eitaa logo
روزنه
6.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
از آیندگان تا خبرآنلاین! بخش هشتم/ب مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین! [صفحه 5 از 5] ♦️محسن غرویان مدرس فلسفه اسلامی، مولف، مبلغ و عضو سابق هیئت علمی (ره). اما اخیرا چهره سیاسی او بر چهره علمی اش غلبه کرده. در وبلاگ در یک سال اخیر(تیر 99 تا تیر 98) 36 مطلب اختصاصی از او درج شده است. در این میان تعداد زیادی از اظهار نظر های او در موضوعات سیاسی، آنچنان است که مایه تعجب برخی متخصصان میشود ولی در عین حال، روزنامه نویس ها برای بالا بردن ضریب خود مستمرا در مسائل جنجالی و حاشیه ساز، سراغ او می روند. به همین علت اظهارات سیاسی/دینی او مورد توجه فضلای حوزه علمیه قرار نمی گیرد. 🎞عکس54: محسن غرویان او برای کمک به در ریاست جمهوری سال96 کاندیدا شد تا به اندیشه اعتدالی او کمک کند. ظاهرا پیشینه دگردیسی سیاسی وی به اوایل دهه هشتاد و از ابتدای جدا شدنش از حلقه شاگردان آیت الله شروع شده است. او حرف روشنفکران دینی را به شکلی عامیانه تر در مسئله تکرار می کند و می گوید: " مدتي است سرنوشت كشور در كنار گنبدهاي امامان شيعه در مشهد، شيراز و كربلا تبيين مي شود ، مي خواهند با تفاسير ماورايي كشور را درست كنند. بايد مساله انتظار بشر از علم و دين روشن شود ، نبايد وارد حوزه و علم نيز نبايد وارد حوزه دين شود. "(ایرنا، 21/9/1397) او در جایی دیگر می گوید: "علم خدمات زیادی به بشریت کرده و می‌کند و زندگی ما را می‌چرخاند. ما امروز با علوم تجربی زندگی می‌کنیم. دین هم به نوبه خود در بعد معنویت و ایجاد آرامش روحی به بشریت خدمت می‌کند."(سایت انتخاب، 29/12/1398) او نیز مانند دیگر همقطاران سیاسی و فکری اش سروش محلاتی، سید مصطفی محقق داماد و رسول جعفریان، می نویسد: " حاصل آنکه برای استنباط حکم شرعی در مورد بسیاری از رفتارهای آدمی، کشف سیره عقلای عالم ضروری است و این مهم جز با مطالعه و فراگیری و دقت در علوم انسانی که محصول و رهاورد فکر و عقل است، حاصل نمی شود." در پاسخ غرویان، برخی شخصیت های دانشگاهی مثل دکتر مطالب کتاب آموزش فلسفه آیت الله مصباح یزدی را برای او یادآوری می کنند: " غفلت از واقعیت موجب می شد تا عمده عقلای امروز عالم غرب را اشرف “موجودات” بدانند در حالی که کسانی که معتقد به هر دو نوع واقعیت هستند انسان را اشرف “مخلوقات” قلمداد می کنند. وقتی انسان اشرف موجودات تلقی شد انسان گرایی به عنوان یک مکتب فکری مترقی قد علم می کند و در مقابل خداگرایی یا توحید می ایستد. در پرتو انسان گرایی وجود همه عالم برای استفاده انسان بدون بازخواست فرض می شود و بر این اساس اصالت و پایه گذاری می شود. "(روزنامه رسالت، 6/8/1386) ⭕️جمع بندی و تحلیل⭕️ آنگونه که ملاحظه می شود، خبرآنلاین فراتر از یک رسانه، به طور کاملا نامرئی به ایجاد یک شبکه سیاسی و فکری مبادرت ورزیده و در تدارک آن است که به عنوان یک کانون تولید گفتمان و ادبیات سیاسی، در فضای کشور به فعالیت بپردازد. شبکه وبلاگ نویسان خبرآنلاین در حوادث واقعه به مثابه یک لشکر سایبری عمل می کند و به موج سازی رسانه‌ای می‌پردازد. دقیقا به دلیل ایجاد همین تشکیلات نامرئی است که می‌توان خبرآنلاین را مهمترین رسانه خرده جریان اعتدال برشمرد. 🔹برای مطالعه یادداشت نخست ، دوم ، سوم چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم/ الف «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید. ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
و درنگی در پدیده 💥اختصاصی|| مرتضی محسنی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه ۱ از ۲] 🔹منشور روحانیت سند هویتی انقلابی گری اصیل در حوزه است. توصیه اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به اعضای شورای عالی حوزه پیرامون این متن راهبردی، بهترین دلیل بر اثبات این مدعاست. ⭕️منشور روحانیت سندی است که به خوبی نظام فکری ، ارزشی و عملی حوزه و روحانیت را از حیث جهت و هویت مشخص می نماید و به وضوح، راه را از بی راهه نشان می دهد. برای آنان که داعیه و دغدغه انقلابی گری و تعهد به اسلام ناب را دارند، هیچ سندی به اندازه «منشور روحانیت» راهگشا نیست. امام خامنه ای بارها به لزوم توجه به این سند تاریخی و حرکتِ مبتنی بر آن به ویژه به طلاب جوان امر فرموده اند. 🔹یکی از مهمترین ویژگی های منشور روحانیت جداکردن صف و روحانیت و خارج کردن نظام محاسباتی روحانیت از خنثی بودن است؛ حقیقتی که کاملاً در تقابل با اندیشه ای است که اصرار دارد همه حوزه و روحانیت را در یک صف واحد و یک جبهه ی یک دست تصویر کند، گویی همه از یک اسلام صحبت می کنند و برای یک اسلام تنافس می نمایند. شاید این موضع گیری در آن سطح که بخواهد جلوگیری از آن کند که تصویر مشوش و نگران کننده ای به سطح جامعه منتقل نشود مطلوب باشد لکن آنگاه که به حد تخدیر و غفلت برسد که گویی اساساً در این فضا بیگانه ای نیست و در نتیجه حالت غیرت و مسئولیت پذیری را در سطوح مختلف حوزه و روحانیت و به ویژه نخبگان را مورد هدف قرار و حساسیت ها و توجهات را در آنان فروکاهد، مسئله ای دیگری است و خطری از آن بالاتر نیست. لذاست که امام عزیز، آن حکیم روشن ضمیر در سال های پایانی عمر سراسر خدایی خویش به ویژه در منشور روحانیت و وصیت نامه الهی-سیاسی، بر مسئله توجه و تصفیه حوزه و روحانیت از عناصر ناپاک و منحرف تأکید فرموده اند. 🔹یکی از مهمترین فراز های منشور روحانیت تنبه امام به هویت و عملکرد همین عناصر منحرف است که ایشان از آنان با تعبیر مارهای خوش خط و خال یاد می کنند: « البته اين بدان معنا نيست كه ما از همه روحانيون دفاع كنيم، چرا كه روحانيون وابسته و مقدس‏نما و تحجرگرا هم كم نبودند و نيستند. در حوزه‏هاى علميه هستند افرادى كه عليه انقلاب و اسلام ناب محمدى فعاليت دارند. امروز عده‏اى با ژست تقدس‏مآبى چنان تيشه به ريشه دين و انقلاب و نظام ميزنند كه گويى وظيفه‏اى غير از اين ندارند. خطر تحجرگرايان و مقدس‏نمايان احمق در حوزه‏هاى علميه كم نيست. طلاب عزيز لحظه‏اى از فكر اين مارهاى خوش خط و خال كوتاهى نكنند، اينها مروج اسلام آمريكايى‏اند و دشمن رسول الله. آيا در مقابل اين افعيها نبايد اتحاد طلاب عزيز حفظ شود.» 🔹این مارهای خوش خط و خال کسانی هستند که اولاً در همین حوزه و روحانیت، با همین لباس و ظواهر و با همین عناوین مشغول فعالیت هستند و شاید تا سطوح بالا از مدارج حوزوی نیز آمده باشد و ثانیاً هویت و کارکردشان آن است که مبلغان و مروجان اسلام آریکایی اند یعنی جهت گیری و فعالیتشان در تقابل با انقلاب و اسلام ناب است. همین ویژگی آنان است که امام آن ها را ابزارهای نفوذی استکبار و دشمنان رسول الله می دانند. 🔹از سوی دیگر بدیهی است که فعالیت علیه اسلام ناب و انقلاب در این صنف از دشمنان را نباید در حرکات مسلحانه و یا ترویج صریح به اباحه گری فحشا جست و جو کرد و یا آنکه گمان کرد اینان یک سره از همه ی ظواهر و اخلاق تهی و موجوداتی هستند که منش و سیره تفاوت ظاهری با بدنه حوزه و روحانیت دارند بلکه همانطور که حضرت امام رضوان الله تعالی علیه به وضوح بیان می فرمایند اینان آن حرکت به ظاهر آخوندی و علمی شان در تقابل با مبانی و ارزش های انقلاب و اسلام ناب است یعنی آن توانایی و جایگاه حوزوی خود را (اعم از علم، موقعیت اجتماعی، پول و ...) در راستای تقابل با انقلاب و اسلام ناب هزینه می کنند و درنتیچه اسلام آمریکایی و منحرف را تئوریزه و بزک می کنند و آن را به عنوان خط بدل و انحرافی از اسلام به مخاطبین عرضه می کنند. 🔹حقیقتی که امام خامنه ای در دیدار با مجمع نمایندگان در سال 94 به آن مجدداً توجه و تذکر دادند که دشمن در حال سرمایه گذاری در حوزه و روحانیت است تا به وسیله ی انقلاب زدایی از آن مسیر حرکت انقلاب و نظام را استحاله و منحرف سازد. ایشان راهکار دشمن برای انقلاب زدایی را تقابل با مبانی امام و انقلاب معرفی می نمایند و همگان را به احساس خطر و البته به تقابل حساب شده با آنان فرا می خوانند. @rozaneebefarda ادامه👇
و درنگی در پدیده [صفحه ۲ از ۲] 🔹مع الاسف علی رغم خون دل هایی که امام و رهبری برای توجه دادن حوزه و روحانیت به وجود چنین مارهای خوش خط و خالی، خورده اند آنچنان که باید و شاید این مهم مورد توجه انقلابیون قرار نگرفته است. شاید اثر تحرکات و سمپاشی های مستمر این مارهای خوش خط و خال باشد که همچنان بدنه حوزه و روحانیت علی رغم این همه تأکیدات منابع دینی، امامان انقلاب و البته تجربه های تاریخی به ویژه از مشروط تا کنون، نمی خواهند باور کنند در دل حوزه عوامل دشمن وجود دارند و این عناصر خیلی جدی در پس ظاهر بعضاً خوش اخلاقش در حالی دشمنی با رسول الله، انقلاب و امام هستند. 🔹همچنان کسانی هستند که اندیشه های باطل و شیطانی استعمار را اسلام پیچ می کنند و به خورد خواص و عوام می دهند تا بزرگراهی بر روی خون شهیدان بکشند برای ورود آمریکا و یا به تسلیم وا داشتن انقلاب. 🔹کار تا آن جا پیش رفته که گویی برخی عزیزان از امام برای انقلاب دلسوزتر شده اند و به زور می خواهند همه را، حتی آن مارهای خوش خط و خال را، خودی قلمداد کنند حتی اگر لازم باشد برای تحقق این خواسته خطرناک شان رو در روی برادر انقلابی شان بایستند. برای برخی عزیزان و بعضا موثرین، ژست‌های روشنفکری «آنکه بالاخره همه دارند تلاش می کنند اسلام را بشناسند»، «این بحث بحث علمی است نه سیاسی»، « او اخلاقش خوب و سیره اش چنان بود» و .... جایگاه و ارزش پیدا کرده لکن تقابل و روشنگری، سینه برافراشتن و با چماق علم بر دهان کوفتن، غیرت ورزیدن و از ارزش های انقلاب در حیطه علم و اخلاق دفاع کردن، از امام و مبانی او تا پای جان دفاع کردن و ...، مصداق بی کلاس و تندروی و افراطی گری، تفسیر می‌شود. 🔹مسئله این است با بزک کردن عوامل دشمن در وادی علم، حوزه و روحانیت و به ویژه نخبگان را نسبت به وجود دشمن و لزوم تقابل با آن، غافل، خنثی و عقیم نسازیم. یادمان نرود که اگر و ملاک های مورد تاکید امام و رهبری، مغفول افتد، دیگر تمام مرزبندی های فکری و سیاسی در معرض خطر قرار خواهد گرفت و به جای مبانی و شاخص‌ها، سلیقه‌ها و برداشتهای شخصی ملاک قضاوت قرار خواهد گرفت. اگر همه خوب اند، اگر جدایی دین و روحانیت از سیاست و سکولاریسم حوزوی در حوزه مصداق ندارد، اگر مارهای خوش خط و خال را در حوزه نمی یابیم، پس منشور روحانیت و آن انذارهای رهبری معظم انقلاب اسلامی که از وجود خطر بالفعل در حوزه خبر داده اند، چگونه باید تفسیر شود؟ عجیب است که برخی عزیزان در مقام شعار، منشور روحانیت و بیانات رهبری معظم مبنی بر مقابله با انقلاب زدایی از حوزه را بر سر دست می گیرند اما در مقام عمل، آن کار دیگر می کنند و به جای تدبیر برای شناسایی و معرفی سکولارهای حوزوی و مارهای خوش خط و خال، گاه پیکان اتهام را به سوی سربازان امام و رهبری در عرصه روشنگری نشانه می روند، گاه تذکرهای راهبردی آنان را تخطئه می‌کنند یا نادیده می انگارند. ژست صلح کل و نگاهی اعمی، در شرایط عادی مطلوب است ولی در جایی که ولی خدا وجود دارد و خطر محتمل بسیار بزرگ است، تساهل و تسامح موثرین می تواند برای اسلام، انقلاب، نظام و نهاد روحانیت، بسیار پرهزینه باشد. @rozaneebefarda
و دوگانه‌سازی پیرامون حکومت؛ مردم صاحب حکومت اند یا خدا؟! رونوشت به برخی ستایشگران حوزوی آقای فیرحی، خصوصا ! آیا از مروج چنین انگاره هایی، قدیس سازی صحیح است؟ برگزاری بزرگداشت یک طرفه، بدون مطرح کردن یک نقد صریح و سازنده، منکوب کردن منتقدان، راهی است که در جلسه بزرگداشت دیشب طی شد و البته ره به جایی نخواهد برد. حوزه علمیه برای قضاوت پیرامون افراد و اندیشه ها، و دارد؛ تابع ستایشهای مریدان و ستایش نامه نویسی های غلو آمیز و یکسویه نیست. اگر انجمن مطالعات سیاسی حوزه واقعا به آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات باور دارد، برای چهلم آقای فیرحی، بر نقد اندیشه و کارنامه سیاسی او تمرکز کند. ستایش ها را که با تمام قدرت انجام دادید! مدیر محترم حوزه و اعضای محترم شورای عالی حوزه، بهتر از هر کسی به اندیشه ها و کارنامه و مواضع سیاسی آقای فیرحی اطلاع دارند. طبعا برای مقابله با اقدام سازمان یافته اخیر در جهت تطهیر یکی از تئوریسین‌های اصلاحات و اعتدال و فتنه۸۸، تدبیری خواهند کرد. اما تا آن زمان، بایسته است بدنه نخبگانی حوزه نیز برای تبیین حقائق در این باب اقدام کنند. طبعا نقد منصفانه و محترمانه و مستدل و مستند مراد است که برآمده از مبانی دینی و سیره سلف صالح است. اگر اکنون در هیاهوی اسطوره‌سازی برخی مریدان دوآتشه، واقعیتها بیان نشود، ممکن است خط گم شود. بدگویی چندباره سخنرانان مراسم دیشب از منتقدان و کاربست انواع برچسب ها و اتهامات بدانها، نشان داد که برخی ازاین جماعت عملا طرفدار نقد نبوده، از بازگفتن حقایق واهمه دارند! @rozaneebefarda
از مطهری بیاموزیم! ⭕️اعلامیه مشترک و در نقد آثار و افکار 🔹شهید مطهری، آقای شریعتی را وقتی معلمی ساده و ناشناس در مشهد بود، مستعد و موثر یافت و پایش را به مرکز مباحثات روشنفکری در دل تهران باز کرد. اما با مشاهده انحرافات فکری اش، و بعد از نا امیدی از تذکرات شفاهی و سایر راه های متعارف، نهایتا چاره را در مقابله و روشنگری یافت. ابتدا در زمان حیات وی نامه ای تفصیلی برای امام نوشت و بعد از فوت او در پاریس نیز در اعلامیه ای مشترک با بازرگان، بدون لکنت بر وجود مطالب ناصحیح در آثار و افکار شریعتی تصریح کرد. این اعلامیه در اوج محبوبیت شریعتی در محافل دانشگاهی، مبارزاتی و طیفی از حوزویان، انتشار یافت و مطهری در حقیقت آبرو و حیثیتش را بر سر دست گرفت برای ادای تکلیف و روشنگری نسبت به انحرافات فکری. 🔹اکنون برخی اعزه در حوزه، در مواجهه با افکار و آثار مرحوم ، همگام با و ، حرکت کرده، حاضر نیستند مثل شهید مطهری، بر وجود انحرافات فکری در آثار آقای فیرحی تصریح کنند. آش آنقدر شور شده که مریدان حوزوی آن مرحوم، کمترین نقد و بلکه پرسشگری را، با مشت آهنین پاسخ می‌دهند؛ گاه می‌گویند نقدها غیرعلمی است، گاه گویند تند است، گاه گویند بی انصافی است، گاه از تعابیر تند و احساسی استفاده می کنند. خلاصه بساطی راه انداخته اند که مگو و مپرس! خب مسئله آن است که فعلا نقد خاصی انجام نشده، جریان متعهد حوزه، با تاسی از مطهری، فقط درصدد بیان آن است که در آثار و افکار فیرحی، اشکالات و اغلاط واضحی هست، از او نسازید. همین! @rozaneebefarda
متن کامل اعلامیه مشترک شهید مطهری و بازرگان در نقد افکار شریعتی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم نظر به این‌که مسائل مربوط به مرحوم دکتر علی شریعتی، مدتی است موضوع جنجال و اتلاف وقت طبقات مختلف و موجب انصراف آن‌ها از مسائل اساسی و حیاتی و وسیله بهره‌برداری افراد و دستگاه‌های مغرض گردیده است، این‌جانبان تبادل نظر در این مسائل را ضروری دانستیم و در یک سلسله مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که تا حدود زیادی وحدت نظر داریم و با توجه به این‌که بیشترین افراد که دچار این سردرگمی و بیهوده کاری هستند، از قشر حقیقت‌طلب‌اند، وظیفه شرعی دانستیم، عقاید و نظریات مشترک خود را در این زمینه نخست به طور اجمال و سپس به طور تفضیل به اطلاع عموم و به ویژه این قشر برسانیم. باشد که وسیله خیری برای رهایی از این سردرگمی و بازگشت به وحدت و الفت میان مسلمانان گردد که البته موجب رضای خدای متعال خواهد بود. آن‌چه درباره آن مرحوم شایع است یا مربوط است به جنبه گرایش‌هایش و یا استنباط‌ها و اظهار‌نظر‌هایش در مسائل اسلامی که در آثار و نوشته‌های او منعکس است. این‌جانبان که علاوه بر آشنایی به آثار و نوشته‌های مشارالیه، با شخص او فی‌الجمله معاشرت داشتیم، معتقدیم نسبت‌هایی از قبیل سنی‌گری و وهابی‌گری به او بی‌اساس است و او در هیچ یک از مسائل اصولی اسلام، از توحید گرفته تا نبوت و معاد و عدل و امامت، گرایش غیراسلامی نداشته است. ولی نظر به این‌که تحصیلات عالیه و فرهنگ او غربی بود و هنوز فرصت و مجال کافی نیافته بود در معارف اسلامی مطالعه وافی داشته باشد، تا آن‌جا که گاهی از مسلمات قرآن و سنت و معارف و فقه اسلامی بی‌خبر می‌ماند، هر چند با کوشش زیاد به تدریج بر اطلاعات خود در این زمینه می‌افزود، در مسائل اسلامی (حتی در مسائل اصولی) دچار اشتباهات فراوان گردیده است که سکوت در برابر آن‌ها ناروا و نوعی کتمان حقیقت و مشمول سخن خداست که : ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات و الهدی من بعد ما بیناه للناس فی الکتاب اولئک یلعنهم الله و یلعنهم للاعنون. از این‌رو، با توجه به اقبال فراوان جوانان به کتب مشارالیه و این‌که خود او در اواخر عمر در اثر تذکرات متوالی افراد بی‌غرض و بالاتر رفتن سطح مطالعات خودش متوجه اشتباهات خود شد و به یکی از نزدیکانش وکالت تام برای اصلاح آن‌ها داد، این‌جانبان بر آن شدیم به حول و قوه الهی ضمن احترام به شخصیت و تقدیر از زحمات و خدماتش در سوق دادن نسل جوان به طرف اسلام بدون مجامله و پرده‌پوشی و بدون اعتنا به احساسات طرفداران متعصب و یا دشمن مغرض، طی نشریاتی نظریات خود را درباره مطالب و مندرجات کتاب‌های ایشان بالصراحه اعلام داریم. از خداوند متعال مدد می‌طلبیم و از همه افرادی که بی‌غرضانه نظریات مستدل خود را در اختیار ما قرار ‌دهند و ما را در این راه یاری نمایند متشکر خواهیم شد. والسلام علی من اتبع الهدی. مهدی بازرگان، مرتضی مطهری 🔶حاشیه روزنه این اعلامیه در آن زمان با مشت آهنین مریدان غالی آقای شریعتی مواجه شد و نهایتا فشارهای سیاسی موجب شد بازرگان تلویحا از موضع قبلی اش عقب نشینی کند اما در بیانیه دومش بار دیگر بر ضرورت نقد آثار شریعتی تاکید کرد و آنرا ضروری دانست. در پست بعدی، متن مربوطه تقدیم میشود. طرفداران حوزوی دوآتشه مرحوم ، اگر با شهید مطهری میانه ای ندارند، یا در این مورد خاص به سیره آن عالم شهید تمسک نمی کنند، لا اقل از بازرگان بیاموزند! @rozaneebefarda
لا اقل از بازرگان بیاموزید! سخنی با حامیان متعصب مرحوم اندر ضرورت ، و ! ⭕️تصویر پیوستی، متن اعلامیه دوم بازرگان به تاریخ ۲ بهمن ۵۶ است. بازرگان در این نامه گرچه در اثر فشارهای شدید طرفداران شریعتی، از موضع قبلی اش کمی عقب نشسته، اما بازهم بر ضرورت نقد افکار شریعتی تاکید دارد! عجیب است که حامیان حوزوی آقای فیرحی، حتی در حد مرحوم بازرگان هم وسعت مشرب ندارند و هر نقدی را با تهاجم و هجو پاسخ می‌دهند! 🔻یادداشت تفصیلی روزنه را در ذیل بخوانید👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/5805 @rozaneebefarda
لا اقل از بازرگان بیاموزید! سخنی با حامیان متعصب مرحوم اندر ضرورت ، و ! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️در برنامه بزرگداشت مرحوم فیرحی توسط انجمن مطالعات سیاسی حوزه، یکی از محورهای اصلی سخنرانی‌ها، آقای بود. 🔻فارغ از تعابیر نادرست و برچسب های نامتعارف، اصل چنین برخوردی با سلوک علمای سلف، سازگار نیست. برعکس، اگر نویسنده و گوینده ای که لباس دین بر تن دارد، در آثار و افکارش مخالف خوانی با اندیشه معیار در حوزه سیاست، یعنی اندیشه امام و رهبری، پرداخته، انتظار آن است که فضلای حوزه، با حفظ احترامات، اندیشه فیرحی را بدون هر نوع تسامح و تعارف، به نقد بگذارند. 🔻عجیب است، نه تنها یک نقد صریح و دقیق و عمیق در این جلسه مطرح نشد، بلکه برخی آقایان با رویکردی منفی بافانه، به منتقدان آقای فیرحی تهاجم کردند! یا للعجب! 🔻اگر مرحوم فیرحی واقعا همان است که روایت کردید، چه از نقد دارید؟ اصلا چه اشکالی دارد، گزیده ای از افکار چالش برانگیزش را در فضای عمومی به نقد بگذارید یا در اختیار مراجع عظام و علمای اعلام قم قرار دهید تا معلوم شود، ایشان واقعا که بود و چگونه می‌اندیشید! 🔻اشتباه نشود، کسی نگفته ایشان اهل نماز و روضه و تحمل مخالف و رواداری نبود، یا مثلا در کارنامه و زندگی وی هیچ نقطه مثبتی نبوده، که دوستان احساس تکلیف کرده، در این موارد روشنگری کرده‌اند! 🔻منتقدان با حفظ احترامات مرسوم، بر این باورند که آقای فیرحی قرائتی متفاوت(اگر نگوییم مخالف) با مورد نظر امام و رهبری داشت، ترویج کننده خط فکری روشنفکران صدر مشروطه بود که دستشان به خون شیخ شهید آلوده است، بر دوگانه‌سازی نادرست بین بزرگان شیعه خاصه آیات آخوند خراسانی و سید یزدی دامن زد، در اتاق فکر سکولارهای رادیکال، خاصه تیم و تحریریه حضور فعال داشت، تصریحاتی در آثارش در جهت ترویج سکولاریسم و لیبرالیسم وجود دارد! پس آقایان با مغلطه و تهاجم، مسائل را با یکدیگر خلط نکنند! 🔻اگر مریدان متعصب حوزوی آقای فیرحی، به هر دلیل از سیره شهید مطهری پیروی نمی‌کنند، لااقل صراحت لهجه در نقدافکار غلط را از بازرگان بیاموزند! 🔻گرچه بعد از اعلامیه مشترک، بازرگان به دلیل مواجهه با مشت آهنین مریدان غالی آقای شریعتی شد و فشارهای سیاسی شدید، تلویحا از موضع قبلی عقب نشست اما در بیانیه دومش، باز بر ضرورت نقد آثار شریعتی تاکید کرد و آنرا ضروری دانست. مرور گزیده سخنان بازرگان، خالی از لطف نیست:👇 🔳اگر انتساب تحصیلات عالیه و فرهنگ غربی مرحوم شریعتی ایرادگیری به او تلقی شده باشد، باید اعتراف کنم که خود نگارنده نیز در غالب گفته‌ها و نوشته‌هایم مرتکب همین گناه در مواجهه اکتشافات و نظریات جدید با آیات و احکام و به کار بردن شیوه‌های علمی با استفاده از تحصیلات عالیه ناچیز و فرهنگ غربی ضعیفم شده‌ام، ضمن آنکه همیشه اعتراف به اطلاعات ناقص در معارف و متون اسلامی و احتیاج به استمداد از اساتید فن و علمای صاحب‌نظر داشته‌ام. دچار اشتباه دانستن مگر نفی کلی خدمات و رد نظریات و مکتب کسی را می‌نماید؟ غرض از مسائل اصولی و اساسی نیز که در آنجا ذکر شده و وعده بحث و نشر آن را داده‌ایم اصول دین و ضروریات مذهب نبود که قبلاً تصریح به عدم گرایش‌های انحرافی در آن زمینه به عمل آمده بود. چرا این مطلب می‌باید وحشت و یأس در جوانان دلبند ما ایجاد کرده باشد. مگر خارج از وحی الهی و غیر از چهارده معصوم هیچ بشری اگرچه هم‌طراز با بزرگترین متفکرین جهان چون سقراط و ارسطو و دکارت و نیوتن یا صدرالمتألّهین باشد، می‌تواند مصون از خطا و اشتباه تصور شود یا سزاوار هست کسی را چنین بپنداریم؟ در نزد انسان اشتباه کردن لازمه کار کردن است و لازمه پرکاری و تراوش‌های فکری فراوان اوست. آیا شرط اصلاح افکار و عقاید و تکامل اجتماعات متحرک بی‌غرضی و انتقاد نیست؟ آنچه و و صواب است ـچه مثبت و چه منفی آن ـ و تعصب و جمود فکری است و آنچه به سود جامعه و موردنیاز مردم پوینده حق و حقیقت است، و است. اگر من که تحسین‌کننده نبوغ و مدافع حسن‌نیت و تأثیر عمیق افکار شریعتی عزیز بودم با روح علمی اسلامی و استمداد از آراء پاک علاقه‌مندان نکته‌سنجی در اندیشه‌های ارزنده و اصلاح‌جویی در یادگارهای بابرکتش بنمایم و پس چه کسی چنین وظیفه دوستی و اجتماعی و خدایی را باید ایفا نماید؟ اگر در اجتماع خود تمرین نماییم که هیچ‌گاه شخصیت‌ها را ملاک تشخیص حق و باطل قرار نداده به دستور پیشوای بزرگمان اشخاص را برحق عرضه کنیم هم کمتر گرفتار ملالت و دشمنی و تفرقه خواهیم شد و هم افراد شایسته‌مان پاکتر و عزیزتر خواهند شد! @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاج محمد علی زرین قلم خالق جمله معروف ، از میان ما رفت. ⭕️ زرین قلم پس از حدود دوماه بستری در بیمارستان حضرت بقیه الله(عج) به علت ابتلا به کرونا آسمانی شد و به یاران شهیدش پیوست. 🔻محمدعلی زرین‌قلم، متولد ۱۳۴۱، در نوزده سالگی وارد سپاه شد و بعدا در شلمچه و سه راه مرگ(سه راه شهادت) مجروح شد. 🔹او درباره عملیات رمضان می‌گوید: اذان صبح رمز عملیات با نوای شهید همت آغاز شد و بچه‌ها به سمت بصره حرکت کردند. این عملیات دقیقاً زمانی انجام شد که اسرائیل و روسیه تانک‌ها و تجهیزات مجهزی به صدام داده بودند و بچه‌ها از‌این مسأله کاملاً بی‌خبر بودند، وقتی بچه‌ها وارد محور شدند تازه دریافتیم که در تله افتاده‌ایم و بچه‌ها گیر افتادند. آن محور به گونه‌ای بود که بچه‌ها یک به یک شهید می‌شدند. حاج همت به شهید بهمن نجفی دستور عقب‌نشینی داد، اما از همه طرف دور بچه‌ها بسته بود و با دوشکا بچه‌ها را می‌زدند. با گلوله تانک تی۷۲ بچه‌ها را هدف قرار داده بودند، به گونه‌ای که بهمن نجفی گفت باید با چهارده نفر، خودمان را روی میدان‌های مین بیاندازیم تا بچه‌ها از روی جسد ما رد شوند. بچه‌ها به او اجازه ندادند چنین کاری کند و به او گفتند شما فرمانده گردانی و باید بمانی تا عملیات را هدایت کنی. از نوجوان ۱۷ساله تا جوان‌های ۳۰ ساله‌ای را دیدم که الله اکبر گویان یکی یکی روی میدان مین می‌افتادند و دیگران از روی آن‌ها رد می‌شدند. بچه‌ها با دست خالی مقابل دشمن‌ ایستادند تا بتوانند از کشورشان دفاع کنند، رزمنده‌ها کم نگذاشتند با گوشت و پوست و استخوان‌شان از مملکت دفاع کردند. @rozaneebefarda
💥استعفای وزارت بهداشت! 🔻مستمسک اصلی استعفای ملکزاده، چراغ سبز دکتر نمکی به و داروهای موثر آن است. 🔹ملک زاده نفر اصلی وزارت بهداشت در دوران قاضی زاده هاشمی بود و در این دوره نیز کارنامه او انتقادات فراوانی را به دنبال داشت که به دلیل برخورداری او از رانت سیاسی، هرگز برخورد متناسبی با وی صورت نگرفت. 🔹به نظر میرسد بعد از استعفای نابهنگام و کاملا سیاسی او از وزارت بهداشت، که طبعا به قصد فشار مضاعف بر آقای نمکی صورت گرفته، بهترین فرصت برای آن است که ملکزاده نسبت به عملکرد پرابهام خود در عرصه بهداشت و درمان پاسخگو باشد. این پاسخگویی در سطوح مختلف از محاکمه قضایی تا مطالبه گری رسانه ای و نخبگانی را میتواند شامل شود. 🔹ملکزاده از نظر سیاسی کاملا به تیم روحانی نزدیک است و در سال 92 بعنوان نماینده روحانی در برخی از مناظرات تلوزیونی شرکت کرد. 🔹برخورد سیاسی و جناحی با مسئله سلامت مردم، امری نیست که بتوان به آسانی از کنار آن گذشت. @rozaneebefarda
💥رپرتاژ انتخاباتی عجولانه برای جعفریان در جرگه حلقه ۲۵ نفره از حوزویان بود که پیش از روحانی شعار اعتدال را در قم و به قصد ریاست جمهوری لاریجانی طراحی کردند. حالا همچنان در حسرت ریاست او هستند. غافل از آنکه مردم ایران بعد از ۸ سال اعتدالگرایی روحانی، معنای اعتدال را تا مغز استخوان شان لمس کرده و به نظر می‌رسد بیش از هر زمان دیگری از این قبیل ژست ها و شعارها، بیزارند! احتمالا این حضرات چندی بعد دوباره در قم راه می افتند و تلاش خواهند کرد از برخی بزرگان دعوتنامه برای کاندیداتوری لاریجانی بگیرند. عوامل موثر بیوت مراجع عظام تقلید و همه موثرین قم، اکنون کاملا به مسائل اساسی معیشتی مردم و کارنامه مشترک روحانی و لاریجانی، کاملا واقفند و بعید است این ایده بتواند در ۱۴۰۰ برای حلقه حامیان لاریجانی، گره گشا باشد. @rozaneebefarda
دم خروس برجامیان بیرون زد! آنها دنبال هستند! حالا وقت آن است که علما و عموم حوزویان، به تاسی از مقام معظم رهبری، در حمایت از نمکی اقدام کنند تا در این شرایط حاد، سلامت مردم بیش از این به مخاطره نیفتد. نکند برجامیان، بعد از معیشت، سلامت مردم را در گرو سازشکاری بگیرند. @rozaneebefarda
نظریه مقاومت ؛ سخنی با مخالفان عبدالحسین خسروپناه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مدتی است بازار مخالفت با طب سنتی رونق گرفته و بسیاری از منتقدان بدون اطلاع و آگاهی از طب سنتی ایرانی به نقدهای غیر علمی و‌ گاه غیر اخلاقی و طعن گونه می پردازند. شاید توجه به فلسفه طب و تبیین پارادایمهای آن پاسخ به چالش را روشن سازد. پارادایم طب مدرن در برابر باکتریها و ویروسها، عبارت از تولید داروهای دفاعی از جمله داروهای آنتی باکتریال و آنتی ویرال برای نابودی آنها است یعنی رویکرد تهاجم را در پیش گرفتند و لکن ویروس ها و باکتری ها هوشمندانه جهش یافته و در برابر داروهای آنتی باکتریال و آنتی ویرال مقاومت نشان می دادند و‌ خطرناکتر وارد صحنه مبارزه با انسان می شدند. پاستور، پارادایم دیگری در برابر این آسیب‌ها پیش گرفت و آن پارادایم مقاوم سازی بدن از طریق واکسن و ورود باکتری و ویروس ضعیف به بدن بود. این رویکرد به دنبال مرگ و نابودی ویروس نبود و لکن ویروس جدید، زحمت دیگری در تولید واکسن جدید برای بشر فراهم می ساخت. پارادایم طب سنتی بدون جنگ با ویروس و باکتری، مقاوم سازی بدن از هر گونه آسیب است؛ با توصیه های سبک زندگی و چگونگی خوردن و آشامیدن و تجویز داروهای گیاهی تقویت و کمک کننده طبیعت مدبره بدن که هم توان و مقاومت بدن را مقابل هر گونه آسیب میکروبی بالا می برد و هم عفونت ها را زایل می سازد. این سه پارادایم مبتنی بر مبانی هستی شناختی و طبیعت شناختی و معرفت شناختی و انسان شناختی است. (رک به: فلسفه علوم انسانی و روش شناسی علوم اجتماعی) این مبانی در طب سنتی اجازه نابودی مخلوقات الهی را نمی دهد و‌ همزیستی مسالمت آمیز بین همه موجودات زنده را با نظریه مقاومت فراهم می‌سازد و از جنگ و ستیز با طبیعت و حتی شرور طبیعی پرهیز می کند. این رویکرد، نوعی تسخیر طبیعت است که باعث کنار آمدن موجودات طبیعی با بدن انسان می شود. نقش دعا هم در کنترل امور طبیعی و تقویت روحیه انسان در برابر بیماری در چارچوب این مبانی معنا پیدا می کند. طب سنتی در برابر آسیب ها نه تساهل را می پسندد و نه تهاجم را ؛ بلکه مقاوم سازی کلان را از طریق کمک به طبیعت مدبره بدن دنبال می کند. غلبه طبیعت گرایی و‌ تجربه گرایی در طب مدرن، باعث شده نه تنها تصرف بلکه به تعبیر هایدگر، تعرض و‌ تهاجم بر طبیعت بالا رود و طبیعت هم جنگ جهانی علیه بشریت راه بیندازد. نظریه مقاومت در طب سنتی از مبانی عقلانی و اسلامی بدست آمده است و جا دارد در باب آن گفتگوی بیشتری صورت گیرد. ⁉️ مخالفان طب سنتی به جهت ناآگاهی از فلسفه طب و‌ حتی فلسفه طب مدرن، خود و جامعه را از بهره طب سنتی محروم می سازند. یک حوزوی معممی گمان می کند مدرن یعنی جدید و سنت یعنی قدیم و لذا استفاده از طب سنتی را بازگشت به عصر بوق می خواند؛ در حالیکه نه مدرن به معنای جدید است و نه سنتی به معنای قدیم است. معنای مدرن و سنت را باید در مبانی پیش گفته یافت (ر.ک به: کلام نوین اسلامی و تاریخ فلسفه کاپلستون) و به همین جهت بین علم به معنی ساینس و حکمت تفاوت هست.(رک به: فلسفه فلسفه اسلامی) سیاستمداری از مسئولان نظام پزشکی با تمسخر و‌ بدون دانستن ظرفیت های طب سنتی، آن را تجویز علفی می نامد و اما چشم بر قراردادهای جنایت‌بار مافیای دارو و درمان و پولهای زیرمیزی می بندد. مدیر دیگری هم بی باکانه از تجویز پیوند مدفوع انسان دم می زند و در ادامه ی سیاست دولت منحوس پهلوی اول و با همکاری افراد مدعی علم و فقیر در فلسفه علم به ستیز حداکثری با طب سنتی می پردازد و نسبت به قرارداد کلان و ورود داروهای غیر مصوب جهانی به کشور جهت تست بر مردم مظلوم ایران ساکت می ماند و مشارکت می کند و ننگ بهداشتی بر پیشانی بهداشت ایران می زند و اما همین مدیر اجازه تحقیق و هزینه کرد نسبت به داروهای طب سنتی را نمی دهد و بعد با ترفند فرار به جلو و با ادبیات متبخترانه و ظاهراً بعد از عزل، استعفا می دهد. 💢 این وقایع اخیر نشان از فقدان حکمرانی طب و طبابت در کشور دارد که باید مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را جدی بگیرد. ناگفته نماند بشر باید از تجربه بشری بهره ببرد و مجموعه دستاوردهای مثبت طب مدرن و سنتی ایرانی و غیرایرانی را برای پیشگیری و درمان بکار گیرد. میدان کرسی های نظریه پردازی و نقد و‌ مناظره برای گفتگوی علمی و آزاد باز است و هیأت حمایت از کرسیها آمادگی دارد جلسات گفتگو‌ بر پا کند تا حقیقت برای طالبان معرفت روشن گردد. خداوندا منجی بشریت را برسان که به شدت منتظر و‌ محتاجیم. @rozaneebefarda
افشاگری عجیب دکتر نمکی از اقدامات غلط تیم برجامی مستقر در وزارت بهداشت تیم قبلی تکرار نشود 🔹وزیر بهداشت در ابلاغ نجفی، معاون پژوهشی جدید وزارت بهداشت: 🔻تلاش کنید تا با انجام‌ تحقیقات و پژوهش‌های مستمر و علمی بیان موارد غیر عالمانه مثل ایمنی دسته‌جمعی عدم ابتلای مجدد بیماران کرونا و ابتلای سی میلیون نفر به کرونا تکرار نشود. @rozaneebefarda
تسری تفکر غربی به فقه سیاسی با نگاه شبه فوکویی تاملی در اندیشه دکتر موسی نجفی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 1️⃣ نظریه‌‌پردازی در خدمت یک جریان خاص سیاسی 2️⃣ سیطره نگرش فوکویی بر اتمسفر ذهنی ایشان 3️⃣ سرایت دادن تاریخ علمی غرب به تاریخ اندیشه سیاسی اسلام ▪️در چند روز اخیر در برخی محافل علمی و سیاسی پرسش هایی مشابه این زیاد طرح می گردد۰ 🔻 ضمن طلب مغفرت برای آن مرحوم و تسلیت به شاگردان و دوستانشان، به نظرم آراء و نظرات آقای دکتر فیرحی قابل مصادره برای جریانی غیر از اصلاحات نبوده و نیست و خود آن مرحوم هم تا جایی که شنیده ایم ابایی نداشته نوعی پوشش فکری و نظریه پردازانه به این جریان و حتی برای بخشی از دولت فعلی داشته باشد۰ لذا به نظر می‌رسد ارتباط فرهنگی و نظری آن مرحوم و جریان سیاسی اصلاحات بیشتر از انکه مصادره به مطلوب باشد، شبیه گودال و آبی بوده است که همدیگر را بخوبی پیدا نموده‌اند. 🔶 در هر حال علی الظاهر در آثار علمی نامبرده (البته بیان نظرات در چارچوب علمی حق مسلم هر استاد و صاحب نظری است) بیشتر سه رشته و موضوع قابل تشخیص و گاه در هم تنیده شده است: ۱- مسائل مربوط به تاریخ سیاسی ۲ - موضوعات اندیشه سیاسی ۳ - مباحث فقه سیاسی ▪️ در قسمت استفاده از تاریخ هر چند این رجوع ابتدا ارزشمند و قابل تحسین است ولی صید فکری نمودن از تاریخ، تبحر و آزمودگی خاص خود را دارد و ایشان در تاریخ تحولات سیاسی و بخصوص تاریخ مشروطه عمق زیادی نداشته و حتی بسیاری از منابع اصلی را هم رویت ننموده است و این از بررسی کتب و برخی اظهار نظراتشان در مورد اشخاص تاریخی نظیر مرحوم نوری و برخی علمای دیگر آشکار است۰ 🔻در زمینه اندیشه سیاسی اسلام هم بر اساس تقسیم بندی و نگاه خاص خود به تاریخ اندیشه می نگریسته و در مواقع زیادی نوعی نگاه و روش فوکویی بر ذهنیت ایشان غالب بوده است و این در برخی آثار و برداشتهای اندیشه سیاسی اسلامی وی آشکار است۰ 🔻هر چند مطالعه و بحث تخصصی در اندیشه سیاسی غرب امتیاز مهمی برای نامبرده محسوب می‌گردد ولی شاخص و معیار قرار دادن و تسری تاریخ علمی غرب به تاریخ اندیشه سیاسی اسلام کاری است که نوعی جهت دهی ماتقدم به کار پژوهشی یک محقق می‌دهد و ماحصل تحقیق را از قبل از نتیجه واقعی معین می‌نماید۰ 🔹در بخش سوم یعنی فقه سیاسی هم بنده تخصص لازم و صلاحیت اظهار نظر دقیق و همه جانبه را ندارم ولی به دو منبع موثق و نظریه محققانه از دو نفر از دوستان فاضل روحانی و صاحب صلاحیت در این حوزه فکری، خوانندگان عزیز را ارجاع می‌دهم۰[یادداشت دکتر جوادزاده و مصاحبه دکتر نوروزی با رسا] 🔹واکاوی و نقد منصفانه و بازتاب اندیشه یک استاد صاحب فکر (سوای حب و بغض‌ها و احساسات مثبت و منفی نسبت به وی) بهترین هدیه‌ای است که می‌شود به او بعد از ارتحالش تقدیم نمود و آثارش را از گرد نسیان و گذر زمان نجات داد۰ @rozaneebefarda
