eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
نظریه‌پراکنی در تردید و ابهام! نقدی بر شبهه‌افکنی‌های اخیر پیرامون [ص ۱ از ۵] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹اخیرا مطالبی از آقای شهاب‌الدین حائری در فضای مجازی دست به دست می‌شود که گرچه حاوی شبهاتی سست و بی‌مبناست اما گاه در منظر برخی به عنوان نظریه‌های علمی تلقی می‌شود! از آن جمله، یادداشت اخیر نامبرده پیرامون ولایت فقیه و حکومت دینی است. اصل یادداشت او را اینجا بخوانید:👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/10166 🔹آقای شهاب‌الدین حائری که فاقد سابقه علمی روشن در محافل علمی و همچنین فاقد آثار علمی مشخص در باب ولایت فقیه است، در یادداشت اخیر خود مدعی شده است: «حکومت اسلامی بدون ولایت فقیه شدنی است.» او تلاش کرده آنچه را دو دلیل اصلی ولایت فقیه می‌خواند، نقد کند. 🔹در یادداشت پیش‌رو تنها به ۱۰ اشکال، از اشکالات فراوان وارده بر متن حائری، اشاره شده است. 🔻پاسخ‌های علمی به شبهات پیرامون ولایت فقیه، با سند و ارجاع به متون فقهی، هم مایه علمی جناب حائری را نمایان خواهد ساخت و هم به فهم بهتر مساله ولایت فقیه کمک خواهد کرد. ▫️آیا بدون علم به قوانین اسلامی و شرط عدالت و بدون ضمانت قانونی در حرف‌شنوی از دین‌شناس جامع‌الشرایط، حکومت به سمت اجرای قوانین دینی حرکت خواهد کرد؟ ✅ نقد و بررسی: 🔹 1- در کتب فقهی اطلاعات فقیه در خصوص اهم و مهم، به عنوان دلیل ولایت فقیه مطرح نشده است. 🔸 حائری نوشته است: «قائلین به ولایت فقیه به معنای ضرورت حکومت فقیه بر جامعه، از مهمترین دلائل ولایت فقیه، را اطلاعات فقیه در خصوص اهم ومهم در مقام تزاحم بین احکام دانسته اند. عموم افعال بشر دارای تکلیفی از جانب شارع هستند در تزاحم بین این تکالیف، فقیه، میتواند تکلیف اهم را تشخیص دهد» 🔹 نقد: در کتب فقهی هیچ‌گاه چنین استدلالی برای ولایت فقیه ذکر نشده است! بلکه همانند سایر مسائل فقهی از ادله اربعه بهره‌گرفته شده است. تمسک به روایات معصومین، برجسته‌ترین دلیل است و دلیل عقلی و احیانا اجماع و برخی آیات قرآن، دلایل دیگری است که در کتب فقهی آمده است. 🔹 2- امام خمینی(ره) برای اثبات ولایت فقیه، تمسک به تشخیص اهم و مهم توسط فقیه نکرده‌اند. 🔸 حائری نوشته است: «آیت الله خمینی از این دلیل به عنوان دلیل عقلی و مهمترین دلیل بر تقدم فقیه بر دیگران در امر حکومت یاد کرده است» امام خمینی(ره) چه در کتاب بیع به زبان عربی و چه در مجموعه سخنرانی‌ها راجع به ولایت فقیه در سال 48، قاعده اهم و مهم را به عنوان دلیل ولایت فقیه ذکر نکرده‌اند، بلکه در هر دو، دلیل ولایت فقیه را چنین بیان فرموده‌اند: «توجه اجمالی به احکام اسلام، اعمّ از امور عبادی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، جزایی و قضایی و... نشان می‌دهد اسلام منحصر در امور عبادی و اخلاقی نیست، این احکام نسخ نشده و خود بقاء این احکام نشان می‌دهد وجود حكومتي كه اجراي اين احكام را تضمين كند ضروري است. اين مساله عقلا واضح است و روايات نيز بر آن دلالت دارد. در ادامه، شرط حاكم را علم (به قوانين اسلامي) و عدالت مي‌دانند چون اولا عقلًا ممكن نيست جاهل و ظالم و فاسق عهده‌دار اجراي احكام اسلام شوند و ثانيا روايات بر دو شرط علم و عدالت دلالت دارند. خطبه 131 نهج البلاغه: «شما‏‎ ‎‏مردم خوب می دانید که شایسته نیست کسی که بر نوامیس و خونها و درآمدها و احکام و قوانین و‏‎ ‎‏پیشوایی مسلمانان ولایت و حکومت پیدا می کند بخیل باشد تا بر اموال مسلمانان حرص ورزد.‏ ‏‏«و لاَ الْجاهِلُ فَیُضِلَّهُم بِجَهلِهِ.»‏ ‏‏و باید که جاهل (و ناآگاه از قوانین) نباشد تا از روی نادانی مردم را به گمراهی بکشاند.‏‏ ‏‏و باید که جفاکار و خشن نباشد تا به علت جفای او مردم با او قطع رابطه و مراوده کنند. و‏‎ ‎‏نیز باید که از دولتها نترسد تا با یکی دوستی و با دیگری دشمنی کند.‏‏‏ و باید که در کار قضاوت رشوه خوار نباشد تا حقوق افراد را پایمال کند و نگذارد حق به‏‎ ‎‏حقدار برسد. و نباید که سنت و قانون را تعطیل کند تا امت به گمراهی و نابودی نرود.‏» مطالب این روایت حول دو موضوع دور می زند: یکی «علم»، و‏‎ ‎‏دیگری «عدالت». و این دو را خصلت ضروری «والی» قرار داده است. در عبارت‏‎ ‎‏ولاالجاهل فیضلّهم بجهله روی خصلت «علم» تکیه می کند. و در سایر عبارات روی‏‎ ‎‏«عدالت»، به معنای واقعی، تأکید می نماید.» (ر.ک: امام خميني، كتاب البيع، ج2، ص617 تا 624 ، همچنين: ولایت فقیه، ص56) امام خمینی(ره) در مباحث ولایت فقيه خود به سبک رایج در کتب فقهی، ادله روايي ولايت فقيه را مطرح و بررسي كرده‌اند و به هيچ وجه اسمي از توانايي فقيه بر تشخيص اهمّ، به عنوان دليل اصلي به ميان نمي‌آورند. در ادامه بخشی از بیانات امام خواهد آمد. 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
نظریه‌پراکنی در تردید و ابهام! نقدی بر شبهه‌افکنی‌های اخیر پیرامون [ص ۲ از ۵] 🔹امام خمینی(ره) در خلال درس‌های ولایت فقیه خود چنین می‌فرماید: «روایت حضرت رضا(ع): «‏‏لو لم یجعل لهم اِماماً قیّماً حافظاً مستودعاً، لدرست‏‎ ‎‏الملّة‏‏...» به طور قضیۀ کلی می‌فرماید: برای مردم امامِ قیّمِ حافظِ امین لازم است. و در..‏‎ ‎‎‏روایت [دیگر] می فرماید: فقها، أمنای رُسل هستند. از این صغرا و کبرا‏ برمی‌آید که فقها باید رئیس‏‎ ‎‏ملّت باشند تا نگذارند اسلام مندرس شود و احکام آن تعطیل شود. چون فقهای عادل در‏‎ ‎‏کشورهای مسلمان‌نشین حکومت نداشته و ولایتشان برقرار نشده، اسلام مندرس گشته و‏‎ ‎‏احکام آن تعطیل شده است. فرمایش حضرت رضا(ع) به تحقق پیوسته است. تجربه،‏‎ ‎‏صحت آن را بر همه ثابت کرده است.‏»(ولایت فقیه، ص73) 🔹3- تعریف حائری از دلیل حسبه صحیح نیست. 