🌸 در بحارالانوار، جلد ۷۵ آمده که امام موسیبنجعفر (علیهالسّلام) میفرمایند: «إنّ خواتیم اعمالکم قضاء حوائج اخوانکم»، همانا به تحقیق، مُهر قبولی همهی اعمال شما، برآوردن نیازها و حوائج برادرانتان هست، «و الاحسان الیهم» و نیکی کردن به آنها.
🌷 اگر میخواهید به اعمالتان مهر قبولی بخورد، باید حوائج برادرانتان را برآورده کنید. کسی نباشد که بد گیر باشد و ما به روی خودمان هم نیاوریم.
🌸 عزیزدلم، بعد از انجام واجبات الهی و ترک محرّمات؛ یاد دیگران بودن، دست دیگران را گرفتن و کمک به دیگران کردن خیلی اهمیّت دارد.
🌷 اگر بناست دو دست لباس برای فرزندم بگیرم، امسال یک دست بگیرم و به دیگران کمک کنم. لذّتش بیشتر است.
🌸 فرمودند: «و الاحسان الیهم ما قدرتم و إلّا ...» همانقدر که میتوانی کمک کنی. یعنی اینطور نگوییم که آقا، من خودم گرفتار هستم.
🌷 «و إلّا لم یقبل منکم عملٌ» و إلّا یعنی یقین بدانید جز این نیست، هیچ عملی از شما پذیرفته نمیشود.
🎤 درس اخلاق آیةاللّه قرهی، فروردین۱۳۹۷
#نکته_اخلاقی
🌸 پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
💎هر که نعمت خداوند عز و جل را فقط در خوراک یا نوشیدنی یا پوشاک ببیند ، بی گمان عملش کوتاه و عذابش نزدیک باشد.
📚 کافی، ج۲، ص۳۱۵
🍀 امام علی علیه السلام:
🍃دورترین مردم از موفقیت، کسی است که شیفته سرگرمی و شوخی است.
📚غررالحکم
@rooshanfekr
🌟امام على عليه السلام
💎«مَن قَلَّ أكلُهُ صَفا فِكرُهُ»
💎«هر كه كم خورد ، انديشه اش روشن و زلال مى گردد»
📚غرر الحكم، ح8462؛ دانشنامه قرآن و حديث: ج4، ص356
@rooshanfekr
💠️ رغبت، میوهی محبّت است، محبّت میوهی معرفت و معرفت میوهی عبادت.
🔻عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻
🔸مودّت میوهی محبّت است. مودّت همان موادّی است که دوستان اهل بیت علیهم السّلام با آن ساخته شدهاند.
🔸وقتی حضرت رضا علیه السّلام وارد نیشابور شدند، هر یک از علما و شخصیتهای سرشناس از حضرت علیه السّلام تقاضا کردند مهمان آنها شوند و به خانهی آنها تشریف ببرند. حضرت علیه السّلام فرمودند: من افسار شتر را رها میکنم، در هر منزلی که شتر زانو زد و نشست، من به آنجا میروم. یک پیرزن فقیر وقتی این را شنید، به خود گفت شاید شتر حضرت جلوی خانهی من زانو بزند و حضرت علیه السّلام به خانهی من تشریف بیاورند، لذا خانهاش را آب و جارو کرد و سماورش را آتش کرد و به انتظار نشست. شتر حضرت علیه السّلام جلوی خانهی همین پیرزن زانو زد و حضرت علیه السّلام مهمان او شدند. قربان این شاید که از هزارها یقین بهتر است. این شاید مال محبّت است. محبّت چیست که شایدش از یقین بهتر است؟
🔸رغبت، میوهی محبّت است، محبّت میوهی معرفت و معرفت میوهی عبادت.
🔸نور ثمرهی محبّت است.
🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺
#محبت
@rooshanfekr
🌟آیت الله جوادی آملی:
💎صحنه دل، مايل به سوی حق است و هر علاقهای به غير خدا غباری است بر آيينه دل. جان غبار آلوده و گرد گرفته راهی به حريم خدا ندارد!
