eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.9هزار ویدیو
250 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
مطالبه آقاسیدموسی صدر از آیت‌الله میلانی برای اقدام علیه اسرائیل 🔻روز قدس/24 🔹مشهد از بیروت سماحة آیه اللّه العظمی المیلانی ایران مشهد 🔸مسلمان‌ها در می‌سوزند زمین‌های آن‌ها را در 1973 اشغال و همه پیشنهادهای صلح و قطعنامه شورای امنیت را متکبرانه رد کرده و آتش افروخته، این جنگ اسلام را در خطر انداخته و صلح جهانی را تهدید می‌کند هم اکنون اسرائیل آمریکا را به جنگ می‌کشد.. 🔹مسلمانان از ایران انتظار دارند و از آن حضرت می‌خواهند به دولت و همه سازمان‌ها فشار آورده از این جنگ خونین و کمک آمریکا به اسرائیل جلوگیری کنند.. رئیس مجلس اعلی شیعه 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اجماع بزرگان در حمایت از فلسطین و بی‌آبرویی به شهادت اسناد مراجع و بزرگان حوزه در دوران معاصر در صهیونیسم ستیزی و دفاع از مردم مظلوم فلسطین اجماع داشته اند. برخی از این اسناد در روزنه بازنشر شده و می‌شود. تنها طیف حوزوی هستند که با آرمان‌های اصیل اسلامی و نسبت به مظلومیت ملت فلسطین هستند و در مبارزه مقدس با صهیونیست‌های جانی، برکنار اند و کنج عافیت برگزیده‌اند! این بی‌آبرویی تاریخی برای انزوای این جماعت معدود و پرمدعا کافیست! @rozaneebefarda
بیانیه گردان‌های عزالدین قسام به مناسبت شهادت سردار زاهدی ترجمه اختصاصی روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم گردان‌های شهید عزالدین قسام به امت اسلامی و عربی شهادت سردار بزرگ محمدرضا زاهدی (ابومهدی) و برادرانش را که در راه [آرمان] قدس دیروز، دوشنبه 22رمضان1445 موافق با 2024.04.01 در حمله موشکی صهیونیستی علیه دمشق؛ پایتخت سوریه به شهادت رسیدند، تسلیت می‌گوید. یقینا ما در گردان‌های قسام این عملیات بزدلانه تروریستی را محکوم می‌کنیم و نقش برجسته و طولانی مدت شهید ابومهدی را در ساخت جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و نقش بارز او در جنگ طوفان‌الأقصی را ارج می‌نهیم. این است که انتهای آن یا پیروزی است یا شهادت. گردان‌های عزالدین قسام-فلسطین سه‌شنبه 23رمضان1445ه.ق. برابر با 2024.04.02م 🔘روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
این منتظری‌چی‌های پرتناقض! تناقض و تذبذب یکی از شناسه‌های ثابت جریان مرموز وابسته فکری/سیاسی به آقای منتظری است. یک سر طناب پوسیده منتظری‌چی‌های پرتناقض مستقیما به اردوگاه دشمن در خارج متصل است و برخی‌شان رسما و علنا به خوش‌رقصی برای دشمن مشغول‌اند و حقوق‌بگیر دشمن شده‌اند! طرف دیگر اما در داخل گاه به زمزمه و وسوسه و گاه با بایکوت و سکوت، همان نقش را در تضعیف نظام بازی می‌کند. صد البته که خطر هزار بار خطرناک‌تر است چون در عمق راهبردی مقاومت و در عقبه جبهه حق، تردید و وسوسه ایجاد می‌کنند! 🔻به پیوست خاطره‌ای از آقای منتظری آمده است که در آن تصریحا خواستار کمک تسلیحاتی به فلسطینیان است! حالا از مریدان دوآتشه خارج‌نشین و داخلی‌اش باید پرسید، چطور در این قبیل امور تابع استاد و مرادتان نیستید و بعد از طوفان الاقصی و شهادت فرماندهان ایرانی، روزه سکوت گرفته‌اید؟! ▫️خاطرات منتظری، ج1، ص731. پی‌افزود در بیانیه خنثی برخی شاگردان و مریدان منتظری (مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم) در تاریخ ۱۴۰۲/۷/۲۰ نیز حرفی از مبارزه و تسلیحات در کار نیست و آنها بعد از آن سوابق شمس‌آبادیه دوستان‌شان(!) ناگهان دیپلمات شده اند! 🔘روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
خطر پادوهای رسانه‌ای برجامی صهیونیست‌ها در تهران! [صفحه ۱ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در شرایطی که تجاوز آشکار نظامی رژیم صهیونیستی به خاک ایران در جریان هدف قرار دادن ساختمان دیپلماتیک ایران در دمشق و به شهادت رساندن مستشاران نظامی ایران در سوریه خود مهم‌ترین زمینه همراهی اجتماعی و حقوقی بین‌المللی برای پاسخ تمام عیار تهران به این تجاوز را به وجود آورده است، عده‌ای در تهران و در رسانه‌های برجامی در حال ارائه آدرس اشتباه با هدف شکستن اراده‌های جامعه و مسئولین برای پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی هستند. هر چند توضیح واضحات است ولی به نظر می‌رسد باید مسائلی را یادآوری کرد تا پوچ بودن ادعاهایی که برای شکستن اراده مسئولان ارائه می‌شود، نمایان شود. پیروان که همواره داعیه دار دانستن زبان دنیا هستند(!!!)، بر اساس دو ادعای محوری به دنبال تخفیف یا تاخیر مجازات جنایتکاران صهیونیست است؛ نخست وضعیت متزلزل نتانیاهو در فضای عمومی داخلی و خارجی اسرائیل و دیگری روابط پرتنش بین سردمداران واشنگتن و تل‌آویو. اولا تجربه شش ماهه طوفان الاقصی پوچ بودن این استدلال‌ها را نشان داده است. ثانیا دولت بایدن که تا قبل از هفتم اکتبر روابط پرتنشی با نتانیاهو داشت به محض جدی شدن خطر برای این مولود نامشروع با تمام توان از در حمایت همه جانبه از این رژیم جنایتکار درآمد و از هیچگونه حمایت نظامی، مالی، لجستیکی و سیاسی برای آن دریغ نکرد و در شرایطی که بزرگترین جنایت تاریج معاصر بشر در غزه در حال وقوع است، ترجیح داد ننگ بی‌آبرویی همراهی با رژیم کودک کش را به خود بخرد ولی ذره‌ای از حمایت‌های خود نسبت به اسرائیل نکاهد. این رفتار دولت بایدن ماهیت دعواهای زرگری بین آمریکا و اسرائیل را بر ملا کرد و برای همیشه سندی در برابر ادعاهای برخی سیاسیون ایرانی مدعی امکان مهار اسرائیل توسط آمریکا شد. ادعای دیگر این جریان برای شکستن اراده مسئولان و خواص جامعه ایران از بین رفتن جو ضد صهیونیستی در فضای بین‌المللی و اختلافات داخلی در فضای سیاسی و اجتماعی این رژیم است. در مورد فضای داخلی سرزمین‌های اشغالی یک سوال بزرگ قرار دارد و آن اینکه قرار است پاسخ تهران به رژیم صهیونیستی عملیاتی بزرگتر و تحقیرآمیزتر از حماسه طوفان الاقصی باشد؟ امروزه همگان شاهد هستند که ضربه‌ای به بزرگی طوفان الاقصی تنها توانست شش ماه فرصت برای نخست وزیر سفاک صهیونیست ایجاد کند و مشخص شد شکاف داخلی در جامعه رژیم اشغالگر تا حدی عمیق است که با وجود وضعیت جنگی در سرزمین‌های اشغالی معترضان نتانیاهو به خیابانها بازگشته‌اند. با این عمق شکاف و اختلاف داخلی هیچگاه نمی‌توان مدعی شد پاسخ سخت تهران ‌به جنایت رژیم صهیونیستی می‌تواند زمینه‌ای برای پایان این شکاف‌ها و پایان بحران داخلی این رژیم ایجاد کند. ادعای دیگر همراه شدن افکار عمومی غرب با نتانیاهو و مظلوم نمایی اسرائیل در فضای افکار عمومی جهانی است. در این مورد نیز تجربه شش ماه جنایت اسرائیل در غزه پیش روی ماست. به تایید صاحبنظرن رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر کمترین همراهی را در بین افکار عمومی جهان و بخصوص غربی دارد تا جایی که حتی برخی از سلبریتی‌های هالیوود نیز در مراسم اسکار نسبت به این رژیم انتقاد علنی کردند. اما سوال این است که آیا این شرایط و این فشار اجتماعی توانست این رژیم را از ادامه جنایت های خود در غزه منصرف کرده و یا فشار موثری برای پایان جنگ و قبول آتش بس بر این رژیم وارد کند؟ پاسخ واضح است: خیر! صهیونیست‌ها و حامیان آمریکایی شان هیچ ارزشی برای افکار عمومی قائل نیستند. آنها سیاست‌های سخت حود را به پیش می برند. اگر افکار عمومی همراه بود، فبهاالمراد و الا اجازه نمی‌دهند این مسائل خللی در اراده و طرح‌هایشان ایجاد کند. در همین دوران اوج تنفر افکار عمومی بین‌المللی از اسرائیل حمایت‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی غربی‌ها از این رژیم با تمام توان ادامه داشت و این نفرت حتی نتوانست دولت‌های به ظاهر اسلامی مصر و ترکیه را از همراهی و همکاری اقتصادی یا امنیتی با صهیونیست‌ها منع کند. 🔘روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
خطر پادوهای رسانه‌ای برجامی صهیونیست‌ها در تهران! [صفحه ۲ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ایام طوفان الاقصی در کنار این مسائل یک نکته دیگر را نیز به وضوح نشان داد و آن کارایی اقتدار و موازنه قدرت در برابر سگ هار منطقه است. در شرایطی که وضعیت مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی کاملا جنگی است در طول این شش ماه هیچ حمله‌ای از سمت رژیم به بیروت و حتی شهرهای پر جمعیت جنوب لبنان نشده است و تنها در مورادی برای ترور برخی از افراد عملیات‌های هدفمندی انجام شده است. این معادله در حالی است که در جنگ 33 روزه و پیش از آن اصلی ترین حربه و نخستین اقدام صهیونیست‌ها حمله هوایی به بیروت و مناطق پر جمعیت شهری لبنان با هدف ایجاد فشار افکار عمومی به حزب الله بود ولی در این جنگ به دلیل تثبیت معادله پاسخ متوازن حزب الله و اجرای سریع آن توسط رزمندگان مقاومت این رژیم در اقدامات خود نسبت به حزب الله با احتیاط عمل کرده تا هزینه‌های میدانی خود را کاهش دهد. نهایت کلام اینکه برخلاف القائات پادوهای نتانیاهو در تهران، مسئولان ارشد سیاسی و نظامی ایران نه از پر شدن شکاف موهوم بین نتانیاهو و بایدن هراس دارند و نه نگران فضای افکار عمومی بین‌المللی هستند. مسئولان ما بعد از پیام قاطع مقام معظم رهبری مبنی بر اقدام پشیمان‌کننده علیه رژیم غاصب صهیونیستی، تنها با در نظر گرفتن خدا و ملاحظه دقیق مقتضیات میدان با تمام توان اقدام خواهند کرد و با اتکا به اعتماد کامل مردم بصیر و شهادت‌طلب ایران به فرماندهان و رزمندگان بدون‌مرز و کارگزاران انقلابی، اجازه نمی‌دهند وسوسه معدود خناسان داخلی خللی در اراده آنها ایجاد کند. رصد و جریان‌شناسی و پاسخ به شبهات و وسوسه‌های پادوهای داخلی نتانیاهو در تهران و بعضا قم، مصداق بارز و وظیفه راهبردی جریان انقلابی حوزوی و دانشگاهی در شرایط پیچیده و پرمخاطره فعلی است. یادداشت‌های تبیینی مخاطبان فرهیخته روزنه بازنشر می‌شود. انشالله در این باب بیشتر باید نوشت... 🔘روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
برای آشنایی با مسئله فلسطین چه بخوانیم؟ 🔻روز قدس/31 📚 ۱۰۶ عنوان کتاب و مقاله برای آشنایی با ماجرای فلسطین متن کامل فهرست مطالعاتی در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
22.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید|| شهید زاهدی اسطوره بود؛ انتقام عملی بگیرید! محمدعلی صمدی در برنامه سحرنشینی شبکه دو: کنسولگری ایران مثل فرودگاه بغداد نیست.ضربه ای که بعد از شهادت شهید سلیمانی به ما وارد شد ضربه بزرگی بود اما اتفاقی که در کنسولگری ما رخ داد از نظر سیاسی و نظامی بزرگ تر از اتفاق سال 98 است. شهید زاهدی به طور مستقل جزو اسطوره هاست،ایشون 45 سال اسلحه به دست داشتند و سطح نظامی ایشان مثل حاج قاسم است. 🔘روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| دو مداحی شورانگیز از حاج مهدی رسولی خدا توفیق بیشتر و اخلاص مستمر بدهد به این برادر عزیز انقلابی‌مان 🔘روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
27.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 رهبر انقلاب، امروز عصر در دیدار رمضانی مسئولان نظام: به چالش تحمیلی حجاب باید از ابعاد فقهی و قانونی و ملاحظات جانبی آن نگریسته شود. ✏️ مسئولان بخش‌های مختلف در این زمینه مسئولیت دارند و باید به مسئولیت خود عمل کنند. ۱۴۰۳/۱/۱۵ 💻 Farsi.Khamenei.ir
محکمات مسئله حجاب و دست رد رهبر بر سینه نامحرمان برجامی پروژه‌بگیر! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 حجاب: چالشی تحمیلی؛ ضرورتی دینی و قانونی دیدگاه فقهی و شرعی: از لحاظ فقهی حجاب حکم شرعی است و به غیر از وجه و کفین باید پوشیده شود. دیدگاه قانونی و لزوم اطاعت از قانون: فارغ از اعتقادات مذهبی، همه افراد در جامعه موظف به رعایت قوانین کشور هستند. قانون حجاب نیز مانند سایر قوانین، لازم ‌الاجرا بوده و همه چه معتقدین به شرع و چه غیر معتقدین ملزم به اطاعت از این قانون حجاب هستند. استخدام برخی از زنان برای هنجارشکنی: زنان هنجار شکن و بی حجاب را جهت حرمت شکنی و هنجار شکنی در جامعه استخدام میکنند. هدف از طرح بحث حجاب ایجاد فضای فضاحت بار برای زنان در جامعه است: هدف از طرح بحث حجاب، ‌برداشتن حجاب از سر زنان نیست. هدف اصلی، ‌بازگشت به وضعیت قبل از انقلاب اسلامی است. در واقع، هدف، ایجاد ‌فضایی نامناسب برای حضور زنان، رفتار فضاحت بار آنان در جامعه است. وضعیت زنان در ایران قبل و بعد از انقلاب: وضعیت زنان در ایران پس از انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. زنان ایرانی در حال حاضر در سطوح مختلف علمی و مدیریتی حضور فعال دارند مسئولیت همگانی در رعایت حجاب: رعایت حجاب ‌مسئولیتی همگانی است که همه افراد جامعه در قبال آن وظایفی دارند. مسئولان بخش‌های مختلف در این زمینه مسئولیت دارند و باید به مسئولیت خود عمل کنند؛ قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های ذیربط موظف به برخورد با متخلفان از قانون حجاب هستند. وظیفه بانوان پیرامون حجاب: بانوان نیز باید با حفظ حجاب و عفاف، به ‌ایجاد فضایی سالم و اخلاقی در جامعه کمک کنند. 🔶پی‌افزود روزنه یکی از محورهای ثابت تحرکات مرموزانه اعتدالی‌های پروژه‌بگیر از ابتدای ماجرای (۱۴۰۱) تا کنون آن بود که القا کنند ندارد! ▫️دو نکته در میان اقدامات خرابکارانه و مواضع مسموم این جماعت از همه جانسوزتر بود؛ ۱. مواضع انحرافی غلط خود را به نام تفسیر مبانی آقا به مخاطبان القا می‌کردند و خود را سردار تبیین معرفی می‌کردند! ۲. نه تنها خودشان کاری نمی‌کردند، بلکه هر نوع اقدام مردمی و نخبگانی در امر حجاب را می کردند و حرکت بر خلاف جهت اوامر رهبری معرفی می‌کردند! طبیعتا با این القائات مسموم در نظام محاسبات برخی مسئولان نیز اختلال ایجاد می‌کردند کما اینکه کردند و بخشی از و ناشی از همین وسوسه‌ها بود. حالا بعد از تصریحات مجدد رهبری باید منتظر این هنرنمایان پوشالی باشیم؛ اینبار ببینیم چه انگ و ادبیاتی را برای زمین زدن اوامر رهبری تولید می‌کنند! خدا شر این (که مدام خود را به افراد و نهادهای معتبر می‌چسبانند تا کسب وجهه کنند) را به خودشان برگرداند و آنان که این طیف را از چهار جهت مختلف می‌کنند و تریبون می‌دهند را کند. فعلا وقت معرفی این فرا نرسیده است. البته الحمدلله اینان در نزد متولیان امر و خواص اهل اطلاع در حوزه و دانشگاه کاملا شناخته شده و رسوا هستند. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تذکر مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی به مدیران: مدیر نباید به فکر بدست‌آوردن محبوبیت و مناصب بالاتر باشد این برکت کار را از بین میبرد. هر لحظه کاری که برای رفاه مردم و پیشرفت کشور باشد، الهی است.پاداش الهی قابل قیاس با سودی که از یک تظاهر می‌بریم نیست. @rozaneebefarda
ضرورت منصب‌گریزی و مدیریت جهادی این موضوع در فرهنگ سیاسی ما به یک آسیب جدی مبدل شده است و علاجش آن است که سبک مدیریت جهادی که نماد آن امثال بودند در کشور نهادینه شود. هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست.... سیره سیاسی مقام معظم رهبری خودشان از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون چنین معنایی را در بر دارد. منصب‌گریزی و قدرشناسی فرصت‌های خدمت و مقدس دانستن همان سنگری که افراد در آن حضور دارند و پرهیز از تمهید مقدمات برای فتح منصب بالاتر برخاسته از و و آموزه‌های_وحیانی است. الحمدلله که سایه چنین رهبری بالای سر ماست. @rozaneebefarda
هدایت شده از حاج مهدی سلحشور
📝 به نظر شما یگان تبلیغات ارتش رژیم صهیونسیتی در داخل ایران اگر میخواست روزنامه ای داشته باشد فردای حمله به کنسولگری ایران ، چه تیتری را انتخاب می کرد؟ زبونی و ترس از چهره برخی که نه ، از پاچه ی شلوارشان سرازیر است! 🔗 لینک توییت | 🔗 لینک ویراستی
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 15] پیوند تاریخی مسئله فلسطین با انقلاب اسلامی از ابتدای اشغال فلسطین و تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی، آرمان آزادی قدس شریف، همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم جوامع اسلامی و خصوصا روحانیت شیعه بوده است تا بدانجا که می‌توان اهتمام به این امر را یکی از نمودهای بارز، سیاست‌ورزی حوزه شیعی برشمارد که طیف گسترده‌ای از بزرگان تشیع در دوران معاصر در آن مشارکت داشته‌اند. اهتمام مسلمین به مسئله فلسطین گاه با کمک‌های تبلیغاتی و تکاپوی سیاسی همراه بوده، گاه با جمع‌آوری کمک مالی برای مردم تحت اشغال فلسطین و گاهی با تحریم اقتصادی رژیم غاصب و البته در مواردی پای دولت‌های اسلامی نیز به واسطه انفعال از تکاپوی جمعی عالمان به میدان مبارزه باز شده و به درگیری نظامی نیز کشیده شده است که نمونه بارز آن مانند جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل است. احصاء مجاهدت روحانیون در راستای آزادسازی قدس اشغالی از بند رژیم اشغال‌گر قدس می‌تواند موضوعی مستقل برای پژوهش‌گران باشد اما اجمالاً هبه عنوان نمونه می‌توان به مبارزات مرحوم آیت‌الله محمدحسین کاشف‌الغطاء(متولد1294ه.ق.-نجف) اشاره کرد که به‌صورت ویژه در مسئله فلسطین وارد شدند. از نظر ایشان شکل‌گیری صهیونیسم مشکل کل جهان اسلام است که آن هم ناشی از سه پدیده: استعمار، عدم اتحاد میان مسلمین و ضعف دولت‌های اسلامی است. سایر علمای جهان اسلام و علمای شیعه در ایران نیز شکایت خود را مبنی بر جلوگیری از مهاجرت یهودیان به فلسطین اعلام داشتند و خواهان پی‌گیری امر توسط مسلمانان و سایر علما شدند. سیدمحمد بهبهانی، هبة‌الدین شهرستانی، سیدمحمدمهدی صدر، سیدمحمدمهدی اصفهانی، سیدمحمدمهدی خراسانی و... از جمله افرادی بودند که در این زمینه به نوشتن نامه به رضاشاه و سفارت انگلستان اقدام کردند و خواهان جلوگیری از غصب بلاد مسلمین شدند.(مقاله انقلاب اسلامی و مسئله فلسطین، فصلنامه تخصصی 15خرداد، شماره39، صص274-273) مرحوم آیت‌الله بروجردی نیز عنایت ویژه‌ای به مسئله فلسطین داشتند که بیانیه اعتراضی ایشان نسبت به اشغال فلسطین گویای این امر است: «بسم اللّه الرحمن الرحيم» نحمد اللّه تعالى فى السرّاء و الضرّاء و على كل حال و نشكو اليه ما لقيه اخواننا المسلمون فى زماننا هذا من المشركين بپاكستان و من اليهود بفلسطين و لقد صدق عملهم بالمسلمين ما اخبرنا اللّه تعالى به فى كتابه الكريم لتجدن اشد الناس عداوة للذين آمنوا اليهود و الذين اشركوا و لتجدن اقربهم مودة للذين آمنوا الذين قالوا انا نصارى ذلك بان منهم قسيسين و رهبانا و انهم لا يستكبرون و لكن العجب و الاسف كله من صنع اليهود فانهم بعد ما كانوا تحت حماية الاسلام و المسلمين قريبا من اربعة عشر قرنا محفوظين بنفوسهم و اعراضهم و اموالهم و شعائرهم الدينية قد اصبحوا فى هذا الزمان ينتقمون من المسلمين ما صنعوه اليهم فى تلك المدة المديدة من الاحسان فجعلوا يقتلون رجالهم الصالحين بالفتك و الفيلة و القتال و يقتلون ذراريهم و يهتكون اعراضهم و يخربون معابدهم و بيوتهم و لا يرقبون فيهم الا و لاذمه و اولئك هم المعتدون فنسئل اللّه تعالى ان ينصر المسلمين نصرا عزيزا و يجعل لهم من لدنه سلطانا نصيرا و ان يخذل هذا القوم الذين لم يراعوا حق المسلمين و يضرب عليهم الذلة و المسكنة و يجعلهم اذل الامم و نرجوا من اخواننا المؤمنين ببلاد ايران و غيرها ان يجتمعوا فى الدعاء عليهم بالخذلان و لاخوانهم المسلمين بالنصر و الغلبة اللهم انصر جيوش المسلمين و سراياهم و مرابطيهم فى مشارق الارض و مغاربها و اخذل اعدائهم و فرق بين كلمتهم و الق الرعب فى قلوبهم و انزل عليهم بأسك الذى لا ترده عن القوم المجرمين و صل على اشرف انبيائك محمد و آله المنتجبين»(تذکرة الأعیان، ج2،صص387-386) @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 2 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مرحوم آیت‌الله بروجردی به این مقدار اکتفا نکردند بلکه در زمانى كه مشهور شد ايران، اسرائيل را به رسميت به طور كامل يا ناقص شناخته است، و با واكنش سران بعض كشورهاى اسلامى مواجه شد از جمله سران مصر شخص عبدالناصر (جمال) و رئيس و شيخ جامع الازهر و بعض ديگر رسماً شاه را محكوم و طى تلگرافاتى كه به محضر آقا كردند شاه را تقبيح و در واقع تنبيه او را از آقا درخواست نمودند، حقير در جريان قرار گرفتم و تلگرافات آنها را مطالعه نمودم. آقا از اين واقعه سخت آزرده خاطر و متأسف شد، و فوراً موضوع را تعقيب و جداً خواستار شدند كه دولت شناسايى خود را پس بگيرد، و از مسلمانان به واسطه خطايى كه كرده عذرخواهى نمايد، و آنچه به ياد دارم اقداماتى شد و اينها ابتداء خواستند انكار نمايند، و به صورتهايى عذرخواهى نمودند.(فخر دوران، ص60) توجه به مسئله فلسطین و آرمان آزادی قدس شریف به عنوان یکی از ارتکازات سیاسی ثابت روحانیت شیعه در قم و نجف، بوده است و همواره استمرار داشت اما با آغاز نهضت امام خمینی در پائیز 1341، مبارزات حوزویان با رژیم اشغال‌گر قدس و واکنش علما و مراجع عظام در برابر جنایات اسرائیل نیز جان تازه‌ای گرفت. تدبیر بلند امام خمینی، مبارزات اسلامی مردم ایران را به مبارزه با اسرائیل غاصب گره زد. به طور مثال در یکی از اشعاری که به مناسبت پیروزی روحانیت و مردم در الغای تصویب‌نامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی سروده شده است، نقش رهبری امام در مبارزه با تصویب‌نامه و آگاهی توده‌ها از خطر «یهود» و «اسرائیل» بر ایران منعکس شده است. در یکی از این اشعار می‌خوانیم: ...به زیر پرده همی خواست دست استعمار که بشکند پی اسلام و دین کند نابود نمود آتش سوزان و سرکشی روشن مگر ه دیده دین آفتی رسد از دود به خیره کرد هوس کز پی خرابی ملک مقدرات مسلمان دهد به دست یهود (شعر از محمدحسین بهجتی، نهضت امام خمینی، ج1، ص232-231) امام خمینی قدس سره الشریف نهضت خود را پس از الغای تصویب‌نامه ادامه داد و بر ابعاد ضدصهیونیستی نهضت تأکید کردند. ایشان در اعلامیه‌ای انقلابی، نوروز سال 1342ه.ش. را عزای عمومی اعلام کردند و در این اعلامیه به هدف نهایی اجانب را هدم قرآن و روحانیت اشاره کردند: «...هدف اجانب، قرآن و روحانیت است. دست‌های ناپاک اجانب با دست این قبیل دولت‌ها قصد دارد قرآن را از میان بردارد و روحانیت را پایمال کند. ما باید به نفع یهود آمریکا و فلسطین هتک شویم، به زندان برویم، معدوم گردیم، فدای اغراض شوم اجانب شویم. آن‌ها اسلام و روحانیت را برای اجرای مقاصد خود مضر و مانع می‌دانند، این سد باید به دست دولت‌های مستبد شکسته شود...»(نهضت امام خمینی، ج1، ص347) امام خمینی در سخنرانی تاریخی 13خرداد1342 صراحتا علیه اسرائیل موضع گرفتند و سخنان کوبنده‌ای را ایراد فرمودند: ‏«اسرائیل نمی خواهد در این مملکت دانشمند باشد؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این‏‎ ‎‏مملکت قرآن باشد؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت علمای دین باشند؛ اسرائیل‏‎ ‎‏نمی‌خواهد در این مملکت احکام اسلام باشد. اسرائیل به دست عمال سیاه خود،‏ ‏مدرسه‏‎ [فیضیه] را کوبید. ما را می‌کوبند؛ شما ملت را می‌کوبند. می‌خواهد اقتصاد شما را قبضه‏‎ ‎‏کند؛ می‌خواهد زراعت و تجارت شما را از بین ببرد؛ می‌خواهد در این مملکت، دارای‏‎ ‎‏ثروتی نباشد، ثروت‌ها را تصاحب کند به دست عمال خود. این چیزهایی که مانع هستند،‏‎ ‎‏چیزهایی که سد راه هستند، این سدها را می‌شکند؛ قرآن سد راه است، باید شکسته‏‎ ‎‏شود؛ روحانیت سد راه است، باید شکسته شود؛ مدرسه فیضیه سد راه است، باید خراب‏‎ ‎‏شود؛ طلاب علوم دینیه ممکن است بعدها سد راه بشوند، باید از پشت بام بیفتند، باید سر‏‎ ‎‏و دست آن‌ها شکسته شود برای این‌که اسرائیل به منافع خودش برسد؛ دولت ما به تبعیت‏‎ ‎‏اسرائیل به ما اهانت می‌کند.‏»(صحیفه امام خمینی، ج1، صص244-243) @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 3 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 سخنان امام خمینی قدس سره الشریف تأثیر شگفت‌انگیزی و سریعی در آگاه‌سازی عمومی داشت به گونه‌ای که در سخنرانی‌های عمومی پس از سخنان امام خمینی نمود آشکاری داشت. مورخ خبیر انقلاب اسلامی فضای تظاهرات تاریخی یازدهم محرم 1342 تهران را چنین روایت می‌کند: « در فضاى مسجد و بازار طنين افكند. تظاهركنندگان به حركت درآمدند و از طريق خيابان ناصرخسرو و توپخانه وارد خيابان فردوسى شدند. در مقابل سفارت انگليس يكى از بازاريان به نام «مجاهدى» روى كرسى قرار گرفت و نطق پرشور و جالبى ايراد كرد و چنين گفت: «... شما اى بازرگانان، پيشه‏وران، كارگران، كارمندان، ارتشيان، پاسبانان، فرهنگيان، دانشگاهيان و شما كه ... هر شغل، منصب و كارى داريد. شما اگر مسلمان نيستيد، اگر از جنبۀ دينى با آيت‏اللّه‏ خمينى همراه نيستيد، باز در يك موضوع با ايشان اشتراك داريد و بايد به خاطر آن ايشان را يارى كنيد و آن اينكه ايرانى هستيد و نمى‏توانيد نسبت به سرنوشت كشور و ملت خود بى‏تفاوت باشيد. خمينى مى‏گويد كه سرنوشت ملت ايران نبايد در امريكا تعيين شود، سرنوشت ايرانى نبايد در لندن تعيين شود، اسرائيل نبايد در مقدرات ايران و ايرانى دخالت كند. اين خواستۀ خمينى در حقيقت خواستۀ بيست ميليون ايرانى شرافتمند مى‏باشد‏‏»(نهضت امام خمینی، ج1، ص473) اقدامات ضدصهیونیستی نهضت امام خمینی در تبعید نیز ادامه یافت و این اقدامات پس از آغاز جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل جلوه بارزی یافت.توضیح آن‌که رژيم شاه پس از آغاز جنگ شش روزه؛ بر آن شد كه در گام نخست مقامات روحانى را زير نظر بگيرد و فعاليت‏هاى آنان را كنترل كند و از فعاليت‏هاى تبليغاتى و سياسى آنان عليه صهيونيست‏ها و در پشتيبانى از ملت فلسطين پيشگيرى به عمل آورد. ساواك شاه طى بخشنامه به كليه دواير ساواك در استان‏ها و شهرستان‏ها اعلام كرد: 46/3/8 چون امكان دارد با توجه به بحران خاورميانه از طرف روحانيون مخالف و عناصر افراطى تحت پوشش حمايت از مسلمانان، عليه اسرائيل فعاليت‏هايى انجام گيرد، لذا دستور فرماييد ضمن پيش‏بينى و مراقبت‏هاى لازم به منظور جلوگيرى از ايجاد هرگونه بى‏نظمى و تحريكات احتمالى، نتيجه را مستمر اعلام دارند. ساواك طى بخشنامه ديگرى دستور داد: ... قرار است از طرف روحانيون مخالف و عناصر افراطى اعلاميه‏اى عليه اسرائيل مبنى بر پشتيبانى از مسلمانان چاپ و منتشر گردد. دستور فرماييد ضمن مراقبت‏هاى لازم جهت شناسايى عاملين اصلى قوياً از انتشار هرگونه اعلاميه‏اى در اين زمينه جلوگيرى و نتيجه را سريعاً اعلام دارند. مقدم ساواك در سومين بخشنامه خود گستاخى را به آن حد مى‏رساند كه دستور مى‏دهد كه حتى دعا و نفرين پيرامون جنگ اعراب و «اسرائيل» را ساواك براى وعاظ و گويندگان مذهبى ديكته كند و اجازه ندهد كوچكترين سخنى عليه «اسرائيل»، هم‏پيمان و هم‏پياله شاه در منابر و مساجد مطرح شود و اگر مى‏خواهند در بالاى منبر به كسى نفرين كنند، به طور غيرمستقيم تلويحاً جمال‏عبدالناصر را مورد لعن و طعن قرار دهند. متن بخشنامه چنين است: به فرموده مقرر است ضمن انجام مراقبت‏هاى لازم به منظور جلوگيرى از تحريكات عوامل ناراحت تحت عنوان حمايت از مسلمانان، ترتيبى فراهم آورند كه حتى‏المقدور از هرگونه بحث درباره جنگ بين اعراب و اسرائيل در منابر و مجالس ممانعت شود و در صورتى كه برخى از روحانيون يا وعاظ بخواهند در منابر در اين‏باره بحثى بنمايند به ترتيب زير عمل كنند: 1. چنانچه دعايى مى‏كنند براى خاتمه جنگ دعا كنند. 2. در صورتى كه لعنتى مى‏فرستند به كسى لعنت كنند كه آتش‏افروز جنگ بوده و با اغفال و فريب دادن برادران مسلمان، آنان را به جنگ كشانده و با ادعاها و وعده‏هاى بى‏اساس موجبات شكست و يأس و كشته شدن برادران مسلمان را فراهم مى‏سازند. 3. در هيچ‏يك از موارد بالا نامى از اشخاص و كشورهاى خاصى برده نشود و مطالب را بايد به صورت اشاره و كنايه بيان نمايند. مقدم @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 4 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بخشنامه ساواك تا آن پايه گستاخانه و بى‏شرمانه بود كه ديرى نپاييد در سطح منطقه خاورميانه انعكاس پيدا كرد و برخى از مطبوعات عربى خبر آن را همراه با خبر كمك يهودى‏هاى ايران به رژيم صهيونيستى منتشر كردند. مجله ناصرى اللواء در اول سپتامبر جارى نوشت: ...