May 11
عکسهایی از تعزیهخوانی رویان در دهه ۶۰ شمسی است که در مجاورت بنای حسینیه قلعه برگزار شده است.
_________
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
یکی از آئینهای محرم در رویان همانگونه پیشتر عنوان شد " آئین عَلَمبندان" بود که در روز پنجم محرم انجام میگرفت. بعد از ظهر همان روز دستهای با عنوان " دسته عَلمجمع کنی" این عَلمها را از منبرخانههای رویان جمع آوری میکرد.
تصویر فوق مربوط به حاج موسی جعفری و سید مرتضی رضوی مداحان قدیمی رویان است. آنها مسئول جمع آوری عَلَمهای دسته علمجمع کنی قلعه بودند.
گردآ وری اطلاعات :محسن شاکری
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
آقای علی بختیاری از تعزیهخوانهای قدیم رویان است. ایشان در ۲دههی اخیر سرپرستی تعزیهخوانی رویان را برعهده دارند.
"مجموعه نسخههای تعزیهخوانی رویان" اثر بسیار ارزشمندی است که آقای بختیاری از نُسَخ تعزیهخوانی ادوار گذشتهی رویان جمع آوری و در دسترس علاقهمندان به این هنر آئینی قرار دادهاند.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
تصویر مرحوم عبدالحسین گلپرور تعزیهخوان باسابقهی رویان است.
ایشان در دههی ۵۰شمسی مسئولیت برپایی تعزیهخوانی رویان را برعهده داشتند.
مرحوم گلپرور از تعزیه گردانها و موافقخوانهای فعال مجالس تعزیهخوانی بهشمار میآمدند که برای خلق آئینهای عاشورایی در شهرستان شاهرود زحمات زیادی کشیدند.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
تصویری از مرحومان محمد عامری (آقا عزیز) و آقا محمد ابراهیم عرب عامری است که در دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی هنر تعزیهخوانی را بعد از مرحوم یوسفعلی خان در کنار آقاحسین آقاقنبر (تعزیه گردان) در رویان احیاء کردند.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
عکس متعلق به حجت عامری فرزند ملارضا؛ قاری، مداح و تعزیهخوان قدیم رویان است. ایشان علاوهبر موارد بالا با هنرهای دیگری از جمله صحافی کتاب، چینی بند زنی نیز آشنایی داشتند.
مرحوم عامری مدتی عضو شورای رویان بودند و مسجد امام حسین(ع) واقع در آرامستان رویان نیز یادگاری بهجای مانده از پدرشان ملارضا است.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
📣 فراخوان ارسال عکس از مراسم تعزیه خوانی رویان
باسلام
مخاطبین گرامی؛ در حال حاضر مشغول نگارش و تدوین فصل " آئینهای ملی و مذهبی" در کتاب رویان: جامعه و فرهنگ هستم. در بخش مربوط به آئینهای مذهبی و بحث مهم تعزیهخوانی، به عکسهایی از مراسم تعزیهخوانی رویان در سالهای اخیر نیازمندم. عکسهای متعددی از این مراسم در دسترس بنده هست، اما هرکدام به دلیل ایراداتی که دارند مناسب جانمایی در کتاب نیستند.
شما همراهان گرامی میتوانید در صورت داشتن عکس یا عکسهایی جدید از مراسم تعزیه خوانی رویان، آنها از طریق راه ارتباطی زیر برای بنده ارسال نمایید.
راه ارتباطی: @Ma24400
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
May 11
چوب خط، چوخط، چوبخد، قطعه چوبی به طول ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر بود که در گذشته برای نگهداشتن حساب افرادی که نسیه خرید میکردند بیشتر در قصابیها رواج داشت.
طرز استفاده از چوب خط به این صورت بود که پس از هربار خرید، فروشنده بریدگیای با خط به لبه چوب ایجاد میکرد. مبنای تسویه حساب نیز تعداد خطهای روی چوب بود.
🔸تصویر چوبخط تهیه شده توسط آقای رضا شعبانی، قصاب رویان است.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
بر اساس صورتجلسه مورخ ۲۰ اردیبهشتماه ۱۳۶۹شمسی، در راستای برنامه پنجاه ساله بازسازی کشور در دولت سازندگی حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی، در جلسه با حضور بخشدار بخش مرکزی، دهیار و اعضای شورای رویان و عدهای از معتمدین درخواست تاسیس دهیاری خودکفا در رویان مطرح گردید.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
نامهی شکرالله یاور فوج عرب و دیگری در سال ۱۲۷۵ هجری قمری به دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار (۱۷۰ سال پیش) به محمد ابراهیم خان حاکم بسطام مبنی بر واگذاری قریه رویان به عنوان مواجب محلی وی است که نشان از اهمیت و جایگاه رویان در دوره زمانی مذکور دارد.
در دوره حکومت ناصر الدین شاه قاجار، میزان مالیات نقدی رویان 54 تومان و 350/6 دینار و مالیات جنسی 15خروار غلّه بوده است. بر همین اساس جمعیت رویان در این دوره، 579 نفر شامل 188مرد، 207 زن، 90 پسر و 94 دختر تعیین شده است. در رویان یک باب مسجد، یک باب تکیه، یک باب مدرسه مخروبه، یک باب حمام، 146 جریب باغات که 56جریب بایر و مابقی دایر، دو رشته قنات که یک قنات دایر و یک قنات بایر و یک آسیاب جاری قرار داشت.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
نامهی شکرالله یاور فوج عرب و دیگری در سال ۱۲۷۵ هجری قمری به دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار (۱۷۰ سا
📖 ملاحظاتی چند در مورد گزارش فوق که مربوط به دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار است
✍️ مصطفی عرب عامری
✔️ مسجد ذکر شده در این سند، مسجد جامع فعلی رویان است که در آن زمان بهشکل مسجدی کوچک بوده است. در این سند به یک باب تکیه در رویان اشاره شده که منظور همان تکیه ده است.
حمام مذکور در سند هم حمام ده است که امروزه بازسازی شده است. در این سند به یک مدرسه مخروبه نیز اشاره شده است که مکان فعلی آن به درستی معلوم نیست اما احتمال میرود در مکان فعلی مدرسه ابتدایی امام زمان (عج) واقع بوده است که البته به نظر نگارندهی این سطور این مدرسه احتمالا در محلی نزدیک به میدان امام حسین(ع) فعلی یا یکی از کوچههای اصلی رویان (کوچهی صانعیها، کوچه بالا، کوچه لنگر) واقع شده بود.
قنات عربعلیخان که مظهر آن در حدود منطقهی مخابرات فعلی است، نیز قنات جاری رویان بود.
✔️ نکتهی مهم این است که در این گزارش به مسجد قلعه که ساخت بنای اولیهی آن با توجه به لوح گچی به جای مانده در آن به دورهی فتحعلی شاه قاجار باز میگردد، اشارهای نشده است. یا از تکیهی قلعه که قدمتی مربوط به همین دوره دارد نیز سخنی نیامده است که دلیل آن را در ادامه شرح خواهم داد.
✔️ با توجه به اسناد بهجای مانده از دورهی قاجار، ده رویان از کوچهی صانعیها ( در گذشته به دلیل اسکان اعراب مهاجر به کوچهی عربها نیز معروف بود) شروع میشد و میدان امام حسین (ع) فعلی هستهی مرکزی این روستا بهشمار میآمد. کوچه بالا (کوچه مسجد جامع فعلی) و کوچهی راه شاهرود (کوچه منتهی به روستای یونس آباد) در کنار کوچهی لنگر (روبروی صندوق قرض الحسنه) ۴ کوچهی اصلی روستا را در آن دوره تشکیل میدادند.
منطقهی قلعه با ۸ برج و دیوارهایی مرتفع مشتمل بر مسجد، تکیه، باغ و... حداقل تا اواخر دورهی قاجار جزو ده رویان بهشمار نمیآمد و به مرور زمان در دورههای بعد، به رویان الحاق گردید.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
باسلام
در روزهای آتی قصد دارم ابزار و وسائل قدیمی که در گذشته مورد استفاده مردم رویان بوده است را به اشتراک بگذارم.
همراهان عزیز، شما نیز میتوانید در صورت داشتن ابزار قدیمی، عکسی از آن را برای بنده ارسال نمایید.
May 11
ظرف روغن، وسیلهای که در گذشته روغن مصرفی را که اغلب دنبه و روغن زرد بود در آن نگهداری و در جای خنک آویزان میکردند.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
دوری ظرفی است معمولاً دایره شکل، کم عمق، دارای کف صاف و پهن که در قدیم بهمنظور صرف غذا از آن استفاده میشد.
دوری موجود در عکس بالا، مربوط به دورهی قاجار است.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
کَندو، پیکره گلی بلندبالایی با شکم ورآمده که حکم یک سیلوی گندم خانگی را داشت و محلی برای ذخیره گندم یک خانواده بود. ارتفاع کندو گاهی به ۲ متر نیز میرسید. پیکره کندو را از گل نپخته آماده می کردند این گل ها اما آن چنان باید ورز خورده باشند که به قول استادکارهای قدیمی روغن پس بدهند. تنها با این شیوه است که گل مثل خمیر به فرمان دست تنور مال درمی آمد.
🔹تصویر فوق کندویی در منزل قدیمی متعلق به ملاعباس مومن علی واقع در رویان است.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
سماور زغالی یکی از صنایع دستی قدیمی و بسیار زیبایی است که استفاده از آن در گذشته بین مردم رویان نیز متداول بود. اما امروز بیشتر کاربردی دکوری در خانهها دارد.
از مهم ترین بخش های این نوع سماور میتوان به بدنه، آتشدان و مخزن سماور اشاره کرد.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
چراغ گردسوز نوعی چراغ است که در گذشته برای روشنایی منازل کاربرد داشت. ماده سوختنی این چراغ نفت است.
🔹چراغ گردسوز موجود در عکس مربوط به یکی از منازل رویان است که قدمتی حدود ۱۰۰ سال دارد.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang