eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
2.1هزار ویدیو
257 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنی با تئوریسین‌های سکولاریسم! تلاش برای دخالت نکردن دیگران در سیاست خودش یک کار سیاسی تمام عیار است تو در نهایت می‌توانی هیچ نگویی و ننویسی خوب هیچ نگو و ننویس تا دخالتی در سیاست نداشته باشی @rozaneebefarda
نشست علمی: ظرفیت‌های تمدنی جریان های فکری سیاسی معاصر 👤 با ارائه حجت الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی 🗓 پنجشنبه 27 خرداد 1402 ⏰ 17 🏢 قم، بلوار جمهوری، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، سالن اندیشه 🔗 ثبت نام👇 🌐 https://m-ofogh.ir @rozaneebefarda
هبه التماسی اعتدالی‌ها و مسئله عزت ملی حجت‌الاسلام دکتر مهدوی‌زادگان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ظاهراً برخی از حامیان حوزوی دولت پیشین که بانی اصلی وضع نا بسامان موجود است، از اقدامات موفقیت آمیز دولت انقلابی در باز ستاندن بخشی از اموال بلوکه شده ملت توسط دولت آمریکا نا خشنودند که دست به قلم شده تا این اقدام عزت مندانه را بی ارزش و ذلت آور جلوه دهند. به زعم آنان اینگونه پس گرفتن اموال مردم از استکبار " صدقه التماسی " است. فرضاً این گمان معوج ایشان درست است. اما کدام اقدام عزت مندانه است؛ هبه التماسی یا صدقه التماسی؟ دولت پیشین با شعار باید دم کدخدا را دید شروع به کار کرد و در برجام ملتمسانه حقوق هسته ای ملت را به امید واهی هبه کرد. اما این هبه التماسی نتیجه که نداد بلکه طمع غربی ها را در زیاده خواهی های نامشروع ( توقف پیشرفت های موشکی و عدم مداخله در منطقه و عمل به پروتکلهای فرهنگی مانند سند 2030 و غیره ) بیشتر کرد. حقیقت آن است که عزتی که در صدقه التماسی ( به زعم ایشان ) است، در هبه التماسی اصلا نیست. دولت انقلابی دارایی های بلوکه شده ای که با التماس به استکبار هبه شده بود، بی هیچ التماسی پس گرفت. شرط گذاشتن آمریکایی ها برای پرداخت بدهی ها هم قابل درک است. به هر حال آنها باید هیمنه جهانی نا مشروع شان را در ظاهر حفظ کنند. حال آنکه آنها مجبور به جواز پرداخت دارایی های ایران شده اند. اکنون موفقیت دولت سیزدهم را مقایسه کنید با هبه التماسی دولت تدبیر. حق مسلم هسته ای ملت با برجام به تاراج رفت. و هیچ ذلتی بالاتر از این نیست که برای راضی کردن کدخدای مستکبر حقی از حقوق ملی را هبه کنیم. اما عجیب اینجاست که چرا این روحانی مدافع عزت ملی ( ! ) برابر هبه التماسی دولت پیشین سکوت کرد و هیچ اعتراضی در این اندازه به عمل نیاورد. در حالی که ضرورت چنین اعتراضی بر همگان آشکار و عیان است. عجیب تر آنکه ایشان انتقادش را بر گفته های دولتمردان آمریکا استوار کرده است و مبتنی بر حدس گمان ( گویا و لابد ) تهمت زنی می کند. چرا ایشان در این مساله جویای نظر دولت سیزدهم نشده است؟ و باز عجیب تر این است که ایشان از بازگشت عزتمندانه اموال مردم به دلایل واهی ابراز ناخشنودی می کند. چرا ایشان از استرداد سه میلیارد دلار سرمایه ملت ناخرسند شود! اگر بر فرض محال، چنین کاری را دولت قبل کرده بود، باز ایشان ابراز ناخرسندی می کرد؟! سوال این است که اگر امروز امام خمینی ره می بود چه برخوردی با اینگونه حوزویان عافیت اندیش می فرمودند؟ منشور روحانیت به ما می گوید که نهیب امام خمینی ره به این جماعت عافیت طلب چگونه است. به راستی، قبله این آقایان کدام است و به کدام سو می روند؛ «اَينَ تَذْهَبون»؟ @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 کتاب انقلابی بمانید همزمان با حوزه علمیه قم منتشر شد... 🎥 معرفی کتـــاب "" "جستاری پیرامون هستی‌شناسی و ضرورت نسبت حوزه و انقلاب‌اسلامی از بیانات امامان انقلاب" 📚 مجموعه دوجلدی "" نگاهی نو به خاستگاه و هویت حوزه‌وروحانیت، نقش و جایگاه آن در انقلاب اسلامی، آسیب‌شناسی روند فعلی و راه عبور از آن، از منظر اسلام‌ناب است. ⏪ روش تهیه و خرید کتاب: 🔻 کتابـفروشی انتشارات انقلاب‌اسلامی؛ روبروی مدرسه دارالشفاء 🔻 تارنمای اینترنتی مرکز مطالعات راهبردی به نشانی زیر: 🌐 http://mmhe.ir 🔻 ارتباط با ادمین ارتباطی در ایتا به نشانی زیر: 🌐 https://eitaa.com/mmhe_ir ┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈ 💠مرکزحـوزه‌‌وإنْقِلٰابِـــــ‌إسْـــلٰامِی 🆔 @mmhe_ir 🌐 mmhe.ir 🌀 رسانه ما باشیــد...
از قرار در دار سکون تا ورود به بلدالطیب یادداشت‌های حج/۱ اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹 سکون نزد ارباب معرفت اگر قبل از وصول سالک باشد از نقصان است و غفلت نامیده می شود و اگر بعد وصول باشد از کمال است آن را اطمینان خوانند. " الذین آمنوا تطمئن قلوبهم بذکرالله" از لوازم اطمینان محبت است و آن دل سپردن به یار و معشوق را مقیم دل کردن باشد. در دل ما چو دلبر است مقیم / آن سکونش سکینه دل ماست . چنانچه مأوا گزیدن پیامبر خدا در این شهر مایه آرامش و امان از طوفان حوادث سهمگین گردید و تقدس و شرافت یافت. "لا اقسم بهذا البلد. و انت حل بهذالبلد " ما اگر چه مسافر راهیم و در مصیر وصول به خانه دوست و بلد الطیب بی تب و تابیم ، لکن در شهر محبوب خدا دل را سرای حبیب کرده ایم و در دار سکون مأوا گرفتیم تا قبل از وصول به بلد الطیب از عالم تحیر و تکثر به سکینه و سکون رسیم و به یمن لطف یار از حجاب خود برون آمده و به خویشتن الهی خویش باز گردیم . از عالم بیچون به سکون باید شد/ خود را سوی خویش رهنمون باید شد. یک ذره اگر باشد و ما آنیم / یک لحظه زخود بدان برون باید شد. هرچند از اهل نقصانیم ،اما در پناه و کنف آن قرار دلها و محبوب جان‌ها و جان قرار یافته و نفس مطمئنه و به درخشش آن سراج منیر الهی از تکثر و تحیر برون و در دار سکون و جهانشهر نبوی در سایه سار رحمت فاطمی و هادیان آرامیده در جنت بقیع قرار گرفتیم . پناه است او پناه است او پناه هرگناه است او / چراغ است او چراغ است او چراغ بی نظیر است او . سکون است او سکون است او سکون هرجنون است او / جهان است او جهان است او و جهان شهد و شیر است او. بدان امید که به لطف حبیب همراه سالکان کوی دوست بعد اشراب شهد شیرین و طهور بیت حبیب خدا و آل الله وارد شهر امن الهی و بلدالطیب شویم.ان شاءالله. حمید احمدی مدینه منوره ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ @rozaneebefarda
بانویی بزرگ که آیینه تمام نمای جمال و جلال مادران مومن سرزمینم بود! یادداشت‌های حج/۲ اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ملاقات کوتاه بود ولی یک دنیا معنا و پیام داشت و چهره ای از مادران بزرگ و شچاع و عزیز وطنم را به نمایش گذاشت. از حرم بر می گشت همراه دخترش که ویلچرش را می‌راند. خانم جوانی دسته های ویلچر در دستانش بود با وقار و آرام جلو آمد . چند لحظه ای به جمع نگاهی انداخت و سراغ نماینده آقا را گرفت . تازه از حرم بر می گشت بعد از اقامه نماز ظهر. در همان بدو ورودش مدیر کاروان به ایشان گفته بود که نماینده ولی فقیه برای دیدار زائران آمدند. آرام آرام جلو آمد . مادری مسن که با چادری مشکی روی ویلچر نشسته با دستی چادرش را به نیمه چپ صورتش می گیرد . از من که چند قدم دورتر از نماینده ولی فقیه در امور حج و زيارت ایستاده بودم پرسید؛ نماینده آقا کدومه ؟ حجه الاسلام والمسلمین نواب درکنار روحانی گیلانی و رئیس ستاد مدینه در لابی روی کاناپه نشسته بود و به صحبت های خانم میانسالی که تقاضا داشت مقدار سبزی و لیموترش در وعده های غذایی افزایش یاببد، گوش میداد. با دست اشاره کردم و گفتم آن آقای سیدی که نشسته . ادب کرد و تا صحبت خانم میانسال تمام نشد، جلوتر نرفت، به او تعارف کردم تا جلوتر برود. حاج آقا وقتی متوجه ایشان شد از جا برخاست و سلام و احترام کرد و احوالشان را پرسید. مادر از خوشحالی سخنی نگفت و فقط آرام گفت الحمدلله ، دختر مادرش را معرفی کرد و گفت : مادر دوشهید "محمد ابراهیم و محمد علی عزیزی" از مشهد هستند. همه توجه شان جلب این مادر شد . سخنی نگفت چند لحظه به صورت حاج آقا خیره شد و اشکش جاری شد و آهسته گفت: سلام مرا به آقا برسانید.! اشک های دخترش هم بر گونه هایش جاری شد و سخن مادر را تکرار کرد و گفت به آقا سلام برسانید. اسم مادر را از دخترش پرسیدم گفت: " خانم فاطمه کهن" سریع ویلچر را برگرداند و با بغض و اشک مادر را به سمت آسانسور حرکت داد! و دیگر هیچ نگفت ! چقدر شرمنده و خجلت زده این مادر و دختر شدیم و در مقابلشان احساس کوچکی کردیم. چقدر این بانو بزرگ و عزیز بود و طبع بلندی داشت ! هیچ نخواست و نگفت ! فقط خرسند بود و اشک شوق اش جاری که ارادت و سلامش توسط نماینده ای امین به آقا ابلاغ می شود . با تمام وجودم در مقابل این بانوی بزرگ و فهیم و با معرفت تعظیم کردم و حیف که نشد تا بر چادر مشکی و کفش های او بوسه زنم. او به درستی بانویی بزرگ و آیینه تمام نمای جمال و جلال مادران مومن سرزمینم بود. در حین حسرت و خجلت، بر مادران بزرگ وطنم تواضع و فروتنی کرده و به آنها بالیدم و افتخار می کنم . سرپرست حجاج که سخت تحت تأثیر این سلوک بزرگ منشانه مادر شهیدان قرار گرفته بود سخنی گفت که بر حسرت مان افزود همانطور که نگاهش را به رفتنشان دوخته بود یک لحظه سر به زمین انداخت و گفت: خدایا کمک مان کن تا شرمنده این مردم و این مادر نشویم ! ساعت ها که از آن صحنه زیبا و ملاقات بسیار کوتاه می گذرد نمی توانم عظمت آن بانوی بزرگ و حس و حال او را فراموش کنم، همه ذهن و فکرم متوجه و معطوف به آن صحنه زیبا و وصف ناشدنی است! و با خود تکرار می کنم که اگر زن است و زندگی و حریت، فقط در این گونه زنان باید دید و جست و به تماشا نشست. منش و سلوک و دانایی این مادران را باید با همه وجود تحسین کرد و به مدعیان ظاهری حقوق زن، که زن را بدون زندگی شرافتمندانه، حریت و عزت میخواهند، باید گفت: عرض خود می‌برید و زحمت ما می‌دارید که زندگی و آزادی جز با حضور عفیفانه وعزتمندانه زنان شریف و با ایمان وطن حاصل نشود. درود وتحیت خداوند بر مادران عزیز و بر شهیدان بزرگ راه عزت و اقتدار اسلامی وطنم . حمید احمدی مدینه منوره ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ @rozaneebefarda
ما نشستیم تا شما بایستید!! یادداشت‌های حج/۳ اختصاصی @rozaneebefarda دیدار متفاوتی بود، به همین جهت هر کدام از اعضای هیئت با شنیدن این خبر برای حضور شائق شدند و عکاسان و خبرنگارها هم در تب و تاب این ملاقات لحظه شماری می کردند. قرار ما ساعت ده و نیم صبح بود. سر وقت به هتل مدینه جدیده در جنوب مسجد النبی رسیدیم. حاج آقا که رئيس سازمان حج و زیارت او را همراهی می کرد پیشاپیش هیئت از پله برقی بالا رفت و وارد سالن اجتماعات هتل شدند. جمیعت حدود ۸۰ نفره ای که ویلچری ها حلقه نیم دایره جلوی آن را تشکیل داده بودند. و جمعی از زنان و مردان روی صندلی پشت سرشان آرام نشسته بودند. در بدو ورود به سالن حجه الاسلام والمسلمین نواب با سلام به آنان با یکایک افرادی که روی صندلی چرخدار در حلفه جلوی جمیعت قرار داشتند ، دست داد و گفت و گوی کوتاهی کرد. اما ما محو شکوه و بزرگی مردان و زنان نشسته ای شدیم که به حق شایسته تکریم و احترام بودند. ۱۲ مرد و دو بانویی که روی صندلی های چرخدار در حلقه نخست نشسته بودند همگی از جانبازان ضایع نخاعی بودند که دو یا یک پا یا یک دست و یا یک چشم نداشتند! آنهایی که در صفوف بعدی نشسته بودند نیز عضوی را تقدیم کرده بودند اما از رنج ضایعه نخاعی رها بودند. در کنار این مردان اما چشم هایی از عقب جمیعت دائم آنان را می پایید و با نگرانی با پاشدن و نشستن بی قرار قرار و آرامش همسران شان بودند. آنهای که محرم آلام و شریک رنج ها و مونس و حامل دردهای خفته و غم های ناگفته سال‌های اندوه و سختی‌ها عاشقانه و خالصانه کنار همسران جانباز ماندند و جز به آرامش شان برای خود چیزی نخواستند و ندیدند. رغم آنکه چروک های صورت و سپیدی موها حکایت از پیری شان داشت، شکوه غیرت و شجاعت و پایداری شان هنوز هویدا و عیان بود که خالق حماسه های ماندگار عصر و روزگار جهاد و دفاع هستند. لذا جذبه این شکوه و عشق آدمی را به کرنش و تکریم و احترام وا می داشت تا بر این خالقان حماسه ساز عصر عزت ، فروتنانه احترام گذاریم. احترام به نداشته هایی که داشته اند و داشته های جدیدشان: عصا، صندلی چرخدار، کپسول اکسیژن، زخم بستر و زخم های آشکار و نهان و یک دنیا درد و کیسه های پر از آمپول و پماد و قرص های مسکن و خواب، که نداشته اند. احترام به مردان و زنانی که از گوش و چشم و دست و پای و آرامش و آسایش خود گذشتند تا خاک و شرف این کشور بماند. و عزت همسران نشست بر صندلی های چرخدار و خوابیده روی تخت و پیکرهای مجروح و اعضای قطع شده حفظ شود. چگونه با ادب و احترام در مقابل کرامت مثال زدنی و عشق آسمانی شان خضوع نکنیم؟! مرد سرسخت و مقاوم دیروز ، امروز "جانباز" است ، یعنی دست و پنجه نرم کردن با موج گرفتگی، یعنی اعصاب و روان و دردهای فروخفته. یعنی تنفس با ماسک و اکسیژن و دردهای بی درمان شیمیایی! یعنی حسرت خوردن از عقب ماندن از یاران شهید! اما نگاه او و کلام او باز گوی این حقیقت است که هنوز در جنگ است با رؤیا هایش و کابوس هایش! ترحم نمی خواهد و ادعا ندارد . هر چهار نفری که فرصت سخن گفتن در این دیدار داشتند از اینکه مردم تصور می کنند رایگان و یا با هزینه دولت به حج مشرف شدند سخت گله مند بودند و گفتند ما که بالاترین و بیشترین هزینه را پرداختیم چرا می گویند مجانی ؟ چرا به مردم نمی گویید؟ تا این همه زخم زبان نخوریم. مرد میانسالی که روی ویلچر نشسته با اندوه و تاسفی که از عمق جانش بر می خاست ، گفت : حاج آقا و مسولین این نسل در حال تمام شدن و صف این یادگاران جهاد به انتها نزدی شده فکری کنید و نگذارید آرزو به دل بمانند و سالها چشم انتظاری شان به یاس بدل شود! یکی شان با بغض گفت: حاج آقا من و دوستان جانباز در همه این سال‌ها هیچ شبی بی درد نخوابیدم ولی ناراحت نیستیم، خودمون خواستیم اما این ایام از زخم زبان عده ای در فضای مجازی که گفتند چرا با پول ما به حج رفتید، سخت ناراحتیم! ما که، به زحمت پول این سفر را با قرض و پس اندازه‌ای مختصر چند ساله مان جور کردیم ، چرا کسی این را نمی گوید تا این همه از این حرف ناروا درد نکشیم و عذاب نبینیم! ما که به جنگ و جهاد رفتیم و مقاومت کردیم و به خاطر عزت کشور و دین : روی صندلی نشستیم تا شما و ملت بزرگ بایستید " ! یکی از این بزرگ مردان نگران انجام اعمال در مکه و عرفه و منا بود و دیگری که یک پا تقدیم کرده بود گفت: ما ترحم و کاروان ویژه نمی خواهیم جلوی اذیت و آزار اینها را بگیرید تا بعد از سال‌ها بی مزاحمت در بقیع و روضه نبوی زیارت کنیم! پایان این ملاقات دیگر آن شوق قبل آمدن نبود، بلکه دنیایی از شرمندگی در مقابل روح های بزرگ مردان و زنان غیرتمند و صبور و با غیرت و نمادهای عشق و محبت سلام خداوند بر این یادگاران دوره شکوه و عزت و جرعه نوشان بزم شهادت و شهدا باد. حمید احمدی مدینه منوره ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ @rozaneebefarda
عطیه مطلقه خداوند! یادداشت‌های حج/۴ اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 از مقام های مهم پیامبر نزد صاحبان معرفت و اهل عرفان مقام محمود است . چنانچه در بیان لطیف کلام حکیم آمده: " عسی ان یبعثک ربک مقامات محمودا" مقام محمود به رحمت مطلقه خداوند که همان اذن مورد اشاره در کلام دیگر است ، "یومئذ لا تنفع الشفاعه الا من اذن له الرحمن " حقیقت این اذن همان رحمت گسترده خداوند است . " ما ارسلناک الا رحمه للعالمین " این آیه علاوه بر بیان اینکه تجلی رحمت تامه الهیه در وجود مبارک پیامبر اعظم ، به رحمت مطلقه پیامبر در همه هستی و در دنیا و آخرت دلالت دارد.وهم مبین اشرفیت و افضلیت حضرت خاتم (ص) بر تمام مخلوقات است. لذا حضرت خاتم الانبیا علیه السلام به طور مطلق برای جهانیان رحمت است. و در قیامت نیز بواسطه تجلی تامه رحمت الهیه صاحب مقام شفاعت علماست. در نظر اهل معنا و صاحبان خرد ناب او واسطه بین حضرت حق تعالی و مقام حمد است. چون هر حمدی به نعمتی برگشت دارد از این رو پیامبر که واسطه همه محامد در هستی است و بدین جهت صاحب مقام محمود ، تجلی تام و تمام حمد و ستایش ، زیبایی ، خوبی و کمال مطلق و عطیه مطلقه الهیه شمرده می شود. و نیز گفته اند که مقام محمود ، مجالست در حال شهود است یعنی نشستن در محضر حضرت حق ! این سرسلسله همه مقامات و شفاعت بارزترین مصداق این مقام در قیامت است. از این رو لوای حمد در دو عالم در ید رحمت نبوی است. چون او واسطه رسیدن همه نعمت‌ها از طهارت ها ، درجات باطنی ، حیات طیبه ، ایمان و درجات بهشت است که بی فیض و لطف و عنایت حضرتش خیر و توفيق و تعالی و رستگاری حاصل نگردد. حال ای پیامبر خدا و ای رسول رحمت بی انتها و ای صاحب مقام محمود که لوای حمد در هستی در دستان رحمت توست ، ما را که تشنه معرفت تو ایم جرعه ای از چشمه معرفت بچشان ! و ما سرگشتگان که به شوق محبت تو ترک دیار کرده و رنج سفر به جان خریده تحت لوای رحمتت پناه ده ! و در عالم حشر که متاعی برای عرضه جز امید به رحمت تو و قلبی سرشار از محبت تو نداریم به شفاعت و لطف تو محتاج تر ، رحمتت را دریغ مدار! حمید احمدی مدینه منوره ۲۵خرداد ۱۴۰۲ @rozaneebefarda
دلتنگم‌ اما جای جای دلم جای پای توست! یادداشت‌های حج/۵ [صفحه ۱ از ۲] اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ♦️شامگاه روز جمعه مدینه را به قصد ورود در ضیافت ملکوتی حج و بلد امن الهی ترک کردیم. اما همه جان و ذهنمان درجوار حرم رسول الله جای ماند و همه وجود ما بی قرار لحظه های ناب حضور در محضر یار و حبیب خداست . در توفیق حضور چند روزه همه جان و روح ما جای پای یار و به زلف یار گرفتار شد. ❣️بعد هزار سال می شناسمت / وقتی که جای جای دلم رد پای توست! بلکه دل و جان ، همه جهان جام جهان نمای تو و پژواک خوش آوای عرشی توست. اما این روزها که از شهر و حرم نورانی ات دور شدیم ، سخت دلتنگم! ❣️دلتنگ صدای موذن مسجد توام ! اگرچه با صدای موذن ماذنه های شهر ما که آهنگ و نغمه ها و طراوت دیگری دارند، فرق دارد ، اما هنوز گوش هایمان را می نوازد! ❣️ دلتنگ صدای امام جماعت مسجد تو که در هر نمازی با صدای خاص خود همه را به ایجاد صفوف منظم فرا می خواند ! ❣️دلتنگ حضور در جمع مهمانان خان مهر توام که شاهد حضور پیر و جوان و کودک از سیاه و سفید با لباس های ملون و آرام که در صف های پرشمار جان و روح شان را به محبوب گره زده بودند . ❣️دلتنگ نماز بر مردگان از طفل و زن و مرد که به لطف رحمتت به درب خانه ات می آورده تا به نماز و دعای خلق در جوار و کنف رحمت تو جای گیرند. ❣️دلتنگ صحن و سرای توام که هنوز دوستان تو چون مسکینان مهاجر کنار خانه ات چنان آرام گرفته؛ گویا سالها در جوار تو زیسته و از اهل خانه اند ! به راحت خوابیدن هایشان و به راحت و بی تکلف نشستن ها یشان و به نگاه مهربانانه و آشنایشان و به لباس های بلند و رنگین مردان که همانند امت تو رنگارنگ ولی یک دل اند. ❣️دلتنگ گشتن ها و سرگشتگی ها در صحن تو که از یمن تدبیر تولیت و تامین کنندگان امنیت ، با رنج و مشقت همراه بود، با همه رنج هایش گشتن دور خانه ات و آرامگاه نورانی ات لذت بخش بود! سخت دلتنگش ! ❣️دلتنگ سلام های آرام و اظهار ارادت کوتاه در حرم و خانه ات که گزمه ها رخصت ابراز ارادت و محبت را نیز می خواستند کنترل کنند ! ❣️ دلتنگ ایستادن بر در بسته خانه ای که دست خدا بابی به مسجدت گشوده بود ! ❣️دلتنگ حلاوت سلام با تن خسته و روح مشتاقم از باریکه باب السلام ام که هر گذر و سلامی بر اشتیاقم در تشرف به محضرت می افزود! ❣️دلتنگ نگاه دزدکی به ضریح ساده و بی آلایش تو که عسعس ها سخت مراقب بودند تا زیاده بدان چشم ندوزیم! گرچه غمناک و اندوهبار بود ، اما احساسم نگاه تو در هر بامداد و شامگاه را به تصویر می کشید که به یاران صادق صفه نشینت تسلا می داد، گرچه دستان و سفره هاشان خالی و غریب بودند ، اما خرسند به این که در جوار تو مقام دارند و امکان روئیت رخ مه جبین تو را یافته اند ! ❣️دلتنگ صبر بر نمازهای بی قنوت و سوره های طولانی و بی بسم الله در جوارت که صبر و حلم مثال زدنی ات تکرار می شد! ❣️دلتنگ رایحه خوش حرم دردانه های تو در بقیع هستم که بی آلایش و به دور از هر تجمل و بنایی اما از عظمت آنان فرو نکاست بلکه در دل و جان ما عزیزتر شدند! چون درک این نکته میسر گردید که پیوند و عهد ما با آن کریمان و ستاره های آل الله نه به جلال مکان و قبه و ظواهر بلکه به وجود عزیز و شریف خودشان است. ❣️دلتنگ اذیت وآزار گزمه های بقیع و پیمودن مسیر طولانی تا از فرط خستگی دیگر رمقی و رغبتی برای تکرار حضور نباشد ، اما غافل از آنکه عهد و عزم ما بر تشرف محضرشان سخت تر شد.! ❣️دلتنگ حاجزهای مطول و متکثر در صحن حرمت و بقیع ام که همه عرصه هایی که سالها بنا کردند بلا استفاده ماند و مردم را برای نیایش به کوچه های باریک بیرون حرم و صحن و پشت نرده‌ها بردند گویا این جماعت به نرده و دیوار دلخوش ترن ! ❣️ دلتنگ همه شب های جمعه ای که نگذاشتند در جوارت و در بین الحرمین بازخوانی مناجات امیر مظلوم تو را بشنو یم و زمزمه کنیم! ❣️دلتنگ وا شدن عقده ها و سرازیر شدن اشک های مردان و زنان زائری ام که پاسبانان حرمت اجازه ندادند صدا به گریه بلند کنند ! ❣️دلتنگ دلتنگی های مادران و زنانی که شبانگاه و سحرگاه به دور از چشمان نگهبانان سر بر نرده های بقیع آرام می گریستند و دخترت را می خواندند ! ❣️دلتنگ زیارت نامه خواندن مردان و زنانی که نمی دانستند کجا بایستند و ابراز ارادت کنند اما به هرجایی که دلشان قرار گرفت خواندند و نجوا کردند و گریستند! . ❣️دلتنگ مردان و زنانی که با زبان های مختلف در سحرگاهان سراغ مزار دخترت را می گرفتند که گزمه های حرمت نشان فاطمه بنت اسد را می دادند !. ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
دلتنگم‌ اما جای جای دلم جای پای توست! یادداشت‌های حج/۱ [صفحه ۲ از ۲] اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ❣️دلتنگ نمازهای بی مهر و تربت و نماز های متعدد و اذان های مکرر حرمت ! ❣️دلتنگ سکوت بی انتها در نمازها ! دلتنگ احد و مزار ویرانه اسدالله، حمزه سید الشهدا و زیارت نامه خوانی مخفی و با عجله و بی نماز آن ! ❣️دلتنگ عجوه و نخیلات آن ! ❣️دلتنگ بیت الاحزان که هنوز صدای ناله بانوی جوان و محبوب بی بدیل تو در جای جای حرمت و حرم فرزندانت در بقیع شنیدنی است. ❣️دلتنگ خطبه های جمعه های حرمت که سالهاست در قرون ماضیه گرفتار و در مانده است! ❣️دلتنگ شنیدن نامت از جوار خانه ات که چه رنجها بر آن رفت و ستم ها بر آن روا شد و در جوار مرقدت چه بی مهری ها بر آن روا می دارند! ❣️دلتنگ کبوتران حرمت که با همه مهمانانت مانوس و احساس خودی می کنند ! ❣️دلتنگ حضور علما درکسوت و اشکال و زمان های مختلف و جلوس متفاوت شان در کنار مًضجع شریفت ! ❣️دلتنگ قرآن خواندن های تماشایی زایرانت از نشسته و خو ابیده و به الحان و اشکال مختلفش! ❣️دلتنگ حلقه های قرآنی اش از تصحیح و تلاوت و شرکت کنندگان متنوع اش ❣️دلتنگ منبرهای وعاظ حرمت که جز از تو از همه و هرچیز و از هرکس می گویند ! ❣️دلتنگ نوشته‌های کتیبه های حرمت که تنها نشان ها و نام های جگر گوشهایت در خانه و مسجد توست! ❣️دلتنگ خودت ، نامت ، محراب ، مسجد ، خانه ، روضه ، ضريح ، مرقد ساده و بی آلایشت ! ❣️دلتنگ صلوات های خفته در حلق و حنجره ها که باید بعد نام مبارک و محبوب ما "محمد" طنینش فضای حرم و مسجد و شهر را می نواخت و جانی دوباره می داد و حیف که میزبان و عسعسانش نگذاشتند اما جای جای دلم رد پای توست! و همه عالم محراب حرای توست. ▪️ حمید احمدی مکه مکرمه ۲۷ خرداد ۴۰۲ ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نماز صبح و شبت سلام.... واگویه دلتنگی با امام زمان(عج) @rozaneebefarda
آیت الله مکارم شیرازی.mp3
16.5M
🎙بشنوید|| واکنش صریح آیت الله العظمی مکارم شیرازی نسبت به اظهارات جنجالی و عجیب آقای درباره @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 تاریخچه پیدایش این جمعیت را ببینید و ببینند. بهائیت یک بازی سیاسی است و اصلا بحث مذهب نیست. هنگامی که قانون اساسی را می‌نوشتیم من و چند نفر دیگر قرار بود بحث مذهب بنویسیم. بهائیان آمدند و اظهار کردند که ۴۰۰هزار نفر در ایران جمعیت داریم و گفتند ما را هم جزو اقلیت‌های مذهبی بنویسید. دوستان گروه مذهب به اتفاق آرا آن پیشنهاد را رد کردند و گفتند اینها مذهب نیستند که بعنوان اقلیت مذهبی به رسمیت شناخته شوند. آقایان مراجع خرید و فروش با اینها را ممنوع کردند. گفتند معامله با اینها تقویت آن بازی سیاسی انگلیسی است که به دست آمریکا پرورش می‌کند. اینها را برای ضربه زدن به اسلام بوجود آوردند و حمایت می‌کنند. بنابراین بر شما عزیزان و آن آقای محترم [سید محمدجواد علوی] لازم است یک دوره تاریخ اینها را ببینید. چه خوب است که در این موارد با احتیاط قدم بردارند و یکمرتبه ابراز نظری نکنند که برخلاف مصالح اسلامی است. 🔸حاشیه روزنه و شخص آقای علوی در معرض یک بزرگ قرار گرفته اند. آیا آقای علوی در قبال تذکر پدرانه و صریح یک مرجع تقلید محترم، خواهد داشت و از مواضع غلط قبلی عقب‌نشینی خواهد کرد؟ یا همچنان بر حرف‌هایش اصرار دارد؟ نشست اساتید نیز اکنون باید موضع خود را مشخص کند و مطالبه‌گر تحقق نظر مرجعیت باشد. ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
شهادت جانسوز امام جواد علیه السلام تسلیت باد @rozaneebefarda
عزت عالمین می‌خواهیم سفر كاظمین می‌خواهیم طوف قبر حسین(ع) می‌خواهیم یا جوادالائمه(ع) ادرکنا.... @rozaneebefarda
روزنه
🎙بشنوید|| واکنش صریح آیت الله العظمی مکارم شیرازی نسبت به اظهارات جنجالی و عجیب آقای #سیدمحمدجواد_عل
مسئله فرقه ضاله بهائیت و سخنی با وعاظ انقلابی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 چندی است مواضع تعجب‌آور و عجیب جناب آقای پیرامون حقوق بهائیان، نقل محافل حوزوی شده و واکنش‌های صریح برخی بزرگان حوزه از جمله مرجع معظم تقلید حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی را در پی داشته است. ناگفته پیداست که ارتکاز حوزه مقدسه قم نسبت به فرقه استعمارساخته و اسرائیلی بهائیت روشن است و در سطح بزرگان و بدنه حوزه پیرامون این موضوع وجود داشته و دارد. لذا مواضع جنجالی و شاذ آقای علوی، حتما در حوزه جایی ندارد اما به دلیل انتشار گسترده آن در رسانه‌ها، تأثیرات مخرب غیرقابل محاسبه‌ای را به دنبال داشته و خواهد داشت. در شرایطی که برخی اساتید برجسته و مراجع تقلید نسبت به این مواضع ناصحیح و مخرب، بیانات صریحی را صادر فرموده‌اند، از که تریبون تبلیغ دین به امانت در دست آنهاست انتظار می‌رود در مقابله با این قبیل مواضع شائبه‌برانگیز به تکلیف شرعی خویش عمل نمایند. به طور خاص برخی از وعاظ محترم و انقلابی که سابقه سخنرانی در منزل آقای علوی بروجردی یا سایر محافل ایشان (خصوصا مجالس مسجد اعظم) را داشته‌اند، انتظار بیشتری داریم. اکنون که در سطح مرجعیت نسبت به مواضع آقای علوی احساس نگرانی شده، جایز نیست. امید است همه خطبای ارجمند انقلابی، خصوصا حجج اسلام والمسلمین حضرات آقایان ، ، ، و عزیز به واکاوی خیانت‌های بهائیان و تبیین مواضع صریح و سیره قطعی بزرگان حوزه خصوصا آیت‌الله العظمی بروجردی(رحمت‌الله علیه) و امام خمینی(قدس السره الشریف) در این باب بپردازند تا زمینه انحراف افکار عمومی از بین برود. مواضع روشنگرانه عزیزان در روزنه منتشر خواهد شد. دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ 🔻مواضع روشنگرانه و صریح آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در واکنش به مواضع جنجالی جناب آقای سیدمحمدجواد علوی بروجردی: https://eitaa.com/rozaneebefarda/12964 🔻نقد عالمانه جناب استاد نجم‌الدین طبسی به مواضع جنجالی جناب آقای سیدمحمدجواد علوی بروجردی: https://eitaa.com/rozaneebefarda/12920 @rozaneebefarda
بازروایی "عشق و عهد الست" یادداشت‌های حج/۶ اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹خداوند سبحان هنگامی که خطاب مهربانی ز سر لطف در داد، ارواح آدمیان را از نهان گاه غیب بیرون آورد و روئیت فعل عام بخشید و به نور فعل خاص آنها را پوشاند و چشمه های محبت و ارا دت را برای آنان مهیا ساخت. از چشمه محبت ، شراب عشق و از چشمه ارادت شراب توحید به آنان نوشاند. و از این شراب محبت سرمست عشق شدند و شادمانه به سوی معدن صفت رفتند و با بال توحید در آسمان انوار صفات پرگشودند. وچون ارواح در دنیا به کالبد تن در آویختند آن عهد به نسیان سپرده شد و آدمی در تیه غفلت و جهل متحیر و سرگشته شد. . از این رو مستمر ندای هاتف در جهان طنین افکن شد که " فاذکرهم بایام الله " و خداوند برای تدارک این تذکار و باز نمایی ، مائده حج را آراست و ضیافتی بر پا کرد و همه خلق را بدان فراخواند. "و آذان من الله و رسوله الی الناس یوم الحج الاکبر" از این رو حج ساحت ابلاغ پیام دوست شد و همه مشتاق استماع دوباره آن ترنم دلکش و موسیقیایی مینوی و ساحت ذکر یاد الست گشتند که خداوند سبحان در بزمی خاص کام های تفتیده آدمیان را به طعم شراب طهور که از جرعه های همان شراب یوم الست است شیربن‌ می سازد. لذا فرمان داد که در این تجدید عهد آن یاد یار و چشمه ارادت به روئیت آید و مکرر شود "واذکروالله کذکر آبائکم او اشد ذکرا" بدین جهت حج ساحت باز روایی آن عهد الست است که کام و جان آدمی به شراب ارادت و محبت سیراب گشت و سرمست آن جرعه شراب ناب در آن روئیت رویایی که جان و جهان از توحید و عشق لبریز شد. آدمی در این بازنمایی جان تشنه پیمان خویش را که با " بلی " اعلام کرده با لبیک تجدید می کند و زیباترین سرود رهایی و مستانه توحید را در دروازه ورود به شهر توحید و شهر الله و وصول به خانه خدا سر می دهد "لبیک اللهم لبیک " اما در گام نخست این یاد دلبرانه بر زبان جاریست تا جایی که به خانه یار وارد نشده! اما در هنگامه ورود و مشاهده خانه معشوق دیگر لفظ به کار نیاید بلکه همه وجودش باید نام و یاد یار باشد لذا دستور آمد که درخانه ساکت شوید و یاد یار به زبان نه به جان بگویید و با لا روید که هنگامه دیدار خانه یار باید همه تن و جان فانی و محو در جمال دوست شود. اوج این باز روایی و جرعه نوشی از ساغر ارادت در وادی‌ طوی و جبل نور و رحمت عرفه است .که ساقی این بزم باشکوه یعنی حسین بن علی علیهما السلام مهمانان حریم قدس سبحان را به یمن رایحه حضور دلربایش جرات واگویی دلتنگی ها و شکوه ها داده و به دیدار یار مشتاق نموده و نرد عشق با معشوق تعلیم داده است. حمید احمدی مکه مکرمه ۲۸ خرداد ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
شیدای عشق سرمدی و ازلی معشوق یادداشت‌های حج/۷ اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸 نشئه دیگری هم از آن بزم الست چشمه محبت است که آدمی از آن جام الست مست عشق شد و دیده اشتیاق به قطرات شراب عشق توتیا کشید و طریقت دیگر برای ورود به ضیافت خدای سبحان گشود که از ضیافت مدینه توحید فراتر رود و در نرد عشق با صاحب خانه، جان برای باز روایی آن بزم الست فدا کنند و از خود برهند گر دهد دستم کشم در دیده همچون توتیا/ خاک راهی کان مشرف گردد از اقدام دوست در این نشئه از خانه گذر و به صاحب خانه رسند و ندای ارجعی را با شادمانی و آرامش ابدی بشنوند و این ضیافت به دلیل عبور از خانه و روئیت صاحب بیت نغمه هایش دل نشین تر و روح افزاتر خواهد بود که آن ضیافت حسینی عرفه است. بدین جهت است که آن جمیل مطلق اول به گردآمدگان این خان نظر کند و بعد به مائده در وادی عرفه! شاید سر پیوند قلوب حاجیان در عصر عرفه به حسین بن علی علیهما السلام در همین باشد که دو چشمه ارادت و محبت در یک جان واحد که اسم اعظم الهی و انسان کامل است اجتماع یافته و همه قلوب و اذهان که به باز نمایی عهد الست سرمست‌گشته و رایحه دل انگیز یار در آن وادی و عالم کبیر که همان انسان کامل و قطب اعظم است و از نور حسین بن علی است، همه نفوس و وجود را سرمست عشق و اردات می کند. لذا انسان شیدای عشق سرمدی و ازلی معشوق در اوج حج یا تمام و کمال حج که "عرفه" باشد به یمن و اشارت ولی و حبیب خدا رو به وادی عشق و ارادت کربلا کند و مترنم نغمه های آسمانی حسین بن علی علیهما السلام در دشت معرفت و شوق می شود. "اللهم انی ارغب الیک و اشهد بالربوبیه لک " حمید احمدی مکه مکرمه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
متن کامل اعلامیه مشترک شهید مطهری و بازرگان در نقد افکار شریعتی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم نظر به این‌که مسائل مربوط به مرحوم دکتر علی شریعتی، مدتی است موضوع جنجال و اتلاف وقت طبقات مختلف و موجب انصراف آن‌ها از مسائل اساسی و حیاتی و وسیله بهره‌برداری افراد و دستگاه‌های مغرض گردیده است، این‌جانبان تبادل نظر در این مسائل را ضروری دانستیم و در یک سلسله مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که تا حدود زیادی وحدت نظر داریم و با توجه به این‌که بیشترین افراد که دچار این سردرگمی و بیهوده کاری هستند، از قشر حقیقت‌طلب‌اند، وظیفه شرعی دانستیم، عقاید و نظریات مشترک خود را در این زمینه نخست به طور اجمال و سپس به طور تفضیل به اطلاع عموم و به ویژه این قشر برسانیم. باشد که وسیله خیری برای رهایی از این سردرگمی و بازگشت به وحدت و الفت میان مسلمانان گردد که البته موجب رضای خدای متعال خواهد بود. آن‌چه درباره آن مرحوم شایع است یا مربوط است به جنبه گرایش‌هایش و یا استنباط‌ها و اظهار‌نظر‌هایش در مسائل اسلامی که در آثار و نوشته‌های او منعکس است. این‌جانبان که علاوه بر آشنایی به آثار و نوشته‌های مشارالیه، با شخص او فی‌الجمله معاشرت داشتیم، معتقدیم نسبت‌هایی از قبیل سنی‌گری و وهابی‌گری به او بی‌اساس است و او در هیچ یک از مسائل اصولی اسلام، از توحید گرفته تا نبوت و معاد و عدل و امامت، گرایش غیراسلامی نداشته است. ولی نظر به این‌که تحصیلات عالیه و فرهنگ او غربی بود و هنوز فرصت و مجال کافی نیافته بود در معارف اسلامی مطالعه وافی داشته باشد، تا آن‌جا که گاهی از مسلمات قرآن و سنت و معارف و فقه اسلامی بی‌خبر می‌ماند، هر چند با کوشش زیاد به تدریج بر اطلاعات خود در این زمینه می‌افزود، در مسائل اسلامی (حتی در مسائل اصولی) دچار اشتباهات فراوان گردیده است که سکوت در برابر آن‌ها ناروا و نوعی کتمان حقیقت و مشمول سخن خداست که : ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات و الهدی من بعد ما بیناه للناس فی الکتاب اولئک یلعنهم الله و یلعنهم للاعنون. از این‌رو، با توجه به اقبال فراوان جوانان به کتب مشارالیه و این‌که خود او در اواخر عمر در اثر تذکرات متوالی افراد بی‌غرض و بالاتر رفتن سطح مطالعات خودش متوجه اشتباهات خود شد و به یکی از نزدیکانش وکالت تام برای اصلاح آن‌ها داد، این‌جانبان بر آن شدیم به حول و قوه الهی ضمن احترام به شخصیت و تقدیر از زحمات و خدماتش در سوق دادن نسل جوان به طرف اسلام بدون مجامله و پرده‌پوشی و بدون اعتنا به احساسات طرفداران متعصب و یا دشمن مغرض، طی نشریاتی نظریات خود را درباره مطالب و مندرجات کتاب‌های ایشان بالصراحه اعلام داریم. از خداوند متعال مدد می‌طلبیم و از همه افرادی که بی‌غرضانه نظریات مستدل خود را در اختیار ما قرار ‌دهند و ما را در این راه یاری نمایند متشکر خواهیم شد. والسلام علی من اتبع الهدی. مهدی بازرگان، مرتضی مطهری 🔶حاشیه روزنه این اعلامیه در آن زمان با مشت آهنین مریدان غالی آقای شریعتی مواجه شد و نهایتا فشارهای سیاسی موجب شد بازرگان تلویحا از موضع قبلی اش عقب نشینی کند اما در بیانیه دومش بار دیگر بر ضرورت نقد آثار شریعتی تاکید کرد و آنرا ضروری دانست. @rozaneebefarda
متن کامل نامه شهید مطهری به امام پیرامون دکتر شریعتی [صفحه ۱ از ۴] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم السلام على مولينا اميرالمؤمنين و امام المتقين و قائد الغرّالمحجّلين و السلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و بركاته. استاد و مقتداى بزرگوارم، حوادث ناگوار پى‏درپى براى اسلام از يك طرف و روشن‏بينى‏ها و اقدامات مثبت و منفى به موقع و صحيح آن استاد بزرگوار از طرف ديگر، موجب شده كه روز به روز جدى‏تر و با خلوص و صميميت بيشتر آرزو كنم و از خداوند متعال مسألت نمايم كه وجود مبارك آن رهبر عظيم‏الشأن را براى همه مسلمانان مستدام بدارد. اللهم آمين. خدا را گواه مى‏گيرم كه كمتر اتفاق مى‏افتد كه در حال يا مقام و موقف دعايى اين وظيفه را فراموش كنم و اميدوارم كه مشمول دعوات خيريه شما بوده باشم. در حدود دو ماه پيش از اروپا عريضه‏اى تقديم داشتم و مايلم بدانم رسيده يا خير. در اينجا جريان‏هاى پيچيده و گمراه كننده‏اى وجود دارد كه توجه و آگاهى حضرتعالى ضرورت دارد. اول اينكه شايد به قدر كافى مستحضر باشيد كه نفوذ افكار ماركسيستى تا برخى محافل مذهبى و در ميان بعضى از دوستانى كه انتظار نمى‏رفت، پيشروى كرده، لااقل در حدى كه با هرگونه موضع‏گيرى ولو موضع‏گيرى فكرى در برابر آنها به استناد اينكه فعلاً صلاح نيست مبارزه مى‏شود و حتماً به هر وسيله هست بايد نظر حضرتعالى وسيله بيت محترم به افرادى كه واقعاً از اين جهت در اشتباهند ابلاغ شود. جريان دوم، جريان به اصطلاح گروه مسمّا به مجاهدين است. اينها در ابتدا يك گروه سياسى بودند ولى تدريجاً به صورت يك انشعاب مذهبى دارند درمى‏آيند، درست مانند خوارج كه در ابتدا حركتشان يك حركت سياسى بود بعد به صورت يك مذهب با يك سلسله اصول و فروع درآمدند. كوچكترين بدعت اينها اين است كه به قول خودشان به «خودكفايى» رسيده‏اند و هر مقام روحانى و مرجع دينى را نفى مى‏كنند، از همين جا مى‏توان تا آخر خواند، ديگر اينكه در عين اظهار وفادارى به اسلام، كارل ماركس لااقل در حد امام جعفر صادق ـ‏عليه‏السلام‏ نزد اينها مقدس و محترم است، البته اينها آنهايى هستند كه بر مسلك سابق خود باقى هستند، آنها كه اعلام تغيير موضع كردند تكليفشان روشن است. بنده هم اطلاعاتم دربارۀ آنها مع‏الواسطه است، ولى افراد متدين و فهيمى كه سال‏ها با آنها هم‏زندان بوده‏اند، هستند و من معتقدم حضرتعالى از آنها ـ نه فقط از يك نفر آنها ـ جدا جدا بخواهيد نظريات خود و مشهودات خود را بنويسند و خدمتتان ارسال دارند؛ و عجب اين است كه هنوز هستند برخى از دوستان ما و ارادتمندان شما كه كارهاى اينها را توجيه و تأويل مى‏كنند. مسأله سوم، مسأله است. من خود از منتقدين روحانيت بوده و هستم اما با اعتراف به مزايايش و با اعتقاد به لزوم حفظ و نگهدارى‏اش و در همان حال اصلاحش، ولى جريان غيرقابل انكار اين است كه تنها موضوعى كه گروه‏هاى مختلف از مقامات دولتى گرفته تا كمونيست‏ها و منافقين خلق و برخى جمعيت‏هاى به ظاهر مذهبى مثل شريعتى‏ها در آن وحدت نظر دارند، كوبيدن روحانيت از اساس و برداشتن اين سد از ميان است؛ البته هر دسته‏اى به منظورى، يكى به منظور ايجاد يك روحانيت فرمايشى به شكل اهل تسنن كه مطيع دولت‏ها باشد و ديگرى به منظور از ميان برداشتن دين و سوم و چهارم به منظور تصاحب يك قدرت مردمى كه دين است و آن را بر وفق مراد تفسير كردن. در اين مقام نيز بايد اظهار تأسف كنم كه برخى دوستان ما طلاب جوان و جوانان دانش‏آموز و دانشجو را بر بغض و كينه روحانيين به استثناى شخص حضرتعالى پرورش مى‏دهند و اين براى اسلام و روحانيت عاقبت بسيار وخيمى دارد. خوب است حضرتعالى به بيت محترم دستور فرماييد از اين جهت دربارۀ دوستان و ارادتمندان تحقيق كامل بفرمايند و به كسانى كه چنين روشى دارند تذكراتى داده شود. @rozaneebefarda