الف)‏‏علماى مذهبى ايران به رهبرى شيخ محمدمهدى ميلانى مى‏خواهند ختمى براى شهداى عرب برپا سازند، مقامات ايران انجام آن را به شرط زير موكول: 1. به اسرائيل حمله نشود؛ 2. بدگويى به ناصر؛ 3. ستايش از شاهنشاه آريامهر؛ چون علما حاضر به قبول نگرديدند صرف‏نظر شد. ب) يهوديان ايران هشتاد ميليون به اسرائيل كمك كردند. امام خمينى كه هيچ‏گاه از ياد فلسطين اشغالى غافل نيست و هماره ملت‏هاى مسلمان را به مبارزه و نبرد همه‏جانبه عليه صهيونيسم فرامى‏خواند، در آن مقطع نيز طى اعلاميه‏اى بار ديگر ملت اسلام را به اتحاد و نبرد سرنوشت‏ساز براى ريشه‏كن ساختن صهيونيسم و آزادى فلسطين فراخواند، از آنجا كه رژيم شاه با صهيونيسم اشغالگر در همۀ شئون سياسى، اقتصادى و نظامى روابط داشت و نفت ايران را سخاوتمندانه در اختيار آنان قرار مى‏داد، امام در اين اعلاميه هرگونه ارتباط با اسرائيل و فروش نفت به آن را تحريم و مخالفت با اسلام، اعلام كرد. اين اعلاميه را راديو عراق در تاريخ 19/3/46 در بخش خبرى خود در ساعت 24 به وقت محلى با قطع برنامه و با سه بار «توجه فرماييد» نخست به زبان عربى و آنگاه به زبان فارسى پخش كرد. پخش اين بيانيه از راديو عراق آن هم به دو زبان عربى و فارسى و قطع برنامۀ رسمى، نمايانگر اهميت آن اعلاميه و توجه عبدالرحمن محمد عارف، رئيس جمهور آن روز عراق به جايگاه ويژه امام و نقش او در به حركت درآوردن توده‏هاى مسلمان ايران و ديگر كشورهاى اسلامى در منطقه بود. اين اعلاميه را با مقدمۀ كوتاهى در ايران به چاپ رسانديم كه اكنون در اينجا مى‏خوانيد: بيانيه مجاهد عظيم‏الشأن، بزرگ مرجع تقليد مسلمانان جهان، حضرت آيت‏اللّه‏ العظمى آقاى خمينى در مورد تجاوز غيرانسانى اسرائيل جنايت‏پيشه و امپرياليست‏هاى غربى به ملت‏هاى مسلمان كه از راديوها و جرايد ممالك اسلامى نيز منتشر گرديده است. 28 صفرالمظفر 1387(17خرداد1346) بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم كراراً دولت‏هاى اسلامى را در مقابل اجانب و ايادى آنها كه مى‏خواهند با ايجاد نفاق در بين مسلمين و دولت‏هاى اسلامى ممالك عزيز ما را در تحت اسارت و ذل استعمار نگه دارند و از مخازن معنوى و مادى آنها استفاده كنند دعوت به اتحاد و برادرى نمودم. و كراراً دولت‏ها را بخصوص دولت ايران را از اسرائيل و عمال خطرناك آن تحذير نموده‏ام. اين مادۀ فساد كه در قلب ممالك اسلامى با پشتيبانى دول استعمارى بزرگ جايگزين شده است و ريشه‏هاى فسادش هر روز ممالك اسلامى را تهديد مى‏كند، بايد با همت و همكارى ممالك اسلامى و ملل بزرگ اسلام ريشه‏كن شود. اسرائيل به كمك استعمار قيام مسلحانه بر ضد ممالك اسلامى نموده است و بر دول و ملل اسلام قلع و قمع آن لازم است، كمك به اسرائيل چه فروش اسلحه و مواد منفجره و چه فروش نفت حرام و مخالفت با اسلام است، رابطه با اسرائيل و عمال آن چه رابطۀ تجارى و چه رابطۀ سياسى حرام و مخالفت با اسلام است و بايد مسلمين از استعمال امتعه و اجناس اسرائيل خوددارى كنند. از خداوند تعالى نصرت اسلام و مسلمين را خواستارم. والسلام على من‏اتبع الهدى. نجف الاشرف ـ روح‏اللّه‏ الموسوى الخمينى @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 5 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 پخش اعلاميه ضد صهيونيستى امام از راديو بغداد، بازتاب گسترده‏اى در ميان مردم و محافل سياسى ايران داشت. برخى از عناصر مذهبى ـ سياسى اين جريان را از انديشمندى، خردمندى و هوشيارى امام مى‏دانستند كه توانسته در «تبعيدگاه ثانوى» به‏گونه‏اى رفتار كند كه چنين جايگاهى به دست آورد. ساواك چنین گزارش داده است: اظهارات شيخ حسين لنكرانى نامبرده بالا در ساعت 1100 مورخه 12/12 ضمن يك صحبت خصوصى اظهار داشت: من در بين روحانيون در چند سال اخير فردى را موقع‏شناس‏تر از خمينى نديدم. از زرنگى او يكى اين بود كه از راديو بغداد مسلمين را عليه اسرائيل دعوت به اتحاد نموده و با اين عمل خود علاوه بر شيعيان توجه اهل تسنن را نيز به خود جلب كرد و از اين راه بين مسلمين معروفيت جهانى پيدا كرد. ديگر براى خمينى مهم نيست كه در نجف باشد يا در ايران. او مى‏تواند در همان نجف هم از نظر سياسى دستگاه ايران را بكوبد. خمينى ارادتمند و فدايى زياد دارد و از نظر روانى اين تبعيد و محدوديت كه دستگاه براى خمينى و دوستانش پيش آورده، عطش مردم را بيشتر كرده [است] زيرا بنابر قاعده «الانسان حريص على ما مُنِع» علاقه مردم شديدتر شده است. ساواك در مورد پخش اين اعلاميه امام در شيراز گزارش داده است: اخيراً تعداد معدودى از اعلاميه پلى‏كپى شده‏اى كه از طرف آقاى خمينى درباره تحريم معامله اقتصادى با اسرائيل توسط چند نفر از آموزگاران شيرازى كه براى گذراندن ايام تعطيل به شيراز آمده‏اند، آورده شده و در بازار بين بعضى از معلمين توزيع شده است...‏‏. از آنجا كه رژيم شاه اجازۀ هيچ گونه همكارى و همراهى با ملل عرب در حال جنگ با صهيونيسم را به مردم ايران نمى‏داد و حتى از برگزارى مجالس يادبود براى شهداى فلسطين و برپايى تظاهرات عليه صهيونيسم اشغالگر و اظهار همدردى با ملت مسلمان عرب با سرسختى و شدت جلوگيرى مى‏كرد، انتشار اين بيانيۀ امام روح تازه‏اى در كالبد مردم دميد. مرهمى به روى دردهاى درونى آنان گذاشت؛ چرا كه مردم ايران از پشتيبانى رژيم شاه از صهيونيسم بشدت ناراحت بودند و درد مى‏كشيدند بنابراين با اشتياق فراوان به پخش اين بيانيه همت گماردند و براى كمك به جنگ‏زدگان و جمع‏آورى اعانات تلاش كردند.(نهضت امام خمینی، ج2، صص331-328) امام خمینی قدس سره الشریف نیز از ابتدای نهضت اسلامی تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی پیش از استقرار نظام جمهوری اسلامی در حمایت از آرمان قدس اقدامات عملی آشکاری داشتند. یکی از صدها نمونه از اقدامات امام خمینی در مسئله فلسطین، فتوای تاریخی ایشان درباره عملیات پارتیزانی بود. نکته مهم آن‌که این فتوای شجاعانه در شرایطی بود که امام خمینی قدس سره الشریف در تبعیدگاه ثانوی خود، نجف اشرف حضور داشتند و در فضای ارتجاعی نجف مجبور به ملاحظات مختلف بودند. جناب آقای سیدحمید روحانی مورخ خبیر انقلاب اسلامی، که خود در نجف در کنار امام حضور داشتند، ماجرای صدور فتوای مزبور را چنین روایت کرده است: در تاريخ شهريورماه 47، يكى از عراقى‏ها به نام محمدصادق فهمى كه با جبهۀ خلق براى آزادى فلسطين كار مى‏كرد به حضور امام رسيد و پيشنهاد پشتيبانى امام از فداييان فلسطين را داد و در اين زمينه استفتايى تقديم داشت. امام كه از آغاز نهضت هيچ‏گاه از مسأله فلسطين فارغ نبوده است و بخشى از قلب بزرگش را فلسطين اشغال‏شده ويژۀ خود ساخته است، از اين پيشنهاد با چهرۀ گشاده و آغوش باز استقبال كرد. در پاسخ استفتايى كه در اين زمينه به عمل آمده بود و به عنوان «گروهى از فداييان فلسطين» امضا داشت، فتواى تاريخى و سازندۀ خود را صادر كرد و ضمن پشتيبانى از مبارزات مسلحانۀ مردم فلسطين «دادن زكات و ساير صدقات» را به فداييانى كه در راه آزادى فلسطينِ اشغال‏ شده، پيكار میكنند مجاز اعلام كرد... @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 6 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 «[‏‏بسم الله الرحمن الرحیم. محضر مبارک پیشوای مجاهد و عظیم الشأن حضرت مستطاب‏‎ ‎‏حجت الاسلام والمسلمین آیت الله العظمی آقای خمینی ـ ادام الله ظله العالی. پیشوای جلیل القدر! از نظر‏‎ ‎‏مبارک پوشیده نیست که دست خیانت و جنایت پیشه کفار حربی یهود بر مسجد اقصی و زمینهای‏‎ ‎‏اسلامی دیگری مستولی گشته، و مسلمانان بیگناه آن سامان را آوارۀ بیابانها نموده است، و اکنون به‏‎ ‎‏منظور استخلاص اماکن مقدسه و استرداد زمینهای اسلامی جز مقاومت مسلحانه که به نام «عملیات‏‎ ‎‏فدایی» خوانده می شود، چاره ای نیست.‏‏ و در چنین شرایط و زمینه ای، آیا مسلمانانی که توانایی حمل سلاح و جهاد داشته، یا آنان که قدرت‏‎ ‎‏کمک مالی با مجاهدین را دارند، می توانند از این خدمت دینی سرپیچی نموده و اوضاع را نادیده‏‎ ‎‏بگیرند؟ و آیا جایز است که متمکنین در مقابل این خطر خانمان برانداز همچنان آرام نشسته و از برای‏‎ ‎‏راندن کفار از زمینهای اسلامی قدمی برنداشته و اقدامی نکنند؟ و در صورت وجوب مقاومت، آیا جایز‏‎ ‎‏است از مورد حقوق شرعیه از قبیل زکات و غیره در مورد مسلح نمودن مسلمانان و تربیت آنان استفاده‏‎ ‎‏کرد یا خیر؟ متمنی است رأی مبارک را در این باره بیان فرمایید. اَدام الله ظلکم. دسته ای از فداییان‏‏]‏ ‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏ قبلاً هم تذکر داده ام که دولت غاصب اسرائیل، با هدفهایی که دارد، برای اسلام و‏‎ ‎‏ممالک مسلمین خطر عظیم دارد و خوف آن است که اگر مسلمین به آنها مهلت دهند،‏‎ ‎‏فرصت از دست برود و جلوگیری از آنها امکان پذیر نشود. و چون احتمال خطر متوجه به‏‎ ‎‏اساس اسلام است، لازم است بر دول اسلامی ـ بخصوص ـ و بر سایر مسلمین ـ عموماً ـ‏‎ که دفع این مادۀ فساد را به هر نحو که امکان دارد بنمایند و از کمک به مدافعین کوتاهی‏‎ ‎‏نکنند. و جایز است از محل زکوات و سایر صدقات در این امر مهم حیاتی صرف نمایند.‏ ‏‏ از خداوند تعالی مسئلت می نماید که موجب تنبه و بیداری مسلمین را فراهم فرماید و‏‎ ‎‏دفع شرّ اعدای اسلام را از بلاد مسلمین بفرماید. والسلام علی من اتبع الهدی. به تاریخ 3 جمادی الثانیه 88‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏‏»(صحیفه امام، ج2، ص195-194) شايد در تاريخ اسلام و در تاريخ شيعه براى نخستين بار بود كه مجتهدى وارسته و مرجعى متعهد پرداخت زكات را به مسلمانان غيرشيعه اجازه مى‏داد و به پشتيبانى از پارتيزان‏هایی برخاست که برای آزادی سرزمین خود از چنگال یک رژیم غاصب جهاد می‌کردند. از همین رو، این فتوای تاریخی بازتاب‌های فراوانی در محافل سیاسی و رسانه‌ای به دنبال داشت. گذشته از تصریحات و اقدامات شخص امام خمینی، سایر رجال روحانی طراز اول حوزه قم نیز به سهم خود مواضع و اقدامات صریحی در این باب دارند که اشاره به برخی از آن‌ها خالی از لطف نیست. این واکنش‌ها موارد مختلفی اعم از کمک‌های مادی و معنوی را شامل می‌شد. گزارش ساواک در تاریخ 8آبان1346 پیرامون حمایت مالی آیت‌الله العظمی مرعشی از فلسیطینیان جالب توجه است. در گزارش چنین آمده: 1ـ نجفی مرعشی قمی هفته گذشته مبلغ نه‌صد هزار ریال وسیله حاج احمد دیبایی به نام شیخ نصراللّه خلخالی در نجف حواله کرده تا بین آسیب‌دیدگان فلسطین تقسیم شود. 2ـ شیخ نصراللّه وجه فوق را به دینار تبدیل و از کارخانه شهدای بغداد دو هزار و ششصد عدد پتو خریداری کرده است. 3ـ شیخ نصراللّه به اتفاق شیخ عباسعلی عمید زنجانی با سفیر اردن در عراق ملاقات و نامبرده با ارسال پتوها به اردن موافقت کرده است. 4ـ از طرف نجفی مرعشی پنج نفر از طلاب نجف شیخ عباسعلی عمید (داماد آقای نجفی) و شیخ علی ستاری و سیدمحمدعلی لواسانی و سیدعبدالعزیز ثبات طباطبایی فرزند سیدجواد و سیداحمد حسینی اشکوری فرزند سیدعلی برای تقسیم و توزیع کمک‌های مالی به آوارگان فلسطین به اردن می‌روند. 5ـ شیخ عباسعلی عمیدی در این هفته از طریق خسروی عازم ایران می باشد. @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 7 از 15] || پرونده ویژه روزنه 🔻🔻🔻 همچنین است تأیید مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی نسبت به مبارزات ارتش سوریه در برابر جنایات اسرائیل: سوریه 3370 دمشق عالیجناب شیخ احمد گفتار و مفتی کشور سوریه درود بر شما پیکار عادلانه و دلیرانه ارتش مسلمان سوریه که دوش بدوش برادران مصری بر ضد تجاوزکاران صهیونیزم آغاز کرده اند، بعنوان پیکار کلیه مسلمانان جهان، علیه یهودیان تجاوزکار و دشمنان خدا بشمار میرود. ما ضمن درود فراوان به ارتش دلیر سوریه این اقدام شجاعانه را که برای سرنگون کردن دشمن و سرکوب نمودن غرور و شخصی او آغاز شده تبریک میگوئیم و از درگاه خداوند متعال موفقیت و پیروزی آنها را مسئلت نموده و اطمینان میدهیم که ملت مسلمان ایران از صمیم قلب این پیکار را مورد اهمیت قرار داده و جریان آنرا لحظه به لحظه دنبال میکنند، ملت ایران ضمن پشتیبانی مکرر خود از قضیه فلسطینی آمادگی خود را برای تقدیم هرگونه کمک بنفع قضیه اسلام در این پیکار اعلام میدارد. 