🆔 @rooshanfekr
🌟 آیت الله بهجت(ره):
💎«با توجه به عیوب خویش و اصلاح
آنها، فرصت رسیدگی به حساب
هرروز خود را نداریم، چه رسد
به حساب مردم!»
📕در محضر بهجت/ج2
@rooshanfekr
پروفسور سمیعی:
تأثیری که
دعا کردن بر سلامت مغز دارد،
با هیچ چیز قابل مقایسه نیست
در اتاق ایشان
به زبان فارسی و آلمانی نوشته شده:
در طول روز دعاکنید،
حتی اگرشده برای ده دقیقه..
🆔 @rooshanfekr
💎راز طول عمر💎
س. راز طول عمر علماء و مراجع چیست؟
ج.سبک زندگی سالم اسلامی
آیت الله نوری همدانی در دیدار احیاگران طب اسلامی گفت:
🔷ما با طب اسلامی فاصله گرفته ایم
🔷من خودم را با طب اسلامی درمان می کنم
🔷 حدود 50 سال است نیازی به بیمارستان ندارم . الان هم سالم هستم.
👇طول عمر👇
🎾آیت الله سید حسن طباطبایی(ره): 105سال
🎾آیت الله محمدعلی اراکی: 100 سال
🎾آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی:98 سال
🎾آیت الله وحید خراسانی: 96 سال
🎾آیت الله مرعشی نجفی(ره): 95سال
🎾آیت الله ابوالقاسم خویی (ره): 94 سال
🎾آیت الله سید تقی طباطبایی قمی: 93سال
🎾آیت الله سید محمد شاهرودی: 93 سال
🎾آیت الله سید محمد صادق روحانی: 90 سال
🎾آیت الله نوری همدانی: 91 سال
🎾آیت الله مکارم شیرازی: 90 سال
⭕️علت طول عمر این علمای بزرگوار چه چیز می تواند باشد؟
⭕️این علمایی که نه به اصطلاح امروزی ورزشی می کنند، نه پایبند به این نظام بهداشتی جدید هستند!
👌علتش چه چیزی می تواند باشد جز این که این بزرگواران پایبند به سبک زندگی سالم اسلامی هستند.
که عمده ترین آن رعایت تغذیه سالم، آرامش و نیایش است.
✅کانال کافیه نکته های ناب
┏━━━✨❣❤️❣✨━━┓
💐 @rooshanfekr 💐
┗━━━✨❣❤️❣✨━━┛
💎لایَتْرُکُ الناسُ شَیْئاً مِنْ أَمْرِ دینِهِم لاستِصْلاحِ دُنیاهُم اِلاّ فَتَحَ اللّهُ عَلیهِم ما هُوَ أضرُّ مِنْه .
💎مردم چیزى از امور دینشان را براى نفع دنیایشان ترک نمى کنند مگر آن که خداوند زیانبارتر از آن را به رویشان خواهد گشود.
📚نهج البلاغه , حکمت 106
@rooshanfekr
💎مَثَلُ الدُّنیا کَمَثَل الْحَیّةِ, لَیِّنٌ مَسُّها, وَالسَّمُّ النّاقِعُ فى جَوْفِها, یَهوى الَیْها الْغِرُّ الْجاهِل , وَ یَحْذَرُها ذُو اللُّبِ الْعاقِل .
💎دنیا همانند مار است , لمس کردن آن , نرم و ملایم است اما درونش از زهر آکنده است , لذا فریب خورده نادان به آن میل پیدا مى کند وهوشیار عاقل از آن حذر مى کند.
📚نهج البلاغه , حکمت 119
@rooshanfekr
💎احْذرُوا الدُّنیا فانَّها غَدَّارَةٌ خَدُوع ٌ, مُعطیَةٌ مَنُوْع ٌ, مُلْبِسَةٌ نَزوع ٌ, لایَدومُ رَخاؤُها, وَ لایَنْقَضى عَناؤُها, وَ لایَرْکُدُ بَلاؤُها
💎از زرق و برق دنیا برحذر باشید که دنیا خیانتکارى است فریبنده و نیرنگباز, بخشنده اى است منع کننده , پوشنده اى است برهنه سازنده ,آرامش آن بى دوام , مشکلاتش بى پایان و بلاهایش قطع ناشدنى است .
