نقدی بر استناد جناب استاد شهیدی به خاطراتی مخدوش پیرامون اندیشه سیاسی امام خمینی
[صفحه 1 از 4]
#اختصاصی_روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
جناب آقای استاد شهیدی، از مدرسین محترم و دقیقالنظر حوزه علمیه قم، در درس خارج فقه شان بهتاریخ 28اردیبهشت1401 در پاسخ به سؤال یکی از شاگردان روایتی را از دیگاه سیاسی امام خمینی پیرموان ضرورت تشکیل حکومت در عصر غیبت نقل کرد که نقل ایشان از جهات مختلف محل خدشه است.
نظر به بازنشر تقطیع شده و جهتدار نقل استاد شهیدی که زمینه سوءاستفاده برخی مغرضان و خصوصا #سکولارهای_حوزوی را فراهم آورده، با اذعان و احترام به فضای آزاداندیشی موجود در کرسیهای درس خارج حوزه و در امتداد سنتهای اصیل حوزوی، به نقد بیانات ایشان میپردازیم.
جناب استاد شهیدی در این زمینه چنین میگوید:
«امام وقتی قم بود، قبل از تصدی مرجعیت همین در ذهنش بود که مردم گناه کردند امام زمان غیبت کردند در عصر غیبت ما وظیفهای نداریم برای تشکیل حکومت بعدش نظرشان برگشت. من این را مستند نقل میکنم و بیشتر همین آقای مطهری گفتند برای یک آقایی آن آقا نقل کرد که ما بحث ولایت فقیه را کردیم رفتیم خدمت آقای خمینی و مطرح کردیم ایشان اول استنکار میکرد بعد قانع شد.»
این روایت به دلیل مجهول بودن راوی اصلی ضعیف و غیرقابل استناد محسوب میشود و انتظار آن بود که جناب شهیدی در چنین موضوع مهمی حتما واسطه اصلی نقل این روایت را اعلام کنند اما در هر صورت از آنجا که مشابه این مدعا پیش از این در خاطرات منسوب به آقای منتظری نیز نقل شده است و برای خارج شدن روایت آقای شهیدی از ضعف مذکور، در صورتی که جناب شهیدی همان خاطره را نقل کرده باشند، نقدهایی به این نقل وارد است. اگر واسطه نقل فرد دیگری هم باشد انتظار داریم جناب ایشان اعلان کنند البته شناخت راوی و واسطه نقل در نقد محتوای سست خاطره مذکور تغییری ایجاد نمیکند!
▫️در نقد نقل استاد شهیدی نکاتی به شرح ذیل قابل ذکر است:
1. آقای منتظری میگوید که این مطلب را خودش از امام شنیده است نه اینکه شهید مطهری این مطلب را برای وی نقل کرده باشند.(ر.ک: بخشی از خاطرات منتظری، ج1، ص199)
2. آقای منتظری نمیگوید که امام اول استنکار کرد و بعد قانع شد. بلکه میگوید امام قانع نشد و تا درسهای ولایتفقیه در نجف(یعنی سال1348) هیچ اشارهای به ولایتفقیه و حکومت اسلامی نداشت. (همان منبع سابق)
3. دریافت مکتب و منظومه فکری یک فرد و تسلط بر تطورات و تغییرات آن یکی از فنون پیچیده است که متأسفانه در حوزه علمیه مغفول واقع شده و فقدان روششناسی متقن باعث میشود که هر فردی با هر سطح از سواد تاریخی و سیاسی بهصرف شنیدن یک نقل در مورد اندیشه سیاسی فردی دیگر اظهار نظر کند. کوتاهسخن آنکه چنین شناخت عمیقی بهصرف خبر واحد، ولو راوی آن ثقه باشد، حاصل نمیشود و برای اظهار نظر در خصوص مکتب فکری یک فرد و شناخت ارکان ثابت و اعراض متغیر آن به تجمیع قرائن مختلف و بهکاربردن روشهایی دقیق نیاز است.
4. روایت فوق یکی از شروط ابتدایی پذیرش روایت یعنی «وثاقت راوی» را ندارد چه آنکه بررسی تفصیلی خاطرات آقای منتظری و مطالعه احوالات سیاسی و خُلقیِ وی حاکی از ضعف مفرط او در نقلهای تاریخی است و برخی مطالب آن کذب قطعی است و اگر در «رجالشناسی تاریخ انقلاب اسلامی» یک راوی ضعیف و غیرقابل اعتماد داشته باشیم باید جناب آقای منتظری را مصداق بارز آن بدانیم.(جهت مشاهده نقد مستند تفصیلی خاطرات آقای منتظری بنگرید به: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شمارههای 21-1)
فارغ از نکات پیشگفته قرائن دیگری بر رد این روایت وجود دارد و این قرائن مانع «وثوق به صدور» آن میشود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
5. «بررسی جهت صدور» روایت یکی از مراحل دیگر بررسی اجتهادی روایات تاریخی است و همانگونه که فقهای عظام در طول تاریخ فقه شیعه بخشی از روایات را بهدلیل اعتقاد به صدور تقیهای آن کنار گذاشتهاند، منطوق و مفهوم بخشی از روایات تاریخی را با ملاحظه جهت صدور باید کنار گذاشت.
بر فرض پذیرش صدور روایت تاریخی فوق از حیث جهت صدور آن بک احتمال وجود دارد، احتمالی که مورد تصریح شخص آقای منتظری نیز هست. وی پیش از ذکر ادعای خود میگوید:«گویا ایشان میخواستند با ما جدل کنند»(بخشی از خاطرات منتظری، ج1، ص199) و بلافاصله به نقل فوق میپردازد. این نشان میدهد که شخص آقای منتظری نیز میدانسته که این حرف با مبانی امام سازگار نیست و این احتمال را مطرح میکند که ایشان برخلاف اعتقاد خود و بهنحو جدلی این صحبت را مطرح کردهاند. وقتی شخص راوی، با همه نقایص شخصی و تاریخی، تصریح میکند که این مطلب امام جدلی است جایی برای استناد به آن باقی نمیماند.
ادامه در صفحه بعد:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13506
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
نقدی بر استناد جناب استاد شهیدی به خاطراتی مخدوش پیرامون اندیشه سیاسی امام خمینی
[صفحه 2 از 4]
#اختصاصی_روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
6. جناب آقای شهیدی ادعا کرده که این مطلب مذکور مربوط به «قبل از تصدی مرجعیت امام» بوده است این در حالی است که آقای منتظری هیچ تاریخ معین یا حتی مجملی را برای این نقل ذکر نکرده است و مجهول بودن تاریخ این روایت وجه دیگری برای ضعف آن محسوب میشود مگر آنکه جناب ایشان منبع دیگری غیر از خاطرات آقای منتظری داشته باشند که طبیعتا باید آن را با مشخصات بیشتر مطرح کنند.
7. در مطلب مورد نقد ادعا شده بود که امام پیش از تصدی مرجعیت اعتقادی به تشکیل حکومت اسلامی نداشتند. آقای منتظری نیز پس از ذکر ادعای خود گفته:
«این بود اظهارات ایشان در آن وقت، و اشارهای هم به ولایت فقیه نکردند. بعدا که ایشان به نجف رفتند...ولایتفقیه و حکومت اسلامی بحث کردند.»(بخشی از خاطرات منتظری، ج1، ص199)
طبق این بخش از ادعای آقای منتظری که مورد استفاده مدرس نامبرده قرار گرفته؛ امام خمینی قدس سره الشریف تا زمان حضور در نجف و آغاز درسهای ولایتفقیه در سال 1348، هیچ بحثی از ولایت فقیه و حکومت اسلامی مطرح نکردند. اما جناب آقای شهیدی ادعا کرد که عدم اعتقاد امام به حکومت اسلامی تا پیش از تصدی مرجعیت توسط ایشان بود. در این زمینه چند نکته قابل ذکر است:
الف. علت عدول جناب شهیدی از این ادعای آقای منتظری چیست؟ آیا جناب ایشان نیز این بخش از خاطرات آقای منتظری را مخدوش میداند؟ اساساً آیا میتوان در این نقل آقای منتظری به این نحو تصرف کرد؟ آقای منتظری ادعا کرده که امام تا سال 1348 هیچ حرفی از ولایتفقیه و حکومت اسلامی نزد. آیا میتوانیم همین ادعا را منبع قرار بدهیم و در عین حال در آن تصرف کنیم و بگوییم امام تا پیش از تصدی مرجعیت (مثلا تا سال 1341-1340) اعتقادی به حکومت اسلامی نداشت؟!
ب. آقای منتظری ادعا کرد که «امام... در آن وقت... اشارهای هم به ولایت فقیه نکردند. بعدا که ایشان به نجف رفتند...ولایتفقیه و حکومت اسلامی بحث کردند.» این در حالی است که طبق تقریرات آقای منتظری از درس اصول امام، ایشان روایت مقبوله عمر بن حنظله را اثباتکننده ولایت فقیه میدانستند:
«فليرضوا به حكما، فإنّي قد جعلته عليكم حاكما»
فإنّ تعدية الحاكم ب- «على» تدلّ على الحكومة المطلقة، إذ لا استعلاء للقاضي فكأنّه عليه السلام قال:
فليرضوا به قاضيا فإنّه حاكم مطلق من قبلي و الحاكم أحد شئونه القضاء...»(محاضرات فی الاصول، ص431)
گفتنی است آقای منتظری در انتهای کتاب، تاریخ اتمام را 18شعبان1370 (معادل 3خرداد1330) عنوان میکند. بنابراین، حتی بر اساس مکتوبات آقای منتظری، مرحوم امام در سال 1330 یا پیش از آن به ولایتفقیه اعتقاد داشتند و این اعتقاد تلازم قطعی و قهری با پذیرش جواز تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت دارد.
اثبات ولایتفقیه در تقریرات اصولی سایر شاگردان امام نیز قابل مطالعه است. بهعنوان نمونه ر.ک: تهذیب الاصول، ج3، ص590. تاریخ اتمام طبق این تقریر 15شعبان1330 ذکر شده است.
ادامه مطلب در صفحه بعد:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13507
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
نقدی بر استناد جناب استاد شهیدی به خاطراتی مخدوش پیرامون اندیشه سیاسی امام خمینی
[صفحه 3 از 4]
#اختصاصی_روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ج. آقای منتظری ادعا کرده که امام در نفی امکان تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت فرمودند:
«مذهب تشیع این است که امام باید معصوم و منصوب باشد. در زمان غیبت تقصیر خود مردم است که امام غایب است.»(بخشی از خاطرات منتظری، ج1، ص199)
این در حالی است که امام خمینی قدس سره الشریف این شبهه را در کتاب «اجتهاد و تقلید»، که مربوط به دوره اول اصولیشان که در سال 1330ه.ش. بهپایان رسید، پاسخ دادند. ایشان در این زمینه میفرمایند:
«وما قد يقال: من أنّ غيبة الإمام منّا، فلايجب تعيين السائس بعد ذلك، غير مقنع، فأيّ دخالة لأشخاص الأزمنة المتأخّرة في غيبته روحي له الفداء، خصوصاً مثل الشيعة الذين يدعون ربّهم ليلًا ونهاراً لتعجيل فرجه؟!»(الاجتهاد و التقلید، ص24)
ایشان در همین کتاب لزوم تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت را ضرورت عقلی، همانند امور بدیهی، میدانند:
«إنّا نعلم علماً ضروريّاً؛ بأنّ النبيّ صلى الله عليه و آله و سلم المبعوث بالنبوّة الختميّة أكمل النبوّات وأتمّ الأديان، بعد عدم إهماله جميع ما يحتاج إليه البشر حتّى آداب النوم والطعام، وحتّى أرش الخدش، لا يمكن أن يهمل هذا الأمر المهمّ الذي يكون من أهمّ ما تحتاج إليه الامّة ليلًا ونهاراً، فلو أهمل- والعياذ باللَّه- مثل هذا الأمر المهمّ؛ أي أمر السياسة والقضاء، لكان تشريعه ناقصاً، وكان مخالفاً لخطبته في حجّة الوداع وكذا لو لم يعيّن تكليف الامّة في زمان الغيبة، أو لم يأمر الإمام بأن يعيّن تكليف الامّة في زمانها- مع إخباره بالغيبة وتطاولها- كان نقصاً فاحشاً على ساحة التشريع والتقنين، يجب تنزيهها عنه.