15 رمضان مبارک 1393 ایران محمدرضا موسوی گلپایگانی مرحوم آیت‌الله میلانی نیز در عراق و در حمایت از مبارزه مسلمانان علیه اسرائیل بیانیه‌ای صادر کردند. در بخشی از این بیانیه می‌خوانیم: «در دومین شب آغاز نبرد بین اعراب و اسرائیل و انتشار نامه آیت‌الله حکیم به عبدالرحمن عارف و تشویق و ترغیب مسلمین به جنگ با یهود بوسیله رادیو بغداد نامه ای آیت الله میلانی در مورد جنگ بین مسلمین و یهود تهیه می‌نماید.»(تاریخ گزارش: 1346.2.29) مرحوم علامه طباطبائی نیز با همراهی شهید مطهری بیانیه‌ای را جهت حمایت مالی از مبارزان فلسطینی صادر کردند: «...ای خواننده غیور اگر از خواندن این سطور متأثر گشته ای و به عنوان یک انسان مسلمان و یا لااقل به عنوان یک انسان می خواهی به زجر کشیدگان فلسطین کمکی بنمائی می توانی مبلغی هر چند هم ناچیز باشد به یکی از سه حساب زیر بریزی و در راه نجات فلسطین عزیز قدمی برداری. این سه حساب توسط سه تن از دانشمندان روشنفکر دینی تأسیس گشته است. 1ـ بانک ملی شعبه مرکزی حساب شماره 7738 2ـ بانک بازرگانی شعبه مرکزی حساب شماره 451600 3ـ بانک صادرات شعبه بازار حساب شماره 9595» علیرغم تفاوت در مشرب فکری و شیوه مبارزاتی، روابط مبارزان فلسطینی با فعالان نهضت امام خمینی نیز در دوران مبارزه بسیار گرم و پرثمر بود و یکی از ثمرات این روابط سازنده، زمینه‌سازی برای آموزش نظامی مبارزان ایرانی در اردوگاه‌های مبارزان فلسطینی بود. از جمله کسانی که مبارزان را به گذراندن دوره‌های نظامی تشویق می‌نمود، آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی بود) که خود نیز آموزش دیده بود. (یادها و یادمان‌ها، ج1،مصاحبه با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، ص207) امام خمینی نیز گرچه با روش مبارزه مسلحانه موافق نبود اما هرگز با گذراندن دوره‌های آموزش نظامی مخالفتی نداشتند. (ر.ک: نهضت امام خمینی ج١ ص١١٢٢) @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 8 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 همکاری‌ها و هم‌افزایی مبارزان ایرانی و فلسطینی در برخی برهه‌ها با کارشکنی‌هایی نیز همراه می‌شد که از آن جمله می‌توان به اتفاقات تلخ لبنان اشاره کرد. حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی یکی از این اختلافات تلخ را چنین روایت می‌کند: «سازمان آزاديبخش فلسطين» از شيوه‏ها و روش‏هايى كه براى پيشگيرى از رويارويى مردم جنوب لبنان با فلسطينى‏ها در پيش گرفت، مددخواهى از امام بود. نمايندگان سازمان الفتح به ديدار امام در نجف اشرف شتافتند و توطئه‏ها و ترفندهاى دست‏افزاران صهيونيسم را براى سركوبى جنبش‏هاى پارتيزانى و رهايى‏بخش فلسطين براى امام بازگو كردند و خطر درگيرى ميان شيعيان محروم جنوب لبنان و رزمندگان فلسطين را هشدار دادند و از امام خواستند كه با پيامى در پشتيبانى از جنبش‏هاى رهايى‏بخش فلسطين با اين توطئه استعمارى به رويارويى برخيزند. به ياد دارم كه امام از نمايندگان سازمان الفتح پرسيد: شما چرا براى پيشگيرى از اين خطر و برخوردارى از پشتيبانى شيعيان لبنان با آقا موسى صدر گفتگو نمى‏كنيد و از او كمك نمى‏خواهيد؟ آنان پاسخ دادند كه آقا موسى نيز از زيست پارتيزان‏هاى فلسطينى در لبنان خشنود نيست و آنان را ميهمانان ناخوانده و دردسرزا مى‏پندارد و به ما روى خوش نشان نمى‏دهد؟ نه تنها سيد موسى صدر بلكه بيشتر روحانيان لبنان به سبب تأثيرپذيرى از جوسازى‏ها و سمپاشى‏هاى جاسوس‏هاى صهيونيسم، سخت ضد فلسطينى بودند و با آنان دشمنى داشتند. به ياد دارم از يكى از محصلين علوم اسلامى جنوب لبنان پرسيدم: «چرا با پارتيزان‏هاى فلسطينى دشمنى مى‏ورزيد»؟ پاسخ داد كه آنان با اسلام بويژه با شيعه دشمنى دارند و آنگاه كه از او پرسيدم گواه دشمنى آنان با شيعه چه مى‏باشد؟ گفت: در شب عاشورا يكباره دريافتيم كه يكى از پنج انگشت سر «علم» شكسته شده است و آنگاه كه پرس و جو كرديم به دست آمد كه كار فلسطينى‏ها مى‏باشد!...»(نهضت امام خمینی، ج3، ص374) با اینهمه، در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان «الفتح» طی نامه‌ای پشتیبانی خود را از انقلاب اسلامی اعلام کرد و برای همکاری اعلام آمادگی نمود. امام خمینی قدس سره الشریف نیز در پاسخ به وی، جلال‌الدین فارسی را به عنوان رابط معرفی کردند. (تاریخ نامه امام: 3دی1357، صحیفه امام، ج5، ص273) ( گرچه هرگز استفاده از آن تسلیحات به کار نیامد اما امام خمینی حربه اعلان جهاد و جنگ مسلحانه را در ماه‌های پایانی سقوط رژیم شاه (خصوصاً در دوران حضور در فرانسه) به عنوان یک امر محتمل مطرح می‌کرد تا محاسبات دشمن پیرامون اجرای یک کودتای خونین را برهم بزند که این عملیات روانی نیز نتیجه داد و نهایتا کوتای آمریکایی با نام «کورتاژ» که به صورت بسیار سری و توسط ژنرال رابرت هایزر (معاون فرماندهی نیروهای ناتو در اروپا) طراحی و دنبال می‌شد، امکان اجرا شدن نیافت و ناکام ماند. نظر به پیشینه تاریخی پیوند مسئله فلسطین با انقلاب اسلامی، طبیعی بود که آرمان آزادی قدس شریف، در دوران سقوط رژیم پهلوی به عنوان یکی از شرکای راهبردی رژیم غاصب اسرائیل، وارد مرحله‌ای تازه می‌شود. @rozaneebefarda