eitaa logo
【روشــــنــا☜حسین‌محمدی】
201 دنبال‌کننده
120 عکس
54 ویدیو
4 فایل
آدمی هر چند سیاست گریز اما او را گریزی از سیاست نیست چراکه او به نوعی نقش‌آفرین صحنه‌های سیاسی است.... روشنا راهی در مسیر خوب اندیشیدن، خوب دیدن و خوب بودن 【روشـــــنــا☜حسین محمدی】⇙⇙⇙ http://eitaa.com/joinchat/2852388898C3bcd6d4e0f
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩خانم فاطمه رهبر نماینده منتخب تهران برای مجلس یازدهم دقایقی پیش بر اثر ابتلا به بیماری دار فانی را وداع گفت/تسنیم 😔😔 @roshanna
【روشــــنــا☜حسین‌محمدی】
#نقش_خواص_در_هدایت_جامعه #نمونه_دوم #ریّان_بن_صلت بعد از شهادت امام رضا(ع)، عده ای از اشخاص برجس
با سلام با توجه به استقبال دوستان از بحث ان شاءالله این بحث رو با توجه با مصادیق صدر اسلام و تطبیق برخی از مباحث با مسائل روز ادامه خواهیم داد التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اعمال شب سیزدهم ماه مبارک رجب. 🔹شب سیزدهم ماه مبارک رجب شب اول ایام البیض است و انجام سه عمل در این شب توصیه شده و انجام دادن آن مستحب است: 1️⃣ غسل کردن. 2️⃣ خواندن چهار رکعت نماز [دو نماز دو رکعتی] به این کیفیت که در هر رکعت «یک بار» سوره «حمد» و «بیست و پنج بار» سوره «توحید» خوانده می شود. 3️⃣ دو رکعت نماز که در هر رکعت پس از سوره «حمد» سوره‌های «یس» و «مُلک» و «توحید» خوانده می شود. 📢اطلاع رسانی پویش و دسترسی به اعمال مخصوص در هر روز👇 ◀️ ایتا: http://eitaa.com/itikaf_ir ◀️ سایت: https://itikaf.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یه خبر خوش شاهدان عینی از شلیک پی در پی ار پی جی و تیراندازی شدید در اطراف قصر پادشاهی سعودی در ریاض خبر داده اند. در شب ولادت حضرت علی علیه السلام قصر پادشاه سعودی داره ترک بر میداره😉 @roshanna
سلسله مباحث در کانال: 👇👇👇👇👇👇👇👇 روشنا//حسین محمدی http://eitaa.com/joinchat/2852388898C3bcd6d4e0f
◆◇ یادداشت اول◇◆ ﷽ ◦•●◉✿مقدمه✿◉●•◦ ✳️مطالعه تاریخ و عبرت گرفتن از آن در قرآن بارها مورد تاکید قرار گرفته است. خداوند متعال در آيه 176 سوره «اعراف» می فرمايد: «فَاقْصُص الْقَصَص لَعَلَّهُمْ يتَفَكَّرُونَ»؛ اين داستان‏ها را بازگو كن شايد بينديشند. همچنين در آيه 111 سوره «يوسف» می فرمايد: «لَقَدْ كَانَ فِى قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِاولِى الْأَلْبَابِ»؛ در سرگذشت آنها درس عبرتى براى صاحبان انديشه بود. در واقع قرآن، تاريخ را در كنار «فطرت» و «طبيعت» به عنوان يكى از منابع تفكر و منابع شناخت معرفى مى‏ كند. ✅برای اینکه به این مهم نایل شد باید میان حوادث تاریخ و مسائل روز جامعه ارتباط برقرار نمود. در واقع ارتباط و گره خوردن زمان گذشته و حاضر، وظيفه و مسئوليت آيندگان را روشن مى‏ کند. خود قرآن کریم، دوران‏هاى گذشته را با زمان حاضر و زمان حاضر را با تاريخ گذشته پيوند مى دهد، و پيوند فكرى و فرهنگى نسل حاضر را با گذشتگان براى درك حقايق لازم و ضرورى مى‏ داند؛ آنجا که در آيه 137 سوره «آل‏ عمران» مى‏ فرمايد: «قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِى الْأَرْضِ.» بر اساس این آیه خداوند سنت‏هايى در اقوام گذشته داشته كه اين سنن هرگز جنبه اختصاصى ندارد و به صورت يك سلسله قوانين حياتى درباره همگان، گذشتگان و آيندگان، اجرا مى‏ شود. 🔷از این رو، بر هر امّت هوشمند و انسان مدبّر و فکور لازم است که همواره زمان خویش را با زمان های گذشته مقایسه کرده و در صفحات تاریخ، نسخه های مشابه عصر خویش را جست وجو نموده، شرایط عهد خویش را با آن مقایسه نماید تا خطاهای آنان را تکرار ننماید. 🔶با تأمل و دقت در تاریخ و درنگ در آن به روشنی به دست می آید که در مدیریت جامعه علاوه بر رأس حکومت یعنی ، دو عامل مهم دیگر در آن نقش اساسی دارند: جامعه و . روشنا // حسین محمدی👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2852388898C3bcd6d4e0f
◆◇ یادداشت دوم ◇◆ ﷽ ◦•●◉✿نقش‌خواص‌درهدایت‌جامعه✿◉●•◦ از نگاه امیر المؤمنین علیه السّلام از آنجا که قرار نیست یک نفر در جامعه کار همه را انجام دهد، پس، برای این‌که حکومتی بتواند اداره شود، باید خواصّ و عوام قوم نیز نقش خود را ایفا کنند. در پایان خطبه‌ی شقشقیه حضرت فرموده است: سه شرط بود که من حکومت را پذیرفتم: 🔺۱. لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ : مردم به صحنه آمدند یعنی عوام 🔺۲. وَ قِیَامُ الْحُجَّهِ بِوُجُودِ النَّاصِر: عدّه ای هم ناصر و یاور شدند یعنی خواص. 🔺۳. وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاء: من هم آمدم یعنی رهبری. بنابراین حکومت کار یک نفر نیست که اگر آن یک نفر بد باشد کار خراب شود بلکه اگر خوب هم باشد شاید کار پیش نرود. زیرا مردم و خواص مهمند. اگر قرار باشد امیر المؤمنین، دستی تکان دهند و عالم زیر و رو شود؛ پس چگونه قرار است مردم تربیت شوند و بیایند زمینه‌ساز عدل شوند. ✍ادامه دارد... روشنا//حسین محمدی http://eitaa.com/joinchat/2852388898C3bcd6d4e0f
List.pdf
334.9K
🔖 فهرست مراکز خدمات سرپایی ‌بستری در استان تهران. 👈 لطفا نشر دهید تا مردم از مراحعه مستقیم به بیمارستان پرهیز کنند. 👈چنانچه بر اساس پروتکل های تدوین شده بیماری تشخیص داده شده و نیازبه بستری شدن نباشد دارو هم در این مراکز به رایگان در اختیار بیمار قرار می گیرد.‌ در همه ی شهرهای کشور این امکان وجود دارد @roshanna
سلسله مباحث در کانال: 👇👇👇👇👇👇👇👇 روشنا//حسین محمدی http://eitaa.com/joinchat/2852388898C3bcd6d4e0f
◆◇ یادداشت سوم ◇◆ ﷽ ◦•●◉✿معناومفهوم‌خواص‌وعوام✿◉●•◦ ✅«خواص» جامعه، افرادی هستند صاحب علم، آگاهی، بصیرت و دارای قدرت تحلیل و استنباط که رهبر جامعه را در پیشبرد اهدافش یاری می‌رسانند. یکی از مهم‌ترین وظایف نخبگان شیعه در هر عصر، هدایت جامعه به سمت اسلام اصیل محمدی است. نخبگان و خواص جامعه، با بهره گیری از تقوا، علم، بصیرت و آگاهی؛ به هدایت شهروندان جامعه شیعی پرداخته، جامعه را از لغزش‌ها و انحرافات مصون می‌دارند. ✳️از دیدگاه جامعه شناسی، «خواص »، نوعی از گروه های اجتماعی هستند که «عوام »، در ارزشیابی خود، آنها را ملاک و معیار قرار می دهند و در اعمال و رفتار خود از آنها الهام می گیرند ✅واژه عامه نیز به معنی عموم مردم وجمع خالص مردم می‌باشد و طبعاً شامل دسته‌های مختلف اجتماعی با هویت‌های گوناگون نیز می‌‌شود. خواه این گروهها بازاری باشند یا فرهنگی، کشاورز باشند یا صنعت‌گر؛ در هر صورت واژه عامه و عوام بر عموم مردم یک محدوده جغرافیایی یا یک نظام اطلاق می‌گردد. ✳️حضرت علی علیه السلام در موارد مختلفی، «عامه » را در همین معنا استعمال فرموده است، از جمله آنجا که می فرماید: «و ان العامة لم تبایعنی لسلطان غالب و لا لعرض حاضر» یعنی: عامه و توده مردم با من بیعت نکردند برای تسلط و غلبه (ای که داشته باشم) و نه برای مال و دارایی موجود (که طمع به آن کرده باشند; بلکه با اختیار و خواست خود دست بیعت به سوی من دراز کردند) روشنا//حسین محمدی👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2852388898C3bcd6d4e0f
رهبر معظم انقلاب نیز در می‌فرماید: «خواص یعنی کسانی که وقتی عملی انجام می دهند، موضع گیری می کنند، راهی را که انتخاب می کنند، از روی فکر و تحلیل است می فهمند و تصمیم می گیرند، و عمل می کنند، این ها خواص اند. نقطه مقابلش عوام است، عوام یعنی کسانی که وقتی جوّ به یک سمتی می رود، این ها هم می روند و تحلیلی ندارند،... پس در هر جامعه، خواصی داریم و عوامی....» روشنا//حسین محمدی 👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2852388898C3bcd6d4e0f
◆◇ یادداشت چهارم ◇◆ ﷽ ◦•●◉✿نقش‌مهم‌خواص‌وعوام✿◉●•◦ 💢با توجه به مرجعیت خواص برای عوام و تاثیرپذیری گروه پیرو از طایفه پیشرو، عملکرد و نوع تفکر این دو دسته در انعقاد و شکل گیری فرایندهای تاریخی، امری حایز اهمیت خواهد است; زیرا نوع عملکرد آنها می تواند جامعه و حتی تاریخ را سعادتمند کند و یا به تباهی و انهدام بکشاند اما در این امر، هستند و این موضوع آن‌قدر مهم است که امیر المؤمنین صلوات الله علیه اواخر عمر شریف خود می‌گویند: «أین عمار»!یعنی من اگر علیّ بن ابی‌طالب هم باشم یک عماری لازم است که این مردم را راه بیندازد، اتّصال برقرار بکند. ✅نخبگان و خواص هر جامعه که در دو جبهه «حق» و «باطل» مبارزه می کنند، نقش بسیار مهمی در جهت گیری مردم در رخدادهای گوناگون دارند. آنچنان که اگر خواص اهل حق بتوانند به تکالیف الهی خود در «هدایت و تربیت» توده ها عمل کنند، سعادت دنیا و آخرت مردم تامین می شود، ولی اگر به دلایل مختلف، از انجام وظایف خود شانه خالی کنند، جبهه باطل به میدان آمده و «سقوط» جامعه را رقم می زند. ❇️در واقع آن چیزی که خیلی در مسئله‌ی حکومت اهمّیّت دارد این است که خواص و عموم جامعه دو بخش از سه بخش حکومت هستند. یک طرف امام معصوم و رهبر جامعه است، امام معصوم همه‌ی وظایف خود را انجام بدهد وظایف دو گروه دیگر را نمی‌تواند انجام بدهد. اگر عوام جامعه همراه باشند، فرماندهی حکومت هم توسّط معصوم اداره شود، خواصّ جامعه که روی افکار عمومی اثر دارند پاک نباشند باز هم حکومت شکست می‌خورد. ✍ادامه دارد... روشنا//حسین محمدی👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2852388898C3bcd6d4e0f
سلسله مباحث در کانال: 👇👇👇👇👇👇👇👇 روشنا//حسین محمدی http://eitaa.com/joinchat/2852388898C3bcd6d4e0f
【روشــــنــا☜حسین‌محمدی】
سلسله مباحث #نقش_خواص_در_هدایت_جامعه در کانال: 👇👇👇👇👇👇👇👇 روشنا//حسین محمدی http://eitaa.com/joinc
پس از بیان معنا و مفهوم خواص و عوام و پیش از پرداختن به موضوع اصلی بحث یعنی ؛ ابتدا بهتر است تا در طی چند یادداشت به نیز در مدیریت جامعه اشاره کنیم زیرا متاسفانه این مهم گاهی به فراموشی سپرده می شود و از آن غافل می شویم
【روشــــنــا☜حسین‌محمدی】
پس از بیان معنا و مفهوم خواص و عوام و پیش از پرداختن به موضوع اصلی بحث یعنی #نقش_خواص_در_هدایت_جامعه
◆◇ یادداشت پنجم ◇◆ ﷽ ◦•●◉✿یک‌پیکسل‌باشیم✿◉●•◦ ✍در یادداشتی همسر از دوران آشنایی خویش با شهید چمران در لبنان می نویسد و علاقه ایشان را به نقاشی در آن عنوان کرده و آشنایی خود را با شخصیت چمران از همان هنر نقاشی وی دانسته و می آورد: ❇️نقاشی از مصطفی چمران دیدم که در آن تماما سیاهی بود و فقط در انتهای نقاشی نوری نقش بسته بود که محیطی کوچک را روشن می کرد ، این نقاشی در ذهنم ماندگار بوده و زمانی از وی سوال کردم که منظور از این نقاشی چیست ؟ شهیدچمران در پاسخ می گوید: ✅نور ، هرچقدر هم کوچک باشد ، نور است و به اندازه خود می تواند تاریکی های اطراف را روشن کند . 🔹در واقع شهید چمران می‌خواهد بگوید اگر همه‌ی مانیتور عالم خراب شود و آن را ظلمت بگیرد و همه‌ی مردم بد شوند؛ اما تو به اندازه یک پیکسل هم باشی، می‌توانی نورانی و سفید باشی 🔹به این شکل نیست که تکلیف تو تمام شود و گمان کنی که کاری از تو بر نمی آید. 🔸تک تک این پیکسل‌ها می‌توانند نور ایجاد کنند، یک فانوس شوند در اقیانوس برای کسی که صدها سال، راه خود را گم کرده است. ✳️ پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله به دنبال این بودند: 👈«إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏». یعنی شما را تنها به یک چیز اندرز می‌دهم، و آن اینکه: دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید. 🔸 یکی یکی... 🔸خود را فراموش نکنید. 🔸اسیر موج نشوید. اگر جمعیّت و جنبش و پویش شکل بگیرد کار زیادی می‌تواند انجام دهد. این‌که آقا می‌فرماید: اهمّیّت فضای مجازی مثل فضای انقلاب اسلامی است. یعنی در فضایی که پر است از شبهه و تیر و ترکش، تک تک ما باید یک پیکسل باشیم. نوری باشیم در مقابل این ظلمات. ✍ادامه دارد.... روشنا//حسین محمدی👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2852388898C3bcd6d4e0f
♦️مسمومیت ۹۰ نفر بر اثر الکل صنعتی در فارس دانشگاه علوم پزشکی شیراز: 🔹در ۲۴ ساعت گذشته ۹۰ بر اثر مسمومیت با الکل به مراکز درمانی استان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۵۳ نفر در شیراز و ۳۷ نفر از شهرستان‌های فارس هستند. کم بود حالا هم بهش اضافه شد اینا مصداق کسایی هستند که میان ابرو درست کنند اما میزنند چشم رو هم در میارند آقا ... نکنید این کارو روشنا//حسین محمدی http://eitaa.com/joinchat/2852388898C3bcd6d4e0f
🌷در خانه می مانیم _ کتاب می خوانیم آگاهی و دانش، رمز موفقیت انسان است کتابی مناسب برای خواندن این روزهای خانواده ها و هدیه ای شایسته به همه دختران و پسران جوان.🌹 این کتاب در نهایت دقت و ظرافت، شکیل و با صفحه آرایی زیبایی به چاپ رسیده است. محتوای کتاب نیز شامل ۱۰ فصل است که مفاهیم کاربردی و مفید را در جهت انتخاب درست شریک زندگی به دختران و پسران جوان می دهد و آنها را از افتادن به دام انتخاب های غلط باز می دارد. 🌺 آدرس: برای تهیه این کتاب، اهالی نسیم شهر می توانند به کتابفروشی فرهنگیان (آقای‌ رضاپور)، واقع در ۱۶ متری مطهری، خیابان مدرسه مراجعه کنند. و اهالی شهرک اورین و همدانک نیز به کتابفروشی آقای رزاقی، جنب دهیاری همدانک مراجعه نمایند.🌹 آدرس کانال دکتر دینی پور(مشاور و مدرس آموزش خانواده)👇 @moshaver_dinipour
【روشــــنــا☜حسین‌محمدی】
◆◇ یادداشت پنجم ◇◆ ﷽ ◦•●◉✿یک‌پیکسل‌باشیم✿◉●•◦ #نقش
◆◇ یادداشت ششمم ◇◆ ﷽ ◦•●◉✿نقش‌عوام‌در‌تصمیم‌سازی✿◉●•◦ ✳️فرعون به قوم خود گفت: بگذارید من موسی را بکشم «ذَرُونی‏ أَقْتُلْ مُوسى‏». این سخن به چه معناست؟🤔 ✅یعنی اگر مردم نخواهند، فرعون با آن تفرعن خود نمی‌تواند موسی را بکشد. 🔸اگر مردم حامی کسی باشند و از حق پشتیبانی و دفاع کنند، خواص باطل هم جرأت نخواهند کرد که مخالفت کنند. 🔹اینکه خواص در جای خود بسیار مهم هستند شکی نیست؛ اما عوام جامعه نیز در تصمیم سازی بسیار مهم هستند. 🔸عوام با اینکه حوزه‌ی نفوذ زیادی ندارند ولی جمع آن‌ها مهم است. 🔹وقتی عوام در صحنه باشند، خواص حتی برای ظاهرسازی، خود را با عوام تنظیم کرده و همسو می شوند. 🔸پس از آنکه عثمان کشته شد، طلحه چنان در توهّم خلافت غرق شده بود که در منزل تختی بر هم زده و دست خود را چنان آماده کرده بود که اگر کسی قصد بوسیدن داشت، جای بوسه تنظیم باشد.😏 اما پس از کمی انتظار کسی نیامد و به او گفتند: مردم در خانه‌ی علی جمع شده اند. او با اینکه مورد حمایت عایشه بود و در راه رسیدن به قدرت، هزینه زیادی کرده بود _طوری که به بخشندگی شهرت یافت_ اما پس از اندکی بررسی وقتی مطمئن شد که حکومت به او نخواهد رسید با خود گفت: حالا که از حکومت خبری نیست، اما می توان به استانداری رسید. لذا به سرعت حرکت کرد و خود را به خانه امیرالمومنین رساند و از حلقه‌ی مردم عبور کرد، و اوّلین کسی شد که رفت با امیر المؤمنین علیه السّلام بیعت کرد که بعدها بگوید ما اوّلین نفر بودیم که با تو بیعت کردیم پس اسم ما را در کارگزاران قرار دهید. ✅از این جریان می توان یک نتیجه گرفت و آن اینکه اگر خواص هم ببینند که عوام به یک سمت دیگر رفتند و امیدی به آن‌ها نیست، مجبور هستند بیایند… ✳️طلحه چرا آن‌جا مخالفت نکرد؟ 🤔 🔹چون اگر در آن لحظه مخالفت می کرد مردم با او برخورد می کردند. وی وقتی دید مردم در خانه‌ی علیّ بن ابی‌طالب هستند، اندیشید که الان فصل، فصل همراهی با علیّ بن ابی‌طالب علیه السّلام است، لذا رفت و بیعت کرد. ✅آری ! اگر مردم پشتیبان کسی باشند حتی خواص باطل هم جرأت نمی‌کنند که مخالفت کنند. 🔸اگر در جریان هجوم به خانه‌ی زهرای اطهر سلام الله علیها عموم مردم همراهی کرده بودند، ابداً کسی جرأت نمی‌کرد به خانه‌ی امیر المؤمنین علیه السّلام حمله کند. ولی مردم نیامدند از امیر المؤمنین علیه السّلام دفاع کنند.😔 ✍ادامه دارد... روشنا // حسین محمدی👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2852388898C3bcd6d4e0f
【روشــــنــا☜حسین‌محمدی】
◆◇ یادداشت ششمم ◇◆ ﷽ ◦•●◉✿نقش‌عوام‌در‌تصمیم‌سازی✿◉●•
◆◇ یادداشت هفتم ◇◆ ﷽ •◉✿کم‌کاری‌عوام‌علت‌برخی‌مصلحت‌ها✿◉• 🔹اگر هر کدام از مردم سهم خود را در مسئوليت اجتماعى و دفاع از کيان اسلام و کشورهاى اسلامى برعهده بگيرند و به يارى یکدیگر بشتابند، به يقين پيروزى با آنها خواهد بود. 🔹دقت در فراز های دوم و سوم خطبه‌ی ۲۷ نهج البلاغه نشان می‌دهد که چقدر نقش مردم در مدیریت جامعه مهم است. 🔹حضرت امیر مؤمنان علیه السلام که این خطبه را در حال شکوه و گلایه از مردم کوفه بیان می‌کند به دنبال فهماندن این مطلب است که اگر در اجتماع، هر کسى وظيفه خود را به خوبى انجام دهد و گناه خود را به گردن ديگرى نيندازد و سهم خويش را در مسئوليت ها بپذيرد، ناکامى و شکست، کمتر پیش می آید. 🔹بدبختى از آنجا شروع مى شود که هر کس از زير بار مسئوليت خود فرار کند و ديگرى را مقصّر بشمارد، در چنين جامعه اى همه مقصر و همه گنه‌کارند و شکست آنها در برابر دشمنان، دور از انتظار نيست. 🔹در خطبه 166 نيز می‌فرماید: اى مردم! اگر دست از حمايتِ هم، در يارى حق برنمى داشتيد و در تضعيف باطل، سستى نمى کرديد، هيچ گاه، آنان که در پايه شما نيستند، در شکست شما طمع نمى کردند و هيچ نيرومندى، بر شما غالب نمى شد. 🔹متاسفانه گاهی ما به عنوان عوام و برخی دیگر به عنوان خواص، ولی فقیه را تنها می‌گذاریم و بعد که او جام زهر می‌نوشد،عده ای می‌گویند: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مُذِلَّ الْمُؤْمِنِینَ»‏. این نهایت پستی است. 🔹 او صبورانه ایستادگی کرده است، دشنام شنیده است، تذکر داده است، اما خواص سکوت کرده و عوام نیز همراهی نکرده‌اند و او مجبور به رها کردن حقی به خاطر مصلحتی شده است؛ 🔹پس اوج بی انصافیست که بگویند: این دیگر چیست؟ این چه نوع تصمیمی ست؟ ✍ادامه دارد... روشنا //حسین محمدی http://eitaa.com/joinchat/2852388898C3bcd6d4e0f
◆◇ یادداشت هشتم ◇◆ ﷽ ◦•●◉✿مبادی‌صلح‌امام‌حسن‌ع✿◉●•◦ 🔸در یادداشت قبل بیان شد که گاهی کوتاهی مردم، سبب پذیرش برخی مصلحتها توسط رهبر جامعه می‌شود. در این یادداشت یک نمونه از تاریخ ذکر می‌گردد: 🔹با وادار کردن حضرت امیرالمومنین علیه السلام به پذیرش حکمیت آن هم در شرایط پیروزی قطعی لشکر امیرالمومنین علیه السلام فرصت یک ساله ای به وجود آمد تا معاویه ملعون توان نظامی خود را به دست آورد. پس از خیانت مسئول مذاکرات یعنی ابوموسی اشعری و عزل حضرت امیر مومنان توسط وی،خوارج به حضرت امیرالمومنین اعتراض کردند که نباید حکمیت را می پذیرفتیم. پس در برابر حضرت صف آرایی کردند. پس از جنگ نهروان-در شرایطی که لشکر حضرت امیرالمومنین به دلیل جنگ با خوارج،یارای جنگی دوباره را نداشتند-معاویه چند هزار نیروی تازه نفس آماده نمود و به شهرهای مختلف حکومت حضرت امیرالمومنین علیه السلام گسیل داشت. لشکریان شام پس از تصرف شهرهای مدینه،بصره،مصر و... با تهدید ساکنان این شهرها را به بیعت با معاویه در می آوردند تا اینکه بسیاری از شهرهای تحت فرماندهی و حکومت حضرت امیر سقوط کرد. و امیرالمومنین در پی آماده کردن سپاه برای باز پس گیری شهر ها بودند که با ادبار مردم رو به رو شدند و در نهایت به دست یکی از خارج به شهادت رسیدند. 🔹حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام در این شرایط نابسامان به حکومت رسیدند. ایشان سهم بیت المال مسلمین و حقوق مجاهدین را برای شرکت در جنگ افزایش دادند. و عبید الله ابن عباس را فرمانده نظامی سپاه قرار دادند و برای وی قیس بن سعد را به عنوان جانشین انتخاب نمودند اما عبیدالله بن عباس،فریب معاویه را خورد و به دومیلیون درهم خود را فروخت و کمر لشکر امام را شکست و به دلیل خوی قبیله گرایی مردم،لشکر ۸ هزار نفری او نیز به معاویه پیوست. 🔹یکی دیگر از از عواملی که سبب تضعیف لشکر حضرت شد روحیه شایعه پذیری و نداشتن درک سیاسی و بصیرت سپاهیان امام حسن مجتبی بود. همچنین همه سپاهیان حضرت امامت ایشان را قبول نداشتند. عده‌ای،کوفیان ای بودند که شیعه عراقی محسوب می شدند و فقط به جهت سیاسی، حاکمیت امام را قبول داشتند. و برخی نیز خوارجی بودند که به جهت نفرت از معاویه و برای مقابله با او هم‌پیمان امام شده بودند. بنابراین می توان گفت که امام حسن مجتبی یاری واقعی و گوش به فرمان نداشت تا جایی که در روایتی می خوانیم وقتی در روز قیامت می‌گویند ،«أینَ حَواریُّ حسن بن علی؟» ، در پاسخ فقط دو نفر هستند که یکی از آنان «سفیان بن ابی لیلا« است، همان کسی که بعد از پذیرش صلح، امام را «مُذِلَّ المُومنین»خواند. 🔹در چنین شرایطی یکی از خوارج را تحریک کرده بودند که «معاویه برای امام پیغام صلح فرستاده است» و این موضوع سبب شد که سجاده را از زیر پای امام کشید و امام به زمین خورد و ملعون دیگری ران مبارکه ایشان را مجروح کرد. حضرت مجبور شدند مخفیانه به مدائن بروند و به خاطر حفظ جان خود هر شب جای خواب خود را تغییر دهد. این دوری از سپاه موجب شد،ایشان یاران دیگر خود را نیز از دست بدهند. 🔹در این میان فقط قیس بن سعد یار صدیق امام با لشکر خود باقی مانده بود. حضرت به قیس پیغام دادند که نیروهای خود را برای جنگ با معاویه حفظ کن،هنوز نامه زنده بودن امام را به لشکر نخوانده بود که شایعه شد امام صلح را امضا کرده است در حالی که هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده بود و لشکر قیس نیز پراکنده شد و امام نیروی منسجم نظامی خود را برای ادامه جنگ از دست داد. 🔹نکته آخر اینکه یکی از وظایف مهم امام حفظ جان امام پس از خود است تا سلسله هدایت قطع نشود. اگر بخواهند امام حسن را بکشند، اولین کسی که کشته خواهد شد امام حسین خواهد بود. در واقع امام با پذیرش صلح، علاوه بر حفظ تعداد اندک شیعیانش، امام پس از خود را نیز برای پایه گذاری کربلا و هدایت جامعه اسلامی حفظ نمودند. 🔸حال با چنین شرایطی اگر امام صلح را امضا نمی‌کردند قطعاً توسط افراد خود یا کشته می شدند یا تحویل معاویه داده می‌شدند. 🔸 متاسفانه برخی حضرت امام حسن علیه السلام را صلح طلب می نامند؛ آیا اگر چنین شرایطی نبود حضرت صلح می کردند؟🤔 ✅در اینجاست که معنای واقعی نرمش قهرمانانه را می فهمیم. اما آیا این نرمش قهرمانانه برای مردم کوفه هم قهرمانانه است یا ذلت محض؟ ✍ادامه دارد... 【روشـــــنــا☜حسین محمدی】⇙⇙⇙ http://eitaa.com/joinchat/2852388898C3bcd6d4e0f