توهینهای زننده #صالحینجفآبادی به #آیتاللهصافی در کتاب عصای موسی
هتاکان دیروز، مدعیانِ امروز
نقدی بر کارنامه باند منتظری در مواجهه با مرجعیت
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10050
#اختصاصی
#پست_ویژه
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هتاکان دیروز، مدعیان امروز!
نقدی بر کارنامه باند منتظری در مواجهه با مرجعیت
#اختصاصی|| #حافظه_تاریخی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹کارنامه برخی جریانهای سياسی نشان میدهد که در مکتب سیاسی آنان حق و باطل چندان ارزش ذاتی نداشته و در اصل حقیقت جایی تعریف می شود که منافع جناحی آن را توجیه نماید، به همین خاطر حق را باطل و باطل را حق جلوه دادن، در مواضع ژورنالیستی آنان امری عادی است!
🔹عجیب آنکه این جماعت گاهی آنچه که لایق خودشان است را به مخالفان سیاسی و فکریشان نسبت داده و یا اینکه نسبت به چیزی که خود در آن متهم هستند، در نقش مطالبهگر ظاهر میشوند.
🔹در ماجرای پردامنهای که در این روزها حول بیانات ناصحانه آیتاللهالعظمیصافی شکل گرفته و به بحثی داغ مبدل شده است، نیز موضوع از همین قرار است و معالاسف عدهای با رویکرد ژورنالیستی و کاملا سیاستزده در این ماجرا وارد شدند و خود را در موضع دفاع از مرجعیت نمایش دادند، در حالی که کارنامه جریان متبوعشان نشانگر آن است که خودشان پیشگام حریمشکنی علیه مراجع و بزرگان حوزه بودهاند!
🔹یکی از جالبترین نمونه از موضعگیریهای تصنعی و متناقضنما توسط #روزینامهسازندگی به سردبیری #محمدقوچانی بود که در کسوت وکیل مدافع نهاد مرجعیت و در جرگه سینهچاکان آیتالله صافی خودنمایی کرد.
🔻ظاهرا جناب قوچانی به عنوان یکی از وابستگان فکری و سببی #باندمنتظری (داماد #عمادالدینباقی و نیز باجناق فرزند #احمدمنتظری) نمیداند و یا فراموش کرده است که سران جریانی که به آن وابسته است، در غائله کتاب #شهید_جاوید چه بر سر #مرحومآیتاللهالعظمیگلپایگانی و نیز #آیتاللهالعظمیصافی آوردند!
🔹اگر قوچانی نسبت به توهین به آیت الله العظمی صافی حساس است اولا باید به توهینهای زننده نویسنده شهید جاوید به معظم له بپردازد و نسبت به عملکرد باندی که به آن وابسته است پاسخ بدهد و ابراز برائت کند، نه اینکه بر اساس منافع جناحی، با کتمان گذشته، به ناگاه در جایگاه مدعی دفاع از مرجعیت قرار بگیرد!
🔹شاید توجه به همین سابقه است که تا کنون و در این ماجرا بهطور رسمی صدایی از #بیتمنتظری بلند نشده است، چرا که آنان خود به خوبی میدانند که در گذشته با مرجعیت و شخص آقای صافی چه ها کردهاند!
🔻بهطور مثال #صالحینجفآبادی نویسنده کتاب #شهیدجاوید در یکی از آثار خود با عنوان #عصایموسی در پاسخ به کتاب #شهیدآگاه نوشته حضرت آیت الله العظمی صافی، صراحتا نوشته ایشان را تحت تاثیر طغیان عاطفه و خشم و غضب معرفی کرده و به معظم له نسبت «تمسخرکردن کودکانه»، «بی ادبی و هتاکی» و «خارج شدن از حدود ادب» داده و در آخر هم با استناد به حدیثی از حضرت امیر مدعی می شود که معظم له به او ظلم کرده و در روز قیامت باید پاسخگوی این ظلم باشند.(عصای موسی، ص۱۷۰)
🔹جالب اینجاست که پدر فکری و سیاسی این جریان یعنی شیخ #حسینعلیمنتظری در آخرین سالهای عمر خود بار دیگر بر کتاب شهید جاوید صحه گذاشته و از نویسنده آن دفاع میکند!(انتقاد از خود، ص۱۵-۱۷)
🔹شاهد دیگر از هتاکی جریان منتظری به مرجعیت را میتوان در اسناد قبل از انقلاب مشاهده کرد، که در غائله شهید جاوید تا چه حد به مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی و بیت ایشان توسط #گروهضربت به سرکردگی #قدرتاللهعلیخانی و #سیدهادیهاشمی داماد منتظری جسارت و توهین شد. و بالاتر از اهانت، نقشه ترور آیتاللهالعظمیگلپایگانی از سوی باند #سیدمهدیهاشمی کشیده شده بود!
👇
https://b2n.ir/f10676
https://b2n.ir/d71335
https://b2n.ir/f83320
🔹خلاصه سخن اینکه بسی جای تعجب است که چگونه جریان مذکور که در تاریخ سابقه بدرفتاری و جسارتاش به مرجعیت مشهود و غیرقابل انکار است، امروز در روزنامههای زنجیرهای و تریبونهای تحت سلطه خود، خود را مدعی دوآتشه دفاع از مرجعیت و حیثیت آیتالله العظمی صافی نمایش میدهد!
شاید این جریان سیاسی تندرو و غربزده گمان برده که نسل جوان از پیشینه و کارنامه سیاه گذشته آنان بیخبر است و آنان میتوانند از فقدان حافظه تاریخی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود بهرهمند شوند؛ در حالی که همچنان و همیشه کسانی هستند که تشت رسوایی این جماعت را از بام بیاندازند!
آیا عجیب نیست؟ کسانی که دیروز نقشه ترور آیتالله العظمی گلپایگانی در سر داشتند و در آثار خود نسبتهای ناروا به آیتالله صافی دادهاند، بدون هیچگونه ابراز پشیمانی از گذشته خود، به یکباره در موضعی متناقض با کارنامه خود، ژست دفاع از مرجعیت و این بیت شریف به خود بگیرند؟!
🔘مستندات مربوط به اهانت صالحینجفآبادی به آیتالله صافیگلپایگانی را اینجا ببینید:
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10048
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید|| توصیههای صمیمانه و شنیدنی #علامهحسنزاده رضواناللهعلیه
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
21.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید|| مستندِ علاقهبندِ کویر
خاطرات شنیدنی مردمان کوچه و بازار از مرحوم آیتالله علاقهبند یزدی
شادی روح این عالم متقی و مردممدار صلوات و حمدی هدیه کنیم
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تفسیر مغرضانه از مواضع ناصحانه مرجعیت!
#ویژه/مهم
اخیرا فردی معمم به نام #سروش_محلاتی در سخنانی سست و شدیدا متناقضنما و البته #غرباندیشانه، تلاش کرده است #بیانات_ناصحانه #آیتاللهالعظمیصافی را به #سازشکاری تفسیر کند!
یک پایگاه خبری به نام #شفقنا که (حسب قرائن فراوان و برخی تصریحات) زیر نظر نماینده آیتاللهالعظمیسیستانی در قم اداره میشود، این سخنان بیپایه و موهن را پوشش داده است!
اکنون این سخنان در معرض قضاوت مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه و نهادهای اصیل حوزوی، خصوصا جامعه مدرسین و بدنه دلسوز حوزه علمیه قم قرار دارد.
با یک بررسی اجمالی میتوان قضاوت کرد که آن سخنان سست و تفسیر تحریفآمیز سروش محلاتی #هیچ_ربطی به این مواضع ناصحانه آیتالله العظمی صافی ندارد.
وقتی از تکاپوی مرموز یک جریان سیاسی بدسابقه برای مصادره و تفسیر به رأی مواضع مراجع عظام تقلید سخن میگوییم، دقیقا منظورمان این قبیل سخنان سست است!
به لطف خداوند متعال شاهد از غیب رسید!
🔘سؤالی که مطرح است آنکه:
۱. آیا دفتر #آیتاللهالعظمیصافی تفسیر جهتدار سروش محلاتی را در مورد صحیح میداند یا خیر؟
اگر با این تفسیر انحرافی که تئوریزه کردن علنی خط سازش است، توافق ندارد، انتظار آن است که در اسرع وقت اعلام نظر فرماید تا هم زمینه سوءاستفاده از مواضع مرجعیت از بین برود و هم از سوءبرداشتهای و نقدهای بعدی پیشگیری نماید.
۲. آیا #آیتاللهالعظمیسیستانی رضایت دارند که از نام و اعتبار ایشان(و احتمالا از وجوهات شرعیه تحت اختیار دفتر ایشان) برای تأسیس چنین رسانهای و انتشار چنین مطالبی استفاده شود؟!
طبعا اگر دفتر ایشان در قم و به طور خاص جناب آقای #سیدجواد_شهرستانی به این امر راضی نیست، انتظار به حقی است که ضمن اعلام موضع، نسبت به عملکرد این رسانه تجدیدنظر آشکار صورت گیرد.
#روزنه مشتاقانه آماده بازنشر نقد و نظرهای علمی حوزویان ارجمند در این موضوع است.
بسمالله الرحمن الرحیم...
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
5.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید|| خیانتکارانی که در ۸ سال گذشته عزت ملی را لگدمال کردهاند باید محاکمه شوند!
اظهارنظر آیتالله تحریری پیرامون فضاسازیها و سوءاستفاده دگراندیشان از بیانات ناصحانه #آیتاللهالعظمیصافی
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سیلی سخت سپاه به آمریکا
سیلی سخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آمریکای پوشالی در آستانه یومالله ۱۳ آبان، طلیعه دوران جدیدی از حضور مقتدرانه و عزتمندانه ایران در عرصه بینالمللی است.
الحمدلله رب العالمین
@rozaneebefarda
روزنه
تفسیر مغرضانه از مواضع ناصحانه مرجعیت! #ویژه/مهم اخیرا فردی معمم به نام #سروش_محلاتی در سخنانی س
#سروش_محلاتی؛ از تفسیر مغرضانه از بیانات #آیتاللهصافیگلپایگانی تا تئوریزه کردن #پذیرش_سلطه و #ولایت_کفار
نقدِ نخست
[صفحه ۱ از ۲]
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آقای سروش محلاتی در روز 11 آبان 1400، اقدام به ارائه تفسیری سست و گزینشی از آیات و روایات پرداخته، تلاش کرد برداشتهای سیاستزده خود از منابع دینی را به آیتالله صافی نیز نسبت دهد! سخنانی که بیش از پیش مصداق تفسیر به رأی آیات قرآن کریم گشت.
وی مدتهاست در کنار #تحریف دیدگاههای علمای دین، با طرح برخی مطالب شبهعلمی برای رسانههای غربگرا و تسلیمطلب، خوراک تهیه میکند!
عرضه برداشتهای ناصواب سروش محلاتی به روایات شریفه و تفاسیر معتبر قرآن کریم، سست بودن مدعاهای شبهدینی وی را اثبات خواهد کرد.
در یادداشت ذیل به برخی تناقضها و برداشتهای ناروای او از منابع دینی اشاره میگردد.
جنابِ محلاتی، در سخنان اخیر خود رسما و صریحا خواستار پذیرش سلطه و ولایت کفار شده و علت آن را ترس از دشمن و در مضیقه قرار گرفتن مردم (و لو در آینده) دانسته است!
عجیب آنکه او سخنان مرجع معظم آیتالله العظمی صافی را نیز حمل بر همان برداشتهای ناروای خویش کرده است!
لیبرالهای داخلی (اعم از اصلاحطلبان و اعتدالیها) که از سالهای گذشته با عنوان #کاسبان_ترس شناخته میشوند، مدتی است ملاحظات را کنار گذاشته، ترسو بودن خود را منشأ تئوریبافی قرار دادهاند! رویهای که اکنون امتداد آن به حوزه علمیه قم نیز کشیده شده است.
اینان از دشمن #میترسند و تصمیم خود را گرفتهاند تا #تسلیم #آمریکایجنایتکار شوند و برای رسیدن به این هدف به آب و آتش میزنند.
این قبیل سخنان نشانه آن است که شاید برخی آقایان تصمیم گرفتهاند در لفافه سخن گفتن و تمسک به #ابهاماستراتژیک (بخوانید دورویی رسانهای) را کنار گذارده و ما فی الضمیر خود را بیپرده عیان کنند. غافل از آنکه مردم هوشمند و متدین ایران با شناخت عمیق نسبت به معارف دینی، در تشخیص سره از ناسره عاجز نیستند.
🔹سروش محلاتی گفت:
«اگر ولایت کافر را نپذیریم ممکن است به حرج بیفتیم. اینجا باید چه کرد؟ حمایت از مظلوم وظیفه است و شرع هم گفته است. باید از مظلومی که در جامعه ما نیست هم حمایت کرد اما این سیاست ممکن است برای مردم مسمان خودمان مشکل ایجاد کند..
نباید تحت ولایت کفار رفت، به تعبیر امروزی سلطه آنها را نباید پذیرفت. ولی از عجائب این است که همین دستور بلافاصله یک استثنا خورده است. می گوید مگر اینکه از آنها نگران باشید. تقیه اینجا به معنای خوف است و به معنای تقیه مطرح نیست. این تقیه مربوط به خوفی است که مسلمانان درباره عدم پذیرش ولایت کفار دارند. مربوط به ضرر بالفعل نیست..
در قرآن نسبت به دو موضوع حساسیت وجود دارد، یکی قبول ولایت کفار است. در عین حال در همین موضوع شدید بلافاصله مساله خوف مطرح می شود. اگر خوف و ترس است که ضرر و آسیبی به شما وارد می شود منع برداشته می شود.. پذیرش ولایت کفار سقف رابطه با آنها است. خدا گفته نباید سلطه کفار را پذیرفت، این سقف در رابطه با کفار است. اینجا را باز خدا استثناء می زند»
🔹ولایت در قرآن کریم🔹
رهبر معظم انقلاب در سخنرانیهای ماه رمضان سال 53، بحثی بسیار جالب و خواندنی پیرامون ولایت قرآنی دارند که در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» منتشر شده است.
ولایت در قرآن به معنای صرف محبت داشتن نیست. معنای ولایت به بیان مقام معظم رهبری که به آیات متعدد قرآن مستند شده است، آن است که:
ولایت به معنای به همپیوستگی و هم جبهگی داخلی میان اهل ایمان (گرد حاکم مشروع) و نفی وابستگی و دنباله رو بودن و عدم استقلال و هضم شدن نسبت به قدرتهای خارجی است. تنها در این صورت است که رشد و پیشرفت حقیقی حاصل شده، از هرز رفتن استعدادها جلوگیری شده و همه ظرفیتها شکوفا میگردد.
محلاتی تلاش کرده، راهی برای کنار زدن این حقیقت قرآنی بیاید و پذیرش ولایت و سلطه کفار را تئوریزه کند و در واقع جامعه اسلامی را به سوی پذیرش طاغوت بکشاند!
او مدعی شده با تسلیم و زیر پرچم ولایت کفار رفتن، مضیقهها و حرجهای اقتصادی برطرف خواهد شد!
البته او بدون ذکر دلیل، یک استثنا هم میزند:
تنها در صورتی باید حرج و سختی را تحمل کرد که ببینیم شخصی آمده که میخواهد کعبه و قرآن را ویران کند و اصل دین را نابود سازد! این یعنی اگر بسیاری از احکام الهی بر باد رود، مانعی ندارد و نیازی نیست مردم مسلمان خود را به زحمت بیندازند!
البته این افراد مدعی، هیچ گاه پاسخ نمیدهند چرا قرابت کشورهایی مثل مکزیک، مصر و... با آمریکا باعث نشده مشکلات آنان حل شود؟ آیا اوضاع مصر از ایران بهتر است؟ چرا فقر در این کشورها بيداد ميكند؟
یا کشورهای متعدد دیگر که بعضا دارای ثروتهای طبیعی نیز هستند، اما به دلیل بیکفایتی کارگزاران، به انحطاط کشیده شدهاند!
@rozaneebefarda
👇
#سروش_محلاتی؛ از تفسیر مغرضانه از بیانات #آیتاللهصافیگلپایگانی تا تئوریزه کردن #پذیرش_سلطه و #ولایت_کفار
نقدِ نخست
[صفحه ۲ از ۲]
🔹تمسک محلاتی به قاعده لاحرج و نقد آن🔹
قاعده نفی عسر و حرج که به عنوان مستمسک اصلی مدعاهای محلاتی واقع شده، به این معنا است که در دین اسلام به عنوان دینی سهل و دارای گشایش، احکامی که موجب تنگنا و عسر و حرج در زندگی انسانها شوند، قرار داده نشده است.
اما سوال اینجاست که آیا این قاعده شامل همه ادله شرعی که اموری را واجب یا حرام دانستهاند، میشود؟
برای روشن شدن موضوع، مثالی که در برخی کتب ذکر شده را بیان میکنیم. در بیشتر گناهان کبیره، افرادی هستند که ای بسا ترک این گناهان برایشان حرجی است، آیا فقیهی وجود دارد که به برداشته شدن حرمت این موارد فتوا بدهد؟
از قضا یکی از اشکالات -البته غیر وارد- به این قاعده که در برخی کتب قواعد فقهی ذکر شده، همین است که این قاعده دارای تخصیصهای فراوانی است.
مثلا قطعا جهاد همیشه دارای سختی است، آیا این قاعده آن را یک سره تعطیل میکند؟ به همین جهت وجوب جهاد از این قاعده خارج دانسته شده است، یا حرمت فرار از جنگ یا وجوب تسلیم نفس برای اجرای حدّ و قصاص و... خارج از این قاعده است، با این که حرجی هستند.
هیچ فقیهی ملتزم نیست که لزوما هرجایی که تکلیف موجب حرج بود، با این قاعده رفع میشود بلکه کاربست این قاعده، خود ضوابطی دارد.
برخی علمای معاصر برآناند که الزام به اموری که عقلائی هستند از ابتدا مشمول این قاعده نیست تا بخواهد با آن رفع شود، بلکه اموری که حفظ نظام و مصالحی بر الزام آنها وجود دارد، قابل رفع کردن نیستند، چرا که این بر خلاف عقلائی بودن آنهاست.
(ر.ک: ایروانی، القواعد الفقهیه، ج1، ص177)
مرحوم بجنوردی تصریح میکند فقها به عموم این قاعده، معتقد نیستند و سرّ آن را در این نکته میداند که رفع حکم حرجی در همه موارد، خلاف لطف و امتنانی است که پایه و مبنای شکلگیری قاعده رفع حرج بوده است.
#مثلا اگر پدری که کمال عطوفت و مهربانی بر فرزند خود دارد، به او دستور دهد تا کارهایی که به مصلحت اوست را انجام دهد و سراغ کارهایی که مفسده دارد نرود، سپس به او بگوید اگر تکالیفی که به تو کردم، باعث شد در سختی و مضیقه قرار بگیری، آنها را از عهده تو برداشتم و ما بدانیم پدر این جمله گشایشبخش را به خاطر مهربانی و رحمت به فرزند خود گفته است، آیا از این جمله میفهمیم که پدر همه محدودیتها را برداشته؟ آیا به فرزند رخصت داده هر آنچه مفسدهای عظیم دارد را انجام دهد و میتواند هر مصلحت الزامی عظیمی را ترک کند؟ هرگز و هرگز:
«فهل نفهم منه أنّه رخصة في كلّ ما فيه مفسدة عظيمة، أو ترك كلّ ما فيه مصلحة ملزمة عظيمة؟! كلّا، ثمَّ كلّا.»(القواعد الفقهية، ج1، ص 264)
ایشان در ادامه ضمن بیان مثالهای متعدد که ذیل قاعده رفع حرج قرار نمیگیرند، مثل فرار از میدان جنگ و قمار و معامله ربوی و...
و چه مفسدهای عظیمتر از به تعبیر جناب محلاتی: زیر سلطه دشمن کافر رفتن؟ از مومنان گسستن و به جبهه کفار پیوستن که به گفته علامه طباطبایی موجب نابودی تدریجی ایمان خواهد شد و یک جامعه با اهداف مشخص ایمانی و رو به سعادت را، از هم خواهد پاشید. (المیزان، ج3، ص175، ذیل آیه مبارکه 28 آل عمران)
اموری که امثال سروش محلاتی به راحتی آن را مصداق قاعده لاحرج قرار میدهند و مجاز اعلام میکنند!
محلاتی تصریح میکند:
«خدا میگوید ما در دین حرج قرار ندادیم. نگفته فقط در عبادات حرج نیست. بلکه از اول دین تا آخر دین حرج ندارد.. ما یک قلمرویی خارج از این قاعده لاحرج نداریم.. (قرآن میگوید) حق جهاد را به جا بیاورید. بعد میگوید در دین حرج نیست..»
این یعنی هرآنچه در دین است با حرج برداشته میشود، به همین راحتی و کلیت! آیا این ادعا با کلمات فقها سازگار است؟
محلاتی در ابتدای بحث میپرسد "آیا قاعده لاحرج شامل همه احکام، حتی امور سیاسی و اجتماعی هم میشود؟ این نکته معمولا در بحثهای قاعده لاحرج بحث نشده ولی در زمان ما باید بحث شود."
با توجه به آنچه گذشت روشن شد عدم عمومیت این قاعده در کتب فقها مطرح و تبیین شده است و تمسک شاذ و غیرضابطهمند سروش محلاتی به قاعده لاحرج برای ارائه برداشتهای جهتدار از منابع دینی، وجهی ندارد.
🔘یادداشت مرتبط:
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10054
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم به مناسبت سالروز ۱۳ آبان
🔹️شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم با صدور بیانیهای به مناسبت یومالله ۱۳ آبان اعلام کرد: #استکبارستیزی وظیفهای دینی، انقلابی و حرکتی جهادی است که ریشه قرآنی داشته و جوهره انقلاب اسلامی میباشد.
🔹️اجتماع ۱۳ آبان در قم از ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه، همزمان با دیگر شهرهای کشور، در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، صحن حضرت امام رضا(ع) با سخنرانی حجتالاسلام ذوالنور نماینده قم در مجلس با الزام رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار خواهد شد.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053