eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
2هزار دنبال‌کننده
560 عکس
120 ویدیو
5 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 ورود شهید آوینی و دوربین «روایت فتح» به شهر مهران بلافاصله پس از آزادی آن توسط رزمندگان جبهه حق ♦️گفتاری فوق العاده زیبا از این واقعه و پیوند آن با تکالیف اسلامی توسط شهید آوینی 👇 @ravayatefathavini
این رو حتما بشنوین👆👆👆
هدایت شده از المرسلات
💢 پيام معنوى شيعه‌ به جهانیان 🔰علامه طباطبایی 🔅پيام معنوى شيعه به جهانيان يك جمله بيش نيست آن اين است كه «خدا را بشناسيد» و به تعبير ديگر "راه خداشناسى را پيش گيرید تا سعادتمند و رستگار شوید" واين همان جمله‌اى است كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله براى نخستين بار دعوت جهانى خود را با آن افتتاح فرمود: «اى مردم خدا را به يگانگى بشناسيد و اعتراف كنيد تا رستگار شويد» درتوضيح اين پيام به‌طور اجمال مى‌گوييم:  🔅ما افراد بشر به حسب طبع، دلداده بسيارى از مقاصد زندگى و لذايذ مادى هستيم. خوردنى‌ها و نوشيدنى‌هاى گوارا و پوشيدنى‌هاى شيك و كاخ‌ها و منظره‌هاى فريبنده، همسر زيبا و دلنواز، دوستان صميمى و ثروت سنگين يا از راه قدرت و سياست مقام و جاه و بسط سلطه و فرمانروايى و خورد كردن هر چيزى كه با خواسته‌هاى ما مخالفت مى‌كند مى‌خواهيم و دوست داريم.  🔅ولى با نهاد خدادادى خود مى‌فهميم كه اين همه لذايذ ومطالب براى انسان آفريده شده نه انسان براى آنها، و آنها به دنبال انسان بايد باشند نه انسان به دنبال آنها.  🔅هدف نهايى بودن شكم و پايين‌تر از شكم منطق گاو و گوسفند است و دريدن و بريدن و بيچاره كردن ديگران منطق ببر و گرگ و روباه است. منطق انسان منطق فطرى خرد مى‌باشد و بس.  🔅منطق خرد، با واقع بينى خود، ما را به سوى پيروى حق هدايت مى‌كند نه به سوى دلخواه انواع شهوترانى و خودبينى و خودخواهى. 🔅منطق خرد، انسان را جزئى از جمله آفرينش مى‌داند كه هيچ‌گونه استقلال و سرخودى ندارد، و برخلاف آنچه انسان خود را فرمانرواى آفرينش پنداشته به گمان خود، طبيعت سركش را به خواسته‌هاى خود رام مى‌كند و به زانو در مى‌آورد، خودش نيز آلت دست طبيعت و يكى از دستياران و فرمانبرداران آن است.  🔅منطق خرد، انسان را دعوت مى‌كندكه در دركى كه از هستى اين جهان گذاران دارد دقيق شود تا روشن گردد كه هستى جهان و هر چه در آن است از پيش خودشان نيست بلكه جهان و هر چه در آن‌است از يك منبع نامتناهى سرچشمه مى‌گيرد تا روشن گردد كه اين همه زشت و زيبا و موجودات زمينى و آسمانى كه در صورت واقعيت‌هاى مستقل در ديده انسان جلوه مى‌كند، در پناه واقعيت ديگرى واقعيت‌دار مى‌نمايند و در زير پرتو آن پيدا و هويدا شده‌اند نه از خود و نه از پيش خود و چنان‌كه واقعيت‌ها و قدرت‌ها و عظمت‌هاى ديروزى، امروز، افسانه‌اى بيش نيستند، واقعيت‌هاى امروزى نيز هم‌چنانند و بالاخره همه چيز در پيش خود افسانه‌اى بيش نيست.  🔅تنها خداست كه واقعيتى است غير قابل زوال و همه چيز در پناه هستى او رنگ هستى مى‌يابند و با روشنايى ذات او روشن و پيدا مى‌شوند.  🔅هنگامى كه انسان با چنين دركى مجهز شود آن وقت است كه خيمه هستى او در پيش چشمش مانند حباب روى آب فرو مى‌خوابد و عياناً مشاهده مى‌كند كه جهان و جهانيان به يك هستى نامحدود و حيات و قدرت و علم و هرگونه كمال نامتناهى تكيه زده‌اند و انسان و هر پديده ديگر جهانى مانند دريچه‌هاى گوناگونى هستند كه هر كدام به اندازه ظرفيت خود ماوراء خود را كه جهان ابديت است نشان مى‌دهند.  🔅آن وقت است كه انسان اصالت و استقلال را از خود و از هر چيز گرفته به صاحبش رد مى‌كند و دل از هر جا كنده به خداى يگانه مى‌پيوندد و در برابر عظمت و كبرياى وى به چيزى جز وى سر تعظيم فرود نمى‌آورد.  