وقتی به تاریخ درس میدهد! نتیجه ورود به عرصه های غیرتخصصی و سلیبریتی بازی امثال جعفریان، چیزی جز اینهم نیست! 🔶حاشیه روزنه 🔹از نزاع سطحی جعفریان و جهانپور که بگذریم، غش کردن یکشبه این جماعت به سمت هم عجیب است! اگر این چیزها را بلد بودید، آنهمه فحاشی و سیاه نمایی تان علیه طب سنتی چه بود؟ چرا فضا را برای طب سنتی به عرصه درمان کرونا ندادید؟ بازی با جان مردم، بزرگترین شیادی است! حالا که بخشی از حقایق معلوم شده و تیم برجامی مستقر در وزارت بهداشت در حال فرار از معرکه است، البته فرصت خوبی است برای جبران گذشته. 🔸راه همان است که پیشتر بارها گفته شد: طب دانشی تجربی است، فرصت آزمون و تجربه شدن باید به طب قدیم هم داده شود. خصوصا آنکه برخی داروهایش بسیار موثر بوده اند. مرجع تشخیص همچنان و همیشه همان وزارت بهداشت است اما در فرایند آزمایشات بالینی، باید از طبیبان سنتی و اسلامی استفاده شود تا روند درمان مورد ارزیابی و نظارت کیفی آنان باشد. نتیجه هر چه که باشد، در محافل نخبگانی و نزد عموم مردم، محترم است. @rozaneebefarda
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی 🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش نهم، از پرونده ویژه برای مطالعه یادداشت نخست ، دوم ،سوم ،چهارم ، پنجم ، ششم ، هفتم ، هشتم/ الف و هشتم /ب «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید. ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی حقیر پنداری مقام مادر و الگوسازی زن غربی، در خبرآنلاین بخش نهم [صفحه 1 از 2] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹در دو بخش پیشین، پروژه به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت. یکی دیگر از پروژه های مهم خبرآنلاین، تمرکز بر است که از جهاتی از پروژه پیشین، مهمتر است. به نظر می‌رسد برخی روشنفکران و جریان های رسانه‌ای و سیاسی ایرانی با سوار شدن بر موج تبلیغات ، خواسته یا ناخواسته بر جریان رواج اباحی گری که مثل یک ویروس در سرزمین‌های اسلامی در حال شیوع است، دامن می‌زنند و در این میان برخی جریان‌ها را سراغ داریم که با برنامه ریزی دقیق، و کاملا حساب شده با ورود به مسائل زنان و ترویج انگاره های فمینیستی، در صدد وصول به تغییرات فرهنگی_اجتماعی بنیادین و به تبع آن، تحقق رفرم های سياسی اند. جایگاه ممتاز و زن در اسلام، در برابر الگوهای غربی از خانواده و زن، به عنوان یک محور و رکن مهم مطرح است. طبعا ترویج انگاره های غربی در باب مسائل زنان، مبتنی بر این نقش ممتاز در جامعه اسلامی است. یکی از مسائل اساسی مورد توجه تیم خبرآنلاین، به تبع تئورسین های خرده جریان اعتدال، مسائل است. بررسی کارنامه در این موضوع، از جهات مختلف حایز اهمیت است و چنانچه توسط نخبگان فرهنگی و متولیان مذهبی، خصوصا حوزویان، مورد توجه ویژه واقع نشود، ممکن است نتایج خسارتباری به دنبال داشته باشد و قطعا در شکل دهی فرهنگ و انگاره های اجتماعی آینده ایران، موثر خواهد بود. ♦️حوزه مسائل زنان مسائل زنان از مسائل پیچیده و مهم کشور است. بلاشک در تعریف جایگاه در عصر حاضر نیاز به بازنگری داریم. اما مشکل در تهی بودن جان مایه فرهنگی ما از بازتعریف جایگاه زن نیست. بلکه مشکل این است که با وجود جایگاه بسیار رفیع زن در ، از انتقال آن به جامعه خود و جامعه جهانی مانده ایم. رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند: 🔻« ما دچار یک هستیم که شما خانمها -بعضی از خانمهایی که صحبت کردید- اشاره کردید. عقب‌ماندگی در این قلمرو، از نوع عقب‌ماندگی در علم -که ما میگوییم دچار عقب‌ماندگی هستیم مثلاً- نیست؛ در اینجا اگر تعبیر میکنیم به عقب‌ماندگی، به خاطر این است که ما در زمینه‌ی مسئله‌ی زن، مسئله‌ی جنسیّت، مسئله‌ی اموری که حول‌وحوش وجود زن تحقّق پیدا میکند و معنا پیدا میکند -مثل همین و و و و و از این مطالب- حرفهای برجسته‌ای داریم که توفیق پیدا نکردیم اینها را منتقل کنیم به ، اینها را مطرح کنیم در ذهنیّت جهانی، عقب‌ماندگی از این جهت. در حالی که دنیا احتیاج دارد به مبانی و مفاهیم روشنِ فراگیرِ کارگشا.» ⭕️اما بعضی از رسانه های داخلی ما به جای جبران این عقب ماندگی مسئله زن را به می کشانند. مصداقی از موارد انحراف را اینگونه تبیین می کنند: « مردواره کردن زن؛ یعنی به دنبال این بودند که مشاغل گوناگونی که با ساخت جسمی و عصبی و فکری مرد سازگارتر است را بکشانند به سمت بانوان و زنان ، و این را یک برای زن و یک امتیاز برای زن قرار بدهند. ما در مقابل این دچار شدیم، یعنی خوردیم؛ ما هم نادانسته، ناخواسته، این گفتمان را قبول کردیم. میبینید ما الان افتخار میکنیم که فلان تعداد زن، در فلان بخشهای اجرایی کشور داریم. نشود، از اینکه این بانوان در این مناصب اجرایی باشند من هیچ مشکلی ندارم؛ یعنی منع نمیکنم، نفی نمیکنم، ایرادی هم برایش قائل نیستم -فرض کنید وزیر بهداشت ما یک بود، یا معاونین رئیس‌جمهور مثلاً یا بخشهای مختلف در بینشان بانوان هستند، این از نظر من اشکالی ندارد- آنچه اشکال دارد، به این است؛ که ما به رخ دنیا بکشیم که ببینید، ما در بخشهای اجرایی اینقدر زن داریم! این همان دوْر خوردن است، این همان منفعل شدن است؛ این افتخاری ندارد. خیلی خب، یک خانمی است، ارزشهایی داشته، تواناییهایی پیدا کرده، مناسبِ این مقام شده؛ خیلی خب، بگذارند، خلاف قانون هم که نبوده؛ امّا اینکه ما به این افتخار بکنیم که ببینید، ما این تعداد خانمِ مسئولِ در بخشهای اجرایی داریم، این است.»(۹۲/۰۲/۲۱) 🔹کلید واژه دیگری که رهبری درباره زنان برجسته می کنند مسئله است و آن را مهمترین کار و وظیفه زنان معرفی می کنند. (۷۱/۰۹/۲۵) در مقابل، تفکر به دنبال کمرنگ کردن نقش مادری است و از طرف دیگر به دنبال ارائه تصویری آرمانی از مشاغل خارج از خانه و ، برای زنان است. رویکردی که به نحو کاملا پر رنگ و بلکه افراطی در رسانه ای مثل مشاهده می شود. 🎞عکس56: الگوسازی مردانه برای زنان @rozaneebefarda ادامه👇
بخش نهم حقیر پنداری مقام مادر و الگوسازی زن غربی، در خبرآنلاین [صفحه 2 از 2] 🔹خبرآنلاین که ادعای دارد(اگرچه این ادعا درست نیست) و بر تبعیت از اذعان دارد، در این امر راهبردی نیز باید اصولگرایی و تبعیت خود را نشان دهد. بر این اساس در مقایسه دو کلید واژه و در اخبار خبرآنلاین، انتظار اولیه آن است که کفه تشویق و ترویج پرورش فرزند و نقش مادر سنگین تر از ترویج مصادیق حضور زنان در جامعه باشد؛ چرا که در غیر این صورت به مخاطب چنین القا می شود که مادری و خانه داری شغل اصلی زنان و افتخاری برای آنها محسوب نمی شود، بلکه حضور آنها در جامعه و شغل هایی که مراوده زیادی با مردان دارد، موجب افتخار آنان است. 🔹در این نوشتار، دو کلید واژه " زنان " و " مادر" در بازه یک سال اخیر در خبرآنلاین مورد جستجو گرفته و تمامی اخباری که رویکردی مثبت به مسئله حضور زنان در جامعه و رویکرد مثبت به شغل مادری برای زنان دارد، مورد احصا قرار گرفته است. نتیجه این بررسی ما را به حقائق جالبی از رویکرد مناقشه برانگیز و عجیب خبرآنلاین در مسائل زنان، می‌رساند. 📊نمودار 6: کلید واژه مادر و حضور زنان در جامعه، در خبرآنلاین 🔹این تناسب آماری میزان قرابت فکری خبرآنلاین با جریان های مروج افکار را تا حدود زیادی نمایان می‌سازد. در اغلب اخبار نه تنها نشانه ای از باور به برتری جایگاه از دیگر نقش‌های اجتماعی زنانه نیست، بلکه به نظر میرسد با روشی نرم و تاحدودی نامحسوس، به جایگاه مادری و انگاره های اسلامی نسبت به زنان، اصرار دارد. صدالبته قضاوت قطعی در مورد میزان و روشهای تحقق این رویکردها، موکول به بررسی های تفصیلی است. 🎞عکس57 : انگاره سازی فمینیستی 🔹این، تنها لایه آشکار خبرآنلاین است. در قسمت های بعدی از حضور رسمی و غیر رسمی عناصر در خبرآنلاین به تفصیل و کاملا مصداقی بحث خواهیم کرد تا پیوند خبرآنلاین با جریان های فمینیستی، به صورت دقیق تر مورد بازخوانی و ارزیابی قرار گیرد! موضوعی که متاسفانه تا کنون در تمام نقدها مغفول مانده است. 🔹قابل توجه است که در این بررسی ها، بعضی از آمار های تاسف آور نیز به دست می آید. با وجود تاکیدات مکرر رهبری بر مسئله و مسئولیت سنگین رسانه در آن، در یک سال اخیر تنها در 53 خبرش، کلمه را مورد استفاده قرار داده، در حالی که کلمه نزدیک به 900 بار در یک سال اخیر در وب سایت خبرآنلاین تکرار شده است! این بررسی های بدوی و کمی، نشان از آن دارد که دغدغه های اصلی خبرآنلاین نه تنها مسائل اصلی کشور نیست بلکه ایجاد دو قطبی های کاذب و تخریب جریان انقلابی را بیشتر از مسائل راهبردی، مورد توجه قرار داده است. 🔻جمع بندی مجموع مواضع سیاسی و وابستگی فکری به سیاسیون شاخص مطرح شده نشان می دهد که به هیچ وجه نیست بلکه باید آن را جزو رسانه های جریان غربگرا( ) بدانیم. شاید با شناخت فعلی، برای جامعه ایرانی عجیب نیست که خرده جریان اعتدال با آن ژست شبه مذهبی و شبه انقلابی، در نهانخانه راهبردی/رسانه‌ای خود یعنی خبرآنلاین، سر از ترویج انگاره های درآورده باشد اما واقعا عجیب است که رسانه نزدیک به که خود را چهره ای فرهنگی/مذهبی و نزدیک به بیوت و حوزه معرفی می‌کند، مروج چنین رویکردهایی باشد. شاید وقت آن رسیده که ، خصوصا بیوت مراجع عظام تقلید، از برخی واقعیتها، پیرامون مناسبات سیاسی و پستوهای فکری برخی مدعیان آگاه شوند تا زمینه فاصله گذاری هوشمندانه، با آنان فراهم شود یا اقلا لزوم تکذیب روابط سیاسی و فکری با چنین جریان‌هایی، مورد مطالبه جدی قرار گیرد. طبعا حوزه مقدسه قم، در صورت موضع گیری صریح حضرات نسبت به برخی انحرافات، همه را یک کاسه قضاوت نخواهند کرد اما اگر چنین نشود، نمی توان در سوال را بست! ⭕️تذنیب 🔻همگرایی فکری/سیاسی لاریجانی با اعتدال گرایان، محدود به روابط رسانه‌ای نیست بلکه بسیار عمیق تر است. بعنوان نمونه می‌توان به جلسات مشترک منتج به تدوین کتاب اشاره کرد. این کتاب به نام روحانی و توسط مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص انتشار یافته است اما در مقدمه آن از بعنوان یکی از حاضرین جلسات مزبور یاد شده! 🔻خبرآنلاین در این زمینه می نویسد: 《کتاب "امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران" ماحصل جلساتی است که طی سال های 81 تا 84 با حضور آقایان دکتر ، دکتر ، دکتر ، دکتر ، دکتر ، دکتر ، دریابان و دکتر تشکیل می شد.》 اغلب افراد جلسه از سران محسوب می شوند و حضور لاریجانی در این جمع، بسیار معنادار است! @rozaneebefarda
محکوم شد @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹سخنگوی هیات منصفه جرایم سیاسی: 🔻هیات منصفه پس از استماع دفاعیات متهم، به اتفاق آراء حسام‌الدین آشنا را برای انتشار دو توییت، درباره هواپیمای اوکراینی و پرونده طبری، مجرم شناخت و همچنین با اکثریت آراء وی را مستحق تخفیف دانست. 🔸آشنا در روزهای گذشته یک توییت درباره هواپیمای اوکراینی با محتوای «این جماعت عجیبند!» و توییتی دیگر درباره پرونده طبری با محتوای «لطفا مراقب ... باشید» منتشر کرده بود. 👇 fna.ir/f17gud @rozaneebefarda
◾️إنالله و إناإلیه راجعون◾️ حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمدحسن به رحمت حق پیوست. پیوند دادن پدارانه کودکان ایران با معارف عمیق و حکمت های ناب دینی، از قاب رسانه، آنهم در دوران فقدان الگوها و ابزار تبلیغ نوین دینی، هنر ماندگار بود. خداوند روح پاکش را با اولیای الهی محشورش فرماید. @rozaneebefarda