روشنگر مدیا
🔴 کلیسای چوپان؛ پرستشگاهی تاریخی در جوار رودخانه ارس.
▪️کلیسای چوپان یا کلیسای آندره ورتی مقدس یکی از کلیساهای ارامنهی ایران در استان آذربایجان شرقی است.
▪️این کلیسا متعلق به قرن شانزدهم میلادی است و در میان کوههای رسوبی سرخ رنگ واقع شده است. کلیسای چوپان در زبان محلی به «ناخیرچی» مشهور است.
▪️طبق روایتی گفته میشود این کلیسا محل عبادت چوپانهای ارمنی منطقهی دره شام بوده است. براساس روایتی دیگر، دو کلیسا به همت دو برادر چوپان بنا شده که یکی در این سمت رودخانه ارس و دیگری دقیقن رو به روی آن واقع شده بود ولی متاسفانه در سالهای اخیر تخریب شده است.
▪️کلیسای چوپان در ماه می ۲۰۰۸ میلادی در فهرست آثار یونسکو به ثبت جهانی رسید. این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی و همکاری سازمان منطقه آزاد ارس در سال ۲۰۱۵ میلادی مرمت گردید.
@Feraghvaadyan
هدایت شده از روشنگر مدیا
📖شماره تازه فصلنامه تخصصی «روشنا» منتشر شد
📣نوبت پاییز (شماره 78) فصلنامه تخصصی روشنا منتشر گردید. در این شماره، پرونده ویژه «ارامنه کاتولیک ایران؛ جامعهای کوچک اما پویا»، وضعیت مسیحیان (شاخه کاتولیک)ارمنی در ایران را مورد مطالعه و بررسی قرار دادهاست. همچون شماره های پیشین، در این شماره نیز مجموعه مقالات و مصاحبهها در موضوعات بهائیت، تصوف، مسیحیتتبشیری، فرقههای نوظهور و انجمنحجتیه تقدیم علاقهمندان حوزه فرق و ادیان شدهاست.
#روشنا_۷۸
@Feraghvaadyan
🔹دعوت پرحاشیه یک روحانی مسلمان به مراسم «عشاء ربانی» کلیسای آکسفورد
◽روشنگر به نقل از گفتگوی ادیان/دعوت یک روحانی مسلمان از سوی کلیسای اکسفورد برای سخنرانی در مراسم عشاء ربانی این کلیسا، سبب اعتراض برخی از اسقفهای انگلستان شده است.
◽منورالحسین که سال گذشته به دلیل خدمات بین الادیانی خود و بخصوص تلاشهایش در زمینه بهبود روابط ادیان و جامعه مدال افتخار ملکه انگلستان را دریافت کرده بود، از سوی لوئیس ریچاردسون، معاون رئیس دانشگاه آکسفورد، دعوت شده تا مراسم عشای ربانی کلیسای این دانشگاه را اجرا کند.
◽ این دعوت با اعتراض مقامات محافظه کار کلیسای انگلیس و کلیسای اکسفورد مواجه شده است. اسقف کرانمر در وبلاگ خود به عنوان اعتراض نوشته است: من هنوز متوجه نشده ام چطور ممکن است یک روحانی مسلمان بتواند در مراسم آیینی عشای ربانی را که نیاز به ایمان مسیحی دارد و بر اساس قواعد خاص کلیسای انگلستان است شرکت کند. از نظر کلیسا این رفتارهای بدعت آمیز , محکوم است.
◽اسقف نشین اکسفورد در پی اعتراض اسقف کرانمر تا کنون ۱۲ شکایت نامه فقط از سه ناحیه محلی دریافت کرده است.
این در حالی است که در بیانیۀ رسمی دانشگاه آمده است: دانشگاه, مقدم حسین المنور را در مراسم عشای ربانی این دانشگاه گرامی می دارد. منور, اولین فرد غیر مسیحی نیست که برای سخنرانی در مراسم عشای ربانی به این دانشگاه دعوت شده است. حضور حسین در مراسم یکشنیه آینده, نشانۀ تعهد محکم کلیسا، دانشگاه و جماعت های دینی به گفتگوها و تعاملات بینالادیانی است.
@Feraghvaadyan
چکیده مقاله پژوهشی در اعتبار حدیقة الشیعه
■ علیرضا دوستی*
📣روشنگر به نقل از کانال همایش تصوف/کتاب حدیقة الشیعه – اثر مشهور و ماندگار مقدّس اردبیلی – دربرگیرندۀ روایاتی ناب است که از طریق دیگری به ما نرسیده است. همچنین بخشی از این کتاب نیز به مطاعنِ صوفیه و مذمّت متصوّفه اختصاص یافته که از ویژگیهای منحصر به فرد آن است و به نوعی جامعترین اثر در اشاره به عقائد صوفیه و آئینهای بدعتآلود آنها بهحساب میآید. البته، پارهای از مطالبی که در این کتاب گِرد آمده را میتوان در نُسخِ خطی و آثار پیشین پیدا کرد که خود شاهدِ صدقی بر اعتبار مطالب و محتوای این کتاب است. با این همه، برخی مشایخ صوفیه، اتقان و اعتبار این اثر را زیر سؤال برده و آن را مجعول دانسته و به نویسنده دیگری منتسب کردهاند. برخی نیز بخش مربوط به مذمّت صوفیه را جعلی انگاشتهاند. در این میان، ملا محمد دارابی با این ادعا که حدیقة الشیعه نسخه تحریف شدهای از کاشف الحق – نوشته ملا معز اردستانی- است، در حاشیه کتاب مقامات السالکین، ده دلیل بر مجعول بودن این اثر اقامه کرده است. یکی از محققان معاصر نیز کاستیها و اشتباهات حدیقة الشیعه را احصاء کرده و آنها را دلیل بر عدم صحت انتساب آن به مقدس اردبیلی دانسته است. در این مقاله، پس از بررسی اقوال و ادله مدعیانی که در صحت انتساب این کتاب به مقدس اردبیلی تردید روا داشتهاند، با تکیه بر قراین (داخلی و خارجی) و امارات متعددی که موید صحت انتساب این اثر به محقق اردبیلیاند، به ادله و اشکالات ملاّ محمد دارابی پاسخ داده شده است. شایان ذکر است، بسیاری از اهل خبره در علمِ رجال و کتابشناسی، بر صحت انتساب این کتاب تأکید کرده و مطالبی را از این اثر، در مکتوبات خود درج و نقل کردهاند که بیانگر اعتماد آنها به این کتاب بوده و از جمله شواهدیاند که جایی برای شک و تردید در انتساب این اثر به محقق اردبیلی باقی نمیگذارند.
کلیدواژهها: محقق اردبیلی، حدیقة الشیعه، “حدیقة الشیعه” کاشف الحق، اردستانی، احادیث مذمت صوفیه، مطاعن صوفیه، نقد صوفیه، تصوّف.
* دانشآموختۀ سطح چهار حوزه علمیه | alireza14dosty@gmail.com
🔺مطالعه چکیده و دانلود فایل صوتی: https://bit.ly/2yw12vJ
@tasavvof95
@Feraghvaadyan
✅فعالان زن کاتولیک خواهان حق رای در شورای اسقفهای واتیکان شدند
🔸روشنگر به نقل از کانال گفتگوی ادیان/ زنان کلیسای کاتولیک با انتشار نامهای خطاب به پاپ فرانسیس گفتهاند منع حضور زنان در جلسه رای گیری همایش مهم و جهانی اسقفان کلیسای کاتولیک از مصادیق قوانین تبعیض آمیز واتیکان است.
زنان لیبرال و محافظه کار کاتولیک از کلیسا خواسته اند تا صلاحیت زنان را در سطوح بالای مذهبی و مدیریتی به رسمیت بشناسند. راهبهگان ارشد کلیسای واتیکان که رهبری سازمانهای مذهبی زنانه را نیز به عهده دارند خواهان شرکت در انتخاب اسقفهای ارشد در همایش اسقفهای کلیسای کاتولیک شده اند. این مراسم سالانه در واتیکان در ماه اکتبر به مدت یک ماه برگزار میشود. پاپ فرانسیس به طور سنتی در این همایش بزرگ راهکارها و رهنمودهای واتیکان را در قالب سند پاپی منتشر میکند.
در کارزاری اینترنتی که به همین منظور راه اندازی شده، بیش از پنج هزار نفر خواهان حق رای زنان ارشد کلیسا در شورای اسقفهای واتیکان شدهاند🔸
ادامه خبر در سایت گفتگوی ادیان:
http://iid.org.ir/?p=5945
@religions
@Feraghvaadyan
چکیده مقاله بررسی نقش پیر و ولی در اندیشۀ اهل تصوّف
■ سیّده سوسن فخرائی*
📣 روشنگر به نقل از کانال همایش تصوف/ قاطبۀ صوفیان، برای نیل به کمال و مقامات و وصول به حق، بیش از هر چیز بر سلوکِ سالک و ریاضت و تربیت وی تحت راهبری و راهنمایی پیر و مرشدی مُهذّب که سالکی واصل است و قدرت و صلاحیت ارشاد و اصلاح و دستگیری طالبان تشنۀ معرفت را دارد، تأکید دارند و بر این باورند که بی مدد و امدادِ مقتدایی که به خصوصیات و خطرات خطیر مسیر سلوکْ اشراف دارد، نیل به مقامات – به آسانی – ممکن و میسّر نخواهد بود. از همین روست که در ادبیات و آثار اهل تصوّف، همواره از طیِّ مسیر سلوکْ بی همرهی خضرِ راه، هشدار و زنهار داده شده و بر گزینش پیر طریقت و پیمودن سبیل و صراط کمال تنها در پرتو هدایت او، تأکید کردهاند.ُ اما این راهبر و معلم که در ادبیات اهل تصوّف، به خضرِ راه، طائرِ قدس، پیر، شیخ، قطب، و مراد و مرشد از آن تعبیر شده است، کیست و چه ویژگیها و شاخصههایی دارد؟ و چگونه میتوان او را شناخت و از میان مدعیانِ متظاهر تشخیص داد؟ در این مقاله، پس از بیان و بازشناسی معنای لغوی و اصطلاحیِ پیر و شیخ و کاربردهای آنها در ادبیات متصوّفه، به مرتبهها و مقاماتِ معنوی پیرانِ طریقت (همچون مقامِ ابدار، ابدال، ابرار، اخیار، اوتاد، اولیاء، نقیب، قطب و… ) و ویژگیها و شاخصههای اولیا و اقطاب از منظر متصوّفه و چگونگی شناخت آنها اشاره شده است و در ادامه، به نقش و کارکرد پیر و ضرورت و اهمیت پیروی از او و اولیاء اللّه در مسیر سلوک پرداخته شده است. شایان ذکر است، چنانکه عالمان شیعی و عارفان حقیقی تأکید کردهاند، بسیاری از اوصاف پیر و مقتدا در متون صوفیه و میزان و حدود ولایت و و تصرف پیران و اقطاب بر مریدان، از مشخصات ویژۀ معصومین علیهم السلام است و اطاعت محض تنها از امام معصوم جایز است.
کلیدواژهها: صوفیه، اهل تصوّف، عقاید صوفیه، نقش پیر در تصوّف. قطب، پیر، مراد، سالک
* دکترای تاریخ اسلام و استادیار دانشگاه پیام نور | s_fakhraie@yahoo.com
🔺مطالعه چکیده و دانلود فایل صوتی: https://bit.ly/2yxsbOV
@tasavvof95
@feraghvaadyan
📝اطلاعیه اداره کل زندانهای استان تهران، در خصوص انتشار اخباری مبنی بر اعمال تبعیض تحمل حبس مددجویان موسوم به دراویش
در این اطلاعیه آمده است:
✍در حوزهی زندانبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تمامی متهمین و مجرمین، بدون در نظرگرفتن نوع جرائم ارتکابی، در صورت رعایت کامل الزامات قانونی و مقررات ابلاغی در حین تحمل حبس، از شرایط مساوی برخوردار میباشند.
🔹با این حال زندانیان فوقالاشاره همسان با سایر محبوسین، بدون هیچگونه اعمال محدودیتی از حقوق به رسمیت شناختهشده در آئیننامه اجرایی سازمان زندانها منجمله ملاقاتهای کابینی (با بستگان درجه یک و وکلا)، استفاده از هواخوری و امتیازاتی نظیر تلفن و… برخوردار هستند.
🔹لیکن زندانیانی که با اِعمال انگیزههای شخصی به منظور غوغاسالاری، امتیازطلبی و جوسازی تبلیغاتی در رسانههای جمعی و شبکههای مجازی، از حضور در کابین ملاقات، بهرهمندی از هواخوری و یا تماس تلفنی با خانوادههای خود امتناع مینمایند؛ دال بر اعمال تبعیض یا غرضورزی در نحوهی تحمل حبس آنان از سوی مسئولین مربوطه نبوده است.
🔹ضمناً خاطرنشان میسازد؛ این قبیل اقدامات زندانیان، به مراجع قضایی ذیربط و خانواههای آنان اطلاعرسانی گردیده است.
🔺این اطلاعیه در واقع در واکنش به اخبار کذب و فرافکنی های رسانه های وابسته به طیف افراطی گنابادی , به ویژه مجذوبان نور و گلستان هفتم در خصوص مظلوم نمایی مجرمین غایله گلستان هفتم و به منظور تنویر افکارعمومی منتشر شده است.
📚بخش تحلیلی روشنگر
👈دستگیری ۱۵ تن از عاملان توزیع کتب انحرافی در تهران
روشنگر به نقل از ایسنا/ییس پلیس تهران از کشف و ضبط ۳۳۳ هزار جلد کتاب “مسئلهدار” و
بازداشت ۱۵ نفر از عوانل توزیع این کتب خبر داد.
🔼 این اقدام در راستای حمایت از ناشران و صنوف و با هماهنگی آنها
انحام پذیرفته است. در همین راستا در عملیاتی که در نقاط مختلف پایتخت به مرحله اجرا در آمد , بیش از ۳۳۳ هزار جلد کتب غیر مجاز و ضاله کشف و ضبط شد.
🔼رییس پلیس تهران با بیان اینکه این کتابها در ۱۶ انبار قرار داشتند، گفت: این کتابها توسط حدود ۹۰۰ دستفروش در سراسر کشور توزیع میشد که با اقدامات انجام شده از سوی پلیس جلوی آن گرفته شد.
🔼رحیمی افزود: این افراد کتب غیر مجاز و دارای محتویات نامناسب را تکثیر کرده که پلیس در راستای حمایت از ناشران و صنوف و با هماهنگی صنف مربوطه با آنان برخورد کرد.
⁉درویشی سنتی یا مدرن؟ برنده بازی کدام است؟
✍با ورود رقابت مدعیان قطبیت به فاز تازه تقابلات (عبور از ترور شخصیت و تهدید به حذف فیزیکی یکدیگر) و تنگ تر شدن حلقه مبارزه, گمانه زنی ها برای کشف پیروز میدان نیز دشوار تر گردیده, علی الخصوص که شاهد صف بندی های تازه و تغییر مواضع برخی چهره ها و جریان ها در فرقه هستیم.
⁉در یک نگاه از بالا, پرسش آن است که در نهایت, سمبه سنتی ها پرزورتر خواهد بود یا مبدعان درویشی مدرن؟
🔹به واقع, با وجود تمام طیف بندی های درون فرقه ای, اما می توان از آنها را در دو جرگه دراویش سنتی و مدرن قرار داد و شاخصهایی نیز برایشان برشمرد.
🔹رویکرد محتاطانه, تمایل به تظاهر فرمانبرداری و سرسپردگی به قطب, مشارکت فعال در مجالس و محافل درویشی, قایل بودن به آداب و سنت های درویشی گری و پرهیز از ابراز نظرات جنجالی و صریح, از ویژگی های سنتیون است و در مقابل, افراط و تعصب, بی پروایی و جنجال آفرینی, تمرد آشکار و نهان از قطب(با وجود سرسپردکی ظاهری), گرایش به رویکردهای سیاسی و ایتلاف با جریان ها و گروهک های آلترناتیو, ابراز بی پرده سهم خواهی و تلاش برای نهادینه ساختن قرایت خویش از درویشی گری در جامعه, از خصایص مدرن هاست.
👈به تعبیری و در مقام قیاس می توان سنتیون را معادل کاتولیک ها و مدرنها را به مثابه جنبش اعتراضی (پروتستان)در مسیحیت _تحریف شده_دانست.
🔹البته در این میان, جرگه ای تازه نیز از دل رقابتها سر برآورده که معجونی است از سنت و مدرنیته و می کوشد از هر طرف, خصایص نافع را جذب کرده و در راستای تحقق منویات خویش به کار بندد.
❕برخلاف تصورات مبنی بر تمایل "نورعلی تابنده" به سمت سنتی ها اما حقیقت آن است که با توجه به رفتارهای متناقض قطب در قبال اینان, نمی توان به طور دقیق گفت کدامیک مطمح نظر وی هستند و همین امر, ماجرا را پیچیده تر می سازد.
🔹تنها گذشت زمان است که مشخص می کند در نهایت درویشی مدرن پیروز میدان خواهد شد یا سنتی و یا طیف میانه رو. لیکن, یک نکته, مسلم است؛ کارنامه سیاه دراویش مدرن در غایله گلستان هفتم هرگز از اذهان زدوده نخواهدشد. همین سابقه است که در نتایج رقابت و نیز سرانجام نهایی ماهیت درویشی گری در فرقه گنابادی اثرخواهدگذاشت.
📚بخش تحلیلی روشنگر
💠نقاشی های تاریخی کلیسای هفتوان سلماس مرمت شد
📣روشنگر به نقل از اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی ؛ کارشناس ارشد مرمت استان در اینخصوص گفت :
👈 با برنامه ریزی های انجام شده و تخصیص اعتباری بالغ بر 680 میلیون ریال نقاشی های تاریخی این کلیسا در سطحی بهر مساحت 63 متر مربع پس از اندود برداری و پاکسازی و مرمت نقاشی های آن در یک دوره مرمت انجام گردید .
▫️حسین بحرینی تصریح کرد : این اقدامات در فصل اول مرمت و احیاء نقاشی های تاریخی این کلیسا انجام شده و موجب گردید تا مقدمات انجام مرمت های بعدی سطوح زیر اندود برای فصل آتی مرمت آماده شود .
▫️کارشناس ارشد مرمت هم چنین اظهار داشت : علاوه بر مرمت و احیاء نقاشی های داخل کلیسا ؛ اقدامات و عملیات مرمتی در خود سازه کلیسا نیز انجام شده و فضاسازی محوطه کلیسا نیز در برنامه های فصل بعدی مرمت این کلیسا خواهد بود .
▫️بحرینی یادآور شد : تصاویر مرمت شده در این کلیسا در دوره صفویه ترسیم شده و به لحاظ اهمیت تاریخی آنها و داستانهای بهشت و جهنم و تصاویر حضرت مریم (س) و حضرت عیسی (ع) و باورهای مذهبی است که اعتبار تاریخی کلیسای گئورک را بیش از بیش افزایش می دهد.
▫️او افزود : با اتمام فصل اول مرمت نقاشی ها و شروع فصل دوم محوطه سازی کلیسا و نهایتاً با پایان عملیات کلی مرمت ؛ این کلیسا به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل شده و شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی بویژه هموطنان ارمنی در شهرستان سلماس خواهیم بود .
▫️گفتنی است کلیسای هفتوان در تاریخ 19/ 12/ 1380 بشماره 4842 در فهرست آثار تاریخی ثبت ملی شده است .
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
❓آیا کوروش همان ذوالقرنین است؟
🔻در نشست بررسی باستانگرائی افراطی مطرح شد؛
📣روشنگر به نقل از خبرگزاری حوزه/در مورد ذوالقرنین قرآن میفرماید: {آتیناه من کل شیئ سببا} ولی کوروش هرگز چنین نبوده است. این یعنی ذوالقرنین بر همه عوالم تسلط داشت قرائنی که در مورد ذوالقرنین وجود دارد هیچ کدام با #کوروش نمیسازد میگویند علامه طباطباطیی گفته است که کوروش همان ذوالقرنین است در حالی که علامه فقط احتمال داده است نگفته او ذوالقرنین است...
🔹ما مخالف هیچ دینی نیستیم و فقهای ما با زرتشتیان مثل اهل کتاب معامله کردهاند اما امروزه مطرح کردن ایران باستان، برای ضربه زدن به اسلام است و زرتشت یک بهانه دست استکبار است.
بسیاری از افرادی که روز #هفت_آبان را مطرح میکنند، نگاه اینها به ایرانِ پیش از اسلام با یک رویکرد افراطی ناسونالیستی است که باعث ایجاد ضدیت با اقوام کرد و ترک و عرب شده و ملت را چند تکه کردهاند.
🔹در بحث باستان گرایی و پان ایرانیستها یک وقت من شبهات اینها را جمع کردم که ۵۰۰ صفحه تیتر شبهات اینها علیه اسلام شد.
مجمعی از سلطنت گراها و ضد انقلاب ها و منافقین، اتاقهای فکری و انجمن هایی دارند که اینها را مدیریت می کنند و به توده ملت خط غلط می دهند.
⚠️ اینها از طرفی روحیه پانفارسی و پان ایرانی دارند و از طرفی سلمان علیهالسلام را جرثومهای از تبار ابلیس میخوانند، به اسلام و خدای اسلام توهین می کنند و به مردم می گویند اگر مجبور شوید روزی بین اسلام و ایران یکی را انتخاب بکنید؛ کدامیک را انتخاب می کنید!؟ با این سوالات دنبال ایجاد #شکاف بین اسلام و ایران هستند.
⁉️جالب است که شبکههای وهابی مثل کلمه که هدفش تضعیف تشیع است میآید و از ذوالقرنین بودن کوروش حمایت میکند. سوال اساسی این است که چرا روی کوروش که یک شخصیت مجهول است تمرکز کردهاند!؟
http://hawzahnews.com/detail/News/466312
@Feraghvaadyan
چکیده مقاله سماع از منظر قرآن و اهلبیت (علیهم السلام)
■ محمدرضا شاهرودی* ■ سید مهدی صدرالحفاظی**
📣 روشنگر به نقل از کانال همایش تصوف/ آئین بدعتآمیز سماع که در عرف و ادبیات صوفیانه به چرخشها و حرکات رقصگونه تؤام با حالت جذبه و همآوا با نوای سازها و نغمههای دلنشین اطلاق میشود، از جایگاهی ویژه و والا در فرهنگ اهل تصوّف و فرقههای صوفیانه برخوردار بوده و هست و اقطاب و اعاظم صوفیه نه تنها بر اهتمام به انجام و استمرار آن مهر تأیید میزدند، بلکه آن را مستحسن و مایۀ شور و شعف میخواندند و همواره بر مشارکت در مجلس سماع که از آن به محفل وجد و فنا یاد میکردند، مشتاق و مصر بودهاند و بنا به برخی نقلها – چنانکه سیره و سنت صوفیان نیز گواه این مدعاست – حتی معدود صوفیان به ظاهر متشرعی که سماع را بدعت بارز دانسته و بدین جهت ناروا میشمردند نیز در خفا و خلوت از آن رویگردان نبودهاند. این آئین و عادت، از آنجا که همواره جزیی جداناشدنی از فکر و فرهنگ صوفیانه بوده است، از دیرباز شاخصه شاخص و نماد بارز صوفیگری نیز به شمار رفته است. بسیاری از صوفی مسلکان نیز که در جایدادن و جاودانه ساختن سماع در سنتِ صوفیانه و در دویرۀ درویشان، نقشی بسزا و برجسته داشتهاند، سماعِ صوفیانه را با عبارات آکنده از آرایههای ادبی ستوده و بسان برخی سران و سرآمدان صوفیه در صدد ارایه تفسیرهای نمادگرایانه از سماع برآمدهاند. در این مقاله ضمن بیان معنا و جایگاه سماع و همچنین اشاره به آئینهای بدعتآمیز ملازم با آن در سنتِ صوفیانه و دیدگاه سردمداران صوفیه در باب سماع، با استناد به آیات قرآن کریم و استشهاد به متون روایی، به تبیین نگاه و نظرگاه اسلام و به ویژه شیعه، دربارۀ سماع و دستافشانی و مناسک آئینی مرسوم در مجالس سماع – همچون: خرقهدری، شطح و طاماتگویی، نشئگی و نوشیدن مسکرات – پرداخته شده است. چنانکه عالمان شیعی و شریعتمدار نیز اذعان و بر آن تأکید کردهاند، اصرار و اهتمام متصوّفه بر برگزاری مجالس سماع همراه با رقص و غنا و اجرای برنامههای بدعتآلود، مهر تأییدی است بر شریعتگریزی متصوّفه و گواه گویایی است بر گرایش این فرقه به انحراف از منهج و مسیر اسلام.
کلیدواژهها: صوفیه، تصوّف، عقاید صوفیه، انحرافات صوفیه، مناسک خانقاهی، سماعخانه، نقد سماع، سماع صوفیانه و اسلام.
* دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکدۀ الهیات دانشگاه تهران | mhshahroodi@ut.ac.ir
** عضو هیأت علمی دانشکدۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران | sadrolhefazi@ut.ac.ir
🔺مطالعه چکیده و دانلود فایل صوتی: https://bit.ly/2qagKbb
@tasavvof95
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔺ماجرای مسلمان شدن یک اشراف زاده انگلیسی
🔹روشنگر به نقل از کانال بیداری پلاس؛ «ابراهیم گوییوز» مرد مسن انگلیسی است که شاهد تاسیس دولت صهیونیستی هم بود. گوییوز درباره مسلمان شدن خودش میگوید اینکه چگونه بعد از تحقیق و مطالعه در خصوص ادیان مختلف سرانجام اسلام را انتخاب کرد و مسلمان شده اشت.
🔹او تعریف میکند: زمانی که بچه بودم و هنوز چیزی را تشخیص نمیدادم خیلی دلم میخواست به نقاط مختلف بروم و اطلاعات و شناختی داشته باشم. ابتدا مسیحی کاتولیک بودم ولی ارضا نمیشدم سپس ادیان بودیسم را دنبال کردم اما باز هم احساس میکردم نمیتوانم به چیزی که میخواهم برسم و حق را درک نمیکردم.
🔹او میگوید: با مسلمانان زیادی ملاقات داشتم اما نمیدانستم مسلمان هستند یک روز به بصره در عراق رفته بودم و به محلی برای خوردن غذا رفتم کسی به من غذا داد ولی با کمال تعجب دیدم مردم آنجا نشسته بودند ولی هیچ کس چیزی نمیخورد از این که من غذا میخوردم حس و حال خوبی نداشتم آنها با اینکه موقع غذا بود و گرسنه بودند ولی چیزی نمیخوردند. متوجه شدم وقت غروب که اذان گفته شد بعد همه آنها شروع به خوردن غذا کردند گفتند ماه مبارک رمضان است اما من نمیدانستم این ماه چه ماهی است.
🔹من همواره به این بخش از جهان توجه داشتم سال ۱۹۴۸ به آنجا رفته بودم درحالیکه میدیدم که تمام رسانهها علیه آنها و اسلام بودند. زمان تأسیس اسرائیل در خیلی از تبلیغات این کشور را «اسرائیل شجاع» معرفی میکردند که همه کاری میتوان آنجا انجام داد و مانند بهشت است. از آنجا که من با مسلمانان زندگی کرده بودم باور نمیکردم که این رسانهها واقعیت را بگویند و درباره مسلمانان و اسلام حقیقت را انعکاس بدهند من همیشه با مسلمانان بودم و آنها رابطه دوستانه و خوبی با من داشتند.
🔹پس از مطالعه در خصوص مسیحیت و ادیان دیگر برای شناخت اسلام قرآن را خواندم خیلی تحت تاثیر آن قرارگرفتم. اینکه من را بخوانید تا اجابت کنم شما را…. ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ )سوره غافر آیه ۶۰(من متوجه نمیشدم ولی حس خوبی داشتم بعد شروع به آموزش و مطالعه بیشتر درباره اسلام با کمک مسلمانان کردم.
🔹در کشور تونس که رفته بودم. یک روز جمعه مقابل مسجدی در قهوهخانه نشسته بودم. ناگهان متوجه شدم که جمعیت زیادی از مردم به مسجد میروند، جمعیت بیش از حد معمول بود، من نمیدانستم چرا این وضعیت وجود دارد خیلی دوست داشتم علتش را بدانم کنجکاو بودم میخواستم با آنها به مسجد بروم. همراه آنها به وارد مسجد شدم از یک نفر درباره اسلام سوال کردم او وقت زیادی گذاشت و برایم از اسلام حرف زد همه را با تمام وجود حس میکردم این اولین باری بود که به مسجد مسلمانان میرفتم خیلی برایم جالب بود همان روز شهادتین را گفتم و مسلمان شدم
🔹پس از مدتی به انگلیس بازگشتم و در محله مسلمانان ساکن شدم. آنها خیلی من را حمایت کردهاند انها من را درک میکنند من تا به حال کار خاصی برایشان انجام ندادهام ولی آنها تا این لحظه همراه با هم بودهاند و به من کمک کردهاند/بیداری پلاس
@Feraghvaadyan