🔅آن وقت است كه انسان تحت ولايت و سرپرستى پروردگار پاك قرار مى‌گيرد. هر چه را بشناسد با خدا مى‌شناسد و باهدايت و رهبرى خدا با اخلاقى پاك و اعمالى نيك (آيين اسلام و تسليم حق كه آيين فطرت است) متلبس مى‌گردد.  🔅اين است آخرين درجه كمال انسانى و مقام انسان كامل يعنى امام كه به موهبت خدايى به اين مقام رسيده و كسانى‌كه از راه اكتساب به اين كمال نائل شوند با اختلاف درجاتى كه دارند پيروان حقيقى امام مى‌باشند.  🔅و از اين‌جا روشن مى‌شود كه خداشناسى و امام‌شناسى هرگز از هم جدا نمى‌شوند چنان‌كه خداشناسى و خودشناسى از هم جدا نمى‌شوند، زيرا كسى كه هستى مجازى خود را بشناسد هستى حقيقى خداى بى نياز را شناخته است.  📚 شيعه در اسلام، ص: 199 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
👆👆👆👆 متنی بی نظیر از علامه طباطبایی یکی از نتایج مهم فلسفه اسلامی، فهم این معناست حتما با دقت بخونین
🌴عید غدیر مبارک. @rooz_fiq
🔹«من کنت مولاه فهذا علیٌ مولاه» از برجسته ترین مفاهیم در عید غدیر، «ولایت» است. اما ولایت به چه معناست؟ چه اقسامی دارد؟ هر نوع ولایتی خوب است یا نسبت به برخی نباید ولایت داشت؟ اهل بیت چه ولایتی دارند؟ کدام ولایت در روز غدیر به امیرالمومنین (ع) انتقال داده شد؟ 🔹کتاب «ولاء ها و ولایت ها» کتابی مختصر و بسیار پرمحتوا در موضوع «ولایت» است. این کتاب پس از بیان معنای ولایت، انواع و اقسام آن و انواع ولایت اهل بیت را بیان می کند. مسئله ولاء تصرف که بخش مهمی از این کتاب را به خود اختصاص داده است، از مهترین مباحث اسلامی است که در این کتاب با بیانی بسیار روان البته مختصر تبیین شده است. 🔰ایشان در پایان این کتاب چنین می فرماید: «حقيقت اين است كه روح مذهب تشيّع كه آن را از ساير مذاهب اسلامى ممتاز مى‌‏كند و بينش اسلامى خاص به پيروان خود مى‌‏دهد، ديد خاصّ اين مذهب درباره «» است. از طرفى استعدادهاى انسان را بسى شگرف مى‏‌داند- كه بدان اشاره شد- و جهان انسان را هيچ‏گاه از وجود «» كه همه استعدادهاى انسانى در او به فعليّت رسيده باشد خالى نمى‌‏داند، و از طرف ديگر طبق بينش اين مذهب ، يگانه وسيله به مقامات انسانى است و طىّ طريق عبوديّت به صورت كامل و تمام جز با عنايت معنوى و قافله‎‏سالارى انسان كامل كه و حجّت خداست ميسّر نيست. ازاين‎‏رو اولياء اين مذهب گفته‎‏اند: بنى الاسلام على خمس: على الصّلاة و الزّكاة و الصّوم و الحجّ و الولاية و لم يناد بشى‏ء كما نودى بالولاية» 📌پیشنهاد می کنم این کتاب را امروز مطالعه کنید. @rooz_fiq
هدایت شده از المرسلات
📣 ❇️ هفتمین جلسه از سلسله جلسات 🌀«مصباح اندیشه»🌀 🎙با حضور: استاد علی فرحانی 🔵 با موضوع: حقیقت ولایت در انسان شناسی شیعه ⏰زمان لایو: شنبه ( 17/4/1402) ساعت 18:30 📌سوالات و دغدغه های خود را در مورد موضوع جلسه برای ما ارسال کنید 👇 @admin_morsalat 📱 از کانال المرسلات در 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b @almorsalaat
💠کلُ یومٍ غدیر ▫️معتقدیم که «هر روز عاشوراست و هر زمینی کربلاست». اما این اعتقاد اختصاصی به کربلا و عاشورا ندارد. هر کدام از افعالی که اهل بیت (ع) انجام داده اند، فارغ از خصوصیات زمینی و زمانی، یک قاعده کلی است که همیشه باید به آن عمل شود. ▫️کربلا به ما آموخت که یا حسینی هستی و یا یزیدی و قسم سوم ندارد. لذا در هر لحظه باید خودمان را با این قاعده تطبیق دهیم و مشخص کنیم که در کدام جبهه ایم؟ کربلایی هستیم یا کوفی؟ ▫️اما در غدیر چه اتفاقی افتاد؟؟ غدیر از یک جهت واقعه ای است که در روز 18ذی الحجه با حضور نبی اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) محقق شد و نبی (ص)، علی (ع) را بعد از خود ولی نامید. هر چند مقصود ایشان محقق نشد، اما حقیقت دائمی غدیر چه بود؟ ▫️غدیر به این معنا بود که جامعه ای که نمی تواند بدون حکومت و حاکم باشد، هر کسی نیز نمی تواند حاکم جامعه باشد. بلکه حاکم و ولی جامعه باید با معیاری که در غدیر بر امیرالمومنین تطبیق شد، تطبیق کند و در غیر اینصورت آن حکومت طاغوت است و آن جامعه ادامه دهنده جامعه مدینه نیست. ▫️غدیر بیانگر این مسئله بود که فقط اهل بیت (ع) و یا جانشینان ایشان، بر انسان ها ولایت دارند و غیر از ایشان کسی حق حکومت بر جامعه ندارد. ▫️لذا جشن واقعی روز غدیر موقعی است که حقیقت غدیر را در زندگی خود انتخاب کرده باشیم. و این حقیقت را هر شخص در هر لحظه باید بشناسد و به آن عمل کند. باید این سوال را هر روز از خود پرسید که اهل غدیری یا اهل سقیفه؟ ▫️این حقیقت، از بعد از پیامبر عملی نشد، یا نخواستند و یا نتوانستند. امام خمینی (ره) پس از 1400 سال انتظار این حقیقت را شناخت و خواست که آن را عملی کند و در نهایت توانست. بله. جمهوری اسلامی، مصداق بارز احیاء و امتداد غدیر است و مصداق اتم غدیر با حضور حضرت حجت (عج) شکل می گیرد. ▫️حضرت امام (ره) تبیین کرد، ولایتی که در روز غدیر، به امیرالمومنین داده شد، در زمان نبود اهل بیت (ع) به فقها اعطا شده و ولایت، به ایشان اختصاص دارد. بله، «ولایت فقیه»، همان ولایت رسول الله (ص) است. ▫️لذا شایسته است که در بزرگداشت این روز عزیز، شکر نعمت جمهوری اسلامی را نیز به جای آوریم و شاکر باشیم که در دوراهی غدیر و سقیفه، تحت ولایت امیرالمومنین هستیم و همچنان مولایمان است و در تکامل آن بکوشیم. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔰خوب است که این جملات حضرت امام (ره) در صحیفه را یکبار دیگر مرور کنیم: 🔹ولايتى كه در حديث غدير است به معناى حكومت است، نه به معناى مقام معنوى. ج20ص 113 🔹اينكه اين قدر صداى غدير بلند شده است و اين قدر براى غدير ارج قائل شده‌‏اند- و ارج هم دارد- براى اين است كه با اقامه ولايت يعنى با رسيدن حكومت به دست صاحب حق، همه اين مسائل حل مى‏شود، همه انحرافات از بين مى‌‏رود...بنا بر اين، اين طور نيست كه ما خيال كنيم كه ولايتى كه در اينجا مى‏‌گويند، آن امامت است ... اين ولايت عبارت از حكومت است‏ ج20ص115 🔹حکومت، که شعبه ای از ولایت مطلقۀ رسول الله ص است، یکی از احکام اولیۀ اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتی نماز و‏‎ ‎‏روزه و حج است. ج20ص452 🔹قضيه ولايت فقيه يك چيزى نيست كه مجلس خبرگان ايجاد كرده باشد. ولايت فقيه يك چيزى است كه خداى تبارك و تعالى درست كرده است. همان ولايت رسول اللَّه هست. ج10ص308 🔹اگر چنانچه فقيه در كار نباشد، ولايت فقيه در كار نباشد، طاغوت است...یا خداست، يا طاغوت. طاغوت وقتى از بين مى‏‌رود كه به امر خداى تبارك و تعالى يك كسى نصب بشود. ج10 ص 222 ✍️محسن ابراهیمی 02.04.16 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🔅آزاد است یا بنده؟ ▫️ماجرای توبه بشر حافی به دست موسی‌بن‌جعفر (ع) 📚مجالس المومنین ج۲ص۱۲ @rooz_fiq
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه صدم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۴۷ و ۴۸/ ادامه شفاعت/ بحث روایی یکشنبه 02.04.18 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
در این جلسه، علامه روایت زیبایی از آقا موسی بن جعفر ع درباره آیه «عسی أن یبعثک ربک مقاما محمودا» و اینکه این آیه مربوط به شفاعت هست، بیان کردن