فالضرورة قاضية بأنّ الامَّة بعد غيبة الإمام عليه السلام في تلك الأزمنة المتطاولة، لم تترك سدى في أمر السياسة والقضاء الذي هو من أهمّ ما يحتاجون إليه، خصوصاً مع تحريم الرجوع إلى سلاطين الجور وقضاتهم، وتسميته: «رجوعاً إلى الطاغوت»، وأنّ المأخوذ بحكمهم سحت ولو كان الحقّ ثابتاً، وهذا واضح بضرورة العقل»
این؛ همان ادبیاتی است که در ولایتفقیه نجف، سال 1348 ، بدان تصریح کردند:
«بديهى است ضرورت اجراى احكام كه تشكيل حكومت رسول اكرم (ص) را لازم آورده، منحصر و محدود به زمان آن حضرت نيست؛ و پس از رحلت رسول اكرم (ص) نيز ادامه دارد...به ضرورت شرع و عقل آن چه در دورۀ حيات رسول اكرم (ص) و زمان امير المؤمنين على بن ابى طالب (ع) لازم بوده، يعنى حكومت و دستگاه اجرا و اداره، پس از ايشان و در زمان ما لازم است.»(ولایت فقیه، صص27-26)
بنابراین مبانی اندیشه سیاسی امام پیش از دهه چهل و پس از آن تغییری نداشته است.
د. آقای منتظری با ادعای خود تلاش داشت اثبات کند که امام خمینی قدس سره الشریف حکومت را در عصر غیبت حق فقیه نمیدانسته. این در حالی است که این ادعا دقیقاً یکی از شبهاتی است که حکمیزاده در کتاب اسرار هزار ساله مطرح کرده امام به آن پاسخ داده بود. حکمیزاده در کتاب خود نوشته بود:
«طبق مبانی فقهی این ادعاء که حکومت حق فقیه است هیچ دلیل ندارد» و امام در پاسخ وی مینویسد:«مبانی فقه عمدهاش اخبار و احادیث ائمه است که آن هم متصل است به پیغمبر خدا و آن هم از وحی الهی است اینک ما چند حدیث در اینجا ذکر میکنیم تا معلوم شود از فقه بکلی بیخبرند....»(کشف اسرار، ص187)
این، حد اعلای تحریفگری و مصداق بارز اجحاف به امام است که مبانی حکمیزاده را که امام بهشدت با آن برخورد کرد و کشف اسرار را در رد آن نوشت؛ به شخص امام نسبت بدهیم!!
ذکر این نکته ضروری است که در کتاب کشف اسرار جملات متشابهی نیز وجود دارد که ممکن است موهم عدم پذیرش ولایتفقیه یا ضرورت تشکیل حکومت اسلامی از دیدگاه امام باشد اما در همان کتاب محکمات غیرقابل انکاری وجود دارد که اثبات میکند امام خمینی نهتنها موافق سلطنت نبود، بلکه مشروعیت آن را با ادله متقن زیر سؤال میبرد و تنها حکومت مشروع را حکومت اسلامی میدانست که مرور بخشهایی از آن در اینجا بایسته و بجاست.
امام خمینی در کشف اسرار بهصراحت لزوم تبعیت از پادشاهان و امرا را نفی میکنند. (کشف اسرار، صص110-109)
ادامه مطلب در صفحه بعد:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13508
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
نقدی بر استناد جناب استاد شهیدی به خاطراتی مخدوش پیرامون اندیشه سیاسی امام خمینی
[صفحه 4 از 4]
#اختصاصی_روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
امام در کشف اسرار پیرامون عدم مشروعیت حکومت سلطنتی به تفصیل سخن گفته، صراحتا به نقد کارنامه سیاه رژیم پهلوی میپردازد. آیا با وجود چنین تصریحاتی میتوان به ایشان نسبت داد که با اسقاط اين رژيم خودکامه مخالف بوده و قائل به تأسیس حکومت الهی نبودهاند؟! در بخشی از کشف اسرار چنین میخوانیم:
«...اكنون يك نظری هم به قانونهای دنيا كنيد يكنفر از اشخاص عادی يك كتابچه نوشت و در آن تكليفهايی برای مردم يك شهر يا يك مملكت تعيين كرد از قبيل اينكه بايد سالی فلان قدر بدهند و فلان كار را كه برخلاف زندگانی و ميل آنهاست بكنند اين كتابچه را همه جزء سياهمشق میدانيم و اگر بخواهد اين حكم خود را به موقع اجرا بگذارد او را مجرم و حكم او را برخلاف عقل و عدل تشخيص میدهيم اگر صد نفر هم از اين كتابچهها بنويسند باز همان حكم را دارد ولی همين شخص به واسطه زور يا زر عده آراء قاچاقی تهيه كرد و وكيل شد و همان صد نفر ديگر هم با وسيلههايی كه همه میدانيم خود را به كرسی وكالت رساندند اينجا ديگر هر حكمی آنها بكنند برخلاف ميل موكلين باشد يا برای غارت اموال و هتك ناموس و ريختن آبروی آنها باشد اين حكم خردمندانه و از روی معدلت است و مخالفت با آن جرم و جنايت است.
از عقل روشن خالی از عادات جاهلانه تفاوت اينها را بپرسيد اگر بگوييد مردم خودشان وكيل تعيين كردند و مجبورند تبعيت كنند میگوييم همه میدانيد كه اولاً اكثر مردم خبر از وكالت و آمدن و گذشتن دوره انتخابات و چگونگی وكالت و حدود اختيارات وكيل ندارند از اين جهت در شهرستانهايی كه بيش از دويست هزار جمعيت دارد بيشتر از ده، دوازده هزار تعرفه برای انتخابات پخش نمیشود. و در اين صورت وكالت ظالمانه و احكام آنها جور است و درباره مردم نبايد اجرا شود و ثاني ًاچهارده دوره از انتخابات ايران ما گذشته و همه ديديدكه چه در دوره قبل از ديكتاتوری و چه در آن دورههای ننگين و چه دوره بعدكه اين دوره است وكالت از روی عدالت و آزادی جريان پيدا نكرده حالا همه دورهها را بتوانيد #ماستمالی كنيد دورههای #پهلوی راكه نمیشود سرپوشی كرد.
چه شدكه قانونهای آن روز را هم همه عادلانه میدانيد و مخالفت آن را جرم تشخيص میدهيد با آن كه حقا عملكردن به آنها از بزرگترين جرمها و بيدادگریهاســت و ثالثا وكيل به حكم خرد بايد كارهايش موافق صلاح و نفع موكل باشد وگرنه از وكالت معزولست به حكم خيانت و جنايت و موكلين هرگز اختيار جان و مال و فرزند و ناموس خود را به آنها نداده و نمیدهند پس تمام اين قانونهای بشری و حكومتهای جهان از روی جور و برخلاف حكم خرد پايهاش بنا نهاده شده است» (کشف اسرار، صص181-179)
ایشان پس از اثبات لزوم تشکیل حکومت اسلامی، علت نپرداختن فقها به مسئله حکمرانی فقیه را ناشی از نبود شرایط برای شکلگیری حکومت اسلامی و ضرورت حفظ نظام معاش مردم برمیشمارد، و نه ادله واهی همچون غایب بودن امام به دلیل گناه مردم!!
امام چنین مینویسد:
«تشکیلاتی که بر اساس احکام خدا و عدل الهی تأسیس شود بهترین تشکیلات است...»(کشف اسرار، صص187)
بر اساس مجموعه نکات پیشگفته باید گفت نقلی که توسط آن استاد محترم مورد استناد قرار گرفته بههیچ وجه قابل اعتنا نیست و امید است جناب ایشان با توجه مستندات مندرج در این یادداشت، در اسرع وقت بیانات پیشین خود را جبران و تصحیح فرمایند. انشالله جناب استاد شهیدی جرأت و جسارت این شاگردان کوچک مکتب امام صادق علیهالسلام در تحریریه روزنه در نقد مطالبشان را ببخشایند.
در پایان همگان و بهویژه شخصیتهایی که دارای کرسی تدریس هستند یا شعاع تأثیرگذاری نسبی در محیط نخبگانی دارند را به دقتنظر ویژه در صحتسنجی موشکافانه و نقل عالمانه روایتهای متکثر تاریخی دعوت میکنیم.
معالاسف در زمانه ما نقلهای مخدوش و نامعتبر در تقابل با اسناد متقن و متون محکم تاریخی در جهت #تحریف_امام به کار گرفته شده و امید است فرهیختگان متعهد حوزوی و دانشگاهی نسبت به این پدیده خطرناک به تکلیف الهی خویش در تبیین حقایق عمل نمایند.
باشد که با امام و شهدا محشور شویم. انشالله.
صفحه ۱:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13505
صفحه ۲:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13506
صفحه ۳:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13507
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| نوحه جانسوز مرحوم مؤذنزاده در سوگ حضرت زهرا سلام الله علیها
از همه عزیزان التماس دعا داریم....
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از علیرضا زادبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تورجم رو ندیدی؟
.
با همان لهجه ای درد و دل میکند که #صادق_بوقی آن آواز را میخواند! از همان شهر، گیلکی! چهل سال چشم انتظاری!
رسانه تعیین میکند شما چه تصویری را ببینید!
چگونه دیگران بشناشید
چگونه درباره شان فکر کنید
و چه تصویری از آنان در ذهن داشته باشید
همه را به گریه انداخت
حتی فیلمبردارها را...
منتشر کنید
#علیرضا_زادبر
https://eitaa.com/Politicalhistory
تاریخ شفاهی مدارس علمیه بانوان مشهد.pdf
976.2K
گزارشی از پروژه ثبت تاریخ شفاهی مدارس علمیه بانوان مشهد
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| امام جمعه سمنان با «رباخوار فرهنگی» خواندن برخی متولیان فرهنگی میگوید:
«اگر امروز از حجاب شرعی عقب نشینی کنیم فردا باید سر برهنگی و عدم برهنگی بجنگیم»
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
آیتالله موسوی تهرانی .@rozaneebefarda.mp3
1.47M
ماجرای انتقاد #آیتالله_موسوی_تهرانی از #مقام_معظم_رهبری چه بود؟
#اختصاصی_روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
یک موقعی آقای [آیتالله] خامنهای یک حرفی در مورد موسیقی زد که من خیلی تند پرخاش کردم!
وقتی که ایشان رئیسجمهور بود بعد از نمایشگاه (در جواب خبرنگار) گفته بود یک نوار #موسیقی خریدم و یک کتاب #دکتر_شریعتی.
چند وقت گذشت، ایشان رهبر شده بود، یک مطلب دیگری گفت. گفتم آقا شما آنموقع آن حرف را زدی، من هیچچیز نگفتم، چون رئیسجمهور بودی، الآن شما #رهبری، #مرجعی، این چه حرفی است که شما زدی؟!
یک آقایی به من گفت: #خبرگزاری_رویترز به من تلفن زده گفته این موسوی تهرانی چه کسی است که جرأت کرده، به آقای خامنهای پریده؟! میخواهم با او مصاحبه کنم!
گفتم مصاحبه نکنیها او اگر بداند تو چه کسی هستی اول به تو فحش میدهد!
او یک #سیدمتعصب_مذهبی است.
از من پرسید: خوب کاری کردم؟
گفتم: بسیار کار خوبی کردی!
از آن موقع فکر کردم که من دیگر دارم بلندگوی دشمن میشوم!
گفتم خدایا! تا دیروز برای رضای تو حرف زدم و از امروز برای رضای تو [حرفی نمیزنم] و الان ۱۳ سال است هیچی نگفتم.
آخر موسیقی به چه درد او(خبرنگار بیگانه) میخورد؟! او فقط مطلوبش این است که من پرخاش کنم به آقای خامنهای. همین را میخواهد.
فهمیدم که ما داریم بلندگوی دشمن میشویم. گفتم من دیگر حرف نمیزنم. پیغام میدهم برای ایشان.
خدا عاقبتمان را به خیر کند!
این انقلاب امتحان عجیبی بود؛ من واقعا دو طرف را شناختم، بعضیها افراط و بعضیها تفریط [کردند].
آن کارهای بد را هم نه آقای خامنهای راضیست، نه آقای [امام] خمینی.
@rozaneebefarda
روزنه
ماجرای انتقاد #آیتالله_موسوی_تهرانی از #مقام_معظم_رهبری چه بود؟ #اختصاصی_روزنه @rozaneebefarda
بازنشر به مناسبت موجسواری ناجوانمردانه #سکولارهای_حوزوی از بعضی بیانات تقطیع شده و قدیمی آیتالله موسوی تهرانی
۳ روز قبل از ارتحال این استاد زاهد و ناصح توفیق آخرین ملاقات دست داد
ایشان در آن جلسه رهبری را دعا کردند و تا پایان عمر شریف شان همواره خیرخواه نظام اسلامی بودند.
البته دلسوزی و نصح مؤمنانه اقتضای بیان درد دلهایی را داشت که ایشان بعد از اطلاع از سواستفادههای عوامل دشمن از انتقادات شان، به شدت از بیان علنی هر نوع انتقادی ابا میکردند و اگر نکتهای داشتند به طور خصوصی انتقال میدادند.
بیچاره سکولارهای کممایه و بیمبنای حوزوی بجای مخالفخوانی مستقیم، خود را پشت سر مطالب تقطیعشده و تفسیرهای تحریفآمیز از بزرگان مخفی میکنند!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| پاسخ صریح و شجاعانه مجری کودک به مواضع غلط ایرج طهماسب پیرامون فاجعه کودککشی در #غزه
خانم آزاده آل ایوب (خاله نرگس) در پاسخ به موضع گیری غلط ایرج طهماسب درباره فلسطین می گوید:
«می دانید حیوان درنده کیست؟ همان رژیم صهیونیستی است که پست ترین و منحط ترین کارها را انجام می دهد، همان رژیمی که جلوی کامیون های دارو و تانکرهای آب و سوخت را می گیرد تا به دست کودکان فلسطینی نرسد.»
🔶حاشیه روزنه
#سکولارهای_حوزوی که اکثرشان از ابتدای جنگ غزه تا کنون در مقابل اینهمه جنایت صهیونیستها روزه سکوت گرفتهاند؛ باید شهامت و غیرت و پایبندی به اصول انسانی را از امثال این مجری متعهد یاد بگیرند!
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند!
چرا امثال صادق حقیقت از #مناظره پیرامون اندیشه سیاسی #علامه_مصباح میترسند؟
▫️اخیرا صادق حقیقت در برنامه #شیوه در خلال یک گفتگو به صورت کاملا #یکطرفه به تهاجم علیه علامه مصباح و تخریب این عالم مجاهد و مظلوم پرداخت.
سخنان حقیقت، علاوه بر غیرعالمانه بودن، غیرمنصفانه بود.
بعد از این گفتگو افرادی برای مناظره با وی اعلان آمادگی کردند.
اما تا کنون از صادق حقیقت و برنامه شیوه خبری مبنی بر برگزاری مناظره پیرامون اندیشههای متعالی علامه مصباح منتشر نشده است!
اکنون جناب آقای احمدحسین شریفی از افراد آشنا به مبانی علامه مصباح و ریاست دانشگاه قم، برای برگزاری این مناظره در دانشگاه قم اعلان آمادگی کرده است.
حال باید دید آیا #اعتدالیهای_مخالف_علامه_مصباح جرأت و جسارت حضور در مناظره و توانایی اثبات ادعاهای توخالی شان را دارند؟
یا همچنان به تخریب ناجوانمردانه در تریبونهای یکطرفه بسنده میکنند؟!
وقتی مشت مخالفان علامه مصباح از استدلال و مستندات معتبر خالی است، طبیعی است که #از_مناظره_میترسند!
البته امثال حقیقت و همفکرانش پیش از این آثاری تحریفآمیز در باب اندیشه سیاسی برخی بزرگان مانند آیتالله العظمی بروجردی نیز منتشر کردهاند و این رویه اختصاص به علامه مصباح ندارد.
مخاطبان جستجوگر و هوشمند حوزوی و دانشگاهی به هیاهو و پروپاگاندا توجهی نمیکنند و منتظر دلیل اند.
اگر چیزی در چنته دارید بسمالله....
پ.ن:
صادق حقیقت از مریدان فکری آقای #منتظری است!
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هماکنون؛ آغاز دیدار هزاران نفر از مردم کرمان و خوزستان با رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره)
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب، هماکنون: امروز در دنیا هیچ کس بین رژیم صهیونیستی و آمریکا و انگلیس تفاوتی نمیگذارد/ آمریکا بیشرمانه قطعنامه شورای امنیت را برای آتشبس وتو میکند/ نقاب از چهره تمدن غربی افتاد/ پیروزی بزرگ ملت فلسطین در این است که غرب و آمریکا و ادعاهای دروغین حقوق بشری را بیآبرو کردند
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| چه کسی رأی مردم را زینتی میدانست؟!
▫️محسن هاشمی: طرفداران آقای مصباح انتخابات را زینتی میدانند
▫️حسین شریعتمداری: تا جایی که یادم است تنها کسی که چنین نظری داشت مرحوم هاشمی بود.
@rozaneebefarda
#هاشمی_رفسنجانی #تئوریسین_مشارکت_حداقلی!
اختلاف نظر بنیادین هاشمی رفسنجانی با مقام معظم رهبری پیرامون #مشارکت_حداکثری به روایت #موسوی_خوئینیها و خبرگزاری دولتی #ایرنا!
پست ویژه/رونوشت به: #برجامیان منتقد #شورای_نگهبان!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔲موسوی خوئینیها:
اگر آقای #هاشمی در مسیر این هدف، معتقد بود كاری باید انجام شود، دیگر هیچ مانعی را بر سر راه نمیپذیرفت؛ چه این مانع قانون باشد، چه اشخاص و حقوق دیگران. هر حقی را در قبال این حقی كه معتقد بود باید زنده كرد، نادیده میگرفت.
🔹من بشخصه یكی از مواردی كه بارها با ایشان صحبت میكردم، بحث قانون بود. ایشان معتقد بود كار باید راه بیفتد، برای راه افتادن كار میشود قانون را دور زد، میشود از رهبری اجازه گرفت. كمااینكه قبل از آقای خامنهای، میرفت از امام اجازه میگرفت. شاید هیچكس به اندازه ایشان در اجازه گرفتن از رهبر چه زمان امام و چه زمان آیتالله خامنهای، انقدر مصر و سمج نبوده است كه بالاخره اجازه كار را بگیرد تا كار راه بیفتد. معتقد بود افراد و گروههای مزاحم را باید با سخنرانی كردن، نهیب زدن یا محدود كردن از سر راه بر داشت.
🔹ایشان بهرحال «عملگرا» بود؛ عملگرا یعنی آنچه فكر میكرد درست است باید پیش برود و هر اقدامی اگر در این مسیر تعریف شود درست است و اگر مانع باشد نادرست است و باید كنار زده شود. اصلا برایش مهم نبود كه قانونی است یا غیرقانونی، حقی از بین میرود یا نه.
🔹من سر این مسائل بسیار با ایشان اختلاف داشتم، نمیخواهم مواردش را مثال بزنم ولی گاهی میگفتم آقای هاشمی این كار درست نیست، خلاف قانون است، میگفت از رهبری اجازه میگیرم. میگفتم این اجازه هم خلاف قانون است، این كار را نكنید، این باب باز میشود، فردا دیگری هم میرود اجازه میگیرد، آن وقت شما ناراحت میشوید، بگذارید كارها قانونی باشد. كار با تأخیر و به كندی، بهتر از كار خلاف قانون است. بگذارید مردم قانونمندی را بیاموزند. تنها شما نیستید كه میتوانید اجازه بگیرید، دیگران هم به همان زبان و شیوه شما میروند و اجازه میگیرند.البته نمیخواهم بگویم اجازهدهنده و اجازهگیرنده، نیت بد داشته یا دارند، اتفاقا بنظرشان میخواهند كار انقلاب و مملكت را پیش ببرند.
🔹من با آقای هاشمی زیاد سر این چیزها حرف میزدم و میگفتم بگذارید مردم به قانونمندی عادت كنند.
🔲در #انتخابات_سال76، یك وقت متوجه شدیم خبرهایی میآید كه بالاخره میخواهند یك جوری بازی انتخابات را به هم بزنند و بناست همان كسی را كه میخواهند، روی كار بیاورند. من و آقای كروبی رفتیم خدمت آقای هاشمی، گفتیم آقای هاشمی ظاهرا آنچه میفهمیم بنا نیست انتخابات روال عادی و طبیعی خود را طی كند.
🔻البته ما هم آن موقع اطمینان خاطر جدی نداشتیم كه حتما آقای خاتمی رأی دارد؛ ولی میخواستیم هركس به همان میزان كه رأی دارد شناخته شود و یك انتخابات آبرومندی برگزار شود. برای همین به ایشان گفتیم پرسوجو كنید ببینید اگر تمایل به یك فرد دیگری هست، از آنجا كه آقای خاتمی هم دنبال پست و مقام نیست، كنار بكشد.
▫️ آقای هاشمی در پاسخ گفت اتفاقا من با آقای خامنهای اینجا اختلاف نظر دارم!
آقای #خامنهای نظرش این است كه باید #انتخابات_خیلی_پرشور_باشد و مردم همه بیایند و هرچه مردم بیشتر بیایند بیشتر تأیید نظام است.
🔻اما من[=هاشمی] میگویم آقا شما بگویید نظرتان چه كسی است، ما همه میرویم كار میكنیم كه همان بشود!
▫️آقای هاشمی معتقد بود بالاخره یك رئیس جمهور لازم داریم، آقای خامنهای بگوید چه كسی بشود یا با هم توافق كنیم كه چه كسی بشود. ما تلاش میكنیم كه همان بشود!
▫️متن کامل را در ایرنا ببینید:
https://www.irna.ir/news/83169477/
🔶حاشیه روزنه
بازخوانی موشکافانه و محققانه تاریخ معاصر، رسواییهای سیاسی بزرگان برجامیان را بر همگان عیان خواهد کرد.
خاطرات صریح موسوی خوئینیها از جمله اسنادی است که اثبات میکند پدرخوانده خردهجریان اعتدال، بعنوان تئوریسین اصلی #مشارکت_حداقلی در تاریخ جمهوری اسلامی مطرح است که برخلاف نظر رهبری معظم انقلاب اسلامی به دنبال #مهندسی_انتخابات بوده است!
نظر خردهجریان غربگرای عاشق آمریکا در مورد این سند تاریخی چیست؟!
آیا به آقای هاشمی بعنوان تئوریسین و بانی مشارکت حداقلی، انتقادی ندارید؟!
جوانمردی، حریت و صداقت سیاسی، آخرین سرمایه یک جریان سیاسی است که در صورت از دست دادن آن، هرگز موفق نمیشود در میان مردم آبرویی پیدا کند. لطفا مرد باشید و دست از #وارونهنمایی_تاریخی و #شعبدهبازی_سیاسی بردارید!
دواران فریبکاری و پنهانکاری و مظلومنمایی گذشته است؛ #مردم اهل تحلیل و تحقیقاند....
@rozaneebefarda
هاشمی رفسنجانی رئیسجمهور ۵۱درصدی انتخابات۶۸!
رمزگشایی از تردستی های سیاسی غربگرایان
#اختصاصی #حافظه_تاریخی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▪️بعد از اعلان نتایج احرازصلاحیتها، برجامیان با پروپاگاندای رسانهای شدید، به تخریب نهادهای قانونی و اصل انتخابات پرداختهاند.
🔻ترجیعبند هجمههای آنان، تأثیر قانونمداری شورای نگهبان بر کاهش مشارکت بود.
ادعایی که خوب است برای یکبار هم که شده، در مورد انتخابات ریاستجمهوری آقای هاشمی(بعنوان پدرخوانده اعتدلیها) مورد ارزیابی قرار گیرد!
▫️به راستی در انتخابات سال ۶۸ با وجود آنکه هنوز حرارت ارتحال امام در جان مردم موج میزد و طبعا زمینه برای مشارکت حداکثری، بسیار فراهم بود، چند درصد مردم در انتخابات شرکت کردند؟!
🔘جالب است بدانید که:
◾️در انتخابات ریاستجمهوری سال ۶۸، تعداد ۷۹ نفر ثبتنام کردند که از این بین، فقط آقایان #دکتر_شیبانی و آقای #هاشمی_رفسنجانی تأیید صلاحیت شدند.
چرا این جماعت به روند تأیید صلاحیتها در مورد ریاستجمهوری آقای هاشمی، هرگز اعتراضی نمیکنند؟!
◾️در انتخابات سال ۶۸ از میان ۳۰میلیون و ۱۳۹ هزار و ۵۹۸ نفر واجدین شرایط، فقط ۱۶ میلیون و ۴۳۹ هزار و ۲۴۱ نفر شرکت کردند.
▫️یعنی تنها حدود ۵۴درصد واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کردهاند!
▫️بعبارتی، جناب آقای هاشمی رفسنجانی، بدون اینکه رقیب قدری پیش رو داشته باشد، فقط ۵۱درصد از آرای واجدین شرایط انتخابات را به دست آورده است!
@rozaneebefarda
هاشمی رفسنجانی و زینتی بودن انتخابات!
ماجرای درخواست ابطال انتخابات سال 76 توسط برخی کارگزاران دولت هاشمی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
به روایت کتاب «فتنه تغلب» #رهبر_معظم_انقلاب در جلسه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ با نمایندگان ستادهای کاندیداها، به پیشنهاد یکی از مسولان دولتی برای #ابطال_انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری در سال ۱۳۷۶ چنین اشاره می کنند:
«شما خیال می کنید وقتی که آقای خاتمی با بیست میلیون رای پیروز شد، یک عده عصبانی نبودند، خب چرا، آنها هم عصبانی بودند؛ آنها هم همین حرف ها را می زدند؛ آنها هم همین داعیه ها وطلبکاری ها را می کردند.
همان وقت به من مراجعه کردند. یکی از مسولین عالی رتبه آن روز آمد پیش من واز من خواست که اقا این انتخابات را ابطال کنید. من آن چنان تشری زدم که به نظرم بعد از آن بین ما و آن مسئول هنوز هم درست اصلاح نشده .» ( فتنه تغلب، ص46)
در کتاب فتنه تغلب به نقل از آقای علیرضا بشارتی، آن مسئول عالیرتبه دولت آقای هاشمی که درخواست ابطال انتخابات را داشت معرفی شده است:
«... ایشان در برابر تقاضای ابطال انتخابات دوم خرداد ۷۶ (که از سوی وزیر اطلاعات #دولت_هاشمیرفسنجانی درخواست شده بود) ایستادند و با وی آنچنان برخورد کردند که هنوز فراموش نشده است.» (فتنه تغلب، ص96)
🔶 حاشیه روزنه
حلقه حامیان هاشمی تلاش زیادی داشتند که او برای همیشه در رأس قوه مجریه کشور و بر مصدر امور باقی بماند! برای این منظور اقدامات زیادی انجام شد که از آنجمله مواردی قابل ذکر است:
۱.تلاش برای #تأسیس_احزاب_فرمایشی و دولتی که #کارگزاران_سازندگی (به سرکردگی محمد هاشمی، عطریانفر، مرعشی و....) با حضور طیفی از مسئولان عالی رتبه دولت هاشمی نتیجه چنین تلاشی بود. مخالفت صریح مقام رهبری با این رویه غلط در جای خود قابل بررسی تفصیلی است.
طیف دیگری از حامیان هاشمی نیز همزمان همین رویه را دنبال میکردند که نتیجهاش تاسیس #حزب_اعتدال_و_توسعه توسط حسن روحانی و دیگران بود.
حلقه کارگزاران، اقتصاد دولت خاتمی را در دست داشت و حلقه اعتدال علاوه بر فعالیت در برخی مراکز عالی تصمیمسازی و اجرایی، دو دوره دولت را در دست گرفت!
۲.قبضه کردن مجلس پنجم با تکاپوی محمد هاشمی و امثال مهاجرانی و دیگران.
۳. مطرح کردن موضوع مادامالعمر شدن ریاست جمهوری هاشمی در فضای سیاسی_مطبوعاتی کشور و پیگیری جدی آن در مجلس پنجم ( رک: روزنامه سلام شماره 1530، 29 شهریور 1375، ص1، ص2، ص4).
۴. تلاش برای مهندسی انتخابات و رأیآوری فرد هماهنگ و تابع و برگزاری #انتخابات_نمایشی!
که این امر نیز با مخالفت صریح و ایستادگی ستودنی مقام معظم رهبری ناکام ماند!
۵.مطرح کردن مسئله ابطال انتخابات که با مخالفت جدی و تشر رهبری همراه بود.
۶.این جماعت در سال ۸۸ بار دیگر تمام تلاش خود را به کار بستند برای #حذف_رای_مردم و با مطرح کردن ادعای دروغین تقلب انتخاباتی، قصد برهم زدن و ابطال انتخابات را داشتند که بازهم با ایستادگی و مخالفت صریح رهبری مواجه شدند.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سالروز وفات بانوی ادب و کرامت و وفا
حضرت ام البنین سلام الله علیها تسلیت باد
صلوات و حمد به پیشگاه ایشان هدیه کنیم
@rozaneebefarda
28.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید|| مداحی جانسوز محمد الجنامی حضرت ام البنین سلام الله علیها
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حماسه نهم دیماه و سرگیجه تمام ناشدنی سکولارهای حوزوی!
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
میخواستند #آنتیتز_انقلاب را از #قم درست کنند! از خاستگاه انقلاب اسلامی؛ از شهر خون و قیام، از دیار اجتهاد و جهاد.
هر چه در توان داشتند به میدان آوردند
برخی شان پچ پچ کنان نه فقط منویات #سبزیهای تهراننشین که اوامر ضدانقلاب لندننشین و لسآنجلسنشین را در قم دنبال میکردند.
از این بیت به آن بیت! از این گعده به آن محفل از این مرکز به آن مؤسسه!
برخی شان که اغلب رشدشان را مدیون نظام اسلامی بودند، آنچنان گرفتار محاسبات غلط شدند که در چشم بهم زدن به عنوان پرچمدار اعتراض و همراهی با سبزیها خود را جا زدند
از امضای برخی بیانیههای علنی که بگذریم، متن و فرامتن برخی نامهها(!)ی آنچنانی هم هنوز در حافظه تاریخ ثبت است و حتما یک روز فرصت برای بازخوانیاش فرا خواهد رسید حتی اگر ما آن روز در این دنیا نباشیم.
بله! لشکرکشی نیمهپیدای #سکولارهای_حوزوی در قم در سال ۸۸ در زبانه کشیدن هر چه بیشتر آتش فتنه بسیار مؤثر بود.
اشتباه نکنید؛ وقتی از #بانیان_و_حامیان_تولید_آنتیتز_انقلاب در قم سخن میگوییم، منظور فقط معدود حوزوینماهای نزدیک به خردهجریان تشیع لندنی یا سمپاتهای آقایان #شریعتمداری و #منتظری یا اعضای #گروهک موسوم به #مجمع_محققین نیست؛ این جماعت رسوا که از مدتها قبل شناخته شده و تحت نظر بودند.
