eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹ثبت نام کلاس‌های معارف خانواده (طرح کوثر) ▫️ویژه همسران محترم طلاب 🔸 جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر؛ رجوع کنید به سایت معاونت تهذیب حوزه های علمیه: 👇 http://tahzib.ismc.ir/ @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادی از روزهای حماسه و نور وقتی فرزند رهبر در دل میدان جنگ حضور دارد.... بازنشر به مناسبت هفته @rozaneebefarda
اطلاعیه روابط عمومی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه مؤسسات تاریخی درباره نامه عذرخواهی مرحوم آذری قمی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسمه تعالی در پی انتشار نامه پوزش خواهی مرحوم آیت‌الله آذری قمی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانه‌ها و طرح برخی ادعاها و تردیدها در صحت و تاریخ آن، برخی از پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی و تعدادی از مراکز و مؤسسات فعال در حوزه مطالعات تاریخی، طی نامه‌ای با اشاره به اهمیت موضوع و مباحث پیش آمده، از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی درخواست روشنگری و رفع ابهام کردند. این دفتر در پاسخ به این درخواست اعلام می‌کند مرحوم آیت‌الله آذری قمی مکاتبات متعددی با رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی داشته که از جمله‌ی آنها دو نامه مشتمل بر عذرخواهی از معظم‌له است. نامه اول در ۱۳۷۵/۳/۱۲ برابر با ۱۴ محرم ۱۴۱۷ نگارش شده که در صفحه ۱۶۶ کتاب «روشن‌بینی امام خمینی رحمة‌الله‌علیه» تألیف آیت‌الله ری‌شهری دامت‌برکاته درج شده و اخیراً توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی قدس‌سره‌الشریف منتشر شده‌ است. مرحوم آیت‌الله آذری قمی در نامه‌ی دیگری در تاریخ ۱۳۷۶/۲/۱ با اشاره به نامه‌ی اول، به همین مضمون تصریح کرده و در بخشی از آن نوشته است: «در نامه‌ای که توسط آقای مسعودی تقدیم شد جهت را سؤال کرده بودید ایشان نمی‌دانستند. در اوائل مسئله مرجعیت من فکر میکردم که شما هم به دنبال مقام هستید. با توسل به حضرت عباس سلام‌الله علیه مشکلم فوراً حل شد و شنیدم که فرزندان خود را به آقای بهجت ارجاع داده‌اید. در هر صورت من سخت احساس مظلومیت و محرومیت از خدمت به نظام می‌نمایم و از شما توقع دارم که آنرا رفع نمائید و اگر با آن سوء ظن به شما جسارت شده مرا ببخشید.»   این دفتر  برای رفع هرگونه ابهام و به منظور بهره‌برداری همه‌ی علاقمندان بخصوص پژوهشگران حوزه تاریخ انقلاب اسلامی، تصویر آنها را منتشر می‌کند. روابط عمومی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی 🔶متن کامل و دستخط نامه‌ عذرخواهی مرحوم آذری قمی به مقام معظم رهبری را در ذیل مشاهده فرمایید: https://khl.ink/f/49113 🔶حاشیه روزنه با توجه به اطلاعیه صریح دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، که موجب رفع برخی ابهامات پیرامون نامه تاریخی مرحوم آذری قمی گردید، اکنون نوبت آن رسیده که مؤسسات و رسانه‌هایی که در انتشار تاریخ یا کلیشه نامه مزبور دچار اهمال‌کاری و اشتباه فاحش شده اند، ضمن پذیرش اشتباه و تصحیح مطالب خود بر اساس مستندات متقن منتشر شده اخیر، نسبت به زمینه‌سازی برای ایجاد ابهام، عذرخواهی نمایند. 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی را در رشت به وجود آورد! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 قضیه مرحوم میرزا کوچک جنگلی یک قضیه ویژه است اگر چه در آن دوره خاص یعنی در دوره فاصله بین مشروطیت و سر کار آمدن رضا خان حوادث مختلفی در کشور به وجود آمده است و همزمان با نهضت جنگل چند کار بزرگ دیگر در گوشه و کنار کشور مانند جریان شیخ محمد خیابانی در تبریز یا کلنل محمد تقی‌خان پسیان در مشهد هم اتفاق افتاده، اینها تقریباً همه همزمان هستند لیکن قضیه جنگل یک قضیه ویژه‌ای است، ما قضایای تبریز و حضور مرحوم شیخ محمد خیابانی را خوب می‌دانیم هم در تاریخ نوشته شده و هم قضایای خصوصی و اطلاعات زیادی داریم، آن سبقه مردمی و نجابتی که در کار مرحوم میرزا کوچک خان جنگلی بود در هیچ‌کدام از دو سه کار دیگر که همزمان در آن دوره اتفاق افتاده در سراسر ایران نظیر ندارد. میرزا کوچک یک روحانی است یک طلبه است البته من شنیده بودم و برای ما سال‌ها پیش نقل شد که ایشان مرحوم میرزای شیرازی را درک کرده، لیکن خیلی باورکردنی نیست، این را هم مرحوم پدرم نقل می‌کرد از مرحوم آقا سید علی‌اکبر مرعشی که شوهر خواهر پدر ما بود، یعنی باجناق مرحوم