فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: ایام حرکت زوار حسینی برای راهپیمایی عظیم اربعین
موضوع: «#احکام_اربعین»
❓من دانشجوی ترم آخر دانشگاهم و دوست دارم برای اربعین عازم کربلا شوم؛ اما مطمئنم که پدرم به خاطر شلوغ بودن در حین اربعین و برخی مسائل دیگر به من اجازه نمیدهند؛ آیا میتوانم بدون اطلاع خانواده حرکت کرده و در حین سفر به آنها خبر دهم؟
✅ اجازه گرفتن از پدر واجب نیست، ولی نباید به گونهای عمل کنید که موجب إيذاء (اذیت و آزار) ایشان شود.
❓در ایام اربعین به علت ازدحام شدید، ورود به حرم حسینی و حتی بینالحرمین بسیار دشوار و برای برخی ناممکن است، و گاهی موجب اذیت دیگران میشود؛ در این شرایط آیا خواندن زیارت از محدودۀ اطراف حرم کافی است؟
✅ در فرض مذکور کفایت میکند.
📚منبع: leader.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «عمار، شاخص بصیرت و روشنگری»
روز دوشنبه، ١۴٠١/٠۶/١۵
✍️ مناسبت روز: نهم صفر، سالروز شهادت جناب عمار بن ياسر (ره) از صحابهی برجسته و خاص پیامبر (ص) و حضرت امیرالمؤمنین (ع) است که در تمامی صحنهها یار مخلص و مشاور امین آن بزرگواران بود و بالاخره در سال ۳۷ هجری قمری در ۹۴ سالگی به ضرب شمشیر سپاهیان معاویه، در جنگ صفین به فیض شهادت نایل آمد؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این شخصیت بصیر و شجاع آغاز مینمائیم؛
بیشک درخشش صفحات تاریخ اسلام، همواره مدیون تاریخسازانی است که در برهههای حساس به نقشآفرینی خطیر خود پیبرده و به بهترین شکل آن را ایفا نمودهاند؛ که در این میان یکی از شخصیتهای بیبدیل تاریخ اسلام، جناب عمار یاسر (ره) است که به همراه اصحاب بزرگواری همچون حضرت سلمان، مقداد و ابوذر (ره)، چهار شخصیت ممتازی هستند که از دیدگاه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به عنوان «ارکان اربعه شیعه» یعنی چهار رکن و بنیان اساسی در حفظ مکتب اهلبیت (ع) معرفی شدهاند؛
✍️ «یاسر» و «سمیه» پدر و مادر «عمار»، از خانوادههاى اصیل عرب و از مسلمانان پیشگام و از اولین شهیدان اسلام بودهاند که در راه دین، متحمل شکنجههای بسیار شدید ابوجهل و همفکران او شده و سرانجام در زیر شکنجه به مقام بلند شهادت نائل شدند؛ فرزند جوان آنها «عمار» نیز به مشیت الهی و با تقیه و شفاعت برخی از جوانان عرب از دست مشرکان متعصب عرب نجات یافت؛
او پس از شهادت پدر و مادر گرامیش، با قلبى مالامال از عشق به خدا و رسول او، دوران سخت آغاز اسلام را در مکه پشت سر گذاشت و به همراه رسول خدا (ص) به مدینه هجرت نمود و همه توان خود را در راه خدمت به اسلام و قرآن و در رکاب پیامبر اسلام (ص) و امیرالمؤمنین (ع) به کار گرفت؛ [اعیان الشیعه، ج۸، ص۳۷۳]
به واسطه ستایشهاى فراوان پیامبر خدا از عمار یاسر، او در میان مسلمانان، چهرهاى محبوب، الگوى ایمان، اسوهی حق و تجسم ارزشهاى قرآنى ساخته بود؛ چنانچه حضرت، عمار را یکى از چهار نفرى معرفی نمودند که بهشت برین، مشتاق ورود اوست؛ [اختصاص، ص ۱۲]
عمار یاسر به عنوان سربازى شجاع و با ایمان، همواره در رکاب پیامبر (ص) حضور داشت و در جنگ هاى متعدد، با جانفشانى خود، ایمان راستین خویش را به اثبات رساند؛ و پس از رحلت پیامبر نیز همچنان در راه دفاع از حق و ولایت و اهلبیت، استوار ماند و مانند برخی از صحابه بزرگ، دچار انحرافات سیاسى و دنیاطلبىهاى شیطانى و جاه طلبى نگشت و چون شاهد نادیده گرفته شدن توصیههاى روشن رسول خدا درباره جانشینی امیرالمؤمنین (ع) بود، در راه دین و حمایت از حضرت على (ع) لحظهای غفلت نکرد و با خلیفه اول بیعت ننمود و همانگونه که در طول حیات پیامبر خدا، مؤمنى جان بر کف و مدافع اسلام بود، در دوران امامت امیرالمؤمنین (ع) نیز شیعهاى مخلص و استوار بود؛