🔸حائری نوشته است: «اموری که در زمان حضور امام معصوم، ایشان متکفّل آنند از قبیل سرپرستی یتیمی که ولیّ و سرپرستی ندارد را امور حِسبه نامند» 🔹نقد: این تعریف، صحیح نیست. تعریفی که در کتب فقها آمده چنین است: «هركار نيك كه مي‌دانيم شارع مقدس، تحقق آن را مي‌خواهد و راضی به اهمال و بر زمین ماندن آن نیست و متصدي ويژه برای آن تعیین نکرده است» نگاه کنید به: خوئی، فقه الشيعة - الاجتهاد و التقليد؛ ص: 260 کاشف الغطاء، النور الساطع فی الفقه النافع، ج1، ص540 روشن است با این تعریف، طبق تصریح فقها، همه واجبات کفایی داخل این تعریف است، لذا در ابواب مختلفی از فقه، دلیل حسبه مطرح شده است. یک جستجوی ساده در کتب فقهی در نرم افزار جامع فقه نور، این موضوع را نشان می‌دهد. برای امور حسبیه مثال به امر به معروف، دفاع از مسلمین و... زده شده است. گاه تعریف آن از این هم وسیع‌تر بیان شده که مجال ذکر آن نیست. لذا کسی نگفته همه امور حسبیه به عهده معصوم است و برای انجامش نیاز به اذن ایشان است. یعنی امور حسبیه‌ای وجود دارد که به شکل کفایی بر عهده همگان است و اذن گرفتن از معصوم شرط آن نیست همانند امر به معروف و... 🔸 حائری می‌گوید حسبه اموری است که در زمان حضور معصوم، امام متکفل آن است و قائلان به ولایت فقیه میگویند فقیه قدر متیقن در زمان غیبت است. 🔹 اگر منظور از آنچه معصوم متکفل آن است، اختیارات امام معصوم است: این‌گونه نیست که کسی بگوید با توجه به دلیل حسبه، ولایت فقیه ثابت بوده و در نتیجه فقیه همه اختیارات معصوم را دارد! زیرا امام دارای اختیارات و متکفل اموری است که فقیه از آن بی‌بهره است و موارد آن در کتب فقهی مذکور است، مثلا اگر گفته شود طلاق زوجه افراد (مطابق مصلحت و لو این‌که این کار مرتبط به مسائل اجتماعی نباشد) از اختیارات معصوم است، فقیه چنین اختیاری ندارد. (كتاب البيع (للإمام الخميني)؛ ج‌2، ص 654) خوب است حائری، منبعی برای تعریف خود ارائه کند. ظاهرا او در این یادداشت، تصور دقیقی از امور حسبیه نداشته است. این بی‌معناست که از اصطلاحات فقهی استفاده شود، ولی به شکل دلبخواه معنا شود. تعریف و فهم دقیق امور حسبیه در چگونگی استفاده از آن تاثیر دارد، بحث از این که رابطه دلیل حسبه با ادله ولایت فقیه چیست و چرا باید به قدر متیقن بسنده کرد، جهاتی است که در این یادداشت در صدد بیانش نیستیم. 🔹4- تمسک به دلیل حسبه، مخصوص فقیهانی نیست که روایات ولایت فقیه را نپذیرفته‌اند. 🔸حائری نوشته است: «اخیرا اغلب فقهاء قائل به ولایت فقیه نظیر ایات مکارم شیرازی و مرحوم جواد تبریزی و... با توجه به نپذیرفتن ادله عقلی ونقلی آیت الله خمینی بر ولایت فقیه به این دلیل برای وجوب تعیین فقیه برای حکومت بر مردم تمسک جسته‌اند» 🔹 مستفاد از این جمله آن است که بعد از نپذیرفتن ادله ولایت فقیه که توسط امام مطرح شده‌اند، تمسک به ادله حسبیه به میان آمده است، در حالی که: اولا قائلان به ولایت فقیه نیز به دلیل حسبه، تمسک کرده‌اند! لذا امام خمینی(ره) نیز با صرف نظر از ادله ولایت فقیه، از طریق دلیل حسبه اختیارات حکومتی را برای فقها ثابت دانسته‌اند: فمع الغضّ عن أدلّة الولاية... (كتاب البيع (للإمام الخميني)؛ ج‌2، ص 665) ثانیا تمسک به دلیل حسبه در مسئله ولایت فقیه، بعد از نقد ادله ارائه شده توسط امام خمینی نبوده است، بلکه پیش از مراجع متاخر از امام خمینی، توسط فقیهان هم دوره امام، همچون آیت الله خوئی و... نیز بیان شده و همچنین توسط برخی فقها حتی پیش از طرح بحث ولایت فقیه توسط امام خمینی، نیز صورت گرفته است. ظاهرا جناب حائری به این مساله نیز توجه نداشته و عبارتی غیر دقیق و پرمناقشه بیان کرده است. البته لازم است جناب حائری منظور از تعبیر «اخیرا و اغلب» را هم توضیح داده و دلیل بیاورد. 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
نظریه‌پراکنی در تردید و ابهام! نقدی بر شبهه‌افکنی‌های اخیر پیرامون [ص ۳ از ۵] 🔹5- آیت الله مکارم شیرازی منکر ادله ولایت فقیه نیستند. حائری در عبارتی که در فراز پیشین نقل شد به آیت الله مکارم نسبت داده است که ایشان ادله امام خمینی بر ولایت فقیه را نپذیرفته و از باب حسبه قائل به ولایت شده‌اند. این نسبت به آیت الله مکارم، خلاف واقع آشکار است. ایشان دلیل عقلی (تایید شده با سیره نبوی و برخی ائمه ع) و دلالت برخی روایات را پذیرفته‌اند. نگاه کنید به: (أنوار الفقاهة - كتاب البيع (لمكارم)؛ ص471) 🔹 6- حکومت اسلامی بدون وجود ضمانت قانونی بر لزوم تبعیت از نظر دین شناس عالم و عادل ممکن نیست. چگونه حکومت فردی که دین شناس نیست و ضمانت قانونی برای پایبند بودنش به اجرای قوانین اسلامی وجود ندارد، اسلامی دانسته شود؟ وقتی چنین فردی اطلاع از قوانین اسلامی ندارد، خصوصا امور جدیدی که رخ می‌دهد، آیا ممکن است آن‌ها را به اجرا بگذارد؟! مثل این‌که شخص ناآگاه به قانون، عهده‌دار قضاوت و اجرای قانون شود. اگر گفته شود چه اشکالی دارد فردی غیر دین شناس بر مسلمانان حکومت کند؟ او میتواند با مشورت با دین شناسان به اسلام عمل کند. باید پرسید آیا ضمانت قانونی بر پذیرفتنِ رأی و مشورت فقیه وجود دارد؟ اگر وجود ندارد، همچون گذشته، احکام اجتماعی اسلام در حدّ نصیحت باقی خواهد ماند و وجهی برای اسلامی خواندن این حکومت وجود ندارد. و اگر ضمانت قانونی برای تبعیت از نظر دین شناس و اجرایی شدن احکام اسلام وجود دارد، در واقع همان فرد دین‌شناس حاکم است. 🔹امام خمینی (ره) می‌فرماید: «سلاطین اگر تابع اسلام باشند، باید به تبعیت فقها در آیند و قوانین و احکام را از فقها بپرسند و اجرا کنند. در این صورت حکام حقیقى همان فقها هستند؛ پس بایستى حاکمیت رسماً به فقها تعلق بگیرد؛ نه به کسانى که به علت جهل به قانون مجبورند از فقها تبعیت کنند.‏ ‏ البته لازم نیست که صاحب منصبان و مرزبانان و کارمندان ادارى، همه قوانین اسلام را بدانند و فقیه باشند؛ بلکه کافى است قوانین مربوط به شغل و وظیفه خویش را بدانند. چنانکه در زمان پیغمبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) اینطور بوده است. مصدر امور باید داراى این دو امتیاز [علم به قوانین دینی و عدالت] باشد؛ لکن معاونین و صاحب منصبان و مأمورانى که به شهرستانها فرستاده مى شوند باید قوانین مربوط به کار خود را دانسته و در موارد دیگر از مصدر امر بپرسند.‏» (ولایت فقیه، ص49) 🔹7- جايگاه قاعده اهمّ و مهمّ و عناوین ثانویه در حکومت اسلامی قاعده اهم و مهم در اجرای احکام اسلام در حکومت اسلامی جایگاه مهمی دارد، ولی این مساله مربوط به اثبات ولایت فقیه نیست. به بیان آیت الله مکارم، بسیاری از عناوین ثانویه قابل ارجاع به این قاعده است. مثلا قاعده اضطرار، ضرر و ضرار و تقیه و.. به قاعده اهم و مهم و تزاحم میان ملاکات، برمی‌گردد. این قاعده در مسائل اجتماعی نیز وجود دارد و زمامداران جامعه باید با مشورت با اهل خبره و کارشناسان امین، در این‌باره تصمیم بگیرند. 🔹آیت الله مکارم شیرازی: «نقش این قسم از عناوین ثانویه چیزی جز حلّ معضلات ناشی از بحران‌های اجتماعی و اقتصادی نیست و نباید در همه حالات به آن‌ها تمسّک کرد... ضروری است بر این نکته تاکید شود که معرفت مصالح و مفاسد و اهمّ از غیر اهمّ باید به حسب مذاق و لسان ادله باشد که آن را از مشاهده اهتمام بیشتر شارع مقدس به برخی امور نسبت به امور دیگر می‌توان دریافت، نه به حسب سلیقه و مذاق ما و استحساناتی که به ذهنمان می‌آید. حاصل آن‌که معرفت مصادیق این قاعده صرفا به عهده فقیهی است که به زبان شریعت عالم است نه اینکه تشخیص مصادیق به استحسانات و عقول ضعیف سپرده شده باشد.» براي اطلاع بیشتر نسبت به قاعده اهمّ و مهمّ و جایگاه عناوین ثانویه، به منبع ذیل مراجعه كنيد. (بحوث فقهية هامة؛ آيت الله مكارم، ص 505 به بعد) 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
نظریه‌پراکنی در تردید و ابهام! نقدی بر شبهه‌افکنی‌های اخیر پیرامون [ص۴ از ۵] 🔹8-جایگاه متخصصان علوم مختلف در حاکمیت اسلامی 🔸حائری نوشته: «اهم ومهم در مسائل و امور حکومتی بیش از آنکه به فقه نیازمند باشد به روابط گسترده با مردم و خصوصیات فردی نظیر هوش اجتماعی و بردباری و تخصص‌های مختلف در علوم و خصوصا سابقه مدیریتی و کار واحاطه به اوضاع مملکت ودنیا دارد... معلومات فقیه در عصر حاضر تناسبی با معلوماتی که مدیر مملکت باید داشته باشد ندارد تا اولویتی برای فقیه نسبت به یک مدیر کارکشته ایجاد نماید.. قید فقاهت برای حاکم، بصورت طبیعی جامعه را از تصدی افراد واجد شرایط حکومت محروم مینماید چرا که روحانیون اغلب نه کارخانه ای اداره کرده اند نه تجربه کاراقتصادی کلان وخرد دارند.» 🔹نقد: حائری حکومت را شایسته متخصصان در علوم مختلف دانسته است. اما کدام تخصص؟ آیا متخصصی هست که بی‌نیاز از مشورت با متخصصان دیگر باشد؟! او گفته چون توانایی و سابقه مدیریت لازم است، نیازی به دانش فقه به عنوان قوانین الهی وجود ندارد، اما روشن است کسی نمی‌گوید فقیهی که توانایی مدیریت ندارد، می‌تواند رهبر مملکت باشد. آیا مثلا وزرا که یک مجموعه بزرگ را اداره می‌کنند، همگی باید قبلا مدیر کارخانه‌ای بوده باشند؟! مثلا آیا وزیر بهداشت که از میان پزشکانی که توانایی مدیریت دارد انتخاب می‌شود، باید چنین سابقه‌ای داشته باشد؟! مهم تجربه و توانایی مدیریت است که در میان صاحبان علوم مختلف، افرادی هستند که این توانایی را دارند یا ندارند. طبق اصل ۱۰۹ قانون اساسی باید فقیهی در جایگاه رهبر قرار گیرد که دارای بینش صحیح سیاسی، اجتماعی، تدبیر، شجاعت و مدیریت باشد. لابد حائری می‌خواهد توانایی مدیریت کارخانه نیز جزو شرایط ولایت فقیه به قانون اساسی اضافه شود! همچنین متخصصان مسائلی همچون محیط زیست و مساله مدیریت کمبود آب، در تبیین و تنقیح موضوعات صلاحیت دارند نه در استنباط و صدور حکم شرعی. آیا حائري، اسلام را منحصر در احکام فردی می‌داند و احكام اجتماعي اسلام را نفی می‌کند؟ به این معنا که در مسائل اجتماعی و سیاسی، خداوند قوانینی و لو به شکل کلی، تعیین نکرده و ملاک چیزی است که بشر تشخیص می‌دهد، آن هم بدون نیاز به تایید شرع و قانون الهی؟ لازمه این سخن انكار جامعیت اسلام و نفی ربوبيت تشريعي خداوند است. حائری نه فقط نیاز به فقیه، بلکه نیاز به فقاهت را نفی کرده است، آیا این محدود ساختن آموزه های دینی به امور فردی نیست؟ 🔹9-شبهه عدم تخصص ولی فقیه، شبهه‌ای قدیمی است که امام خمینی خود به آن پاسخ داده‌اند. زمامدار کشور هر تخصصی داشته باشد در امر حکمرانی، بی‌نیاز از مشورت با صاحبان تخصص‌های مختلف نیست. به نظر حائری -که مثال به کمبود آب در کشور زده است- اگر یک متخصص محیط زیست، زمامدار مملکت باشد، در مسائل مربوط به سلامت، امنیت و اقتصاد چه باید بکند؟! شخصی که در رأس حکومت است، در این مسائل ورود مستقیم نمی‌کند و برای هر مساله‌ای در کانال مشخص خود توسط کارشناسان، تصمیم سازی شده و توسط مسئولان مربوطه اجرا می‌شود. وظایف و اختیارات رهبری طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی مشخص است و شامل اموری همچون تعیین سیاست‌های کلی نظام و نظارت بر حسن اجرای آن، فرمان همه‌پرسی و... است. امام خمینی(ره) سال‌ها پیش از آن‌که این شبهه توسط در ابتدای تشکیل نظام مطرح شود، خود به آن پاسخ داده‌اند. خوب بود حائری، قدری مطالعه می‌کرد و پاسخ امام به این شبهه سست و تکراری را می‌دید تا لااقل اشکالی جدید مطرح کند! 🔹امام خمینی(ره) می‌فرماید: «این‌که می‌گوییم حکومت برای فقیهان عادل است، گاهی این اشکال به نظر برخی می‌رسد که فقیهان از تمشیت و سر و سامان دادن به امور سیاسی و نظامی و... عاجزند. لکن این اشکالی بی‌ارزش است، بعد از آن‌که می‌بينيم تدبير و اداره، در هر دولتي با تشريك مساعي تعداد زيادي از متخصصان و ارباب بصيرت است. پادشاهان و رؤسای جمهور از گذشته‌های دور تا زمان حال –جز موارد استثنا- عالم به همه فنون سیاسی و [مثلا] فرماندهی [نظامی یک] لشکر نبوده‌اند، بلکه امور توسط متخصصان در هر فنّی جریان می‌یافته است. لکن اگر شخصی که در رأس حکومت است شخصی عادل باشد، قطعا وزیران و کارگزاران عادل [و صالح] یا با عملکرد درست را انتخاب خواهد کرد و این باعث کم شدن ظلم و فساد و تعدّی در بیت المال و در آبرو و جان مردم می‌شود.»(كتاب البيع (للإمام الخميني)؛ ج‌2، ص: 665) 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
