طعنه صریح #حاجمهدیسلحشور به #عباسعبدی!
بابا نان داد....
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پیوند ناگسستنی تشیع در ایران و عراق
از تشییع پیکر مطهر #حاجقاسم_سلیمانی تا تشییع پیکر #آیتالله_صافیگلپایگانی
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در هفتهای که گذشت خبری تلخ قلب مؤمنین را متألم کرد و ملکالموت جان کسی را گرفت که با قلم، بصیرت، سلم و صلاح خود، روح و قلب بسیاری را جان بخشیده بود.
مرجع بصیری که حبّ اهلبیت علیهمالسلام در دنیای او تجلی داشت و در هنگام مماتش نیز وی را به دیار یار کشاند و نوید آن داد که زیارت و البته، اقامت آخرش در بلدالحسین علیهالسلام مهر قبول عمری عبادتش باشد:
ثواب روزه و حج قبول آن کس برد
که خاک میکدهی عشق را زیارت کرد
حضرت #آیتاللهالعظمیصافیگلپایگانی به دیار باقی شتافت و همسایگان قدرشناسمان در عراق عزیز از پیکر آن عالم بصیر حسن استقبال را داشتند و جامعه ایران را بار دیگر به یاد تشییع پرشکوه سردار دلها حاج قاسم سلیمانی انداختند و با این تشییع؛ گامهای استوارشان را بر دهان کسانی کوبیدند که سالهاست در تلاشاند که میان حوزه مقدسه قم و حوزه مقدسه نجف اختلاف بیندازند؛ همان #بیسوادانِشبپرستی که با قلم زهرآگینشان دم از «سه اسلام» میزنند و با حضور مرموزشان در پستوهای حوزوی به کارشکنی و تفرقهافکنی دائمی مشغولاند.
عراقِ عزیز در چند سال اخیر دو پیکر مطهر را به گرمی پذیرفت؛ یکی پیکر خونین سردار جبهه مقاومت و دیگری فرمانده عظیمالشأن پادگان حضرت حجت عجلالله تعالی فرجه الشریف.
آنچه در تقارن و تبیین این واقعه ضروری است آنکه استقبال گرمِ عراق و ایران از این دو عزیز یک حادثه گذرا و قضیه جزئیه نیست بلکه این واکنش عمومی از جانب دو ملت ناشی از یک درک دینی عمیق است. دو ملت شیعی ایران و عراق، که امروز پاسبانی از دین را با خون خود آمیختهاند، به راز شگفتانگیز پیوند خون شهدا و قلم فضلای امت پی بردهاند و این کیمیای سعادت، خواب را از چشمان ظالمان عالم و دنبالههای دونپایهشان _خاصه #سکولارهایحوزوی_ ربوده است!
ایران انقلابی و عراق شیعی به خوبی میدانند که دین مبین اسلام «فقیهِ مؤمنِ بصیر» و «فرمانده مخلص مدبر» را دو روی یک سکه میداند و این درک عمیق، از تعلیمات ناب معصومین علیهمالسلام اجمعین است. چه آنکه حضرت امام کاظم علیهالسلام در وصف مؤمنان فقیه فرمودند:
«أنّ الْمُؤْمِنِينَ الْفُقَهَاءَ حُصُونُ الْإِسْلَامِ »کافی، ج1، ص38)
و حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام نیز در وصف سپاهیانِ اسلام فرمودند:
«الْجُنُودُ بِإِذْنِ اللَّهِ حُصُونُ الرَّعِيَّةِ »(نهجالبلاغه، ص432)
و «حصن» در ادبیات عرب مکان، موضع یا دیوارهای است که نتوان به داخل آن نفوذ کرد(العین، ج3، ص118) یا از آن بالا رفت.(مصباح، ج2، ص139)
بر این اساس؛ حضرت آیتالله العظمی صافی و سایر علمای بصیر و #مدافعانحریم، همچون آیتالله مصباح یزدی از یکسو؛ و حاج قاسم سلیمانی و سایر #مدافعانحرم از سوی دیگر ، همچون دیوارهای بلندپیکر و نفوذناپذیر دور تا دور ممالک اسلامی، از ایران و عراق تا سوریه و یمن ایستادگی کردهاند تا گزندی به دین و دنیای ملل اسلامی نرسد و همین خدمتِ بیمنت، که در گمنامی شگفتانگیز انجام میشد، قلوب مؤمنین را رقیق و لطیف نمود، دلها را به هم نزدیک کرد و در تشییعی باشکوه بار دیگر پیوند ناگسستنی تشیع در ایران و عراق و سایر بلاد اسلامی را به اثبات رساند.
آنچه داغ از دست دادن بزرگمردانی همچون شهید سلیمانی و آیتالله العظمی صافی را التیام میبخشد آنکه به برکت #اخلاص و #مجاهدتشان، خواب پریشان و خیال خام #سکولارهایحوزوی برهم خورده است!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
اهانت به حاج احمدآقا و چالشی بزرگ برای مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 همزمان با سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، که بسیاری بدنبال مرور آن انقلاب عظیم دینی هستند، و بسیاری جوانان را از وقایع و حوادث آن روزگار با خبر می کنند، موجی از تحریفات و انحرافها و نارواگوییها نیز علیه انقلاب اسلامی و برخی شخصیتهای خدوم و انقلابی، مطرح شده است. حملات بی محابای دشمن که از یک اتاق فکر مشخص در خارج از کشور نشات می گیرد، در داخل کشور هم توسط افراد معلوم الحال دنبال می شود.
🔹 در میان همه موضعگیریهایخصمانه و تحریفآمیز، اهانت یک خبرنگار مشکوکالحال و بدسابقه به ساحت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج احمد آقا، بسیار موجب تلخکامی شد.
این فرد که در موارد متعدد سعی در تشویش اذهان عمومی داشته، این بار به بهانه تحریف انقلاب، از مرحوم یادگار امام نیز انتقام گرفته است!
🔹 توهین به مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج «سیِّد احمد آقای خمینی» رحمه الله قطعا باعث کدورت خاطر مردم و دوستداران انقلاب اسلامی خواهد شد و جواب یاوه گویی های وی را خواهند داد، اما این انتظار در اذهان عمومی ایجاد می شود که موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام، چه واکنشی را نشان خواهد داد؟!
اگر قرار نیست مؤسسه در مقابل تحریف امام موضعگیری نماید، کما اینکه در برخورد با #کتابتحریفآمیز #الفلامخمینی چنین کرد، اساساً چه خاصیتی برای این مجموعه متصور است؟!
🔶حاشیه
#همکارانحوزویدهباشی چه کسانی هستند؟!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
اهانت #اکبر_پونز از سران فراری #اصلاحات و #فتنه۸۸ به فقهای شیعه و #آیتاللهصافی
جالب است که این عنصر مفلوک فراری و خائن، توأمان با اهانت آشکار به فقهای شیعه، شعار #استقلالحوزه را سر دست گرفته است!
در این یادداشت موهن را باید تکهای دیگر از پازل تحریف، مصادره و تخریب وجه آیتالله العظمی صافی برشمارد؛ پیش از این، در یادداشت تحریفآمیز #جعفریان در روزینامه سازندگی نیز تلاش شده بود با تفسیری غلط از مسئله #استقلالحوزه، آیتالله صافی را به نفع این خردهگفتمان انحرافی مصادره کنند!
در پرده دوم #حجاریان در یادداشت تند و توهینآمیز خود با عنوان #فقیه_ضد_مصلحت تلاش کرد چهرهای خشک و متصلب و مخالف عقلانیت از آن مرجع بصیر ارائه دهد و ضمنا ایشان را مقابل امام قرار دهد!
اکنون طیف رادیکالتر و عریانتر جریان غرباندیش، به #اهانت و #تخریب صریح وجهه آیتالله صافی روی آورده که نمونه بارز آن همین یادداشت موهن #اکبر_گنجی است.
وقتی جریان دگرانديش دینستیز خارجنشین و #سکولارهایحوزوی همگام و همصدا شعار #استقلالحوزه سر میدهند یا تصورات خام خود از استقلال حوزه را به بزرگان دین و سیاست نسبت میدهند، یعنی یک جای کار میلنگد!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
14001119_42680_128k.mp3
699.3K
🎙 بشنوید | رهبر انقلاب، صبح امروز: من هم تزریق نوبت سوم واکسن کرونا را انجام دادم، توصیه میکنم مردم هم حرف پزشکان و متخصصین را گوش کنند. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
💻 @Khamenei_ir
🔰 رهبر معظم انقلاب اسلامی:
جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
14001119_42681_1281k.mp3
10.02M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
33.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 ببینید | فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | خاطراتی از تاریخ انقلاب اسلامی در قم
کار فاخر صدا و سیمای مرکز قم
گفتگو با:
سیدجعفر میری(عکاس انقلاب)
و
حجت الاسلام والمسلمین استاد رجبعلی #مقیسه(از مبارزان دوران انقلاب)
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
82.2K
فریاد الله اکبر بر پشت بامهای قم
این انقلاب الهی همچنان و همیشه زنده است
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌟🌌 #الله_اکبر 🌌🌟
🔻 رهبرانقلاب: الله اكبر ملت ايران لحن و نواى خاصى دارد. چون الله اكبر پيغمبر است، الله اكبر بت شكن است، چون به معناى ناچيز و بىمقدار داشتن بتهاى زور و زر است، چون به معناى رشادت و شجاعت يک ملّت در مقابل استكبار جهانى است.
☑️ @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎇 بازنشر
✊🏻نماهنگ| #الله_اکبر؛
این صدای ملت ایران است
💗رهبرانقلاب: امروز جوان ایرانی با شعار «الله اکبر» کارهای بزرگی انجام میدهد
☑️ @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ندای #اللهاکبر شهید #حاجقاسم سلیمانی در شب ۲۲ بهمن سال۱۳۹۴
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
جزئیات برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن در قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
رئیس ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی استان قم گفت:
🔹راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال به صورت خودرویی برگزار خواهد شد.
🔹تمامی راکبان موتور سیکلت باید با محوریت و سازماندهی سپاه و نیروهای مقاومت بسیج از تقاطع خیابان آذر و عمار یاسر این مراسم را از ساعت ۹ و نیم آغاز کنند و از آنجا به سمت خیابان چهارمردان، چهار راه سجادیه، خیابان سمیه، خیابان معلم حرکت کرده و وارد بلوار پیامبر اعظم (ص) شوند.
▫️راهپیمایی خودرویی ۲۲ بهمن شهر مقدس قم از سه مسیر منتهی به بلوار پیامبر اعظم (ص) برگزار میشود:
مسیر اول: پل حجتیه، چهار راه شهدا، میدان روح الله و در نهایت ابتدای بلوار پیامبر اعظم (ص)
مسیر دوم: دورشهر، خیابان سمیه و در نهایت ابتدای بلوار پیامبر اعظم(ص).
مسیر سوم: زیرگذر غدیر که اهالی منطقه آذر، باجک و فرهنگیان از این مسیر استفاده خواهند کرد.
🔻تجمع از ساعت ۹ و نیم در تمامی نقاط شروع و ساعت ۱۰ اعلام حرکت میشود تا با نماز جمعه هم تلاقی نداشته باشد.
🔹وجه تمایز راهپیمایی خودرویی با ترافیک شهری در اقلام تبلیغاتی است که همراه خودروها است و باید از تمامی ظرفیتها برای هر چه با شکوه تر برگزار شدن این مراسم استفاده کنیم.
@rozaneebefarda
حاجقاسم سلیمانی:
تمام جمهوری اسلامی، حرم است.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ولایتمداری_واقعی_در_نگاه_سیدحسننصرالله
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پابرهنگان و مستضعفان صاحبان اصلی این انقلاب اسلامیاند و برای حفظ و تعالی آن همیشه در میدان حضور دارند
۲۲ بهمن ۱۴۰۰
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
قیام مردم تهران به رهبری میرزا مسیح و ماجرای قتل #گریبایدوف!
[صفحه ۱ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در روزگاری که میرزا مسیح مجتهد، مشغول آگاهی بخشیدن به مردم در امور شرعی و اجتماعی بود به موجب بیکفایتی و سستی دربار و اختلاف شاهزادگان و عیّاشی فتحعلیشاه قاجار و نیز به سبب ویژگیهای جغرافیایی و اقتصادی، ایران به پهنه ریاست بازی جهانی کشیده شد و آلت دست توسعه طلبی، غارت، تجاوز و تهاجم بیگانگان گردید.
میرزا مسیح که به نیرنگها و دسیسههای قوای سلطهطلب واقف بود، با بیانات افشاگرانه خویش مردم را نسبت به سیاستهای حیلهگرانه متجاوزان آگاه میساخت و از این که سیاستمداران قاجار در غفلت و بیخبری و عیاشی به سر میبردند بسیار نگران بود.
روسها از ضعف و نابسامانی و اختلاف شاهزادگان ایران سوءاستفاده کرده، در تجاوزات پی در پی خود بخشهایی از ایران را به قلمرو خود افزودند و معاهدههای ننگینی را به کشور ایران تحمیل کردند.
از جمله آنها معاهدهی ننگین ترکمنچای است که در پنجم شعبان 1243 [30 / 11 / 1206 ش] بین ایران و روس بسته شد و چون زنجیرگرانی برای مدت تقریباً یک قرن سیاست و اقتصاد ایران را خدشهدار کرد و آثار نکبت بار فرهنگی و نظامی فراوانی به بار آورد.
در تحمیل غرامت سنگین ناشی از جنگ با ایران، الکساندر گریبایدوف نقش مؤثری داشت. او با رفتار سراسر نخوت و پرتکبری که داشت مأموریت یافت که به عنوان وزیر مختار به ایران آمده، ماده سیزدهم عهدنامه ترکمنچای را که با اصرار خود در آن گنجانیده بود، عملی سازد.
یادآور میشود که بر طبق این برنامه باید همه کسانی که از دو سو در جنگ اسیر شدهاند ـ خواه از نبرد اخیر و جنگهای سابق ـ به فاصله چهار ماه باز پس گردانده شود.
گریبایدوف که در تاریخ یکشنبه 5 رجب 1244 ق [ 20 / 10 / 1207 ش] برای استرداد اسراء و دریافت غرامت به ایران آمد، میخواست به ضرب و زور و از سر غرور و جاهطلبی هرچه سریعتر کار خود را انجام دهد.
به همین بهانه به تحقیر و توهین مردم پرداخت و نسبت به شیعیان و علمای دینی رفتار بدی از خود بروز داد. او بدون این که لحظهای در فرجام کار خویش اندیشه کند با گستاخی تمام به بهانه جستجوی گرجیان و روسهای پناهنده، به حریم خانههای مسلمین تجاوز کرد و در پی تعقیب زنان گرجی برآمد، غافل از آن که بسیاری از این زنان در زمان آقا محمدخان قاجار به ایران آورده شده و در پی حقانیت اسلام و تشیع و موقعیت مذهبی جامعه ایران مسلمان شده و ازدواج کرده و صاحب چندین فرزند شده بودند. حاج میرزا حسن حسینی فسایی مینویسد:
«(گریبایدوف) اسرای گرجستان و ارمنستان را که از زمان قدیم در حرمسرای دولت و ارباب شوکت صاحب اولاد بودند از فرط غرور مطالبه مینمود.»
جهانگیر میرزا هم در تاریخ خود آورده است که:
«گریبایدوف زنان اهل اسلام را به زور و با حالتی توأم با ضرب و جرح به خانه خود برده، شبها نگهداری میکرد که این اعمال او در نظر اهل اسلام ناپسند آمد.»
از این بدتر آن که زنان را در داخل سفارت وادار کردند تا از مذهب خود دست برداشته، اسلام را ترک کنند ولی آنان که از روی انگیزههای دینی و علاقة درونی، مذهب تشیع را برای خود برگزیده بودند با این تقاضا به شدّت مخالفت ورزیدند و به وسیله ذکر و دعا و خواندن قرآن آن هم با صدای بلند و به صورت جمعی تنفّر خویش را از سفیر و همراهان اعلام داشته، کوشیدند فریاد استغاثه خود را به گوش علمای شهر برسانند.
حوادث اسفناکی که از سوی گریبایدوف و همکاران وی روی داد و ضمن آن اهالی مؤمن تهرانی تحت فشارهای سخت قرار گرفتند از نظر علمای ایران خصوصاً مجتهد ژرف اندیش و فقیه وارسته، میرزا مسیح تهرانی دور نبود و سکوت کارگزاران دربار قاجار نسبت به این وقایع اسفانگیز او را به شدت عصبانی نمود و به موجب بیانات افشاگرانه او و دیگر علمای مقیم تهران، شهر یکپارچه جوش و خروش گردید و حمیّت مذهبی و تعصب دینی زمینههای اقتدار شایان تحسینی را به وجود آورد.
مردم و روحانیون با همبستگی بینظیر، برای سوزانیدن ریشه این تجاوز آماده شدند و علما وظیفه خود دیدند که از شرف دینی در مقابل آن شقاوت پیشگان دفاع کنند. طبیعی بود که مردم به سراغ مجتهدی میروند که پیشتر با سخنان خردمندانه خود مخالفت خویش را با تجاوز و سلطه اعلام کرده بود و او کسی غیر از میرزا مسیح نبود. وی که نمونه کاملی از مراجع عامل، عالیقدر و زاهد بود موفق شد شکوه مذهب تشیع را به استکبار نشان دهد و غبار شرم و درماندگی از رخسار مردم شکست خورده ایران بزداید. حامد الگار مینویسد:
« مقابلهای که بین مردم به رهبری میرزا مسیح و سفارت روس به وقوع پیوست حالتی از جنگ و ستیز با دربار قاجار را به همراه داشت زیرا حکومت بیش از پیش در معرض اتهام، خیانت و همکاری با قدرتهای بیگانه بود.»
ادامه یادداشت:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10515
@rozaneebefarda
قیام مردم تهران به رهبری میرزا مسیح و ماجرای قتل گریبایدوف!
[صفحه ۲ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سرانجام روز حادثه فرا رسید و مردم مسلمان تهران با هدایت علمای شیعه و فتوای میرزا مسیح مجتهد در روز ششم شعبان 1244 ق [22 / 11 / 1207 ش، 11 فوریه 1829] در مسجد جامع شهر اجتماع کردند و از این کانون توحید و تقوا به سوی لانه فساد گریبایدوف روانه شدند تا حکم اسلام و فتوای میرزا مسیح را مبنی بر آزاد نمودن زنان مؤمن از دست سفیر شقی و بدرفتار، به اجرا درآورند.
هدف میرزا مسیح در این ماجرای شکوهمند تنها موضوع چند زن گرجی و مشابه آن نبود بلکه مسألة اصلی بقای اسلام بود و نفی هرگونه سلطه و تجاوز. هنگامی که گروهی از شیعیان در منزل خویش آسایش ندارند و کارگزاران قاجار هم ذلیلانه به چنین آشفتگی تن دادهاند برای روحانی برجستهای چون میرزا مسیح تکلیفی بالاتر از این قیام وجود ندارد.
جمعیتی که به فرمان میرزا مسیح از مسجد جامع به سوی سفارت روس حرکت کرد در آغاز بیش از هزار نفر نبود ولی وقتی به در سفارت رسیدند رقم آنان به صد هزار نفر بالغ گردید.
آنان با خشم و هیجان، خواستة برحق و منطقی خود را مبنی بر آزادسازی زنان مطرح کردند امّا گریبایدوف به جای بردباری در مقابل مسلمانان خروشان دستور داد تا به وسیله تیراندازی جواب آنها را بدهند. بر اثر این تیراندازی نوجوان 14 سالهای که بین جمیعت بود به شهادت رسید.
مردم خشمگین جسد او را به مسجدی در آن حوالی برده، بر سر نعشش به سوگواری پرداختند و برای گرفتن انتقام به سوی سفارت یورش بردند و با هجوم دستهجمعی در سفارت را باز کردند و با افراد سفارت درگیر شدند. بر اثر این نبرد خونین که در یک طرف گروهی مهاجم و مسلح و در سوی دیگر عدهای مسلمان معتقد بودند، 80 نفر از مردم در راه دفاع از حق و ایستادگی در مقابل تجاوز و اجرای حکم اسلامی و عملی ساختن فتوای مجتهدی مبارز به شهادت رسیدند و 38 نفر از ساکنان سفارت کشته شدند که در بین آنان جنازه گریبایدوف دیده میشد.
دولت روسیه در همین ایام بر سر مسئلة اداره سرزمینهای تصرف شده عثمانی در بالکان و حقوق مسیحیان یونان با قوای عثمانی درحال نبرد بود و در چند مورد هم از عثمانیها شکست خورده بود و چون در قیام مردم علیه سفارت روس تنها «مالتسف» دبیر اول سفارت از گزند حادثه جان سالم بدر برده و رفتار تحریکآمیز گریبایدوف را در دربار روس روشن کرده بود، از این نظر مصلحت ندید در این خصوص پافشاری نموده، درگیری تازه ایجاد نماید. از همین رو بر آن شدند که روش ملایمتری در پیش بگیرند. البته از سوی تزار روس درخواست شده بود که رهبر قیام (میرزا مسیح) دستگیر و تبعید شود که متأسفانه دربار ذلیل ایران بر طبق درخواست روسها تصمیم به تبعید میرزا مسیح گرفت. وقتی خبر تبعید میرزا مسیح در تهران پیچید بار دیگر توفانی از خشم مردم برانگیخته شد.
تظاهرات وسیعی صورت گرفت و موج انسانها از معابر و خیابانها به راه افتادند و مخالفت خود را با این برنامه اعلام کردند. مزدوران قاجار به جای عملی ساختن خواسته مردم، به حملات وحشیانهای علیه آنان پرداخته، به ضرب و جرح مسلمانان اقدام کردند.
سرانجام در هشتم صفر 1245 ق [17 / 5 / 1208 ش] میرزا مسیح را به مسجد شاه (مسجد امام خمینی کنونی) در تهران آوردند و وی را مجبور ساختند تا در انظار عمومی با مریدان و خانواده خود وداع کند، امّا به دلیل خشم و اعتراض اهالی تهران در آن روز موفق نشدند میرزا مسیح را به تبعید بفرستند و این ماجرا چند روزی به تعویق افتاد و در روز بیستم صفر 1245 ق [29 / 5 / 1208 ش] این مجتهد خیراندیش شهر تهران را به مقصد عتبات عالیات ترک کرد.
این عالم ربانی در سال 1263ق (1226 ش) در نجف اشرف دارفانی را وداع گفت و فقیه بلند آوازة شیعه، شیخ محمدحسن نجفی صاحب کتاب جواهرالکلام و تعدادی از علمای مشهور حوزهی علمیه نجف بر پیکرش نماز خوانده و او را در یکی از حجرههای غربی صحن بالاسر مقدس علوی به خاک سپردند.
متن کامل یادداشت
🔶حاشیه روزنه
سالگرد قیام مردم تهران و قتل گریبایدوف و اقدام تحریکآمیز و نابخردانه سفیر روس در تهران، بهانه خوبی است برای بازخوانی یک مقطع مهم از تاریخ مجاهدتهای مردم ایران.
متاسفانه این ماجرای مهم، از حافظه تاریخی ایرانیان و حتی حوزویان حذف شده است در حالی که نقطه عطفی در تاریخ روابط بینالملل ایران در دوران معاصر محسوب میشود و پیامدهای بسیار مهمی را به دنبال داشته است.
مردم ایران نشان دادند حتی اگر در ضعیفترین وضع سیاسی و اقتصادی باشند و حتی اگر در دو جنگ بزرگ با یک ابرقدرت شکست خورده باشند و عهدنامههای ننگینی چون گلستان و ترکمنچای برآنان تحمیل شده باشد، باز هم برای دفاع از ارزشها و شرافت و ناموس خود، از میدان به در نمیشوند!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
#معرفیکتاب
میرزا مسیح مجتهد و فتوای شرف
نوشته رضا گلی زواره
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
در اين حريم، هيچكسی بیمراد نيست
بازار اهل معرفت اینجا کساد نیست
همواره بیحساب فقط لطف میكند
بيهوده نام او كه امامِ "جواد " نيست
ديدم كه در تمامی حاجتگرفتهها
فرقی ميان مجتهد و بیسواد نيست
از كشور امام رضاييم و بين ما
كمتر كسی به لطف شما، خانهزاد نيست
بغضی نشسته در دل شبهای اين حرم
برعكس مشهد است و زائر زياد نيست
پرسيدم از حوائج و بين جوابها
حتی يكیش، "حاجت ما را نداد"، نيست
نامی برای درب ورودی مرقدش
درخور تر از ورودی "باب المراد" نيست
#نفیسه_سادات_موسوی
@rozaneebefarda