eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
2.5هزار دنبال‌کننده
660 عکس
158 ویدیو
8 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
متن جلسه۹۰👆👆 موضوعات: - تبیین حقیقت شفاعت و اینکه از نوع حکومت است نه مضاده 🎙صوت جلسه۹۰👇👇
هدایت شده از محسن ابراهیمی
090-almizan-02.03.14.mp3
14.41M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه نودم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۴۷ و ۴۸/ ادامه شفاعت یکشنبه 02.03.1۴ 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
هدایت شده از محسن ابراهیمی
011-daneshesarf-02.03.14.mp3
13.22M
کتاب دانش صرف جلسه یازدهم فعل مضاعف ۱۰۰ یکشنبه ۰۲.۰۳.1۴ 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
هدایت شده از محسن ابراهیمی
🌴دیگر نرود به هیچ مطلوب 🌴خاطر که گرفت با تو پیوند @rooz_fiq
🔅مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا 🔰سایه‌ات مستدام حضرت مولا…. @rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
یکی از الزامات مطهری شدن کتاب خواندن است. آنچه از آثار ایشان بدست می آید این است که ایشان به نحو عجی
📌ایشان قبل از اینکه ترجمه کتاب چاپ شود، نسخه خطی آن را مطالعه کرده اند. 🔗ایشان در سخنرانی «خورشید دین هرگز غروب نمیکند» در همین کتاب، از کتاب ها و متفکرین متعددی نام میبرد که نام برخی را ما هنوز هم نشنیده ایم. 🔅شهید مطهری شدن را به بها دهند نه به بهانه 📚شهید مطهری، امدادهای غیبی، ص۴۱ @rooz_fiq
🌴ما را به جز خیالت فکری دگر نباشد 🌴در هیچ سر خیالی، زین خوبتر نباشد @rooz_fiq
💠تا جمهوری اسلامی قوی نشود سبک زندگی ما اسلامی نمی شود.... ▫️نزدیک به ۹۰ سال پیش در چنین روزهایی، رضاشاه پهلوی به ترکیه سفر کرد و پس از یک سفر یک ماهه به ایران بازگشت و دست به اصلاحات متعددی زد. از مهمترین اقدامات او، کشف حجاب اجباری بود. ▫️رضاخان از طرفی در ترکیه پیشرفت، آبادانی و رفاه دید و از طرفی نبود حجاب بر سر زنان را. خوشبینانه اگر نگاه کنیم، او مایل بود که همان پیشرفت در ایران هم بوجود آید اما اخذ مابالعرض مکان ما بالذات کرد. او مظاهری مثل بی حجابی که معلول مبانی غربی بود را علت پیشرفت و آبادی و صنعت دانست. ▫️به گونه دیگری هم میتوان دید. انسان اینگونه است که وقتی چیزی را دوست دارد، سعی میکند تا میتواند خود را شبیه به آن کند. از آسانترین شبیه شدن ها شبیه شدن های ظاهری‌ست. ▫️برخی از ما ملت ایران از وقتی با تمدن غرب آشنا شدیم، به حق پذیرفتیم که در آنجا رفاه و صنعت و پیشرفتی است که در کشور ما وجود نداشت. این تمدن که بر مبانی ای در باب معرفت و انسان استوار است و اساس آن مادی گرایی و انکار ماوراء است، مظاهری همچون نوع پوشش و سبک زندگی دارد. ▫️ما که آن امتیازات و پیشرفت ها را دیدیم، اعتمادی به آنها برایمان حاصل شد و در پی رسیدن به آن مزایا و پیشرفت ها برآمدیم. حال یا گمان کردیم آن مظاهر علت آن پیشرفت هاست و یا از باب علاقه و اعتماد سعی کردیم حداقل در ظاهر شبیه شویم. ▫️لذا در طول تاریخ آشنایی ما با غرب، نظرات مختلفی در نسبت ما با غرب مطرح شد و حدوسط اصلی اعتماد به آن تمدن و نتیجه آن شبیه شدن به آنها در سبک زندگی و پوشش بود. البته این مسئله فقط انفعالی و از جانب ملت ها نبود. بلکه انگیزه های زیادی وجود داشت که سعی داشت به صورت فعّال، این سبک زندگی در جوامع ترویج شود. ▫️البته این اتفاق فقط در ایران نیفتاد بلکه تمام دنیا به سمت مادی گرایی حرکت کرد و سبک زندگی غربی همچون سیلی خانمان برانداز، در حال فراگیری جهانی بود. ▫️انقلاب اسلامی ایران و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی اولین مقاومت جدی و موثر در برابر این سیل بود. ادعای جمهوری اسلامی این بود که می‌توان در عین اعتقاد به ماوراء ماده و اعتقاد به معنویات و با داشتن سبک زندگی‌ای متفاوت، به همان پیشرفت و آبادانی و بلکه بهتر از آن رسید. ▫️اگر تحلیلی که در مورد ریشه بی حجابی و سبک زندگی غربی بیان شد، درست باشد، زمانی میتوان به سبک زندگی اسلامی به طور کامل و فراگیر رسید که جمهوری اسلامی بتواند ادعای خود را در عمل اثبات کند و رفاه و اقتصاد و صنعت را به حدمطلوب برساند و در اثر آن، اعتماد و حبّ مردم را از تمدن غرب به جمهوری اسلامی بازگرداند. ▫️قطعا این سخن به معنای بی توجهی به سایر عوامل فرهنگی و انجام ندادن آنها نیست بلکه به دنبال این است که اگر جمهوری اسلامی بتواند با تکیه بر مفاهیم اسلامی، پیشرفت و آبادانی را در جامعه ایجاد کند و در بین جوامع سربلند باشد، آنگاه ترویج سایر مظاهر اسلامی از جمله حجاب بسیار راحتتر محقق خواهد شد. ▫️شاید بتوان این توضیح را تبیینی از بیان رهبر معظم انقلاب در ایام اغتشاشات اخیر در تاریح 01.11.07 دانست که فرمودند: «دعوا بر سر مسئله‌ی باحجاب و بدحجاب نیست؛ دعوا بر سر از دنیا رفتن یک دختر جوان نیست؛ دعوا اینها نیست .... بحث سر اصل استقلال و ایستادگی و تقویت و اقتدار ایران اسلامی است؛ بحث سر این است.». و در 01.11.26 فرمودند: «هر چیزی که ایران را قوی کند آنها را ناراحت میکند؛ چرا؟ چون میدانند که اگر ایران قوی شد، توطئه‌ی علیه ایران ناکارآمد خواهد شد؛ لذا نمیخواهند ایران قوی بشود.» ✍️محسن ابراهیمی ۰۲.۰۳.۰۸ 📝لینک متن یادداشت در خبرگزاری حوزه: Hawzahnews.com/xchwX 🙏ممنون میشم اگر نظرتون رو بفرمایین👇👇 https://daigo.ir/pm/nZvxb 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🌀 جلسه هم‌اندیشی کنشگران و فعالان رسانه‌ای استان قم با دبیر ستاد عفاف و حجاب سازمان تبلیغات اسلامی/ سه‌شنبه ۰۲.۰۳.۱۶ hawzahnews.com/xchqc @rooz_fiq
با سلام تصویر فوق مربوط به سخنرانی مرحوم شهید مطهری در کنگره هزاره شیخ طوسی است. در سال 1348 در مشهد برگزار شد. موضوع سخنرانی ایشان در آن کنگره «الهامی از شیخ الطائفه» بوده. که مطالب ایشان به صورت مقاله ای در کتاب شش مقاله با همین عنوان منتشر شده است. ایشان ظاهرا پس از آن کنگره در حسینیه ارشاد، در دو جلسه هم گزارشی از آن کنگره بیان می کنند و هم مطلب خود که همان «الهامی از شیخ الطائفه» است را به تفصیل بیان می کنند. دو صوتی که در پست های بعد آمده است، صوت بیانات ایشان است. به نظر می رسد که محتوای این دو جلسه در مجموعه آثار شهید وجود ندارد. انشالله که تدوین شود و مورد استفاده قرار گیرد. البته اصل مطالب ایشان در همان مقاله و همچنین در کتاب خدمات متقابل آمده است. @rooz_fiq
هدایت شده از امید محمدی سروش
477.mp3
8.22M
🔷 الهام از شیخ طوسی"ره" 🔶 جلسه اول ⬜️ سخنرانیِ چالشیموضوع: آشنایی با بیوگرافیِ (ره)_ پیشرفت علوم اسلامی توسط دانشمندان مسلمان_ ... 🌸 عِندَ ذِکرِ الصّالِحین تَنزل الرَّحمه🌸 🆔@daneshnameh1399
هدایت شده از امید محمدی سروش
478.mp3
8.78M
🔶 الهام از شیخ طوسی"ره" 🔷 جلسه دوم ⬛️ سخنرانیِ چالشیِ ✍ موضوع: آشنایی با بیوگرافیِ (ره) _ تمایل دانشجویان اروپا به علوم اسلامی _ اِجتِهاد و تَفَقُّه_ قدمتِ علمیِ حوزه علمیه نجف اشرف 🌸 عِندَ ذِکرِ الصّالِحین تَنزل الرَّحمه🌸 🆔@daneshnameh1399
👆👆👆👆از همه بزرگواران خصوصا طلاب در خواست دارم که حتما دو صوت فوق رو بشوند ان‌شاءالله. @rooz_fiq
💠 بايد: 1️⃣اوّل بكوشند خودشان عالم و محقّق و دين‌‏شناس بشوند و به نام دين، مفاهيم و معانى نامعقولى در اذهان مردم وارد نكنند كه همان معانى نامعقول منشأ حركتهاى ضدّ دينى مى‌‏شوند 2️⃣ثانياً در اصلاح محيط بكوشند و از آلودگي‌هاى محيط تا حدود امكان بكاهند 3️⃣ثالثاً از همه و بالاتر اينكه به نام دين و به اسم دين با فطريّات مردم معارضه و مبارزه نكنند؛ 👈👈آن وقت است كه خواهند ديد مردم يَدْخُلُونَ فِي‏ دِينِ اللَّهِ أَفْواجا. 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ج‏3، ص: 406 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
ممنون از ابراز لطف شما. بسیار متشکرم. ان شاءالله که خداوند متعال توفیق فهم معارف اسلام ناب رو به همه ما نصیب کنه. @rooz_fiq
هدایت شده از احمد اولیایی
«دوگانه هایی در مسأله حجاب؛ یک طرح بحث» در مسأله بودگی بی حجابی و بدحجابی در جامعه امروز ایران تردیدی نیست اما تلاش ها برای حل این مسأله متفاوت است و در صحت و سقم روش آن ها بعضا می شود تردید کرد. «بساطت» یکی از معضلات روش شناسی مواجهه با مسأله حجاب است؛ بدین معنا که برخی اساسا مسأله را بسیار بسیط و حل شده در نظر گرفته و فقط در سویه اقدامات آن هم اقداماتی که در انتهای زنجیره حل مسأله ی حجاب هست، تمرکز دارند. در حالیکه بنظر می رسد کمی عقب تر، دوگانه هایی وجود دارد که باید بدان ها پرداخته شود. این دو گانه ها به ما کمک می کند برای حل مسأله بدحجابی و بی حجابی بهتر رفتار کنیم. برخی از آن ها را می توان اینگونه تبیین کرد (البته این یادداشت فقط این دوگانه ها را طرح می کند و نفیا و اثباتا نسبت به طرفین دوگانه ها ساکت است. هدف فقط طرح پرسش است برای اندیشیدن بیشتر)؛ - دوگانه نظر و عمل؛ آیا مسأله حجاب مبتنی بر پیچیدگی های نظری است یا در حیطه نظر، کار تمام شده و ما فقط باید آنچه وادی نظر گفته را پیاده کنیم؟!!! به عبارتی باید از نظریه (اعم از فقهی و اجتماعی و ... ) عبور کرده و فقط مبتنی بر داشته های نظری حوزه حجاب، کار اجرایی را بنا کنیم؟ - دو گانه زنانه بودن مسأله یا لا بشرط بودن از حیث جنسیت؛ آیا مسأله حجاب یک مسأله صرفا زنانه است یا می توان این مسأله را با یک دقت و نگاه موسع هم برای مردان تصویر کرد و هم برای زنان؟ این مسأله اگر ذیل پوشش، مد، عفاف و مانند اینها تعریف شود یحتمل بتوان و اتفاقا باید مسأله را غیر جنسیتی دید. چرا که هم وضعیت مردان را در این امور سرو سامان می دهد و هم زنان را از ابژه شدن می رهاند. اگر هم مسأله، زنانه صرف باشد خب آن هم اقتضائات خاص خود را دارد. - دوگانه عاملیت - ساختار؛ در نظام طاغوت که حاکمیت به عنوان ساختار، بنا و اراده ای در اجرای شریعت و من جمله حجاب ندارد، عاملیت پررنگ می شود. اما در نظام دینی و حکومت اسلامی که بنا و اراده دارد شرع را بطور سیستمی و مبتنی بر روابط طبیعی درون سیستم ها پیاده سازی کند، کنشگری عاملیت از چه جایگاهی برخوردار است و کجا قرار می گیرد؟ فرد متدین و دغدغه مند فارغ ازین که در چه حکومتی (دینی یا غیر دینی) زیست می کند، دائما نسبت به اقامه شریعت حساس است. اما در حکومت دینی امید بیشتری به اصلاح دارد و اساسا منتظر بسترسازی اقامه شریعت توسط حاکمیت است. همانطور که رهبر معظم فرمودند «حکومت اسلامی وظیفه دارد مقابل حرام شرعی بایستد»، به خصوص احکامی که اجتماعی است و بسترسازی بیشتری می طلبد. بررسی بیشتر دو گانه عاملیت و ساختار می تواند میزان تکلیف آحاد را در مسأله حجاب روشن کند. - دوگانه علت و معلول: تردیدی نیست که بدحجابی و بی حجابی بخشی از فرهنگ عینی وسبک زندگی است که ناشی از علل و عوامل متعدد است. مواجهه با خود بد حجابی و بی حجابی نوعی پرداختن به معلول است و بررسی ریشه های این پدیده، پرداختن به علل. حال در دوگانه علت و معلول، کدام مهم ترند و اکنون ما در مواجهه با این معضل، به سمت کدام یک حرکت کرده ایم؟ و آیا اساسا وجه جمع وجود دارد؟ _دوگانه مواجهه سلبی و ایجابی: با بی حجابی و بدحجابی هم می توان مواجهه سلبی داشت و هم مواجهه ایجابی. فارغ از تعاریف منظقی و اصطلاحی سلبی و ایجابی، مواجهه سلبی با بدحجابی در اینجا اشاره به مواجهه انتظامی، نظامی، امنیتی، قضایی و مانند این ها دارد. مواجهه ایجابی نیز اشاره به مواجهه فرهنگی، اخلاقی و ... دارد. این دوگانه از این بحث می کند که کدام نوع مواجهه اولی ست؟ انرژی حاکمیت و متدینین به کدام سمت بیشتر حرکت کرده؟ و وجه جمع چگونه خواهد بود؟ شاید بتوان دوگانه های دیگری را مطرح کرد که البته ذکر هر پرسش، اطراف قضیه را برای ما روشن تر می کند. کاش یک «ستاد بحران اجتماعی» داشتیم که در بحران های اینچنینی در لایه های فکری ش، به این پرسش ها بپردازد و حتی تعیین تکلیف کند. @ahmad_olyaei
orfhaye-mokhtalef-v-akmame-mokhtalef.mp3
5.98M
در ابتدای جلسه الموجز، به مناسبت بحث از حجیت عرف و همچنین «تمسک به عام قبل از فحص» توضیحی درباره اینکه در جامعه، عرفهای مختلفی وجود دارد و عرفهای مختلف، اقتضائات و احکام مختلف دارد، بیان شد. @rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
در ابتدای جلسه الموجز، به مناسبت بحث از حجیت عرف و همچنین «تمسک به عام قبل از فحص» توضیحی درباره این
إنّ ديدن العقلاء في هو الإتيان بكلّ ما له دخل في كلامهم و مقاصدهم من دون فرق بين القضايا الجزئية أو الكلية، و لذا يتمسّك بظواهر كلامهم من دون أيّ تربص. و أمّا التي ترجع إلى جعل القوانين و سنّ السّنن سواء كانت دولية أو إقليمية، فقد جرت سيرة العقلاء على خلاف ذلك، فتراهم يذكرون العام و المطلق في باب، و المخصص و المقيد في باب آخر، كما أنّهم يذكرون العموم و المطلق في زمان، و بعد فترة يذكرون المخصّص و المقيّد في زمان آخر. و قد سلك التشريع الإسلامي هذا النحو فتجد ورود العموم في القرآن أو كلام النبي صلى اللّه عليه و آله و سلم و المخصص و المقيد في كلام الأوصياء مثلا و ما هذا شأنه لا يصحّ فيه عند العقلاء التمسك بالعموم قبل الفحص عن مخصصاته أو بالمطلق قبل الفحص عن مقيداته. الموجز، عام و خاص، فصل چهارم @rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
در ابتدای جلسه الموجز، به مناسبت بحث از حجیت عرف و همچنین «تمسک به عام قبل از فحص» توضیحی درباره این
فلا بدّ في تشخيص الخبرين المتعارضين و الحديثين المختلفين، من فرض الكلام في و ، و في كلام متكلّم صارت عادته إلقاء الكلّيات و الاصول، و بيانَ المخصّصات و الشرائط و الأجزاء و المقيّدات و القرائن منفصلةً، فهذا القرآن الكريم يقول و قوله الحقّ: «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً» مع أنّ فيه العموم و الخصوص، و المطلق و المقيّد، و لم يستشكل أحد بوقوع الاختلاف فيه من هذه الجهة. و بالجملة: سنّة اللَّه تعالى‏ في الكتاب الكريم، و الرسولِ الصادع بالقانون الإلهيّ، و أئمّةِ الهدى مع عدم كونهم مشرّعين، لمّا جرت على ذلك- كما هو المشاهد في الكتاب و السنّة؛ لمصالح هم أعلم بها، و لعلّ منها صيرورة الناس محتاجين إلى‏ العلماء و الفقهاء، و فيه بقاء الدين، و رواج الشريعة، و تقوية الإسلام، كما هو الظاهر- فلا بدّ و أن يكون تشخيص الخبرين المتعارضين و المختلفين، مع عطف النظر إلى‏ هذه السنّة و تلك العادة. امام خمینی، التعادل و الترجيح، ص: 34 @rooz_fiq