eitaa logo
فقه روز | محسن‌ابراهیمی
2.4هزار دنبال‌کننده
720 عکس
175 ویدیو
8 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه روز | محسن‌ابراهیمی
#اصول_فلسفه 🗓جلسه۲۴، ۰۳.۱۱.۱۱ 📔موضوع: مقاله۸، بیان مقدمات تبیین رابطه علت و معلول 🔗گروه آموزش فلس
عرض سلام و احترام قابل توجه بزرگوارانی که به تازگی با ما همراه شده اند، بحث فلسفه رو از تاریخ ۲۹شهریور امسال با کتاب کلیات فلسفه شهید مطهری شروع کردیم و بعد از اتمام این کتاب در ۱۰جلسه، اصول فلسفه علامه رو از تاریخ ۷آبان شروع کردیم. از مقاله۷ شروع کردیم و بعد از ۲۲جلسه که مقاله۷ طول کشید از جلسه۲۳ وارد مقاله۸ شدیم و امشب جلسه۲۴ هستیم. هر هفته دو جلسه داریم. روزهای پنجشنبه و دوشنبه. جهت پرسش و پاسخ و اعلام استماع جلسات هم گروهی مشخص شده و دوستان در این گروه عضو هستن. ان شاءالله خدای متعال فهم معارف دین رو به همه ما عطا کنه. جهت دسترسی راحتتر به صوتها، صوتهای فلسفه رو توی این کانال هم میگذاریم. @rooz_fiq
239-almizan-03.11.11.mp3
15.04M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۳۹ جلد1/سوره بقره/ شروع آیات ۱۹۶ تا ۲۰۳ (آیات حج) پنجشنبه ۰۳.۱۱.۱۱ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه و احکام فطرت قرآن می‌فرماید که دین مطابق با فطرت است. از طرفی برخی از احکام عقل عملی انسان، مطابق با فطرت است. لذا فطرت و احکام صادره از آن، یکی از منابع فقه محسوب شود و هم یکی از ضابطه های تفسیر و اعتبارسنجی ادله. مثلا اگر لزوم اجتماع، حکومت، بیع، ملکیت، حق استخدام، هنر و .... از احکام فطرت و طبیعت انسانی باشد، هر دلیلی بر خلاف این احکام باشد، غلط است. البته این مطلب با عقل و سیره نسبت دارد و در برخی تقریرها می‌توانند به هم برگردند. لذا نسبت اینها باید لحاظ شود. از منابع اصلی این نگاه، مقاله۶ اصول فلسفه در تحلیل مبنای اعتبارات و همچنین مصادیقی که پایان آن مقاله ذکر میشود و تحلیل های اجتماعی و اعتباری که در المیزان بیان میشود. @rooz_fiq
8.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹داخل در حریم ولایت است کسی که صلوات شعبانیه را بخواند… 🎙آیت الله بهجت @bahjat_ir @rooz_fiq
240-almizan-03.11.12.mp3
17.81M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۴۰ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۹۶ تا ۲۰۳ (آیات حج) درباره حج تمتع جمعه ۰۳.۱۱.۱۲ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🌱فَلاَ تَجْعَلْنِي مِمَّنْ صَرَفْتَ عَنْهُ وَجْهَكَ @rooz_fiq