عمار در دوران حکومت علوى، رئیس نیروهاى انتظامى در مدینه شد و پس از فتنهگرىهاى معاویه در شام و پیمانشکنى طلحه و زبیر و بروز زمینههاى جنگ جمل و صفین، او به همراهى امام حسن مجتبى (ع) مأمور تجهیز نیرو از شهر کوفه گردید؛
رسول خدا (ص) «عمار یاسر» را معیار همیشگی حق نامیده و فرمودند: «ألحَقُّ مَعَ عَمّـار یَدوُرُ مَعَهُ حَیثُ دَار: حق همراه عمّـار است و او هر کجا که باشد، حقّ به دور او میچرخد» (الغدیر، ج٩، ص٢۵) از این رو هرگاه در بروز فتنهها، راه حق بر مسلمانان مشتبه مىشد، نگاه مىکردند عمار در کدام طرف است و همان جبهه را جبهه حق مىدانستند؛ و به تصریح این موضوع در روایات شیعه و اهلسنت، در نبرد جمل و صفین، وجود عمار در میان لشکریان امیرالمؤمنین (ع) دلیلى مسلم بر باطل بودن جبهه مقابل میباشد؛
بصیرتافزایی و حماسه آفرینىهاى عمار در دفاع از جبهه حق و رسوا کردن سپاه باطل در جنگ جمل و صفین چنان چشمگیر بود که در روایات، خطابههاى روشنگر او، به سپاهیان اسلام، بصیرت و شناخت و قدرت میداد؛ [اختصاص، ص ۱۴]
بر این اساس، جناب عمار را باید «شاخص بصیرت و روشنگری» دانست، چنانچه حتی شهادت ایشان نیز باعث روشنگری و تزلزل در روحیه سپاه شام و رسوا نمودن معاویه گردید؛ چراکه رسول خدا (ص) بارها فرموده بودند که گروه ستمکار و متجاوز، عمار را مىکُشند: «تَقتُلُکَ الفِئَةُ ألباغِیَّة» لذا شهادت ایشان نیز باعث بصیرتافزایی مسلمانان شد؛ (شرح نهجالبلاغه ابنابیالحدید، ج٨)
✍️ و سخن امروز را با کلام نورانی حضرت امیرالمومنین (ع) بعد از شهادت عماریاسر به پایان میبریم که با اشک و دریغ، فریاد «أینَ عمّـار» سر داده و فرمودند: «بهراستی که هر کس قتل عمّـار را بزرگ نشمرد و غمگین نشود، از اسلام حظّ و بهرهای نبرده است» (بحارالانوار، ج٣٣، ص١٩)
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «سالروز شهادت حضرت عمار یاسر (ره)»
موضوع: «عمار، شاخص بصیرت و روشنگری»
روز سهشنبه، ١۴٠١/٠۶/١۵
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ چهارشنبه - ١۶ شهریور ١۴٠١
🌙 الأربعاء، ١٠ صفر ١۴۴۴
🌲م Wednesday 07 September 2022
👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهمالسلام)
🕋 اذکار روز:
- یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه)
- حسبی الله و نعم الوکیل (١٠٠٠ بار)
- یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت
❇️ وقایع مهم روز:
مناسبت خاصی نداریم؛
💠 حدیث روز 💠
💎 إنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله، قالَ لَهُ: «إنَّ اللّهَ جَعَلَ قَبرَكَ و قَبرَ وُلدِكَ بِقاعا مِن بِقاعِ الجَنَّةِ... مَن زارَ قُبورَكُم عَدَلَ ذلِكَ لَهُ ثَوابَ سَبعينَ حَجَّةً بَعدَ حَجَّةِ الإِسلامِ و خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ حَتّى يَرجِعَ مِن زِيارَتِكُم كَيَومَ وَلَدَتهُ اُمُّهُ»
پيامبر اکرم (ص) به حضرت علی (ع) فرمودند: «خداوند، قبر تو و قبر فرزندانت را مكانهايى از بهشت، قرار داده است... پس هر كس قبور شما را زيارت كند، برابر با هفتاد حجّ پس از حجّةالإسلام (حجّ واجب)، پاداش دارد و از گناهانش بيرون مىرود تا آنجا که چون از زيارت شما باز گردد، مانند روزى مىشود كه از مادر، زاده شده است.
📚 تهذيبالأحكام: ج ٦، ص ٢٢، ح ٥٠
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: ایام آغاز جنگ امیرالمؤمنین (ع) در نهروان با فرقه تکفیری خوارج
موضوع: #احکام_تکفیر_و_ارتداد
❓از نظر شرع مقدس، «تکفیر» چه معنا و حکمی دارد؟ و چه تفاوتی با «ارتداد» دارد؟
✅ به کسانی که بدون دلیل شرعی، دیگر مسلمانان را کافر میدانند، «تکفیری» میگویند و بنابر نظر فقهای شیعه، اگر کسی به مسلمانی بیدلیل نسبت کفر دهد، فعل حرام انجام داده و مستوجب تعزیر است.
✅ اما «مرتد» به مسلمانی گفته میشود که ضروریات دین را انکار نماید و از دین خارج شود؛ و مبحث ارتداد، از دایره تکفیر، کاملاً مجزاست؛
✅ ارتداد فرد مسلمان با وجود شرایطی همچون بلوغ، عقل، اختیار و قصد و با اقرار خود او یا گواهی عادل، اثبات میگردد و احکام و مسائل ارتداد (جز برخی جزئیات) را همهی مذاهب اسلامی قبول دارند.
📚 جواهر الکلام، ج۴۱، ص۶۰۵؛ و دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ج۷، ص۴۴۴
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «خوارج، بزرگترین خطر برای اسلام و مسلمین»
روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠۶/١۶
✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم، اما دیروز، سالروز جنگ نهروان در سال ۳٩ هجری قمری، بین سپاهیان امیرالمؤمنین (ع) و فرقهی تکفیری خوارج بود؛ لذا سخن امروز را به این موضوع اختصاص میدهيم؛
پیدایش «خوارج» یکی از انحرافات بزرگ سیاسی و فکری در تاریخ اسلام است؛ و در حقیقت، ظهور این فرقهی تکفیری، سمبل گرایش افراطی برخی از مسلمانان در عرصه اندیشهی سیاسی و اجتماعی است؛
❓اما سؤال مهم این است که چگونه چنین جریانی افراطی و بیمنطقی در میان مسلمین پدید آمد؟
✅ در جواب این پرسش باید بدانیم که پیدایش فرقهی «خوارج» به صورت رسمی درجنگ «صفّین» شکل گرفت، و زخم بزرگی در پیکر جامعه اسلامی بهوجود آورد؛
این گروه جاهل، متعصب و پرخاشگر که نقاب تقوا و دینداری بر چهره داشتند، انحراف خود را از عدم تبعیت از قرآن ناطق و ولی زمان خود، حضرت امیرالمؤمنین (ع) آغاز کرده و سپس با تفسیر به رأی از قرآن کریم و ایجاد عقاید و باورهای افراطی و دور از منطق، دیگر مسلمانان را کافر نامیده و همواره در طول تاریخ برای اسلام و مسلمین مشکلساز بودهاند؛ آنها در جهان اسلام پی در پی فتنه انگیزی کرده و مشکلات زیادی برسر راه حاکمیت اسلام و مسلمین، پدید آوردهاند؛ از این رو امیرالمؤمنین (ع) خوارج را مردمی کم عقل، بی بصیرت و آلت دست شیطان دانسته و در نهروان به مصاف جَهل آنها رفتند و آنان را نابود نمودند؛ هرچند که متأسفانه باقی ماندگان این تفکر تکفیری، بالاخره امیر مؤمنان را در محراب مسجد کوفه به شهادت رساندند؛
✍️ نکته بسیار مهم و قابلتوجه این است که «خوارج» را نباید جریانی تاریخی و تمامشده دانست! بلکه متأسفانه این تفکر متحجرانه و تکفیری در طول تاریخ، همواره تکرار شده و به عنوان خطری جدی برای جامعه اسلامی، بهترین آلت دست برای منافقین و دشمنان اسلام و مسلمین بوده و هستند و به تعبیر استاد شهید مرتضی مطهری (ره): «هماکنون نیز نهروانیهای فراوانی وجود دارند و مانند عصر و عهد امیرالمؤمنین (ع)، خطرناکترین دشمن داخلی اسلام همینها هستند، همچنان که معاویهها و عمروعاصها نیز همواره وجود داشته و دارند و از وجود «نهروانی» ها... به موقع استفاده میکنند... و این جریان همواره در دنیا ادامه دارد...» (جاذبه ودافعه علی "ع"، ص ١٣٩)
چنانچه در زمان حاضر نیز تفکرِ خوارج، در قالب گروههای تکفیری داعش، القاعده، النصره و... متبلور شده، و چهرهای زشت، خشن و خونریز از اسلام متحجر را به نمایش گذاشته است؛
بنابراین باید این جریان تکفیری و تندرو را همواره بهعنوان بزرگترین خطر مستمر و نهفته در مقابل اسلام ناب و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهمالسلام معرفی نمود و بر ضرورت تداوم هوشیاری جبهه حق در برابر این جریان منحرف تأکید کرد، چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «جهاد با خوارج، برترین جهاد است و والاترینِ شهیدان، شهیدان در پیکار با آنها و برترینِ مجاهدان، پیکارگران با خوارج هستند!» (دعائم الإسلام/ ج ١/ ص ٣٩٣)
✍️ بر این اساس مسلمانان جهان، همواره باید هوشیار بوده و دو نکته را هرگز فراموش نکنند که:
1️⃣ «خوارج» بر اثر «بیبصیرتی» و «عدم تبعیت مطلق از ولی زمان خود» و «تفسیر بهرأی از قرآن و دین به وجود آمدند و این خطر همیشه در کمین افکار و عقاید واعمال همهی ماست؛
2️⃣ به تصریح روایتی که از حضرت امیرالمؤمنین (ع) گذشت، امروزه نیز مبارزه با خوارج زمان، وظیفه همهی مسلمانان جهان است و رزمندگان و شهدای مدافع حرم که در برابر داعش و دیگر گروههای تکفیری زمان صف کشیدهاند، از برترین و با فضیلتترین مجاهدان و شهیدان تاریخاند؛
✍️ و بالاخره سخن امروز را باسلام و صلوات به روح پرفتوح همهی شهدای مدافع حرم، بالاخص سردار دلها، شهید سلیمانی عزیز که در برابر تکفیریها مردانه ایستادند به پایان میبریم.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «ایام آغاز جنگ امیرالمؤمنین (ع) در نهروان با فرقه تکفیری خوارج»
موضوع: «خوارج، بزرگترین خطر برای اسلام و مسلمین»
روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠۶/١۶
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ پنجشنبه - ١٧ شهریور ١۴٠١
🌙 الخمیس، ١١ صفر ١۴۴۴
🌲م Thursday 08 September 2022
👈 امروز متعلق است به امام حسن عسکری (علیه السلام)
- 🕋 اذکار روز:
- لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار)
- یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه)
- یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 ليلة الهرير در جنگ صفين (٣٨ ق)
☀️ روز شهدا، و سالروز فاجعه خونین كشتار مردم تهران توسط رژیم سفاک شاهنشاهی (١٣۵٧ ش)
💠 حدیث روز 💠
💎 امام صادق (ع): «ثَلاثٌ لا يَضُرُّ مَعَهُنَّ شَيءٌ : الدُّعاءُ عِندَ الكَربِ، وَالاِستِغفارُ عِندَ الذَّنبِ، وَالشُّكرُ عِندَ النِّعمَةِ»
«سه چيز است كه با وجود آنها هيچ چيز زيان نمىزند: دعا كردن در هنگام گرفتارى؛ آمرزشخواهى در هنگام گناه؛ و سپاسگزارى در هنگام نعمت»
📚 الكافی، ج ٢، ص ٩٥، ح ٧
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: ایام حرکت زوار حسینی برای راهپیمایی عظیم اربعین
موضوع: «#احکام_اربعین»
❓در خصوص زیارت اربعین آیا باید روز اربعین در کربلا حضور داشت یا اینکه روز قبل یا بعد نیز ثواب اربعین را دارد؟
✅ انجام زیارت سید الشهداء (علیهالسلام) در هر زمان مستحب و دارای ثواب عظیم است ولی ثواب زیارت زمان خاص، مختص به انجام زیارت در همان زمان خاص است؛ البته انجام زیارت قبل یا بعد از آن موقع به رجاء آن ثواب مخصوص، مانعی ندارد.
❓حکم نماز در کربلا (داخل صحن شریف) از نظر شکسته یا کامل خواندن چیست؟
✅ نماز داخل صحن شريف برای مسافر شکسته است.
❓نماز مسافر در حرم امام حسین(ع) در چه محدوده مخیر بین قصر و اتمام است؟
✅ تمام روضه شريفه داخل حرم را كه از طرف بالای سر و پايين پا منتهی به پنجرهها و درها و رواق میشود و از طرف پشت سر تا مسجد امتداد دارد، شامل میشود.
📕منبع: leader.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «۱۷ شهریور، روز خدا»
روز پنجشنبه، ١۴٠١/٠۶/١٧
✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم شمسی، «روز شهدا» و سالروز حماسه خونین هفده شهریور سال ١٣۵٧ است؛ حادثهای بسیار عظیم که اگر سالیان متمادی در وصف آن و یاد بیش از چهارهزار شهید آن، سخن گفته شود، بازهم از ادای حق آن واقعه بزرگ، عاجز خواهیم بود؛
حماسهای که مردم آزاده ایران، برای دفاع از استقلال، آزادی و ایجاد نظام جمهوری اسلامی آفریدند و به وسیله جلادان شاه و کماندوهای آمریکایی و اسرائیلی به خاک و خون نشستند و میدان ژاله تهران را به «میدان شهدا» تبدیل کردند؛
این روز تیره که در تاریخ به «جمعهی سیاه» معروف شد، چهره واقعی حکومت سفاک شاهنشاهی و دولت به اصطلاح «آشتی ملی» آن را، برای جهانیان نمایان کرد و با جدایی کامل ملت از حکومت، امکان هر نوع پیوستگی یا سازش را از بین برد؛ لذا بیتردید باید آن را به عنوان نقطهی عطف مبارزات ملت مسلمان ایران علیه رژیم منحوس پهلوی دانست، چنانچه در کمتر از چند ماه، خونهای ریخته شده در ١٧ شهریور به ثمر رسید و نظام جمهوری اسلامی ایران شکوفا شد؛
امام راحل (ره) در اولین سالگرد این حماسه بزرگ فرمودند: «هفده شهريور سال گذشته «مِنْ ايّام اللَّه» از ايام خدايى بود، كه يك ملت، زن و مردش، جوان و غير جوانش، بايستند و خون بدهند براى احقاق حق! اين روز خداست! هفده شهريور «مِنْ ايام اللَّه» است، بايد متذكر آن باشيد؛ بايد يادآورى كنيد اين «ايّام اللَّه» را؛ چنانچه امسال كرديد؛ اين «ايّام اللَّه» نباید از ياد برود؛ براى اينكه اين ايامند كه آدم سازند؛ اين ايّام است كه جوانهای ما را از عشرتكدهها بيرون آورده و به ميدان جنگ مىبرد؛ اين ايّام الهى هست كه ملت ما را بيدار مىكند، و بيدار كرده است؛ (خداوند) امر مىكند: ذَكِّرْهُمْ بِايّامِ اللَّه؛ «ايّام اللَّه» را در ذكر مردم وارد كنید؛ يادتان نرود اين ايام بزرگى كه بر ملت ما گذشت! و «ايّام اللَّه» بود... مثل ١٧ شهريور...» (صحيفه امام، ج٣، ص: ۵١٢)
همچنین حضرت امام (ره) در سخن دیگری، قیام ١٧ شهریور مردم ایران را با جنگ صفین مقایسه کرده و فرمودند: «قيام شما در مقابل ديكتاتور اصلى كه تمام شعائر ملى و مذهبى را زير پا گذاشته، چون قيام اميرالمؤمنين (ع) در مقابل معاويه مىباشد كه عملى بيش از اعمال آن ديكتاتور مرتكب نشده بود؛ حضرت على (ع) در مقابلِ ستمكارى بودند كه با امامت جمعه و جماعت و تشبث به اسلام، خون مردم را مىمكيد؛ قيام در مقابل ظلم و ظالم بود و چندين هزار فدايى داد كه «عمار ياسر» يكى از آنها بود؛ شما هم در مقابل ديكتاتور عصر كه با اسم اسلام و تشبث به قرآن خون ملت را مىمكید، (قیام کردید) در صورتى كه تعداد كشتگان ما به تعداد كشتگان «صفين» باز نرسيده...» (چنانچه مورخين، تعداد شهداى صفين را از هفتاد هزار تا صد و ده هزار نفر نوشتهاند)؛ [صحيفه امام، ج٣، ص: ۴۶۴]
رهبر فرزانه انقلاب نیز در سالروز قیام هفده شهریور در سال ١٣۵٩ شمسی فرمودند: «شما مردم ایران که شاهد عاشورای میدان شهدا، شاهد عینی عاشورای 17 شهریور هستید، جا دارد اگر اشک بریزید و گریه کنید، این گریه ما بر شهیدانمان به هیچ وجه گریه تاسف نیست. این خون های پاک و عزیز یک ملت را نجات داد، یک قدرت عظیم جهانی را به عقب نشاند؛ اما ما باید سنت مرثیه خوانی این عزیزان را زنده کنیم».
✍️ در پایان بدیهی است که حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی که به واسطه خون هزاران هزار شهید به وجود آمده و دفاع از آن، از اهم واجبات دینی و یکی از اساسیترین موضوعات فقه سیاسی است؛ چنانچه حضرت امام خمینی (ره) در کتاب البیع، جلد دوم، ص ۴۶١ میفرمایند: «حفظ نظام اسلامی از مهم ترین واجبات است»
ایشان همچنین انجام هر عملی که سبب ضرر و تضعیف نظام اسلامی شود را شرعاً حرام دانسته و رعایت قوانین و مقررات دولت اسلامی را واجب شرعی و تخلف از آن گناه و معصیت میدانند. (استفتائات امام خمینی (ره)، سؤال ١٢٣٨٢)
انشاالله که به گونهای عمل کنیم که در دنیا و آخرت، هیچگاه شرمنده شهدای عزیز انقلاب اسلامی و امام شهدا نشویم!
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «روز شهدا» و سالروز حماسه خونین هفده شهریور سال ١٣۵٧
موضوع: «۱۷ شهریور، روز خدا»
روز پنجشنبه، ١۴٠١/٠۶/١٧
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ جمعه - ١٨ شهریور ١۴٠١
🌙 الجمعة، ١٢ صفر ١۴۴۴
🌲م Friday 09 September 2022
👈 امروز متعلق است به حضرت ولیعصر (عج)
🕋 اذکار روز:
- اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍ (١٠٠ مرتبه)
- یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه)
- یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 روزهای سخت جنگ صفين (٣٨ ق)
💠 حدیث روز 💠
💎 امام صادق (ع): «إنَّ اللَّهَ أجَلُّ وأَعظَمُ مِن أن يَترُكَ الأَرضَ بِغَيرِ إمامٍ عادِلٍ»
«خداوند، جليلتر و بزرگتر از آن است كه زمين را بدون امامى عادل رها كند.»
📚 الکافی، ج ١، ص ١٧٨، ح ٦
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: ایام حرکت زوار حسینی برای راهپیمایی عظیم اربعین
موضوع: «#احکام_اربعین»
❓حکم اخذ روادید برای زیارت اربعین چیست؟
✅ در هر صورت، رعایت قوانین و مقررات لازم است.
❓دیده شده در ایام اربعین یا غیر آن، زائرین برای خرید ارز از صرافیهای غیر مجاز اقدام به خرید ارز میکنند، آیا خرید از صرافیهای غیر مجاز حرام است؟
✅ تابع قوانین مربوط است.
❓آیا سفر زیارت اربعین برای طلاب و دانشجویان در ایام تحصیلی اشکال دارد؟
✅ تابع قوانین و مقررات مربوط است.
📕منبع: leader.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «لَیلَةُالهَریر»
روز جمعه، ١۴٠١/٠۶/١٨
✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم اما شب گذشته طبق تاریخ، برابر با «لَیلَةُالهَریر»، شبی از شبهای بسیار سخت جنگ صفین بود که سپاهیان معاویه در اثر شکست نمایان و شدت سرما و ترس مثل سگ در بیابان، ناله میکردند؛ لذا از آنجا که عرب، در لغت به زوزهی سگ در شبهای سرد زمستانی، «هریر» میگوید؛ این شب به «لَیلَةُالهَریر» معروف شد. [لسان العرب، ج ۵، ص۲۶۰]
به گفته «مِنْقَری» از مورخان قرن سوم هجری: «در آن شب جز صدای چكاچک شمشیر كه در دل مردان هولانگیزتر از بانگ رعد و فرو ریختن هراسآور كوهها بود، صدایی به گوش نمیرسید!» [وَقْعَةُ صِفّین، ص۴۷۸]؛ ابن مُسکَوَیه رازی، مورخ نامی ایرانی نیز در توصیف «لَیلَةُالهَریر» میگوید: «در آن شب، سپاهیان چنان جنگیدند كه نیزهها همه درهم شكست و در کمانها تیری باقی نماند، و سپس دست به شمشیر بردند...» [تجارب الأمم، ج۱، ص۵۳۵]
همچنین در آن شب، حضرت علی(ع) پس از حمد و ستایش خدا، خطاب به سپاهیان خود فرمودند: «ای مردم، كار بر شما و بر دشمن بدین قرار رسیده که جز واپسین دم دشمن باقی نمانده است... آن قوم به مرادی جز دینداری در برابر شما ایستادگی و لجاجت به خرج دادند تا به دست شما، بدین وضع دچار شدند؛ انشاالله صبحگاهان بر آنان میتازیم و در پیشگاه خدای عزوجل به داوریشان میکشانیم» و سپس برای پیروزی لشکر اسلام دعا نمودند. [وَقْعَةُ صِفّین، ص۴۷۸]
مورخین آوردهاند که در این شب لشگریان معاویه، شکست کامل خود را پذیرفته بودند، ولی متأسفانه در روز بعد یکی از فرماندهان سپاه امیرالمؤمنین (ع) به نام «اَشْعَث بْن قَیس کِنْدی» که ریاست سپاهیان قبایل کنده و ربیعه را بر عهده داشت، در برابر حضرت علی (ع) لب اعتراض گشود و بین سپاهیان تفرقه ایجاد کرد و سپس خطبهای خواند و ادامه جنگ را به صلاح اعراب ندانسته و گفت: «ای تودهی مسلمان، دیدید كه دیشب بر شما چه گذشت و چه اندازه از (دلیران) عرب نابود شدند؛ به خدا سوگند من بدین عمری كه به خواست خدا سپری كردهام، هرگز شبی چنین سخت ندیده بودم؛ پس حاضران به غایبان باز گویند که به راستی اگر ما از پیكار باز نایستیم، نسل عرب یكسره نیست و نابود خواهد شد و حرمتهایی كه باید نگهداشته شود، جمله تباه میگردد؛ به خدا سوگند من این سخنان را از روی هراس از مرگ نمیگویم، لیكن من مردی كهنسالم و بر [زنان و] فرزندان پروا دارم كه اگر فردا همه نابود شویم چه بر سر آنان خواهد آمد» [وقعةصفین، ص۴۸۰]
پس معاویه ملعون با شنیدن این سخنان تفرقهافکنانه، خشنود شد و اشعث را ستود، و شامیان را نیز امر کرد که چنین سخنانی را خطاب به کوفیان بر زبان برانند و همین خیانت اشعث و عدم تبعیت از امیر مؤمنان (ع)، مقدمه دسیسهی عمروعاص و قرآن به سر نیزهها کردن و به دنبال آن ماجرای حکمیت شد. [وقعةصفین، صص۴۸۱-۲۸۳]
پس از به نیزه کشیده شدن قرآنها توسط لشگر مکر نیز باز هم «اشعث» با تحریک جمعی از اصحاب بیبصیرت، امیرالمؤمنین (ع) را مجبور کرد که پیشنهاد دعوت به کتابالله را بپذیرند و جنگِ پیروز را متوقف نمایند؛ [وقعة صفین، ص۴۸۲] او سپس نظر معاویه را درباره قرار دادن یک حَکَم از شام و دیگری از عراق را پسندید و با حَکَم شدن «عبدالله بن عباس» از جانب امام و عراقیان مخالفت کرد و «ابوموسی اشعری» را پیشنهاد داد؛ [تاریخ الیعقوبی، ج۲، ص۱۸۹]؛ همچنین به گزارش یعقوبی مورخ قرن سوم، هنگام نوشتن صلحنامه میان نمایندگان دو سپاه بر سر لقب «امیرالمؤمنین» برای امام علی(ع) اختلاف شد و اشعث در اینجا نیز خواستار محو این لقب در صلحنامه گردید؛ [همان]
البته خیانتهای اشعث، به همینجا ختم نشد و در تاریخ آمده که او پس از جنگ نهروان نیز، هنگامی که امیرالمؤمنین (ع)، یارانشان را به جنگ مجدد با معاویه فراخواندند، با حضرت مخالفت کرد و خستگی از جنگ را بهانه نمود و گفته او در دیگر سپاهیان حضرت نیز تأثیر منفی گذاشت و به همین سبب، امام از جنگ با معاویه منصرف و راهی کوفه شدند. [تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۸۹]
بر اساس منابع تاریخی، «اشعث» در ماجرای شهادت امام علی(ع) نیز نقش داشته و به گزارش یعقوبی، هنگامی که ابنملجم برای کشتن امیرالمؤمنین (ع) از مصر به کوفه رفت، یک ماه در منزل اشعث اقامت گزید و توطئه و شمشیرش را آماده نمود؛ [تاریخ الیعقوبی، ج۲، ص۲۱۲]
همچنین «ذهبی» در سیر اعلام النبلاء، ج۲، ص۴۰ آورده که اشعث، قبلاً هم حضرت علی (ع) را به مرگ تهدید کرده بود!
✍️ براساس از آنچه گذشت، درمییابیم که وجود یک فرد منافق در جبهه و لباس حق، چقدر برای اسلام و مسلمین خطرناک است؛ لذا همیشه باید هوشیار بود چراکه در تاریخ، امثال «اشعثها»، کم نبودهاند!
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «روزها شبهای سخت جنگ صفین»
موضوع: «لَيلَةُ الهَریر»
روز جمعه، ١۴٠١/٠۶/١٨
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ شنبه - ١٩ شهریور ١۴٠١
🌙 السبت، ١٣ صفر ١۴۴۴
🌲م Saturday 10 September 2022
👈امروز متعلق است به پیامبراکرم(ص)
🕋 اذکار روز:
- یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه)
- یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه)
- يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 ماجراى تلخ حَكَميت در جنگ صفين (٣٨ ق)
☀️ ارتحال آیتالله طالقانی (١٣۵٨ ش)
💠 حدیث روز 💠
💎 امام صادق (ع): «مَنْ زَارَهُ كَانَ اللَّهُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ حَوَائِجِهِ وَ كَفَى مَا أَهَمَّهُ مِنْ أَمْرِ دُنْيَاهُ وَ إِنَّهُ يَجْلِبُ الرِّزْقَ عَلَى الْعَبْدِ وَ يُخْلِفُ عَلَيْهِ مَا يُنْفِق»
«هر کس امام حسین (ع) را زیارت کند، خدواند نیازهایش را برآورده کرده و
آنچه از امور دنیا که برایش اهمیت داشته را کفایت میکند، و رزق و روزی بنده را زیاد میکند و آنچه برای زیارت هزینه کند، به او برمیگردد»
📚 تهذیب الاحکام، ج ۶، ص ۴۵
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: ایام حرکت زوار حسینی برای راهپیمایی عظیم اربعین
موضوع: «#احکام_اربعین»
❓با توجه به سفارشات ائمه (علیهم السلام) و ثواب زیارت اربعین، مادر ۶۵ ساله اینجانب علاقه مند به سفر زیارت اربعین است. اما از انجا که اخیراً بیمار بوده اند به علت ضعف جسمی و به علت احتمال عود بیماری و سخت تر شدن بیماری در صورت عود آن، اطبا ایشان را از این سفر منع کرده اند. حکم سفر ایشان برای زیارت اربعین چیست؟
❓همچنین مادر بزرگ اینجانب نیز علاقه مند است ولی زانو درد دارد. آیا در صورت احتمال عقلایی تشدید درد پا این سفر جایز است؟
✅ ج۱و۲: اگر ضرر قابل توجه برای ایشان داشته باشد، جایز نیست.
📕منبع: leader.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG