eitaa logo
روزنه
6.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
سکوت و در میانه هجمه شدید علیه جامعه مدرسین!! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 اظهارنظر بهنگام و تحلیلی پیرامون حوادث واقعه، ملاک خوبی برای عیارسنجی تعهد و توانمندی یک رسانه است. اکنون که رسانه‌های زاویه دار دست به قلم شده و حجم انبوهی از خبر و تحلیل علیه جامعه مدرسین و شخص آیت‌الله یزدی تولید کرده اند، نه وقت سکوت است و نه وقت بازنشر مواضع پیشگفته و تکراری حضرت ایشان. اکنون انتظار آن است که این دو بنگاه خبری مورد اعتماد (نسبی) حوزه، با صراحت و پرحجم به تولید مطلب بپردازند. خود بهتر می دانند که فردا که تیتر جهت دار لشکر رسانه‌های زنجیره‌ای منتشر شود، برای اقدام و قیام خیلی دیر است! این یک مسئله ذاتا حوزوی است و طبیعتا اگر در این قبیل امور خط خبری و تحلیلی بجای رسانه‌های اصیل، در دست دیگران و دیگراندیشان باشد؛ هم اعتبار رسانه‌های رسمی حوزوی خدشه می بیند و هم حقیقت پنهان می ماند. 🔶حاشیه این صرفا یک تذکار است که نافی زحمات هیچ عزیزی نیست. @rozaneebefarda
پیام موهن آقای منفرد از فعالان یک خبرگزاری حوزوی دوست، به ادمین روزنه به دلیل تنیه خاطی و وساطتت دوستان ناصح، حذف می شود. باشد بیشتر دقت فرمایند که لازم به تکاپو نباشد.
به ضرب و زور نمی شود مرجع درست کرد/آیت‌الله یزدی تندرو و افراطی است!/ سخنان ایشان جز تشویش اذهان عمومی و برهم ریختن اخلاقیات عمومی، حاصلی ندارد! محسن غرویان بعنوان یکی از مخالفان سنتی جریان انقلابی و جامعه مدرسین، در گفتگو با جماران علیه آیت‌الله یزدی موضع گیری کرد. @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻غرویان در بخشی از سخنان خود می گوید: 🔸مقداری از  تندروی های آیت الله یزدی به روحیات ایشان برمی گردد. به هر حال لحن کلمات و انتقادات بعضی از علماء تند است. البته از  آنجایی که این موضوع به روحیات شخصی آنها برمی گردد و حرجی به آن نیست. 🔸 با این اظهارات جز تشویش اذهان عمومی و به هم ریختن اخلاقیات اجتماعی چیز دیگری حاصل نخواهد شد. 🔹 مرجعیت یک مقام دینی، مذهبی، اخلاقی و علمی است و اگر کسی روال تکاملی تحصیل علم و تقوا را در حوزه های علمیه طی کند، مانند گلی که به طور طبیعی شکوفا می شود، مقام مرجعیت نیز برای او شکوفا می شود. 🔸 مرجعیت مقامی است که رابطه مستقیم با توده مردم دارد. مردم وقتی قلبا به علم و تقوای شخصی رجوع کنند آن شخص مرجع می شود. مرجع به معنای محل رجوع است. مردم در امور دینی به علمای مورد اعتماد خود رجوع می کنند. کسی هم نمی تواند جلوی این موضوع را بگیرد. چون یک امر قلبی و باطنی است. 🔸کسی نمی تواند به زور سرنیزه و سلاح جلوی دوست داشتن کسی را بگیرد. مرجعیت هم در طول تاریخ خودش این طور بوده است. مردم به عالمی رجوع می کردند و وجوهات دینی و مذهبی و اعانات معنوی خودشان را در اختیار او قرار می دادند که او در راه ترویج دین استفاده کند. باید مرجعیت به همین شکل ادامه پیدا کند؛ والّا ضمانت اجرایی و ضمانت پایداری ندارد. 🔹به ضرب و زور مرجعیت درست نمی شود و یا جلوی آن گرفته نمی شود.  به نظر من آقای یزدی تعابیر تندی به کار بردند و در طول تاریخ علماء سلف هم سابقه نداشته است. مرجعیت یک مقام طبیعی است که از رابطه مردمی یک عالم حاصل می شود و شکل طبیعی آن همین است و باید به همین شکل باشد. به نظر من نباید مرجعیت را یک مقام حکومتی کنیم. به این شکل که بخواهیم با تعابیر تندی مثل پایین آوردن تابلو در مورد آن صحبت کنیم. اینها از نظر اخلاقی، معنوی و دینی تعابیر جالبی نیست. 🔸در حوزه نسبت به دین، اسلام و فرهنگ تشیع قرائت های مختلف هست. همه مجتهدین و علماء صاحب نظر هستند و هر کدام قرائت و دیدگاهی د ارند. دلیلی ندارد که یک دیدگاه یا قرائت بخواهد همه را تابع قرائت خودش کند. آیت الله یزدی هم به هر حال قرائتی از دین و اسلام دارند. ولی این دلیل نمی شود که همه مجتهدین و صاحب نظران دیگر مقلد ایشان شوند و یا نظر ایشان را بپذیرند. 🔹 آیت الله یزدی باید دیدگاه خودشان را بیان کنند و حوزه را آزاد بگذارند که صاحب نظران و صاحب فتاوا هم نظرات و دیدگاه های خودشان را بیان کنند؛ آن وقت مردم و مقلدین انتخاب می کنند. همیشه در تاریخ اجتهاد و تقلید به همین شکل عمل کرده ایم که مجتهدین مختلف خودشان را در معرض انتخاب مردم می گذاشتند و مردم هم به عنوان مرجع تقلید انتخاب می کردند. 🔶حاشیه روزنه جناب آقای غرویان در سال‌های اخیر همواره به اتخاذ مواضع عجیب و غریب و خلق الساعه شناخته می‌شود که نوعا در چارچوب سیاسی و فکری خرده جریان مرحوم قرار می گیرد. پیرامون مواضع اخیر ایشان باید گفت، اولا خود او در سال ۹۵ در گفتگو با ، نسبت به موروثی شدن مرجعیت انتقاد کرده و چنین هشدار داده است که: « اگر  مرجعیت، موروثی شود و  اموال به ارث برسد به فرزندانی که اهلیت، علمیت و تقوای لازم را ندارند، باعث  همان سلب اعتماد می شود. البته بعضی فرزندان مراجع هستند که راه پدر را ادامه می دهند و از نظر علمیت در حدی هستند که می توانند حفظ کنند، اما این کار باید بسیار با دقت و احتیاط انجام شود.» اکنون مواضع و دغدغه آیت‌الله یزدی دقیقا همین مسائل است. خب اگر کسی واجد صلاحیت نباشد و حرف هیچ کس را در مورد رویه اشتباه خود در تصدی مرجعیت نپذیرد، کسی در جایگاه آیت الله یزدی چه باید بکند؟! آیا تشریک مساعی با برخی نخبگان متعهد قم جرم و ذنب لایغفر است؟! و آیا یک روحانی در سن و سابقه آقای غرویان حق دارد با فردی باسابقه و از معمرین حوزه قم در یک رسانه عمومی اینچنین سخیف و نازل سخن بگوید؟! از این گذشته، آقای غرویان را از هر طرف که بخوانی یک و محسوب می شود؛ او در این سالها تنها کاری که کرده از اردوگاه فکری آیت‌الله مصباح به اردوگاه سیاسی مرحوم ، کوچ کرده است و نیاز به گفتن ندارد که هر تعریفی از حوزه و آخوند حکومتی ارائه دهیم، حتمن این آقایان هر دو در آن دایره می گنجند! پس چه بهتر که افرادی چون غرویان ژست های اپوزسیون نما و استقلال طلبانه شان را با نگاهی به سابقه و لاحقه سیاسی و فکری خود تنظیم کنند که موجب مضحکه عام و خاص نشود. @rozaneebefarda
✳️بازخوانی ریشه‌های تاریخی «پالایش حوزوی» در عصر معصومین علیهم‌السلام [صفحه۱از۲] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻به مناسبت سخنان عجیب ؛ در حمایت از جناب علوی بروجردی🔻 درگیری‌ها میان برخی که جدیدا خود مدعی مرجعیت شده‌اند؛ با جریان انقلابی بالا گرفته است. در این میان و دستگاه عریض و طویل رسانه‌ای آن‌ها دست به استدلالی عجیب زده‌اند و به جای آن‌که مسیر طبیعی مرجعیت را طی کنند؛ تلاش می‌کنند دستگاه پالایشی درون حوزوی را تخریب کنند و به منصب مورد علاقه‌شان دست پیدا کنند. ❇️برخی از آن‌ها در ادعای خود این مطلب را مطرح می‌کنند که در طول تاریخ پالایش‌پذیر نبوده و تنها مردم بوده‌اند که مراجع را انتخاب می‌نمودند و مانع دیگری هم وجود نداشته است. در کنار آن آقای در واکنش به سخنان انتقادآمیز آیت‌الله یزدی حفظه‌الله نسبت به مرجعیت‌طلبی آقای گفته است: «چنین لحن و ادبیاتی هیچ وقت در حوزه های علمیه نبوده است.» ◀️البته شیوخ متمایل به خرده‌جریان اعتدال هیچ‌گاه در جایگاهی نیستند که در خصوص دیگران نظری بدهند چراکه و یکی از ویژگی‌های اعتدالیون است و اعتدالی و اتباع رسانه‌ای آن‌ها حتی احترام شیخوخیت را هم نگه نداشتند و از هیچ تهمت و افترایی علیه ایشان دریغ نکردند. ⁉️اما در هر صورت باید به این مسئله پاسخ علمی داد که آیا و روشنگری نسبت به افراد ناصالحی که خود را به دستگاه زعامت دین و مذهب منتسب می‌کنند امری نوظهور است؟ آیا شدت برخورد با مدعیان مناصب دینی امری جدید است و افراط به حساب می‌آید؟ ✳️پاسخ در یک کلمه منفی است چراکه اولا پالایش دستگاه دینی و مذهبی توسط نخبگان و حفظ پاکی دستگاه زعامت توسط خبرگان امری عقلایی است و ثانیا با مطالعه روایات به این نتیجه می‌رسیم که ائمه معصومین علیهم‌السلام اجمعین که در صدد تعلیم شیعه برای تجربه بودند؛ خود شدیدترین برخوردها را با منسوبین ناصالح دستگاه زعامت تشیع داشته‌اند. 🔹🔸نمونه؛ برخورد شدید معصومین علیه‌السلام با قزوینی که شیخ طوسی در الغیبة او را تحت عنوان سفرا و وکلای مذموم می‌آورد و برداشت از نقل‌های کشی در خصوص او این است که وی از زعمای دینی عصر خود بوده است. ◀️کشی در این زمینه از موسی بن جعفر بن ابراهیم نقل می‌کند که از حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام پرسید: بین فارس و علی بن جعفر اختلافاتی وجود دارد. من کدام یک را به عنوان متولی حوائجم قرار دهم؟ (تعبیر روایت: أيهما يتولى حوائجي قِبَلَك‏) ایشان در پاسخ نمی‌فرمایند که تولی امور در تشیع امری آزاد است و هرکس به هر فردی خواست مراجعه کند بلکه ایشان جایگاه جناب علی ابن جعفر را تثبیت می‌کنند و مردم را از رجوع به فارس منع می‌کنند:« و اجتنبوا فارسا و امتنعوا من إدخاله في شي‏ء من أموركم أو حوائجكم تفعل ذلك أنت و من أطاعك من أهل بلادك فإنه قد بلغني ما تموه به على الناس فلا تلتفتوا إليه إن شاء الله.» (رجال الکشی ص523) البته در این خصوص به صرف توصیه به اجتناب و عدم رجوع به فارس بن حاتم اکتفا نشده بلکه امر به و معاداة و هتک و قطع شبکه ارتباطی و... نیز می‌کنند.(الغیبة للطوسی ص352) و طبق نقل کشی؛ حضرت امام حسن عسکری دستور قتل او را نیز صادر کردند و برای قاتلش بهشت را ضمانت نمودند.(رجال الکشی ص524) @rozaneebefarda
✳️ریشه‌های تاریخی سنت پالایش حوزوی در عصر معصومین علیهم‌السلام [صفحه۲از۲] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹🔸هم‌چنین در طول تاریخ تشیع نیز کسان دیگری بودند که یا جزء سفرا و وکلا بودند و در اثر طمع اقتصادی یا دلایل دیگر منحرف شدند یا ادعای وکالت و سفارت و زعامت را داشتند و مورد طعن و لعن ائمه علیهم‌السلام اجمعین و اصحاب قرار گرفتند از جمله: علی بن ابی حمزه بطائنی، زیاد بن مروان، احمد بن هلال عبرتائی، شلمقانی و... . گفتنی است این سیره در حوزه متقدم قم نیز با جدیت و صراحت پیگیری می‌شده به گونه‌ای که جناب احمد بن محمد بن عیسی با برخورد می‌کنند و وی را از قم اخراج می‌نمایند(رجال النجاشی ص332) و یا وقتی قمی متهم به غلو می‌شود عده‌ای از شیعیان برای پیش‌گیری از انحراف جامعه تشیع؛ حتی تا حد قتل او نیز می‌روند که بر اثر شناسایی‌های بعدی از قتل او منصرف می‌شوند.(رجال النجاشی ص329) مثال معاصر این سیره نیز برخورد با هیئت اصلاح حوزه بود که وقتی در اثر سعایت نفوذی‌ها گمان کردند که این هیئت به دنبال تضعیف و تکثر در مرجعیت و زعامت شیعه است؛ آن‌ها را از خود طرد کردند و طرح را هم ملغی نمودند. 🔷 بنابراین اگر یک نفر سفیر و وکیل خاص معصومین علیهم‌السلام اجمعین باشد و به انحراف کشیده شود بر جامعه تشیع به ویژه اهل علم واجب است که نسبت به او روشن‌گری کنند و از آن‌جا که جایگاه این افراد جایگاهی خطیر است وظیفه روشن‌گری نیز باید به نحوی صریح پیگیری شود تا جامعه تشیع از مصون بماند. البته طبیعتا روشنگری در عصر انقلاب اسلامی در حد روشن‌گری لسانی خواهد بود و جریان انقلابی با ابراز صریح منطق مستحکم خود به این وظیفه شرعی عمل خواهد نمود و برخوردهای سخت و خشن نیز از دایره اقدامات حوزه انقلابی قطعا خارج است. 🔆گفتنی‌ها در خصوص سنت پالایش حوزوی فراوان است و جریانات و شخصیت‌های خاص نیز به جای آن‌که دستگاه عقلایی پالایش را تخریب کنند بهتر است به پالایش و تهذیب نفس بپردازند و خود را از آلودگی هواخواهی و منصب‌طلبی رها کنند و به سنت دنیاگریزی علمای سلف بازگردند. @rozaneebefarda
سیره اقتصادی جامعه مدرسین؛ اجتناب از اموال شبهه‌ناک ⁉️آیا جریانات خاص حوزوی که سودای تقابل با جامعه مدرسین را دارند از شفافیت مالی برخوردارند؟ شخصیت‌های غیرانقلابی قم که داعیه‌دار استقلال مالی حوزه‌اند تا چه حد به شعار خود پای‌بندند؟ 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 📜« یک‌بار پرونده‌ای از تهران برای ما آوردند که در آن راجع به مصادره شدن اموال خاصی صحبت شده بود. بعد مطرح شد که خوب است این اموال در اختیار قرار گیرد. ❇️بعضی از اعضاء از این پیشنهاد استقبال کردند و آن را راهی برای رفع برخی از مشکلات و کمبودهای جامعه مدرسین دانستند. من به شدت با این امر مخالفت کردم و گفتم:« ما به هیچ وجه نباید از این‌گونه پول‌ها و امکانات که است استفاده کنیم. باید در اختیار $دولت قرار گیرد و ما هرگز نباید در اکل آن پیش‌قدم شویم.» ⬅️بعضی‌ها معتقد بودند:« ما باید از فرصتی که دست داده نهایت استفاده را ببریم و مبلغ زیادی را که با محمل شرعی در اختیار ما قرار گرفته بود، به مصرف نیازهای تشکیلات‌مان برسانیم.» من به فرد مزبور گفتم: «اگر واقعا شما دوست داری از این پول استفاده شود، یک طرفه برو و آن را تحویل بگیر و خودت مورد استفاده قرار بده؛ اما وارد تشکیلات ما نکن و ما را وادار به نکن.»(خاطرات آیت‌الله یزدی ص528) ◾️منش اقتصادی و پول‌پاشی یک تشکل خاص، خاطرات تلخی را در ذهن حوزه علمیه قم به جا گذاشته است. طبق برخی اخبار منتشر شده؛ خبر حمایت مالی و حقوقی در مقاطعی خاص مطرح شده که البته با روشن‌گری جریان انقلاب در این زمینه مواجه شد. خبر حمایت های مالی خارجی ازقبیل پول پاکستانی، منابع حاشیه خلیج فارس و لندن و... گاه و بی گاه منتشر می شود و بی جواب می ماند! دلیل انتشار این قبیل اخبار چیست؟ و در صورت صحت خبر، این طیف در ازای کدام عمل مفید و مؤثر مستحق دریافت چنین کمک مالی بوده اند؟ در کنار این مطلب؛ اقدام جریانات و شخصیت‌های خاص حوزوی در جهت تأسیس بودجه‌های خرد و کلان از دستگاه‌های دولتی، بسیار قابل بررسی است. آیا چنین دریافتی‌هایی جنبه شرعی دارد و مال شبهه‌ناک محسوب نمی‌شود؟ و یا به استقلال آقایان لطمه نمی زند؟! فقط کافی است لیست حمایت های رسمی را ببینید، کمک های خارج از شمول را چشم پوشی می کنیم! @rozaneebefarda
اندک اندک جمع مستان می رسند @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸فاضل میبدی عضو رادیکال گروهک غیرقانونی هم علیه آیت‌الله یزدی موضع گرفت! سایت انتخاب از رسانه های نزدیک به یک دولتمرد همچنان مشغول صحنه‌گردانی و جنگ روانی است! این یادداشت را دوباره بخوانید:👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/1629 مدتی قبل از آغاز هجمه رسانه‌های زنجیره‌ای به جامعه مدرسین، طیف فعال را نام برده است! ما غیبگو و اهل پیشگویی نیستیم؛ طراحان جنگ روانی علیه جریان انقلابی قم محدود و انگشت شمار هستند... ! @rozaneebefarda
💥تنفس مصنوعی به پروژه با /۱ ۱۹دی از روزنامه‌های محلی نزدیک به است. حمایت ناشیانه روزنامه‌های زنجیره‌ای از پروژه ، اولین فایده‌اش افشای سازمان مخفی حامی این پروژه است. @rozaneebefarda
بازتاب/۱ 🔹حسن محمدی: باسلام و تشکر از مواضع عالمانه کانال روزنه با دیدن تیتر روزنامه 19دی و معرفی آقای علوی بروجردی به عنوان مرجع، واقعا شوکه شدم. نه اینکه لشکرکشی اونها عجیب باشه، نه، از اینکه محافل دولتی به این آشکاری از سران جریانی که مدعی «استقلال حوزه» هستند حمایت میکند. این روزی نامه، گرچه به نقل از یک بزرگوار، مرحعیت علوی بروجردی رو تیتر کرده تا نشون بده که «دولت» و «لاریجانی» بشدت حامی مرجعیت خودخوانده آقای بروجردی هستند. فارغ از مباحث درون حوزوی ایشون و آقای یزدی، قطعا دولتی ، پولی، پروپاگاندایی و حتی زوری کردن مرجعیت، ضربه هولناکی به شیعه و حوزه خواهد زد. @rozaneebefarda
بازتاب/۲ 🔸محبت: سلام با دیدن تیتر ۱۹ دی شوکه شدم اصلا ۱۹ دی رو جوری خودی میدیدم که چنین چیزی برام قابل تصور نبود بنده نه حوصله مباحث عمیق دارم نه زیاد از جریان شناسی حوزه سر در میارم فقط میدونم ۱. استقلال حوزه با حمایت سیاست بازان جور در نمیاد ۲. مرجعیتی که با هوچیگری بخواد خودشو قالب کنه مرجعیت ناب و دست نخورده نیست همین @rozaneebefarda
زائری پست اینستاگرامی اش در حمایت از و حمله به را کرد! حذف پیامی مورد سوءاستفاده گسترده ضدانقلاب و مخالفان جریان انقلابی قرار گرفته، کافی نیست. زیباکلام معمم بهتر است حریت بخرج دهد و جبران کند. @rozaneebefarda
💥سخنان آقای از سر درآورد! دشمنان از تهران تا لندن به شبکه سازی و حمله هماهنگ مشغول اند که تکلیف مان با آنها روشن است اما دستمایه قرار گرفتن برخی آقایان حوزوی، موجب تعجب و تأسف است لااقل ایشان خوب است علیه رسانه ملکه موضعی اتخاذ کند اگر عذرخواهی از آیت‌الله یزدی برای شان سخت است @rozaneebefarda
بازتاب/۱ 🔹عبدالله آزادی: برا ما که آخرش روشن نشد: این آقایون(فاضل میبدی و هم فکراشون) دقیقا دستگاه فکریشون چیه؟ یه روز کاملا بشرط لا از آراء و سنت گذشتگان صحبت می کنند. و روز دیگه طوری به آراء گذشتگان و سنت گذشته تمسک می کنند که گویی در کنج حجره ای در نجف، فوائد مدنیه تدریس می کنند. واقعا علت این تناقضات تئوریک چیه؟ . . . فراموش نکنیم که انسان های سیاسی را، سیاسیون بایستی تحلیل کنند. اما خلاصه بیانات انتقادی اخیر آیت الله یزدی که بسیار قابل توجه و ستایشه: 1.متاسفانه گرایش به عناوین، ظواهر و القاب زیاد شده است. 2.برخی ضوابط حوزوی بزرگان زیر پاگذاشته شده است. 3.سلف صالح ما از پذیرش جایگاه مرجعیت احتراز داشتند. 4.کسی که دنبال مرجعیت برود، خود همین کافی است که نباید مرجع بشود. 5.برخی اگر روزی رسما اعلام مرجعیت کنند، اگر زنده باشم رسما جلویش را میگیرم. 6.روحانیت باید از بسیاری از حلال ها انصراف دهد. 7.ضرر اطاعت من از نظر ولی فقیه در فرضی که نظرش خلاف اعتقاد من است، کمتر از شکستن حرمت ولایت و حاکمیت است. 8.رفتن آیت الله آملی لاریجانی از قم، موجب بهم خوردن قم نمی شود، چرا که حضورشان در قم هم خیلی موثر نبود. 9.اعتراض املی لاریجانی به بازداشت طبری(رئیس دفتر مهم) بیجاست. 10.ساخت کاخ در قم به اسم مدرسه درست نیست، سوال این است که پولش را از کجا آورده اند؟ ایا به او ارث رسیده است؟ 11.آقایان باید زندگی در حد متعارف مردم داشته باشند نه متعارف مترفین. 12.صیانت از مرجعیت باید رعایت شود. 13. نوه ی مرجع بودن، دلیل شرعی برای مرجعیت نیست. 14.باید مرجعیت باید توان علمی محرز شود والا ورود می کنم. 15.اگر باب اعلام مرجعیت باز باشد هر روز یک نفر اعلام مرجعت می کند و هرج و مرج به وجود می آید و مرجعیت بازیچه می شود. 16.ما به مورخ، فیلسوف، رجالی و غیره نیاز داریم، همه که نباید مرجع شوند. 17.در تدریس اصول افراط می شود.تکراربحثهای قبلی زیاد است. 18. نگذارید حکومت اسلامی تضعیف شود. 19.حوزه نباید بی تفاوت نسبت به حکومت اسلامی باشد چه برسد که مخالف حکومت اسلامی باشد. @rozaneebefarda
💥تنفس مصنوعی به پروژه با /۲ 💥تیتر یک به ماجرای سخنان اختصاص یافت! عینا این وقایع در روزنه پیش بینی شده بود! حمایت ناشیانه روزنامه‌های زنجیره‌ای از پروژه ، اولین فایده‌اش افشای سازمان مخفی حامی این پروژه است. روزنامه شرق را (مشاور رسانه‌ای و داماد و عضو آقای و استاد و مراد ) بنیانگذارده است! @rozaneebefarda
بازتاب/۱ 🔹مصطفی: بی سند خواندن سخنان منتشر شده از آیت الله یزدی توسط روابط عمومی جامعه مدرسین مشکلی را حل نمیکنید. اگ این سخنان مربوط به ایشان نبود با این هجمه‌ای که علیه ایشان شروع شده تا الان باید یک تکذیبیه سفت و سخت میدادنند. فتامل @rozaneebefarda
💥تنفس مصنوعی به پروژه با /۳ 🔸 که چندی پیش بخاطر کپی پیست مطالب رسوایی رسانه‌ای به بار آورده بود، توسط منتشر می شود. 🔹حضرتی اکنون عضو است که از آنان بعنوان یاد می شود. 🔸الیاس صلح طلب دهه نود، همان الیاس رادیکال دهه شصت در رشت است که روزگاری از سردسته های مخالفان نماینده وقت ولی‌فقیه استان گیلان بود و بعدا تغییر ۱۸۰ درجه ای کرد! قدیمی تر ها این الیاس را خوب می شناسند و از نوع نگاهش به روحانیت و مرجعیت بخوبی آگاه اند! @rozaneebefarda
یک تله رسانه‌ای خطرناک برای 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸بعد از انتشار سخنان منتسب به آیت‌الله یزدی، موج جدید هجمه سازماندهی شده علیه ایشان آغاز شده و تلاش شد بخش فرعی سخنان ایشان که در نقد رییس سابق قوه قضاییه مطرح شده بود، برجسته سازی شود و تا علاوه بر اختلاف افکنی، پروژه مصون از نقد باقی بماند! پروژه جذب آقای آملی لاریجانی با تکیه بر تجربه آقای ، فاز پنهان و خطرناک عملیات روانی اخیر اصلاح‌طلبان است. آنان با انتشار مطالب جهت دار و ، تلاش دارند آقای آملی را به موضعگیری حاد علیه واردار سازند تا ضمن فشل کردن بدنه مدیریتی عالی نظام و تحت الشعاع قرار دادن و کشاندن منازعات حاد به درون این نهاد عالی، پروژه جذب آملی لاریجانی را نیز پیش ببرند. میزان توفیق یا شکست این پروژه، مستقیما وابسته به میزان هوش سیاسی و درایت رسانه‌ای آقای است و چه بهتر که مشاوران ایشان بجای باز گذاردن رخنه های نفوذ برای ورود عناصر بدخواه و ، اندکی اندیشه کنند و نگذارند خناسان آینده سیاسی ایشان را از این بیشتر به مخاطره اندازند. اگر اشتباه و خطایی هم در میان باشد، راه جبران آن هم وجود دارد. جریان انقلابی هم در صورت مشاهده تغییر محسوس راهبردها و رویکردها، همواره حامی و همراه خود خواهد بود. هزینه فایده دنیوی و اخروی این رویکرد، با گرفتار آمدن در دام رسانه‌ای و سیاسی شبکه های اختاپوسی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان قابل مقایسه نیست. @rozaneebefarda
بازتاب/۳ 🔹رحیمی: 🔹روزنامه 19 دی، اعتراضات گسترده مردم به دولت روحانی بابت وضع معیشتی و ده هاوعده ای که از این دولت عمل نشد را با بازتاب گسترده سخنان آیت الله یزدی در محافل سیاسی کشور را اشتباه گرفته است. 🔹این روزنامه با افراط گری در حمایت از دولت روحانی باید پاسخگوی طرفداری از این دولت ناکارآمد را دهد. 🔹مرجعیت شیعه شان و منزلت والایی دارد که خبرگان حوزوی از جامعه مدرسین ملاک و طراز افراد در این شان را تشخیص و به مردم معرفی مینمایند. 🔹امااز ابتکارات این روزنامه معرفی مرجعیت آینده با مطلب حاج آقای زائری کارشناس مذهبی هست که حتی ایشان هم مطلب خود در این موضوع را از صفحه اینستاگرامی خود حذف نمود. 🔹تبلیغات روزنامه ای و سایتی برای مرجع سازی خیالی برای عده ای چه نفعی دارد؟!!! @rozaneebefarda
💥 نخستین دوره بین المللی «اسلام اعتدالی» با حضور شرکت کنندگانی از کشورهای ایتالیا، سان مارینو و لهستان در تاریخ 20 مرداد ۹۸ در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد. 🔹محراب صادق نیا از پای ثابت های هجمه علیه حوزه انقلابی و جامعه مدرسین، از اساتید همین دانشگاهی است که به دست با کفایت تأسیس و اداره می شود. حمایت مالی سنگین نواب از ستاد میرحسین در زمان تصدی مسئولیت و احتمالا از بودجه آنجا، اعتراضات زیادی به دنبال داشت که به تغییر وی از آن مسوولیت منجر شد. @rozaneebefarda
چند توئیت طلبگی پیرامون پروژه اخیر در حوزه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸👓 یکی از روحانیون که اخیرا ادعای کرده گفته: مرجعیت تو شیعه آزاده و هر کس حس مسئولیت کرد می تونه ورود کنه و کسی نباید نظارت کنه!!! فقط یه سوال اینجا مطرحه: 🔻ورود به پایه یک حوزه: آزمون ورودی کتبی آزمون شفاهی اختبار و تثبیت بعد هم امتحان پایه یک! من متوجه نمیشم😐 ورود به پایه یک امتحان میخواد ورود به مرجعیت امتحان نمی خواد😳🤔 💬 طلبه ی مستشکل 🔸👓 زائری:در صورت برخورد قهرآمیز جامعه مدرسین با مرجعیت حجت‌الاسلام علوی بروجردی، اقبال مردم به ایشان و امثال ایشان بیشتر خواهد شد. 🔻مثل اقبال مردم به آقای صانعی که بعد از برخورد قهرآمیز جامعه مدرسین رفت و چسبید به آسمان هفتم.😂 💬 سعید خوش‌چهره 🔹👓 آیا می دانستید کتاب فوق [حسنی نگو یه دسته گل] دارای مجوز محتوا، مجوز جلد و مجوز نشر می باشد؛ لکن عده ای در چاپ که تعیین کننده دین و دنیای مردم است، نیازی به اخذ مجوز نمی بینند!!!! 💬 م.محمدی 🔸👓 به نظرتون این رخداد تا چه حد عجیب و غیر منطقی است؟ : ۱-اگر کسی مرجع شود باید احترام او حفظ شود، به او توهین نشود و آزادی های دینی به او و مقلدانش داده شود (صد درصد قبول) ۲-برای مرجع شدن افراد فقط احساس مسئولیت خودشان کافی است و هیچ کس نباید آنها را تایید کند!!! 🔻نتیجه: هرکس احساس مسئولیت کرد و رساله داد بدون اخذ تایید باید به او احترام گذاشت چون مرجع است!!!😐😐😐 💬 حسین 🔸👓 راستش میخوام رساله ام رو چاپ کنم فقط مجوز چاپ جلد رو بهم دادن. بازم خدا بده برکت از خیلیا جلوترم بالاخره باید از یه جایی شروع کرد... والا...😊 💬 فقیر الفقرا 🔹👓 والا ما حرفمون اصلا پیچیده نیست: 🔻آیا برای تایید مرجعیت مثل هر تخصص دیگری نیاز به امتحان یا اختبار هست یا نیست؟! اگر هست، نمی شه گفت ملاکش خود مردمن، چون مردم تخصص ندارن. اگر هم بگی جامعه مدرسین ملاک نیست و ملاک اقبال فضلاست که خب قطعا الان اقبال فضلا به بعضی ها نیست! ضمن اینکه اقبال باید بخاطر ابحاث علمی باشه نه خدای نکرده شهریه و هدیه اولاد!!!! بماند. 💬 طلبه خارج خوان 💥👓 سخنان بسیار مهم و زیبای استاد علوی بروجردی از اعضاء اصلی نشست دوره ای اساتید: 🔹 هنر و افتخار نشست دوره‌ای این است که به احترام مراجع تقلید حتی یک رساله از اعضای این نشست بیرون نیامده است! 🔻 نه تنها احترام که این رویه حوزه ها بوده و ما رعایت کردیم و در نجف رعایت نشده ✅ احسنت به این درایت. متاسفانه عده ای سودجو از اسم ایشان استفاده کرده و رساله ای با نام و عکسی شبیه ایشان منتشر کرده اند!!!!!!!!! 💬 محمد علیپور 🔹👓 اخیرا بنده هم کمی احساس مسئولیت میکنم!!! آخه 700 رساله برای 80 ملیون جمعیت مقدار زیادی نیست! امروزه در دنیا طرح پزشک خانواده راه افتاده یعنی نمیشه ما هم مجتهد و مرجع تقلید خانواده را کلید بزنیم ؟! 💬 دلپر 🔹👓 ده سال درس میخونی بعد هم ۱۰ سال درس خارج شرکت میکنی باز هم هیشکی بهت نمیگه مجتهد. هیچکس هم از علمای جدید به کسی اجازه اجتهاد نمیدن. همین میشه که برای اثبات مرجعیت یه نفر دعوا و قشون کشی میشه. اینجاست که رهبر فرزانه فرمود اجازه اجتهاد رو زنده کنید... 💬 عبدالعالم (کانال حوزه توئیت) @rozaneebefarda
مرجعیت در آیینه حکومت اسلامی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸تکیه به دیوار مسجد اعظم و رو به سوی ضریح حضرت معصومه(سلام الله علیها) و غرق در افکار خود شدن یک لذت وصف ناشدنی است. دلت می خواهد با هیچ آشنایی رو برو نشوی تا مجبور به سلام و احوال پرسی باشی. 🔸دیروز در چنین حالتی قرار داشتم و غرق لذت بودم که ناگهان یک دوست صمیمی را دیدم. بعد از احوال پرسی کمی در مورد بحث های داغ حوزه گفتگو کردیم. اتوبوس بحث رسید به ایستگاه پر هیاهوی مرجعیت. 🔸نظر دوستم این بود که هر کسی حق این را دارد که مرجع بشود و هیچ نهادی نباید جلوی آن را بگیرد. 🔻قبل از این که نظر خودم را بنویسم، یک پرانتز را باید باز کنم. متاسفانه یک برهانی بین ما وجود دارد به نام برهان (همه هر حقی را دارند) و شاید فکر می کنیم با این حرف به ما روشنفکر می گویند. نمی دانم چرا با قانون و چارچوب داشتن میانه ی خوبی نداریم. در واقع این طور بگویم: با قانونی که به مذاق ما خوش نیاید میانه ی خوبی نداریم. قانون برای برخی فقط یک چماق شده است تا بر سر رقیب بکوبند. پرانتز بسته. 🔻جامعه ی ما انقلاب کرده است اما متاسفانه نتوانست به برخی لوازم و اقتضائات انقلاب پایبند باشد. ما انقلاب کرده ایم اما با سنت های قبل از انقلاب زندگی می کنیم. یکی از این موارد، بحث مرجعیت است. 🔻در گذشته ساختار مرجعیت به این شکل بود که هر کس در بین فضلای حوزه مشهور به علم و اجتهاد می شد و در بین مردم نیز از مقبولیت برخوردار بود، خود به خود عَلَم مرجعیت را بر دوش می کشید. 🔸اما وقتی حکومت اسلامی در جامعه ای تشکیل می شود دیگر قضیه فرق می کند. خاصیت حکومت اسلامی این است که به نهاد های دینی حجم و وسعت می دهد. یک نمونه اش همین حوزه ی علمیه است. کافی است که تعداد ورودی و تشکیلات و موسسات حوزه ی امروز را با قبل از انقلاب مقایسه کنید. این خودش از برکات انقلاب اسلامی است. 🔸از طرفی دشمن هم نمی تواند چنین حکومتی با ظرفیت هایی چون حوزه ی علمیه را بپذیرد و در نتیجه برای تخریب و نفوذ در آن از تمام ابزار ها استفاده می کند. این به این معنا نیست که قبل از انقلاب، دشمن کاری به حوزه علمیه و جامعه ی اسلامی نداشت. حرف در این است که انقلاب اسلامی با احیای ظرفیت ها موجب شد تا دشمن یک برنامه ریزی گسترده و دقیق تری برای از بین بردن این ظرفیت ها داشته باشد. 🔸بنابراین بعد از انقلاب در بسیاری از نهاد های دینی تغییرات ساختاری ایجاد شد. نهاد مرجعیت نیز از این قاعده مستثنی نبود. ساز و کار انتخاب مرجع در دورانی که حکومت برخاسته از دین است با قبل از تشکیل حکومت اسلامی تفاوت زیادی دارد. در دوره ی طاغوت یک مرجع تقلید سپری بود برای مردم مظلوم در مقابل ظلم های حکومت اما در نظام اسلامی یک مرجع تقلید بازویی است برای حکومت اسلامی در ترغیب مردم به دین داری. 🔸با توجه به این مقدمه انتخاب مرجع در حکومت دینی دیگر نمی تواند مانند گذشته باشد. بلکه نیاز به یک تشکیلاتی دارد چرا که اگر فضا برای هر کس که به تشخیص خودش مرجع است، باز باشد، معلوم نیست چه بلایی بر سر دین داری مردم می آید و در نتیجه زحمات حکومت و مراجع دیگر در راستای دین داری مردم به هدر می رود. 🔸یکی از اهداف مهم تشکیل جامعه ی مدرسین، حراست از اصل مرجعیت است. اعضای جامعه ی مدرسین خودشان از اساتید مُبرز حوزه ی علمیه هستند. این که برخی می خواهند این نهاد را متهم به سیاسی کاری و گزینشی کردن مرجعیت کنند، نشان از عدم توجه به اقتضائات حکومت اسلامی دارد. 🔸جامعه ی مدرسین در واقع صلاحیت علمی و اجتماعی فرد را با توجه به اقتضائات حکومت دینی بررسی می کند تا نقشه ی دشمن عملی نشود. 📌تمام این حرف ها را در یک جمله به دوستم گفتم که حکومت دینی اقتضائات خودش را دارد. وقتی انقلاب را قبول کردی باید لوازمش را هم بپذیری. علی خِرَدمردی (کانال آوای خرد/رسا) @rozaneebefarda
این ! تکذیب نظرات منتسب به آقای در سایت رسمی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻   🔸در پی انتساب و انتشار اخباری به نقل از آقای مرتضی مقتدایی، قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در فضای مجازی؛ ایشان در یادداشتی رسمی این خبر را تکذیب نمود. 🔹متن یادداشت ایشان بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم  در پی انتشار اخباری در فضای مجازی به نقل از اینجانب در مورد مسائل اخیر، بدین وسیله به اطلاع می رساند هرگونه خبر منتسب به این جانب در  موارد مذکور تکذیب می گردد. مرتضی مقتدایی 🔶حاشیه خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ، نخستین بار مطالبی به نقل از آقای مقتدایی در نقد آیت‌الله یزدی و تأیید مطالب منتسب به ایشان منتشر نمود که بلافاصله سایر رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان به بازنشر آن پرداختند تا آنکه این مطالب از سر درآورد. مدت کوتاهی بعد از بازنشر انعکاس دیدگاه آقای مقتدایی در رسانه انگلیس خبیث، تکذیبیه ایشان در سایت جامعه مدرسین قرار گرفت. این اقدام اگرچه قابل تقدیر است اما هم دیرهنگام بود و هم انفعالی! اگر واقعا ایشان مطلبی به ایرنا نگفته اند، چطور این رسانه رسمی جرأت کرده چنین مطالبی را به وی نسبت دهد؟ چرا قبل تر و بلافاصله بعد از انتشار، موضع گیری نشد؟! اکنون باید دید مقام دوم جامعه مدرسین، جهت انتشار مطالب خلاف واقع که موجب تشدید هجمه علیه جامعه مدرسین شده، شکایت قانونی و رسمی خواهد کرد یا خیر؟! طبعا اگر پیگیری حقوقی در کار نباشد، دروغگونویس ها با جرأت و جسارت بیشتر مشغول به کار خواهند شد. 🔶پی افزود/۱ مطالب منسوب به آقای مقتدایی را در پیوند ذیل بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/1631 انعکاس مطالب آقای مقتدایی در بی‌بی‌سی را اینجا ببینید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/1660 🔶پی افزود/۲ مراد از دروغگو شامل همه اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان نیست اما اگر دروغ نویسی در این سطح را علاج نکنند یعنی این جریان سیاسی و آن خرده جریان تازه به دوران رسیده، هر دو به دروغ نویسی راضی اند! جامع ترین منبع تحلیلی و خبری پیرامون ماجرای اعتراض آیت‌الله یزدی به پروژه 👇 @rozaneebefarda