eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
2.5هزار دنبال‌کننده
651 عکس
156 ویدیو
8 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴یکی از مسائل مهم در استنباط، تکمیل کردن اعتبار اسناد ضعیف روایات است. این مسئله که از آن به تعبیر می شود، طرق مختلفی چون شهرت و اجماع دارد. در علم اصول متاسفانه کمتر به جهات مختلف این مسئله پرداخته شده است. در ادامه دو مثال از این مسئله ذکر می کنیم: 💠و استشكل في الكفاية في الحكم تبعاً للمقدّس الأردبيلي رحمه اللّه إن لم يثبت الإجماع، و هو حسن، إلّا أنّ‌ هو لضعف سند الأخبار العامّة السابقة. (📚مکاسب محرمه، شیخ انصاری، ج1 ص25 💠إنّ‌ ما دلّت أو يتوهّم دلالتها على عموم المدّعى ، روايات ، بل في كون بعضها رواية تأمّل و نظر. و دعوى غير وجيهة؛ لعدم إحراز استناد الأصحاب إليها. إلّا أن يدّعى الجزم على أن لا مستند لهم غيرها، و هو محلّ‌ كلام؛ لاحتمال استفادتهم الحكم الكلّي من الموارد الخاصّة ولو بإلغاء الخصوصية، كما يظهر ذلك من بعضهم. (📚مکاسب محرمه، امام خمینی، ج1 ص11) 👈 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🏮 از موارد کثیر الدوران در فقه است که جای بررسی احکام و جوانب آن در فصلی مجزا در علم اصول خالیست. یکی از احکام راه تشخیص آن ها در ادله است. به عنوان مثال اوامر و نواهی در چه صورت دلالت بر و در چه صورت دلالت بر دارند. در متن زیر ملاکی برای این مسئله بیان شده: 🔹لأنّ‌ الأوامر و النواهي وكذا الجواز و عدمه إذا تعلّقت بالعناوين الآلية التوصّلية تكون ظاهرة في الإرشاد إلى عدم إمكان التوصّل بها إلى ما يتوقّع منها. فقوله: «لا تصلّ‌ في وبر ما لا يؤكل» كقوله: «لا يجوز الصلاة في وبره» ، ظاهران في عدم صحّتها معه. وكذا قوله: «لا تبع ما ليس عندك» و «أَحَلَّ‌ اللّٰهُ‌ الْبَيْعَ‌» بل «و حرّم بيع كذا» يدلّ‌ على الحكم الوضعي. و السرّ فيه عدم النفسية لتلك العناوين و عدم كونها منظوراً فيها، بل هي عناوين آلية للتوصّل إلى ما هو المقصود من النقل والانتقال. فاستفادة الحرمة النفسية لعنوان البيع منها، تحتاج إلى قيام قرينة. 📍أنّ‌ الحرمة إذا تعلّقت بالعناوين التوصّلية الآلية ظاهرة في الوضعية، و إذا تعلّقت بالعناوين النفسية ظاهرة في التكليفية. 📚مکاسب حرمه، امام خمینی، ج1 ص14 👈 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷نمازخانه دانشگاه یزد😂😅 ❤️🇮🇷لحظه گل اول ایران🇮🇷❤️ خداوند متعال به همت و غیرت شیرمردان ایران، دل ملت ایران را شاد و دشمنان رو عزادار کرد. انشالله حضور امروز مردم در خیابان ها، وقایع دو سه ماه اخیر رو میشوره و میبره. به امید ایران قوی و نابودی دشمنان آن. 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبت‌های احساسی عضو تیم امنیتی کمپ الریان قطر به ملی پوشان تیم ملی: بعد از بازی‌ها ما را مسخره و تحقیر می‌کنند که شما بازنده هستید، شما با پیروزی خود نشان دادید که آنها را می‌توان شکست داد. از شما خیلی ممنونیم که آنها را بردید. ✍پ.ن: بازی های جام جهانی در قطر و فعالیت های خوبی که قطر انجام داد، اهمیت مسئله کشورهای اسلامی را بیشتر اثبات کرد. انشالله این بازی ها، سبب وحدت بیشتر کشورهای اسلامی شود. 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
035-01.09.14.mp3
10.96M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه سی و پنجم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات 1 تا 5/ ادامه بحث فلسفی در مورد صحت ادراکات عقلی دوشنبه 01.09.14 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
036-01.09.15.mp3
20.52M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه سی و ششم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات 1 تا 5/ بحث فلسفی دیگر (اثبات علم مطابق با واقع و مجرد بودن علم) سه شنبه 01.09.15 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
039-01.09.19.mp3
11.1M
⁉️چرا المیزان بخوانیم؟ 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
037-01.09.17.mp3
15.53M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه سی و هفتم جلد1/سوره بقره/ آیات 6 و 7 پنجشنبه 01.09.17 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
✅المهمّ في تنوير القلب هو الاعتقاد و الطمأنينة، لا الاستدلال 🔅و لذا فقد لا يكون الشخص قادراً على إقامة الدليل و البرهان على وجوده تعالى، و وحدانيته، و صفاته الجمالية و الجلالية، و النبوّة، و الإمامة، و المعاد، و سائر المعتقدات، و مع ذلك تكون نفسه مطمئنة بها؛ لا تزلزل و لا اضطراب لها، بل قلبه متنوّر بها خاضع لبارئه؛ بحيث لا يكاد ينحرف عن الصراط المستقيم، و النهج القويم، و لا يخالف ربّه طرفة عين. 🔅و بالعكس فقد يقدر بعض الناس على إقامة الدليل و البرهان على تلك الامور بأحسن وجه، إلّا أنّ نفسه غير متنوّرة و قلبه ليس خاضعاً، و في طليعتهم الشيطان اللعين، فإنّه مع اعترافه بالمبدإ و المعاد و اعتقاده بهما، و لكنّه ليس خاضعاً و خاشعاً له تعالى، فلم يكن ذا بصيرة و نورانية «وَ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُوراً فَما لَهُ مِنْ نُورٍ». 🔅و الحاصل: أنّ الخضوع و الخشوع أمر زائد على ما يحصل بالدليل و البرهان، و لا يكاد يحصل من كتب المتكلّمين و الفلاسفة و أضرابهم و ممّا نسجته عقولهم و أفكارهم، بل إنّما يحصل بالعلم بالكتاب و السنّة، و دوام ذكره تعالى، و إطاعته و إطاعة رسوله و اولي الأمر من عترته في جميع شئونه و أعماله، و لذا وجبت الصلاة و الصيام و الزكاة و الخمس و سائر العبادات في أزمنة متطاولة، بل في جميع الأزمنة؛ ليخضع قلبه، و لا ينسى ذكره تعالى في الشدائد و الزلّات، و دعوة القرآن الكريم إنّما هي لتنوير القلوب و إنارتها، و لذا لم يجرِ على طريقة المتكلّمين و الفلاسفة و نظرائهم. 🌀اللهمّ نوّر قلوبنا بأنوار معرفتك، و وفّقنا لما تحبّ و ترضى، و اجعلنا من أحسن عبيدك نصيباً عندك، و أقربهم زلفة لديك، بحقّ محمّد و آله، إنّك على كلّ شي‏ء قدير، و بالإجابة حقيق و جدير، آمين يا ربّ العالمين. 🔰امام خمینی (ره) 📚جواهر الأصول، ج‏4، ص: 315 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
038-01.09.19.mp3
13.22M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه سی و هشتم جلد1/سوره بقره/ آیات 8 الی20 پنجشنبه 01.09.19 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
040-01.09.29.mp3
16.63M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه چهلم جلد1/سوره بقره/ آیات 21 الی 25 پنجشنبه 01.09.20 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
041-01.09.21.mp3
11.24M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه چهل و یکم جلد1/سوره بقره/ آیات 21 الی 25/ آغاز بحث اعجاز دوشنبه 01.09.21 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🎙قال امیرالمؤمنین علیه السلام: 🔹أيُّهَا النَّاسُ!! ✅اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ ✅ألَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ 📌إنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ 📌و الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ. 📚کتاب الکافی، ج1 👈در تفصیل اینکه چه علمی مطلوب است، می توان به کتاب چهل حدیث حضرت امام، حدیث 24 (شرح روایت «انما العلم ثلاثه») و همچنین به مقدمه کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل از امام (ره) مراجعه کرد. 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
این کتاب خصوصا در بخش ، یکی از کم نظیرترین آثاری است که به بیان جنبه های معنوی اسلام به صحیح ترین وجه می پردازد و این کتاب در بین آثار شهید، برجستگی خاصی دارد. حتما این کتاب رو بارها مطالعه کنید. امروز در جمع برخی از دوستان طلبه اون رو مباحثه می کردیم. برخی از بخش های مهمتر اون رو اینجا می گذارم که مرور کنیم.
فقه روز | محسن ابراهیمی
این کتاب خصوصا در بخش #ولاء_تصرف، یکی از کم نظیرترین آثاری است که به بیان جنبه های معنوی اسلام به صح
✅روح مذهب تشیع، نگاه خاص آن به 💠حقيقت اين است كه روح مذهب تشيّع كه آن را از ساير مذاهب اسلامى ممتاز مى‏كند و بينش اسلامى خاص به پيروان خود مى‏ دهد، ديد خاصّ اين مذهب درباره «انسان» است. 👈از طرفى استعدادهاى انسان را بسى شگرف مى‏ داند 📌و جهان انسان را هيچ‏گاه از وجود «انسان كامل» كه همه استعدادهاى انسانى در او به فعليّت رسيده باشد خالى نمى ‏داند، 👈و از طرف ديگر طبق بينش اين مذهب ، وسيله وصول به مقامات انسانى است 📌و طىّ طريق عبوديّت به صورت كامل و تمام جز با عنايت معنوى و قافله ‏سالارى انسان كامل كه ولىّ و حجّت خداست ميسّر نيست‏. 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن ابراهیمی
این کتاب خصوصا در بخش #ولاء_تصرف، یکی از کم نظیرترین آثاری است که به بیان جنبه های معنوی اسلام به صح
آنچه در این کتاب بر اساس معارف بیان شده، نگاهی بی نظیر و متفاوت به اسلام و تشیع است که می تواند برتری اسلام را در برابر مکاتب انسان محور غربی و مکاتب مختلف عرفان و تصوف و همچنین حقانیت مذهب تشیع را در مقابل سایر مذاهب اسلامی، اثبات کند. آزادی ای که این نگاه به انسان می دهد، قابل قیاس یا آزادی های موعود غربی نیست. معنویتی که این این دیدگاه به آن دعوت می کند و طریقی که نشان می دهد، بسیار متفاوت با آن چیزی است که سایر مکاتب عرفانی بیان می دارند. در این دیدگاه، مسئله امامت و ولایت که از اعتقادات اصیل شیعه است، با استفاده از قرآن اثبات می شود و دلیلی بر حقانیت شیعه خواهد بود. تفاصیل آنچه را شهید در این کتاب بیان داشته اند، مرحوم در جای جای خصوصا ذیل آیه «قال انی جاعلک للناس اماماً» و آیات دیگری، بیان کرده اند. 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
042-01.09.26.mp3
20.77M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه چهل و دوم جلد1/سوره بقره/ آیات 21 الی 25/ ادامه اعجاز/ بیان عمومیت اعجاز قرآن شنبه 01.09.26 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن ابراهیمی
#المیزان متن خوانی تفسیر المیزان جلسه چهل و دوم جلد1/سوره بقره/ آیات 21 الی 25/ ادامه اعجاز/ بیان
💢هل يمكنها أن يشرع أحكاما تامة فقهية تحصي البشر من غير اختلاف يؤدي إلى التناقض مع حفظ و كلمة التقوى في كل حكم و نتيجته، و سريان الطهارة في أصله و فرعه؟ 💢 لا يقبل شي‏ء مما يناله الإنسان بقواه المدركة و يبلغه فهمه العموم و الشمول لكل فرد في كل زمان و مكان بالوصول و البلوغ و البقاء إلا ما هو و المعرفة ج1 بحث اعجاز
recording-20221219-142211.mp3
14.57M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه چهل و سوم جلد1/سوره بقره/ آیات 21 الی 25/ ادامه اعجاز/ وجوه تحدی دوشنبه 01.09.28 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن ابراهیمی
#المیزان متن خوانی تفسیر المیزان جلسه چهل و سوم جلد1/سوره بقره/ آیات 21 الی 25/ ادامه اعجاز/ وجوه
👈جامعیت اسلام و ابتنای بر فطرت و توحید ✅إن الإسلام ... متعرض للجليل و الدقيق من الإلهية «الفلسفية» و الفاضلة و الدينية الفرعية من عبادات و معاملات و سياسات و اجتماعيات و كل ما يمسه فعل الإنسان و عمله، كل ذلك على أساس و أصل بحيث ترجع التفاصيل إلى أصل التوحيد بالتحليل، و يرجع الأصل إلى التفاصيل بالتركيب. ج1 تحدی بالعلم
044-01.10.02.mp3
8.25M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه چهل و چهارم جلد1/سوره بقره/ آیات 21 الی 25/ ادامه اعجاز/ وجوه تحدی/ تحدی به اخباری غیبی جمعه 01.10.02 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
045-01.10.03.mp3
12.3M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه چهل و پنجم جلد1/سوره بقره/ آیات 21 الی 25/ ادامه اعجاز/ وجوه تحدی/ تحدی به عدم اختلاف در قرآن شنبه 01.10.03 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
⁉️در گذشته چرا اسلام درست فهمیده نمی شد؟ 🔰علت عمده و اصلی و شاید مهمترین علت این بود که تفکرات اسلامی با فرهنگ های گوناگون دیگر و غالبا بیگانه از روح اسلام آمیخته می شد. متفکر اسلامی با زمینه ذهنی غلط وارد اسلام می شد، پس اسلام را غلط می فهمید. متفکر اسلامی با ذهن آمیخته به تفکرات متکلمین مثلا: اشعری یا معتزلی وارد اسلام می شد، با ذهن آمیخته به تفکرات فلسفی یونانی وارد اسلام می شد و اسلام را یک چیز دیگر می فهمید و تدریجا کار به جایی رسید که اسلام انقلابی صحنه گردان، اسلام ابوذرساز و سلمان ساز، اسلامی که پیامبرش و علی اش نصف بیشتر عمرشان را در میدان های پیکار گذرانده اند و یک لحظه با ظلم کنار نیامدند، اسلامی شد در خدمت ظلم، اسلامی شد مؤید همه بدی ها و کجی ها و توجیه کننده همه نابسامانی ها. یعنی اسلام صد و هشتاد درجه جهتش را عوض کرد. 🎙سخنرانی رهبر انقلاب در سال ۵۸ با موضوع درست فهمیدن اسلام 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
046-01.10.04.mp3
16.1M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه چهل و ششم جلد1/سوره بقره/ آیات 21 الی 25/ ادامه اعجاز/ وجوه تحدی/ تحدی به بلاغت قرآن و بیان اشکالات معجزه بودن بلاغت و نقد نظریه صرف یکشنبه 01.10.04 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2