eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
2.5هزار دنبال‌کننده
659 عکس
158 ویدیو
8 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
016-daneshesarf-02.04.18.mp3
10.37M
کتاب دانش صرف جلسه شانزدهم ناقص و لفیف ص162 تا 186 یکشنبه 02.04.18 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن ابراهیمی
#دانش_صرف_ابراهیمی کتاب دانش صرف جلسه شانزدهم ناقص و لفیف ص162 تا 186 یکشنبه 02.04.18 🌀فقه روز
در این جلسه بحث افعال معتل و به طور کلی افعال ثلاثی مجرد به پایان رسید ان شاء الله از جلسه آینده وارد در بحث ثلاثی مزید خواهیم شد.
🔅مَوْلایَ یا مَوْلایَ حَتّی مَتی وَ اِلی مَتی اَقُولُ لَکَ الْعُتْبی مَرَّةً بَعْدَ اُخْری ثُمَّ لا تَجِدُ عِنْدی صِدْقاً وَ لا وَفاءً @rooz_fiq
101-almizan-02.04.19.mp3
20.87M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه صد و یکم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۴۷ و ۴۸/ ادامه شفاعت/ ادامه بحث روایی دوشنبه 02.04.20 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن ابراهیمی
#المیزان متن خوانی تفسیر المیزان جلسه صد و یکم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۴۷ و ۴۸/ ادامه شفاعت/ ا
راوی از حضرت سوال می پرسه که از نظر شما، امیدوارانه ترین آیه قرآن چیه؟ حضرت میگن که نظر خودتون چیه؟ او می گه به نظر ما آیه «یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم .....» حضرت می فرمان که اما به نظر ما اهل بیت آیه «و لسوف یعطیک ربک فترضی» امیدوارانه ترین است. علامه در این بخش از کتاب، با تفسیر آیه به آیه توضیح می دن که چگونه این آیه امیدوارانه ترین است. این آیه از آیات مربوط به شفاعت پیامبر (ص) در روز قیامت است. انشالله که همه ما مشمول شفاعت حضرت رسول (ص) در روز قیامت واقع شویم @rooz_fiq
🌴 ادعاها و باورهای ما ▫️هر اعتقادی، هر التزامی، هر باوری، و لوازمی را در پی دارد، که نبود آن تعهدات و لوازم، موجب شک در اصل آن اعتقاد و باور می شود. ▫️این معنا خصوصا در قرآن مکرر بیان شده است. در قرآن ترکیب «إن کُنتُم...» را جستجو کنید، می بینید که موارد متعددی ذکر شده و بسیاری از آنها یکی از لوازمات یک اعتقاد و یا باور را بیان کرده است. ▫️یکی از اغراض مهم کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» همین مسئله است. رهبر انقلاب در این کتاب به دنبال تبیین این مسئله است که اموری همچون، توحید و نبوت و امامت فقط در یک سری امور ذهنی خلاصه نمی شود، بلکه هر کدام از آنها لوازمی در رفتار و نحوه زندگی فردی و اجتماعی ما دارد. این کتاب رو حتما بخونین. 🌿آیه ای که در تصویر آمده، یکی از این آیات است. می فرماید که دوست داشتن او هم یک ادعا است که اگر واقعی است باید به تبعیت از رسول اکرم منجر شود. البته اینکه ما او را دوست داشته باشیم و از دین تبعیت کنیم، هدف نهایی نیست. بلکه، هدف نهایی این است که او ما را دوست بدارد. به تعبیر حضرت آیت الله جوادی، دین واسطه ای است که از بودن به بودن برسیم. بله، در نهایت اوست که عاشق می شود. همچنین طبق آیه «فاذکرونی اذکرکم»، یاد او بودن، مقدمه ای است که او از ما یاد کند و چه چیزی بالاتر از اینکه او به یاد ما باشد. رزقنا الله وایاکم. 🌱ان شالله که به تعهداتمان پایبند بمانیم. @rooz_fiq
102-almizan-02.04.20.mp3
22.69M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه صد و دوم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۴۷ و ۴۸/ ادامه شفاعت/ ادامه بحث روایی سه شنبه 02.04.21 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن ابراهیمی
#المیزان متن خوانی تفسیر المیزان جلسه صد و دوم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۴۷ و ۴۸/ ادامه شفاعت/ ا
مرحوم علامه در پایان بحث روایی چنین جمع بندی کردند: اولا: آیات و روایات بر وقوع اصل شفاعت دلالت دارند و روایات در مورد شفاعت کردن نبی (ص) متواتر هستند ثانیا: شفاعت در مورد کسانی است که مومن هستند اما اهل گناه کبیره اند و در یکی از روایات تبیین شد که اهل گناه کبیره در صورتی مومن است که پس از انجام گناه، پشیمان شود ثالثا: شفاعت یا قبل از ورود در جهنم انجام می شود یا پس از ورود در آن ماحصل مطالب مربوط به شفاعت این است که: اهل ایمان خالد در جهنم نخواهند بود. @rooz_fiq
🌴هر کجا هستم تو با منی @rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
🌴هر کجا هستم تو با منی @rooz_fiq
یک نکته تفسیری: در آیه «هو معکم اینما کنتم» خداوند حقیقتی را درباره رابطه خودش با مخلوقات بیان می کند. همه الفاظ این آیه از الفاظی است که در زبان عرب رایج است و مخاطب معنای آن را می فهمد. اما مشکل کجاست؟ مشکل در این است که خداوند در این آیه مسئله «معیّت» خود با مخلوقات را بیان می کند. معنای معیت واضح است. اما مصداق و نوع معیت او با ما چگونه است؟ ما در زندگی روزمره خود این معنا را به کار می بریم و مثلا می گوییم «انت معی» (تو با من هستی) و منظور همراهی مکانی است. یعنی (در هر مکانی که من هستم تو هم هستی). یا اینکه می گوییم «انت معی» و مقصود همراهی فکری و یا همراهی در احساسات و .... است. پس همراهی مصادیق متعددی دارد و در عین حال که بر همه آن مصادیق عنوان «معیّت» صادق است، اما خصوصیات آن افراد و مصادیق با هم تفاوت دارد؟ حال سوال در این است، که مصداق «معیت» خداوند با ما چه خصوصیاتی دارد؟ آیا خداوند با ما همراهی مکانی دارد و یا همراهی در افکار و یا همراهی در کمک به افعال و .....؟؟؟ علامه معتقد است که در عین حال که مفهوم این آیه واضح است اما در فهم خصوصیات مصداق آن باید به سراغ سایر آیات برویم و از آنها کمک بگیریم که بتوانیم آن خصوصیات را بهتر درک کنیم. مثلا اگر آیه «لیس کمثله شئ» را در در کنار آیه محل بحث قرا دهیم می توان بدست آورد که معیت او از همه جهت با معیت ما با یکدیگر تفاوت دارد. یا اگر آیا «هو الغنیّ» را کنار این آیه قرار می دهیم می فهمیم که او در این همراهی هیچ احتیاجی به همراه خود ندارد. نکته ای که باید در نظر داشت این است که چون ما عمدتا در تمام فعالیت های روزمره با مصادیق مادی امور ارتباط داریم، و ذهن ما مفاهیم را به طور مطلق و بدون در نظر گرفتن خصوصیات مصداقی لحاظ نمی کند، به سرعت همه مفاهیم را بر مصادیق مادی تطبیق می دهد. باید در حین فهم آیات مراقبت کرد که این اتفاق صورت نگیرد. یکی از علومی که در این زمینه می تواند به انسان کمک کند، علم فلسفه است. از آنجایی که موضوع این علم «هستی» می باشد، هم می تواند ما را با مصادیق بیشتری از همراهی آشنا کند (مثلا می آموزیم که همراهی علت و معلول از نوع معیت قیومی است) و لذا ذهن فورا بر مصادیق مادی تطبیق نمی دهد و هم اینکه به طور کلی ذهن را تمرین می دهد که بتواند با مصادیق غیر مادی نیز انس بگیرد . این انس در فهم معارف بسیار کارگشاست. و این اثر گذاری فلسفه بر تفسیر، تفاوت بسیاری با تفسیر به رای فلسفی دارد. وجه تسبیح گفتن خداوند نیز این است که نمی توانیم خصوصیات مصداقی او را علی ما هو علیه درک کنیم. لذا می گوییم: «انت کما اثنیت علی نفسک». @rooz_fiq
هدایت شده از شرح حال
✅ پاسخی به این دوستمان دادم که گزیده‌ای از آن را اینجا می‌آورم.👇 سلام و رحمة الله خدا به شما خیر کثیر دهد. شنیدن این جنس تجربه‌ها هم خوب است ولی مطمئنا مشکلی یک جای کار است. مواردی بوده که مشکلاتی داشته و دارند ولی وقتی به آنها نزدیک می‌شوی، می‌بینی اهل زحمت کشی نیستند، نشسته‌اند، نه درس می‌خونن نه تبلیغ میرن، نه هیچ کار دیگه. برخی دیگه اهل شکر و حسن ظن به خدا نیستند، برخی اهل ناله زدن هستند در حالی که هرجور اوضاع آنها را می‌بینی بد نیست ولی خودشان را با تاپ‌ترین افرادی که واقعیت زندگیشان را هم نمی‌دانند، مقایسه می‌کنند و احساس بد بختی دارند. اما اگر اهل زحمت کشیدن، شکر و حسن ظن به خدا هستیم، بدانیم سختی کشیدن‌های موقت جزئی از برنامه رشد ما است، هرکس را ببینید در مقاطعی سختی‌هایی کشیده‌ است، همیشه هم کسانی که از مسیر سختی به جایی می‌رسند به موفقیت بالاتر و با ثبات‌تری می‌رسند. آیت الله حائری شیرازی می‌فرمودند: هر کدام از شما طلبه‌ها، در زندگی مشکلاتتان بیشتر است، مطمئن باشید می‌خواهند تو را سازنده گروه بیشتری بکنند. ما باید هنر کلی و سرجمع دیدن داشته باشیم، در این صورت می‌بینیم اکثریت موارد، افراد سرجمع زندگی آنها مثبت است. اما گاهی سختی‌ها طولانی می‌شوند، آنجا باید دقت کرد مشورت کرد تا مشکل را حل کرد. دوستی داشتم نزدیک پنج سال اوضاعش خوب نبود، می‌گفت: نگاه کردم دیدم ته دلم به پدرم امید بسته‌ام که خرجم را بدهد، نه خدا. از وقتی باورم شد که طلبه‌ام و از پدرم کاملا قطع امید کردم الحمد لله اوضاع عوض شد و حتی پدرم هم بعد از آن کمک‌هایی به من کرد. یا مثلا خیلی از ماها به علت ترس از فقر فقیرانه زندگی می‌کنیم، توکل نداریم خرج کنیم، خودمان و خانواده‌مان را سختی می‌دهیم. همه پول کم می‌آورند ولی هنر این است که وقتی هم پول کم داری آرامش داشته باشی و با توکل خرج کنی. هر وقت نعمتی آمد، از خدا تشکر کنیم و اعتراف کنیم که من استحقاقی ندارم و خداوندا از لطفت ممنونم. دوستی می‌گفت بعد از کلی سختی به سامراء رسیدیم، هیچ غذایی گیرمان نیامد گفتیم حتما گرسنگی به خیر ما بوده است و همینکه به حرم رسیده‌ایم از سرمان هم زیاد است. از فردایش چند وعده غذای بسیار عالی پشت سر هم و جای خیلی خوب و همه چیز جور شد، این پاداش آن ناشکری نکردن و طلبکار نبودنمان بود. پیشنهاد می‌کنم خودمان را روزی خور از دست امام زمان بدانیم، پدرمان امام زمان واسطه روزی ما هستند پس هر وقت روزی نصیب ما شد پیش خدا دعا برای حضرت دعا کنیم: «اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان» اگر چنین باشیم ان شاء الله خداوند ما را خوش روزی می‌کند. البته موارد شاید نادری هستند که طبیعت آنها با سختی و بلا مقرب‌تر به درگاه الهی است بر اساس روایات خداوند این افراد را در همان فضایی که مقرب‌تر هستند نگه می‌دارد. @sharhe_hal
فقه روز | محسن ابراهیمی
✅ پاسخی به این دوستمان دادم که گزیده‌ای از آن را اینجا می‌آورم.👇 سلام و رحمة الله خدا به شما خیر کث
سلام دوستان پیشنهاد میکنم در کانال حتما عضو بشین. این کانال، کانال شخصی برادر ارجمند آقای حمیدرضا باقری هست. خیلی قابل استفاده هست ایشون مولف کتاب «حاج آقا روح الله» که کتاب برگزیده سال انقلاب اسلامی شد، هم هستن آیدی کانال: @sharhe_hal @rooz_fiq
هدایت شده از KHAMENEI.IR
44.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور. ۱۴۰۲/۰۴/۲۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
فقه روز | محسن ابراهیمی
🎥 فیلم کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور. ۱۴۰۲/۰۴/۲
سلام دوستان حتما یکساعت وقت بگذارین و صحبتهای آقا رو بشنوین موضوع اصلی صحبت آقا در مورد اولویت تبلیغ در حوزه های علمیه بود. فرمودند:«اگر امروز حوزه‌ی علمیّه از اهمّیّت تبلیغ و حسّاسیّت تبلیغ و مضاعف بودن وظیفه‌ی تبلیغ غفلت بکند، دچار عارضه‌ای میشویم که جبرانش به‌آسانی ممکن نیست». بعد از بیان اصل مطلب نکات زیر را بیان فرمودن: 1- شناخت مخاطب 2- شناخت و حمله به مبانی فکری غرب 3- روحیه جهادی در تبلیغ 4- توجه ویژه به نسل جوان و نوجوان 5- ایجاد کانونهای بزرگ حوزوی برای اولا: محتوای تبلیغی به روز و ثانیا شیوه های تبلیغی اثرگذار و ثالثا تربیت مبلغ @rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
🎥 فیلم کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور. ۱۴۰۲/۰۴/۲
امروز رهبری معظم جمله مهمی را فرمودن: «طرفِ مقابل مبانی فکری دارد، باید به آن حمله کرد؛ طرفِ مقابل حرف دارد، فکر دارد، منطق دارد؛ مبانیِ این منطق، مبانیِ غلطی است؛ ما باید اینها را بشناسیم.» در مورد این مطلب این نکته به نظر می رسد که ما در کنش ها و واکنش های تبلیغی باید این نکته را در نظر داشته باشیم که هرچند منطق اسلامی منطقی صحیح و کامل است و اگر خوب شناخته و اجرا شود، سعادت دنیا و آخرت را در پی دارد، اما.... اما ما با یک تمدنی با چند صدسال قدمت مواجهیم. تمدنی که هر چند مبانی آن غلط و بر اساس مادی گرایی و نگاه ناصحیح به انسان شکل گرفته است، اما همین تمدن، دارای پشتوانه فکری زیادی است. سالهاست که کتابها نوشته شده و در جوانب مختلف فکر صورت گرفته. صرفا نباید با اینکه آنها کافر هستن و یا خدا را قبول ندارن و یا صهیونیست پشتوانه آنهاست، حرفهای آنها را کنار گذاشت و فک کنیم که آنها را جواب داده ایم. بلکه باید مبانی و منظومه و نتایج حرفها را به خوبی شناخت تا بتوانیم، ریشه اصلی حرفها را نقد کنیم. گاهی نقدی که به آنها می شود و اشکالی که به آنها می شود، را آنها سالهاست پاسخ گفته اند و از آن عبور کرده اند، لذا نقد ما جوابگو نیست. این مسئله را نباید دست کم گرفت که بسیاری از اندیشمندان مسلمان در مواجهه با مکتب غرب، به سمت آنها تمایل پیدا کرده اند. نباید صرفا با عنوان غربگرا و ضد انقلاب و ... با این افراد مخالفت کرد. البته آنها اگر منطق قوی اسلام را می شناختند، هیچ وقت منحرف نمی شدند، اما این را هم باید در نظر گرفت که منطق طرف مقابل هم ضعیف نیست. آن منطق اگر پوچ و باطل بود، امروز بخش عمده ای از دنیا را آن هم در چند صد سال در سیطره خود نمی داشت. علاوه بر منطق و فکر، تمدن غرب، دارای چند صدسال تجربه در زمینه های مختلف است. باید این را در نظر داشت که آنها (چه فقط برای حفظ این تمدن پوشالی و برای نابودی انسانیت و چه به هر دلیل دیگری.....) فقط به فکر و منطق اکتفا نکردن، بلکه بر اساس نگاه تجربه محور، وقتی که در نظریات خود به مشکلی برخورد کردن، سعی کردن راه حلی برای برون رفت از آن مشکل به دست آورند و همینطور نتایج تصمیمات خود را در عمل مشاهده کردن و اصلاح کردن. تجربه مسئله بسیار مهمی است. انقلاب خودمان را که نگاه می کنیم، می بینیم که هر چه که تجربه حکومت داری ما بیشتر شده و در شرایط متفاوتی قرار گرفته ایم، امور بیشتری را یادگرفته ایم، که هیچگاه به صرف کتاب و اندیشه، این مسائل به دست نمی آمد. حتی تجربه حکومت داری در روش و منابع استنباط ما از ادله اثرگذار بوده است. حتمدن غرب چند صد سال در شرایط مختلف خوشی و ناخوشی، تجربه دارد و سعی کرده است خود را ترمیم کند. هرچند که به تعبیر رهبری، امروز از همیشه آسیب پذیر تر هستند، اما به این معنا نیست که پس همین فردا از بین می رود و تمام حرفهای آنها نقش بر آب است. لذا باید بدانیم که با حریف قَدَری در حال مبارزه هستیم. قطعا پیروزی با جبهه حق است، اما زمان پیروزی را میزان آمادگی ما مشخص می کند. طلبه ای که در تمام طول تحصیل خود، هیچ چیزی از تمدن غرب نمی خواند و آن مکتب را نمی شناسد، چگونه میخواهد به مقابله با او برود. در جنگ هم یک مرحله به نام شناسایی وجود داشت. امروز چه مقدار غرب را میشناسیم؟ @rooz_fiq
103-almizan-02.04.21.mp3
16.22M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه صد و سوم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۴۷ و ۴۸/ ادامه شفاعت/ بحث فلسفی چهارشنبه 02.04.22 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🌴یا نعیمی و جنّتی...... @rooz_fiq
با سلام خدمت بزرگواران یکی از دوستان برای اجاره منزل، پولشون برای رهن کم‌هست و نیاز به کمک دارن. بزرگوارانی که میتونن در این موضوع کمک‌کنن، به بنده اطلاع بدن. متشکر از شما @rooz_fiq
🌴در شنیدن، اثری هست که در دانستن نیست. 🔹آقا دیروز در دیدار طلاب نکته مهمی را بیان فرمودن: «از موعظه هم غفلت نشود ... همه احتیاج داریم به موعظه؛ همه، همه، بی‌استثنا! همه‌ی ما احتیاج داریم به موعظه. گاهی چیزهایی را میدانیم امّا گاهی در شنیدن، اثری هست که در دانستن نیست؛ باید بشنویم موعظه را، مواعظ حسنه را». 🌱بر اساس این نکته: کسی که چیزی را می داند، به صرف دانستن، نباید خود را مستغنی از موعظه بداند و کسی که می داند، مخاطب او چیزی را می داند، نباید دانستن او، مانع از تذکر دادن به او شود، بلکه باید به او تذکر داد. 🌿لذا خداوند متعال هم در قرآن می فرماید: «و ذکّر فإن الذکری تنفع المومنین». پس باید به هم تذکر دهیم و این یکی از شئون ولاء اثباتی عام است که مومنین بعضهم اولیاء بعض و خداوند همچنین در قران می فرماید: «قوا انفسکم و اهلیکم ناراً» (خودتان و خانواده و خویشاوندان خود را از آتش محافظت کنید) و یکی از راه های محافظت، تذکر دادن و موعظه کردن است. @rooz_fiq
هدایت شده از المرسلات
📣 ❇️ هشتمین جلسه از سلسله جلسات 🌀«مصباح اندیشه»🌀 🎙با حضور: استاد علی فرحانی 🔵 با موضوع: تحلیل و تبیین بیانات رهبری در دیدار اخیر با حوزویان در موضوع تبلیغ ⏰زمان لایو: شنبه ( 24/4/1402) ساعت 18:00 📌سوالات و دغدغه های خود را در مورد موضوع جلسه برای ما ارسال کنید 👇 @admin_morsalat 📱 از کانال المرسلات در 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b @almorsalaat
104-almizan-02.04.22.mp3
24.3M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه صد و چهارم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۴۷ و ۴۸/ ادامه شفاعت/ بحث اجتماعی/ شفاعت از منظر اسلام سبب انحطاط جامعه نیست پنجشنبه 02.04.22 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن ابراهیمی
#المیزان متن خوانی تفسیر المیزان جلسه صد و چهارم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۴۷ و ۴۸/ ادامه شفاعت/
💠حقیقت شفاعت و آثار آن 🎙توضیح متن در جلسه 104 ➖أن الذي يثبته القرآن من الشفاعة هو أن المؤمنين لا يخلدون في النار يوم القيامة بشرط أن يلاقوا ربهم بالإيمان المرضي و الدين الحق فهو وعد وعده القرآن مشروطا ثم نطق بأن الإيمان من حيث بقائه على خطر عظيم من جهة الذنوب و لا سيما الكبائر و لا سيما الإدمان منها و الإمرار فيها، فهو شفا جرف الهلاك الدائم، و بذلك يتحصل رجاء النجاة و خوف الهلاك، و يسلك نفس المؤمن بين الخوف و الرجاء فيعبد ربه رغبة و رهبة، و يسير في حياته سيرا معتدلا غير منحرف لا إلى خمود القنوط و لا إلى كسل الوثوق. 📌المیزان في تفسير القرآن، ج‏1، ص: 186 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن ابراهیمی
#المیزان متن خوانی تفسیر المیزان جلسه صد و چهارم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۴۷ و ۴۸/ ادامه شفاعت/
🔴 قوانین اسلامی و لوازم اجتماعی آن 🎙توضیح متن در جلسه 104 🔹أن الإسلام قد وضع من القوانين الاجتماعية من مادياتها و معنوياتها ما يستوعب جميع الحركات و السكنات الفردية و الاجتماعية، ثم اعتبر لكل مادة من موادها ما هو المناسب له من التبعة و الجزاء من دية و حد و تعزير إلى أن ينتهي إلى تحريم مزايا الاجتماع و اللوم و الذم و التقبيح، ثم تحفظ على ذلك بعد تحكيم حكومة أولياء الأمر، بتسليط الكل على الكل بالأمر بالمعروف و النهي عن المنكر ثم أحيا ذلك بنفخ روح الدعوة الدينية المضمنة بالإنذار و التبشير بالعقاب و الثواب في الآخرة، و بنى أساس تربيته بتلقين معارف المبدإ و المعاد على هذا الترتيب. 🔹فهذا ما يرومه الإسلام بتعليمه، جاء به النبي ص و صدقه التجارب الواقع في عهده و عهد من يليه حتى أثبت به أيدي الولاة في السلطنة الأموية و من شايعهم في استبدادهم و لعبهم بأحكام الدين و إبطالهم الحدود و السياسات الدينية حتى آل الأمر إلى ما آل إليه اليوم و ارتفعت أعلام الحرية و ظهرت المدنية الغربية و لم يبق من الدين بين المسلمين إلا كصبابة في إناء فهذا الضعف البين في سياسة الدين و ارتجاع المسلمين القهقرى هو الموجب لتنزلهم في الفضائل و الفواضل و انحطاطهم في الأخلاق و الآداب الشريفة و انغمارهم في الملاهي و الشهوات و خوضهم في الفواحش و المنكرات، هو الذي أجرأهم على انتهاك كل حرمة و اقتراف كل ما يستشنعه حتى غير المنتحل بالدين لا ما يتخيله المعترض من استناد الفساد إلى بعض المعارف الدينية التي لا غاية لها و فيها إلا سعادة الإنسان في آجله و عاجله و الله المعين‏ 📌المیزان في تفسير القرآن، ج‏1، ص: 186 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن ابراهیمی
🔴 قوانین اسلامی و لوازم اجتماعی آن 🎙توضیح متن در جلسه 104 🔹أن الإسلام قد وضع من القوانين الاجتماعي
عبارت فوق از بهترین عبارات علامه در مورد جامعیت اسلام و اجتماعی بودن آن و لزوم حکومت است. برخی از نکات موجود در عبارت در ادامه ذکر می شود: 1- قوانین اجتماعی اسلام (اعم از مادیات و معنویات) شامل همه حرکات و سکنات فردی و اجتماعی می شود. 2- هدف و غایت معارف دینی اسلام، سعادت دنیا و آخرت انسان است. 3- اساس تربیت اسلامی بر تلقین معارف مبدأ و معاد است و اسلام این تربیت را با وضع قوانین اجتماعی شامل انجام می دهد و برای حفظ و اجرای آن قوانین این موارد را نیز لحاظ کرده است: الف)وضع قوانین جزایی برای حفظ قوانین دسته اول ب)تحکیم حکومت اولی الامر ج)امر به معروف و نهی از منکر د)دعوت اسلامی به وسیله انذار و تبشیر 4- نتیجه بخش بودن قوانین اسلام، به تجربه نیز در صدر اسلام و بعد از آن اثبات شده است. 5- عامل انحطاط مسلمین عمل نکردن به دستورات اجتماعی و اخلاق و آداب اسلامی بود که عمده آن به خاطر بازیچه قرار گرفتن قوانین توسط حکومت ها بود. 6- علامه این مطالب را در آیه 213بقره و 200آل عمران به تفصیل تبیین می کنند. @rooz_fiq
🌴خرم آن لحظه که مشتاق به یاری برسد 🌴آرزومند نگاری به نگاری برسد 🌱رزقنا الله زیارتک…. @rooz_fiq