد حرکت کردند و یا به سوی سیاست. در این میان، فرهنگ جز تعارفهای سیاسی و تقابلهای انتخاباتی، منزلتی نداشته و هیچگاه به آن به عنوان امر مستقل و کلیدی، نگاه نشده است. از طرف دیگر، مواجهههای انتظامی و قضائی نیز دربارۀ مسألۀ حجاب، همواره حداقلی و موردی بودهاند و بیشتر جلوۀ بیرونی و بازتاب رسانهای داشتهاند. ازاینرو، میان واقعیت سیاستها و عملکردها از یک سو، و روایتهای رسانهای و حتی اجتماعی از آنها، شکاف بسیار بزرگی وجود دارد. حتی گشت ارشاد نیز که اینهمه دربارۀ سخن گفته شد، فاقد حمایت جدی بوده و تنها در حاشیه و به عنوان نمادی از حضور حاکمیت در خیابان، ظهور داشت، اما روشن بود که مواجهههای بسیار ناچیز و حداقلیاش نمیتواند گرهی را بگشاید و تحولی بیافریند. بهاینترتیب، باید صریح گفت که در طول دهههای گذشته، حجاب را باید امر «رهاشده» و «بهخودوانهاده» قلمداد کرد، نه امری که حاکمیت بر روی آن تمرکز کرده بوده و قدرتها و امکانهای ساختاری خویش را برای هدایت و نظارت بر آن به کار گرفته بوده است.
🔻 وقتی یک عامل، در حاشیه و نیمبند و رقیق است، نمیتوان از آن انتظار داشت که روند را «ثابت» یا «کاهشی» کند، بلکه در این حالت، فقط از «شتاب روند» میکاهد؛ یعنی اگر نبود، سرعت روند، «بسیار بیشتر» میشد. دربارۀ گشت ارشاد، این حالت صحیح است نه اینکه وانمود شود حاکمیت با تمام توان، بر روی گشت ارشاد تکیه کرد و به حمایت از آن پرداخت و در نهایت نیز نتیجه نگرفت. بهخصوص در دهۀ نود در اثر سیاستهای لیبرالیستی در دولت اعتدالگرا، نهفقط مواجهۀ جدی و چالشی با مسألۀ حجاب به حاشیه رفت و اغلب به تعطیلی کشیده شد، بلکه با در پیش گرفتن رویکردهای ولنگارانه و تساهلی، روندی که رخ داده بود سرعت بیشتری پیدا کرد. در واقع، سیاستهای دولت اعتدالگرا، اقتدار نظام را به چالش کشید و پیام ضعف ارسال کرد. این سیاستها به لایههای تجددی جامعه، نشان داد که امکان پیشروی دارند و میتوانند بر سر سبک زندگیِ غربی، وارد چرخۀ چانهزنی شوند و حرف خود را بر کرسی بنشانند. این دولت برای آنکه از حمایت و هواداری این بدنۀ اجتماعی برخوردار شود، ارزشهای اساسی و خطوط قرمز فرهنگی را به بازی سیاسی خویش وارد کرد و به این واسطه، به دیگریهای فرهنگی رسمیت بخشید.
🔻 تنها در لحظههایی از تاریخ که بدنۀ اجتماعیِ تجددی، چنین صداهای مخالفخوانی از درون حاکمیت میشوند جان تازه میگیرند و به بیان و اظهار خویشتن فرهنگیشان در عرصۀ عمومی میپردازند. در شرایط حاکمیتیِ مبتنی بر اقتدار و مرزبندی، این طبقۀ اجتماعی دچار لکنت میشوند و احساس انقباض و انسداد میکنند و به حداقلها رضایت میدهند. پس مسألۀ اصلی این است که از درون حاکمیت، چه صدا و ندایی برمیخیزد و لایۀ تجددی، چه درک و احساسی از نیروهای درونی حاکمیت دارند. اینان تابع سیاستهای فرهنگیِ حاکمیت نبوده و نیستند و نمیخواهند از سبک زندگیِ تجددی خویش عبور کنند، بلکه مایل به اظهار و تجلی آن در عرصۀ عمومی هستند، اما این کنش، وابسته به تصویرشان از منطق و انتخاب حاکمیت است. در هر دورهای که نیروهای همگون با اینان به درون حاکمیت نفوذ میکنند، این خوداظهاریهای و جسارتها و ساختارشکنی افزوده میشوند و اینان میتوانند پس از دورۀ توقف، چند گام به پیش آیند./ایرنا
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
🔸🔸 راهی که غرب میرود.../ واقعیتهای یک مدلینگ...
🔻 تصویر فوق یک مدل است در پشت صحنه هفته مد نیویورک
🔻 این مراسم که بهترین نمایش برای اشراف مد است، دو بار در سال در نیویورک، لندن، پاریس و میلان برگزار میشود.
🔻 مدلها اغلب ساعات طاقتفرسایی منتظر میمانند و روزانه یک راه طولانی مثل چندین باند فرودگاه را پیادهروی میکنند.
🔻 پشت صحنه این مراسم هرگز به زیبایی عینکهای مشاهدهکنندگان و عکاسانی که در ردیف جلو مینشینند نیست./موسسه حضرت زینب س
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
عاطفه صادقی، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده، در گفتگو با فرهیختگان
🔸🔸 فقدان روایت قدرتمند از زن ایرانی
🔻 وقتی کلیت حرکت اجتماعی، تاریخی و نظری زنان را فهم نمیکنیم گمان میکنیم الگوی سوم مدنظر مقاممعظمرهبری به واسطه انقلاب اسلامی حاصل شده. خیر، انقلاب اسلامی به واسطه رویکرد الگوی سوم زنان مسلمان ایرانی حاصل شده است. وقتی التفات تاریخی و نظری نداریم الگوی سوم ما نیز یک الگوی کلیشهای و تهی از تبار قدرتمند تاریخی است.
🔻 اگر این زن احساس کند انقلاب اسلامی در ظرف جمهوری اسلامی نمیتواند به اهدافش دست یابد و دست از حمایت از آن بکشد این انقلاب فروخواهد ریخت، چنانکه در اغتشاشات سال گذشته نیز اگر دقیق نگاه کنید توده زنان مذهبی و انقلابی ما نه همراهی حداکثری با ایده اجبار در حجاب داشتند و نه ابدا به جریان غربگرا و اپوزیسیون نادان و بیرحم انقلاب اعتماد کردند. آنها در نقش مادری خود دقیقا در جایی ایستادند که هم برای آن دختر دچار دگرگونی در هویتمندی دینی خود نگران بودند و هم در نقش تاریخی خود از انقلاب اسلامی ایران به مثابه خانه وطن، مراقبت و حفاظت کردند و دقیقا فرمان عفو رهبری در چنین نقطهای متولد میشود؛ در جایگاه مادرانه.
🔻 باید دید چرا تاکنون روایتی قدرتمند از زن ایرانی نداشتهایم. چرا از آن زن معشوق و قدرتمند و حکیم رسیدیم به زنی که در شوهر آهو خانم، زن زیادی جلال، علویه خانم صادق هدایت و ... ترسیم میشود. فهم زن ایرانی در یک بستر تاریخی و معنایی درست امکانپذیر است و این بستر کاملا تنیده در حرکت تاریخی انسان ایرانی است.
🔗 |مطالعه متن کامل|
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
رسانه نخبگانی بانوان
به بهانه شهادت هشتمین آفتاب درخشان ولایت، امام رضا علیهالسلام
🔸🔸 بدون قرار قبلی؛ تقابل دو تمدن از منظر زنانه
✍ به قلم زهرا راد
🔻 فیلم بدون قرار قبلی، شاید اولین فیلم در سینمای ایران باشد که به تقابل دو تمدن ایرانی _ اسلامی و تمدن غربی از نگاه زنانه میپردازد و از این جهت منحصر به فرد است.
🔻 این اثر داستان زنی را روایت میکند که از خانواده و گذشته اش جدا شده و به قلب تمدن غربی و مهد صنعت و تکنولوژی رفته و پزشک شده است، اما در زندگی خانوادگی، روابط عاطفی و پرورش فرزندش با شکست مواجه شده و بسیار افسرده است.
🔻او به بهانه ارثیه پدریش، به ایران بازمیگردد و در یک سیر آفاقی و انفسی به زادگاهش مشهد میرود و در معاشرت با خانواده با محوریت دخترخالهاش که نماد زن ایرانی و روح حیات و زندگیست، دچار تحول در شخصیت و بینش میشود.
🔻 فرزندش که در اثر بیمهری و رهاشدن توسط پدر بی عاطفه، خود محورش، به اوتیسم دچار شده، در فضای عاطفی و سنتی خانواده ایرانی، به کلام میآید و رو به بهبودی مینهد.
🔻 این فیلم برخلاف آثار زنانه سینمای ایران که عموما زن ایرانی را رنجور و ستمدیده و محروم بازنمایی میکند، زن غربی را دقیقا مفلوک و خالی از عشق و مورد بیمهری جهان مردانه غربی می نمایاند و فرزند دورگه زن قصه را نماد انسان رهاشده غربی نشان میدهد که چون آیین و سنتی ندارد و در جهان سرمایهداری بیپشتوانه است، در وقت بیماری بی تکیهگاه رها میشود.
🔻 اما وقتی به آیین و سبک زندگی ایرانی پناه میآورد، به زندگی بازمیگردد و سلامتی خود را بازمییابد.
🔻 داستان همچنین به دو تقابل جهان مادی و معنوی، با موضوع قرار دادن ارثیه باارزشی که پدردختر برایش به جا نهاده میپردازد.
🔻 این ارثیه یک قطعه قبر در حرممطهر رضوی است که به اصرار پدر به عنوان معمار موروثی حرم مطهر، به عنوان بهترین میراثش به تنها دخترش به ارث برسد. قبر به معنای پایان حیات مادی در غرب، نقطه نهایی همه چیز است و در جهان معنا آغاز حیات ابدی، که در بهترین مکان یعنی در جوار ملکوتی امام معصوم به دختر مرد، یعنی عزیزترینش ارث میرسد. این منظر حتی ارزش دختر در منظر فرهنگ اسلامی را به رخ میکشد، درحالیکه ارث پسر، مایملکمادی پدر است.
🔻 تمامی مولفههای فرهنگ سنتی ایرانی که با اسلام هم درآمیخته، چون خانه سنتی، شغل خانگی، روابط همسری گرم، عشق پدر ایرانی به فرزندان، شادابی و سرزندگی زن ایرانی، عشق و محبت بیدریغ زن ایرانی به دخترخاله خارج نشینش، میراث خانوادگی، زیارت حرم و... همگی مولفههایی است که سینمای ایران میتواند با اتکا به آن ، ایران اسلامی را به جهان معرفی کند و بدون قرار قبلی در نمایش این مولفهها موفق بود. زن ایرانی به عنوان روح تمدن و مولد فرهنگ نیز نقطه عطف این فیلم و روشن کننده چراغ زندگی، بر ارزش عناصر فرهنگی تمدن اسلامی_ ایرانی در این فیلم افزوده است./ بانوی تمدنساز
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|
پروین صالحی در گفتگو با رویداد ۲۴
🔸🔸 کشور باید در حوزه حجاب و متناسب با طیفهای مختلف بیحجابان، برنامهریزی متناسب قانونی داشته باشد
🔻 عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: اینکه اکثریت نمایندگان به اصل هشتاد و پنجیشدن این لایحه رای دادند، به هیچ وجه شانه خالیکردن از بار مسئولیت و یا اینکه توپ را در زمین عدهای دیگر بیندازند، نبود. اصل هشتاد و پنجیشدن برخی موضوعات، یک کار معقول و قانونی در مجلس است و ما در موضوعی مثل حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هم از این امکان بهره بردیم.
🔻 وی افرود: موضوع عفاف و حجاب در کشور ما، ارزش هم نیست، بلکه یکی از واقعیتهای حکومت است و از اینرو کشور باید روی این موضوع، برنامهریزی داشته باشد. از طرفی، افرادی هم که حجاب را رعایت نمیکنند، همه در یک گروه قرار ندارند، یعنی یکسری از آنها از روی ندانستنها روی به چنین کاری آوردند که باید با این افراد، کار فرهنگی کرد. از سوی دیگر، عدهای از بیحجابان، مهرههای دشمن هستند که میباید با آنها شدیدا برخورد کرد. یکسری از افراد بیحجاب و ترویجکننده هم، سلبریتیها هستند که عقدههای نمایشگری در وجودشان است. پس با این گروهها باید برخورد متناسب داشت.
🔗 |مطالعه متن کامل|
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|