eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
1.9هزار دنبال‌کننده
561 عکس
121 ویدیو
5 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
💠فقه و مصلحت بی اعتباری معاملات غیررسمی ▫️رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار مسئولین قوه قضائیه چنین فرمودند: «یک مسئله‌ی دیگر که اینجا من یادداشت کرده‌ام و جزو مناشئ است و ....همین مسئله‌ی **سلب اعتبار از معاملات غیر رسمی در اموال غیرمنقول**؛ این چیز مهمی است. خیلی از فسادها در مورد اموال غیرمنقول، از همین معاملات غیر رسمی و معاملات عادی به وجود می‌آید؛ باید جلوی این گرفته بشود. و واقعاً این‌جوری است که اگر حالا به فرض از دیدگاه یک اشکالی هم این قانون مجلس داشته باشد، و در این است که این قانون دنبال بشود» 🔹این مسئله مدتهاست که توسط پژوهشگران و محققان به عنوان یکی از عوامل فسادزا معاملات مطرح شده است، اما فقهای شورای نگهبان با آن مخالفت می کردند. تا اینکه دیروز رهبری مطلب فوق را بیان فرمودند. 🔹در مورد این بیان رهبری، نکات مختلف فقهی و اصولی وجود دارد که می توان مورد بررسی قرار گیرد: 1️⃣در بیان ایشان دو پله وجود دارد. پله اول: «به فرض از دیدگاه یک اشکالی هم این قانون مجلس داشته باشد» در پله اول این است که شورای نگهبان که فقهی بودن این حکم را بررسی می کند، این دیدگاه را داشته باشد که از جهت فقهی، حکم معاملات غیررسمی بطلان است. این همان است که حضرت امام از آن به «رعایت عنصر زمان و مکان» تعبیر می کردند. در این پله، در واقع به دلیل تغییر موضوع در عصر حاضر، حکم نیز تغییر می یابد. تغییر موضوع از این طریق است که یا موضوع حکم در زمان صدور، ذیل عنوان عامّی بوده است و اکنون از ذیل آن عنوان خارج شده است (همانند مسئله شطرنج) و یا اینکه قیدی در موضوع وجود داشته است که آن قید امروزه وجود ندارد. در فرض اول باید به نوعی بتوان ملاک حکم را کشف کرد، مثل اینکه مکتوب کردن معاملات به قصد، جلوگیری از فساد بوده است و در آن دوران صرف نوشتن و شاهد گرفتن از فساد جلوگیری می کرده است، اما امروزه آن مقدار کفایت نمی کند. 2️⃣در پله دوم می فرمایند: «مصلحت قطعی نظام و کشور در این است که این قانون دنبال بشود». در فرضی که به هیج طریقی فقه نتواند، بطلان آن معامله را بپذیرد، مصلحت، حاکم بر آن است و باید طبق مصلحت عمل کرد. نسبت بین مصلحت و فقه از بحث های دامنه داری است که از ابتدای انقلاب بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. مطلب دیگر ارتباط بین مصلحت و عدالت است. آیا مصلحت بازگشت به عدالت دارد یا برعکس؟ همچنین این نکته قابل توجه است که معمولا اختلافات شورا و مجلس به مجمع ارجاع داده می شود اما در این مورد، رهبری معظم شخصا و در تریبون عمومی این مسئله را بیان می کنند. 3️⃣ایشان دلیل مصلحت داشتن این حکم را فسادزا بودن آن می دانند. این سوال وجود دارد که آیا فساد، از مصادیق ظلم است که به این دلیل قبح دارد و یا اینکه خودش از احکام مستقل عقل و هم عرض با ظلم است؟ اگر بتوان آن را مصداق ظلم بدانیم و عادلانه بودن حکم را از شروط شرعی بودن بدانیم، به همان پله اول برمی گردیم و می توان گفت در شرایط فعلی چون موضوع ظالمانه است، اساسا موضوع تغییر کرده است و لذا حکم سابق بر آن جاری نیست. در این موضوع، می توان به کتاب نظام حقوق زن در اسلام شهید مطهری و نقش عدالت و تشخیص مصداق آن در شریعت مراجعه کرد. 4️⃣در مورد مسائل اقتصادی و تجاری توجه به این جمله از شهید (ره) حائز اهمیت است: «سرمايه دارى در دنياى امروز يك پديده نو و بى‌‏سابقه‏اى است كه دو سه قرن از عمر آن بيشتر نمى‌‏گذرد، و يك پديده اقتصادى و اجتماعى نوى است كه محصول پيشرفت و ترقى تكنيك جديد است؛ ازاين‏رو مستقلًا به عنوان يك مسئله مستحدث بايد از آن بحث شود. فقهاى عصر از مسائل بانك و بيمه و چك و سفته به عنوان مسائل مستحدث كم و بيش بحثهايى كرده و مى‏‌كنند ولى توجه ندارند كه رأس و رئيس مسائل مستحدثه خود سرمايه دارى است، زيرا ابتدائاً چنين تصور مى‏‌رود كه سرمايه دارى يك موضوع كهنه و قديمى است كه شارع اسلام براى آن حدود و موازينى مقرر كرده است؛ تجارت، اجاره، مستغلّات، مزارعه، مضاربه، مساقات، شركتها، همه اينها سرمايه دارى است كه در اسلام براى آنها احكام و مقرراتى تعيين شده است، اما اينكه مقدار سرمايه كمتر يا بيشتر باشد ربطى به مطلب ندارد. ولى حقيقت مطلب اين‏طور نيست؛ سرمايه دارى جديد يك پديده جداگانه و مستقل و بى‌‏سابقه‏اى است و جداگانه و مستقلًا بايد درباره آن اجتهاد كرد؛ همچنان كه تجارت در دنياى جديد سرمايه دارى با تجارت ساده قديم از لحاظ ماهيت ممكن است متفاوت باشد». 5️⃣حضرت امام (ره) در نامه تشکیل مجمع تشخیص مصلحت چنین می نویسند: « مصلحت نظام از امور مهمه‏‌اى است كه گاهى غفلت از آن موجب شكست اسلام عزيز مى‏‌گردد. امروز جهان اسلام نظام جمهورى‏ اسلامى ايران را تابلوى تمام نماى حل معضلات خويش مى‌‏دانند. مصلحت نظام و مردم از امور مهمه‌‏اى است كه مقاومت در مقابل آن ممكن است اسلام پابرهنگان زمين را در زمانهاى دور و نزديك زير سؤال برد، و اسلام امريكايى مستكبرين و متكبرين را با پشتوانه ميلياردها دلار توسط ايادى داخل و خارج آنان پيروز گرداند.» 6️⃣بخشی از پیام امام (ره) درباره شورای نگهبان: «تذكرى پدرانه به اعضاى عزيز شوراى نگهبان مى‏ دهم كه خودشان قبل از اين گيرها، مصلحت نظام را در نظر بگيرند، چرا كه يكى از مسائل بسيار مهم در دنياى پر آشوب كنونى نقش زمان و مكان در اجتهاد و نوع تصميم‏گيريها است. حكومتْ فلسفه عملىِ‏ برخورد با شرك و كفر و معضلات داخلى و خارجى را تعيين مى‏ كند. و اين بحثهاى طلبگى مدارس، كه در چهارچوب تئوريهاست، نه تنها قابل حل نيست، كه ما را به بن‏‌بستهايى مى‏ كشاند كه منجر به نقض ظاهرى قانون اساسى مى‌‏گردد. شما در عين اينكه بايد تمام توان خودتان را بگذاريد كه خلاف شرعى صورت نگيرد- و خدا آن روز را نياورد- بايد تمام سعى خودتان را بنماييد كه خداى ناكرده اسلام در پيچ و خمهاى اقتصادى، نظامى، اجتماعى و سياسى، متهم به عدم قدرت اداره جهان نگردد. خداوند به همه اعضاى محترم مجمع تشخيص مصلحت توفيق دهد تا هر چه بهتر به اسلام خدمت كنيد». 7️⃣همچنین در بخشی از نامه به آقای منتظری می فرمایند: «طلاب عزيز، ائمه محترم جمعه و جماعات، روزنامه ‏ها، و راديو- تلويزيون، بايد براى مردم اين قضيه ساده را روشن كنند كه در اسلام مصلحت نظام از مسائلى است كه مقدم بر هر چيز است، و همه بايد تابع آن باشيم‏» 8️⃣حضرت امام در بخشی از منشور روحانیت چنین می نگارند: « اين جانب معتقد به فقه سنتى و اجتهاد جواهرى هستم و تخلف از آن را جايز نمى‌‏دانم. اجتهاد به همان سبك صحيح است ولى اين بدان معنا نيست كه فقه اسلام پويا نيست، زمان و مكان دو عنصر تعيين‏كننده در اجتهادند. مسئله‏اى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر سياست و اجتماع و اقتصاد يك نظام ممكن است حكم جديدى پيدا كند، بدان معنا كه با شناخت دقيق روابط اقتصادى و اجتماعى و سياسى همان موضوع اول كه از نظر ظاهر با قديم فرقى نكرده است، واقعاً موضوع جديدى شده است كه قهراً حكم جديدى مى‏طلبد. مجتهد بايد به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد» 9️⃣از مقایسه مورد 6 و 8 این سوال به ذهن می رسد که دخالت «زمان و مکان» فقط در تشخیص موضوع است (با توجه به مورد8) یا اینکه رعایت مصلحت هم از فروع دخالت «زمان و مکان» در استنباط است (با توجه به مورد 6)؟؟؟ @rooz_fiq
🌴خدایا ..... @rooz_fiq
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه نود و هفتم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۴۷ و ۴۸/ ادامه شفاعت/ چه کسانی مورد شفاعت قرار میگیرند؟ چهارشنبه 02.04.07 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
📍چه کسانی مورد شفاعت قرار می گیرند؟ 🔹أن مورد الشفاعة أعني المشفوع لهم يوم القيمة هم الدائنون بدين الحق من أصحاب الكبائر، و هم الذين ارتضى الله دينهم‏. @rooz_fiq
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه نود و هشتم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۴۷ و ۴۸/ ادامه شفاعت/ چه کسانی شفاعت می کنند؟ پنجشنبه 02.04.08 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
چه کسانی شفاعت می کنند؟ @rooz_fiq
حاشیه رهبر انقلاب بر کتاب سفر به قبله: «این کتاب مرا باز در شور و حال حسرت‌آلود زیارت خانه‌ی خدا و حرم رسول‌الله(ص) فرو برد. شور و حال و اشتیاقی که دیگر امیدی هم با آن نیست. تا به یاد دارم -از سالهای دور جوانی- هرگز دل خود را از آتش این اشتیاق، رها نیافته‌ام. اما حتی در دوران سیاه اختناق که هر روحانی بامعرفت و بی معرفتی، با رغبت و یا حتی از سر سیری، آسان می‌توانست در خط حج قرار بگیرد .. و من نمی‌توانستم! یا بهتر بگویم: هیچ حمله‌دار و رئیس کاروانی از ترس ساواک شاه، نمی‌توانست و جرأت نمی‌کرد نام مرا در فهرست حاجی‌های خود -چه رسد به عنوان روحانی کاروان- بگذارد. بله، حتی در آن دوران سخت هم دلم از امید زیارت کعبه و بوسه زدن بر جای پای پیامبر(ص) در مکه و مدینه، خالی نمانده بود .. و این امید، اگرچه با حج ده روزه‌ی سال 58 که به فضل شهید محلاتی قسمتم شد، برآورده گشت، اما آتش آن شوق سوزنده‌تر و مشتعل‌تر شد .. در سالهای ریاست جمهوری چشم امید به پس از آن دوران دوخته بودم .. اما امروز ..؟ شور و اشتیاقی بی‌سکون و امیدی تقریبا فرو مرده .. تنها تسلا به خواندن اینگونه سفرنامه‌ها یا شنیدن آنها است که خود بازافزاینده‌ی شوق نیز هست. این کتاب، شیرین، موجز، با روح و هوشمندانه نوشته شده است. زیارت قبول؛ عزیز نویسنده! زیارت قبول 70/12/10» @rooz_fiq
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتاب دانش صرف جلسه چهاردهم معتل و قواعد مشترک اعلال ص130 تا 142 جمعه 02.03.09 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتاب دانش صرف جلسه پانزدهم مثال و اجوف ص 143 تا 161 شنبه 02.04.10 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه نود و نهم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۴۷ و ۴۸/ ادامه شفاعت/ شفاعت به چه اموری و در چه زمانی تعلق می گیرد؟ شنبه 02.04.10 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 ورود شهید آوینی و دوربین «روایت فتح» به شهر مهران بلافاصله پس از آزادی آن توسط رزمندگان جبهه حق ♦️گفتاری فوق العاده زیبا از این واقعه و پیوند آن با تکالیف اسلامی توسط شهید آوینی 👇 @ravayatefathavini
این رو حتما بشنوین👆👆👆
💢 پيام معنوى شيعه‌ به جهانیان 🔰علامه طباطبایی 🔅پيام معنوى شيعه به جهانيان يك جمله بيش نيست آن اين است كه «خدا را بشناسيد» و به تعبير ديگر "راه خداشناسى را پيش گيرید تا سعادتمند و رستگار شوید" واين همان جمله‌اى است كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله براى نخستين بار دعوت جهانى خود را با آن افتتاح فرمود: «اى مردم خدا را به يگانگى بشناسيد و اعتراف كنيد تا رستگار شويد» درتوضيح اين پيام به‌طور اجمال مى‌گوييم:  🔅ما افراد بشر به حسب طبع، دلداده بسيارى از مقاصد زندگى و لذايذ مادى هستيم. خوردنى‌ها و نوشيدنى‌هاى گوارا و پوشيدنى‌هاى شيك و كاخ‌ها و منظره‌هاى فريبنده، همسر زيبا و دلنواز، دوستان صميمى و ثروت سنگين يا از راه قدرت و سياست مقام و جاه و بسط سلطه و فرمانروايى و خورد كردن هر چيزى كه با خواسته‌هاى ما مخالفت مى‌كند مى‌خواهيم و دوست داريم.  🔅ولى با نهاد خدادادى خود مى‌فهميم كه اين همه لذايذ ومطالب براى انسان آفريده شده نه انسان براى آنها، و آنها به دنبال انسان بايد باشند نه انسان به دنبال آنها.  🔅هدف نهايى بودن شكم و پايين‌تر از شكم منطق گاو و گوسفند است و دريدن و بريدن و بيچاره كردن ديگران منطق ببر و گرگ و روباه است. منطق انسان منطق فطرى خرد مى‌باشد و بس.  🔅منطق خرد، با واقع بينى خود، ما را به سوى پيروى حق هدايت مى‌كند نه به سوى دلخواه انواع شهوترانى و خودبينى و خودخواهى. 🔅منطق خرد، انسان را جزئى از جمله آفرينش مى‌داند كه هيچ‌گونه استقلال و سرخودى ندارد، و برخلاف آنچه انسان خود را فرمانرواى آفرينش پنداشته به گمان خود، طبيعت سركش را به خواسته‌هاى خود رام مى‌كند و به زانو در مى‌آورد، خودش نيز آلت دست طبيعت و يكى از دستياران و فرمانبرداران آن است.  🔅منطق خرد، انسان را دعوت مى‌كندكه در دركى كه از هستى اين جهان گذاران دارد دقيق شود تا روشن گردد كه هستى جهان و هر چه در آن است از پيش خودشان نيست بلكه جهان و هر چه در آن‌است از يك منبع نامتناهى سرچشمه مى‌گيرد تا روشن گردد كه اين همه زشت و زيبا و موجودات زمينى و آسمانى كه در صورت واقعيت‌هاى مستقل در ديده انسان جلوه مى‌كند، در پناه واقعيت ديگرى واقعيت‌دار مى‌نمايند و در زير پرتو آن پيدا و هويدا شده‌اند نه از خود و نه از پيش خود و چنان‌كه واقعيت‌ها و قدرت‌ها و عظمت‌هاى ديروزى، امروز، افسانه‌اى بيش نيستند، واقعيت‌هاى امروزى نيز هم‌چنانند و بالاخره همه چيز در پيش خود افسانه‌اى بيش نيست.  🔅تنها خداست كه واقعيتى است غير قابل زوال و همه چيز در پناه هستى او رنگ هستى مى‌يابند و با روشنايى ذات او روشن و پيدا مى‌شوند.  🔅هنگامى كه انسان با چنين دركى مجهز شود آن وقت است كه خيمه هستى او در پيش چشمش مانند حباب روى آب فرو مى‌خوابد و عياناً مشاهده مى‌كند كه جهان و جهانيان به يك هستى نامحدود و حيات و قدرت و علم و هرگونه كمال نامتناهى تكيه زده‌اند و انسان و هر پديده ديگر جهانى مانند دريچه‌هاى گوناگونى هستند كه هر كدام به اندازه ظرفيت خود ماوراء خود را كه جهان ابديت است نشان مى‌دهند.  🔅آن وقت است كه انسان اصالت و استقلال را از خود و از هر چيز گرفته به صاحبش رد مى‌كند و دل از هر جا كنده به خداى يگانه مى‌پيوندد و در برابر عظمت و كبرياى وى به چيزى جز وى سر تعظيم فرود نمى‌آورد.  🔅آن وقت است كه انسان تحت ولايت و سرپرستى پروردگار پاك قرار مى‌گيرد. هر چه را بشناسد با خدا مى‌شناسد و باهدايت و رهبرى خدا با اخلاقى پاك و اعمالى نيك (آيين اسلام و تسليم حق كه آيين فطرت است) متلبس مى‌گردد.  🔅اين است آخرين درجه كمال انسانى و مقام انسان كامل يعنى امام كه به موهبت خدايى به اين مقام رسيده و كسانى‌كه از راه اكتساب به اين كمال نائل شوند با اختلاف درجاتى كه دارند پيروان حقيقى امام مى‌باشند.  🔅و از اين‌جا روشن مى‌شود كه خداشناسى و امام‌شناسى هرگز از هم جدا نمى‌شوند چنان‌كه خداشناسى و خودشناسى از هم جدا نمى‌شوند، زيرا كسى كه هستى مجازى خود را بشناسد هستى حقيقى خداى بى نياز را شناخته است.  📚 شيعه در اسلام، ص: 199 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
👆👆👆👆 متنی بی نظیر از علامه طباطبایی یکی از نتایج مهم فلسفه اسلامی، فهم این معناست حتما با دقت بخونین
🌴عید غدیر مبارک. @rooz_fiq
🔹«من کنت مولاه فهذا علیٌ مولاه» از برجسته ترین مفاهیم در عید غدیر، «ولایت» است. اما ولایت به چه معناست؟ چه اقسامی دارد؟ هر نوع ولایتی خوب است یا نسبت به برخی نباید ولایت داشت؟ اهل بیت چه ولایتی دارند؟ کدام ولایت در روز غدیر به امیرالمومنین (ع) انتقال داده شد؟ 🔹کتاب «ولاء ها و ولایت ها» کتابی مختصر و بسیار پرمحتوا در موضوع «ولایت» است. این کتاب پس از بیان معنای ولایت، انواع و اقسام آن و انواع ولایت اهل بیت را بیان می کند. مسئله ولاء تصرف که بخش مهمی از این کتاب را به خود اختصاص داده است، از مهترین مباحث اسلامی است که در این کتاب با بیانی بسیار روان البته مختصر تبیین شده است. 🔰ایشان در پایان این کتاب چنین می فرماید: «حقيقت اين است كه روح مذهب تشيّع كه آن را از ساير مذاهب اسلامى ممتاز مى‌‏كند و بينش اسلامى خاص به پيروان خود مى‌‏دهد، ديد خاصّ اين مذهب درباره «» است. از طرفى استعدادهاى انسان را بسى شگرف مى‏‌داند- كه بدان اشاره شد- و جهان انسان را هيچ‏گاه از وجود «» كه همه استعدادهاى انسانى در او به فعليّت رسيده باشد خالى نمى‌‏داند، و از طرف ديگر طبق بينش اين مذهب ، يگانه وسيله به مقامات انسانى است و طىّ طريق عبوديّت به صورت كامل و تمام جز با عنايت معنوى و قافله‎‏سالارى انسان كامل كه و حجّت خداست ميسّر نيست. ازاين‎‏رو اولياء اين مذهب گفته‎‏اند: بنى الاسلام على خمس: على الصّلاة و الزّكاة و الصّوم و الحجّ و الولاية و لم يناد بشى‏ء كما نودى بالولاية» 📌پیشنهاد می کنم این کتاب را امروز مطالعه کنید. @rooz_fiq
📣 ❇️ هفتمین جلسه از سلسله جلسات 🌀«مصباح اندیشه»🌀 🎙با حضور: استاد علی فرحانی 🔵 با موضوع: حقیقت ولایت در انسان شناسی شیعه ⏰زمان لایو: شنبه ( 17/4/1402) ساعت 18:30 📌سوالات و دغدغه های خود را در مورد موضوع جلسه برای ما ارسال کنید 👇 @admin_morsalat 📱 از کانال المرسلات در 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b @almorsalaat
💠کلُ یومٍ غدیر ▫️معتقدیم که «هر روز عاشوراست و هر زمینی کربلاست». اما این اعتقاد اختصاصی به کربلا و عاشورا ندارد. هر کدام از افعالی که اهل بیت (ع) انجام داده اند، فارغ از خصوصیات زمینی و زمانی، یک قاعده کلی است که همیشه باید به آن عمل شود. ▫️کربلا به ما آموخت که یا حسینی هستی و یا یزیدی و قسم سوم ندارد. لذا در هر لحظه باید خودمان را با این قاعده تطبیق دهیم و مشخص کنیم که در کدام جبهه ایم؟ کربلایی هستیم یا کوفی؟ ▫️اما در غدیر چه اتفاقی افتاد؟؟ غدیر از یک جهت واقعه ای است که در روز 18ذی الحجه با حضور نبی اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) محقق شد و نبی (ص)، علی (ع) را بعد از خود ولی نامید. هر چند مقصود ایشان محقق نشد، اما حقیقت دائمی غدیر چه بود؟ ▫️غدیر به این معنا بود که جامعه ای که نمی تواند بدون حکومت و حاکم باشد، هر کسی نیز نمی تواند حاکم جامعه باشد. بلکه حاکم و ولی جامعه باید با معیاری که در غدیر بر امیرالمومنین تطبیق شد، تطبیق کند و در غیر اینصورت آن حکومت طاغوت است و آن جامعه ادامه دهنده جامعه مدینه نیست. ▫️غدیر بیانگر این مسئله بود که فقط اهل بیت (ع) و یا جانشینان ایشان، بر انسان ها ولایت دارند و غیر از ایشان کسی حق حکومت بر جامعه ندارد. ▫️لذا جشن واقعی روز غدیر موقعی است که حقیقت غدیر را در زندگی خود انتخاب کرده باشیم. و این حقیقت را هر شخص در هر لحظه باید بشناسد و به آن عمل کند. باید این سوال را هر روز از خود پرسید که اهل غدیری یا اهل سقیفه؟ ▫️این حقیقت، از بعد از پیامبر عملی نشد، یا نخواستند و یا نتوانستند. امام خمینی (ره) پس از 1400 سال انتظار این حقیقت را شناخت و خواست که آن را عملی کند و در نهایت توانست. بله. جمهوری اسلامی، مصداق بارز احیاء و امتداد غدیر است و مصداق اتم غدیر با حضور حضرت حجت (عج) شکل می گیرد. ▫️حضرت امام (ره) تبیین کرد، ولایتی که در روز غدیر، به امیرالمومنین داده شد، در زمان نبود اهل بیت (ع) به فقها اعطا شده و ولایت، به ایشان اختصاص دارد. بله، «ولایت فقیه»، همان ولایت رسول الله (ص) است. ▫️لذا شایسته است که در بزرگداشت این روز عزیز، شکر نعمت جمهوری اسلامی را نیز به جای آوریم و شاکر باشیم که در دوراهی غدیر و سقیفه، تحت ولایت امیرالمومنین هستیم و همچنان مولایمان است و در تکامل آن بکوشیم. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔰خوب است که این جملات حضرت امام (ره) در صحیفه را یکبار دیگر مرور کنیم: 🔹ولايتى كه در حديث غدير است به معناى حكومت است، نه به معناى مقام معنوى. ج20ص 113 🔹اينكه اين قدر صداى غدير بلند شده است و اين قدر براى غدير ارج قائل شده‌‏اند- و ارج هم دارد- براى اين است كه با اقامه ولايت يعنى با رسيدن حكومت به دست صاحب حق، همه اين مسائل حل مى‏شود، همه انحرافات از بين مى‌‏رود...بنا بر اين، اين طور نيست كه ما خيال كنيم كه ولايتى كه در اينجا مى‏‌گويند، آن امامت است ... اين ولايت عبارت از حكومت است‏ ج20ص115 🔹حکومت، که شعبه ای از ولایت مطلقۀ رسول الله ص است، یکی از احکام اولیۀ اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتی نماز و‏‎ ‎‏روزه و حج است. ج20ص452 🔹قضيه ولايت فقيه يك چيزى نيست كه مجلس خبرگان ايجاد كرده باشد. ولايت فقيه يك چيزى است كه خداى تبارك و تعالى درست كرده است. همان ولايت رسول اللَّه هست. ج10ص308 🔹اگر چنانچه فقيه در كار نباشد، ولايت فقيه در كار نباشد، طاغوت است...یا خداست، يا طاغوت. طاغوت وقتى از بين مى‏‌رود كه به امر خداى تبارك و تعالى يك كسى نصب بشود. ج10 ص 222 ✍️محسن ابراهیمی 02.04.16 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🔅آزاد است یا بنده؟ ▫️ماجرای توبه بشر حافی به دست موسی‌بن‌جعفر (ع) 📚مجالس المومنین ج۲ص۱۲ @rooz_fiq
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه صدم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۴۷ و ۴۸/ ادامه شفاعت/ بحث روایی یکشنبه 02.04.18 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
در این جلسه، علامه روایت زیبایی از آقا موسی بن جعفر ع درباره آیه «عسی أن یبعثک ربک مقاما محمودا» و اینکه این آیه مربوط به شفاعت هست، بیان کردن
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتاب دانش صرف جلسه شانزدهم ناقص و لفیف ص162 تا 186 یکشنبه 02.04.18 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
در این جلسه بحث افعال معتل و به طور کلی افعال ثلاثی مجرد به پایان رسید ان شاء الله از جلسه آینده وارد در بحث ثلاثی مزید خواهیم شد.
🔅مَوْلایَ یا مَوْلایَ حَتّی مَتی وَ اِلی مَتی اَقُولُ لَکَ الْعُتْبی مَرَّةً بَعْدَ اُخْری ثُمَّ لا تَجِدُ عِنْدی صِدْقاً وَ لا وَفاءً @rooz_fiq