نظریه‌پراکنی در تردید و ابهام! نقدی بر شبهه‌افکنی‌های اخیر پیرامون [ص ۵ از ۵] به نظر امام خمینی، زمینه تشکیل نظام باید به گونه‌ای فراهم شود که در حد ممکن در مسائل مختلف، کارشناسان صالح تصمیم گیری کنند و همین اتفاق نیز بعد از انقلاب افتاد و در موضوعات تخصصی، افراد دارای صلاحیت و تخصص حضور می‌یابند. البته هیچ حکومتی نمی‌تواند بطور کامل، مانع از اتخاذ تصمیمهای اشتباه شود و طبق عبارت امام باید تا حد مقدور مانع ظلم و خطا شد. 🔹10- تشخیص اشتباه اهمّ و مهمّ و بر باد رفتن آینده یک کشور گرچه حائری به اشتباه مساله اهم و مهم را یکی از ادله ولایت فقیه برشمارده و آن را در مسائل اجتماعی بی‌ارتباط به فقاهت دانسته است. اما خوب است برای درک بهتر ضرورت دین‌شناسی و عدالت زمامدار مملکت اسلامی و تاثیر آن در تشخیص اهم و مهم، مثال‌هایی تاریخی یا ملموس بیان شود. گاهی تشخیص اشتباه اهم و مهم مي‌تواند آينده يك كشور یا نهضت را به باد دهد مثلا: اگر کسانی حاکم شوند که دشمنی با اهل سنت را مهم‌تر از مقابله با خطر صهیونیست مي‌دانند. یا کسانی که در دوره‌ای خطر بهائیت را به قدری مهم می‌دانستند که برای مقابله با آن تا مرز همکاری و هماهنگی با طاغوت و دشمنان اصلی اسلام و پشت کردن به مجاهدان راه خدا، پیش می‌رفتند و مبارزه با حکومت فاسد پهلوی را تخطئه می‌کردند(همچون برخی از اعضای انجمن حجتیه) یا در مقابل، عده‌ای در راس حکومت قرار گیرند که به خطر نفوذ و گسترش بهائیت در حکومت پهلوی، بی‌اعتنایی می‌کردند و وظیفه را محدود به مسائل دیگری می‌دانستند (همچون جبهه ملی و جناب مصدق که در خاطرات مرحوم فلسفی بازتاب داده شده است) یا حکومت کردن افرادی که به‌ جای تلاش برای گسترش عفت عمومی، اقدام به تاسیس مراکز فحشاء می‌کنند با این توجیه که شهوت لجام گسیخته جامعه باید در جایی خالی شود و این امر، از ظلمی که به عده‌ای زن بی‌پناه در این مراکز می‌شود، اهمیت بیشتری دارد. یا افرادی که وظیفه خود در کوران مبارزات علیه حکومت شاه را بحث از علم امام معصوم، تشخیص داده و لو به قیمت بر هم زدن وحدت در برابر رژیم پهلوی، به گونه ای که این مساله اعتقادی در نظرشان بر مفسده اختلاف افکنی میان متدینان و انقلابیون ترجیح داده میشود. یا مثلا براي بهتر شدن اوضاع اقتصادي، پذيرش ولايت و سلطه كفار مجاز شمرده می‌شود كه در واقع ايمان و استقلال و حتی اقتصاد مملكت را به باد مي‌دهد.(نظر امثال ) گرچه قرن‌ها به باد دادن و فروختن منافع كشور توسط افرادی که عالم به قوانین الهی و دارای عدالت نبودند، خود دلیلی است بر اینکه باید زمامدار، برخوردار از فقاهت و عدالت باشد، اما توجه به این مثال‌های تاریخی یا ملموس و موارد بی‌شمار دیگر این حقیقت را عیان می‌سازد که تخصص لازم و وظیفه اصلی حاکم یک مملکت اسلامی آن است که در مقام حکمرانی، حقّ را در مسائل پیچیده اجتماعی تشخیص دهد و چارچوب و سیاست‌های کلی را تعیین کرده و با تلاش در زدودن موانع، امکان شکوفایی حداکثری استعدادها را فراهم آورد. او باید راه رسیدن به سعادت و مصالح ملی را با توجه به آموزه‌های گرانسنگ وحیانی و با استعانت از دانش و عقل جمعی، نشان ‌دهد و با روشن بینی و شجاعت، از انحراف و خسران جامعه جلوگیری ‌نمايد، كاري كه جز از عهده دين شناسی عميق، عادل و مدير، برنمي‌آيد. 🔹نتیجه در نهايت بايد گفت:‌ طرح مساله ولایت فقیه در عبارات فقیهان، سبک علمی ویژه خود را دارد. فهم این عبارات نیازمند درک دقیق اصطلاحات و قواعدی است که متوقف بر درس‌آموزی و مطالعه و سواد كافي است. متاسفانه در این زمینه با یادداشت‌ها و هجمه‌های کسانی مواجهیم که درک کافی از این فقه و مباحث حکومتی ندارند. يادداشت مغلوط و کم‌مایه جناب حائري نيز یکی از این موارد و مصداق این سخن حضرت امیر است که: «الناس اعداء ما جهلوا» مردم دشمن اموری هستند که حقیقتش را نمی‌دانند. امید آنکه این افراد متنبه شده، زین پس عالمانه سخن بگویند! 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 اگر حقایق جامعه را روایت نکنید دشمن آنرا ۱۸۰ درجه خلاف واقع روایت میکند/ حادثه‌ تسخیر لانه‌ی جاسوسی را روایت نکردیم، دشمن آنرا دروغ روایت کرده است! 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. اگرشما روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدس را روایت نکنید دشمن روایت میکند، هرجور دلش میخواهد. توجیه میکند، دروغ میگوید، ۱۸۰ درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض میکند. شما اگر حادثه‌ی تسخیر لانه‌ی جاسوسی را روایت نکنید که متأسفانه نکردید، دشمن روایت میکند و کرده. دشمن روایت کرده، روایتهای دروغ. این کاری است که ما باید انجام بدهیم، این وظیفه‌ی جوانهای ما است. ۱۴۰۰/۹/۲۱ 💻 @Khamenei_ir
توضیحات پیرو سخنرانی جنجالی اخیر در نمازجمعه توهین به اهل‌بیت پیامبر اعظم (ص) و است اهل سنتی که محبت رسول الله(ص) و خاندان پاك ايشان در دلش نباشد و از اعمالشان پیروی نکند، اهل سنت نیست! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹متن پیام او بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم با سلام بر محضر عزیزان در فضای مجازی، در خطبه های این هفته (۱۹ آذر ۱۴۰۰) مطالب جامعی مطرح شدند که فایل تصویری آن موجود است، از آن رو ما خود را از و (رضوان الله تعالی علیهم اجمعین) می‌دانیم و این ارادت بارها در خطبه‌های جمعه، نوشتارها، گفتار و مصاحبه ها بیان شده است؛ محبت اهل بیت و صحابه رسول الله(ص) جزو ایمان قلبی اینجانب است؛ به اهل‌بیت پیامبر اعظم (ص) و است؛ علت سخنرانی بنده نصب بنرهای توهین آمیز در کوچه و‌ خیابان و برخی از سخنان تفرقه‌افکن در ایام فاطمیه است هزاران بار به خدا پناه می‌برم که در دل اینجانب نسبت به خاندان رسول گرامی(ص) و سُلاله پاکش، کینه، کدورت، عداوت باشد و یا اهانتی روا دارم. به گفته سعدی « خدایا به حق بنی فاطمه، که با قول ایمان بُود خاتمه» برخی افراد از روی قصد و غرض از احساسات مذهبی مردم سوء استفاده کرده و کلام و مطالب بنده را تحریف و یا برش می زنند که در شرایط حساس کنونی کشور اجازه نخواهیم داد کسانی بین اهل سنت و اهل تشیع را ایجاد کنند. در پایان یادآور می شوم اهل سنتی که محبت رسول الله (ص) و خاندان پاك ايشان در دلش نباشد و از اعمالشان پیروی نکند اهل سنت نیست و اگر سوء تفاهمی از سخنان اینجانب پیش آمده از همه عزیزان عذر خواهی می‌کنم. محمدحسین گرگیج- امام جمعه اهل سنت آزادشهر و مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش 🔶حاشیه روزنه ضمن اذعان به بطلان محتوا و ادبیات و نحوه بیان سخنان منتشر شده، و تشکر از موضع صریح و سریع آن مولوی و انتظار مواضع غلط و شائبه‌برانگیز، امید است جناب آقای (که بر اساس غیرت دینی اعتراض کرده بود) نیز مواضع پیشین را تعدیل و متناسب با همین مطلب، تبدیل کند که خدای ناکرده زمینه تحریک عواطف مذهبی و ایجاد شکاف دینی در آستانه فاطمیه فراهم نگردد که این خود مصیبت دیگری برای بانوی بی‌قرینه حضرت صدیقه سلام الله علیها خواهد بود. @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
32.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت. ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ 📥 سایر کیفیتها: https://aparat.com/v/i8LtB
هدایت شده از KHAMENEI.IR
بیانات رهبر انقلاب در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت.mp3
4.97M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ 📥 khl.ink/f/49193 💻 @Khamenei_ir
کنار گذاشتن لباس روحانیت‌؛ اقدام درست اما دیرهنگام زم! آقای محمد علی زم بر سر قبر فرزندش روح الله زم (از عناصر وابسته به بیگانه و ستیزه‌جو با نظام اسلامی و منافع ملی)، پس از سیاه‌نمایی علیه نظام و با ژستی طلبکارانه، لباس روحانیت را کنار گذاشت! زم یکی از دوران سازندگی و از جمله عناصر نزدیک به فکر و سیره سیاسی هاشمی بود! او روزگاری طولانی عامل حذف و سرکوب نیروهای خدوم و انقلابی همچون بود و برآمدن نسلی از تکنوکرات‌های عرصه فرهنگی حاصل ولنگاری مدیریتی و آشفتگی فکری وی بوده است! چه بهتر که این قبیل عناصر مسئله‌دار و مسئله‌ساز از افتخار بر تن کردن لباس شریف روحانیت محروم شوند؛ لباسی که چه بسا سال‌هاست از نظر حفظ شؤونات و حریم قدسی و پیشینه‌اش، نسبتی با آن نداشته اند! اقدام زم با هر نیتی که انجام گرفته باشد و هر تبعاتی که داشته باشد، از یک جهت حتما مثبت است اگرچه دیرهنگام انجام می‌گیرد! او لیاقت این لباس را نداشت و چه بهتر که لباس را از تن بیرون کند که آبروی هزارساله روحانیت شیعه دستمایه سیاست‌بازی‌های خود نکند. @rozaneebefarda
شب شعر «مصباح» برگزار می‌شود ▫️از سلسله برنامه های نخستین کنگره بین المللی شعر علامه مصباح یزدی(رضوان الله علیه) ▪️سوگواری شهادت حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) و بزرگداشت علامه مصباح یزدی(رضوان الله علیه) ✅ با‌حضور: استاد محمدعلی مجاهدی حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی حجت الاسلام و المسلمین جواد محمدزمانی محمد موحدیان سیدمحمد جواد شرافت حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدمهدی شفیعی رضا خورشیدی فرد رضا یزدانی ✅‌ با‌ مرثیه‌خوانی: حاج جواد هاشمی 🔸️زمان:چهارشنبه، بیست و چهارم آذرماه، ساعت ۱۸:۳۰ 🔹️مکان:خیابان جمهوری، موسسه امام خمینی(ره) @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه حسن‌زاده و حرمت امیرالمؤمنین(ع) نفرین می‌کند کسانی را که لباس پیامبر(ص) را دستاویز اغراض دنیوی و نفسانی خود قرار می‌دهند.... @rozaneebefarda
سخنان موهن را محکوم کرد حرف‌های بی‌ربط این نادان، بازی در زمین دشمن بود این خاموش خواهد شد. @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹 این که حرف‌های بی ربطی زد که نه ریشه در تسنن و نه ریشه در شیعه دارد و بازی در میدان دشمنان اسلام است که به ساحت بزرگ ائمه اهل‌بیت(ع) بخواهد نزدیک شود، این نهایت خامی و نادانی است. 🔹افراد قلیل نادان هم باید بدانند که ایران محب اهل‌بیت(ع) از همه ادیان و مذاهب و شیعه سرافراز هرگز در برابر این نادانی و بازی در میدان دشمن و شیطان کوتاه نخواهد آمد و این خاموش خواهد شد. @rozaneebefarda
مولوی گرگیج و رفتارهای سیاسی اجتماعی ناکوک، در مواجهه با دشمن اصلی بازنشر|| مرتضی عبداللهی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 فقط چند روز مانده که جوانان غیور عرب، جنگ نامنظم و خانمان سوزی را علیه تروریست‌های آمریکایی آغاز کنند. همه می دانند که تنها مرجع هدایت و حمایت ، است. هم دنبال فرصت است تا خود را در منطقه تثبیت کند. متاسفانه در هفته گذشته هم یکی از مقامات امنیتی به ایران سفر کرد و با عالی ترین مقامات ما از جمله دبیر و شخص هم دیدار کرد و در خلال مباحث، ظاهرا خیالش راحت شد که ایران، مشکلی برای حضور نخست وزیر اسرائیل در امارات ایجاد نمی کند. و نخست وزیر افراطی رژیم صهیونیستی هم با خیال راحت به امارات سفر کرد. هم با شعارهای مختلف، دست از می کشند و رسما به سمت یهودی مسیحی شدن پیش می روند مانند تغییر روزهای تعطیل هفته در کشورهای عربی حاشیه به شنبه و یکشنبه به نام همسانی با اقتصاد جهانی، ولی در عمل برای همسانی با فرهنگ یهودی مسیحی. کاباره ها و مراکز موسیقی و فسق و فجور کم کم به طور علنی فعال میشوند و ... و ایران را باید به خود مشغول کرد تا راهی برای خلاصی اشرار عالم پیدا کنند اینها همه پازل یک نقشه بزرگ است. و امثال او، با طرح سخنان باطل خود و مشغول کردن نیروی خودی، ما را از ظلمهای اسرائیل و جنایت آنها علیه اسلام و مسلمین غافل میکنند. سخنان غلط و بی پایه مولوی گرگیج، نه فقط موجبات وهن دین بلکه راه را برای سستی امت در مقابل دشمن ددمنش تا دندان مسلح فراهم اورده است اینها نه از روی شبهه علمی که قطعا حرکت در زمین بازی تعریف شده دشمن است. فراموش نکنیم که: یهودیان و و ی جنایت کار، دشمن اصلی ما هستند و آنها هر کاری می‌کنند برای مشغول کردن ما. همیشه در اینطور مواقع، دشمن ضربه بزرگی به ما زده است. فاعتبروا یا اولی الالباب @rozaneebefarda
افشای دروغی دیگر از کدیور! ▫️دکتر دینانی: هرگز کلامی در ردّ انقلاب از نشنیدم/ از قول من بی‌خود گفته!  @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 اشاره 🔘 محسن کدیور _شیخ هتاک و رادیکال، و ضدانقلاب فراری عضو باند منتظری_ چند سالی است تلاش می‌کند با انتساب جمله‌ای مجعول به مرحوم علامه و شرح و بسط دلالت‌هایی ساختگی برای آن، تصویری مخدوش از اندیشه و سیره سیاسی علامه طباطبایی جعل کند. او برای تحقق تخیلات شیطانی خود، دست به جعل روایت‌هایی ساختگی می‌زند و تلاش دارد از زبان افراد مختلف، اکاذیب خود را منتشر سازد. مدتی است دروغ‌های سریالی کدیور در حال افشا شدن است؛ امری که با استقبال طیف‌های مختلف فکری و سیاسی مواجه شده است. در تازه‌ترین دور از تلاش‌های مذبوحانه کدیور برای جعل تاریخ، وی در نشستی مجازی، ضمن تکرار چندباره همان جمله مجعول، سعی کرد که با نقل خاطره‌ای از زبان دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، بنیادهای فکری "پروژه تاریخ‌سازی" خودش را مستحکم کند. اظهارات اخیر کدیور در کوتاهترین زمان ممکن توسط دینانی _که در کسوت استادی کدیور هم بوده_ شد! ▫️با این مقدمات، متن کامل مصاحبه دکتر دینانی با تسنیم، تقدیم می‌شود؛ *آقای محسن کدیور در سخنرانی مجازی خودشان با عنوان "آقای طباطبایی، انقلاب و نظام" که روز یکشنبه 21 آذر ماه برگزار شد، از قول مرحوم علامه نقل می‌کنند که: در این انقلاب یک شهید واقعی بود که مظلومانه هم شهید شد و آن اسلام بود" به نظر شما که از نزدیک با مرحوم علامه طباطبایی حشر و نشر داشته‌اید؛ صدور چنین جمله‌ای و انتساب آن به علامه با شخصیت و اندیشه ایشان سازگار است؟ من نمی‌توانم استنباط کنم ولی من هرگز چنین جمله‌ای را از آقای طباطبایی نشنیده‌ام. *با توجه به شناختی که از مرحوم علامه دارید چقدر انتساب این جمله به ایشان را صحیح می‌دانید؟ نمی‌دانم. استنباط نمی‌شود کرد. آقای علامه طباطبایی مرد پیچیده‌ای بود؛ خب فیلسوف بود دیگر. بعید می‌دانم چنین حرفی با ایشان سازگار باشد. من از ایشان چنین چیزی نشنیده‌ام. *آقای کدیور در بخش دیگری از صحبت‌های خودش با استناد به گفته‌ای از شما این طور القا می‌کند که گویی این طرفداران مرحوم امام (ره) بودند که باعث شدند جلسات مباحثه مرحوم علامه با پرفسور هانری کربن تعطیل شود. نه؛ آن‌ها طرفداران امام نبودند. آخر این مسأله آن قدر دقیق است که نمی‌شود همین طور بی‌مبنا حرف زد. اجمالاً اینکه کسانی که موجب بر هم خوردن آن جلسات شدند، انقلابی نبودند، آدم‌های کلّه خشک و منجمدی بودند که با کربن مخالفت می‌کردند. هنوز هم مخالف‌اند. آدم منجمد که لازم نیست انقلابی باشد. کسانی که مخالفت کردند هیچ ربطی به انقلابی بودنشان نداشت. *اما آقای کدیور به نقل از شما نتیجه می‌گیرد که آن‌ها انقلابیون طرفدار امام(ره) بود‌ه‌اند. از قول من بی‌خود گفته. عرض کردم که منجمدالفکرها بودند. *این آدم‌های به تعبیر شما منجمدالفکر، بعدها در جریانات انقلاب نقش و سهمی هم پیدا کردند؟ نمی‌دانم. من آن موقع دیگر از قم آمده بودم بیرون اما می‌دانم که در رأس آن‌ها آقای سیداحمد طیبی شبستری بود که کتابی هم در ردّ آقای طباطبایی نوشت. آن‌ها از اساس با فلسفه مخالف بودند. *اما شما استاد آقای کدیور بوده‌اید و ایشان از رساله دکتری خودش با راهنمایی شما دفاع کرده. انتظار طبیعی این است که ایشان در نقل قول‌هایشان از شما قدری محتاط‌تر و دقیق‌تر باشند. بله آقای کدیور شاگرد من بوده اما او حالا موضع سیاسی دارد در حالی که من اصلا نه در سیاست هستم و نه دوست دارم که باشم. از اول هم نبوده‌ام نه در زمان شاه و نه در دوران انقلاب. کار من فلسفه است. *این سیاست‌پرهیزی ناشی از ایده‌های فلسفی شماست؟ نمی‌دانم، شاید. البته فلسفه از فکر انسان جدا نیست ولی شاید اگر من فلسفه هم نمی‌خواندم همین جور بود. *برگردیم به مرحوم علامه، به نظر شما اساساً می‌شود ایشان را در رده مخالفان نظریه ولایت فقیه، امام (ره) و انقلاب اسلامی قرار داد؟ استنباط از من نخواهید. من هرگز کلامی در ردّ انقلاب و ولایت فقیه از علامه نشنیده‌ام. اساساً ایشان آدم منزوی‌ای بود و در سیاست ورود نمی‌کرد اما وقتی علما به شاه عبدالعظیم آمدند، ایشان هم همراهشان آمد. *ارتباط شخصی شما با مرحوم علامه تا پایان حیات ایشان تداوم داشت؟ نه! من مدتی که درگیر دریافت دکترایم در تهران بودم، از قم دور شدم بعد هم که دکترایم را گرفتم، دانشگاه مشهد استاد می‌خواست رفتم آنجا امتحان دادم که اول شدم و استادی‌ام در آنجا شروع شد دیگر به کلی ارتباطم با قم و تهران قطع شد حالا هم من دیگر پیرمردم و خیلی چیزها یادم نیست؛ شما هم شرح این چیزها را از من نخواهید. اگر کسی خیلی مشتاق است که از کمّ و کیف این امور مطلع شود باید به آثارم رجوع کند 🔘 روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
واکنش حضرت آیت‌الله علوی گرگانی نسبت به سخنان نسنجیده گرگیج @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 حضرت آیت‌الله علوی گرگانی از مراجع معظم تقلید قم در جلسه درس اخلاق خود در روز چهارشنبه ١۴٠۰.٠٩.٢۴ با اشاره به در پیش بودن ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: 🔹در آستانه فاطمیه اول قرار داریم. انتظار داریم مومنین و متدینین و طلاب محترم اهل بیت اطهار علیهم السلام را از غربت در بیاورند. مجالس را پرشور برگزار کنند و خطبا ابعاد مظلومیت حضرت زهرا سلام الله علیها را بازگو کنند. 🔹ایشان با اشاره به سخنان یکی از ائمه جمعه اهل سنت در خطبه های خود فرمودند:اینکه ببینیم افرادی در خطبه های خود سخنان نسنجیده و غیرمنطقی در مورد حضرات اهل بیت علیهم السلام می‌گویند و با سخنان خود قلب حضرت زهرا سلام الله علیها را به درد می آورند ناراحت کننده است. ما به آنها تذکر می‌دهیم که مراقب سخنان خود باشند. 🔹ایشان در ادامه به خطبا و منبرها سفارش کردند و فرمودند: ما انتظار داریم خطبا و علما از حریم حضرت زهرا سلام الله علیها و اهل بیت علیهم السلام دفاع کنند. نگذارند حضرت بیش از این خون دل بخورند. جواب شبهات را با منطق و احترام بدهند، رفع شبهه کنند با استدلال جواب اینجور حرف های نسنجیده رو بدهند تا کسانی که قصد دارند ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام را آلوده کنند جواب خود را مستدل بگیرند. 🔹امیدواریم دیگر شاهد اینگونه سخنان نباشیم و خداوند با ظهور امام زمان علیه السلام فرج را برای مسلمین جهان حاصل بفرماید. ١۴٠٠.٩.٢۴ @alavigorgani @rozaneebefarda
همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت عالم مجاهد میرزا کوچک جنگلی نشست بازخوانی استکبارستیزی روحانیت و مقاومت اسلامی در نهضت جنگل با حضور نمایندگان گروه های مقاومت اسلامی در عرصه بین‌الملل 🗓 پنجشنبه ٢۵ آذرماه ١۴٠٠ 🕗 ساعت 8 صبح تا اذان ظهر 🕌 قم، جمکران، مجتمع دارالولایه 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی به همایش بزرگداشت میرزا کوچک «رحمت الله علیه» [صفحه ۱ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَيِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی ‌الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ. با سلام و تحیت به آن مجمع محترم که به عنوان بزرگداشت مجاهد نستوه مرحوم میرزا کوچک جنگلی در حال برگزاری است. 💢 یکی از وظائف مهم حوزه‌های علمیه شناختن مفاخر روحانیت که برای برقراری حکومت اسلامی در طول تاریخ مجاهدت نموده‌اند و در این مسیر زحمات فراوانی را متحمل گشته‌اند، علماء همیشه در عرصه حاکمیت دین با ابزارهای مختلفی به میدان آمده‌اند و در این راه از جان خود گذشتند، گاهی با قلم در مواردی با بیان زمانی هم قیام مسلحانه را تشخیص داده‌اند و مصداق بیان امام صادق علیه السلام: «عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ بِالثَّغْرِ الَّذِي يَلِي إِبْلِيسَ وَ عَفَارِيتَهُ يَمْنَعُونَهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ يَتَسَلَّطَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ وَ شِيعَتُهُ النَّوَاصِبُ أَلَا فَمَنِ انْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِيعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ الرُّومَ وَ الْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ لِأَنَّهُ يَدْفَعُ عَنْ أَدْيَانِ مُحِبِّينَا وَ ذَلِكَ يَدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِمْ‏». ( بحارالأنوار، ج‏2، ص5) بودند. 💢 این علماء بزرگ ما بودند که بعد از پیامبر خاتم، حضرت رسول اکرم محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله وسلم) و ائمه معصومین (علیهم‌السلام) هدایت مردم را برعهده گرفتند و همچون ستاره درخشانی ظهور کردند و نقش خود را که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) برای آنها ترسیم نمود عملی ساختند: «إنّ مَثَلَ العُلَماءِ في الأرضِ كمَثَلِ النُّجومِ في السَّماءِ يُهتَدى بِها في ظُلُمات البَرِّ و البَحرِ ، فإذا طُمِسَت أوشَكَ أن تَضِلَّ الهُداةُ» (بحار الانوار، ج2، ص25) 💢 و باید توجه داشت این علماء بودند عرصه تعلیم و تربیت را با جهاد و شهادت توأمان کردند و در مقابل جباران و مستکبران موضع گیری صحیح و اسلامی داشته‌اند و مانند مشعلی راه زندگی انسان‌ها را روشن نمودند و این موضوع در طول تاریخ اساسی ترین کار علماء راستین بوده‌است. 💢 و در یکصد و پنجاه سال اخیر حضور روحانیت در رأس قیام علیه استبداد و استعمار و استکبار بیشتر بوده تا جایی که هر نهضت و قیام اسلامی صورت می‌گیرد در رأس آن یک روحانی شجاع قراردارد. مرحوم میرزا کوچک خود در یک خانواده روحانی و متدین متولد می‌شود و تحصیلات دینیه را در مدرسه علمیه جامع رشت آغاز می‌کند و تحت اشراف مرحوم آیت‌الله ضیابری که ایشان از شاگردان مرحوم آیت‌الله العظمی آخوند خراسانی بود قرار می‌گیرد و در واقع علاوه بر بهره‌مندی علمی، شخصیت انقلابی و سیاسی میرزا نیز تحت تأثیر این استاد خود بوده است به حدی که در نوجوانی در مدرسه علمیه محل تحصیل، طلاب جوان را با مسائل سیاسی آشنا می‌کند و آمادگی برای قیام را اعلام می‌دارد. 💢 میرزا سپس به قزوین که در آن زمان حوزه پر رونقی بود می‌رود و سپس در مدرسه محمودیه تهران ادامه تحصیل داد و مراحل علمی خود را طی می‌کند بعضی نام او را در زمره شاگردان میرزای شیرازی ذکر کرده‌اند اما مدرک درستی در دسترس نیست، اما آنچه مهم است ایشان مراحل حوزوی را طی نمود در یکصد و پنجاه سال اخیر معمولاً قیام ها در رأسش یک روحانی بوده است و قیام میرزا نیز یک حرکت تاریخی در نهضت روحانیت است که برای انقلابیون بعد از آن به عنوان یک مشعل بوده که از آن می‌توان بعنوان یک الگوی ارزنده نام برد. شخصیتی که حرکتش مبتنی بر اسلام بود و تا حد امکان می‌خواست قیام خود را بر این اساس انجام دهد. روحیه استبداد ستیزی میرزای کوچک کم نظیر است و در شرایطی که یا باید متکی به انگلستان باشد و یا به روسیه و شوروی ولی او دست رد به هردو می‌زند و با هردو مقابله می‌کند.در جریان مشروطه و فتح تهران نقش آفرینی دارد؛اما بعد از انحراف فاتحان، به رشت برمی‌گردد و مدتی نیز تبعید و یا تحت نظر واقع می‌شود که به واسطه یکی از علماء همان منطقه مشکلات تا حدودی رفع می‌شود اما بعد از جریان شیخ فضل الله نوری حرکت میرزا کوچک جلوه بیشتری دارد. 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی به همایش بزرگداشت میرزا کوچک «رحمت الله علیه» [صفحه ۲ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 💢 از جریان مشروطه تا آمدن رضا خان حرکت‌ها و قیام‌هایی اتفاق افتاد و شخصیت‌هایی وارد میدان شدند از جلمه شیخ محمد خیابانی در تبریز، یا محمدتقی خان پسیان در مشهد اما موضوع جنگل ویژه بود از جهت مردمی بودنش و قیام مسلحانه کردن و در نهایت تشکیل یک حکومت در یک محدوده خاص، بر این اساس موضوع نهضت جنگل یک موضوع ویژه و شخصیت خود میرزا کوچک نیز دارای اهمیت و جای کارکردن دارد که لازم است فضلاء محترم در این امر تحقیق و پژوهش داشته باشند و در این ایام که هفته پژوهش است بر پژوهشگران و محققان و اصحاب قلم لازم است که جریانات تاریخی مبارزه با استکبار و استعمار خصوصاً در حوزه روحانیت ورود پیدا کنند و آثاری برای اطلاع مردم جمع‌آوری کنند. 💢 امروز نیز با اوضاعی که در جهان؛ خصوصاً در جهان اسلام و حوادثی که در یمن، بحرین، لبنان، عراق، افغانستان، سوریه و دیگر کشورهای اسلامی می‌بینیم و فتنه انگیزی استکبار و غرب در آنجا به مسلمانان لطمه وارد می کند، افکار و حرکت میرزا کوچک الگویی مناسب در استکبار ستیزی و دفاع از اسلام برای گروه های مقاومت می باشد. 💢 در پایان لازم می‌دانم از همه عزیزانی که در برگزاری این جلسه محترم تلاش نمودند خصوصاً مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و دبیر کل محترم آن آیت‌الله آقای رمضانی که الحمدالله از شخصیت‌های موفق می‌باشند و سازمان تبلیغات اسلامی تشکر می نمایم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم. حسین نوری همدانی ۱۴۰۰/۹/۲۳ @noorihamadani 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
در بوته پرسش‌گری و نقد! ▫️اصل یادداشت را اینجا بخوانید: https://rasanews.ir/002va0 @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجید انصاری در مواضعی موهن، را مصداق دانست! این سطح از طلبکاری و پر رویی واقعا نوبر است! سران فتنه با پرچمداری فتنه آمریکایی سال ۸۸، در اقدامی ظالمانه وارد شدند که نظام اسلامی را تا لبه پرتگاه پیش بردند! حالا با آنکه مشمول رأفت نظام اسلامی شده‌اند، طرفداران‌شان همچنان طلبکارند! @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیر آمدم! در داشت می‌سوخت.‌.. ما عشق را پشت در این خانه دیدیم. زهرا در آتش بود، حیدر داشت می‌سوخت... 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید|| گفت‌وگو با متهم میکونوس برای اولین‌بار 🔹بدون تعارف با مردی که برای تحصیل به آلمان رفت ولی سر از زندان درآورد! 🔹مردی که ۱۵ سال است دختر معلولش دور از او در آلمان زندگی می‌کند و امکان دیدارش را ندارد! 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 کلیپ تصویری: «مظلومیت حضرت زهرا علیهاالسلام» 🏴 ▪️گذشت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها از حق خود، برای بقای اصل اسلام ✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره: ▪️حضرت امیر علیه‌السلام شمشیر را برداشت، خواست برود مطالبه حق فاطمه علیهاالسلام را بکند. اذان را شنید. [به فاطمه علیهاالسلام] گفت: «می‌خواهی این اذان پابرجا باشد یا می‌خواهی بروم و بکشم کسانی را که مخالفت با نورالله، با فاطمه، می‌کنند؟». ▪️[حضرت فاطمه علیهاالسلام] گفت: «نه! می‌خواهم اذان [پابرجا] باشد؛ اسلام صوری باشد». ▪️همان اسلام صوری را مراعات‌کردن، کار را به جایی رساند که [با وجود این روایت که دارد] «إِرتَدَّ النَّاس بَعد رَسُول اللهِ إِلَّا ثَلَاثَة؛ مردم بعد از پیامبر به ورطه ارتداد (و انحراف از مسیر حق) افتادند، مگر سه نفر»، آن «ثلاثه»[١]، به‌اندازه مثلاً پانصد میلیون شد. 🔻تقیّه این کارها را کرد. و الّا اگر از همان اول، به سب و طعن و اینها مشغول می‌شدیم، کجا [تعداد شیعیان] زیاد می‌شد؟! همین زیاد‌ی‌ها هم از دست می‌رفتند! 📚 درس خارج فقه، کتاب جهاد، آبان ١٣٨٧ : 1. در برخی از نقل‌ها عبارت «یا چهار نفر، یا پنج نفر» نیز در ذیل روایت آمده است. 💻 مشاهده این فیلم و مطالب مشابه از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیت الله بهجت(ره):🔻 http://bahjat.ir/fa/content/10443 ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله بهجت قدس سره ✅ @bahjat_ir