رویان؛ جامعه و فرهنگ
قابل توجه همراهان گرامی با سلام به منظور تکمیل فصل مربوط به خوراک و پوشاک در کتاب مربوط به رویان، نی
سلام و عرض ادب
تشکر از سرکار خانم مهین دخت و معصومه عامری که غذاهای سنتی را آماده و عکس آن را ارسال کردند.
از بین عنواین غذاها هنوز تصویری از غذای قدیمی "کلکوت" به دست بنده نرسیده است. چنانچه همراهان گرامی تمایل داشتند پس از آماده سازی کلکوت، عکس آن را برای انتشار در کتاب ارسال نمایند.
با سپاس
May 11
تصویری از زنگوله شتر است که سالهای زیادیست در درون نخل رویان نصب میشود. این زنگوله نماد زنگ کاروان امام حسین (ع) را تجلی میکند.
_________
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
قابل توجه همراهان گرامی
با سلام
ضمن تشکر مجدد از عزیزانی که عکسهایی از غذاهای سنّتی رویان را ارسال کردند. در مرحله بعد نیازمند عکس از نانهای زیر هستم:
1⃣ وامالو ✅ (ارسال شد)
2⃣ نان کاک ✅ (ارسال شد)
3⃣ تفتان
4⃣ نان شیری
5⃣ نان پیاز
6⃣ نان زردو ✅ (ارسال شد)
در صورتی که هریک از نانهای فوق را در منزل آماده کردید، میتوانید عکس آن را به آیدی زیر ارسال کنید تا در کتاب با ذکر نام خودتان مورد استفاده و چاپ شود.
❇️ عکسهای ارسالی با کیفیت و به صورت افقی گرفته شود.
راه ارتباطی: @Ma24400
_________
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
May 11
عکسهایی از تعزیهخوانی رویان در دهه ۶۰ شمسی است که در مجاورت بنای حسینیه قلعه برگزار شده است.
_________
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
یکی از آئینهای محرم در رویان همانگونه پیشتر عنوان شد " آئین عَلَمبندان" بود که در روز پنجم محرم انجام میگرفت. بعد از ظهر همان روز دستهای با عنوان " دسته عَلمجمع کنی" این عَلمها را از منبرخانههای رویان جمع آوری میکرد.
تصویر فوق مربوط به حاج موسی جعفری و سید مرتضی رضوی مداحان قدیمی رویان است. آنها مسئول جمع آوری عَلَمهای دسته علمجمع کنی قلعه بودند.
گردآ وری اطلاعات :محسن شاکری
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
آقای علی بختیاری از تعزیهخوانهای قدیم رویان است. ایشان در ۲دههی اخیر سرپرستی تعزیهخوانی رویان را برعهده دارند.
"مجموعه نسخههای تعزیهخوانی رویان" اثر بسیار ارزشمندی است که آقای بختیاری از نُسَخ تعزیهخوانی ادوار گذشتهی رویان جمع آوری و در دسترس علاقهمندان به این هنر آئینی قرار دادهاند.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
تصویر مرحوم عبدالحسین گلپرور تعزیهخوان باسابقهی رویان است.
ایشان در دههی ۵۰شمسی مسئولیت برپایی تعزیهخوانی رویان را برعهده داشتند.
مرحوم گلپرور از تعزیه گردانها و موافقخوانهای فعال مجالس تعزیهخوانی بهشمار میآمدند که برای خلق آئینهای عاشورایی در شهرستان شاهرود زحمات زیادی کشیدند.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
تصویری از مرحومان محمد عامری (آقا عزیز) و آقا محمد ابراهیم عرب عامری است که در دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی هنر تعزیهخوانی را بعد از مرحوم یوسفعلی خان در کنار آقاحسین آقاقنبر (تعزیه گردان) در رویان احیاء کردند.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
عکس متعلق به حجت عامری فرزند ملارضا؛ قاری، مداح و تعزیهخوان قدیم رویان است. ایشان علاوهبر موارد بالا با هنرهای دیگری از جمله صحافی کتاب، چینی بند زنی نیز آشنایی داشتند.
مرحوم عامری مدتی عضو شورای رویان بودند و مسجد امام حسین(ع) واقع در آرامستان رویان نیز یادگاری بهجای مانده از پدرشان ملارضا است.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
📣 فراخوان ارسال عکس از مراسم تعزیه خوانی رویان
باسلام
مخاطبین گرامی؛ در حال حاضر مشغول نگارش و تدوین فصل " آئینهای ملی و مذهبی" در کتاب رویان: جامعه و فرهنگ هستم. در بخش مربوط به آئینهای مذهبی و بحث مهم تعزیهخوانی، به عکسهایی از مراسم تعزیهخوانی رویان در سالهای اخیر نیازمندم. عکسهای متعددی از این مراسم در دسترس بنده هست، اما هرکدام به دلیل ایراداتی که دارند مناسب جانمایی در کتاب نیستند.
شما همراهان گرامی میتوانید در صورت داشتن عکس یا عکسهایی جدید از مراسم تعزیه خوانی رویان، آنها از طریق راه ارتباطی زیر برای بنده ارسال نمایید.
راه ارتباطی: @Ma24400
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
May 11
چوب خط، چوخط، چوبخد، قطعه چوبی به طول ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر بود که در گذشته برای نگهداشتن حساب افرادی که نسیه خرید میکردند بیشتر در قصابیها رواج داشت.
