eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
سروش محلاتی؛ نفی دشمن ستیزی تحمیلی یا دفاع از حق تخلف منافقان در جنگ؟! [ص 3 از 5] 🔹 چهارم سوال: در جنگ احد و بدر صغری منافقان کارشکنی کردند؛ چرا پیامبر(ص) با این متخلفان که با دستور پیامبر مخالفت کرده یا فتنه به پا می‌کردند برخورد قضائی ‌نمیکردند یا حتی اصراری به رسوائی آنان نیز نداشتند؟ آیا با تصفیه مسلمانان، فتنه آنان برطرف نمیگردید؟ به دیدگاه علامه طباطبایی در ذیل آیه 43 توبه: «نباید گمان کرد با آشکار کردن باطن پلید منافقان، یعنی با شناسایی آنان در میان مسلمانان و مجازات و تصفیه آنان، مسلمانان از فتنه‌ها و اختلاف افکنی‌های آنان رها می‌شدند، (چرا پیامبر چنین نکردند؟) زیرا چنین کاری به صلاح نبود. در آن روز دشمنان، از شوکت اسلام و جمعیت مسلمانان و شمشیر آن‌ها حساب می‌بردند، اما درون جامعه اسلامی، به شهادت همین آیات، از نفاق و قلب‌های مریض خالص نبود و وحدت کلمه در میان آنان حاکم نشده بود. مگر در جنگ احد که دشمن به آنان حمله کرده بود، یک سوم لشکر، همراه عبدالله بن ابیّ منافق، از معرکه بازنگشتند؟ تا جایی که گفتند اگر جنگیدن بلد بودیم شما را همراهی می‌کردیم! و این یکی از اسباب شکست مسلمین شد» این را تصور کنید که یک سوم سپاه از میدان برگشتند! همکاری پنهان با یهود، ترساندن و خالی کردن دل مسلمانان، شایعه پراکنی و موارد زیادی که مورد اشاره قرآن است و البته امروز نیز مصادیق آن قابل مشاهده است. برخی محققان نوشته‌اند: با این‌که تعزیر کسی که مرتکب گناهی غیر از جرایم مستوجب حد یا قصاص شود، واجب است، اما اجرای این حکم در همه موارد، بر وفاق مصلحت نبوده و رفتار پیامبر(ص)، مستند به مصلحت و حکمت و شأن حکومی ایشان بوده است. (فقه و مصلحت، ص435) در واقع، تشخیص اینکه کدام یک از احکام الهی به هنگام تزاحمات، مهم و کدام مهمتر است، به عهده حجّت خدا و نائب دین شناس اوست. 🔹 پنجم آیه «فَقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لا تُكَلَّفُ إِلَّا نَفْسَكَ‏» (نساء، 84) که مورد استناد محلاتی است، به هیچ وجه بر آن‌چه او می‌گوید دلالتی ندارد و علامه طباطبایی نیز چنین برداشتی را تایید نکرده است. آیه مربوط به جنگ بدر صغری است. ابوسفیان نعیم بن مسعود را به مدینه فرستاد تا مسلمین را از جنگی که یک سال پیش (بعد از احد) قرارش را گذاشته بود بترساند و از بزرگی سپاه کفار بگوید. در المیزان آمده از این آیات قرآن استفاده می‌شود که منافقین مردم را می‌ترساندند و بخشی از افراد ضعیف الایمان یا منافق از دستور پیامبر برای ورود به جنگ ناراضی بودند. خداوند فرمود: ای پیامبر تو جز نسبت به رفتار خودت مکلف نیستی، مخالفت کردن اینان با امر خداوند بر تو سخت نیاید که تکلیف آنان متوجه تو نیست. این یعنی پیامبر(ص) مطابق امر الهی، دستور اقدام به جنگ را صادر نمودند، اما عده‌ای مخالفت می‌کردند، نه آن‌که بگویند همه آزادند از امر الهی اطاعت کنند یا تمرّد کنند! در این شرایط آیه فرمود وقتی امر خداوند، رفتن به جنگ ابوسفیان است، تو فقط نسبت به وظیفه خودت مکلف هستی گرچه به تنهایی خودت اقدام کن. نکته‌ی مهمی که در المیزان نیز آمده، آن که مطابق برخی آیات دیگر و روایات ذیل آیه 84 سوره نساء (مورد اشاره آقای محلاتی)، تکلیف و وجوب جنگیدن، حتی اگر هیچ یاوری وجود نداشته باشد، از اختصاصات پیامبر(ص) است و احدی، حتی امیرمومنان(ع)، مشمول این حکم نیست. (به دو روایت در پی نوشت اشاره می‌گردد) آیا جناب محلاتی این روایات را در المیزان دیده و با این وجود آن را به عنوان یک قاعده مطرح کرده و چنین می‌گوید که: «این تازه درباره شرایط خطیر و مهم صدر اسلام و رهبری مانند پیامبر است که مردم بالاترین ایمان را به او دارند و اصل تثبیت اسلام در برابر مشرکان مطرح بوده»؟؟ یاللعجب! @rozaneebefarda
سروش محلاتی؛ نفی دشمن ستیزی تحمیلی یا دفاع از حق تخلف منافقان در جنگ؟! [ص 4 از 5] 🔹 ششم هدف امام حسین (ع) این بود که هرکس در این میدان قدم می‌گذارد، کاملا آزادانه و با ثبات قدم باشد. از این رو در مناسبت‌های مختلف و به بهانه‌های گوناگون افراد را مرخص می‌کرد. (مقتل جامع سیدالشهداء، ج1، ص722) مثلا وقتی به محمد بن بشیر خبر رسید پسرش اسیر شده است و جمله‌ای از روی ناراحتی گفت، حضرت فرمود برو و برای آزادی فرزندت اقدام کن. اما او نپذیرفت. ظاهرا این ماجرا بعد از صحبت حضرت با اصحاب در شب عاشورا بود. (همان، ص728) باید پرسید آیا اصلا تحمیلِ مبارزه و دفاع از اهل بیت (ع) در آن شرایط معنا دارد؟ اگر حضرت بیعت را برنمیداشتند، الزام با معنایی که سروش محلاتی اراده کرده و تطبیق بر رفتار رئیس یک حکومت، یعنی پیامبر خدا و همچنین زمان ما داده است، وجود داشت؟ آیا لزوم وفا به بیعت، همانند وجوب دفاع از امام، یک الزام شرعی و اخلاقی نبود؟ آیا حضرت حکومتی داشتند و برای به دست آوردن پیروزی ظاهری، نیروی کافی داوطلب نداشتند تا الزام عده‌ای دیگر به دفاع و جنگیدن معنا و مفهومی بیابد؟! حضرت در شب عاشورا می‌خواستند افرادی که می‌مانند و معلوم است فردا به شهادت خواهند رسید، افرادی ثابت قدم باشند. حضرت می‌خواستند یاران را خالص کنند، اما در عین حال، اگر شخصی صدای حضرت را می‌شنید و به یاریش نمی‌شتافت را مستحق عذاب دانستند: «فَإِنَّهُ مَنْ سَمِعَ وَاعِیَتَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ ثُمَّ لَمْ یُجِبْنَا کَبَّهُ اللَّهُ عَلَى وَجْهِهِ فِی نَارِ جَهَنَّم‏» (امالی صدوق، ص155) 🔹هفتم محلاتی پذیرفته: تخلّف از جهاد و تمرّد در برابر پیامبر و حجت خدا، حرام بوده و مورد مواخذه اخروی است. اما با این حال، او مدعی است مردم گله نیستند که الزام شوند، انسان ها حق انتخاب دارند تا اگر نخواستند، وارد جنگ نشوند. در واقع می‌گوید مردم نسبت به معصیت کردن و تنها گذاشتن حجت خدا در زمان جنگ، اختیار و حق دارند و هیچ الزامی نباید صورت بگیرد. اما آیا اگر کشور در معرض سقوط بود و نیروی دفاعی داوطلب به قدر کافی وجود نداشت، حکومت حق اعزام الزامی عده ای را ندارد؟ با این نگاه برای اجرای همه احکام الهی باید نظرسنجی کرده و رضایت اکثریت را به دست آورد، مثلا اجرای حدود و تعزیرات اسلامی که آزادی افراد را نسبت به برخی گناهان سلب می‌کند، کیفر مرتکبان اعمال منافی عفت و.. این نگاه اسلامی است یا لیبرال؟ آیا در مدینه تا با نظر سنجی، رای اکثریتی که قرار است به زحمت بیفتند، جلب نمیشد، پیامبر(ص) هیچ واجب یا حرامی را الزامی نمیکردند؟ مثلا پیامبر برای صادر کردن دستور نظامی باید همه کسانی که در مدینه به زحمت میفتادند را راضی می‌کردند؟! مسلما این ادعا با احکام الزامی پیامبر(ص) و امیرمومنان(ع)، منافات دارد. هیچ فقیهی با اختیار و آزادی تکوینی افراد نسبت به انجام هر جرم یا جنایتی مخالف نیست، اما تاکید محلاتی بر روی حق مردم و متهم کردن فقه به نفی آزادی، معنای دیگری دارد. 🔹 هشتم در نهایت باید گفت جناب محلاتی و رسانه‌های جریان غربگرای کشور همچون کانال انجمن اندیشه و قلم، شفقنا و... با طرح مباحث جناب محلاتی، آیا توجیه رویه و رفتار منافقان صدر اسلام را در پیش نگرفته‌اند؟ ایشان رسما برای آنان و خود این حق را قائلند که حتی اگر پیامبر یا امام معصوم نیز دستور به دفاع و مبارزه داد، تبعیت نکنند! [عبارت محلاتی] «تشویق آری اما تحمیل نه، یک اصل قرآنی است، تکلیف عمومی است، اما اگر دیگران نخواستند و اجرا نکردند، پیامبر خدا هم وظیفه‌اش فقط ابلاغ و ارشاد است...ای پیامبر هنگامی که برخی سختشان است و بر جنگ خوش ندارند، خودت برو.. وظیفه دیگران متوجه خودشان است...دیگران را به سختی نینداز» @rozaneebefarda
سروش محلاتی، نفی دشمن ستیزی تحمیلی یا دفاع از حق تخلف منافقان در جنگ؟! [ص 5 از 5] محلاتی با وجود این‌که پیروی نکردن از پیامبر وامام را حرام و مخالفت با حکم خداوند می‌خواند، اما رسما می‌گوید باید در فقه، این آزادی به رسمیت شناخته شود. یعنی حاکم اسلامی نباید به حکم الهی جهاد، حکم لازم الاجرا نماید یا آن را تبدیل به قانونِ الزامی گرداند. و طبعا بسیاری دیگر از احکام، همچون الزام حجاب سر که محلاتی در جای دیگر آن را نفی کرده و با اذعان به وجوبش، با تمسک به دلیلی ناتمام، رعایت نکردن آن را خالی از مفسده دانسته است. گرچه میپذیرد ممنوعیت عریان کردن تمام بدن قابل الزام است و باید پاسخ دهد با کدام منطق میان الزام یا عدم الزام و قانونی ساختن احکام الهی فرق گذاشته است؟ محلاتی چندی پیش این را نیز گفت: مقتضای حق حاکمیت ملی (و البته اسلام شناسی ایشان) آن است که مردم حق دارند جمهوری غیر اسلامی یا حتی رضاخانی را انتخاب نمایند، هیچ اصلی از اصول قانون اساسی ابدی نیست و مردم اختیار و حق دارند با رفراندوم، حتی اصل مذهب را کنار بگذارند. همین فکر سست و عجیب را در مباحث مختلف پیاده کرده و حالا میگوید مردم حق دارند در جنگ، پیامبر را نیز تنها بگذارند، زیرا اگر وجوب شرعی، الزامی گردد تبدیل به گله ای بی اختیار خواهند شد! او نمیخواهد فرق آزادی تکوینی و تشریعی را به رسمیت بشناسد. کار آقایان به جایی رسیده که علنا برای منافقان صدر اسلام نیز آزادی و حقّ مخالفت و عصیان قائلند! (آیه ۸۴ نساء که محل استدلال آقای محلاتی است و توضیح آن گذشت) شاید البته راه شبه علمی دیگری هم وجود نداشته باشد؛ برای دستیابی به چه هدفی؟ به رسمیت شناختن آزادی که طیف غربگرای ایرانی -با سخنگویی جناب سروش محلاتی در حوزه- خواهان آن است. با آرزوی رهایی از سبک زندگی ایرانی اسلامی و رسیدن به آزادی های مدرن و حکومتی دلپسند که فقه جواهری مانع تحقق آن است! در نهایت، با توجه به سخنرانی محرم محلاتی با محوریت لزوم کنار گذاشتن ترس و طمع و لزوم شکستن سکوت علما نسبت به ظلم حکومتها و تطبیق این مطلب بر ایران و با توجه به آنچه درباره نفی دشمن ستیزی تحمیلی گذشت و تعمیم آن به مبارزات سیاسی ایران و پرداخت هر نوع هزینه ای توسط مردم و تلاش چندساله ایشان برای نقد نظریه ولایت فقیه؛ می‌توان گفت: نتیجه آن است که به زعم جناب آقای سروش محلاتی، وقتی مردم -به خیال ایشان- آماده و راضی به مقاومت نیستند، نباید در برابر استکبار و ظلم خارجی‌ها، کاری جز مذاکره و دادن امتیاز انجام داد، چون مقاومت و دشمن ستیزی، هزینه دارد و تحمیلی نیست، در عوض در ایران، باید هزینه داد، سکوت را در برابر ظلم شکست و نهی از منکر کرد! البته چند سال پیش در بحث مدارای مذهبی، مطلقا صلح و سازش با دشمنان را در زمان غیبت لازم دانسته بود، بی آنکه آن را مقید به آمادگی و خواست مردم نماید. دقت شود این سخنان درست در زمانی است که جان مردم از دست دولت غربگرای مدعی اعتدال و مورد حمایت لشکر اجاره‌ای رسانه‌های زاویه‌دار به لب رسیده و به و جناب آقای اعتماد نموده است تا بلکه کشور از این وضع غیرقابل قبول که نتیجه سازشکاری خسارتبار و ناکارآمدی اسف‌بار جریان غربگرا و دولت روحانی است، خارج گردد. انشالله که انگیزه‌های ناسالم سیاسی، در گزینش و تفسیر جهت‌دار متون دینی توسط آقای محلاتی و رسانه‌های جریان غربگرا مؤثر نبوده باشد و اگر خدای ناکرده چنین است، اقتضای پایبندی به شرع مقدس، توبه و جبران و پرهیز از تکرار است وگرنه شبهات سست و تحلیل‌های سطحی سیاست‌زده از منابع دینی حتما پاسخ بهنگام و متقن حوزویان را در پی دارد و عیار ادعاهای شبهه‌افکنان عیان می‌گردد. پی‌نوشت: دو روایت درباره اختصاص داشتن حکم آیه (لا تکلف الا نفسک) به پیامبر(ص): 1) إِنَّ اللَّهَ كَلَّفَ‏ رَسُولَ‏ اللَّهِ‏(ص) مَا لَمْ‏ يُكَلِّفْهُ أَحَداً مِنْ خَلْقِهِ كَلَّفَهُ أَنْ يَخْرُجَ عَلَى النَّاسِ كُلِّهِمْ وَحْدَهُ بِنَفْسِهِ إِنْ لَمْ يَجِدْ فِئَةً تُقَاتِلُ مَعَهُ وَ لَمْ يُكَلِّفْ هَذَا أَحَداً مِنْ خَلْقِهِ قَبْلَهُ وَ لَا بَعْدَهُ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ «فَقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لا تُكَلَّفُ إِلَّا نَفْسَك»‏ (الكافي، ج‏8، ص274) 2) قلت لأبي عبد الله (ع): قول الناس لعلي إن‏ كان‏ له‏ حق‏ فما منعه أن يقوم به قال: فقال: إن الله لا يكلف هذا الإنسان إلا واحدا- إلا رسول الله‏(ص) قال: «فَقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لا تُكَلَّفُ إِلَّا نَفْسَكَ وَ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ‏» فليس هذا إلا للرسول، و قال لغيره «إِلَّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ أَوْ مُتَحَيِّزاً إِلى‏ فِئَةٍ» فلم يكن يومئذ فئة يعينونه على أمره‏ (تفسير العياشي، ج‏1، ص261) 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
برخورد حذفی با در ماجرای ! 🔲ماجرا از این قرار است که بعد از مطرح شدن زمزمه‌های پذيرش قطعنامه۵۹۸ (که توسط هاشمی در جایگاه "قائم‌مقام فرماندهی کل قوا" پیگیری می‌شد و تا آخرین روزها با مخالفت قاطعانه امام همراه بود)، برخی سرداران و فرماندهان جنگ از جمله ضمن مخالفت با این تصمیم، قصد عزیمت به تهران جهت اعلان اعتراض داشتند که توسط می‌شوند! محسن رضایی روایت می‌کند...‌ 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سه نظریه درباره روحانیت علامه حکیمی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️مسئله مسئله‌ای بسیار مهم است. وقتی به آن توجه نشود، مطالب دیگری پیش می‌آید: هر کس به خود حق می‌دهد که در این باره سخن بگوید، هر خائن و بی‌دینی فرصت پیدا می‌کند تا به روحانیت تشیع توهین کند، و بیگانه را شاد سازد، یا دستور او را اجرا کند. و در هر حال، اکنون در این مقوله، یعنی تهذیب و تصفیه روحانیت، مسائلی مطرح است. و سه سخن گفته می‌شود: ا- اسلام منهای روحانیت مطلقا 2- اسلام بعلاوه روحانیت مطلقا 3- اسلام بعلاوه روحانیتِ آگاهِ متعهدِ درگیر(روحانتی تصفیه شده) این سه نظریه ممکن است مطرح شود. نظریه نخست، اسلام منهای مطلق روحانیت، بزرگ‌ترین خیانت است. نظریه دوم، اسلام بعلاوه مطلق روحانیت نیز، بزرگترین خیانت است. نظریه سوم، اسلام بعلاوه روحانیتِ آگاهِ متعهدِ درگیر، راه خدا، و عین دستورات ائمه طاهرین است. و مورد قبول عقل، عرف و اعتبار است، و موردِ پسند وجدان عالی اجتماع. اگر کسی بخواهد نظریه اول را بکوبد و از بین ببرد، محال است با انتخاب نظریه دوم موفق بشود، و معلوم است که نظریه دوم، یعنی قبول روحانیت تصفیه نشده، و دفاع از آن، بجز اینکه زمینه را برای نفوذ نظریه اول فراهم می‌کند، برخلافراه خدا و انبیا و ائمه است. آگاهان حوزه، نباید از این واقعیت غفلت کنند، یا طفره روند. مخالفان تصفیه چه کسانیند؟ .... کسانی که دم از روحانیت و حفظ آن و حفظ حرمت آن می‌زنند، کدام روحانیت را منظور می‌کنند؟ آیا مقصود آنان، مطلق روحانیت موجود است، یعنی همه اشخاصی که این لباس را پوشیده‌اند، روحانی و روحانی نما باهم، آنهم در سراسر کشور، و اعم از با سواد و بیسواد، حوزه دیده و حوزه ندیده، خدمتگزار و کلاش ... یا خیر، مقصود آنان، فقط و فقطف روحانی است نه روحانی نما. به تعبیر علمای اصول، این دفاع کنندگان از روحانیت صحیحی‌اند یا أَعَمّی؟ اگر شِقّ اول مقصود است، یعنی دفاع از روحانی، که فَبِهَا المراد. و در این صورت باید بیشتر از دیگران در امر تصفیه روحانیت اهتمام ورزند. .... اما اگر شِقّ دوم مقصود است، یعنی دفاع از روحانیتِ تصفیه نیافته، روحانیت بطور أعَمّ: روحانی و روحانی نما، کسانی که این شِقّ را منظور می‌دارند، .... یا: الف- جاهلند، یعنی از حدود احکام شرع و روایات ائمه طاهرین در ذم علماء سوء، و امر ائمه ع به معرفی کردن و رسوا نمودن آنان خبر ندارند.... یا ب- فاسدند، یعنی اهل هوی و هوس و دنیا و نفسند، و اهلِ بهره‌کشی و تَمَتِّع و خوشگذرانی و لاتعهدی، و خود یا فزندان و نزدیکان و دوستانشان روحانی نمایند، و نمی‌خواهند تا به آنان صدمه‌ای برسد.... یا ج-خائنند، یعنی جاهل به امور نیستند، می‌دانند که بر وجود روحانی نما، چه زیانهایی مترتب است. می‌فهمند که نمی‌شود از جنسی دفاع کرد که هم اصلی دارد و هم بدلی، می‌دانند که چطور روحانی نما تیشه به ریشه دین و مقدسات می‌زند، و باعث بیرون رفتن گروه گروه از حوزه دین حق و ولایت حقه می‌شود، می‌دانند که روحانی نما، سبب می‌شودتا چه نفوس کم اطلاع از مبانی دین، بویژه جوانان، از دین زده شوند.... اینها را می‌دانند، اما به نوعی حیانت و ماموریت، اینچنین فکری را ترویج می‌کنند، و به اصطلاح، دفاع از روحانیت می‌نمایند. ▫️هویت صنفی روحانی، صص 74 و 75 و صص77 و 78. 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از دیدگاه رهبری ۲۰ ویژگی مدیر شایسته بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی 🔘انتظار آن است نمایندگان در فرایند ، این نکات مهم ملاک قضاوت خود قرار دهند. @rozaneebefarda
📲عضو دفتر حفظ‎ونشر آثار رهبری: رهبرانقلاب تاکنون واکسن خاصی را ممنوع نکرده‎اند 🔹فضائلی: از ابتدا تأکید رهبر انقلاب خرید واکسن مطمئن بود و خرید از مبدأ آمریکا، انگلیس و فرانسه را به‎دلایلی مطمئن نمی‎دانستند و نمی‎دانند درعین حال همان واکسن‎ها اگر در کشورهای دیگر تولید شود منعی نداشته و ندارد. @rozaneebefarda
توضیحات در دفاع از وزرای پیشنهادی نسبت به برخی وزرای پیشنهادی نکاتی مطرح شد، من به شما عرض کنم که هیچ اتهام قطعی شده نسبت به هیچ‌کدام از وزرا وجود ندارد. مواردی مطرح شده، بررسی شده، در یک مرحله نظری هم داده شده اما این اتهام مستقر نشده است و امر قطعی صورت نگرفته است. اگر کسی یا جایگاهی به برخی وزرا اتهامی وارد کرده، نسبت به او شده است. نسبت به برخی مواردی که این روزها اعلام شد، من خودم نسبت به یکی یا دو مورد . در همین ایامی که بحث بررسی صلاحیت‌ها مطرح بود، با دوستان‌مان در و تماس گرفتم. گفتم خواهش می کنم این نکته‌ای که مطرح هست را سریع بررسی کنید. گفتند حاج‌آقا الآن؟ گفتم بله همین الآن! گفتند آخر اثرش چیست؟ گفتم اگر برای من روشن شد که شخصی که معرفی شده مرتکب یک جرمی شده، اتهامی واقعی متوجه اوست، من قسم نخورده ام کسی را معرفی کنم که اتهامی متوجه اوست. اگر شما بررسی کردید و از نظر شما [اتهام] قطعی شد، به من خبر بدهید، من خودم می دانم چگونه عمل کنم. حتما مجلس توقعش از من این است و من هم به عنوان کسی که مردم به من اعتماد کرده‌اند حتما باید افراد صالح را معرفی کنم. طبق بررسی که عزیزان کردند، سه روز وقت گذاشتند، تیمی را گذاشتند، سه چهار نفر کار کردند و من هم پیگیری کردم، بعد اعلام کردند که نه، ما تمام ابعاد را بررسی کردیم، چیزی متوجه [این وزرای پیشنهادی] نیست. رسیدیم به این که اطلاعات، اطلاعات درستی نیست. @rozaneebefarda
بخشی از زندگی‌نامه خودنوشتِ تازه‌یاب هاشمی رفسنجانی! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 اشاره بعد از سخنان ذوالنور و تصریح به فشارهای شخص هاشمی برای برخورد قضائی با معترضان قمی، برای تبرئه او وارد میدان شدند! ابتدا جوابیه نشر آثار هاشمی رفسنجانی و اکنون در قالب بازنشر زندگی‌نامه خودنوشت که مدعی شده پیدایش کرده، تلاش کرده مخالفان پدرش(از حزب‌اللهی‌ها تا ) را منکوب نماید! گذشته از متن منسوب به هاشمی که حاوی مطالبی نادرست، اغراق‌آمیز و جهت‌دار است، مقدمه محسن هاشمی نیز بسیار تند و حاکی از نوعی عقده‌گشایی سیاسی علیه منتقدان هاشمی است. جالب آنکه محسن هاشمی ضمن اظهارات و از هرنوع فشار برای محاکمه منتقدان، محاکمه را به نسبت داده است! ▫️بخشی از مقدمه محسن هاشمی و زندگی‌نامه مزبور👇 در عصر غریبانه عاشورای  امسال، جای خالی همه این عزیزان را با تمام وجود حس می‌کردم که ناخودآگاه بسوی دست نوشته‌های باقیمانده از پدر کشیده شدم و با جستجو در آن بدنبال مرهمی برای زخم دلتنگی بودم که دست‌نوشته‌ای را از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یافتم که گویا آخرین زندگی‌نامه خودنوشت ایشان بود. این دست نوشته که هشت سال قبل و سه سال پیش از رحلت ایشان در تابستان سال1392 نگاشته شده است، مضامین جالبی دارد! جسم اکبر هاشمی رفسنجانی، ۵ سال است که در میان ما نیست و در کنار پیکر مراد وامامش آرمیده است اما تخریب، هتاکی وتوهین به وی از سوی افراطیون ادامه دارد و هر از چندی شاهد پرده جدیدی از تقطیع، تحریف،  تخریب، توهین و تهمت به ایشان هستیم. نمونه این اقدام را در ادعای یک نماینده مجلس در جریان بررسی کابینه جدید در مورد جریان توهین و برهم زدن مراسم سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در 15خرداد سال1385 در قم مشاهده کردیم. در حالی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همان زمان با صدور اطلاعیه اعلام کرده بودند که از عوامل این اقدام شکایتی ندارند و دستگاه قضایی با نظر رهبر معظم انقلاب به این موضوع رسیدگی و حکم صادر کرده بود، این نماینده مدعی شد که «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هر روز برای حکم  می آورده است اما درنهایت با نظر دستگاه‌های امنیتی حکم مجرمین اجرا نشده است»، این اظهارات با وجود هدف سوء تخریب‌کنندگان، خود گواهی روشنی بر مظلومیت آیت‌الله است. تداوم این حجم از کینه و دشمنی افراطیون  نشان می‌دهد که اگرچه جسم هاشمی زنده نیست اما اندیشه، نگاه و تفکر او در جامعه ما همچنان زنده، جاری و ساری است همین موضوع موجب نگرانی چهره‌های تندرو را فراهم ساخته است و مسیر صحیح را دلسوزان کشور در دفاع از میانه‌روی و عقلانیت در کنار پرهیز از افراط وتفریط نشان می‌دهد. به مناسبت زادروز ایشان در سوم شهریور 1313، آخرین زندگینامه خودنوشت آیت‌الله که تنها چند کلمه آن قابل انتشار نبود، در ادامه تقدیم می‌گردد: انقلاب در ۲۲بهمن ماه۵۷ پیروز شد و من در شورای انقلاب، حزب جمهوری اسلامی و سپس در وزارت کشور و در سمت ریاست مجلس و فرماندهی ادامه جنگ و نهایتا جانشین فرماندهی نیروهای مسلح انجام وظیفه کردم و با تدبیر جنگ را با اصلاح قطعنامه۵۹۸ و پذیرش آن تمام کردیم و در شورای امنیت سازمان ملل صدامیان را محکوم کردیم پس از رحلت امام راحل نقش اساسی در مجلس خبرگان برای ادامه یافتن راه امام در حفظ جایگاه ولایت فقیه ایفا کردم و پس از ریاست جمهوری در سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت و نایب اول ریاست خبرگان و چند سالی در سمت ریاست آن به خدمت ادامه دادم و با انتخاباتی سالم و آزاد، دولت را گرفت‌. متأسفانه با راه را گم کرد. متأسفانه کم کم احساس کردم که نیروهای در کمین نشسته با انتخابات ریاست جمهوری سال۸۴ دولتی از جنس خود را ساختند و چهار سال بعد نیروهای خالص انقلاب تار و مار کردند و من با نوشتن یک نامه تاریخی به رهبری و سپس در آخرین خطبه های نماز جمعه که چهارصد و پنجاه یکمین خطبه نماز جمعه من بود در تاریخ26/4/1388 نصایح خود را که شبیه وصیت‌نامه است در حالی که جمعیت میلیونی در خیابان‌های تهران اجتماع با شکوهی داشت و ده‌ها میلیون نفر از طریق رادیو و تلویزیون آن را شنیدند اثبات کردم  که خواست اسلام و امام{و}راه انقلاب، حاکمیت مردم است و نه یک گروه؛ و از آن به بعد در مسئولیت ریاست مجمع به خدمت ادامه می‌دهم و شاهد انحرافات دلخراشی هم هستم. و اخیرا چون دیدم...سیاستی دیگر آغاز شده، برخلاف تصمیم در انتخابات ۲۴خرداد۱۳۹۲ ریاست‌جمهوری در آخرین لحظات نام‌نویسی کردم که زلزله در کشور انداخت و از ترس آراء به بهانه کهولت سن، صلاحیتم را رد کردند ولی در حقیقت تثبیت کردند و ، آقای را و در انتظار نتایج آن هستم 🔹حاشیه روزنه برخورد حذفی هاشمی با حاج‌قاسم! @rozaneebefa
غضب از ! حاج صادق آهنگران روایت می‌کند.... تلاش ناکام هاشمی برای مجبور کردن حاج‌قاسم برای قانع کردن امام جهت پذیرش قطعنامه! منظور هاشمی از تدبیر برای پذیرش قطعنامه، این سنخ اقدامات زننده برای فشار بر امام است! 🔶حاشیه روزنه ▫️روایت محسن رضایی از تهدید حاج قاسم به دستگیری توسط هاشمی را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/9732 ▫️در پی‌نوشت تصویر پیوستی، روایت سردار رشید از اقدامات و برخوردهای نامتعارف هاشمی با سرداران برای تحمیل جام زهر را بخوانید! @rozaneebefarda
تشکیل پرونده قضایی برای یک مقام ارشد دولت سابق! روزنامه کیهان نوشت... @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️یک منبع آگاه در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: محکومیت یک مقام ارشد دولت سابق با توجه به شکایت‌های متعدد ثبت شده و مستند در این کمیسیون قطعی است. در این رابطه گفته شده است که پرونده محاکمه این مقام سابق دولتی توسط کمیسیون اصل ۹۰ آماده شده است و حتی حجت‌الاسلام نکونام نماینده سابق مجلس و رئیس سابق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز به عنوان قاضی پرونده تعیین شده است. تاکنون در سامانه ثبت شکایت‌های مردمی که توسط کمیسیون اصل ۹۰ مجلس راه‌اندازی شده بالغ بر ۴۵۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین ۱۶۰ وکیل حقوقی اعلام امادگی کرده‌اند که به صورت داوطلبانه و رایگان به نمایندگی از شاکیان در دادگاه حاضر شده و علیه این فرد اعلام جرم کنند. کمیسیون اصل ۹۰ مرجع دریافت شکایت‌ها است و این شکایت‌ها را به قوه قضائیه ارجاع خواهد داد و با توجه به اسناد متقن دریافتی از شکات، احتمال محکومیت برخی از اعضای کابینه‌ پیشین بالا است اما اینکه قوه قضائیه چه حکمی صادر کند را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. مشاهده متن خبر در کیهان:👇 yun.ir/llapj5 @rozaneebefarda
17.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید|| تحلیلی بر موضع مقام معظم رهبری پیرامون "واکسن وارداتی" 🔹 دی‌ماه سال گذشته بود رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کردند واردات واکسن از مبدا انگلیس و آمریکا به ایران ممنوع است و مسئولان از جاهای دیگر اگر بخواهند واکسن تهیه کنند، هیچ اشکالی ندارد. بیش از ۷ ماه از این موضوع می‌گذرد. روایتی حقیقی از ماجرای واردات و نگاهی کوتاه به وقایع ۷ ماه اخیر را می‌بینید... @rozaneebefarda