⭕ شبکه کاتولیکهای جهان برای صلح خواستار کاهش تحریمهای آمریکا علیه ایران شد
✅روشنگر به نقل از گفتگو ادیان/ شبکه #كاتولیكهای_جهان برای صلح (پاکس کریستی) در نامه سرگشادهای خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از وی خواست تا در سیاست های تحریمی خود علیه کشورهای خاورمیانه، از جمله ایران تجدید نظر کند...
◽ بروز اپیدمی #کرونا این جنبش بین المللی کاتولیک برای صلح را بر آن داشته است تا از رئیس جمهوری آمریكا بخواهد "تحریم هایی را كه تأثیرات بسیار منفی بر مردم غیرنظامی این کشورها دارد، به حالت تعلیق درآورد، یا کاهش دهد و همچنین محدودیت هایی را که مانع از پاسخ لازم دولت های این کشورها برای مبارزه با اپیدمی کرونا می شود، بر طرف کند." "پاکس کریستی" به ویژه به تحریم های مالی اشاره می کند که واردات مواد و تجهیزات پزشکی را مسدود کرده است
@feraghvaadyan
❎ فرار روبه جلوی آتئیستها
🔹ویروس #کرونا توجه تمام بشر به قدرتی فراتر از علم جلب کرد و بار دیگر عیان شد که اراده خداوند فراتر از هر علم و اگاهی است و به نوعی جواب دندانشکنی برای ناخدایاوران و مدعیان علم بود.
اما #آنئیستها که این موضوع را به خوبی درک کردهاند از ترس توجه دوباره انسان به معبود بی همتای خود با ارائه مطالب سخیف سعی در فرافکنی و فرار رو به جلو دارند.
@feraghvaadyan
❎ چکیده مشی انجمن حجتیه در دوران غیبت
◽#انجمنیها درصددند در سایه انتظار مقدس با عافیتطلبی دست به سکوت زنند و صرفاً در سوز و گداز فراق، نالههای اشتیاق بسرایند، جانبداری گفتاری از فرهنگ انتظار را تا جایی که عافیت اقتضا کنند، سرلوحه خود سازند، هیچ تکلیفی را بر جامعه ایمانی، بهویژه عالمان دینی و رهبران فکری در عصر غیبت، متوجه ندانند که خود را به رنج اداره جامعه و پیشبرد آن به سوی اصلاح مشغول دارند و تکلیف را خلاف این بدانند.
🔽 آنها مسئولیت را فقط مرثیهخوانی برای غیبت #امام_زمان ولی عصر (ارواحنا له الفداء) دانسته و سرلوحه کتاب و دفتر را صرفاً با استمداد از حضرتش، زیبنده ساخته، و با گفتن یا نوشتن یک (یا بقیةالله ادرکنی) بر گوشه نوشتارهای خود، رسالت خود را در عصر انتظار به انجام رسانده، و از طرفی با این کار مصلحتجویانه، فهم و درک مخاطب را ربوده، فرصت چون و چرا درباره مدعیانش را از آنان میزدایند اما در عمل، هیچ توشه جامعهسازی برای ظهور حضرت فراهم نساخته و در آشیانه عافیت آرمیده، و با نیات سادهلوحانه، دست مسالمت به زمامداران و خونخواران طاغوتی دراز نمایند.
@feraghvaadyan
#بسته_خبری_ادیان
🔹توزیع بستههای بهداشتی میان بیماران مبتلا به کرونا توسط انجمن #زرتشتیان یزد
🔸 ضدعفونی کردن #کلیسا و محله ارامنه اصفهان توسط طلاب و گروههای جهادی
◾برگزاری مراسمهای مذهبی #ادیان_ابراهیمی بصورت آنلاین در نقاط مختلف جهان به دلیل شیوع بیماری کرونا
♦شبکه #کاتولیکهای جهان جهت صلح خواستار کاهش تحریمهای آمریکا علیه ایران شد
@feraghvaadyan
⬜ تصویری که به مذاق تبشیریها خوش نیامد
🔽در روزهای گذشته تصاویری از ضدعفونی کردن #کلیسا و محله ارامنه در اصفهان توسط طلاب و گروههای جهادی در فضای مجازی بازتاب گستردهای داشت که نشان میدهد مردم ایران فارغ از هر اعتقاد و #مذهبی در بزنگاهها پشت هم خواهند بود و همین اتحاد و نوعدوستی رمز موفقیت ایرانیان بودهاست.
🔸اما این نوع رفتار و بازتاب آن به مذاق #تبشیریها اصلأ خوش نیامد چرا که انسان درصدد ایجاد شکاف بین مسیحی و مسلمان برای اهداف سیاسی خود هستند. پیشتر نیز رسانههای تبشیری اینگونه رفتارها را «نمایش حکومتی» خوانده بود.
@feraghvaadyan
شبهه #بهائیان در خصوص تولد #امام_زمان (علیهالسلام)
.
.
🔶️مبلّغان #بهائی در راستای انکار وجود حضرت حجت بن الحسن العسکری (علیه السلام)، تلاش دارند تا روایات مربوط به میلاد ایشان را غیرمعتبر جلوه دهند؛
🔸️همچنان که اشراق خاوری در این خصوص مینویسد: «حکیمه خاتون فرموده در وقت تولد فرزند نرجس، من با نرجس به خواب رفتم و نفهمیدم که چطور طفل به دنیا آمد و نیز فرمود: چون طفل از شکم مادر بیرون آمد، به زمین افتاد و سجده کرد و این دو گفتار با هم مخالف است».[1]
🔷️اما در پاسخ به این شبههی مبلّغان بهائی میگوییم:
🔹️اولاً: ولادت حضرت حجت بن الحسن العسکری (علیه السلام) از مسلّمات تاریخی و روایی است. تا جایی که آیتالله صافی گلپایگانی، تصریحات 68 تن از علمای اهل تسنن را در ولادت ایشان ذکر کرده است.[2]
🔹️ثانیاً: هرچند که روایات مرتبط با ولادت حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) بسیار زیاد است [3]، اما در هیچکدام از آنها این مطلب نیامده است. تنها در یکجا این مطلب آمده که فترت و ضعف بر آن دو عارض شد و در روایت دیگر آمده است که گویا بین آن دو پردهای زده شد؛ ولی بحث خواب رفتن ایشان مطرح نشده است.[4]
🔹️ثالثاً: این مطلب منافاتی با متولد شدن حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ندارد؛ زیرا در نقل آمده است که حکیمه خاتون منتظر فرزند بود که ناگهان بر او و نرجس خاتون (علیهما السلام) فترت (: وقفه، سُستی، ضعف) عارض شد و در این حال طفل متولد شد.
لذا منظور از عدم توجه به چگونگی تولد فرزند، آن است که ایشان وضع حمل را مشاهده نکرد، ولی پس از تولد، فرزند را دید که سجده میکند.[5] و این دو مطلب با هم تنافی ندارد.
📚پینوشت:
[1]. اشراق خاوری، اقداح الفلاح، ج 1، صص 191-190.
[2]. ر.ک: آیت الله صافی گلپایگانی، منتخب الأثر، ج 2، صص 393-371.
[3]. همان، صص 416-369.
[4]. ر.ک: شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ج 2، ص 88.
[5]. همان.
@feraghvaadyan
@n_bahaiat
♦ همزمان با نيمهشعبان، نخستین جشنواره ملی هنرهای گرافیکی مقدسنما به منظور نقد فعالیتهای #انجمن_حجتیه با شعار «فتنه بیدار است؛ پنهانی است» از ۲۱ فروردین تا ۲۱ خرداد ماه سال ۱۳۹۹ برگزار میشود.
🔸«تبیین اسلام ناب محمدی(ص) در مقابل #اسلام_آمریکایی»، «مقابله با ترویج تفکر دینداران عافیت طلب و سکولار» و «ممانعت از ابزار شدن عافیت طلبان برای غرب، جهت سرکوبی اسلام ناب» ، «تعظیم و پاسداشت توصیه های امام خمینی(ره) در منشور روحانیت پیرامون مقدس نمایان»، «نمایان ساختن چهره حقیقی تفکر و تشکیلات #انجمن_حجتیه و شبه انجمنی ها» از اهداف اين جشنواره به شمار میرود.
شرکت در نخستین جشنواره ملی هنرهای گرافیکی مقدسنما برای عموم، آزاد است و هر فرد میتواند حداکثر با ارائه پنج اثر همراه با ذکر نام و نام خانوادگی از طریق ربات تلگرام و ادمین کانال جشنواره با نشانی moghadas_nama@ در اين رويداد فرهنگي شرکت نماید.
◼جشنواره ملی مقدسنما در سه قالب طراحی پوستر، کاریکاتور و موشنگرافیک برگزار میشود. آخرين مهلت ارسال آثار 15 خردادماه و برگزاری آيین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان 14 تیرماه سال جاری است.
🔚علاقهمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند از طریق شبکه های اجتماعی تلگرام، سروش، ایتا و اینستاگرام با آیدی moghadas_nama@ و سایت جشنواره به نشانی moghadas-nama.ir اقدام فرمايند.
@feraghvaadyan
*اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج*
میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی علیه السلام را تبریک می گوییم.🌹
@Feraghvaadyan
⭕ خطرناک ترین و مهمترین نوع به اصطلاح معنویتهای نوپدید
🔽برخی معنویتها معطوف به ساختار یک جریان یا جنبشاند. برخی هم نه فرقهاند و نه جریان، بلکه به صورت نوعی #معنویت سیال فرهنگی مطرح هستند که از قضا از اهمیت بیشتری برخوردارند. در ایندست جریانها، تقریباً آن فاز فرقهای و جریان اجتماعی را تا حدی پشت سر گذاشتهایم. همچنین از تب و تاب اینگونه فرقهها با سرکرده واحد، کاسته شده و اکنون این اتفاقات توسط یک جریان سیال اجتماعی-فرهنگی، همچون یک مایع در کل بدنه جامعه نفوذ پیدا میکند و همه چیز، از مجلات عامهپسند و روزنامهها گرفته تا شبکههای تلویزیونی، فیلمها و برنامههای ویژه کودکان، از گزند آن در امان نیستند که اتفاقاً جریان اخیر، مهمتر و خطرناکتر است.
♦این نوع خاص، ساختار «جریان» و «فرقه» را ندارد و کاملاً آزاد است. بارزترین مصداق برای درک ملموس این گونه، مفاهیمی چون « #انرژی_کیهانی، انرژی دادن و انرژی گرفتن، چشم سوم، هاله، #قانون_جذب، انرژی تفکر» و مقولاتی از ایندست است.
@feraghvaadyan
⭕ سران پرسودا ندهد سر سلسله را بر باد!
👈از التقاط مبانی اعتقادی تا سیاسیگری در اینروزهای فرقه گنابادی
#فرقه_گنابادی پس از مرگ نورعلی تابنده(قطب سابق) و روی کار آمدن رئیس تازه، وارد فاز جدیدی شد که جنس و ماهیت
⬜چالشهای درونی و بیرونی آن را نیز متأثر ساخت. شدت این تآثر را آنجا باید مشاهده کرد که مأذون خارجنشین فرقه –و از مدعیان جانشینی قطبیت- اینروزها به سیم آخر زده و با ترکیب مبانی آیینهای شرقی –بةویژه #یوگا و مدیتیتشن- با اصول اسلام و مبانی اعتقادی درویشیگری، ورژنی تازه ابداع نموده تا بهاین تریتب، راه خود را به طور اساسی از سایرین جدا کند و آیین التقاطی خویش را ترویج! نکته قابلتأمل در این مسیر، ارائه تعریف تازهای از شریعت و تطبیق واجباتی مثل نماز با مراقبه و... با تأکید بر اصول اساسی برآمده از آیینهای شرقی است که در این رهگذر برای توجیه مخاطب به آیات قرآن نیز استناد مینماید تا معجون التقاطی خویش را هرچه بیشتر هَم زند.
⏺در سمت دیگر ماجرا، طیف تندرو قرار دارد که همچنان از شرایط و مقتضیات روز در راستای اهداف خویش بهره میجوید و ضمن کوبیدن بر طبل اختلاف از رهگذر مخالفت با قطب تازه(علیرضا جذبی) یا تخریب چهره برخی منتسبان و نزدیکان خانواده قطب سابق، رویکرد سیاسی و معاندانه خود با نظام و حاکمیت را هم با بازیهای رسانهای در دستورکار دارد و هر بار چیزی را بهانه قرار میدهد و اینبار با چشم بستن بر آزادی خیل کثیری از #دراویش، کرونا را دستمایه تشرهای خود برای اتهامزنی های حقوقبشری قرار داده.
🔹دراین میان، باید شاهد ابرازوجودهای گاه و بیگاه برخی چهرهها نیز باشیم؛ از تأکید بر همراهی و تجدید بیعت فرزندان(گزینههای قطبیت) قطب اسبق با علیرضا جذبی تا ادعاهای یکی از مجازین و رو کردن بهاصطلاح اسناد و دستنوشتههایی در این باب.
🔸با این اوصاف، به نظر میرسد فرقه گنابادی #نعمتاللهی در این ایام و زیر سایه سکوت قطب تازه، تجربهگر شرایطی است تازه که نگرانی از سران پرسودای فوقالذکر، بارزترین شاخصه آن به شمار میرود و شاید اینروزها بیش از هر چیز، حفظ ماهیت درویشی و مبانی سنتی، محوریترین دغدغه فکری قاطبه دراویش باشد.
@feraghvaadyan
⭕ ریشههای تشکیلات انجمن ضدبهائیت
♦پس از رونق گرفتن فعالیتهای #بهائیت - از دهه 20 به بعد- بسیاری از عالمان دینی از جمله آیتالله نوری همدانی، بهویژه در منابر و سخنرانیها درصدد مقابله با این فرقه برآمدند. هیأتهای مذهبی، بستر مناسبی برای این مباحث بود. این محافل در شهر مشهد رونق زیادی داشت. حدود شش هیأت به نام هیأتهای مؤتلفه بود که «شیخ محمود #حلبی»، از سخنرانان آن به شمار میرفت. وی، داعیه جدی برای مبارزه با بهائیت داشت. آقای حلبی بعد از انحراف «سیدعباس علوی»(1) در خصوص خطر بهائیت جدیتر شد. ماجرای کودتای 28 مرداد 1332، شکستهای سیاسی مذهبیها در عرصه سیاست و تقویت بهائیت، باعث شد عدهای از سیاسی-مذهبیها، از مسائل سیاسی سرخورده شوند و صرفاً به بحثهای دینی بپردازند که یکی از این اشخاص، آقای حلبی بود.
◽نامبرده، منبری و سخنران توانمند و برجستهای بود و سخنرانیهای جذابی ارائه میداد که حتی از رادیو -دوره پهلوی- نیز پخش میشد. سخنرانیهای سیاسی او در دفاع از ملی شدن نفت و کاندیداتوری برای دوره هفدهم مجلس شورای ملی معروف است اما وقتی از فعالیتهای سیاسی، نتیجه مطلوبی نگرفت، دلسرد شده، از عالم سیاست خداحافظی کرد. سپس به تهران مهاجرت نمود و در ادامه، انجمن #ضد_بهائیت را تشکیل داد که در سال 1336 به ثبت رسمی رسید.
📚1. از روحانیون و دوستان حلبی که همراه با وی اقدام به مبارزه با بهائیت نمود اما چندی پس از نشست و برخاست با بهائیان، به این فرقه گروید.
@feraghvaadyan
⭕شاخصهای عرفانهای کاذب(3)
👈نفی تقلید از عالمان شایسته دینی
🔹تحقیر علم و دانش حقیقی و منبعث از منابع و متون اصیل دینی و استفاده شده ازعالمان و فقهای شایسته، از ویژگی های برخی فرق انحرافی عرفانی است. آنها می خواهند مریدان و طرفداران خود را از علما و فقها دور کرده و در دام خود گرفتار کنند. #عرفانهای_انحرافی گاه سخن از خودشناسی حتی خلوص و خودسازی می زنند و علم و دانش و فقه را حجاب حقیقت اعلام می کنند. این در حالی است که آیات قرآن و دهها روایت، مسلمین و مؤمنین را به علمآموزی تحت هر شرایطی توصیه می کنند. آنچه مسلم است هیچ امری حتی عبادت، ریاضت، خلوص، چله نشینی و ... نمی تواند جای علم آموزی صحیح را نزد عالمان و فقهای اصیل دینی بگیرد. هر کس که به تحقیر علم و تفقه در دین پرداخت و علما و فقها را تحقیر کرد، به خطا رفته و اگر ادعای عرفان دارد، در پی تحمیق مریدان خود و به انحراف کشاندن آنهاست.
🔽نفی تقلید از مجتهدین و فقهای جامع الشرایط یا توصیه به تقلید از فردی که شایستگی علمی و اخلاقی ندارد، در اغلب #فرقههای_انحرافی که ادعای دینی و اسلامی بودن نیز دارند مشاهده می شود، در حالی که به حکم عقل و شرع وقتی کسی خود به مرحله اجتهاد نرسیده، باید در امور دینی و عقیدتی خود به تقلید و تبعیت از دین شناسان و فقهای واجد شرایط بپردازد.
🔸جالب آنکه، برخی فرقه های انحرافی در عین حال که به نفی تقلید از عالمان دینی و فقهای جامعالشرایط می پردازند، در عین حال مریدان خود را به سرسپردگی بی چون و چرا به رهبر و #قطب فرقه توصیه میکنند.
@feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مقام معظم رهبری: کارهای جاهلانه خطرناکترین اعمال در بحث #مهدویت و آخرالزمان است.
@feraghvaadyan
⭕شاخصهای عرفانهای کاذب
👈عدم پایبندی به شریعت
🔽رعایت نکردن احکام شرعی و بی اعتنایی به واجبات و محرمات با توجیهات گوناگون، از دیگر نشانه های انحراف و #عرفانهای_دروغین است. گاه چنین استدلال می شود که شریعت برای مراحل پایین سیر و سلوک است و وقتی انسان به مراحل بالاتر رفت و مثلاً به حقیقت رسید، بینیاز از شریعت، عمل به واجبات و ترک محرمات می شود. همچنین گفته می شود شریعت، پوسته و حقیقت، مغز آن است و هر گاه به مغز رسیدیم دیگر نیازی به پوست نداریم و آن را دور می اندازیم. یا اینکه #شریعت برای ظاهرگرایان است و اهل باطن، بی نیاز از آن هستند.
♦ بدیهی است اگر این حرف صحیح بود، باید انبیای الهی و امامان علیهم السلام چون به حقیقت رسیده بودند و مراحل عالی کمال را طی کرده بودند، احکام، اعمال و عبادات شرعی را ترک می کردند در حالی که می دانیم آنان بیش از همه و تا آخرین لحظه حیاتشان بر همه احکام الهی مواظبت داشتند. امام حسین(ع) در ظهر عاشورا که تا شهادت و ملاقات با خداوند ساعاتی بیشتر نمانده است، به نماز می ایستد. بنا بر این سخن از #نفی_شریعت گفتن به هر بیان و زبانی و توجیهی که باشد باطل و انحراف محض است.
@feraghvaadyan
♦ تدوین راهنمای « رمضان با کرونا» از سوی سازمان بهداشتی جهانی
✅به گزارش روشنگر به نقل از پایگاه خبری almalnews، مایکل ریان، مدیر اجرایی برنامههای فوریتی سازمان بهداشت جهانی در این باره گفت: این سازمان راهنمای ویژه رمضان را بهمنظور نحوه رفتار #مسلمانان در این ماه(در شرایط شیوع کرونا) تهیه و تدوین میکند.
🔚وی در نشستی مطبوعاتی، اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی تأکید زیادی بر روی میزان خطر تجمعات گروهی در شرایط شیوع بیماری #کرونا دارد.
👈بیشتر بخوانید:
https://b2n.ir/430572
@feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ ادعاهای اقطاب گذشته #فرقه_گنابادی, این بار از زبان یکی از مدعیان جانشینی نورعلی تابنده(قطب سابق)
♦ منتقدان مکتوبات و افشاگری های "کیوانعلی قزوینی"(از مشایخ سرشناس و جداشده از فرقه) در خصوص ادعاها و انحرافات جاری در میان #اقطاب, چه توجیهی برای تازه ترین ورژن همان ادعاها دارند؟!
@feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❎ آیا #یوگا صرفا یک ورزش محسوب میشود؟
@feraghvaadyan
🔴 کرونا و بحث های آخرالزمانی در جهان
↩️این روزها بحث بر سر آخرالزمان بودن در جوامع غربی شدت گرفته، آنهایی که این روزها در فضای مجازی بحث آخر دنیا و عذاب و اینها را پیش کشیدهاند، میگویند که ایتالیا چون مهد مسیحیت بوده است و #واتیکان زمانی حکمران مسیحیت بوده، جنگهای صلیبی و شکنجههای قرونوسطایی ازآنجا شروع شده است، عذاب بر آنها نازل شده و اگر #منجی هم بیاید ازآنجا میآید، بر همین حساب میگویند اسپانیا چون از لحاظ دینی کمی به ایتالیا نزدیک است بر همین اساس این کشور هم گرفتاری بیشتری پیدا کرده است. این کاربران اروپایی فضای مجازی مدعی هستند که این عذاب در کتاب عهد عتیق آمده است. این حرفها چقدر سندیت علمی دارد؟
بیشتر بخوانید:👇🏻
https://b2n.ir/017890
@feraghvaadyan
🔺شاخصهای عرفانهای کاذب(5)
#اباحه_گری
✍️برخی #نحلههای_عرفانی منحرف برای جذب مشتریان بیشتر، حریمهای شرعی روابط بین محرم و نامحرم را نقض و بیاعتبار اعلام می کنند و از اختلاطهای نامشروع میان زنان و مردان در مجالس و محفلهای خود شروع کرده و در ادامه از انواع #فسادجنسی و روابط نامشروع سر بر می آورند. گاه این انحراف ، تحت پوشش ستایش از #عشق و عشق مجازی و اینکه عشق مجازی، پلی به سوی عشق حقیقی است، مطرح می شود که تنها یک پوشش برای شکستن حریمهای شرعی است. انحراف برخی #فرقهها در این موضوع، شدیدتر بوده و تا ستایش از #همجنسگرایی به پیش می روند.
@feraghvaadyan
♨️ معنویت گرایی جدید و کرونا
▪️عجز طب جدید از درمان #کرونا عرصه را برای جولان مدعیان درمانگر معنوی فراهم آورده است برخی از کانالها آثار درمانگران معنوی مانند قانون شفا کاترین پاندر، شفای کوانتومی دیپاک چوپرا و درمان با عرفان وین دایر و… را بازنشر میکنند. برخی از مربیان یوگا توصیههای درمانی ارائه میکنند. دیگر طبهای مکمل معنوی هم بازارشان سکه شده و از تنظیم چاکرا و پاکسازی هاله گرفته تا فروش سنگهای شفابخش و عود برای پیشگیری و درمان را توصیه میکنند. محمدعلی طاهری سرکرده فرقه حلقه نیز که اخیراً به کانادا فرار کرده، برای اثبات ادعای تأثیر فرادرمانی بر اپیدمی کرونا را تجربیات و آزمایشات قبلی (تأثیر شعور بر میکروارگانیزمها) صورت گرفته بیان میکند و همفازی کیهانی و ارتباط عام را برای درمان توصیه میکند(اطلاعیه ۸ اسفند). البته لازم به ذکر است که در حال حاضر به خاطر همین تجویزهای #عرفان_حلقه تعداد زیادی آسیبدیده دچار مشکلات شدید جسمی وروحی در کشور وجود دارد.
🔻شاید گفته شود #معنویتگرایی جدید فارغ از مشکلات جدی مبنایی، هستیشناختی و معرفتشناختی، و آسیبهای جسمی ناشی از درمانهای ناکارآمد بتواند در حل بحرانهایی مثل بحران کنونی کرونا یک کارکرد حداقلی روانشناختی ایفا کند. اما باید به ین نکته توجه داشت که شعارهای امیدآفرین اگرچه نقش مهمی در مدیریت فضای روانی کشور دارد اما همین شعارها با فرض تثبیت آموزهها و خافههایی مانند قانون جذب و فراموشی جانب احتیاط میتواند خطر آفرین هم باشد
🔹معنویتگرایی جدید بیشتر از اینکه خود را در تقابل تفکر مادی بداند خود را در تقابل با #تفکر_دینی میداند لذا همیشه سعی کرده توجیهگر تفکر مادیگرا باشد اگر چه این تفکر مرده هم باشد معنویت گرایی جدید روحی میشود بر بدن بیجان آن. معنویتگرایی جدید به دلیل خودبسندگی، خودخواهی را ترویج میدهد و هیچگونه تعهد اخلاقی نسبت دیگران و جامعه قائل نیست تقابل دو تفکر معنویت دینی خدامحور و معنویت سکولار خودبسنده را میتوان در تقابل صفهای گروههای جهادی برای کمک به همنوعان و صف خرید اسلحه برای تنازع بقا مشاهده کرد.
🔸در گفتمان دینی فلسفه بلایا برای بیداری معنوی، یقظه، بازگشت و توجه به درگاه ربوبی، انقطاع از عالم ماده و صل شدن به حقیقت عالم است. این نوع معنویت جلب رحمت الهی را در رحم و کمک به دیگران جستجو میکند.
@feraghvaadyan
💢 نسبت انجمن حجتیه با انقلاب اسلامی چه بود؟
🔹 رئیس مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی اضافه کرد: امام خمینی، انجمن حجتیه را تا سال 56 حمایت میکردند و حتی به آن انجمن اجازه داده بودند یک سوم سهم امام را برای ترویج و تبلیغ مذهبی به مصرف برساند، اما با اوجگیری #انقلاب، وقتی امام بیتفاوتی موسس انجمن را نسبت به انقلاب اسلامی مشاهده کردند، اجازه مذکور را کان لم یکن تلقی کردند.
♦️این استاد دانشگاه درباره پیشینه و خط فکری موسس #انجمن_حجتیه یادآور شد: با اینکه آقای حلبی از روحانیون سیاسیای بود که در جریان نهضت ملی نفت هم گاها سخنرانیهایی داشت، اما بعد از کودتای 28 مرداد 1332 تصمیم گرفت سیاست را رها کند.
بیشتر بخوانید:👇🏻
https://b2n.ir/098843
@feraghvaadyan
🛑 نظم جهانی جدید در پساکرونا
♨️ یکی از وجوهی که در کشاکش بحران کرونا مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است تأثیرات تمدنی این مسئله است. سوال این است که بحران #کرونا چه تأثیراتی میتواند بر تاریخ یا تمدن بشری داشته باشد. آیا میتوان از بحران کرونا بروز یک نظم جهانی جدید را متوقع بود؟
🔸فتنهها و ابتلائات وزنههای تعادلی هستند، -صرفنظر از اینکه بگوییم انسان یا طبیعت یا خدا آن را ایجاد کرده-، که انحرافاتی که در زندگی ما نسبت به قانون تکوین اتفاق میافتد را به تعادل دوباره ای برمی گرداند. اینکه امور را بین خداوند و خودمان و طبیعت تقسیم کنیم به نظر میرسد یک نوع شرک است، در هر حال همه این اتفاقات ذیل #برنامه_الهی در حال وقوع است، چه ما مقصر و موجد آن باشیم یا طبیعت.
🔻از نگاه اسلامی ما تفاوتی بین #دین، فلسفه و علم و دستاوردهای آنها از جهت انطباق با واقعیت نمیدانیم و همه آنها را لایههای مختلف معرفت میدانیم که در سطوح مختلف معرفتی روی هم سوار شده و هر کدام با سلطه بر رتبه پایینتر در رتبه پایینتر سرریز میکند. یعنی هیچ منافاتی بین دستاورهای علم تجربی با فلسفه و دستاوردهای فلسفی با گزارههای دینی وجود ندارد و اگر ما این جاها تعارضی میبینیم باید برگردیم تا ببینیم اشتباه از کجا وارد این سلسله معرفتی شده است.
↩️ چیزی که به نام سنتها در دین وجود دارد قوانین عام و به شدت محکم و جدی هستند که خودشان را تا پایینترین سطوح علم تجربی میکشانند و نشان میدهند. ما فرمولهای خیلی مهمی در دین و گزارههای دینی داریم. مثلاً اینکه هر وقت بندگان خدا گناهان جدیدی ایجاد کنند بلاهای جدیدی هم بر آنها وارد میشود، این یک قانون به شدت مهم است. ما در دورهای از دوران مدرن، انفکاک این چند سطح #معرفتی را شاهد بودیم و به نظر میرسد که اکنون که در حال بازسازی تمدنی آفرینش هستیم و به سمت تمدن واقعی و نهایی اسلام میرویم، دوباره ما جمع بین علم و دین و فلسفه را شاهد خواهیم بود و در نتیجه آن امنیتی که انسان از علم در همه سطوح مختلفش توقع دارد قاعدتاً باید آشکار شود.
بیشتر بخوانید:
mehrnews.com/xRzB6
@feraghvaadyan