گرچه اینها هم آتشبیار معرکه بودند اما هسته مرکزی تشکیلات را #سکولارهای_اعتدالی تشکیل میدادند که از دهه هفتاد در برخی مراکز مهم قم لانه کرده بودند و در مدت ۲۰ سال قبل از فتنه۸۸ ارتباطاتی ساختارمند و پیچیده را بین طیفهای مختلف از جریانهای زاویه دار شکل داده بودند! بله! فقط اینچنین افرادی میتوانستند بعنوان هسته مرکزی تشکیلات نامرئی تولید آنتیتز نقشآفرینی کنند.
الحمدلله مراجع معظم تقلید قم و اکثریت قاطع روحانیان و طلاب حوزه قم انقلابی بودند و هستند و همین شد که آنان نتوانستند جریان حوزوی مؤثری را به فتنهگران متصل کنند.
بزرگان هم حرفهای پوچ و پرت و پلاهای این جماعت را به دیوار زدند و پای نظام و انقلاب ایستادند.
سکولارهای حوزوی دخیل در #فتنه۸۸، بعد از شکست #کودتای_سبز تا همین حالا در شوک و سرگیجه دائمی به سر میبرند!
آنها هنوز هم نفهمیدهاند چرا و چگونه کشتی فتنه در قم به گل نشست و چرا پروژه خصمانه #تولید_آنتیتز ره به جایی نبرد.
یوم الله نهم دیماه سرگیجه این جماعت را تشدید میکند.
#بایکوت_نهم_دیماه توسط این جماعت را در همین چارچوب باید تحلیل کرد.
🔸حالا اما پيرامون این چند سؤال خوب است اندیشه شود؛
بانیان و حامیان و متولیان تولید آنتیتز انقلاب در قم چه کسانی بودند؟
آن زمان کجا بودند و اکنون کجا هستند؟
آیا آنان از دیدگاههای خطرناک فتنهگرانه خود که موجب شد نظام را تا لبه پرتگاه ببرند دست برداشتهاند؟
چه زمانی و به چه شکل باید تاریخ تحولات فتنه۸۸ در قم را بازخوانی کرد؟
چرا علیرغم تصریح رهبری معظم انقلاب پيرامون ماجرای تولید آنتیتز انقلاب، هنوز هیچ اثر علمی مستند و تفصیلی در این باب سراغ نداریم؟!
اگر واقعیتهای تاریخی پیرامون کارشکنیهای این جماعت گفته نشود، هر حادثهای که پیش بیاید اینها بازهم آتشبیار فتنه میشوند!
شوربختانه اذناب این جماعت در برخی مراکز مهم متولی تولید روایتهای جهتدار و تاریخسازی هستند و اگر نهادهای عالی نظام و حوزه به وقت خودش به فکر نیفتند، آنان در فرایند تاریخسازیهای جعلی شان نظام و بزرگان حوزه را بدهکار خواهند کرد!
نگذاریم تاریخ تکرار شود! آن جماعتی که با دستکاری در دادههای تاریخی تلاش دارد عالمان مجاهدی همچون حاج شیخ عبدالکریم حائری و آیتالله بروجردی را العیاذ بالله سکولار معرفی کند، در مورد وقایع سال ۸۸ چه چیزی خواهد نوشت؟
البته به لطف خدا هماکنون دم خروس این جماعت با ورود به پروژه #تحریف_امام بیرون زده است اما اگر متولیان امر زمینه تدوین تاریخ فتنه۸۸ را هر چه زودتر فراهم نکنند، بعد از روایتسازیهای جعلی، دیگر برای بیان حقایق خیلی دیر خواهد شد و مخاطب پرسشگر بعد از القائات غلط سکولارها به این زودی و به این آسانی قانع نخواهد شد.
یکی از مصداقهای #جهاد_تبیین هم ورود به این عرصه است. بسمالله!
زیاده عرضی نیست؛ یا علی مدد
جمعه ۸ دیماه ۱۴۰۲
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سید حسن نصرالله2.pdf
3.34M
برای نسل آینده
پیام پرمعنای عالم مجاهد #سیدحسن_نصرالله(حفظه الله) در پاسداشت شخصیت #علامه_مصباح(قدس سره)
#گزیده:
حقیقت این است که ایشان به لحاظ معرفتی و سلوکی، سرمشقی تابنا ک و گیرا در بزرگترین و مقدسترین امور برای دانشمندان و نسلهای مختلف به وجود آورد تا دین را یاری کرده، از آن دفاع کند و برای ظهور اماممان حضرت مهدی (عج) زمینهسازی کند.
زندگی ایشان تجسم سلوکی مکارم اخلاق و رسالتهای انبیا بود؛ و با گفتار و کردار خود درسهای بزرگی از ذوب شدن در ولایت و ولی داد؛ و راهنمایی به سوی ولایت و سپری برای آن بود. در یاری رساندن به ولایت پای میفشرد و تمام تلاشهای با برکت و پاکش را
در پابرجا کردن راه ولایت و ریشهدار کردن آن در جان مؤمنان بهکار میگرفت.
اما در لبنان رحلت ایشان در بین ما اثری عمیق ایجاد کرد و ما را به سوگی مضاعف نشاند؛ از یک سو با خسارت از دست دادن فکر پویا، حکمت متعالیه، پناه، ملجأ و مرجع؛ و از سوی دیگر ، با خسارت از دستدادن توجه، عطوفت، پدری، خیرخواهی و دعایش برایمان.
مقاومت اسلامی در لبنان مورد توجه، درخواست، دعا و آرزوهایشان بود؛ چرا که ایشان درک کرده بودند که مقاومت تنها گزینه برای پایداری امت و دستیابی آن به عزت و آزادی
مقدساتش است.
ای کاش او اکنون در میان ما حاضر بود، تا با چشم خود پیروزیها و قهرمانیهای کمنظیر مقاومت در فلسطین را میدید و با مشاهدۀ شکست و خواری آشکاری که صهیونیستها در غزۀ نستوه به آن تن در دادند، جان پاکش آرامش مییافت.
در پایان، عهد میبندیم با آنچه خواست و به آن خواند؛ اخلاص و استقامت در راه ولایت.
@rozaneebefarda