شیخ محمد خیابانی بود که او از بزرگان و علمایی بود که منزوی بود در تهران، او گفته بود که میرزا کوچک درس میرزا را درک کرده به نظرم نمی‌آید این خیلی قابل تأیید باشد زیرا میرزا کوچک سنش در وقتی که میرزای شیرازی از دنیا رفته ۱۴ یا ۱۵ سال بیشتر نبود و بعید به نظر می‌رسد ایشان توانسته باشند مرحوم میرزای شیرازی را درک کنند لیکن در اینکه طلبه بود شکی نیست. در حوزه رشت هم بزرگوارانی در آن وقت بودند که می‌توانست از آنها استفاده کند در این هیچ تردیدی نیست بنابراین منشأ حرکت میرزا کوچک خان یک منشأ صد درصد دینی اعتقادی است، رفتار او هم یک رفتار دینی و اعتقادی است یعنی انسان مشاهده می‌کند با اینکه در درون تشکیلات خودشان مخالفینی داشت و بعضی از اقشار گوناگون ممتاز هم با او مخالفت می‌کردند مرحوم میرزا کوچک در برخورد با اینها کاملا حدود شرعی را رعایت می‌کرده. کسانی بودند مثلاً مخالفت اعتقادی با ایشان داشتند همراهان ایشان. آن افراطی‌ها می‌گفتند: آقا، اینها را بزنید سرکوب کنید، اما میرزا کوچک نمی‌گذاشته جلوی اینها را می‌گرفته و مانع می‌شده از اینکه این کار را بکند. یعنی رفتار هم یک رفتار دینی است و حرکت، حرکت ۱۰۰ درصد اسلامی و ایرانی است، آن زمان می‌دانید که غوغای نهضت مارکسیستی و تشکیل شوروی و هیاهویی که در دنیا در بین ملت‌ها راه افتاده بود و جاذبه‌ای که برای برخی ملت‌ها به وجود آورده بود طبعا یک عده‌ای را مجذوب خودش کرده بود و اطرافیان به ایشان خیانت کردند از این طریق. لیکن این مرد به خاطر پایبندی‌اش به اسلام جذب تفکر مارکسیستی نشد و به طور صریح و قاطع آن نظریه را رد کرد با آنکه جزو نزدیک‌ترین‌هایی که با او از اول همراه بودند گرایش پیدا کردند. البته آنها هم ناکام از دنیا رفتند و هیچ کدام آنها خیری از این زندگی ندیدند و از آن جریان بلشویکی هیچ خیر و تجاوز جوانمردانه‌ای مشاهده نکردند لیکن ایشان مخالفت کرد. همین جهت بود، این جهت بود و هم با اجنبی مخالف بود یعنی چون اینها سیاستی بود که از طرف اجانب بود با اینکه اینها مقابله‌شان با دستگاه‌های حاکم مثل انگلیس و قزاق و اینها بود اما در عین حال به آن طرف هم جذب نشد. استقلال را حفظ کرد یک نمونه خیلی برجسته‌ای است از میرزا کوچک خان خداوند انشاءلله درجاتش را عالی کند. کار شما هم با این اهدافی که ذکر کردید و با این ترتیبی که گفتید بسیار کار خوبی است. البته کتاب درباره میرزا کوچک زیاد نوشته شده خوشبختانه اخلاص این مرد موجب شده که برخلاف دیگر کسانی که در این صراط‌های مبارزات وارده شده‌اند اسمش سر زبان‌ها باشد. همه بشناسند او را در حالی که خیلی از اینها کسانی را که من اشاره کردم مردم نمی‌شناسند و اصلا بعضی‌ها اسمشان را نشنیده‌اند، لیکن ایشان در بین مردم شناخته شده است. کتاب درباره او نوشته شده. سعی بشود یک کار جامع و دارای نکته‌های اساسی زندگی او به وجود بیاید. انشا‌ءلله چهره او بیشتر در بین مردم ما، جوان‌های ما، شناخته شود. ایشان یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی، جمهوری اسلامی را در رشت و همان محدوده خاص خودش، گیلان به وجود آورده. از شما دوستانی که در این زمینه کار می‌کنید متشکرم و می‌خواهیم که همکاران دولتی و مسئولان تبلیغاتی با شما همکاری کنند و کمک کنند این کار به بهترین وجهی تمام بشود. والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته. منبع: بیانات مقام معظم رهبری، در جمع مسئولین کنگره بزرگداشت میرزا کوچک جنگلی، روز ۲۹ آبان ۱۳۹۱. سایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له. مشاهده مجموعه سخنان مقام معظم رهبری درباره میرزا کوچک: http://www.rangeiman.ir/?p=91 @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پیام حاج حسین یکتا در پی حادثه ناگوار برای اعضای جمعیت امام رضایی ها: "در داغ جانسوز محمد آقا(فرزند شهید افتخاری) که مثل پسرم برام عزیز بود، زبانم جز به یک جمله نمی چرخد آن هم: 🔘 انا لله و انا الیه راجعون 🔹برای شفای آقای علی یکتا ( برادر ) که در کما به سر می‌برند سوره حمد را قرائت نماییم. @rozaneebefarda
حکومت اسلامی بدون ولایت فقیه شدنی است شهاب الدین حائری شیرازی (!!!) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 حکومت اسلامی حکومتی است عقلایی که بدنبال بهبود اوضاع فردی واجتماعی جامعه در چاچوب اسلام است. متن زیربانقد دو دلیل اصلی ولایت فقیه مدعی است حکومت اسلامی ملازمه ای با ولایت فقیه ندارد. قائلین به ولایت فقیه به معنای ضرورت حکومت فقیه بر جامعه، از مهمترین دلائل ولایت فقیه، را اطلاعات فقیه در خصوص اهم ومهم در مقام تزاحم بین احکام دانسته اند. عموم افعال بشر دارای تکلیفی از جانب شارع هستند در تزاحم بین این تکالیف، فقیه، میتواند تکلیف اهم را تشخیص دهد. ایت الله خمینی از این دلیل به عنوان دلیل عقلی و مهمترین دلیل بر تقدم فقیه بر دیگران در امر حکومت یاد کرده است. تزاحم چیست؟ تزاحم بین دو تکلیف انجا حاصل میشود که مکلف دو تکلیف دارد اما توان وقدرت وامکان انجام فقط یک تکلیف را در زمان خاص دارد. مثال روشن آن، تکلیف تطهیر مسجد و خواندن نماز است در آخر وقت. فرض کنید نماز به آخر وقت وانهاده اید والان ملتفت به نجس شدن مسجد شدید. اگر مسجد را تطهیر کنید نماز قضا میشود واگر نماز را مقدم بدارید، وجوب فوری تطهیر مسجد عصیان شده، خصوصا اگر نجاست به نحوی باشد که وهن واهانت به مسجد باشد. در چنین موقعیتی فقیه با استفاده از معلومات فقهی خود ممکن است تشخیص دهد تکلیف اهم کدام است تا ان تکلیف مقدم داشته شود. نکته فراموش شده اینستکه مگر اهم ومهم در تکالیف حکومتی از قبیل مثال فوق است که فقیه بواسطه معلومات حاصل از مراجعه به منابع فقه، مقدم داشته شود بر دیگران؟ تزاحم در تکالیف، در امر حکومت از قبیل تزاحم بین بردن آب از سرچشمه زاینده رود به یزد و یا اجازه دادان به ادامه جریان آب در زاینده رود است. ازقبیل اهم ومهم کردن بین تامین عمق راهبردی با کمک تسلیحاتی به مبارزان یمنی است با تحمل تبعات تحریمی آن ویا وجوب تامین زندگی آبرومندانه برای مردم ایران که مستلزم رابطه تجاری و امکان صادرات و واردات وبرداشته شدن تحریمها میباشد. اهم ومهم در مسائل و امور حکومتی فوق بیش از آنکه به فقه نیازمند باشد به روابط گستردا با مردم و خصوصیات فردی نظیر هوش اجتماعی و بردباری و تخصصهای مختلف در علوم و خصوصا سابقه مدیریتی وکار واحاطه به اوضاع مملکت ودنیا دارد. با توجه به انچه گفته شد دلیل دیگر ولایت فقیه نیز که تقریبا عمده فقهاء قائل به ولایت فقیه به آن استدلال میکنند مردود میشود وآن استدلال از طریق حِسبه است. امور حِسبه کدامند؟ اموری که در زمان حضور امام معصوم، ایشان متکفل آنند از قبیل سرپرستی یتیمی که ولی و سرپرستی ندارد را امور حِسبه نامند. متکفل این امور، در زمان غیبت معصوم، ابتداء فقها هستند به عنوان قدر متیقن از کسانی که میدانیم خداوند رضایت به تکفل انها نسبت به این امور دارد وسپس اگر فقیه نبود عدول مومنین و به همین صورت اولویت بندی میشود تا بالاخره کسی مال آن یتیم را سرپرستی کند ولو یک شخص فاسق که در حفظ ان مال خاص میتواند محل اعتماد شود اگر دیگری اولی از او نبود. اخیرا اغلب فقهاء قائل به ولایت فقیه نظیر ایات مکارم شیرازی و مرحوم جواد تبریزی و.... با توجه به نپذیرفتن ادله عقلی ونقلی ایت الله خمینی بر ولایت فقیه به این دلیل برای وجوب تعیین فقیه برای حکومت بر مردم تمسک جسته اند. بدین صورت که حکومت در زمان معصوم وظیفه امام است ودر زمان غیبت امام معصوم، مجتهد عادل قدرمتیقن کسانی است که خداوند رضایت به تکفل این امر توسط انها دارد والبته اگر فقیه حایز شرائط نبود به ترتیب اولویت دیگران چنین وظیفه ای می یابند. اما دلیل مردود بودن این استدلال از آنچه گذشت واضح میگردد. چون معلومات فقیه در عصر حاضر تناسبی با معلوماتی که مدیر مملکت باید داشته باشد ندارد تا اولویتی برای فقیه نسبت به یک مدیر کارکشته ایجاد نماید. نکته اخراینکه قید فقاهت برای حاکم، بصورت طبیعی جامعه را از تصدی افراد واجد شرایط حکومت محروم مینماید چرا که روحانیون اغلب نه کارخانه ای اداره کرده اند نه تجربه کاراقتصادی کلان وخرد دارند و نه..... و بواسطه نقص در قانون اساسی در ماراتن تعیین حاکم مسابقه بین کسانی که بصورت نسبی واجد بیشترین شرائط اند برگزار نخواهد شد. در زمان حضور معصوم، ایشان ممکن است بواسطه خصوصیات فردی شان نظیر عصمت اولویت داشته باشند برای حکومت نسبت به دیگران نه فقاهت به معنی علم اصول وفقه ورجال و ... لذا از انجا که شیعه قیاس را باطل میداند. هرگاه از حکومت و ریاست معصوم بدون دلیل روشن، حکومت و ریاست فقیه، را نتیجه بگیریم قیاسی خفی مرتکب شده ایم که از تشبیه دومی به اولی نتیجه گیری شده است اگر چه بواسطه بردن مسئله به زیر مجموعه بحث حسبه این قیاس جلی و اشکار نیست حکومت درعصر غیبت حق کسی است که بتواند استعدادهای فرد وجامعه را بیش از دیگران به کمال برساند فقیه باشدیا نباشد. @rozaneebefarda
قمار سیاسی آقازاده ماجراجو با گزاره‌های فقهی! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آقازاده‌های متعددی خود را به جامعه عرضه کردند، برخی با تلاش و جهاد راه پدران نیکو سرشت خویش را در پیش گرفتند و برخی با استفاده از رانت موقعیَّت و جایگاه پدر، خود را در زبان‌ها انداختند، امَّا در این میانه برخی هم روش دیگری را اتخاذ کردند، «مخالفت کن تا مشهور شوی»، آنها بصورت طبیعی بخاطر جایگاه پدر از پایگاه اجتماعی و رسانه ای برخوردار هستند ، امَّا وقتی با افکار و آراء پدر و مسیری که طی کرده مخالفت می‌کنند ، شهرت بیشتری کسب می¬کنند. آنقدر جذاب می شوند که اجنبی‌ها هم برای آنها سرودست می جنبانند! «شهاب الدین حائری شیرازی»، از آن دسته آقازاده‌هاست که بعد از ارتحال پدر زاهد و عارف و انقلابی خود، تازه به حرف آمده و هر از گاهی کلماتی را طرح می‌کند که به زعم خود، اکتشاف جدیدی را بدست آورده چالشی بزرگ را برای مسیر انقلاب درست کرده است! انتخاب موضوعات مورد بررسی حائری بیشتر شبیه ماجرجویی سیاسی با پوسته شبه‌علمی بوده است! او در جدیدترین اظهارات مدعی شده «حکومت اسلامی حکومت عقلایی است»، و «حکومت اسلامی بدون غیر فقیه هم شدنی است»و از کلمات او اینگونه برداشت می شود که دخالت مراجع و علمای اسلام در امور اجتماعی و سیاسی کاملا اشتباه بوده است! چراکه از نگاه این آقازاده ماجراجو، «آنها کارخانه ای را اداره نکرده اند!» و اظهارات عجیب و غریب دیگری که اگر نام نویسنده را از ذیل آن کلمات کنار بگذاریم بیشتر شبیه گفتار عوامانه‌ای است که ناشیانه سعی داشته رنگ و بوی کلمات حوزوی بخود بپاشد! اصل یادداشت او:👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/10166 امَا نقد: ۱- ملکه عدالت ، و سالها ممارست با استنباط دینی، فقیه را به مانند عقل پاک و تمام عیاری تبدیل می¬کند که لحظه به لحظه و آن به آن حال مردمان خویش را می پاید و سعی می کند از دریای بیکران منابع دینی ، مسیرهای مطمئن در جوانب مهم حیات یک ملت را بیابد و با لطافت دینی و اصول شورایی دراختیار مردم قرار دهد، فقیه عادل ، نه یک نمایش دهنده راه صرف بلکه راهبری است که هم خود در میانه دریای مشکلات در کنار مردم است و هم با کنار زدن هوا و هوس ها و منافع شخصی، در کنار مردم ، و با مردم از فراعنه زمان رهایی می یابند و در دریای مشکلات غرق نمی شوند! ۲- ولایت فقیه، با قیاس مرتبط نیست. قیاس باطل است چون مکتب اسلام قائل به مصالح و مفاسد است. قیاس باطل است چون راه حقَّی وجود دارد که می توان از منابع دینی استنباط کرد و مسیر سعادت واقعی نه خیالی را ترسیم کرد! اساس اسلام برای هدایت بشر در تمام جوانب زندگی است.و مسیر سعادت تنها از طریق اسلام ناب ممکن نه تمسَّک به کمنیسم و نظام سرمایه داری! ۳- خوراج با همین استدلال که احکام الهی در بصورت کلی مشخص شده اند، خود را از احکام جزئی و موردی امام معصوم زمان خود بی نیاز دانستند! همیشه لازم است در جامعه دین شناس عادلی باشد تا مردم گرفتار«کج فهمی «ابوموسی اشعری ها» نشوند، از مکر«عمرعاص» ها برهند و بر«معاویه» ها فائق آیند. فهم عمق نقشه¬های دشمنان و شیاطین، کار هر انسانی نیست، عادلی پاک سرشت می خواهد که اسیر نفس نباشد و از شیاطین بدور باشد و فقیهی که با درک کامل از منابع و استنباط دینی ، احکام الهی را بر زمان و مکان تطبیق دهد! ۴- تجربه تاریخی بیش از هزار ساله علمای اسلام به درستی نشان داده است که فقهای ربَّانی دلسوزترین افراد به جامعه و آگاه ترین نسبت به شرایط زمانه بوده اند. آنها بخاطر وظایف اجتماعی خود،همیشه در کنار مردم بوده اند، نه در باندهای قدرت جا گرفته اند و نه خود را تافته جدا بافته از ملت قلمداد کرده¬اند.آنها با دقَّت بسیار سعی کرده اند بنا به«مقتضیات زمان و مکان» احکام اسلام را در اختیار مردم قرار دهند. گاهی حکم جهاد علیه اجانب دادند، گاهی تنباکو را تحریم کردند، گاهی مردم را از خرید کالاهای غیر مسلمین بر حذر داشتند! گاهی تشویق به انتخابات کردند و گاهی چون کوه جلوی ظلم دیکتاتورهایی چون رضاشاه و محمدرضا ایستادند! تاریخ و ثمران خدمت حضور فقهای بزرگ شیعه در تاریخ آنقدر روشن و افتخار آمیز است که تبلیغات سوء دشمنان اسلام دچار خدشه نمی شود. شاید بهتر باشد حائری جوان ، تورُّق تاریخ را بجای ساده دلی در پیش گیرد! کلام آخر: جناب شهاب الدین حائری که روزگاری در قمار سیاست، نام و نشان پدر را به معرض گذاشت و روزگاری دیگر منافع ملت را در قمار حمایت شبه‌فقهی از انگاره‌های خسارت‌بار و تحریف‌آمیز دولت «حسن روحانی» گرو بست، و حالا در آرزوی تئوری‌پردازی، به سراغ قمار بر سر ولایت فقیه رفته است و چه بهتر که او از قمار با اعتقادات اصیل دست بردارد؛ چه اینکه ماجراجویی به هر قیمتی میسور و معقول نیست! @rozaneebefarda
صدمین سالگرد شهادت روحانی مجاهد، میرزاکوچک جنگلی گرامی باد. @rozaneebefarda
سخنرانی عاشورایی پیش از جنگ ماکلوان: ما از سرسلسله مجاهدین اسلام، یعنی حضرت سیدالشهدا(ع) سرمشق می‌گیریم [صفحه ۱ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 زمان: ۱۳ذی‌القعده۱۳۳۳ق ـ ۳۱شهریور۱۲۹۴ مکان: روستای گسکره، از توابع فومن مخاطب: قوای نظامی جنگل پیش از جنگ ماکلوان در مقابله با قوای قزاق موضوع: سخنرانی حماسی میرزا کوچک و تهییج یارانش برای الگوگیری از سرسلسله مجاهدین اسلام یعنی حضرت سیدالشهدا(ع) توضیح: این سخنرانی تاریخی و ماندگار و بسیار مهم که در واقع آن را می توان مانیفست فکری میرزا کوچک جنگلی دانست، مربوط به سال اول نهضت جنگل است و مربوط به مقدمات جنگ ماکلوان است. قوای دشمن برای جنگ با جنگل به این منطقه آمده بودند و شب را در روستای ماکلوان سکنی گزیدند. قوای جنگل وضعیت نیروها و تحرکات دشمن را رصد می کردند، و برای ان که در ماسوله جنگ نشود و مردم ان منطقه، متحمل خسارت نشوند، تصمیم گرفتند به سمت ماکلوان بروند و در همانجا بجنگند. قوای جنگل در روستای «گسکره» مستقر شدند که در مجاورت ماکلوان بود و نسبت به آن اشراف داشت و برای عملیات آماده شدند و سنگربندی کردند. میرزا کوچک در چنین شرایطی چند ساعت پیش از شروع عملیات، در روستای گسکره یارانش را جمع کرد و برای آنها سخنرانی نمود. قوای جنگل تا پیش از این، چند جنگ با نیروهای مختلف داشتند ولی این نخستین جنگی است که به طور مستقیم با قوای متجاوز خارجی و ارتش روسیه تزاری جنگیدند. همان طور که میرزا کوچک هم گفته تعداد نیروهای جنگلی در این جنگ ۶۰ نفر به فرماندهی میرزا کوچک بود و به تعداد یاران امام حسین(ع) در واقعه کربلا نمی رسید و در طرف مقابل، ۳۰۰ نفر قزاق روس و ۵۰ نفر قزاق ایرانی در این عملیات شرکت داشتند. میرزا کوچک تعداد نیروها و سلاحهای خودشان و وضعیت نیروها و سلاحهای ارتش قزاق را مقایسه کرده و سپس مقایسه جالبی بین وضعیت لشکریان سیدالشهدا(ع) و لشکر یزید و دولت اموی کرده و می گوید که هر چند لشکر امام حسین(ع) به ظاهر شکست خورد، ولی تا ابد به الگوی قیام کنندگان و آزادگان جهان علیه ظلم و فساد تبدیل شد.میرزا کوچک می گوید ما از سرسلسله مجاهدین اسلام یعنی حضرت سیدالشهدا(ع) سرمشق می گیریم و مسیر ما همان خط سرخ شهادت است و در این راه اگر کشته شویم یا پیروز شویم، پیروزیم و شکست برای ما معنا ندارد. در همین سخنرانی، حرکتی شبیه سخنان حضرت سیدالشهدا(ع) در شب شهادت تکرار شد و میرزاکوچک به یارانش می گوید که هر کس آماده این نبرد است، دو قدم به جلو بیاید و هر کس نمی تواند سر جایش بماند. در حین این سخنرانی، یاران میرزا اشک هایشان سرازیر شد و سپس همگی دو قدم به جلو امدند و امادگی خودشان را اعلام کردند. میرزا کوچک صورت همه انها را بوسید و گیله مردان با یکدیگر وداع کرده و اماده برای عملیات و شهادت شدند. متن کامل سخنرانی ماندگار میرزا کوچک را در زیر می خوانیم: 🔲«برادران عزیزم! مشاهده وضعیت اسفناک کشور ایران در اثر دخالت بیگانگان، تمام شئون ملی و دولتی و فشار روزافزون همسایگان شمالی و جنوبی اجازه میدهد که عموم افراد غیرتمند ایرانی با هم متحد شده و به این زندگی ننگین خاتمه دهند. سالها و قرنها است که اروپای متعدی، اروپای حریص چنگال ظالمانه خود را به اجساد نحیف هر ملت ضعیف فرو برده و آنها را برده و بنده خویش کرده است. همین هر روز به رنگی متظاهر و هر وقت به شکلی دامنه تعدیات خود را توسعه داده و تیشه به ریشه عالم بشریت میزند گاهی با حربه دین جنگ صلیبی را ایجاد و رشته اتحاد عالم اسلامیت را پاره میکند زمانی بنام حفظ منافع، نزاع در میان مردم افکنده و با کمند ترویر آنها را صیدولوق رقیت به گردن آنان میاندازد. ایران که یک روز مهد تمدن و آرامگاه دلیران بود در اثر سیاست این دژخیمان حریص، مرکر مشتی اشخاص بدون اراده و پایبند به موهومات و خرافات گردید، رجال کشور، امرای لشکر، پیشوایان ملت تابع اراده اجانب هستند. وزراء و نمایندگان ملت از اشخاصی که به مزدوری بیگانگان افتخار داشته و بارها امتحان داده اند، انتخاب میشوند. همای سعادت از این کشور پرواز کرده و جای خود را به بوم هایی چند که در این ویرانه آشیانه نهاده اند برگذار نموده است. کاپیتولاسیون تبعه هر دولت ضعیف خارجی مانند یونان، بلغار و عثمانی و غیره را بر ما حکومت داده مالکین و اعیان و ثروتمندان این مملکت در برابر کوچکترین مامور خارجه واکنشهای بیگانه به خاک میافتند. فساد اخلاق پستی و سفالت بقدری زیاد شده که هر کس چند جریب ملک دارد برای مکیدن خون زارع و برزگر و مردم ضعیف و بیچاره دیگر بستگی به یکی از اتباع خارجه پیدا نموده، چوب و فلک راه انداخته و اصطبل خود را پناهگاه جنایتکاران قرار داده است. آیا این نحو زندگانی قابل تحمل [و] در خور مردمی است که نام خود را آدم گذاشته اند؟ https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سخنرانی عاشورایی میرزا کوچک پیش از جنگ ماکلوان: ما از سرسلسله مجاهدین اسلام، یعنی حضرت سیدالشهدا(ع) سرمشق می‌گیریم [صفحه ۲ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 برادران عزیزم در اولین دفعه که با هم ملاقات و درد دلها نمودیم به شما تذکر دادم امروز که آتش قهر الهی در اروپا مشتعل و این درندگان به جان هم افتاده اند، وقت آن است که ملل ضعیف گرد هم آیند و آستین خود را از چنگال این ستمکاران رها نمایند. متاسفانه دیده شد به این تقاضا چگونه پاسخ داده اند. برای پیشرفت همین نیّتی که ما در اطراف آن جمع شده ایم، چقدر ندا در داده و فریاد کردیم جز این عده قلیل ندای ما را اجابت نکردند. به عکس برای خفه کردن ما، برای آن که ما را بَرده خود قرار دهند، برادران ایرانی ما را به مبارزه و جنگ با ما تحریک و ما را وادار به برادرکشی کردند. برادران عزیز تا کنون هر جنگی که کرده ایم با برادران نااهل و خواب آلود ایرانی بود. فردا اولین دفعه ای است که با دشمنان دین و کشور روبرو شده به جنگ و ستیز خواهیم پرداخت. این دشمن [یعنی روسیه تزاری] یکی از قویترین دشمنان بشریت مخصوصا دشمن ایران و اسلام است که از سطوت و قدرت او پشت دنیا متزلزل و به قدری جسور و متهور است که برخی او را به حیوان درنده تشبیه کرده و فعلا تقریبا به دویست میلیون نفوس سلطنت میکند و قسمت بزرگی از خاک ایران را در اثر عدم لیاقت و کفایت زمامداران نالایق به تصرف در آورده و میل ندارد در جوار دولت و ملتی قرار گیرد که دارای آزادی فکر و استقلال و حیثیت اجتماعی باشند، از این رو برای محو و اضمحلال ما یک مشت مردم پابرهنه که جز استقلال و آزادی مملکت نظری نداریم، با زمامداران خائن این کشور که علیه آنها مسلح شده ایم، همدست شده و اکنون برای فنای ما به اینجا آمده اند. خود مشاهده می کنید حتی در این گوشه جنگل، میل ندارند ما نفس بکشیم. برادران! اگر علاقمند به این زندگانی ننگین و به این حیات تلخ میباشید و میل دارید سرپرست زن و بچه خود بشوید و آنها را برای خدمت و غلامی بیگانگان آماده نمائید، بروید. شب است و تاریک کسی شما را نخواهد دید، همه بروید و به زندگانی پست خود، ادامه دهید و این میدان را برای من بگذارید. من به فتح و فیروزی فردای خود ابدأ مایوس نیستم. خداوند متعال به وسیله محمد (ص) به ما خبر داد که به ساعده قلیل به جمعیت کثیر غلبه کرده اند. ما از سرسلسله مجاهدین اسلام، یعنی حضرت سیدالشهدا (ع) سرمشق میگیریم، چه اقتدار یزید و دولت اموی کمتر از دولت تزاری؛ و جمعیت آن سَرور نیز بیشتر از این جمعیت نبود، گرچه در ظاهر حضرت امام حسین مغلوب شد، ولی نام نامی و اسم گرامی آن بزرگوار، قلوب آزادیخواهان را همیشه به نور خود، منور داشته است. ما خواهیم مُرد، و اگر شربت شهادت بنوشیم، چه بهتر که زندگانی ابدی و سعادت سرمدی را حائز شده ایم، و اگر موفق شویم دشمن را شکست بدهیم، زهی افتخار، زیرا در عین فاتحیت به همه نشان میدهیم در مقابل یک جمعیت که به حق برای آزادی و استقلال مملکت خویشتن قیام کرده باشند، هیچ زورمندی قادر نیست. شما باید بدانید این لباس مجاهدت را که ما به تن کرده ایم، کفن ما است و قبر ما در شکم جانوران و درندگان است. ما برای القاب و جاه و مال، مسلح نشده ایم، ما زوال ملت و اضمحلال مملکت را طالب نیستیم، ما برای قطع ایادی اجانب و مزدوران آنها که سالها است خون ما را مکیده و ما را به این روز سیاه نشانیده اند و احساسات وطن پرستی را در ما کشته و میخواهند ما را غلام خود نمایند، جمع شده و اسلحه به دست گرفته ایم. حال هر کس میل دارد با این نیتی که عرض کردم، موافقت کند دو قدم جلو و هر کس نمیخواهد افتخار این موافقت را دریابد، در جای خود مانده و تکلیف ما را روشن سازد. منبع: تاریخ انقلاب جنگل به روایت شاهدان عینی، محمدعلی گیلک، گیلکان، رشت، اول، ۱۳۷۱، ص۳۰ـ۳۴٫ 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
▪️انّا لله و انّا الیه راجعون عالم ربانی و حکیم متالّه آیت الله سید رضی شیرازی از علمای بزرگ تهران دار فانی را وداع گفت. از اساتید ایشان در حکمت و عرفان می‌توان به آیات عظام شیخ محمد تقی آملی، میرزا محمّد مهدی الهی قمشه ای، میرزا ابوالحسن شعرانی، سیّد ابوالحسن رفیعی قزوینی، میرزا احمد آشتیانی، شیخ حسین فاضل تونی، و آقا محمد علی حکیم شیرازی اشاره کرد. ایشان از مریدان امام خمینی و از همراهان و مبلغان انقلاب اسلامی بود که در تیر ماه ۱۳۵۸ با چهار گلوله مورد سوءقصد گروه تروریستی فرقان قرار گرفته بود؛ امام خمینی نیز به این مناسبت پیامی در محکومیت ترور ایشان صادر کردند. گفتنی است که طی سالیان گذشته تعداد زیادی از پیروان ادیان مختلف و با ملیت‌های متفاوت با بهره‌گیری از استدلالات کلامی و فلسفی توسط آن مرحوم به دین مبین اسلام و مذهب حقع جعفری روی آورده‌اند. حمد و صلواتی به روح ایشان هدیه کنیم @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای مسلمان شدن داماد فرانسوی دکتر قریب به دست آقا 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پیام آیت‌الله جنتی به مناسبت نخستین سالگرد ارتحال ، مرحوم (ره) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔘متن پیام آیت الله جنتی به شرح زیر است: بسمه تعالی قال علی«علیه السلام»: «...و العُلَماءُ باقونَ ما بَقِيَ الدَّهرُ، أعيانُهُم مَفقودَةٌ و أمثالُهُم فِي القُلوبِ مَوجودَةٌ»(نهج البلاغه، حکمت 147). قریب یکسال از ارتحال عالم مجاهد و پارسا آیت الله آقای حاج شیخ محمد یزدی«رضوان‌الله‌علیه» رئیس پیشین مجلس خبرگان رهبری که بحق عنصری ارزشمند در نظام اسلامی بود، می گذرد. ضمن پاسداشت خدمات ارزنده و مقام شامخ علمی، سیاسی و معنوی آن فقید سعید، یاد  و خاطره ایشان را گرامی  می داریم. آن عالم بصیر و روحانی غیور از ابتدای نهضت اسلامی تا تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی با اخلاص کامل  در موضع یک عالم بیدار و یک سیاستمدار روشن‌بین ظاهر شد و در مسئولیت‌های سنگین همچون عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، ریاست قوه‌ قضائیه، عضویت در شورای نگهبان، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در کنار فعالیت­های علمی و فقهی، شخصیتی اثرگذار از این عالم جلیل القدر پدید آورده بود. بی‌شک فقدان این روحانی مبارز و انقلابی و یار دیرین امام راحل«قدس سره» و رهبر معظم انقلاب «ادام الله ظله العالی»، برای مجامع علمی، سیاسی و مذهبی و برای مردم و نظام اسلامی یک خسران محسوب می شود. در نخستین سالگرد ارتحال ایشان، مغفرت الهی و حشر با اولیاء و صالحان را برای آن مرحوم مسئلت می نماییم.                 احمد جنتی           رئیس مجلس خبرگان رهبری @rozaneebefarda
مستند تاریخی «بی پایان» این مستند به نهضت جنگل و قیام میرزا کوچک جنگلی می پردازد 🔹 برنامه پخش در شبکه های مختلف سیما 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
💠 مقام معظم رهبری: یاد میرزاکوچک‌خان می‌افتادیم، نیرو میگرفتیم! 👈 شخصیّت و قیامِ میرزا کوچک‌خان جنگلی از دیدگاه رهبر معظّم انقلاب - بخش اوّل 🔹 قضیّه‌ی مرحوم میرزا كوچك جنگلی یك قضیّه‌ی ویژه است؛ اگرچه كه در آن دوره‌ی خاص - یعنی در دوره‌ی فاصله‌ی بین مشروطیّت و سرِ كار آمدن رضاخان - حوادث گوناگونی در كشور به‌وجود آمده و هم‌زمان با نهضت جنگل، چند كار بزرگ دیگر هم در گوشه و كنار كشور اتّفاق افتاده، امّا آن صبغه‌ی مردمی و نجابتی كه در كار مرحوم میرزا كوچك خان جنگلی هست، در هیچ كدام از این دو سه كار دیگری كه هم‌زمان در آن دوره اتّفاق افتاد در سرتاسر ایران، نظیر ندارد. 🔺 منشأ حركت میرزا كوچك خان یك منشأ صددرصد دینی و اعتقادی است. رفتار او هم یك رفتار دینی و اعتقادی است. (۱۳۹۱/۰۸/۲۹) 🔹 این مرد تنها، این مرد باایمان و باصفا، اگرچه در وسط جنگل‌های گیلان در مظلومیت مُرد، اما شخصیت خودش را در تاریخ ایران تثبیت کرد؛ مُرد، اما یک مشعل شد. 🔺 ما در دوران مبارزه خودمان، هر وقت نام را به یاد می‌آوردیم و شرح حال او را میخواندیم، نیرو میگرفتیم. او از همت و اراده و شخصیت و هویّت خود خرج کرد، برای این‌که به یک نسل هویّت و شخصیت و نیرو و اراده ببخشد. این بسیار ارزش دارد. 🔸 امثال او تعدادی بودند که در غربت مبارزه کردند، در غربت هم مُردند؛ اما میبینید که امروز غریب نیستند. جریان تاریخ، جریان عجیبی است. نگذاشت و نخواهد گذاشت شیخ فضل‌الله‌ها و میرزاکوچک‌خان‌ها و خیابانی‌ها و امثال اینها، همچنان که غریب مُردند، غریب بمانند. (۱۳۸۰/۰۲/۱۲) @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
💢 یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی را در رشت به‌وجود آورد! 👈 مروری بر شخصیّت و قیامِ میرزاکوچک‌خان جنگلی از دیدگاه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) - بخش دوّم 🔹 ، مرد تنهایی بود که به دو قدرت بزرگ آن روز دنیا - یعنی روس‌ها و انگلیسی‌ها - یک «نه»ی بزرگ گفت. نه با روس‌ها ساخت، نه با انگلیسی‌ها. 🔻 اما در کنار او کسانی بودند که میخواستند با دستگاه حکومتِ آن روز - بعد هم با رضاخان که تازه میخواست سرِ کار بیاید - مبارزه کنند، اما به روسها پناه می‌بردند؛ به باکو رفتند و بند و بستهایشان را جمع کردند و به ایران برگشتند و سرسپرده آنها شدند. 🔸 اما میرزاکوچک‌خان قبول نکرد و حاضر نشد سازش کند؛ او، هم با انگلیسیها جنگید، هم با قزّاقهای روس جنگید، هم با لشکر رضاخانی - و قبل از رضاخان، آن کسانی که بودند - مبارزه کرد. (۱۳۸۰/۰۲/۱۲) 🔹 یک واحد مینیاتوری را ایشان از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی را در رشت و در همان محدوده‌ی خاصّ خودش -گیلان- به‌وجود آورده. 🔸 حركت [قیام جنگل]، یك حركت صددرصد اسلامی و ایرانی است. این مرد، هم به‌خاطر پایبندی‌اش به اسلامْ جذب تفكّر ماركسیستی نشد و رد كرد به‌طور صریح و قاطع آن نظریّه را و مخالفت كرد، هم با اجنبی مخالف بود؛ یعنی چون سیاستی بود كه از طرف اجانب بود، با اینكه اینها مقابله‌شان با دستگاه‌های حاكم مثل انگلیس و روس‌های قزّاق و مانند اینها بود، امّا درعین‌حال به آن طرف هم جذب نشد؛ استقلال را حفظ كرد. یك نمونه‌ی خیلی برجسته‌ای است میرزا كوچك خان. (۱۳۹۱/۰۸/۲۹) @qom_khamenei_ir @rozaneebefarda
💥شعری در ستایش رهبر شیر بیشه‌های ماسوله اثر جناب حجت‌الاسلام دکتر عباس ایزدپناه 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| کارنامه سیاسی در نگاه آیت‌الله العظمی 🔹 الان داریم می‌بینیم فساد از لا دینی است! فساد دنیا از لا دینی است!! 🔹 چه بکنیم؟ به چه کسی بفهمانیم این مطلب را؟ بی‌دنیایی می‌خواهی، بی‌دین را بخواه. پایدار نخواهد بود!! 🔹 [میرزا کوچک خان] به یک انگلیسی که آمده بود فریب بدهد او را و حکومت را به دست آنها بدهد و بچاپد ایران را، گفت: حکومتی که شالوده‌اش را شما بریزید پایدار نخواهد بود! 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
🎥ببینید|| مراسمات مردمی بزرگداشت صدمین سالگرد روحانی مجاهد، حجت‌الاسلام شهید @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 وقتی که صد سال قبل از این، خون پاک میرزا در دل جنگل‌های سرد و برف‌اندود گیلان بر زمین می‌ریخت... وقتی که اشقیا سر او را مظلومانه از تن جدا می‌کردند و به قصد جایزه می‌بردند...‌ وقتی که دست تهمت و اهانت بر صفحه سپید کارنامه او گرد سیاهی می‌پاشید... وقتی که بغض فروخفته مردمان آزادی‌خواه از گوشه و کنار ایران در داغ او، در گلو می‌نشست... چه کسی گمان می‌کرد صد سال بعد از آن، مردمان قدرشناس ایران، نام و مرام او را اینچنین بزرگ بدارند...‌ چه کسی فکر می‌کرد زمستان سرد حکمرانی طواغیت و عناصر مستبد و وابسته پایان یابد و بهار استقلال و آزادی و حکمرانی دینی از راه برسد... چه کسی فکر می‌کرد رضاخان بی‌سواد سوادکوهی که روزگاری از اصطبل انگلیس برآمد و بعد از سرکوب جوانمردانی چون میرزاکوچک جنگلی، بر تخت سلطنت ایران نشست، منفورترین پادشاه ایران باشد... چه کسی فکرش را می‌کرد صد سال بعد از شهادت میرزا، آرزوها و آرمان‌های بلند او به دست مردم قدرشناس ایران تحقق یافته باشد... 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
📷عکس مرامنامه کمیته اتحاد اسلام (نهضت اسلامی جنگل) بازخوانی اهداف نهضت جنگل در چشم‌انداز مرامنامه اتحاد اسلام 🔹امروزه اساسنامه‌ها و مرامنامه‌هایی که گروه‌های سیاسی تدوین می‌کنند بیانگر آرمان‌ها و اهدافشان است. در گذشته مرامنامه‌نویسی یکی از فعالیت‌های رایج بود. مرامنامه مبین اهداف هر گروه و مرزبندی‌هایش با جریان‌های سیاسی ـ اجتماعی دیگر بوده است. بنابراین یکی از راه‌های شناخت بازخوانی آرمان‌ها و اهداف این نهضت از زبان مرامنامه است. در ابتدای این سند بعد از مقدمه به مهم‌ترین آرمان‌های جنبش جنگل به شرح زیر اشاره شده است: ۱. حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و رفع تجاوزات اجانب ۲. تحکیم مبانی حکومت ملی ۳. محافظت از اصول و قوانین مقدس اسلام 🔸هیچ کدام از بندهای این مرامنامه با تعارض ندارد بلکه به اجرای قوانین مقدس اسلام تصریح شده است. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db