علوم انسانی حوزه معصومیه.m4a
29.43M
مروری بر فضای کلی علوم انسانی اسلامی در حوزه و دانشگاه
سلمان رئوفی|| استاد سطح عالی حوزه قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔅نقشه کلی از افراد و موسسات فعال در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی
🔅مولفه های اصلی این جریان ها و تمایزات آنها با همدیگر
🔅آسیب شناسی فضای تولید علوم انسانی اسلامی
▫️سخنرانی در جمع گروه فقه نظام حوزه علمیه معصومیه(س) قم
@salmanraoofi
@rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضرورت جبهه سازی جریان انقلابی در فضای مجازی
تقی وکیل پور|| مدیر مؤسسه تخصصی خطابه امیر بیان قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️هر وقت #جبههی_خودی را گم کردی، ببین #آتش_دشمن کجاست!
🔴 دشمن #ارادهها را هدف گرفته است.
💠 لبیک به #دیدهبان_جبههی_انقلاب پیرامون فضای مجازی
🌀 لینک عضویت در #لشگر_سایبری: https://survey.porsline.ir/s/CtE9xuJ
🆔 کانال لشگر سایبری در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/438698090C7e4db3fe64
@rozaneebefarda
دیدگاه دقیق جناب امام جمعه تبریز پیرامون #کلابهاوس
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، در برنامه پیام جمعه:
⭕️ برخی کارشناسان بر این باورند آغاز بکار شبکه اجتماعی صوت محور کلاب هاوس در ایران با اهداف سیاسی و انتخاباتی صورت گرفته و احتمال دارد از این نرم افزار نقش آتش بیار معرکه استفاده شود، لذا ورود به شبکه های اجتماعی جدید که میدان دشمن است باید #هوشمندانه و #اثرگذار باشد نه تاثیر پذیر.
@rozaneebefarda
پیادهروی اعتراضی چند نفر از روحانیان قم برای #مطالبه_محاکمه_حسن_روحانی
🔹روحانیان معترض حرکت خود را از روز دوشنبه با زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها و قبور برخی روحانیان مبارز مانند شهید آیت الله سعیدی و شهید نواب صفوی و پیمان با شهدا با حضور در بهشت معصومه(سلام الله علیه) آغاز کردند و از سه شنبه به سمت تهران حرکت کردهاند.
🔸این حرکت خودجوش اکنون وارد روز پنجم شده و این روحانیان طبق اعلان خودشان، قرار است برای مطالبه محاکمه رئیسجمهور به قوه قضائیه مراجعه کنند.
🔸پیش از این درخواست مشابهی با چندین هزار امضاء به کمسیون اصل نود مجلس تقدیم شده بود.
🔘پیادهروی اعتراضی برای درخواست محاکمه یک مسئول اجرایی، دمکراتیکترین روش اعتراض سیاسی است که در تاریخ حوزه علمیه (خصوصا از نهضت عدالتخانه به بعد) سابقه داشته است.
این موضوع در مورد آقای حسن روحانی که مسئول مستقیم وضعیت فعلی کشور است، امر عجیبی نیست.
🔸ممکن است کسانی با این روش اعتراض یا ادبیات معترضین موافق نباشند و روشهای انتقادی و اعتراضی دیگری را در اولویت بدانند(کما اینکه نویسنده این سطور چنین است)؛ ای بسا به همین دلیل بسیاری از روحانیان منتقد روحانی از همراهی با این جمع خودداری کردهاند، اما حقوق اساسی آنان برای مطالبه اصلاح وضع موجود و محاکمه عاملین این وضع، محترم است.
دولت روحانی نشان داده با این قبیل حرکتها به شدت برخورد میکند و از این رو باید منتظر برخورد سخت یا اقلاً فضاسازی رسانهای سنگین علیه این حرکت باشیم. در روزهای آینده نتیجه مشخص میشود.
🔹فرزندان فیضیه:
https://eitaa.com/farzandan
@rozaneebefarda
از کوزه اعتدالی جماعت همان برون تراود که در اوست!
#کلابهاوس فرصتی است برای افشای ماهیت واقعی #برجامیان_عاشق_آمریکا!
از دعوای خاله زنکی و گیس و گیس کشی #کرباسچی و #تاج_زاده که بگذریم؛
تعابیر زشت و زننده یک خبرنگار پرحاشیه برجامی(ف.م) خطاب به #آذرپیک(خبرنگار زن رادیکال) آنهم در حوالی سحرگاه ماه مبارک رمضان، در نوع خود عجیب و جالب توجه است!
اینها میخواهند به ملت فهیم و نجیب ایران درس گفتگوی آزاد و تحمل مخالف و این حرفها بدهند؟!
اینها که مخالفان شان را ولو از طایفه سیاسی خودشان باشد، اینطور منکوب میکنند و از #فحاشی هم ابایی ندارند؟
@rozaneebefarda
امام منهای خط امام!
بازخوانی دیدگاه مقام معظم رهبری پیرامون خطر #تحریف_امام توسط برخی مدعیان دروغین #خط_امام
[صفحه ۱ از ۳]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️چالش اصلی همهی تحولات بزرگ اجتماعی - از جمله انقلابها - صیانت از جهت گیری های اصلی این انقلاب یا این تحول است. این مهمترین چالش هر تحول عظیم اجتماعی است که هدفهائی دارد و به سمت آن هدفها حرکت و دعوت میکند. این جهتگیری باید حفظ شود.
▪️ اگر جهتگیری به سمت هدفها در یک انقلاب، در یک حرکت اجتماعی صیانت نشود و محفوظ نماند، آن انقلاب به ضد خود تبدیل خواهد شد؛ در جهت عکس اهداف خود عمل خواهد کرد. لذا شما در قرآن ملاحظه میکنید که در سورهی مبارکهی هود، خدای متعال به پیغمبرش میفرماید: «فاستقم کما امرت و من تاب معک و لاتطغوا انّه بما تعملون بصیر».
پیغمبر را امر میفرماید به استقامت. استقامت، یعنی پایداری؛ راه را مستقیم ادامه دادن؛ در جهت درست حرکت کردن. نقطهی مقابل این حرکت مستقیم در این آیهی شریفه، طغیان قرار داده شده است؛ «و لاتطغوا». طغیان، یعنی سرکشی؛ منحرف شدن. به پیغمبر میفرماید: هم تو - شخصاً - هم کسانی که همراه تو و با تو هستند، این راه را درست ادامه بدهید و منحرف نشوید؛ «انّه بما تعملون بصیر». مرحوم علامهی طباطبائی بزرگوار در تفسیر المیزان میفرماید: لحن این آیه، لحن تشدد است؛ هیچ نشانهی رحمت در این آیه نیست. خطاب به خود پیغمبر است؛ «من افراد النّبىّ بالذّکر». در درجهی اول، خود پیغمبر را مخاطب قرار میدهد: «فاستقم». لذا این آیه به نحوی است که پیغمبر اکرم دربارهی سورهی هود فرمودند: «شیّبتنی سورة هود»؛ سورهی هود مرا پیر کرد. این به خاطر همین آیه است. در روایت است که آن بخشی از سورهی هود که پیغمبر میفرماید «من را پیر کرد»، همین آیهی مبارکه است؛ به خاطر تشدیدی که در این آیه هست. در حالی که در یک جای دیگر قرآن هم دارد: «فلذلک فادع و استقم کما امرت»، اما عنوان «فاستقم کما امرت و من تاب معک و لا تطغوا» - منحرف نشوید، از راه برنگردید - خطاب سختی است که به خود پیغمبر است. این خطاب، دل پیغمبر را میلرزاند.
🟤 این به خاطر همین است که تغییر جهتگیریها و منحرف شدن از راه اصلی - که هویت اصلی هر انقلابی به آن جهتگیریهاست و در واقع، سیرت انقلابها همین جهتگیریهای اصلی است - بکلی راه را عوض میکند و این انقلاب به هدفهای خود نمیرسد.
🟢اهمیت این قضیه از این باب است که #تغییر_جهتگیریها #تدریجی است، #نامحسوس است؛ اینجور نیست که از اول کار، این تغییر جهتگیری با ۱۸۰ درجه اتفاق بیفتد؛ اول با زاویههای خیلی کوچکتر، این تغییر شروع میشود؛ هرچه ادامه پیدا میکند، فاصلهی راه اصلی - که صراط مستقیم است - با این انحراف، روزبهروز بیشتر میشود. این یک جهت است.
▪️جهت دیگر این است که آن کسانی که در پی تغییر هویت انقلاب بر می آیند، معمولاً با پرچم رسمی و با تابلو جلو نمیآیند؛ آنچنانی حرکت نمیکنند که معلوم بشود اینها دارند با این حرکت مخالفت میکنند؛ حتّی گاهی به عنوان طرفداری از حرکت انقلاب، یک اقدامی میکنند، یک اظهاری میکنند، کاری میکنند، زاویه ایجاد میکنند؛ انقلاب از جهتگیری خود بکلی دور میافتد، برکنار میشود.
▪️ برای اینکه این جهتگیری غلط و این انحراف اتفاق نیفتد، احتیاج به شاخصهای معینی هست. باید سر راه، شاخصهائی وجود داشته باشد. اگر این شاخصها بود، روشن بود، واضح بود، در معرض دید مردم بود، انحراف اتفاق نمیافتد؛ اگر کسی هم در جهت انحراف کار کند، از نظر تودهی مردم شناخته میشود؛ اما اگر شاخصی وجود نداشت، آن وقت خطر جدی خواهد شد.
🟢خوب، شاخص در انقلاب ما چیست؟ این خیلی مهم است. سی سال است که ما در جهت این انقلاب حرکت میکنیم. ملت ما بصیرت به خرج دادند، شجاعت به خرج دادند، حقاً و انصافاً لیاقت به خرج دادند. این انقلاب را سی سال است شما دارید جلو میبرید؛ اما خطر وجود دارد. دشمن انقلاب، دشمن امام بیکار نمینشیند؛ سعی میکند این انقلاب را از پا در بیاورد. چه جور؟ با منحرف کردن راه انقلاب. بنابراین لازم است ما شاخص داشته باشیم.
▪️من عرض میکنم #بهترین_شاخصها، خود #امام و #خط_امام است. امام بهترین شاخص برای ماست. اگر این تشبیه با همهی فاصلهای که وجود دارد، به نظر برسد، عیبی ندارد که تشبیه کنیم به وجود مقدس پیغمبر که قرآن میفرماید: «لقد کان لکم فی رسولاللَّه اسوة حسنة لمن کان یرجوا اللَّه و الیوم الاخر»
خود پیغمبر اسوه است؛ رفتار او، کردار او، اخلاق او. یا در یک آیهی شریفهی دیگر میفرماید: «قد کانت لکم اسوة حسنة فی ابراهیم و الّذین معه»؛ ابراهیم و یاران ابراهیم اسوهاند. در اینجا یاران ابراهیمِ پیغمبر هم ذکر شدهاند تا کسی نگوید که پیغمبر معصوم بود یا ابراهیم معصوم بود، ما نمیتوانیم از آنها تبعیت کنیم...
@rozaneebefarda
امام منهای خط امام!
بازخوانی دیدگاه مقام معظم رهبری پیرامون خطر #تحریف_امام توسط برخی مدعیان دروغین #خط_امام
[صفحه ۲ از ۳]
▫️ در مورد امام بزرگوار که شاگرد این مکتب و دنبالهروِ راه این انبیای عظام است، همین معنا صدق میکند. خود امام برجستهترین شاخصهاست؛ رفتار امام، گفتار امام. خوشبختانه بیانات امام در دسترس است، تدوین شده است. وصیتنامهی امام آشکارا همهی مافی الضمیر امام را برای آیندهی انقلاب تبیین میکند.
▪️نباید اجازه داد این #شاخصها #غلط_تبیین_شوند، یا #پنهان_بمانند، یا #فراموش_بشوند. اگر این شاخصها را ما بد تبیین کردیم، غلط ارائه دادیم، مثل این است که یک قطبنما را در یک راه از دست بدهیم، یا قطبنما از کار بیفتد. فرض کنید در یک مسیر دریائی یا در یک بیابان که جادهای هم وجود ندارد، قطبنمای انسان آسیب ببیند و از کار بیفتد؛ انسان متحیر میماند. اگر نظرات امام، بد بیان شد، بد تبیین شد، مثل این است که قطبنما از کار بیفتد، راه گم میشود؛ هر کسی به سلیقهی خود، به میل خود حرفی میزند. بدخواهان هم در این میان از فرصت استفاده میکنند، راه را جوری تبیین میکنند که ملت به اشتباه بیفتد.
🟤مواضع امام بایستی به طور روشن و واضح - همان طور که خود او گفت، همان طور که خود او نوشت - تبیین شود؛ این ملاک راه امام و خط امام و صراط مستقیم انقلاب است. یک نفر صریح میگوید من امام را قبول ندارم - این بحث دیگری است - خیلی خوب، پیروان امام و طرفداران امام با کسی که صریح بگوید من امام را قبول ندارم، راه او را غلط میدانم، حسابشان روشن است؛ اما اگر قرار است در خط امام، با اشارهی انگشت امام، این انقلاب پیش برود، باید معلوم باشد، روشن باشد و مواضع امام بزرگوارمان بدرستی تبیین شود.
▪️ نباید برای خوشامد این و آن، برخی از مواضع حقیقی امام را یا انکار کرد، یا مخفی نگه داشت. بعضی اینجور فکر میکنند و این فکر غلطی است - که برای اینکه امام پیروان بیشتری پیدا کند، کسانی که مخالف امام هستند، آنها هم به امام علاقهمند شوند، بایستی ما بعضی از مواضع صریح امام را یا پنهان کنیم یا نگوئیم یا کمرنگ کنیم؛ نه، امام هویتش، شخصیتش به همین مواضعی است که خود او با صریحترین بیانها، روشنترین الفاظ و کلمات، آنها را بیان کرد.
▫️همینها بود که دنیا را تکان داد. همین مواضع صریح بود که تودههای عظیم را مشتاق ملت ایران و بسیاری را پیرو ملت ایران کرد. این نهضت عظیم جهانی که شما امروز در گوشه و کنار دنیای اسلام نشانههای آن را میبینید، از این طریق به راه افتاد.
امام را #صریح باید آورد #وسط_میدان. مواضعش بر علیه استکبار، مواضعش بر علیه ارتجاع، مواضعش بر علیه لیبرال دموکراسی غرب، مواضعش بر علیه منافقان و دورویان را باید صریح گذاشت.
کسانی که تحت تأثیر آن شخصیت عظیم قرار گرفتند، این مواضع را دیدند و تسلیم شدند. نمیشود به خاطر اینکه زید و عمرو از امام #خوششان بیاید، ما مواضع امام را پنهان کنیم یا پوشیده کنیم یا آن چیزهائی که به نظرمان #تند میآید، #کمرنگ کنیم.
عدهای در یک دورانی - که ما آن دوران را به یاد داریم؛ دوران جوانیهای ما - برای اینکه اسلام علاقهمندان و طرفدارانی پیدا کند، بعضی از احکام اسلام را کمرنگ میکردند، ندیده میگرفتند؛ حکم قصاص را، حکم جهاد را، حکم حجاب را انکار و پنهان میکردند، میگفتند اینها از اسلام نیست، قصاص از اسلام نیست، جهاد از اسلام نیست، برای اینکه فلان مستشرق یا فلان دشمن مبانی اسلامی از اسلام خوشش بیاید! این غلط است. اسلام را با کلیتش بایستی بیان کرد.
#امام_منهای_خط_امام، آن امامی نیست که ملت ایران به نفس او، به هدایت او جانشان را کف دست گرفتند، فرزندانشان را به کام مرگ فرستادند، از جان و مالشان دریغ نکردند و بزرگترین حرکت قرن معاصر را در این نقطهی عالم به وجود آوردند. امام منهای خط امام، امام بیهویت است. سلب هویت از امام، خدمت به امام نیست.
#مبانی_امام، مبانی روشنی بود. این مبانی - اگر کسی نخواهد مجامله کند، تعارف کند - در کلمات امام، در بیانات امام، در نامههای امام، و بخصوص در وصیتنامهی امام - که کوتاه شدهی همهی آن مواضع است - منعکس است.
این مبانی فکری همان چیزی است که آن موج عظیم و سهمگین را علیه غارتگریهای غرب و یکهتازیهای آمریکا در دنیا به وجود آورد. شما خیال میکنید اینکه رئیس جمهورهای گوناگون آمریکا به هر کشوری از این کشورهای آسیا و خاورمیانه سفر کردند، حتّی در بعضی از کشورهای اروپائی مردم جمع شدند و علیه آنها شعار دادند، همیشه اینجور بود؟ نه، این حرکت امام بود، افشاگری امام بود، موضعگیری امام بود که استکبار را رسوا کرد، صهیونیسم را رسوا کرد، و روح مقاومت را در ملتها و بخصوص در جوامع اسلامی زنده کرد.
@rozaneebefarda
امام منهای خط امام!
بازخوانی دیدگاه مقام معظم رهبری پیرامون خطر #تحریف_امام توسط برخی مدعیان دروغین #خط_امام
[صفحه ۳ از ۳]
⭕️ این #کجاندیشی است که ما مواضع امام را انکار کنیم. این کجاندیشی را هم متأسفانه بعضاً کسانی انجام میدهند که یک وقتی خودشان جزو مروجان افکار امام بودند یا جزو پیروان امام بودند.حالا به هر دلیلی راهها کج میشود، هدفها گم میشود، یک عدهای برمیگردند؛ بعد از آنکه سالهای متمادی برای امام و برای این هدفها حرف زدند و حرکت کردند، در مقابل این اهداف و این مبانی میایستند و آن حرفها را میزنند!
🔹خوب، خط امام اجزائی دارد. مهمترینِ آنچه که در مورد خط امام و راه امام میشود گفت، چند نکته است که من عرض میکنم. و بخصوص به جوانها عرض میکنم: بروید وصیتنامهی امام را بخوانید. امامی که دنیا را تکان داد، امامی است که در این وصیتنامه منعکس است، در این آثار و گفتار منعکس است.
▫️ اولین و اصلیترین نقطه در مبانی امام و نظرات امام، مسئلهی اسلام ناب محمدی است؛ یعنی اسلام ظلمستیز، اسلام عدالتخواه، اسلام مجاهد، اسلام طرفدار محرومان، اسلام مدافع حقوق پابرهنگان و رنجدیدگان و مستضعفان.در مقابل این اسلام، امام اصطلاح «اسلام آمریکائی» را در فرهنگ سیاسی ما وارد کرد. اسلام آمریکائی یعنی اسلام تشریفاتی، اسلام بیتفاوت در مقابل ظلم، در مقابل زیادهخواهی، اسلام بیتفاوت در مقابل دستاندازی به حقوق مظلومان، اسلام کمک به زورگویان،اسلام کمک به اقویا، اسلامی که با همهی اینها میسازد. این اسلام را امام نامگذاری کرد: #اسلام_آمریکائی.
🔹 فکر #اسلام_ناب، فکر همیشگی امام بزرگوار ما بود؛ مخصوص دوران جمهوری اسلامی نبود؛ منتها تحقق اسلام ناب، جز با حاکمیت اسلام و تشکیل نظام اسلامی امکانپذیر نبود. اگر نظام سیاسی کشور بر پایهی شریعت اسلامی و تفکر اسلامی نباشد، امکان ندارد که اسلام بتواند با ستمگران عالم، با زورگویان عالم، با زورگویان یک جامعه، مبارزه واقعی و حقیقی بکند. لذا امام حراست و صیانت از جمهوری اسلامی را اوجب واجبات میدانست. اوجب واجبات، نه از اوجب واجبات. واجبترین واجبها، صیانت از جمهوری اسلامی است؛ چون صیانت اسلام - به معنای حقیقی کلمه - وابسته به صیانت از نظام سیاسی اسلامی است. بدون نظام سیاسی، امکان ندارد.
▪امام جمهوری اسلامی را مظهر حاکمیت اسلام میدانست. برای همین، امام جمهوری اسلامی را دنبال کرد، در راهش آن همه تلاش کرد و با آن شدت و حدت و اقتدار پای جمهوری اسلامی ایستاد. امام که دنبال قدرت شخصی نبود؛ امام دنبال این نبود که خودش بتواند قدرتی پیدا کند. مسئله امام، مسئله اسلام بود؛ لذا پای جمهوری اسلامی ایستاد.این مدل نو را امام به دنیا عرضه کرد؛ یعنی مدل جمهوری اسلامی.
▫️اساسیترین مسئله در جمهوری اسلامی، مبارزه با حاکمیتهای زورگویانه و اقتدارطلب دنیاست که در شکلهای مختلف خودش را نشان میدهد. حکومت دیکتاتوری و اقتدارطلب، فقط حکومت پادشاهان نیست؛ این یکی از انواع حکومت دیکتاتوری است. آن زمان دیکتاتوریهای چپ وجود داشت، که دیکتاتوری یکحزبی در کشورها بود؛ هر کار میخواستند، با آحاد ملت میکردند؛ کسی هم به ملت پاسخگو نبود. درواقع ملت دست یک اقلیت محدودی زندانی بود. این هم یک نوع دیکتاتوری بود. یک نوع دیکتاتوری هم دیکتاتوری سرمایهداران است که در نظامهای بظاهر مردمسالار -نظامهای لیبرال دموکراسی- تجلی پیدا میکند. این هم نوعی دیکتاتوری است، منتها دیکتاتوری بسیار هوشمندانه و غیر مستقیم؛ در واقع دیکتاتوری سرمایهدارها و صاحبان ثروتهای بزرگ است.
▫️ امام جمهوری اسلامی را در مقابل این طاغوتهای بشری به وجود آورد؛ اسلام را -که در دل اسلامیت، تکیهی به مردم و رأی مردم و خواست مردم وجود دارد- معیار اصلی این نظام قرار داد. بنابراین جمهوری اسلامی، هم جمهوری است، یعنی متکی به آراء مردم است؛ هم اسلامی است، یعنی متکی به شریعت الهی است. این یک مدل نو است؛ این یکی از شاخصهای عمدهی در خط امام است. هر کسی دربارهی حاکمیت نظام جمهوری اسلامی برخلاف این فکر کند، برخلاف فکر امام است؛ مدعی نشود که او دنبالهروِ امام است، در عین حال این فکر را دارد؛ نه، فکر امام این است. این واضحترین خط از خطوط اندیشه امام است.
▫️یک شاخص دیگر در برنامهی امام و خط امام و راه مستقیم امام، مسئلهی جاذبه و دافعهی امام بود. انسانهای بزرگ، جاذبه و دافعهشان هم میدان وسیع و گستردهای دارد. همه جاذبه و دافعه دارند. شما با رفتار خودتان، یکی را به خودتان علاقهمند و متمایل میکنید، یکی هم از شما میرنجد؛ این جاذبه و دافعه است اما انسانهای بزرگ، جاذبهشان یک طیف وسیعی را به وجود میآورد؛ دافعهی آنها هم همینطور، یک طیف عظیمی را به وجود میآورد. جاذبه و دافعه امام تماشائی است.
▫️خطبههای نمازجمعه در بیست و یکمین سالگرد رحلت امام خمینی(قدس)_۸۹/۳/۱۴
@rozaneebefarda
7.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هتک حرمت نسبت به یک روحانی سید گیلانی و دستگیری عامل آن
▫️ فرمانده انتظامی استان گیلان گفته:
🔹روز گذشته در بندر کیاشهر شهرستان آستانه اشرفیه جوانی که حالت طبیعی نیز نداشته در اقدامی نامتوازن اقدام به هتک حرمت یکی از روحانیون شهرستان میکند.
🔹بلافاصله اقدامات لازم برای شناسایی و دستگیری این فرد در دستور کار قرار گرفت که با اقداماتی فنی و تلاشهای صورت گرفته سرانجام متهم شناسایی و دستگیر شد.
🔹متهم با ابراز ندامت از اقدام ناشایست و غیرانسانی خود، دلیل ارتکاب این عمل را نداشتن حالت روحی مناسب به دلیل مصرف مواد مخدر عنوان کرد.
🔶حاشیه روزنه
این سیلی را در حقیقت روحانی بر صورت این سید زد که با ناکارآمدی و غربگرایی افراطی، هم زمینه اشتغال جوانان را از بین برد و هم به وجهه روحانیت به طور بیسابقهای ضربه زد.
@rozaneebefarda
آیا روحانی به دنبال ایجاد وقفه در انتخابات است؟
حالا شاید بهتر بشود فهمید چرا روحانی جادهها را نبست و قرنطینه را اجرا نکرد! رفت و آمد به ترکیه و انگلیس رو هم ممنوع نکرد و وضعیت آبی کرونایی را به وضع فاجعهبار فعلی مبدّل ساخت!
@rozaneebefarda