eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
2.5هزار دنبال‌کننده
646 عکس
154 ویدیو
8 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
المیزان ۲۷فروردین.mp3
13.27M
متن خوانی تفسیر المیزان محسن ابراهیمی جلسه یازدهم جلد1/سوره حمد/ معنای اسم شنبه 01.01.27 @rooz_fiq
بدائه النحو ۲۷فروردین.mp3
8.05M
بدائه النحو محسن ابراهیمی افعال مدح و ذم جلسه هفتاد و نهم 01/01/27 @rooz_fiq
المیزان ۲۸فروردین.mp3
13.75M
متن خوانی تفسیر المیزان محسن ابراهیمی جلسه دوازدهم جلد1/سوره حمد/ معنای الله، الرحمن، الرحیم یکشنبه 01.01.28 @rooz_fiq
بدائه النحو ۲۸فروردین ص۳۲۵.mp3
8.13M
بدائه النحو محسن ابراهیمی افعال تعجب جلسه هشتادم 01/01/28 @rooz_fiq
المیزان ۲۹فروردین.mp3
10.38M
متن خوانی تفسیر المیزان محسن ابراهیمی جلسه سیزدهم جلد1/سوره حمد/ معنای الحمدلله دوشنبه 01.01.29 @rooz_fiq
بدائه النحو ۲۹فروردین.mp3
10.32M
بدائه النحو محسن ابراهیمی ادات شرط جلسه هشتاد و یکم 01/01/29 @rooz_fiq
رسائل ۲۹فروردین.mp3
12.97M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص244/ تنبیهات شبهه محصوره/ ادامه تنبیه چهارم و تنبیه پنجم جلسه شصت و چهارم دوشنبه 01/01/29 @doroos_almorsalaat
باسلام جهت دسترسی به صوتهای بدائه النحو و همچنین بحث و پرسش و پاسخ میتوانید در زیر عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3282305162C131e7321a9 @rooz_fiq
بدائه النحو ۳۱فروردین.mp3
9.42M
بدائه النحو محسن ابراهیمی ادامه ادات شرط جلسه هشتاد و دوم 01/01/31 @rooz_fiq
المیزان ۳۱فروردین.mp3
7.1M
متن خوانی تفسیر المیزان محسن ابراهیمی جلسه چهاردهم جلد1/سوره حمد/ ادامه معنای الحمدلله چهارشنبه 01.01.31 @rooz_fiq
رسائل ۱ اردیبهشت ص۲۴۸.mp3
10.82M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص248/ تنبیهات شبهه محصوره/ تنبیه ششم جلسه شصت و پنجم پنجشنبه 01/02/01 @doroos_almorsalaat
بدائه النحو ۱ اردیبهشت.mp3
10.24M
بدائه النحو محسن ابراهیمی ادات استفهام جلسه هشتاد و سوم 01/02/01 @rooz_fiq
المیزان ۱ اردیبهشت.mp3
9.05M
متن خوانی تفسیر المیزان محسن ابراهیمی جلسه پانزدهم جلد1/سوره حمد/ معنای ربّ، عالمین، مالک یوم الدین چهارشنبه 01.02.01 @rooz_fiq
بدائه النحو ۲اردیبهشت.mp3
10.21M
بدائه النحو محسن ابراهیمی ادات جواب، تنبیه، عرض و تحضیض، تفسیر جلسه هشتاد و چهارم 01/02/02 @rooz_fiq
المیزان ۲اردیبهشت.mp3
10.56M
متن خوانی تفسیر المیزان محسن ابراهیمی جلسه شانزدهم جلد1/سوره حمد/ بحث روائی جمعه 01.02.02 @rooz_fiq
المیزان ۴اردیبهشت.mp3
5.58M
متن خوانی تفسیر المیزان محسن ابراهیمی جلسه هفدهم جلد1/سوره حمد/ بحث فلسفی درباره الحمدلله یکشنبه 01.02.04 @rooz_fiq
بدائه النحو ۴اردیبهشت.mp3
9.84M
بدائه النحو محسن ابراهیمی ادات مصدریه و ادات استقبال جلسه هشتاد و پنجم 01/02/04 @rooz_fiq
هدایت شده از مکتب امام
🔴 جلسه از سلسله جلسات در قرآن 📣امروز، ساعت ۱۷:۳۰ 🎙استاد: حجت الاسلام محسن ابراهیمی 👈موضوع: تمدن توحیدی، اهداف، راهبردها، راهکارها 📲 جلسه👇👇 🅾️اسکای‌روم: b2n.ir/g37614 🅾️ایتا: b2n.ir/b56076 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔰گفتمان توحید👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
018-01.012.07.mp3