متن کامل نامه شهید مطهری به امام پیرامون دکتر شریعتی [صفحه ۲ از ۴] چهارم مسألۀ شريعتى‏هاست. در نامه قبل معروض شد كه پس از مذاكره با بعضى دوستان مشترك قرار بر اين شد كه بنده ديگر درباره مسائلى كه به شخص او مربوط مى‏شد از قبيل صداقت داشتن و صداقت نداشتن و از قبيل التزامات عملى سخنى نگويم ولى انحرافاتى كه در نوشته‏هاى او هست به صورت خيرخواهانه و نه خصمانه تذكر دهم؛ ولى اخيراً مى‏بينم گروهى كه عقيده و علاقه درستى به اسلام ندارند و گرايش‏هاى انحرافى دارند با دسته‏بندى‏هاى وسيعى درصدد اين هستند كه از او بتى بسازند كه هيچ مقام روحانى جرأت اظهارنظر در گفته‏هاى او را نداشته باشند. اين برنامه در مراسم چهلم او در مشهد ـ‏متأسفانه با حضور بعضى از دوستان خوب ما ـ و بيشتر در ماه مبارك رمضان در مسجد قبا اجرا شد، تحت عنوان اينكه بعد از سيد جمال و اقبال و بيش از آنها، اين شخص رنسانس اسلامى به‏وجود آورده و اسلام را نو كرده و خرافات را دور ريخته و همه بايد به افكار او بچسبيم ولى خوشبختانه با عكس‏العمل شديد گروهى ديگر مواجه شد و به علاوه هوشيارى و حسن نيت امام مسجد كه متوجه شد توطئه‏اى عليه روحانيت بوده، در شب‏هاى آخر فى‏الجمله اصلاح شد. عجبا مى‏خواهند با انديشه‏هايى كه چكيده افكار ماسينيون مستشار وزارت مستعمرات فرانسه در شمال افريقا و سرپرست روحى مبلغان مسيحى در مصر و افكار گورويچ يهودى ماترياليست و انديشه‏هاى ژان پل سارتر اگزيستانسياليست ضد خدا و عقايد دوركهايم جامعه‏شناس ضد مذهب است، اسلام نوين بسازند پس و على‏الاسلام السلام. به خدا قسم اگر روزى مصلحت اقتضا كند كه انديشه‏هاى اين شخص حلاجى شود و ريشه‏هايش به دست آيد و با انديشه‏هاى اصيل اسلامى مقايسه شود صدها مطلب به‏دست مى‏آيد كه بر ضد اصول اسلام است و به علاوه بى‏پايگى آنها روشن مى‏شود. من هنوز نمى‏دانم فعلاً چنين وظيفه‏اى دارم يا ندارم ولى با اينكه مى‏بينم چنين بت‏سازى مى‏شود فكر مى‏كنم كه تعهدى كه دربارۀ اين شخص دارم ديگر ملغاست در عين حال منتظر اجازه و دستور آن حضرت مى‏باشم. كوچكترين گناه اين مرد بدنام كردن روحانيت است، او همكارى روحانيت با دستگاه‏هاى ظلم و زور عليه توده مردم را به صورت يك اصل كلى اجتماعى درآورد، مدعى شد كه مَلِك و مالك و ملا و به تعبير ديگر تيغ و طلا و تسبيح هميشه در كنار هم بوده و يك مقصد داشته‏اند. اين اصل معروف ماركس و به عبارت بهتر مثلث معروف ماركس را كه دين و دولت و سرمايه سه عامل همكار بر ضد خلقند و سه عامل از خودبيگانگى بشرند به صد زبان پياده كرد، منتها به جاى دين، روحانيت را گذاشت، نتيجه‏اش اين شده كه جوان امروز به اهل علم به چشم بدترى از افسران امنيتى نگاه مى‏كند و خدا مى‏داند كه اگر خداوند از باب و يمكرون و يمكراللّه‏ و اللّه‏ خيرالماكرين در كمين او نبود او در مأموريت خارجش چه بر سر روحانيت و اسلام مى‏آورد. تبليغاتى در اروپا و امريكا‏له او از زهد و ورع و پارسايى تا خدمت به خلق و فداكارى و جهاد در راه خدا و پاكباختگى در راه حق شده است و بسيار روشن است كه دست‏هاى مرموزى در كار بوده و دوستان خوب شما در اروپا و امريكا اغفال شده‏اند. من لازم مى‏دانم كه حضرتعالى گاهى برخى افراد بصير را ولو به طور خفا به اروپا و امريكا بفرستيد، جريان‏ها را از نزديك ببينند و گزارش دهند كه به عقيده بعضى از دوستانتان در آنجا، پاره‏اى از حقايق از حضرتعالى كتمان مى‏شود. @rozaneebefarda
متن کامل نامه شهید مطهری به امام پیرامون دکتر شریعتی [صفحه ۳ از ۴] گروه‏هاى چهارگانه فوق، با من به حساب اينكه تا اندازه‏اى اهل فكر و نظر و بيان و قلم هستم بشدت مبارزه مى‏كنند، شايعه برايم مى‏سازند، جعل و افترا مى‏بندند به طورى كه خود را مصداق آن شعر فارسى مى‏بينم كه محقق اعظم، خواجه نصيرالدين طوسى در آخر شرح اشارات به عنوان زبان حال خود آورده است: به گرداگرد خود چندان كه بينم بلا انگشترى و من نگينم ولى به لطف و عنايت پروردگار و توجهات اولياى دين هراسى به خود راه نخواهم داد. اين مقدار بث شكوى را جز به مثل حضرتعالى كه استاد عاليقدرم و به جاى پدرم هستيد نمى‏كنم. من الآن مركز ثقل حملات اين گروه‏ها هستم، اگر بفرماييد ايستادگى كن ايستادگى مى‏كنم، اگر بفرماييد مصلحت نيست خود را كنار مى‏كشم. بار ديگر تكرار مى‏كنم: من جداً از خداوند متعال طول عمر براى شما مى‏خواهم و فوق‏العاده نگرانم كه اگر خداى ناخواسته پاى حضرتعالى كه تنها شخصيتى هستيد كه همه اين گروه‏ها از او حساب مى‏برند از ميان برود، اوضاع فوق‏العاده ناراحت‏كننده خواهد بود، اى بسا كه گروه‏هاى منحرف و منتحل مقاصد شوم خود را با نام حضرتعالى تعقيب كنند، اين است كه لازم مى‏دانم به هر شكل و صورت هست، به وسايل مختلف حضرتعالى نظرتان را درباره راه‏ها و روش‏ها و مسلك‏هاى مختلف روشن و روشن‏تر بفرماييد و حتى لازم است به بعضى دوستان به طور خصوصى تذكراتى بدهيد. شنيدم به يكى از دوستان مشهد كه اخيراً به نجف مشرف شده بوده است تذكرات مفيدى داده‏ايد و دورادور اطلاع دارم كه مؤثر بوده و در روش ايشان كه اخيراً خيلى خطرناك شده بود مؤثر واقع شده والحمدللّه‏. خوب است اطلاع داشته باشيد كه در ماه‏هاى آخر عمر شريعتى بنده مكرر وسيله اشخاص مختلف به او پيغام دادم كه در نوشته‏هاى تو مطالبى هست بر ضد اسلام و لازم است اصلاح شود. من حاضرم در حضور جمعى صاحب‏نظر، يا تنها، هر طور خودت مايل باشى به تو ثابت كنم. اگر ثابت شد خودت آنها را ولو به نام خودت، نه به نام من آنها