eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
1.9هزار دنبال‌کننده
562 عکس
121 ویدیو
5 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️دیالوگ با غرب مطهری چگونه می‌خواهد زیست دینی در دنیای جدید را معنادار کند؟ 🎙استاد هاشمی @Ofoqemobin
استاد هاشمی از اساتید خیلی خوش‌فکر و خوش‌بیان حوزه هستن که الحمدلله توفیق داشته و داریم که سالهاست در کنار ایشان از محفل درسی استاد فرحانی بهره برده ایم. کانال کانال شخصی ایشونه که گه‌گاهی برخی از مطالب بیانی و بنانی خودشونو در علوم حوزوی و غیرحوزوی میگذارن حتما عضو بشین و استفاده کنین 👇👇👇 https://eitaa.com/Ofoqemobin https://eitaa.com/Ofoqemobin @rooz_fiq
صوت جلسات اصول فقه مظفر تا امروز بارگذاری شد (داخل شدن اسم زمان در بحث مشتق) 👇👇👇👇 https://eitaa.com/d_rooz_fiq @rooz_fiq
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه۱۷۷ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۵۳ تا ۱۵۷/مسالک سه گانه اخلاق/ مسلک اول یکشنبه ۰۳.۰۲.۲۳ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
از این جلسه بحث مهم مسالک سه‌گانه علم اخلاق شروع شد. علامه در ادامه این مباحث مسلک منحصر به فرد قرآن در اصلاح اخلاق رو بیان میکنند
«ثمّ إنّه قد نبّه على ما ذكرنا - من فائدة نقل الإجماع - بعض المحقّقين في كلام طويل له، و ما ذكرنا و إن كان محصّل كلامه على ما نظرنا فيه، لكنّ الأولى نقل عبارته بعينها، فلعلّ الناظر يحصّل منها غير ما حصّلنا، فإنّا قد مررنا على العبارة مرورا، و لا يبعد أن يكون قد اختفى علينا بعض ما له دخل في مطلبه.» این عبارت از مرحوم شیخ انصاری در بحث اجماع منقول رسائل است. ایشان بعد از اینکه جهات مختلف رو بیان می کنند و جمع بندی نظر خودشون رو ذکر می کنن، عبارت محقق تستری رو نقل می کنند. عبارت شیخ خیلی نکات مهمی داره. شیخ می فرماید که من این عبارت رو مکررا خوانده ام و آن چیزی که بیان کردم محصل کلام ایشان است. اما شاید اگر شخص دیگری هم این عبارت را بخواند، مطلب دیگری متوجه شود. لذا ایشان عین عبارات محقق تستری را نقل می کند. این نکته مهم را می توان فهمید که اولا نمیتوان به یکبار خواندن کتب علمی خصوصا کتب بزرگان علم اکتفاء کرد و باید مکرر خواند. هر کس که مقداری تلاش علمی و ارتباط با کتب داشته است، این مطلب را تصدیق می کند که غالبا در مراجعات بعدی مطالبی منکشف می شود که در مراجعه اول، فهم نشده است. ثانیا انسان نمی تواند به فهم خود از عبارت اکتفاء کند بلکه شاید شخص دیگری از این عبارت مطلب دیگری را متوجه شود که از دید شما مخفی مانده است. لذا می توان نتیجه گرفت که لازم است که در فهم عبارات بزرگان علم به فهم دیگران و تبیین آنها از آن عبارت هم مراجعه کرد. علم آموزی علاوه بر آن جهات ارتباطش با خدای متعال و افاضه از جانب او که موثر اصلی در عالم است، جهات فکری هم دارد هر چند که تلاش های فکری و مطالعه و .... همه معدّ هستند اما نوعا تا این معدّات نباشد، استعداد دریافت علم به وجود نخواهد آمد. از مهمترین جهات علم آموزی، شناخت ذهن و فکر و رعایت قواعد آن است و بدون آنها نمیتوان. 03.02.24 @rooz_fiq
یک لحظه فقط کاش خودم بودم من...