⚡️امتداد طرح انقلاب و لزوم احیای آزاداندیشی دینی 👈(نگاهی به روند طراحی نظام اجتماعی اسلام در پسا انقلاب) ▫️دهه فجر زمانی است که علاوه بر جشن‌گرفتن و مقایسه انقلاب اسلامی با پیش از آن، لکن میتوان و لازم است به مقایسه ایام انقلاب و پس از آن نیز پرداخته شود. اینکه چه می‌خواستیم و چه مقدار از اهداف محقق شد؟ ▫️انقلاب اسلامی ایران در شرایطی محقق شد که دو طرح اصلی برای اداره جوامع وجود داشت. یکی کمونیست به رهبری شوروی و دیگری لیبرالیسم به رهبری آمریکا. انقلابیون ایران به رهبری امام خمینی، اما مدعی بودند که طرح سومی وجود دارد و آن اداره جامعه بر اساس نظام اجتماعی اسلام بود. ▫️اما این طرح در ابتدا به نوعی اجمالی و لمّی بود. یعنی می‌دانستیم که اسلام باید بتواند جامعه را اداره کند. البته طرح کلی حکومت با ارائه نظریه ولایت فقیه توسط امام تبیین شد و با همان طرح، هدف اجرایی نسبت به کلیت نحوه حاکمیت مشخص شد. دولت پهلوی از میان رفت و نظامی با حاکمیت ولی فقیه جایگزین شد. ▫️در پله بعد، قانون اساسی توانست مقداری طرح اداره جامعه را اجرایی‌تر و کلیات نظام حاکمیت اسلامی و خصوصا رهبری و اختیارات او و همچنین قوای سه‌گانه را قانون‌گذاری کند و آن قانون اساسی نام گرفت. ▫️اما میتوان گفت که آن ادعای اجمالی (اینکه اسلام طرحی مستقل برای اداره جامعه دارد)، در همین حد متوقف شد. یعنی بعد از مشخص کردن کلیات و چارچوب جامعه اسلامی، نظامات درونی آن، آنچنان که باید طراحی نشد. نظام قانونگذاری، نظام تعلیم و تربیت، شیوه اجرایی و تجسد خارجی عدالت و آزادی، مدیریت، اقتصاد، سبک زندگی، مدیریت فرهنگی و.... مهمترین مسئله در این میان این بود که آنچه در کشور و در سایر ملل در حال اجرا بود را ناصحیح دانستیم و گفتیم باید اسلامی شود اما تا به حال طرح اسلامی جایگزین را ارائه نکردیم. ▫️از مهمترین عوامل تاخیر در این مهم، دشمن خارجی بود. ما از ابتدا به نوعی همیشه در شرایط اضطراری به سر بردیم. جنگ، فتنه های داخلی، دولت های دردسرساز، تحریم و ..... و این عامل موثر و یا بهانه مهمی شد که خواص انقلابی به فکر حفظ اصل حاکمیت اسلامی باشند و طراحی درونی به تاخیر بیفتد. ▫️هرچند این عامل موثر بوده است، اما بالاخره باید پذیرفت که در زمینه طراحی نظامات اجتماعی، عقب هستیم و این شاید مهمترین مسئله امروز انقلاب است که باید به آن پرداخت و بدون آن سرمایه ای هم که تا به حال تحصیل شده، از بین خواهد رفت. ▫️آنچه که در حل این امر و پیشرفت آن کمک میکند، «آزاداندیشی» و «روشنفکری» در چارچوب آرمان ها و اهداف انقلاب است. باید از گذشته و تجربیات آن استفاده کرد، دین را شناخت و با آزاداندیشی فکر نو ارائه کرد. ▫️این را باید درک کرد که شرایط امروز نسبت به تمام قرون و اعصار گذشته جدید است. همه چیز نو شده. لذا باید با حفظ اصول و محکمات اسلامی و با شناخت دنیای جدید و با لحاظ تجربیات۴۶ سال گذشته (چه در عرصه اجرا و حکومت داری و چه در عرصه های علمی و حوزوی)، بازسازی فقهی و دینی را انجام داد و نظامات اجتماعی را طراحی کرد. ▫️این را باید دانست که از روزی که رهبری انقلاب، مسئله تحول در حوزه را مطرح کرد، همین مسائل را بیان داشتند اما چون حوزه تحول خاصی پیدا نکرد، انقلاب اسلامی از این جهت سال‌هاست که پیشرفت خاصی نداشته. لذا باید سریعتر فکری کرد. ▫️البته ناگفته نماند که در سالهای منتهی