طرز استفاده از چوب خط به این صورت بود که پس از هربار خرید، فروشنده بریدگیای با خط به لبه چوب ایجاد میکرد. مبنای تسویه حساب نیز تعداد خطهای روی چوب بود.
🔸تصویر چوبخط تهیه شده توسط آقای رضا شعبانی، قصاب رویان است.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
بر اساس صورتجلسه مورخ ۲۰ اردیبهشتماه ۱۳۶۹شمسی، در راستای برنامه پنجاه ساله بازسازی کشور در دولت سازندگی حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی، در جلسه با حضور بخشدار بخش مرکزی، دهیار و اعضای شورای رویان و عدهای از معتمدین درخواست تاسیس دهیاری خودکفا در رویان مطرح گردید.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
نامهی شکرالله یاور فوج عرب و دیگری در سال ۱۲۷۵ هجری قمری به دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار (۱۷۰ سال پیش) به محمد ابراهیم خان حاکم بسطام مبنی بر واگذاری قریه رویان به عنوان مواجب محلی وی است که نشان از اهمیت و جایگاه رویان در دوره زمانی مذکور دارد.
در دوره حکومت ناصر الدین شاه قاجار، میزان مالیات نقدی رویان 54 تومان و 350/6 دینار و مالیات جنسی 15خروار غلّه بوده است. بر همین اساس جمعیت رویان در این دوره، 579 نفر شامل 188مرد، 207 زن، 90 پسر و 94 دختر تعیین شده است. در رویان یک باب مسجد، یک باب تکیه، یک باب مدرسه مخروبه، یک باب حمام، 146 جریب باغات که 56جریب بایر و مابقی دایر، دو رشته قنات که یک قنات دایر و یک قنات بایر و یک آسیاب جاری قرار داشت.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
نامهی شکرالله یاور فوج عرب و دیگری در سال ۱۲۷۵ هجری قمری به دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار (۱۷۰ سا
📖 ملاحظاتی چند در مورد گزارش فوق که مربوط به دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار است
✍️ مصطفی عرب عامری
✔️ مسجد ذکر شده در این سند، مسجد جامع فعلی رویان است که در آن زمان بهشکل مسجدی کوچک بوده است. در این سند به یک باب تکیه در رویان اشاره شده که منظور همان تکیه ده است.
حمام مذکور در سند هم حمام ده است که امروزه بازسازی شده است. در این سند به یک مدرسه مخروبه نیز اشاره شده است که مکان فعلی آن به درستی معلوم نیست اما احتمال میرود در مکان فعلی مدرسه ابتدایی امام زمان (عج) واقع بوده است که البته به نظر نگارندهی این سطور این مدرسه احتمالا در محلی نزدیک به میدان امام حسین(ع) فعلی یا یکی از کوچههای اصلی رویان (کوچهی صانعیها، کوچه بالا، کوچه لنگر) واقع شده بود.
قنات عربعلیخان که مظهر آن در حدود منطقهی مخابرات فعلی است، نیز قنات جاری رویان بود.
✔️ نکتهی مهم این است که در این گزارش به مسجد قلعه که ساخت بنای اولیهی آن با توجه به لوح گچی به جای مانده در آن به دورهی فتحعلی شاه قاجار باز میگردد، اشارهای نشده است. یا از تکیهی قلعه که قدمتی مربوط به همین دوره دارد نیز سخنی نیامده است که دلیل آن را در ادامه شرح خواهم داد.
✔️ با توجه به اسناد بهجای مانده از دورهی قاجار، ده رویان از کوچهی صانعیها ( در گذشته به دلیل اسکان اعراب مهاجر به کوچهی عربها نیز معروف بود) شروع میشد و میدان امام حسین (ع) فعلی هستهی مرکزی این روستا بهشمار میآمد. کوچه بالا (کوچه مسجد جامع فعلی) و کوچهی راه شاهرود (کوچه منتهی به روستای یونس آباد) در کنار کوچهی لنگر (روبروی صندوق قرض الحسنه) ۴ کوچهی اصلی روستا را در آن دوره تشکیل میدادند.
منطقهی قلعه با ۸ برج و دیوارهایی مرتفع مشتمل بر مسجد، تکیه، باغ و... حداقل تا اواخر دورهی قاجار جزو ده رویان بهشمار نمیآمد و به مرور زمان در دورههای بعد، به رویان الحاق گردید.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
باسلام
در روزهای آتی قصد دارم ابزار و وسائل قدیمی که در گذشته مورد استفاده مردم رویان بوده است را به اشتراک بگذارم.
همراهان عزیز، شما نیز میتوانید در صورت داشتن ابزار قدیمی، عکسی از آن را برای بنده ارسال نمایید.
May 11
ظرف روغن، وسیلهای که در گذشته روغن مصرفی را که اغلب دنبه و روغن زرد بود در آن نگهداری و در جای خنک آویزان میکردند.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
دوری ظرفی است معمولاً دایره شکل، کم عمق، دارای کف صاف و پهن که در قدیم بهمنظور صرف غذا از آن استفاده میشد.
دوری موجود در عکس بالا، مربوط به دورهی قاجار است.
_____
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang