به توده مردم تکیه کنید
حضرت آقا | ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
فرمود: وَ اِنَّما عِمادُ الدّینِ وَ جِماعُ المُسلِمینَ وَ العُدَّةُ لِلاَعداءِ العامَّةُ مِنَ الاُمَّة.
📗 «عِمادُ الدّین» یعنی تکیهگاه دین.
شما جامعهی اسلامی هستید؛ امیرالمؤمنین [این را] به ملّت خودش میفرماید، خطاب به ما هم هست. خیلی خب، جامعه اسلامی هستید، تکیهگاه اسلامتان امّتند، بدنه مردمند.
📗 «جِماعُ المُسلِمین» یعنی آن بدنه اصلی جامعه، بدنه اصلی این اجتماع مسلمانی.
📗 وَ العُدَّةُ لِلاَعداء؛ «عُدَّة» یعنی ذخیره روز مبادا؛ آن چیزی که نگه میداریم برای روز مبادا. وَ العُدَّةُ لِلاَعداء؛ این ذخیرهی در مقابل دشمن، چه کسانی هستند؟
📗 اَلعامَّةُ مِنَ الاُمَّة؛ یعنی توده مردم.
📎 من یک وقتی چند سال قبل از این، یک تکّههایی از این نامه را برای مسئولین مطرح کردم که آنجا حضرت مقایسه میکند بین خاصّه و عامّه؛ «خاصّه» یعنی نور چشمیها، «عامّه» یعنی توده مردم. بیانات عجیبی دربارهی خاصّه ذکر میکند، بیانات عجیبی درباره عامّه ــ توده مردم ــ ذکر میکند.
تکیه حضرت به این است که به #تودهی_مردم تکیه کنید. وقتی یک رئیسجمهوری با توده مردم اُنس میگیرد، حرف میزند، کار میکند، میرود در دل مردم، یک عدّهای از آنجا بلند میشوند میگویند «این پوپولیسم است»! اهانت میکنند. نه، این مردمداری است؛ این نشان گرفتن نقطهی اصلی است.
توده مردم همهکارهاند. البتّه کیفیّت کار کردن با تودهی مردم یک #هنر بزرگی است؛ آن به جای خود محفوظ.
@royaejtemaee
🖋 استفاده عالمانه
🔺 در این گفتگو، آقا بخشی از یکی از خطبه های امیر المومنین در اهمیت مردم داری رو بیان کردن
پ.ن : این عبارت رو بارها در مناظرات شنیدیم. می تونیم استفاده کارشناسانه رو اینجا ببینیم
@royaejtemaee
رؤیای اجتماعی ما / الف.برومند
♦️اینا رو یادتون باشه! 🔹ساعاتی پس از اتمام انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری: 🔹بنزین سهمیه
🖋 پاسخ یک دوست
سلام خانم برومند جانم
در کانال قیمت زده بودید
ما که گوشت دولتی میخریم کیلویی حدود ۳۰۰ حالا یا ۲۷۰ یا ۳۰۰
کیلویی ۵۰۰ گوشت داخلی شاید باشه که خبر ندارم
مرغ هم ما ران خریده بودیم ۵۹
اینا زمان دولت شهید رئیسی انجام شد وگرنه خیلی ها گوشت نمی تونستند بخرند
پ.ن : حقیقت اینه که فحوای کلام مدنظر بود که الحمدلله درباره اش اشتراک نظر داریم.
@royaejtemaee
در دفاع از بحث خلاقانه و رو به جلو حجه الاسلام و المسلمین عليرضا پناهیان در محرم 1403
📝 حسین مهدیزاده
موضوع سخنرانی اصلی حجه الاسلام و المسلمین پناهیان محرم 1403 که در دانشگاه امام صادق برگزار میشود، انحطاط متحجرانه؛ انعطاف پذیری متفکرانه است.
ایشان در این سخنرانی، تحجر را در مقابل شرح صدر و شرح صدر را به رشد اختیار و تشخیص و انتخاب تعریف میکنند و به دنبال آن هستند تا این تصویر درست حکمرانی ولایی که در نقابل حکمرانی استیلایی است را ترسیم کنند؛ حکمرانی که میخواهد جامعه ای تشکیل یافته از انسان رشید را سرپرستی کند.
چنین بحث رو با جلویی در باب ولایت، با ادبیات فرهنگی و گریزان از مفهوم زدگی که روش خطابه استاد پناهیان است، میتواند مورد بازخوانی نهاد حوزه و تبلیغ قرار بگیرد و به رشد منبرهای اعتقادی و ولایی با ادبیات و فناوری های فرهنگی جدیدتر کمک کند.
⚠️ نکته: ظاهرا در فضای مجازی و با توجه به عنوان این بحث، سوء تفاهم هایی پیش آمده است که این موضوع اشاره ای به نزاع های انتخاباتی دور اول بین جریان انقلابی دارد. تا به اینجای کار که تا شب 4ام این بحث منتشر شده است، به نظر میرسد که علت انتخاب این موضوع، با چنین سوگیری نبوده، بلکه به دنبال اصلاح تصویر جامعه و انسان دینی، در ذهن غیرمتدینین است.
🆔 @social_theory