به انقلاب، جریان روشنفکری صحیح و سلیم اسلامی با افکار امام خمینی و علامه طباطبایی و شاگردان ایشان از جمله، شهیدان مطهری و بهشتی و دیگران خصوصا با محوریت المیزان، کارهای علمی موثری انجام داد اما ارتحال و شهادت این اعلام از طرفی و تندروی هایی که در دهه هفتاد به نام روشنفکری رخ داد، به نوعی روشنفکری اسلامی به کلی سرکوب و جو غالب فکری از دست این جریان خارج شد و تا سالها رکود علمی حاکم بود تا اینکه این اواخر کم کم جوانه هایی در حال رشد، مشاهده می‌شود. ▫️از جهت علمی، مهمترین چالش امروز حوزه «تبیین روش‌شناسی اجتهاد پسا انقلاب» است. «روش اجتهاد قبل از انقلاب» کاملا مشخص است و آن همان «اجتهاد مصطلح» است که امام فرمود کافی نیست. اما کیفیت استنباط پسا انقلاب، هنوز استقرار پیدا نکرده و در دوران گذار عجیبی هستیم. ▫️هرچند اندیشمندان متعددی در حوزه در تلاش شبانه روزی هستند، اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم و مدیریت کلان حوزه و موثرین در اداره حوزه، نقش بسیار موثری در سرعت بخشی به این امر دارند. ▫️شاید سریعترین نسخه ای که میتوان از جهت آموزشی و برای بازگرداندن جو آزاداندیشی، اجرا کرد، ترویج اندیشه های مرحوم علامه طباطبایی خصوصا مباحث المیزان، در حوزه است. ۰۳.۱۱.۱۳ @rooz_fiq
اعتراف می‌کنم که مانند همه طلاب و هم‌قطارانم با دنیای نهج البلاغه بیگانه بودم؛ بیگانه وار با آن برخورد می‌کردم، بیگانه‌وار می‌گذشتم. تا آنکه در تابستان سال ۱۳۲۰، پس از ۵سال که در قم اقامت داشتم، برای فرار از گرمای قم به اصفهان رفتم. تصادف کوچکی مرا با فردی آشنا با نهج البلاغه آشنا کرد. او دست مرا گرفت و اندکی وارد دنیای نهج البلاغه کرد. آن وقت بود که عمیقاً احساس کردم این کتاب را نمی‌شناختم و بعدها مکرر آرزو کردم که‌ ای کاش کسی پیدا شود و مرا با دنیای قرآن نیز آشنا سازد. از آن پس چهره نهج البلاغه در نظرم عوض شد، مورد علاقه‌ام قرار گرفت و محبوبم شد؛ (شهید مطهری) ➖➖➖➖➖➖ 📌پ.ن: کاش کسی هم پیدا شود که علاوه بر قرآن و نهج‌البلاغه، نماز خواندن، روزه گرفتن و سایر اعمال را به ما یاد دهد. ما نهایتا صورت فقهی این اعمال را بلدیم. @rooz_fiq
هدایت شده از فلسفه بخوانیم
025-osul-falsafeh-08-03.11.15.mp3
18.22M
🗓جلسه۲۵، ۰۳.۱۱.۱۵ 📔موضوع: مقاله۸، تبیین رابطه علت و معلول و اینکه معلول فعل علت است و لذا هم در حدوث و هم در بقا به علت وابسته است 🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات ▫️کانال فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
241-almizan-03.11.15.mp3
14.47M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۴۱ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۹۶ تا ۲۰۳ (آیات حج) دوشنبه ۰۳.۱۱.۱۵ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آریا عظیمی‌نژاد: ۴ ماه است اینستاگرام را پاک کرده‌ام 🔹فضای مجازی باعث پرش ذهنی و بی‌تمرکزی آدم می‌شود. @Farsna -