eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
نقدی بر آخرین اظهارانظر جنجالی جناب جعفریان [صفحه۲از۲] 🔹وقتی نگاهی به احادیث طبی بیندازید و مثلاً حدیث معروف به «اهلیلج» را مطالعه بفرمایید، میزان دخالت انبیاء در امر سلامت را خواهید یافت. البته در باب این این حدیث عجالتاً پیش از مناقشه سندی استدلال احتمالاتی و مستحکم امام علیه السلام را پاسخ دهید و سپس در باب تفاوت علم توحیدی و علم مشرکانه داوری کنید. یا حتی با لحاظ نوع رابطه‌ی نفس و بدن در بینش توحیدی و نگاه غربی، در باب معالجه‌ی روحی بیماری‌های جسمی یا معالجه‌ی جسمی بیماری‌های روحی و یا معالجه‌ی جسم بدون در نظر گرفتن آسیب‌های وارده بر نفس و مسائلی از این دست قضاوت بفرمایید. 🔸در باب مهمل‌بافی‌هایی از این دست حرف بسیار است. غرض پاسخگویی به آنها نبود. غرض این بود که هرزه‌فکران گمان نکنند که می‌توانند بینش توحیدی را با خزعبلاتشان منکوب دانش الحادی غرب کنند. اگر قصد پاسخگویی بود، حقیری چون من قطعاً وارد نمی‌شدم و عرصه را به اهلش می‌سپردم. 🔸در حوزه‌ی علمیه هستند کسانی که عمامه بر سر دارند و سخنگوی تمدن مدرن شده‌اند. آنچه اینان از اسلام خوانده‌اند، بذری پاک است که بر زمین ناپاک پاشیده شده؛ پس ثمره‌ای غیر از اسلام ناب از آن برخواهد آمد. «وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِدا» سیاستی که در آن تمایل به کفار باشد، عالم دینی را به اعتقادات اهل کفر متمایل می‌کند؛ چنان که در آخوندهای سکولار به وضوح دیده می‌شود ابتدا سیاست اهل کفر را تأیید کردند و کارشان به فساد عقیده منتهی شد. عالم دین در ذهن و دل با کفر مرز دارد چنان که اسلام از ریشه تا میوه با کفر مرز دارد که اگر نداشته باشد میوه‌اش الهی نخواهد بود. 🔸بذر دین در قلب غیرمهذب مبلّغ شیطان می‌شود و عمل شیطان رجس است. رهایی از رجس شیطان تنها با تمسک به «الذین أذهب الله عنهم الرجس» ممکن خواهد بود و این تمسک با تمایل به اهل کفر جمع‌شدنی نیست. * پ.ن: دان در «تاریخ‌دان» می‌تواند از ماده‌ی دانستن (مانند حقوقدان) باشد و همچنین می‌تواند پسوند مکان (مانند قندان) باشد. القای این ایهام عمدی است. سید رضا موسوی 🔶توضیح ادبیات این یادداشت مربوط به نویسنده محترم است که جهت مراعات امانت، بر اساس ادبیات رسمی روزنه، بازتحریر نشده است. @rozaneebefarda
بازتاب/۱ 🔸زمانی: سلام علیکم جناب آقای جعفریان تلاش های طاقت فرسایی جهت احیای متون تاریخی اسلام و ایران کشیده اند و از این جهت خدمات ایشان قابل تقدیر است ولی چند سالیست که در بعضی مسائل فنی و تخصصی اسلامی به اظهار نظرات شاذ و با استدلال های عامیانه پرداخته اند و مخالفان خود را با چوب عدم آگاهی و فلسفه بافی و خرافه انگاری رانده اند و صد البته بر متخصصان این موضوعات ؛بی مایه بودن چنین استدلالی و فطیر بودن نتیجه آن واضح و روشن میباشد ای کاش آقای جعفریان تنها یک اثر مختصر در این زمینه(منزلت عقل در هندسه معرفت دینی) مطالعه میکرد و سپس به قلم فرسایی و طعنه زنی علیه بزرگان حوزه میپرداخت. خویش را تاویل کن نی ذکر را..... نعوذ بالله من شرور انفسنا یا حق @rozaneebefarda