📚نهج البلاغه , خطبه 220
@rooshanfekr
💎الدُّنیا سَمٌّ یأَکُلُهُ مَنْ لایَعْرِفُه .
💎دنیا, زهرى کشنده است هر که نشناسدش آن را مى خورد.
📚(غرر الحکم , ج 1 ص 69 ح 1452
@rooshanfekr
💎الدُّنیا غَنیمةُ الحَمْقى .
💎دنیا, غنیمت (و دست آورد) احمق هاست .
📚(غرر الحکم , ج 1 ص 53 ح 1153
@rooshanfekr
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
۳۷۱ج سوم تفسیرنکته های ناب.MP3
2.76M
#تفسیر_امروزی_نکته_های_ناب
💎صفحه۳۷۱جلسه سوم
💎شرح ۱۰۳صفت از صفات مومن؛لاسباب، لاحسود، لابخیل، هشاشا بشاشا
✅کانال قدیمی نکته های ناب درتلگرام و سروش وایتا
@rooshanfekr
#همنشینی با شهدا
❇️ حسین خرازی نشست ترک موتورم🏍 بین راه، به یک نفربر پی ام پی، برخوردیم که در آتش🔥 می سوخت.
*فهمیدیم یک بسیجی داخل نفربر گرفتار شده و دارد زنده زنده می سوزد؛ من و حسین آقا هم برای نجات آن بنده ی خدا با بقیه همراه شدیم.
گونی سنگرها را برمی داشتیم و از همان دو سه متری، می پاشیدیم روی آتش🔥 جالب این بود که آن عزیزِ گرفتار شده، با این که داشت می سوخت، اصلا ضجه و ناله نمی زد و همین پدر همه ی ما را درآورده بود!
بلند بلند فریاد می زد:
خدایا! الان پاهام داره می سوزه! می خوام اون ور ثابت قدمم کنی☝️
*خدایا!* الان سینه ام داره می سوزه😭 این سوزش به سوزش سینه ی حضرت زهرا نمی رسه
خدایا! الان دست هام سوخت، می خوام تو اون دنیا دست هام رو طرف تو دراز کنم🤲 نمی خوام دست هام گناه کار باشه!
*خدایا!* صورتم داره می سوزه! این سوزش برای امام زمانه♥️ برای ولایته *اولین بار "حضرت زهرا" این طوری برای ولایت سوخت!*
آتش که به سرش رسید، گفت:
خدایا! دیگه طاقت ندارم، دیگه نمی تونم، دارم تموم می کنم. لااله الا الله😭
*خدایا!* خودت شاهد باش! خودت شهادت بده آخ نگفتم😭
آن لحظه که جمجمه اش ترکید💥 من دوست داشتم خاک گونی ها را روی سرم بریزم! بقیه هم اوضاعشان به هم ریخت.
🌸حال حسین آقا از همه بدتر بود. دو زانویش را بغل کرده بود و های های گریه می کرد😭 و می گفت:
خدایا! ما جواب اینا را چه جوری بدیم⁉️ ما فرمانده ایناییم؟ اینا کجا و ما کجا؟ اون دنیا خدا ما رو نگه نمی داره بگه جواب اینا رو چی می دی؟
زیر بغلش را گرفتم و بلند کردم و هر طوری بود راه افتادیم. تمام مسیر را، پشت موتور، سرش را گذاشت روی شانه ی من و آن قدر گریه کرد که پیراهن و حتی زیر پوشم خیسِ اشک شده بود.
👌 قبل از خواب، برای خواندن نماز شب، نیّت کنید
🔸عَنْ عَلِيٍّ علیه السلام أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله قَالَ: مَنْ أَرَادَ شَيْئاً مِنْ قِيَامِ اللَّيْلِ فَغَلَبَتْهُ عَيْنَاهُ حَتَّى يُصْبِحَ، كَانَ نَوْمُهُ صَدَقَةً مِنَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ يُتَمِّمُ اللَّهُ قِيَامَ لَيْلَتِهِ.
🔹امیرالمؤمنین علیه السلام از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل می کند که فرمود: هرکس قصد کند پاسی از شب برای عبادت بیدار شود، امّا خواب بر چشمانش غلبه کند و تا صبح بخوابد، خواب چنین فردی برای او از جانب خداوند، صدقه محسوب می شود و خداوند بیداری آن شب را برای او منظور می نماید.
📚بحار الأنوار ، ج87، ص173 به نقل از دعائم الاسلام
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
⚠️ کسی را به خاطر قرض از خانهاش نباید بیرون کرد
🔹 شیخ صدوق رحمه الله روایت کرده است:
✍ ۳۷۱٥- رَوَى إِبْرَاهِيمُ بْنُ هَاشِمٍ أَنَّ مُحَمَّدَ بْنَ أَبِي عُمَيْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ كَانَ رَجُلًا بَزَّازاً فَذَهَبَ مَالُهُ وَ افْتَقَرَ وَ كَانَ لَهُ عَلَى رَجُلٍ عَشَرَةُ آلَافِ دِرْهَمٍ فَبَاعَ دَاراً لَهُ كَانَ يَسْكُنُهَا بِعَشَرَةِ آلَافِ دِرْهَمٍ وَ حَمَلَ الْمَالَ إِلَى بَابِهِ فَخَرَجَ إِلَيْهِ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عُمَيْرٍ فَقَالَ مَا هَذَا قَالَ هَذَا مَالُكَ الَّذِي لَكَ عَلَيَّ قَالَ وَرِثْتَهُ قَالَ لَا قَالَ وُهِبَ لَكَ قَالَ لَا قَالَ فَقَالَ فَهُوَ ثَمَنُ ضَيْعَةٍ بِعْتَهَا قَالَ لَا قَالَ فَمَا هُوَ قَالَ بِعْتُ دَارِيَ الَّتِي أَسْكُنُهَا لِأَقْضِيَ دَيْنِي فَقَالَ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عُمَيْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ حَدَّثَنِي ذَرِيحٌ الْمُحَارِبِيُّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: لَا يُخْرَجُ الرَّجُلُ عَنْ مَسْقَطِ رَأْسِهِ بِالدَّيْنِ ارْفَعْهَا فَلَا حَاجَةَ لِي فِيهَا وَ اللَّهِ إِنِّي مُحْتَاجٌ فِي وَقْتِي هَذَا إِلَى دِرْهَمٍ وَ مَا يَدْخُلُ مِلْكِي مِنْهَا دِرْهَم.
🔸 محمد بن ابى عمیر رضوان الله علیه (فقیه بزرگ شیعه، و از اصحاب امام رضا علیه السلام) که پارچه فروش بود ورشکست شد و مالش را از دست داد. (شاید بعد از غرامت سنگین زندان هارون عباسی ملعون؛ آنگونه که در رجال کشی آمده است) او از مردی ده هزار درهم طلب داشت. مرد بدهکار که از وضع او اطلاع یافت خانه مسکونی خود را به ده هزار درهم فروخت و مال را به در خانه او آورد، محمد بن ابى عمیر بیرون آمد و مال را دید و پرسید: این چیست؟ گفت: این مالی است که از من میخواستی. محمد گفت: این را از کجا آوردهای؟ آیا ارث به تو رسیده؟ گفت: نه. پرسید: کسی به تو بخشیده؟ گفت: نه. پرسید: مزرعهای داشتی و فروختی؟ گفت: نه. پرسید: پس از کجاست؟ گفت: خانهای داشتم که در آن زندگی میکردم آن را فروختم که دینم را ادا کنم. محمد بن ابى عمیر سر بر آورد و گفت: ذریح محاربی از امام صادق علیه السلام مرا حدیث کرد که: «کسی را برای دِین از محل سکونتش [یا زادگاهش] بیرون نمیکنند.» این پول را بگیر من بدان نیاز ندارم، و به خدا سوگند که اکنون من حتی به یک درهم هم محتاجم ولی از این پول حتی یک درهم هم وارد منزلم نخواهم کرد.
📚 من لا یحضره الفقیه، تألیف شیخ صدوق، جلد ۳، صفحه ۱۹۰
📚 علل الشرائع، تألیف شیخ صدوق، جلد ۲، صفحه ۵۲۹
#کتاب_من_لا_یحضره_الفقیه #کتاب_علل_الشرائع
عبودیت یعنی راه فنا در پیش گرفتن :
عبودیت این است که: انسان راه فنای خود را در پیش بگیرد. این راه اگر به آخر برسد، اگر انسان از خود برهد و نجات پیدا بکند و در آخر از او خبرى نماند. آن وقت عبودیت بکمال خود رسیده که انسان از خود بطور کلى خلاص شده و در آنجا به جوار حق با لقاء حق رسیده است.
تکرار می کنم عبودیت، راه فنا را در پیش گرفتن است، خود را فانى کردن، از خود گذشتن، از خودى خلاص شدن، خودى ها را نادیده گرفتن، هرچه دلم می خواهد عکسش را انجام دادن، هرچه «من» می خواهم با «من» به مقابله برخاستن، هرچه نفس می خواهد، نفس را کوبیدن است، غیر از این چیزى نیست.
امام صادق علیه السلام در مصباح الشریعه درباب جهاد و ریاضت ﻣﻴﻔﺮﻣﺎﻳﺪ;
خوشا بحال آن کسى که براى نیل به حق با نفسش و با هرچه دلش می خواهد مبارزه بکند، مجاهدت بکند، جهاد بکند با نفسش و خواسته های خودش. بعد مى فرماید: عجیب بیانى است! من گاهى فکر می کنم این جمله امام صادق علیهالسلام را بدهند به همه مؤمنین و بگویند با همین عقل و درک فعلى خودتان در این جمله دقت کنید: هر کس شکست بدهد جُند نفسش را، جند خواسته هایش را، این آدم به رضا الله به رضاى خدا نائل شده اﺳﺖ,
ﺁﻳﺖ اﻟﻠﻪ ﻣﺤﻤﺪﺷﺠﺎﻋﻲ ﺭﺣﻤﻪ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ
مقالات
#عبودیت
درد فیلسوف و عارف :
درد فيلسوف دردمند، درد دانستن است .
او می خواهد حقيقت را بشناسد ...
اما درد عارف ، درد رسيدن و يکی شدن و محو گشتن است .
درد فيلسوف که او را از سايرين متمايز می گرداند ،
اعلام نياز فطرت دانستن است ،
اما درد عارف که عشق و جاذبه است ،
اعلام نياز فطرت عشق است ...
عارف می خواهد پرواز کند و تا حقيقت را با تمام وجود خويش لمس نکرده آرام نمی گيرد .
کسانی که به خود آگاهی رسيده اند می دانند "من" و "خود واقعی" چيست ،
فيلسوف ، من و خود واقعی را روح و جان می داند ،
لکن عارف برآن اعتراض دارد !
عارف میگوید :
"خود" و "من واقعی" خداست ،
در مرتبه ای از مراتب ، اين روح و جان تعيّن است و عارف با شکستن اين تعينات ،
"خود واقعی" را در می يابد ،
آنچه را که فيلسوف خود و من واقعی می داند درنظر و عقيده عارف ،
مظهری است از خود و روح واقعی ...
کسی که می خواهد به خود واقعی برسد بايد فانی شده و تعينات را درهم شکند !
و اثری از جان و روح نبيند ،
اين قطره جدا شده از دريا بايد به دريا پيوندد و محو شود ،
در اين مقام است که می تواند خود و من واقعی را دريابد .
منبع:کتاب انسان در قرآن
شهید مطهری
صفحه70
#عرفان_فلسفه
#حرکت_به_سوی_تعالی
هر چقدر به تعالی بیشتر نزدیک شوید ،دیگران را بیشتر از دست می دهید.
در سفر زندگی و حرکت به سوی تعالی و کمال، منتظر از دست دادن دیگران ،حتی نزدیکترین اطرافیانتان باشید .چون آنان شما را فردی معمولی، تحت سلطه و برای خود می خواهند ،نه آن چیزی که خود واقعی شماست .
مرز محبت و دوستی آنان با شما تا جاییست که مطابق خواست و نظر آنان حرکت می کنید نه آنچه برابر با سرشت و فطرت درونی شماست .بنابراین هر وقت احساس کردند شما می خواهید خود واقعی تان باشید ، مخالفت ها و کار شکنی ها را با شما شروع تا شما را از رسیدن به جایگاه واقعی خودتان دور کنند ،چرا که رسیدن به جایگاه واقعی خودتان همان و پایان یافتن سلطه جویی آنان همان.
برگرفته از متن ترجمه شده انگلیسی
شاهد ذهنت باش
از ذهنت بیرون بیا.
شاهد ذهنت شو؛
تمامی رفت و آمدهایش را تماشا کن.
بخشی از آن ترافیک نباش؛
کنار جاده بایست ،
زیرا "تو" ذهن نیستی.
زمانی که این جمله تجربه ات شد ،
که تو ذهن نیستی ،
دیگر مسئله ی زاده شدن در یک مسیر تکراری بيهوده درمیان نیست.
این ذهن و هویت گرفتن با ذهن است که سبب حرکت تکراری در یک حلقه است.
هویت نگیر.
تو نه بدن هستی و نه ذهن.
تو فقط آن "شاهد "خالص هستی.
این روشی ساده است ، ساده ترین روش برای بزرگترین تجربه ،
میانبر ترین راه هاست.
هرگاه وقت داری ، از هر فرصتی استفاده کن ، به هیچ وضعیت بدنی خاصی نیاز نیست ،
فقط یک "شاهد "بمان،
شاهد خیال ، حالات ، و شاهد افکاری که در ذهن گذر می کنند.
فقط با شاهد بودن،
ذهن از بین می رود.
#سکوت
#ذهن
#مراقبه
@sserfan
نهج البلاغه معجونی تمام نشدنی:
📚نهج البلاغه
📝حکمت۳۲۸
🚨إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ فَرَضَ
🚨فِي أَمْوَالِ الْأَغْنِيَاءِ أَقْوَاتَ الْفُقَرَاءِ
🚨فَمَا جَاعَ فَقِيرٌ إِلَّا بِمَا مُتِّعَ بِهِ غَنِيٌّ
🚨وَ اللَّهُ تَعَالَي سَائِلُهُمْ عَنْ ذَلِكَ
✅همانا خداي سبحان
📢روزي فقراء را در اموال سرمايه داران قرار داده است،
♣️پس فقيري گرسنه نمي ماند جز به كاميابي توانگران،
😡و خداوند از آنان نسبت به گرسنگي گرسنگان خواهد پرسيد.
✅کانال کافیه نکته های ناب
┏━━━✨❣❤️❣✨━━┓
💐 @rooshanfekr 💐
┗━━━✨❣❤️❣✨━━┛
💠آیت الله سید علی قاضی (ره)💠
چهل سال است که دم از پروردگار زدهام، چند مرتبه خواستند مرا بکشند، خدا کمکم کرد. در این مدت نه خوابی دیدهام، نه مکاشفهای، نه رفیقی، نه همدردی. چهل سال است که در را میکوبم و خبری نیست. هرچه باداباد، در بحر جنون پا میزنم، امشب کشفی نصیبم شد، شد! نشد، نشد. امشب خوابی دیدم، دیدم! ندیدم، ندیدم. من معرفت خودش را میخواهم.
📚منبع: ستارگان سپهر سلوک
«سبک زندگی اسلامی»
«Islamic life style»
امام خامنهای:
«هر کشوری که در آن بنیان خانواده مستحکم باشد، بسیاری از مشکلات آن کشور، به برکت خانواده، برطرف میشود یا اصلاً بوجود نمیآید.»
@rooshanfekr