را اصلاح كن و شأن تو بالا هم خواهد رفت و الا مجبورم از تو صريحاً و مستدل انتقاد كنم و برايت گران تمام خواهد شد. آخرين شخصى كه از طرف او نزد من آمد، اظهار داشت كه او حاضر است اختيار بدهد به آقاى محمدتقى جعفرى و آقاى محمدرضا حكيمى كه از آثارش انتقاد كنند و در نهايت امر، تو صحه بگذارى. من گفتم بسيار خوب ولى به شرط اينكه كتباً بنويسد. مقارن با حركتش به خارج اطلاع پيدا كردم كه تنها به آقاى حكيمى نوشته كه شما مجازى نوشته‏هاى مرا نقد كنى. در اروپا خبر موثق اين بود كه گفته بود تا يك سال كارى نخواهم كرد، جز اصلاح نوشته‏هاى خودم و يكى از دوستان نزديك حضرتعالى نقل كرد كه به او گفته بود منتظرم فلانى به اروپا بيايد راجع به اصلاح كتاب‏هايم با او مشورت كنم. و البته من اين جهت را تحسين كردم و دليل حسن نيت او و سوء نيت اطرافيانش در ايران گرفتم. روى اين حساب مى‏بايست از نشر آثارش قبل از اصلاح و تجديد نظر لااقل وسيله آقاى حكيمى كه كتباً به او اجازه داده است جلوگيرى شود، ولى افرادى كه اخيراً تصميم گرفته‏اند او را مظهر رنسانس اسلامى قرار دهند و راه را براى اظهار نظرهاى خود در اصول و فروع اسلام باز كنند، در شعاع وسيعى به نشر و تكثير همه آثار او پرداخته‏اند. @rozaneebefarda
متن کامل نامه به امام پیرامون دکتر [صفحه ۴ از ۴] بنده فكر مى‏كنم اگر صلاح مى‏دانيد به برخى از ارادتمندان خودتان در اروپا و امريكا كه ضمناً ناشر آثار و افكار او هستند يادآورى فرماييد كه قبل از انجام اصلاحات وسيله آقاى حكيمى يا گروهى كه خودتان تعيين مى‏فرماييد از نشر آثارش جلوگيرى شود و اگر هم صلاح نمى‏دانيد كه در كار او مستقيماً دخالتى فرماييد راه ديگرى بايد انديشيد. بسيار خوب است و براى شناختن ماهيت اين شخص لازم است كه حضرتعالى مجموعه مقالات او را در كيهان كه يك سال و نيم پيش چاپ شد شخصاً مطالعه فرماييد. اين مقالات دو قسمت است: يك قسمت بر ضد ماركسيسم است كه مقالات خوبى بود و ايرادهاى كمى از نظر معارف اسلامى داشت، ولى قسمت دوم مقالاتى بود درباره مليت ايرانى (ومستقلاً ماشين شده) و در حقيقت فلسفه‏اى بود براى مليت ايرانى و قطعاً تاكنون احدى از مليت ايرانى به اين خوبى و مستند به يك فلسفه امروزپسند دفاع نكرده است. شايسته است نام آن‏را فلسفه رستاخيز بگذاريم. خلاصه اين مقالات كه يك كتاب مى‏شود اين بود كه ملاك مليت خون و نژاد كه امروز محكوم است نيست. ملاك مليت، فرهنگ است و فرهنگ به حكم اينكه زاده تاريخ است نه چيز ديگر، در ملت‏هاى مختلف، مختلف است، فرهنگ هر قوم، روح آن قوم و شخصيت اجتماعى آنها را مى‏سازد، خود و «من» واقعى هر قوم، فرهنگ آن قوم است، هر قوم كه فرهنگ مستمر نداشته، نابود شده است. ما ايرانيان فرهنگ 2500 ساله داريم كه ملاك شخصيت وجودى ما و من واقعى ما و خويشتن اصلى ماست. در طول تاريخ حوادثى پيش‏آمد كه خواست ما را از خود واقعى ما بيگانه كند ولى ما هر نوبت، به خود آمديم و به خود واقعى خود باز گشتيم. آن سه جريان عبارت بود از حمله اسكندر، حمله عرب، حمله مغول. در اين ميان بيش از همه درباره حمله عرب بحث كرده و نهضت شعوبى‏گرى را تقديس كرده است. آنگاه گفته: اسلام براى ما ايدئولوژى است نه فرهنگ، و اسلام نيامده كه فرهنگ ما را عوض كند و فرهنگ واحدى به وجود آورد، بلكه تعدد فرهنگ‏ها را به رسميت مى‏شناسد همان‏طور كه تعدد نژادى را يك واقعيت مى‏داند. آيه كريمه إنا خلقناكم من ذكر و انثى و جعلناكم شعوباً و قبائل ناظر به اين است كه اختلافات نژادى و اختلافات فرهنگى كه اولى ساخته طبيعت است و دومى ساخته تاريخ بايد به جاى خود محفوظ باشد. ادعا كرده كه ايدئولوژى ما روى فرهنگ ما اثر گذاشته و فرهنگ ما روى ايدئولوژى ما، لهذا ايرانيت ما ايرانيت اسلامى شده است و اسلام ما اسلام ايرانى شده است. با اين بيان عملاً و ضمناً نه صريحاً فرهنگى واحد به نام فرهنگ اسلامى را انكار كرده است. و صريحاً شخصيت‏هايى نظير بوعلى و ابوريحان و خواجه نصيرالدين و ملاصدرا را وابسته به فرهنگ ايرانى دانسته است، يعنى فرهنگ اينها ادامه فرهنگ ايرانى است. اين مقالات بسيار خواندنى است. در انتساب آنها به او شكى نيست. به بعضى‏ها مثل آقاى خامنه‏اى و آقاى بهشتى گفته مال من است، ولى مدعى شده كه من اينها را چندين سال پيش نوشته‏ام و اينها آنها را پيدا كرده و چاپ كرده‏اند. در صورتى كه دلايل به قدر كافى هست كه مقالات جديد است. به هر حال مطالعه حضرتعالى بسيار مفيد است. اين روزها سؤال و جوابى از حضرتعالى مورخ شعبان 97 منتشر شد كه اثر بسيار مطلوبى از نظر انحرافات منتحلين داشت و عجب اين است كه شايع كرده‏اند اين سؤال و جواب وسيله فلانى تهيه شده است. به آنها گفتم شما با اين اتهام به آقا اهانت مى‏كنيد، گويى ايشان از خود رأى ندارند (وتابع رأى مثل منى هستند). خبر عجيب ديگر اين است كه اخيراً آزادى غير مترقبى به دستجات مختلف مخصوصاً دستجات سياسى داده شده است، البته نسبت به روحانيين به مقياس بسيار كمترى داده شده، ممنوعيت‏هاى آنها غالباً به حال خود باقى است، اين تبعيض نيز سؤال‏انگيز است. خدمت آقازادگان عظام ـ‏دامت بركاتهم‏ عرض سلام اين بنده را ابلاغ فرماييد. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و نلتمس منكم الدعاء @rozaneebefarda
تصویر نامه تاریخی به امام در نقد آثار دکتر شریعتی ▫️متن نامه را در روزنه بخوانید👇 @rozaneebefarda
روزنه
به نماز صبح و شبت سلام.... واگویه دلتنگی با امام زمان(عج) @rozaneebefarda
واگویه‌ای با امام عصر(عج) لب ما و قصه زلف تو، چه توهمی، چه حکایتی! تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحمی، چه عنایتی! به نماز صبح و شبت سلام، و به نور در نَسَبت سلام و به خال کنج لبت سلام، که نشسته با چه ملاحتی به جمال، وارث کوثری، به خدا محمد دیگری به روایتی خود حیدری، چه شباهتی، چه اصالتی! بلغ‌العلی به کمال تو، کشف‌الدجی به جمال تو به تو و قشنگی خال تو، صلوات هر دم و ساعتی شده پر دو چشم در ازل، یکی از شراب و یکی عسل نظرت چه کرده در این غزل، که چنین گرفته قرابتی تو که آینه تو که آیتی، تو که آبروی عبادتی تو که با دل همه راحتی، تو قیام کن که قیامتی زد اگر کسی در ِخانه‌ات، دل ماست کرده بهانه‌ات همه جا گرفته نشانه‌ات، به چه حسرتی، به چه حالتی! نه مرا نبین، رصدم نکن، و نظر به خوب و بدم نکن ز درت بیا و ردم نکن، تو که آستان سخاوتی ┄┅┅❅ ?❅┅┅┄ شاعر: جناب آقای قاسم صرافان @rozaneebefarda