بازتاب/۲ 🔸محبت: سلام اصلا و ابدا از موضعی که آقای جعفریان گرفته است خوشم نیامد و البته با شناختی که از ایشان داشتم بعید هم نبود (هر چند ته دلم می گویم کمی هم بعید بود) اما ادبیات نقدی که بر کلام ایشان زده شد: (ضمن اینکه متوجه شدم روزنه در پی نوشت خود، شانه از زیر مسئولیت آن کشید) 👇 ناقد محترم در دو حوزه نقد کرد: یکی برهانی و فلسفی بر کلام؛ که جای تقدیر دارد و از نظر بنده کاملاً صحیح فرمود دیگری نقد بر متکلم؛ که کمی تند و تیز بود و شاید با برادر دینی چنین سخن گفتن روا نباشد. البته این را هم بگویم که بنده از سال ۷۵ آقای جعفریان را میشناسم و از همان زمان متوجه شدم که با پاره ای نظرات ایشان هماهنگ نیستم ولی چنین تند و تیز به ایشان تاختن را هم روا نمی دانم. البته روشن است که کانال وزین روزنه چنین ادبیاتی را از ساحت خود بدور دانسته که پیشاپیش اعلام کرد این ادبیات مربوط به نویسنده متن است. ولی لازم دیدم بگویم تا به نویسنده متن برسد. بزرگوار هرچه ایهام و ابهام و کنایه و استعاره و... بکار ببریم پیش پیش خدا تصریح است @rozaneebefarda
روزنه
انگاره های سکولار یک تاریخ نگار معمم متن و حاشیه اظهارنظر عجیب #رسول_جعفریان در واکنش به دیدار دانش
تمسخر علم ديني؛ از حسن روحاني تا رسول جعفريان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 1️⃣ مدتي است كه رسول جعفريان، به مقوله علم ديني حمله مي‌كند و با تمسخر سنت‌هاي ايراني اسلامي، سخن از وجود علم و تمدن در گذشته ايران اسلامي را چرند خوانده است! او با اشاره به برخي طلاب احمق كه از خزينه دفاع مي‌كرده‌اند و در برابر دوش‌هاي حمام مقاومت نشان مي‌دادند، به تمامي فرهنگ و تمدن اسلامي حمله مي‌كند و به خصوص، طب سنتي و اسلامي را غيرعلمي و مزخرف خطاب كرده است! 2️⃣ مدتي قبل هم حسن روحاني، رئيس جمهور بذله‌گوي ايران نيز با تمسخر، علم ديني را به معناي گذاشتن قرآن در داشبورد ماشين عنوان كرده بود!! 3️⃣ شكي نيست كه تمسخر سنت‌هاي تاريخي خود، ناشي از خودباختگي، احساس حقارت و آشفتگي فكر است. كدام تمدن در تاريخ بشريت، بدون تكيه بر سنت‌هاي خود شكل گرفته است؟ مگر اروپايي‌ها دچار خرافات، سنت‌هاي غلط و جنايت‌هاي بزرگ نبوده‌اند؟ هنوز هم در اروپا و امريكا، خرافات و اعتقادات عجيبي به چشم مي‌خورد و هنوز هم غربي‌ها، به اساطير يوناني خود افتخار كرده و براساس همان عقايد، فيلم‌هاي بزرگ مي‌سازند و كتاب‌هاي پرفروش مي‌نويسند. 4️⃣ گذشته از آن‌كه مقام معظم رهبري بارها بر علم ديني تأكيد كرده‌اند، رسول جعفريان با چه تعريفي از علم، چنين سخنان بي‌پايه‌اي را در دفتر تبليغات اصفهان بيان كرده است؟ 5️⃣ اين سخنان با تعاريف پوسيده قرن نوزدهم اروپا هماهنگي دارد. همان تعاريفي كه «ويلفرد دوپارتو» جامعه‌شناس و اقتصاددان معروف ايتاليايي، از آن به ياد كرده است. احمقانه است كه علم را محدود به نگرش پوزيتويستي كنيم و سنت خود را به تمسخر بگيريم. 6️⃣ امروزه تعاريف پوزيتويستي از علم، در غرب منسوخ شده و بيش از يك قرن است كه مكاتب تفسيري و انتقادي، نگرش ديگري به علم را مطرح كرده‌اند. با نگاه محدودي كه آقاي جعفريان به علم دارد، بايد طب سوزني چيني‌ها را نيز غيرعلمي بدانيد، در حالي كه امروزه عالم‌گير شده است. اگر آن‌ها نيز طب سوزني خود را به سخره مي‌گرفتند و از آن حمايت نمي‌كردند، آيا امروزه چنين كارآمدي و نفوذي در عالم داشت؟؟ 7️⃣ امروزه طب اسلامی و سنتی كارآمدي خودش را نشان داده و مورد استقبال جامعه ايراني، بلكه جهان اسلام قرار گرفته است. در تركيه، بنده شاهد بودم كه چگونه مردم استانبول به بحث‌هاي طبی علاقه‌ نشان مي‌دادند. 8️⃣ هرچند معتقدم براي اين‌كه طبابت در مجامع علمي جهان ارائه شود، قالب منظم و منسجمي پيدا نكرده و نتوانسته نتايج كار خود را در قالب كتب و مقالات علمي تدوين كند؛ اما با هو كردن و تمسخر امثال آقاي جعفريان، نه طبابت از علم‌بودن مي‌افتد و نه از نفوذ اجتماعي آن كاسته مي‌شود. سيد محمد حسين متولي امامي @rozaneebefarda
همه حامیان یک اقدام نامتعارف و غیرقانونی 🔻درنگی در رپرتاژ رسانه دفتر تبلیغات، برای ترویج مرجعیت یکی از سران 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸اعلان زودهنگام مرجعیت و انتشار رساله توسط برخی سران تشکل موسوم به ، داغ شدن مسئله را در محافل حوزوی به دنبال داشت. 🔹حوزویان با تطبیق سیره قطعیه علمای سلف، مرجعیت گریزی و پرهیز از تمهید مقدمات مرجعیت(فضلا از مرجعیت زودرس) را اصلی ثابت برمی شمارند که خدشه در آن پذیرفتنی نیست. خاصه از جانب کسانی که خود را مدافع سنت های اصیل حوزوی می خوانند! 🔸جالب آنکه برخی از همین شخصیت‌های مورد نقد، روزگاری نه چندان دور به اصل مراعات عرف حوزه در انتشار رساله اعتراف نموده، برخی رجال حوزه نجف را به دلیل انتشار نامتعارف و زود هنگام رساله، تخطئه نموده بودند! 🔸نظر به مطالب پیش گفته معلوم می شود که نامتعارف بودن اقدام برخی سران نشست برای اعلان مرجعیت، برای هیچ کس حتی خودشان هم محل تردید نیست! 🔸در کوران مباحثات حوزوی پیرامون اقدام نامتعارف برخی حضرات، اظهارنظری از دبیر محترم جامعه مدرسین حوزه قم منتشر شد که نشان از بودن انتشار رساله توسط بعضی سران نشست داشت. 🔹نیاز به توضیح ندارد که جامعه مدرسین حوزه علمیه، یک تشکیلات اصیل و معتبر حوزوی است که اولا برآمده از حوزه است و ثانیا اداره حوزه را برعهده دارد و طبیعی است که ساختار و ساز و کار قانونی حوزه قائم به آن است و طبیعی است که چنانچه تشکل های نوپدید حوزوی نخواهند یا نتوانند خود را با آن تطبیق دهند، معنایش دامن زدن به نوعی است. 🔹گرچه برخی افراد و جریان ها با طرح اتهاماتی از قبیل انحصارگرایی یا حکومتی کردن حوزه، تلاش داشته و دارند جایگاه این تشکیلات خدوم را خدشه دار کنند، اما نباید از نظر دور داشت که جامعه مدرسین یک تشکیلات است که مؤسسینش عصاره حوزه قم در دهه چهل بوده اند! و‌‌ این بدان معنی است که برخی از مدعیان امروز که در پی ایجاد و هستند، در آن هنگام حتی وارد حوزه هم نشده بودند! تنوع و تکثر انظار و آرا اعضای ارجمند این تشکل اصیل نیز نشان از پویایی و عدم انحصارگرایی دارد. اگرچه نسبت به وارد کردن فضلای جوان نسل دوم و سوم و ارتباط با بدنه طلاب جوان، نقدهای جدی نیز وجود دارد. انشالله که سازماندهی اقدامات تخریبی علیه جامعه، در سالهای اخیر، برای شکست جایگاه این مجموعه در روزهای واقعه ای چون امروز نبوده باشد!! 🔸عجیب است که با وجود نامتعارف بودن و غیرقانونی بودن اعلان مرجعیت و انتشار رساله توسط برخی سران نشست، تلاش برخی جریان های رسانه ای و سیاسی برای تثبیت موقعیت و مرجعیت برخی افراد، چه معنایی دارد؟! در آخرین نمونه از این اقدامات، یکی از سایت های اقماری دفتر تبلیغات حوزه، با انتشار رزومه حوزوی فرد مورد انتقاد، به حمایت از مرجعیت سازی پرداخته است. 🔸فارغ از ابعاد مشکوک اقدام سایت مزبور، استفاده از امکانات و بودجه جمهوری اسلامی برای استخدام تریبون برای تبلیغ اشخاص مدعی استقلال، از عجایب روزگار ماست! روالی که پیشتر توسط برخی رسانه ها مانند هم طی شده بود که با صرف بودجه دولتی، به بازنشر مخالف خوانی ها و مدعاهای مدعیان استقلال حوزه پرداخته بود. 🔸در بخشی از یادداشت مورد نظر، نویسنده برای اثبات جایگاه فقهی مراد خود چنین استدلال می کند(اگر بتوان نام آن را استدلال نهاد)؛ «همه می‌دانند که اجازه مکتوب شرط و‌‌ لازم نیست بلکه اخبار از واقعیت خارجی است و افزون بر اجازه کتبی آن است که مسلم است درس آیت الله وحید خراسانی از دروس اصلی مجتهدپرور حوزه علمیه به شمار می‌آید و مطلعین منصف می‌دانند که شاگردان برجسته و مجتهد آیت الله وحید خراسانی در حال حاضر چه کسانی هستند! همچنین عالمان با انصاف به خوبی می‌دانند که چه کسانی در بین شاگردان برجسته آیت الله وحید خراسانی سرآمد و برترند و عنایتهای خاص آیت الله وحید خراسانی به شاگردان خاص خود هنگام تدریس و جلسات دیگر زبانزد است.... تا کنون بیش از دو هزار استفتاء با حذف مکررات از ایشان شده که با توسط آیت الله علوی بروجردی پاسخ داده شده که تصویر همگی این‌ها محفوظ است. ....رجوع مقلدین برای تقلید بعد از وفات آیات عظام: شیخ محمد فاضل لنکرانی و شیخ محمدتقی بهجت به ایشان و رجوع مقلدین آیت الله وحید خراسانی در باب احتیاطات به ایشان» 🔸اگر با تمسک به چنین شبه استحساناتی بتوان ادعای مرجعیت کرد، بعید نیست شمار مدعیان مرجعیت از چندصدنفر بیشتر خواهد بود! وانگهی! بر اساس استفتای مکتوب از محضر مرجع معظم قم حضرت آیت‌الله وحید خراسانی، مدعاهای واهی پیش گفته محلی از اعراب نخواهد داشت. @rozaneebefarda
سوتی وحشتناک پیرامون نسب خانوادگی 🔺دهباشی چند روز قبل در توئیتر خود بشیر حسینی، داور مسابقه عصر جدید را فرزند یکی از مجرمان امنیتی مشهور دهه ۶۰ خوانده بود که پس از متوجه شدن اشتباه خود مجبور به عذرخواهی شد 🔺دهباشی شب گذشته به صورت حضوری پدر بشیر حسینی دیدار و از آنها عذرخواهی کرد. 🔶هضم شدن افراطی در فضای خاله زنک بازی هایی که امروزه تحت عنوان از آن یاد می شود، موجب این سنخ اشتباهات وحشتناک می شود. جا دارد دهباشی بخاطر همه نسبت های ناروایی که به افراد و جریان های مختلف داده و به دلیل نقض مشهورات و مستندات قطعی تاریخ انقلاب اسلامی، هرلحظه و هر روز از همه عذرخواهی کند. @rozaneebefarda
بازی با ارزشها توسط دولت اعتدال و فاکتورهای دوگانه سکولارهای حوزوی 💥قابل تأمل @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻 "علت مخالفت مراجع تقلید با ورود خانم‌ها به استادیوم، آلبوم تصاویری است که برخی درست می‌کنند؛ دولت روحانی، آلبوم تصاویر خودش را نشان داد، مشکل حل شد"! 🔹 ۷ مرداد ۹۸ | معاون وزیر ورزش دولت شیخ حسن روحانی: برخی آلبوم تصاویری درست می‌کنند و به دفتر مراجع تقلید می‌برند که نگاه کنید در ورزش چه اتفاقی می‌افتد! آلبومی به ما دادند که خانم ها کاکل‌شان بیرون است، مانتوی‌شان تنگ است یا غیره ... علت اینکه با ورود خانم‌ها به استادیوم مخالفت کردند همین چیزها بود؛ اگر آنها ۵۰ خانم را نشان دادند، ما هزار خانم محجبه را نشان دادیم و بعد از آن رفته رفته شرایط بهتر شد|ایسنا 🔸 ۲۴ مهر ۹٧ | حضور خانم‌ها در ورزشگاه آزادی در دیدار فوتبال ایران و بولیوی [در دولت شیخ حسن روحانی] | خبرگزاری دولتی ایسنا | خبرگزاری دولتی ایرنا 🔸 ۲۴ تیر ۹٧ | شیخ حسن روحانی در پاسخ به نامه وزیر ورزش درباره حضور بانوان در ورزشگاه آزادی: این حضور به نحو مناسب و با همکاری وزارت کشور ادامه یابد 🔸 ۶ اسفند ۹۶ | حضور خانم‌ها در ورزشگاه آزادی در دیدار بسکتبال ایران و عراق [در دولت شیخ حسن روحانی] | خبرگزاری دولتی ایسنا 🔻 دستوری که رییس‌جمهور سابق و قانونی کشور و نفر دوم مملکت مجوز آن را از رهبر و ولی فقیه و نفر اول مملکت گرفت، مخالف داشت، ولی همان دستور در دولت آقای حسن روحانی، مخالف ندارد! @rozaneebefarda
🔸نقش دولت انگلیس در سرکار آوردن رضاخان🔸 حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: رضاخان پهلوی در آن زمان [که] صدراعظم ایران بود، [انگلیسی‌ها] به او گفتند: مطیع ما باش! و به او وعده دادند که قاجار را از بین می‌بریم و تو را بر مسند امور می‌نشانیم و شاه ایران می‌کنیم! و او هم برای ریاست و سلطنت کرد. در حقیقت این دولت انگلیس بود که حکومت می‌کرد. 📚 در محضر بهجت، ج٣، ص٢٨۴ @rozaneebefarda
📚 بیانات رهبر معظم انقلاب درباره با مقدمه گردآوری: مسعود پارسافر 🔻🔻🔻 *زمانه ی * الحمدلله نعمت بزرگی شامل حال ما دهه هفتادی ها شده و در وارد گام دوم انقلاب شده ایم، فرصتی کم نظیر برای نقش آفرینی در ... نکته قابل توجه برای این است که همزمان با خوانش و فهم دقیق بیانیه گام دوم انقلاب، می بایست درک عمیقی از داشت و هوشمندانه به سوی تحقق بیانیه گام دوم حرکت نمود. پر واضح است که امروز در باتلاقی که خودش درست کرده گیر افتاده و در حال دست و پا زدن است و جالب اینجاست که هنوز هم دست از اش بر نمی دارد و با همان نسخه هایی که خودش را نابود کرده قصد دارد را نیز با خود در این باتلاق فرو کشد فلذاست که نسخه هایی چون ۲۰۳۰ را ترویج میکند. آنچه حائز اهمیت است توجه به و همچنین عمل به ست... در طول تاریخ و در صدد بوده اند تا با بهره گیری از ، مسائل روزمره را حل نمایند. امروز نیز رهبر انقلاب به عنوان عالمی بصیر و جامع نگر، مسیری را برای ترسیم نموده اند که از ارکان این مسیر است. روزنه؛ رسانه فرهیختگان @rozaneebefarda
bazrpashiok[1].pdf
2.95M
❄️کانال حوزوی روزنه منتشر می کند؛ 📚 متن کامل کتاب بیانات رهبر معظم انقلاب درباره با مقدمه گردآوری: مسعود پارسافر 🔸روزنه را به فرزانگان معرفی فرمایید؛ 👇 @rozaneebefarda
کنگره ملی آیت‌الله شیخ محمدهادی تألهی همدانی @rozaneebefarda