11.72M
متن خوانی تفسیر المیزان محسن ابراهیمی جلسه هجدهم جلد1/سوره حمد/ ایاک نعبد و ایاک نستعین/ حصر عبودیت در خدای متعال و اطلاق عبودیت چهارشنبه 01.02.07 @rooz_fiq
هدایت شده از مکتب امام
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 جلسه از سلسله جلسات در قرآن 🎙استاد: حجت الاسلام محسن ابراهیمی 👈موضوع: تمدن توحیدی، اهداف، راهبردها، راهکارها 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔰گفتمان توحید👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
هدایت شده از مکتب امام
011-تمدن توحیدی، اهداف و راهکارها- ابراهیمی- 2.7.mp3
23.4M
🔴 جلسه از سلسله جلسات در قرآن 🎙استاد: حجت الاسلام محسن ابراهیمی 👈موضوع: تمدن توحیدی، اهداف، راهبردها، راهکارها 📣برگزاری در 2/7 ساعت ۱۷:۳۰ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔰گفتمان توحید👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
📚 معرفی کتاب کتاب «الگوی دینی راهبردی تربیت کودک، نوجوان و جوان» گزارش قسمتی از دروس فقه تربیتی استاد شیخ محمد حسن وکیلی به قلم پژوهشگر حجه الاسلام محسن ابراهیمی در موسسه فرهنگی پژوهشی سبحان تدوین گشته است. 🔖 فهرست اجمالی کتاب: 🔺بخش اول: کلیات و مقدمات تبیین موضوع کتاب مفهوم شناسی واژه «تربیت» هدف نهایی تربیت نظام تربیت توحیدی 🔺بخش دوم: مراحل تربیت روایات جمع‌بندی دلالی روایات مراحل تربیت 🔺بخش سوم: هفت سال اول آزادی و بازی 🔺بخش چهارم: هفت‌ سال دوم تأدیب عبد بودن 🔺بخش پنجم: تادیب و تعلیم روش‌های تعلیم رعایت استعداد افراد 🔺بخش ششم: کلیات روش تأدیب پایدار سازی درونی عوامل رفتار 🔺بخش هفتم: انواع روشهای تأدیب ۱. تنبیه ۲. تشویق ۳. محبت‌ورزی ۴. اکرام و احترام ۵. ایجاد عادت 👈فروش به تعداد محدود: https://towhidshop.org 🌐https://www.sobhan-ins.com/ -------------------------------------- 📣کانال موسسه فرهنگی پژوهشی سبحان: https://eitaa.com/joinchat/284950666Cbc95ef4db3
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️نطفه حرام رژیم غاصب‌ صهیونیستی این‌گونه بسته شد؛ 👈تاریخچه‌ای که هر مسلمانی باید بداند. 🔹 بخشی از سخنرانی حماسی شهید آیت‌الله مطهری در حسینیه ارشاد، سال ۱۳۴۸ @almorsalaat
019-01.02.08.mp3
15.33M
متن خوانی تفسیر المیزان محسن ابراهیمی جلسه نوزدهم جلد1/سوره حمد/ ایاک نعبد و ایاک نستعین/ التفات از غائب به مخاطب، صیغه متکلم مع الغیر در «نعبد»، وجه آوردن «ایاک نستعین» و همسان بودن سیاق آن با «ایاک نعبد» پنجشنبه 01.02.08 @rooz_fiq
هدایت شده از المرسلات
🌐 جایگاه و تبویب علم اصول در دیدگاه شیخ انصاری (ره) 🔰 استاد علی فرحانی 🔰 : محسن ابراهیمی ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔹مسئله جایگاه و تبویب علم اصول، موضوعی است که تقریبا در همه کتب اصولی مورد بحث واقع می شود. آقای مظفر (ره) (به تبع آخوند خراسانی (ره)) در ابتدای باب حجج از کتاب اصول فقه، اشکالی را به شیخ(ره) و قدمای علم اصول وارد کرد و فرمود که ایشان موضوع علم اصول را «ادله اربعه» قرار داده اند و بر این اساس عمده مباحث علم اصول از این علم خارج می شود و نهایتا می توان مباحث حجت را داخل در علم قرار داد. 🔹 اما به نظر می رسد که جناب شیخ انصاری نگاه متفاوتی به علم اصول و تبویب آن دارد و لذا این اشکال به جناب شیخ (ره) وارد نیست و شیخ(ره) نیز این اشکال را به قدما وارد نمی داند. 🔹مرحوم شیخ در مواضعی از کتاب رسائل (ابتدای مبحث قطع، مبحث خبر واحد، تنبیهات ابتدایی استصحاب) به این مسئله پرداخته اند و با توجه به این موارد و همچنین بر اساس ساختار کتاب رسائل، نگاه شیخ (ره) به جایگاه و تبویب علم اصول بدست می آید که در ادامه به صورت مختصر تبیین می شود. 🔹جناب شیخ انصاری(ره) چنین معتقدند که علم اصول علمی است که واسطه بین علم کلام و علم فقه است. (علم کلام امروزه مشترک لفظی است. منظور از علم کلام، همان علمی است که عقاید اسلامی در آن علم تبیین می شود). 🔹ما حصل علم کلام این است که ما انسان هایی هستیم که دارای تکالیفی از جانب شارع هستیم. این تکالیف را شارع در منابعی قرار داده است که در هر دوره و هر شرایطی باید از این منابع، احکام اسلامی استخراج شوند. این منابع: کتاب، سنت و عقل هستند. تا اینجا علم کلام تمام می شود و از اینجا به بعد علم اصول آغاز می شود. 🔹 حال که ما تکالیفی داریم که در منابع وجود دارند، می دانیم که برای استخراج احکام از این منابع، به هایی نیاز می باشد که بوسیله آنها احکام الهی استخراج شوند. از آنجایی که می دانیم که ثواب و عقاب و توان پاسخگویی در قیامت بر اساس همین احکام الهی است، باید ابزارهایی استفاده کنیم که داشته باشند و احکامی که بر اساس آنها بدست می آیند، عمل به آنها موجب معذوریت باشند. 🔹با این نگاه، وظیفه علم اصول این است که تمام ابزارهایی که حجت هستند و مجتهد برای استنباط احکام به آنها نیاز دارد را تامین کند. و با همین نگاه است که شیخ(ره) در ابتدای استصحاب می فرماید: «بمعونتها یستنبط». با توجه به این نظام فکری،حجیت کتاب، سنت و عقل در علم اصول مورد بررسی قرار نمیگیرد و به صورت اصل موضوع از علم کلام پذیرفته می شوند و فقط بحث از حجیت ابزار استنباط داخل در علم اصول است. همینطور که معلوم شد در این نگاه، بحث صغریات و کبریات مطرح نمی شود. انحراف از این نوع نگاه به علم اصول را آخوند خراسانی (ره) ایجاد کرد و بقیه هم عمدتا تابع آخوند هستند. 🔹این نگاه به علم اصول را حضرت امام (ره) از مرحوم آیت الله بروجردی (ره) تبیین می کند. برای مراجعه می توان به کتاب انوار الهدایه بحث خبر واحد، پاورقی تهذیب الاصول بحث اصولی بودن مقدمه واجب و لمحات الاصول بحث موضوع علم اصول مراجعه کرد. 🔹 حال باید بر اساس این نگاه کلی، ساختار علم اصول طراحی شود. شیخ چنین معتقد است که چون طبق قاعده «کل ما بالعرض لابد ان ینتهی الی ما بالذات» باید برای حجج (ابزارهای استنباط) یک حجت بالذات قرار داد و بقیه را به او ارجاع داد. 🔹ایشان می فرمایند که آنچه که حجت بالذات است، قطع است. لذا بحث را از حالات سه گانه مکلف شروع می کنند. سایر اصولیین هم ولو اینکه اینگونه تبویب را منکر باشند، اما لاجرم آن را در عمل پیاده می کنند. 🔹جناب شیخ بحث را از قطع شروع می کند و در تنبیهات، مصادیقی از قطع را مانند قطع حاصل از مقدمات عقلیه، علم اجمالی، قطع قطاع، بحث می کند. این موارد، از مواردی که رجوع به قطع می کنند، نیستند بلکه مصداق قطع هستند. 🔹سپس وارد ظنون می شوند و پس از یک بحث ثبوتی در امکان تعبد به ظنون وارد بحث اثباتی وقوع تعبد به ظنون می شوند. ظنون چون حجیت بالذات ندارند، باید به نحوی به قطع برگردند. @almorsalaat