@hamedtooni @rooz_fiq
چه مشکلی وجود داره اگه خدا جسم داشته باشه؟ برخی اساتید میگن لازم میاد که خدا دارای جزء بشه و در اینصورت محتاج میشه. اما چرا نمیشه گفت اجزای خدا همیشه وجود داشتن و هم میشه خدا همینطوری بوده و کسی اونو بوجود نیاورده؟ این جملات، بخشی از سوالاتی است که امروز یکی از طلاب مقدمات بعد از المپیاد استانی کلام از بنده می پرسید. ضمنا بگم که المپیادها که چندسالیست در حوزه برگزار میشه طرح نوآورانه و جذابیست. یکی از موضوعات المپیاد، کلام هست و متنی که از اون سوال طرح میشه کتاب بدایه المعارف آیت الله خرازی‌ست. با این دوست عزیز که یه مقدار بیشتر صحبت کردم و سوالاتی کلامی هم در مورد ولایت فقیه از کتاب آیت الله جوادی داشت، متوجه شدم که با اینکه سن کمی دارد، چند سالیست که در فضای مجازی و در مسئله پاسخ به شبهات، فعال است. اما چه می شود که با اینکه او از طلاب به نسبت برتر حوزه و دغدغه مند است، چنین سوالاتی که برخی از اونها از سوالات اولیه در مورد وجود خداست، هنوز برایش حل نشده از نظر بنده طبیعی‌ست که همه طلاب چنین سوالاتی را داشته باشند و اتفاقا اگر این سوالات برای آنها حل شده باشد، جای تعجب دارد. چرا؟ چون اساس مسائل اعتقادی و معارفی بر اصولی‌ست که تا این اصول به خوبی تصور نشود، قابل تصدیق نخواهد بود و در کتاب های عقائدی متعارف در حوزه ما امکان این تصویر سازی به صورت پله پله در ذهن طلاب وجود ندارد. در میان علوم حوزوی این کار بر عهده علم فلسفه است و تا اینکه یک نظام متقن برهانی فلسفی با شروع از بدیهیات اولی به صورت صحیح به ذهن انسان القاء نشود، این سوالات همیشه باقی خواهد ماند. لذا شروع صحیح این مباحث از علم فلسفه است. اما نمیدانم چرا می‌خواهیم دولا دولا شترسواری کنیم. هم از طرفی میخواهیم حل شبهه و ارائه برهان بر معارف و ... داشته باشیم و هم هنوز از فلسفه فرار میکنیم. از پایه هفت به بعد به عنوان یک درس غیر رسمی و هم عرض با کتب عقائدی و حتی هنوز در ذهن بعضی شبهه حرمت دارد. وقتی بحث است که برای کودکان، آموزش فلسفه داشته باشیم، چرا نباید طلبه ای که از دیپلم وارد در حوزه میشود، از همان ابتدا فلسفه بخواند و اعتقادات خود را بر یک نظام متقن و صحیح و قابل فهم استوار کند؟ وقتی وضعیت کلام و فلسفه اینگونه است، مگر می شود از عرفان گفت که به جرئت میتوان گفت، حل و فهم مسائل با ادبیات و مفاهیم عرفانی بسی شیرین تر و نزدیک کننده تر به مقصود است. چرا در نظام رسمی حوزه عرفان نخوانیم و در پستو باشد؟ چرا در جایی از حوزه مفاهیم عرفانی را در نظام آموزش رسمی حوزه، آموزش نبینیم و در نتیجه نتوانیم آثار ارزشمند و بی بدیلی همچون آداب نماز و سرالصلوه امام را بفهمیم و به تبع نفهمیم نماز چیست؟ چرا به شکل واضح مشخص نفهمیم سلوک چیست و راه خدا چیست؟ ان شاءالله روزی این بخش از علوم و معارف اصیل اهل بیت هم به متن حوزه برگردد و طلاب از اون بهره مند شوند و به تبع طلاب سایر افراد جامعه ما هم بهره ببرند. خداوند حفظ کند اساتید ما را که حداقل ذهنیت خوبی از این معارف در ذهن ما ایجاد کردند و باز هم یاد کنیم از مرحوم شهید مطهری. ۰۳.۰۲.۲۷ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
⁉️یک نکتۀ دانستنی و‏‎ ‎‏مطلب مهمّ، که جهل به آن سر منشأ بسیاری از ضلالتها و غوایتها و بازماندن از‏‎ ‎راه حق است و بر هیچ طالب حق جهل آن روا نباشد و غفلت از آن جایز‏‎ ‎‏نیست، و آن اینست که..... امام خمینی، آداب نماز ص۷۸ @rooz_fiq ادامه👇👇👇
🔹شخص سالک و طالب حق باید خود را از افراط و‏‎ ‎‏تفریط بعضی از جهلۀ اهل تصوّف و بعضی غفلۀ أهل ظاهر مبرّا کند تا سیر الی ‎‏اللّه برای او ممکن شود. 1⃣چه که بعضی از آن طایفه را عقیده بر آنست که علم و‏‎ ‎‏عمل ظاهری قالبی حشو است و برای جهّال و عوام است؛ و امّا کسانی که‏‎ ‎‏اهل سرّ و حقیقتند و اصحاب قلوبند و ارباب سابقۀ حسنی هستند احتیاج به‏‎ ‎‏این اعمال ندارند. و اعمال قالبیّه برای حصول حقایق قلبیّه و وصول به مقصد‏‎ ‎‏است؛ و چون سالک به مقصد خود رسید، پرداختن به مقدّمات تبعید است و‏‎ ‎‏اشتغال به کثرات حجاب است. 🔹و طایفۀ دوم در مقابل این دسته قیام نمودند و‏‎ ‎‏در جانب تفریط افتادند و انکار کلّیّۀ مقامات معنویّه و اسرار الهیّه را نمودند و‏‎ ‎‏جز محض ظاهر و صورت و قشرْ دیگر امور را بکلّی منکر شدند و به تخیّلات و‏‎ ‎‏اوهام نسبت دادند. 🔄و بین این دو طایفه لازال کشمکش و مجادله و مخاصمه‏‎ ‎‏بوده و هر یک دیگری را بر خلاف شریعت می دانستند. 👌و حق آن است که‏‎ ‎‏هر دو طایفه قدری از حدّ تجاوز نمودند و افراط و تفریط کردند. ما در رسالۀ‏‎ ‎‏سرّالصّلوة در این موضوع اشاره نمودیم، و در این مقام نیز حدّ اعتدال را که‏‎ ‎‏صراط مستقیم است می نمایانیم.‏ آداب نماز، امام خمینی ص۷۸ @rooz_fiq ✴️توضیح مطلب در ادامه👇👇
🔹درباره مخالفت آیت الله بروجردی با تدریس فلسفه و نظر امام در این مورد 👌نکات جالبی در این متن هست. حتما بخونین. 📚آئین دانشوری در سیره امام خمینی (مطالعه کامل کتاب)، ص۴۵ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🌱یک دم نرود عمر که بی یاد تو باشد 🌱امید که ما را تو ز خاطر نگذاری @rooz_fiq
ماجرای آشنا شدن امام با آیت الله شاه آبادی و تلمذ در محضرشان 📚آئین دانشوری در سیره امام خمینی (مطالعه کامل کتاب)، ص۵۳ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فَاللَّهُ خَيْرٌ حَافِظًا وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ @fiq_rooz
الهی بعلیّ بن موسی الرضا .....
«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ» همه جایگاه‌ها برای تو کم بود هم تولیت هم قوه قضاء هم ریاست جمهور همه این جابجایی ها بهانه بود که تو هم در کنار شهدا در مقام «عند ربهم یرزقون» مستقر شوی خوشا به سعادتت یا لیتنا کنا معکم فنفوز فوزا عظیما @rooz_fiq
اللهم انّا لانعلم منهم الّا خیرا ....
📢 «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» ✍️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان 📝 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم انا لله و انا الیه راجعون ▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم. ▪️این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. ▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد. ▪️در این حادثه‌ی سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند. ▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود. ▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴۰۳/۲/۳۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir