فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ شنبه ٠۶ مرداد ١۴٠٣
🌙 السبت ٢١ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 27 Saturday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 ایام پیدا شدن و دفن بدن نورانی و معطر «#جون» غلام سیاه #ابوذر غفاری (ره) در كربلا (۶١ ق) توسط بنیاسد
🌙 #اسرای_کربلا در مسیر #شام (۶١ ق)
🌙 سالروز وفات #علامه_حلی (٧٢۶ ق)
💠 حدیث روز:
💎 پیامبر اکرم (ص): «لافَضلَ لِعَرَبِيٍ عَلى عَجَمِيٍّ و لاعَجَمِيٍّ عَلى عَرَبِيٍّ و لا أحَمَرَ عَلى أسوَدَ و لا أسوَدَ عَلى أحَمَرَ إلاّ بِالتَّقوى»
«هيچ عرب را بر عجم، و هيچ عجم را بر عرب، و هيچ سفيد را بر سياه، و هيچ سياه را بر سفيد برترى نيست، مگر به تقوا و پرهیزگاری»
📚 ميزانالحكمه ، ح ٢٢٣٩۶
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز بیست و یکم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓با توجه به طعامهایی که در ایام محرم داده میشود و انسان به حلال بودن آنها یقین ندارد، آیا خوردن آنها اشکال دارد؟ لطفاً هم از نظر فقهی و هم از نظر اخلاقی پاسخ فرمایید؛ اگر نذری کسی که خمس نمیدهد را بخوریم چطور؟
✅ در مواردی که انسان به حرام بودن غذایی یقین ندارد، مثلاً عزاداران را اطعام میکنند یا غذایی آماده کردهاند در این ایام و برای شما میآورند یا فردی نذری میدهد و شما (حتی اگر) یقین دارید که خمس نمیدهد، به نظر حضرت آقا، خوردن آن غذا اشکال ندارد؛ چون یقین به حرام بودن یا مخلوط به حرام بودن آن (غذا) ندارید؛ اما از نظر اخلاقی (چون سؤال کردید) بعضیها میگویند اگر پول خمس در آن باشد، ممکن است اثر وضعی داشته باشد؛ (لذا) اگر بتوانید احتیاط کنید، خوب است؛ به این معنا که اگر تبعات سویی ندارد، نخورید یا قبول نکنید، یا اینکه اگر مثلاً شبهه دارید که متعلق خمس است، خودتان خمسش را بپردازید یا اگر موردی هست که ممکن است از باب شبهه حرام شک داشته باشید، یعنی مثلاً مال مردم باشد، به عنوان رد مظالم بپردازید؛ گرچه واجب نیست...
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#سیاهِ_رو_سپید»
✍️ مناسبت روز: علامه مجلسی (ره) روایتی را از امام باقر (ع) نقل کرده که در چنین روزهایی، جمعى از بنىاسد بدن شریف «#جون» غلام جناب ابوذر غفارى (ره) را در کربلا پیدا کرده و دفن نمودند، در حالی که پس از ده روز از زمان شهادت، بوى مُشک از جنازه او به مشام میرسید. [بحارالأنوار، ج۴۵، ص۲۳]
«جون» فردی سیاهپوست اهل نوبَه (منطقهای در آفریقا) و غلام فضل بن عباس بن عبدالمطلب بود که امیرالمومنین (ع) او را خریداری و به ابوذر غفاری (ره) بخشیدند؛
او بعد از رحلت جناب ابوذر (ره) در ربذه، به مدینه بازگشت و در خدمت امیرالمؤمنین (ع)، و بعد از ایشان به خدمت امام حسن (ع)، و سپس به خدمت امام حسین (ع) رسید و همراه آن حضرت از مدینه به مکه و از آنجا به کربلا آمد؛
ظاهراً او در تعمیر و آمادهسازی اسلحه مهارت داشته، چنانچه در نقلی از امام سجاد(ع) در شب عاشورا آمده است که جون در خیمه امام حسین(ع) مشغول آمادهسازی شمشیر آن حضرت بود؛ (تاریخ طبری، ج۵، ص۴۲۰)
سید ابن طاووس (ره) چنین آورده که امام حسین (ع) در روز عاشورا، «جون» که در حدود ٩٠ سالگی بود را از رفتن به میدان بازداشتند و به او فرمودند: من به تو اجازه میدهم (که از این سرزمین بروی و جان خود را حفظ کنی) تو همراه ما برای عافیت آمدی، پس در گرفتاری ما، خود را مبتلا مساز؛ ولی جون در جواب گفت: «ای فرزند رسول خدا، آیا سزاوار است که من در زمان خوشی، نانخور شما باشم، ولی در سختیها شما را تنها بگذارم؟ به خدا سوگند، که (در این دنیا) بویم بد، نژادم پست، و رنگم سیاه است؛ پس بر من منت گذارید و مرا به بهشت رسانید تا بدنم خوشبو، نژادم شریف و رویم سفید گردد! به خدا سوگند، هرگز از شما جدا نمیشوم تا اینکه خون من با خون شما درآمیزد» و سپس به میدان رفت و جنگ نمایانی نمود؛
(لهوف، ص ١٠٨؛ و اعیان الشیعه، ج۱، ص۶۰۵)
خوارزمی در مقتل الحسین (ع) این رجز را در میدان نبرد برای «جون» ذکر کرده که با صدای بلند رو به لشگر عمربن سعد ملعون گفت: «ای بدکاران، چگونه میبینند ضربات این سیاه را با شمشیری که در راه فرزندان پیامبر خدا کشیده شده است؛ آری، من با دست و زبان از آنان حمایت میکنم و با این کار، امید دارم که در روز ورود به صحنهٔ محشر به بهشت وارد شوم؛ زمانی که شفاعت کنندهای همانند احمد (ص)، در پیشگاه خدا نیست» (مقتلالحسین خوارزمی، ج۲، ص۲۳)
او سپس به جمع لشگریان دشمن زد و به روایتی ٢۵ نفر و به روایت دیگر ٧٠ نفر از آنان را به درک واصل کرد تا اینکه زخمهاى فراوانى بر او وارد شد و ضربتی به سر او خورد و از روی اسب به زمین افتاد و نام خود را در میان هفتاد و دو سردار شهید حسینی ثبت نمود؛ (مناقب ابن شهرآشوب، ج۴، ص۱۰۳)
در این وقت، امام حسین (ع) خود را به جون رساندند و سرش را به دامن گرفته و بلندبلند گریستند و سپس دست مبارک را بر سر و صورت جون کشیده و فرمودند: «اللّهُمِّ بَیِّض وَجْهَهُ وَ طَیِّب ریحَهُ وَاحْشُرْهُ مَعَ مُحَمَّد وَ آل مُحَمَّد علیهمالسلام: بارالها رویش را سفید و بویش را خوش فرما و با خاندان محمد و آل محمد علیهمالسلام محشورش فرما». (اعیانالشیعه، ج۱، ص۶۰۵؛
مورخین آوردهاند که بنیاسد پیکر معطر و نورانی «جون» را در کنار دیگر شهدای کربلا، پایین پای امام حسین(ع) به خاک سپردند که امروزه زیارتگاه دهها میلیون زائر حسینی در کربلای معلا است و مقام بلند وی تا بدان جاست که امام زمان (عج) در «زیارت ناحیه مقدّسه» بر او سلام میدهند و در «زیارت الشهداء» نیز چنین آمده: «اَلسَّلَامُ عَلَی جَوْنٍ مَوْلَی أَبِیذَرٍّ الْغِفَارِی».
✍️ روی سپید و نورانی، و بوی عطر حسینی، و رضوان همراه با محمد و آل محمد (ص) گوارای وجودش، و شفاعتش شامل همهی شیعیان و محبین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) باد.
رو سیاهی که میرسد اینجا
عاقبت روسپید خواهد شد
سیب میبوید و کنار حسین
در نهایت شهید خواهد شد
انس با همنشین اثر دارد
باید از شیشه عطر بردارد
آن گِلی که کنار گل باشد
مست بوی عبیر خواهد شد
هر که چشمش به چشم او افتاد
دل به عشقِ ولایت او داد
صبح خیمه، سیاه گر بوده
ظهر میدان، سفید خواهد شد
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: ایام دفن بدن نورانی و معطر «#جون» غلام سیاه #ابوذر غفاری (ره) در كربلا
موضوع امروز: «#سیاه_روسفید»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ یکشنبه ٠٧ مرداد ١۴٠٣
🌙 الأحد ٢٢ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 28 Sunday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 ورود أمیرالمؤمنین حضرت علی (ع) به صفين (٣٧ ق)
🌙 اسرای کربلا در مسیر شام (۶١ ق)
🌙 وفات #شیخ_طوسی (۴۶٠ ق)
💠 حدیث روز:
💎 امیرمومنان (ع): «مَن وقَّرَ عالمِاً وَقَّرَ رَبَّه»
«کسی که عالمی را گرامی بدارد و تعظیم نماید، پروردگارش را گرامی و بزرگ داشته است»
📚 غررالحکم، ص۴۷، حدیث۲۱۸
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز بیست و دوم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓آیا جایز است در ایام محرم از افراد خیّر اموالی را جمع آوری کرد و با تقسیم آنها به سهمهای مختلف، قسمتی را به قاری قرآن و مرثیهخوان و سخنران داد و باقیمانده را برای برگزاری مجالس مصرف کرد؟
✅ اگر با رضایت و موافقت صاحبان اموال باشد، اشکال ندارد.
❓نظر حضرت آقا در مورد برهنه شدن در عزاداری چیست؟ اگر مجلس، فیلمبرداری نشود و زنان نیز مردان را نبینند چگونه است؟ آیا از نظر فقهی، ایشان این کار را حرام میدانند؟
✅ در پاسخ به این سؤال باید عرض کنیم حضرت آقا به برخی از مداحان توصیه فرمودند که در عزاداریها برهنه نشوند؛ اما این به عنوان یک فتوای فقهی نیست که ما بگوییم حرام است؛ خب اگر نامحرمانی نیستند، و اگر مسئله سویی بر آن مترتب نباشد، و دشمنان سوء استفاده نمیکنند، ممکن است بگوییم حرام نیست؛ مثلاً یک جمع محدودی هستند، فیلمبرداری هم نمیکنند، و فقط مردان هم هستند، حالا پیراهن را از تن درآوردند و سینه میزنند؛ اما بهطور کلی توصیه حضرت آقا این است که در عزاداریهای افراد برهنه نشوند...
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#شیخ_الطایفه (ره)»
✍️ مناسبت روز: بیست و دوم ماه #محرم الحرام برابر با سالروز رحلت فقیه، محدث، مفسر و عالم بزرگ جهان تشیع در قرن چهارم و پنجم هجری قمری، #شیخ_طوسی (ره) است، لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این مرجع عظیمالشأن جهان تشیع آغاز مینمائیم؛
ابوجعفر محمد بن حسن طوسی معروف به «شیخ الطائفه» و «شیخ طوسی» در رمضان سال ۳۸۵ ه.ق در شهر طوس خراسان دیده به جهان گشود و پس از طی تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود، در سال ۴۰۸ ه.ق در سن ۲۳ سالگی به بغداد هجرت نمود؛
در آن هنگام ریاست عالیه مذهب جعفری در زمان غیبت امام زمان (عج) با شیخ مفید (ره) بزرگ پرچمدار شیعه بود؛ لذا شیخ طوسی (ره) ملازمت و شاگردی ایشان را اختیار نمود و به مدت ۵ سال تا پایان زندگی استاد از محضر شیخ مفید (ره) بهره برد؛
پس از رحلت شیخ مفید (ره)، داناترین و والامقامترین شاگرد ایشان یعنی سید مرتضی علمالهدی (ره) ریاست مذهب شیعه را به عهده گرفت و شیخ طوسی نیز به مکتب ایشان پیوست و از علوم الهی و چشمهی گوارای علم و دانشِ بسیار استاد سیراب گردید؛
سید مرتضی (ره) نیز که در شیخ طوسی لیاقت و استعداد و ذکاوت فوقالعاده میدید، او را مورد عنایات و توجهات خاصه خود قرار داد و کرسی تدریس در حوزه بغداد را برای ایشان فراهم نمود و به بدین ترتیب شیخ طوسی، ۲۳ سال در ملازمت آن عالم بزرگوار بسر برد تا این که سید مرتضی (ره) نیز در سال ۴۳۶ ه.ق به دیار باقی شتافت و بعد از رحلت ایشان، رهبری و پرچمداری جهان تشیع به مدت ٢۴ سال به عهدهی شیخ طوسی (ره) قرار گرفت و به واسطه حضور ایشان در بغداد، این شهر به پناهگاه و مقصد و مقصود بسیاری از علماء و دانشمندان شیعه و سنی از سراسر سرزمینهای اسلامی تبدیل شد تا از محضر شیخالطایفه بهره برند؛
اما بعد از دوازده سال به دلیل یک سلسله آشوبها در بغداد، حکومت وقت، خانه و کاشانه استاد را به تاراج برد و شیخ طوسی مجبور به مهاجرت به نجف شد و تا پایان عمر در جوار مرقد مطهر حضرت امیرالمؤمنین (ع) ساکن گردید و حوزه علمیه بزرگ نجف را پایهگذاری نمود؛
✍️ شیخ طوسی (ره) در تمام علوم اسلامى، از جمله فقه و اصول، کلام، رجال و حدیث، تفسیر، و ادبیات، متبحّر و صاحب نظر بود؛ لذا بحث درباره شخصیت شیخ الطائفه و ابعاد گسترده علمى ایشان، از توان این گفتار کوتاه بیرون و نیازمند کتابى کلان و محققى پرتوان است؛
اما برای درک عظمت علمی شیخ طوسی (ره) همین کافی است که بدانیم تا سالها بعد از وی با وجود انبوه دانشمندان شیعه، هیچ عالمی توفیق نیافت که شخصیت علمی و موقعیت ایشان را تحتالشعاع خود قرار دهد و در علوم کلامی و فلسفی و معقول و منقول، تا ظهور خواجه نصیرالدین طوسی (متوفی ۶۷۲ ق) و علامه حلی (متوفی ۷۲۶ ق)، هیچ کس یارای برابری با عقاید کلامی ایشان را نداشت؛ در تفسیر قرآن نیز تا پیش از مجمعالبیان شیخ طبرسی (متوفی ۵۴۸ ق) هیچ کتاب تفسیری همتای «التبیان» شیخ طوسی (ره) وجود نداشته است.
در فقه و اصول نیز تمام فقهای بعد از ایشان، ناقل فتاوای شیخ بودهاند و به احترام فقاهت و دانش بسیار «شیخالشیعه» از خود رای و نظری ابراز نمیداشتند تا این که بالاخره بعد از حدود صد سال، محمد بن ادریس حلی (ره) مکتب فقهی شیعه را متحول نمود؛
شیخ طوسی (ره) در علم حدیث نیز برتری خود را در طول تاریخ به اثبات رسانده، چنانچه کماکان دو کتاب از «کُتُب اَربعه» که معتبرترین منابع حدیثی شیعیان است به نامهای «تهذیبالاحکام» و «استبصار» متعلق به ایشان است؛
همچنین شیخ، شاگردان بزرگی را در مکتب علمی خود تربیت نموده که پس از او، هر یک از قلههای علمی زمان خود بودهاند، چنانچه شیخ عباس قمى (ره)، شاگردان مجتهد شیخ طوسی (ره) را افزون بر ۳۰۰ نفر دانسته است؛
✍️ در پایان بدیهی است آنچه گذشت تنها بخش کوچکی از شخصیت علمی شیخ طوسی (ره) است که خورشید تابناکش پس از حدود هزار سال هنوز هم بر سپهر حوزههاى علمیه تشیع پرتو افکنده، و دانشپژوهان و اندیشمندان بیشمارى از نور و برکت آثار پرمغز و گرانسنگ ایشان در علوم مختلف دینی همچون کلام، فقه، حدیث، رجال و درايه وتفسیر بهرهها میبرند؛
روحش شاد، یادش گرامی، نامش جاودان و راهش همواره پر رهرو باد.
📚 دانشنامه اسلامی
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: سالروز رحلت #شیخ_طوسی (ره)
موضوع امروز: «#شیخ_الطایفه (ره)»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ دوشنبه ٠٨ مرداد ١۴٠٣
🌙 الإثنين ٢٣ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 29 Monday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 #اسرای_کربلا در مسیر #شام (۶١ ق)
☀️ روز بزرگداشت #شیخ_إشراق (#سهروردی)
💠 حدیث روز:
💎 پیامبر اکرم (ص): «إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ خَلَقَنِی وَ خَلَقَ عَلِیّاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ مِنْ نُورٍ وَاحِدٍ فَعَصَرَ ذَلِكَ النُّورَ عَصْرَةً فَخَرَجَ مِنْهُ شِیعَتُنَا فَسَبَّحْنَا فَسَبَّحُوا وَ قَدَّسْنَا فَقَدَّسُوا...»
«خداوند تعالى مرا و على بن أبیطالب و فاطمه و حسن و حسین را از یک نور خلق کرد و سپس آن نور را فشرد و شیعیان ما از آن نور پدید آمدند؛ پس ما خدا را تسبیح كردیم و شیعیان ما نیز تسبیح كردند و ما خدا را تقدیس كردیم، پس شیعیان ما نیز تقدیس كردند»
📚 بحارالانوار، ج۲۷، ص۱۳۱
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز بیست و سوم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓آيا نماز جماعت اول وقت مهم تر است یا عزاداری امام حسین (ع)؟
✅ طبق نظر همه مراجع عظام تقلید، عزاداری برای حضرت سیدالشهداء (ع) بسیار اهمیت دارد اما مسلماً اقامه نماز جماعت در اول وقت، مقدم است؛ همان طوری که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا، هنگام ظهر، نماز را اقامه کردند، از این رو باید پیروان اهل بیت علیهم السلام در همه حالات سعی کنند تا آنجا که ممکن است، نمازها را اول وقت و به جماعت بخوانند؛ چون هدف عمده از مجاهدتها و زحمتها و حتی شهادت ائمه معصومین علیهم السلام و فرزندان و اصحاب آنان، اقامه دین بوده که در رأس آن ها بعد از معرفت خدا، نماز است.
❓آيا برگزاری مراسم عقد و عروسی در ماه محرم اشکال شرعی دارد؟
✅ به نظر مراجع عظام تقلید، برگزاری این نوع مراسم، اگر توام با معصیت و یا هتک حرمت حضرت سیدالشهدا علیه السلام نباشد، اشکال شرعی ندارد؛ ولی در آن هیچ نوع برکتی هم نیست و سزاوار است که مسلمانان غیرتمند، سعی کنند اینگونه مراسم را در ماههای دیگر و ایام متناسب با خود برگزار کنند.
📚 برگرفته از استفتائات مراجع عظام تقلید
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «شیخ اشراق»
✍️ مناسبت روز: ۸ مرداد در تقویم به نام روز بزرگداشت «شیخ شهابالدین #سهروردی» حکیم، متکلم، ادیب و فیلسوف نامدار ایرانی، ملقب به «#شهاب_الدین»، «#شیخ_اشراق»، «#شیخ_مقتول» و «#شیخ_شهید»، ثبت گردیده است؛
سهروردی، بنیانگذار «#مکتب_اشراق» و مهمترین فیلسوف بین فلسفه مشائی متقدم «ابنسینا» و فلسفه مشائی متأخر «ابنرشد» و کسی است که رابط بین این دو دوره تفکر فلسفی اسلامی محسوب میشود و کتاب ارزشمند «حکمت إشراق» را نگاشته است؛
به باور او، اساس و گوهر حکمت یگانه است که دسترسی به آن بدون خلع بدن و رهایی از ظلمات جسمانی امکان پذیر نیست؛ در نظام فکری سهروردی، تبیین هستی بر اساس مراتب نور است که بالاترین مرتبه آن #نورالانوار نام دارد و انوار دیگر از او صادر میشوند.
وی که اهل قریه سهرورد زنجان بوده و در دوره سلجوقیان میزیسته، به «#حکمت_پارسی» و شخص «#زرتشت» توجه خاصی داشته و پارهای از مطالب و برخی از اصطلاحات «#حکمت_اشراق» را از #اوستا گرفته و از حضرت زرتشت با عنوان «حکیم فاضل» نام برده و خود را زنده کننده «حکمت ایران باستان» معرفی کرده است.
او وارث عرفان ایرانی است و تعالیم خود را از #بزرگمهر، #جاماسب، #زرتشت و #فرشادشیر میداند؛ لذا باید بدانیم که حکمت اشراقی و مکتب فلسفی اشراق در مواجهه و چالش با مکتبهای فلسفیِ مشایی و کلامی و تحت تأثیر حکمت ذوقی و مشرقی ایرانیان قدیم، سقراط و افلاطون، حکمت زرتشتی، حکمت بودایی و هندی، عرفان و تصوف و بیش از همه، ذوق سرشار و روح حقیقتجوی خود سهروردی بروز و ظهور یافته است؛
✍️ در عین حال نباید فراموش کنیم که سهروردی، حکیمی مسلمان و معتقد و پایبند به ظاهر و باطن دین بوده و در فقه اسلامی و اصول فقه کتاب نوشته است و سور قرآنی را تفسیر کرده و کتب او سرشار از آیات و روایات اسلامی است؛ لذا وی را «#شهابالدین» به معنای «ستاره درخشان دین» دانستهاند.
قطب الدین شیرازی (ره)، فیلسوف، مفسر و عالم بزرگ ایرانی در قرن ۷ قمری در شرح حکمةالاشراق از سهروردی به #شيخ_فاضل و #حكيم_كامل و #مُظهِر_حقائق و #مُبِدع_دقائق ياد کرده و او را به نام #شهاب_ملّت_و_دين، #سلطان_متألّهان و #قدوۀ_مكاشفان خوانده است.
امام خمینی (ره) نیز از سهروردی با القابی چون «#صاحب_آثار_نفیس و مصنفات عزیز»، «#حکیم_نورانی»، «موصوف به فهم معارف الهی» و «احیاکننده طریقه حکمت افلاطون» یاد کرده و بر این باورند که این حکیم بزرگ اشراقی، میان فلسفه و ریاضات نفسانی جمع کرده و از علمای بزرگ روح به شمار میآید؛
امام (ره) معتقد بودند که در هر قرن یک یا چند تن هستند که در ترقی کمال نفسی به مقام عقلانی میرسند، از جمله شیخ اشراق که وجود روحانی خود را دیده بود.
امام راحل به فلسفه اشراق توجه کامل داشتند و در نامه خود به میخائیل گورباچف (رهبر شوروی سابق)، وی را به خواندن کتابهای سهروردی ازجمله کتاب حکمت اشراق دعوت کردند.
البته امام خمینی (ره) که خود از بزرگترین فیلسوفان و عارفان جهان معاصر میباشند، ضمن بهرهبردن از آراء و مبانی سهروردی در مواردی نیز به بررسی و نقد و رد آنها پرداختهاند، چنانچه در نظریه «تناسخ»، به اعتقاد ایشان، شیخ اشراق با وجود اینکه به عالم برزخ اذعان دارد، اما معتقد است نفوس اشقیاء پس از مفارقت از ابدان، برای اینکه تصورات جزئیه که موجب آلام و عذاب است بر آنها حاصل شود، باید متعلق به اجسام فلکی شوند؛ که امام، این سخنان سهروردی را ناشی از بیاطلاعی از تجرد مثالی دانستهاند. (دانشنامه امام خمینی، ج۶، ص۲۶۸)
همچنین مورخان، همانطور که فردوسی را زندهکننده زبان فارسی دانستهاند، شیخ إشراق را نیز احیاکننده فکر و حکمت ایران پیش از اسلام در دوران اسلامی معرفی کردهاند؛
سهروردی که آگاه به #علوم_غریبه و #علم_کیمیا نیز بوده، با توجه به دانش و نبوغش، به دربار حاکم حلب، ملک ظاهر راه یافته و متأسفانه هوش سرشار و دانش گسترده او سبب حسادت و خصومت برخی دانشمندان با وی و نسبت ناروای ساحری و الحاد به او شده و به قولی، وی را ابتدا زندانی و سپس سرش را جدا کرده و در ٣۶ سالگی او را به شهادت رساندند، لذا برخی او را «#شیخ_شهید» نیز نامیدهاند؛
اما به هر حال چه او «شیخ مقتول» باشد یا «شیخ شهید»، بیشک نام «شیخ شهابالدین سهروردی» در عالم فلسفه اسلامی برای همیشه جاودان است.
📚 «سهروردی»، شهاب جاودان آسمان حکمت و فلسفه.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ سهشنبه ٠٩ مرداد ١۴٠٣
🌙 الثلاثاء ٢۴ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 30 Tuesday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 #اسرای_کربلا در مسیر #شام (۶١ق)
🌙 شب شهادت حضرت #زینالعابدین به روایتی
☀️#روز_اهدای_خون
💠 حدیث روز:
💎 حضرت سجاد (ع): «مَنْ قَنَعَ بِما قَسَّمَ اللّه ُ لَهُ فَهُوَ مِنْ اَغْنَى النـاسِ»
«هر كس به تقسيم الهى قانع باشد از بىنيـازترين مـردم اسـت»
📚 كشف الغمه، ج ٢، ص ١٠٢
https://eitaa.com/ROOZBARG
598K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: شب شهادت امام سجاد (ع) به روایتی
موضوع: #احکام_سجده
❓آیا سجده بر مهر که سیاه و چرک شده، بهطوری که لایهای از چرک روی آن را پوشانده و مانع چسبیدن پیشانی روی مهر است، اشکال دارد؟
✅ اگر چرک روى مهر به مقدارى باشد که حائل بين پيشانى و مهر شود، سجده و نماز باطل است.
❓زنی هنگام سجده، سر خود را روی مهر گذاشته، متوجه میشود که پیشانی وی بهطور کامل با مهر تماس ندارد، زیرا چادر یا روسری وی مانع از تماس کامل پیشانی با مهر است، لذا سرش را از روی آن بلند کرده و بعد از رفع مانع دوباره روی مهر گذاشته است، نماز او چه حکمی دارد؟ اگر عمل وی سجده مستقلی محسوب شود، نمازهایی که خوانده است، چه حکمی دارد؟
✅ واجب است بدون اين که سر خود را از زمين بلند کند، پيشانىاش را حرکت دهد تا روى مهر قرار بگيرد. اگر بلند کردن پيشانى از زمين براى سجده روى مهر بر اثر جهل يا فراموشى بوده و اين عمل را فقط در يکى از دو سجده يک رکعت انجام مىداده، نمازش صحيح است و اعاده واجب نيست. ولى اگر اين کار با علم و عمد بوده و يا در هر دو سجده يک رکعت آن را انجام داده، نمازش باطل و اعاده آن واجب است.
❓آيا در نماز واجب نشستن بين دو سجده واجب است؟ در نمازهای مستحبی چطور؟
✅ واجب است و تفاوتى ميان نماز واجب و مستحب نيست.
📚 استفتائات امام خامنهاى (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#زینالعابدین (ع)»
مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما امشب به روایتی، شب شهادت چهارمین اختر آسمان ولایت و امامت، حضرت #سجاد (ع) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت، روزبرگ امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این امام همام آغاز مینمائیم؛
امام سجاد (ع) از همان ابتدای کودکی و نوجوانی همواره همراه و یار و یاور پدر گرامیشان بودند؛ از مدینه تا مکه و از مکه تا عراق و واقعه کربلا؛ ولی در روز عاشورا، به مصلحت و ارادهی الهی، حضرت بر اثر بیماری و تب شدید از جنگ با دشمنان بازماندند تا پس از حماسهی عاشورا، به عنوان حجت خدا بر روی زمین، ٣۵ سال امام امت را، در دشوارترین عرصه تاریخی برعهده گیرند؛
حضرت سید الساجدین (ع) پس از گذراندن ۵٧ سال عمر پربرکت، از جایگاه ویژهای در بین مردم برخوردار شده بودند، چنانچه فضایل و مکارم اخلاقی ایشان در هر مجلس و محفلی بیان میشد و در یک کلام، امام (ع) در دلها و عواطف مسلمانان جا گرفته بودند، به طوری که شرایط برای امویان سخت شده بود و آنها را رنج میداد!
در این دوران بسیار سخت، چند قیام بزرگ نیز توسط شیعیان در مدینه و کوفه (همچون: واقعه حره، قیام توابین و قیام مختار) انجام شد؛ اما حضرت زینالعابدین با بصیرت و معرفت کامل به زمان، همچنان به شیوه حکیمانه امامت خویش ادامه دادند تا جایی که یزید در زمان حیات خود، بیشترین سعی را برای از بین بردن امام، انجام داد، اما هیچ بهانهای بهدست نیاورد! و پس از او نیز به ترتیب «معاویة بن یزید» (چند ماه از سال ۶۴ق)؛ «مروان بن حکم» (نه ماه از سال ۶۵ق)؛ «عبدالملک بن مروان» (۶۵- ۸۶ق) و «ولید بن عبدالملک» (۸۶- ۹۶ق) در زمان آن حضرت به حکومت رسیدند و با گذشت زمان به تدریج این حاکمان غاصب اموی به شیوههای حکیمانه مبارزاتی امام سجاد (ع) و جایگاه مهم آن حضرت در جهان اسلام پی برده و دریافتند که با وجود امام، شرایط و اوضاع زمامداری برای آنها، هر روز سختتر میشود لذا به چهار دلیل مهم، تصمیم به شهادت حضرت زینالعابدین (ع) گرفتند:
1️⃣ وسعت نفوذ امام در طول ۳۵ سال بعد از واقعه کربلا، در بین مسلمانان، چنانچه امام از طریق دعا و نشر معارف اسلامی به تدریج توانسته بودند یاران فراوانی را منسجم نمایند؛
2️⃣ بغض و حسادت عبدالملک، هشام و ولید و بسیاری از بزرگان بنیامیه به امام سجاد (ع)، چرا که مردم از روی عشق و ارادت به امام توجه میکردند؛
3️⃣ افشاگریهای امام سجاد (ع) در فرصتهای مختلف و روایتگری داستان کربلا که نوعی مبارزه رسمی علیه دستگاه بنیامیه بود؛
4️⃣ ترس از قیام حضرت؛ چنانچه دستگاه خلافت تصور میکرد که اگر امام عَلَمی بلند کنند بخاطر محبوبیت و نفوذ معنوی آن حضرت در میان مسلمانان، حتی کسانی که دوست اهلبیت هم نیستند، زیر آن پرچم جمع میشوند و قیام بزرگی علیه حکومت بنیامیه به وجود خواهد آمد.
بر این اساس «ولید بن عبدالملک» که از همه حاکمان اموی بیشتر کینهی امام سجاد (ع) را در دل داشت و بارها گفته بود که: «من تا وقتی که علی بن الحسین در دنیا باشد راحت نیستم!»، در زمانی که زمام سلطنت و خلافت را به دست گرفت، با زهر کشندهای، حضرت را در ۵۷ سالگی در مدینه، مسموم و به شهادت رساند.
مورخان در رابطه با سالروز شهادت این امام همام، اختلاف نظر دارند، اما عده زیادی، دوازدهم محرم را روز شهادت ایشان میدانند؛ و برخی نیز روز هیجدهم و برخی دیگر از مورخین بیست و پنجم محرم را روز شهادت حضرت میدانند؛ اما در مورد سال شهادت، بر اساس روایتی که ابوبصیر (ره) از امام جعفرصادق (ع) نقل کرده، حضرت زینالعابدین (ع) در ۵۷ سالگی و در سال ۹۵ هجری قمری، از دنیا رفتند و در قبرستان بقیع و در جوار قبر عموی گرامیشان امام حسنمجتبی (ع) به خاک سپرده شدند؛
بعد از شهادت امام سجاد (ع)، حضرت باقرالعلوم (ع) در سن ٣٨ سالگی، امامت امت اسلامی را بر عهده گرفتند و با ظرفیتهای ارزشمندی که پدر بزرگوارشان مهیا نموده بودند، آغازگر نهضت بزرگ علمی مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در جهان شدند.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «به روایتی، شب شهادت حضرت #سجاد (ع)»
موضوع: «#زینالعابدین (ع)»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ چهارشنبه ١٠ مرداد ١۴٠٣
🌙 الأربعاء ٢۵ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 31 Wednesday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 ایام #اسارت_اهلبیت امام حسین علیهمالسّلام (۶١ ق)
🌙 یادروز قیام مردم سیستان به خونخواهی شهدای کربلا (۶٢هق)
🌙 روز شهادت حضرت #زینالعابدین (ع) به قولی (٩۵هق)
💠 حدیث روز:
امام باقر (ع) درباره عبادت پدر بزرگوارشان فرمودند: «بَلَغَ مِنَ الْعِبَادَةِ مَا لَمْ يَبْلُغْهُ أَحَدٌ فَرَآهُ قَدِ اصْفَرَّ لَوْنُهُ مِنَ السَّهَرِ وَ رَمِصَتْ عَيْنَاهُ مِنَ الْبُكَاءِ وَ دَبِرَتْ جَبْهَتُهُ وَ انْخَرَمَ أَنْفُهُ مِنَ السُّجُودِ وَ وَرِمَتْ سَاقَاهُ وَ قَدَمَاهُ مِنَ الْقِيَامِ فِی الصَّلَاة...»
«حضرت سجاد(ع)، از عبادت به جایی رسیده بودند که کسی به آن نرسیده! (چنانچه) از شب زندهداری رنگشان زرد، و از گریه چشمانشان سرخ، و از سجده پیشانیشان برجسته، و از ایستادن در نماز، پاهایشان دچار ورم شده بود...»
📚 من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص۴۲۷
https://eitaa.com/ROOZBARG
669.9K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «به روایتی سالروز شهادت حضرت #سیدالساجدین (ع)»
موضوع: #احکام_سجده
❓امروزه مهری برای نماز ساخته شده که با شمارش رکعتها و سجدههای نمازگزار باعث میشود تا حدی شک او برطرف گردد؛ با توجه به این که هنگام گذاشتن پیشانی روی آن، مهر به خاطر دستگاه فلزی که زیر آن نصب شده است، به سمت پائین حرکت میکند، آیا با این توصیف سجده بر آن صحیح است؟
✅ اگر محل گذاشتن پيشانى از چيزهايى باشد که سجده بر آن صحيح است و پس از گذاشتن پيشانى ثابت و بىحرکت بماند، سجده بر روى آن اشکال ندارد.
❓سجده بر سنگفرش مرمر مشاهد مشرفه چه حکمی دارد؟
✅ سجده بر سنگ مرمر اشکال ندارد.
❓سجده و تیمم بر سیمان و موزائیک چه حکمی دارد؟
✅ سجده و تيمم بر آن دو اشکال ندارد؛ اگرچه احوط ترک تيمم بر سيمان و موزائيک است.
🔹توجه: برخی از مراجع در این مسئله اختلاف فتوا دارند.
❓آیا سجده بر سنگ عقیق صحیح است. و در صورتی که نگین انگشتر باشد سجده بر آن چه حکمی دارد؟
✅ سجده بر عقیق اشکال ندارد، همچنین اگر انگشتر هم باشد با رعایت سایر شرایط سجده بر آن صحیح است.
🔹توجه: برخی از مراجع در این مسئله اختلاف فتوا دارند.
📚 استفتائات امام خامنهاى (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG
#روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «چگونگی حفظ جان امام #سجاد (ع) در فاجعه کربلا»
✍️ مناسبت روز: امروز به روایتی، سالروز شهادت چهارمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، حضرت #زینالعابدین (ع) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت، سخن امروز را با صلوات بر محمد و آل محمد آغاز مینمائیم؛
❓یکی از شبهاتی که در این ایام در فضای مجازی و حقیقی در رابطه با حضرت سجاد (ع) توسط وهابیون و یزیدیان زمان مطرح میشود این است که اگر ماجرای کربلا حقیقت دارد و چنانچه علمای شیعه روایت میکنند، لشگر عمر بن سعد حتی از کودک شش ماهه و پيرمرد نود ساله هم نگذشته و همه را قتلعام کرده و سر بریدهاند، پس چطور امکان دارد که از حضرت سجاد (ع) که فرزند امام حسین (ع) و جوانی حدوداً ٢۴ ساله بودند، بگذرند و ایشان جان سالم از این واقعه به در ببرند؟!
✅ در جواب به این شبهه، ابتدا باید عرض کنیم که این ادعا که فقط علمای شیعه، فاجعه بزرگ کربلا و جنایات در آن را نقل کردهاند، ادعایی کاملاً کذب است! چرا که بسیاری از مورخین و راویان اهل سنت نیز به فجایع کربلا اشاره نمودهاند و حتی به واسطه این جنایت، یزید را لعن کردهاند! که از جمله آنها میتوانیم به امام شافعی، ابن جوزی، جاحظ، شوکانی و... اشاره نمائیم؛ و این موضوع در بین علمای اهلسنت آنچنان مشهور و معلوم است که حتی «آلوسی» که افکاری نزدیک به وهابیت دارد، در تفسیر روح المعانی، ج١٣، ص٢٢٨ میگوید: «تا چشمی برای امام حسین اشک میریزد، خدا یزید و اتباع او را لعنت کند...»
⬅️ اما در رابطه با اینکه چرا جانیان لشگر بنیامیه، حضرت زینالعابدین (ع) را در کربلا به شهادت نرساندند؟! باید عرض کنیم که این موضوع به شرايط ویژه آن حضرت در روز عاشورا مربوط بوده، چنانچه نقل شده، امام سجاد (ع) در روز عاشورا به شدت بيمار بودند، به طوری که حتی توانایی ایستادن و حمل اسلحه را نداشتند، بنابراين اصلاً به میدان نبرد نیامدند و تا قبل از شهادت امام حسين (ع)، دست پليد دشمن به حضرت نرسید؛ و پس از شهادت حضرت سیدالشهداء (ع) نیز که سپاهيان کفر و نفاق براى غارت اموال اهلبیت رسول خدا به سوی خيمهها شتافتند، حضرت زینالعابدین (ع) را چنان ضعيف و رنجور دیدند که طبق نقلهای مختلف گفتند: همين بيماریای برای او کافی است و او را خواهد کشت! پس زيرانداز آن حضرت را کشيده و به یغما بردند و ایشان را به رو بر زمین افکندند. (منتهیالآمال، ج٢، ص۶٠۴)
البته طبق روایات بارها دشمنان در کربلا و کوفه و مسیر شام، تصمیم بر کشتن حضرت سجاد (ع) گرفتند اما هربار با همین تصور که بيمارى آن حضرت، ایشان را خواهد کشت، دلیلی ندیدند که با کشتن امام، خود را بدنامتر کنند؛ هرچند که از هيچگونه آزار و آسيبی به آن حضرت دريغ نکردند؛ آزاری همچون سوار کردن ایشان بر مرکبهای برهنه و با غل و زنجيرهای آزار دهنده در آن هواى گرم و سوزان، و همچنین بیحرمتی و ضرب و شتم زنان و کودکان در مقابل چشم آن حضرت، چنانچه به عمه بزرگوارشان فرمودند: «سينهام تنگ شده به حالتی که نزديک است جان از تنم خارج شود...»
⬅️ البته علماء و بزرگان دلایل دیگری نیز برای به شهادت نرساندن امام سجاد (ع) در واقعهی کربلا ذکر نمودهاند، از جمله اینکه يزيدیان پس از کشتن امام حسین (ع) و دیگر فرزندان رسول خدا برای انحراف افکار عمومی، حضرت سجاد (ع) مریض و رنجور را نکشتند تا مردم تصور کنند آن حضرت با یزید مشکلی نداشته و با او بیعت کردهاند! و برهمین اساس کشته شدن امام حسین (ع) و دیگران را بهدلیل خروج بر خلیفه و حبّ به حکومت و دنیا نشان دهند؛ که این توطئه با شجاعت و سخنان آتشین حضرت زینالعابدین (ع) در شام بینتیجه ماند، و نه تنها یزیدیان به هدف خود نرسیدند بلکه چنان رسوا شدند که یزید مجبور شد تا آن حضرت و کاروان اسرا را به سلامت و با احترام به مدينه بازگرداند؛
⬅️ و البته مهمترین دلیل برای زنده ماندن حضرت زینالعابدین (ع)، ارادهی الهی بر این مسئله بوده، چنانچه همان خدایی که به مصلحت الهی، حضرت سجاد (ع) را در روز عاشورا به شدت بیمار نمود؛ برای حفظ حجت الهی بر روی زمين، آن حضرت را از شر تمام یزیدیان حفظ کرد تا ردای امامت به بر قامت ایشان پوشانده و هدایت امت را در سخت ترین دوران تاریخی، ٣۴ سال به دست آن حضرت قرار دهد؛ چنانکه خداوند قادر متعال حضرت موسی (ع) و حضرت ابراهيم (ع) را از آسيب طاغوتهای بزرگی همچون فرعون و نمرود حفظ نمود.
✍️ قضاوت باشما...
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «به روایتی سالروز شهادت حضرت #زینالعابدین (ع)»
موضوع: «چگونگی حفظ جان امام #سجاد (ع) در فاجعه کربلا»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ پنجشنبه ١١ مرداد ١۴٠٣
🌙 الخمیس ٢۶ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 آگوست 2024 01 Thursday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 ایام #اسارت_اهلبیت امام حسین علیهمالسّلام (۶١ ق)
☀️ سالروز شهادت آیتالله شیخ #فضلالله_نوری (١٢٨٨هش)
☀️ تشییع مجاهد نستوه، رهبر جبهه مقاومت فلسطین جناب آقای دکتر #اسماعیل_هنیه (ره) در تهران
🌲 روز جهانی #شیر_مادر
💠 حدیث روز:
💎 رسول اکرم (ص): «أَشْرَفُ الْمَوْتِ قَتْلُ الشَّهادَةِ»
«با شرافت ترین مرگها، کشته شدن به نحو شهادت است»
📚 بحارالأنوار، ج ١٠٠، ص ٨
https://eitaa.com/ROOZBARG