eitaa logo
روزنه
6.4هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.9هزار ویدیو
250 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
بازتاب دیدگاه‌های مخاطبان روزنه/۲ سلام علیکم. این طلبه حقیر درد دلی داشت که جز با بی نشانی امکان مطرح کردن نداشت. باید بگویم مشکل از آنجا آغاز شد که روش سنتی حوزه جایش را به نمره و حضور و غیاب و اجبار حضور دارد. نظام سنتی حوزه مدرن شد. خوب مدرن شدن ( البته منظور روشمندی و دقت در چگونگی و جزییات به عنوان اصول بنیادین دنیای مدرن است و نه نگرشی که اندیشه های بسط یافته در عصر مدرن را هم جزیی از آن میشمارند) محاسن و معایبی داشته. محاسن که طی قرن اخیر بسیار مورد بخث بوده اما معایب بی توجهی به خروجی حوزه است. نظام سنتی حوزه چون اجبار بر گذراندن دروس با تعدد خاص نبود و بعد چند سال و با گذشت دروس سطح طلبه فراغت زیادی داشت همه قرار نبود که فقیه شوند. بلکه برخی خودشان را با سرعت اساتید هماهنگ میکردند و مستعد بودند و برخی کنار فقه به قرآن و تفسیر و تبلیغ میپرداختند. نظام نوین حوزه همه طلبه ها را چنان مشغول فقه میکند که کسب مهارت های تبلیغی یا تفسیری برایشان در حاشیه است. مگر قرار است همه مجتهد شوند. بنده و دوستانی که بخش قابل توجهی از عمرم را در بررسی شیوه های تبلیغ مسیحیت بهاییت و دیگر فرق گذراندم. شهادت میدهم که اگر طلبه مهارت تبلیغ نداشته باشد برای جامعه خسارت بار است. یادم هست خودم که طلبه بودم وقتی با منطق ارسطویی در پایه دوم آشنا شدم در کوچه و بازار سعی میکردم با مردم جدل کنم تا مهارت به دست بیاورم. چه افرادی را که آزرده ام. مهارت تبلیغ چیز شاخ و دم داری نیست بلکه ابتدای آن آشنایی با جایگاه درست نصیحت موعظه جدل و دیگر رفتارهایی است که یک مبلغ باید بداند با اتکا به قرآن و سیره. آموزش در دنیای مدرن دیکانستراکشن هم دارد یعنی ساختار زدایی. یعنی اگر دانشجویی مستعد بود یک استاد تمام میتواند تشخیص دهد که همه مقاطع را نخواهد و مستقیم مثلا از کارشناسی به دکترا برود. آقایان مدافع مدرن شدن حوزه آیا حاضرند اگر مراجع عظام طلبه ای را مستعد دید این همه بار مطالب تکراری را از دوش او بردارند و یکباره به سطح چهار برود. پس طرفداران مدرن کردن حوزه آن را هم ناقص مدرن کردند. در خصوص موضوع شناسی و قرآن نیز درد همان درد است و ریشه در همان مدرنیزه کردن حوزه دارد. یکی از دوستان چه نکته سنج بود که گفت طلبه ای که تخصص در تفسیر و عقاید ندارد باید بگوید من چیزهایی بلد هستم ولی متخصص نیستم اینکه بگویبم طلاب فقه و اصول بخوانند و اصلا عقاید و تفسیر نخوانند اصلا شدنی است؟ تفسیر قران را اگر هر طلبه ای جدی بگیرد در فقهشان هم اثر دارد. حتی شناخت تاریخ اسلام و مسلمین و شرایط اجتماعی قرون نخست، در فتوای فقیه اثر دارد. آیا اطلاعات تاریخی و اجتماعی حضرت آقا امام خامنه ای از سیره حضرات معصومان و حواشی تاریخی آن در صدور فتوای ایشان موثر نبوده؟ @rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنوید|| صوت سخنرانی آیت‌الله العظمی وحید خراسانی در آستانه قیام ۱۹ دی قم در دفاع از ساحت مقدس امام خمینی 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
جامعه مدرسین علیه سکولاريسم حوزوی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹گزیده سخنان جناب آقای در دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد: انقلاب اسلامی از دل حوزه های علمیه نشأت گرفته است. حوزه کاری کرده کارستان، حوزه های علمیه، مراجع و علما و در راس آن حضرت امام قدم در وادی گذاشتند که به خوبی از عهده آن برآمدند. اهداف ما گرایش به معنویت بود، ما احساس می‌کردیم اگر مساله به همین صورت پیش رود چیزی باقی نخواهد ماند، امام فریاد برآوردند، نهضت را مردمی اعلام کردند؛ وعده عدالت اجتماعی و ارزش های دینی به مردم دادند، روحانیتی که این فاکتورها مدنظرش بود احساس کرد در سایه تشکیل حکومت اسلامی، جمهوری اسلامی قابل تحقق است. اولین توصیه این اجلاسیه این است که روحانیتی که با همه سختی‌ها، زندان‌ها و تبعیدها در صحنه بوده، همچنان در صحنه است؛ ما به این باور رسیده ایم که دین از سیاست جدانیست، سیاست در متن دین ماست، دین با سیاست همراه است، نمی‌شود تنها در امور فردی برای احیای ارزش‌ها تلاش کنیم. پیام اجلاسیه این است نکند برخی از روحانیون با عده‌ای همنوایی کنند یا به خاطر فشارهایی که دیده می شود منفعلانه برخورد کنند و ریشه را بزنند و بگویند دین از سیاست جداست، این که عده ای که خودشان در ایامی در مصدر امور بودند، اگر بخواهند نغمه‌هایی سر دهند، این درست نیست. این که عده ای شعار مسجد و محراب برای حوزه و روحانیت سر دهند، با فلسفه حوزه های علمیه و رسالت علما که دنباله روی انبیا و اولیای الهی هستند، سازگار نیست، اگر این گونه بود که این همه جنگ ها بر مولا علی(ع) تحمیل نمی شد. پیام اجلاسیه این است که روحانیت بر سر عهد و پیمان خود بماند تا بتوانیم به مسیر ادامه دهیم، رسیدن به عدالت اجتماعی و رضایت مندی مردم کار ساده ای نیست، اما روحانیت با همان استواری در صحنه می ماند تا رسیدن به مرز نهایی که تمدن اسلامی است. روحانیت در کنار مردم با هدایت و رهبری رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید تا رسیدن به افق ها این مسیر را ادامه خواهد داد و این پرچم را به دست حضرت ولیعصر(عج) خواهد سپرد. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
اگر کسی دین را از سیاست جدا بداند پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را تکذیب کرده است! برخی به دنبال احیای تز رضاخانی جدایی دین از سیاست هستند! پاسخ صریح جناب آقای به اظهارات اخیر آقای در باب جدایی حوزه از سیاست قابل تأمل @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹 سخنان جناب آقای (نایب رییس جامعه مدرسین) در دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد: ▫️ مقام معظم رهبری اهمیت جهاد تبیین را به خوبی تبیین کردند، البته در اینجا نکات زیادی وجود دارد، از جمله جهاد تبیین در قرآن، روایات و سیره و روش امامان که اعزه محترم باید به تبیین ابعاد مختلف آن بپردازند. ▫️علما و روحانیت را طلایه داران و پیشگامان نهضت جهاد تبیین هستند. جهاد تبیین دو بخش ایجابی و سلبی دارد؛ رسالت تبیینی که انبیای الهی و اولیا داشتند هم نفی داشت و هم اثبات، نمی شود ما اثبات را داشته باشیم اما نفی را نه. ▫️تبری جلوه سلبی جهاد تبیین است؛ اساسا لااله الا الله از تبری شروع می شود، امام هم از تبری از رژیم شاه و آمریکایی‌ها شروع کرد، با این کار نظام اسلامی شکل گرفت. ▫️از ابتدای انقلاب اسلامی، انقلاب ما گرفتار شد. شهید مطهری به جنگ این التقاط رفت و با این نگاه آثار زیادی را به چاپ رساند، منافقین به صحنه آمدند و همه چیز دین را هدف قرار دادند؛ پرورش‌دهندگان فرقان که شهید مطهری را به شهادت رساندند، هنوز در حال خط دهی هستند. ▫️[بازخوانی بخش‌هایی از فرمایشات حضرت امام و رهبری درباره مروجان اسلام آمریکایی و التقاطی]. این تفکر امروز هم هست، البته مردم به صحنه آمدند و زیربنای تفکرات اینها که تفکرات همان جریانی است که امام در صحیفه در رابطه با نهضت آزادی گفتند، قصه جهاد تبیین تنها قصه یک جریانی که نه ماه بود و رفت نیست. ▫️[در پاسخ به اظهارات سخنرانان نشست صد سالگی حوزه، از جمله آقای مصطفی محققداماد، که برخی از سخنرانان آن خط جدایی حوزه از سیاست را دنبال کرده‌اند] اینها روی شان نمی‌شود که بگویند جدای دین از سیاست، می گویند جدایی حوزه از سیاست، اگر کسی دین را از سیاست جدا بداند پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین را تکذیب کرده است، این جهاد تبیین بسیار مهم است. ▫️کسانی در پی احیای تز رضا خانی جدایی دین از سیاست هستند، ما معتقدیم حوزه فراتر از جناح ها و گروه ها است، اما چه کسی گفت حاج شیخ عبدالکریم در سیاست نبود، سیاست تنها درگیری نیست، مؤسس حوزه علمیه قم در دل سیاست بود و مدبرانه عمل کرد. ▫️اینها می خواهند حوزه را نظام جدا کنند، طلبه خوب، خطیب خوب و امام جماعت خوب را افرادی می دانند که در حمایت از انقلاب تقیه کند، هدف این است، ما به همراه امام عظیم الشان همراه علمی که ایشان برافراشتند خواهیم ماند. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بازتاب دیدگاه‌های مخاطبان روزنه/۳ 🔹شمس آبادی: سلام علیکم شواهد عینی و مصداقی شما بر اینکه سیره بزرگان غیر از مطلبی است که آقای احمدی شاهرودی می گوید در فراگیری «علم» تفسیر و کلام چه هست؟ @rozaneebefarda
ضرورت قرآن‌آموزی در حوزه از نگاه پاسخی به اظهارات جناب آقای استاد احمدی شاهرودی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔲 شهید ثانی رضوان الله علیه در منیة المرید در قسمت آداب متعلم علوم دینی می‌فرماید: ▫️و کان السّلف لا یعلّمون الحدیث و الفقه إلا لمن حفظ القرآن. ▫️و إذا حفظه فلیحذر من الاشتغال عنه بغیره اشتغالا یؤدی إلی نسیان شیء منه أو تعریضه للنسیان بل یتعهد دراسته و ملازمه ورد منه کل یوم ثم أیام ثم جمعه دائما أبدا. ▫️و یجتهد بعد حفظه علی إتقان تفسیره و سائر علومه. 🔹علماء سلف مرامشان آن بود که فقه و حدیث را بغیر حافظ قرآن نمی آموختند. 🔹و کوشش کند که در تعقیب حفظ کلام اللّه از و سایر علوم قرآن برخوردار گردد. ▫️منیةالمرید، ص۲۶۴. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
وقتی عنصر برجامی رادیکال و افتراق‌طلب، ژست معلم اخلاق می‌گیرد و به درس اخلاق می‌دهد! ▫️روشنگری شجاعانه امام جمعه موقت تهران و نائب رئیس محترم جامعه مدرسین علیه سکولارهای حوزوی و خصوصا مواضع انحرافی ، به کام غرب‌اندیشان گران آمده است و احتمالا در روزهای آتی با موجی از تهاجمات ناجوانمردانه علیه ایشان مواجه باشیم. موج رسانه‌ای احتمالی، در شناخت شبکه رسانه‌ای، سیاسی و عقبه حوزوی دگراندیشان و غرب‌گرایان بسیار مؤثر است. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پاسخ و رئیس پژوهشگاه فقه نظام به اظهارات اخیر جناب استاد 🔹مشاهده فیلم کامل اظهارات طرفین در 👇 اینجا 🔹مطالعه متن کامل پاسخ آقای حاج‌ابوالقاسم در 👇 اینجا 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
و سودای سکولاريسم! ‌ [ص ۱ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻 در وصیتنامه‌اش می‌نویسد: امروز قرارگاه حسین‌بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی(ص) خوب است حوزویانی که از درون، ساز مخالفت با جمهوری اسلامی مینوازند و برای رسانه های زنجیره ای و پادوهای قاتلان آن شهید، تئوری بافی با رنگ مذهبی کرده و علیه مبانی انقلاب، محتوای شبه علمی تولید میکنند را بهتر بشناسیم. اخیرا در سخنرانی باعنوان "مدرس و نسبت سیاست و دیانت" به صراحت دلایل نفی پیوستگی دین و سیاست در جمهوری اسلامی را بیان کرد! 🔻او مدعی است: باید پذیرفت اسلام یک دین سیاسی است و دین اسلام را نمیشود از امور سیاسی تفکیک کرد، چرا که آموزه های اسلام و قرآن در امور سیاسی ورود کرده است. اما پیوستگی و نفی جدایی دین از سیاست، آسیبها و نگرانیهای به وجود میاورد. باید به گونه ای این پیوستگی تفسیر شود و در صحنه عمل، نهاد سازی شود که این موارد پیش نیاید: ۱.حق نداشتن مردم اگر فقاهت شرط حاکم در جامعه اسلامی باشد، افرادی که این ویژگی را کسب نکرده اند از رسیدن به حکومت بی نصیب خواهند بود. اگر برای حاکم، شرط فقاهت قائل باشیم، مردم حق نخواهند داشت به دلخواه خود هر شخصی را (و لو جاهل و فاسق) انتخاب نمایند. آنها باید فرد صالح را بشناسند و او را در حکمرانی و تحصیل مصالح کشور یاری کنند. پس مردم در چارچوب مقررات دین حق دارند در سرنوشت خود دخالت کنند نه فراتر. ۲.ترکیب دو نهاد و استقلال نداشتن نهاد دین نباید حاکمان سیاسی متولی دین و مرجعیت و تبلیغ دین باشند، بخاطر همین حرف متهم به سکولار بودن میشویم. ۳.قداست یافتن حاکمان و نقد نپذیری روشنفکران عرب، قائل به جدایی دین از سیاست شدند، تا حاکمان قداست نیابند و امکان نقد آنها وجود داشته باشد. ۴.بازی با دین وقتی امر دین و دنیا دست یک غیر معصوم بود، ممکن است موجب سوء استفاده از دین شود. چه بر سر دین میاید؟ ضمن اینکه جلوی تنوع اجتهادها گرفته میشود و این به ضرر دین است. انحصار دین به دست حاکمان ممکن است باعث به بازی گرفتن دین شود. بله یک بار علی ع حاکم است ولی اگر مثل معاویه حاکم شد، دین به بازی گرفته میشود. علامه در المیزان: "نشاهد لعب السیاسه بالدین" سیاست یکبار دین را بالا میبرد و یک بار با آن قهر میکند. ✅نقد: محلاتی در این سخنان می‌پذیرد: اگر حاکم، خود یک فقیه مورد رجوع مردم باشد، ما پیوستگی دین و سیاست را نمی پذیریم. اگر حاکم مسلمین، دغدغه تبلیغ دین داشته باشد، ما قائل به جدایی دین از چنین سیاستی هستیم. اگر قرار باشد ولیّ فقیهی همچون امام خمینی ره داشته باشیم که علاوه بر زعامت، مرجعیت دینی دارد، همان بهتر که دین از سیاست جدا باشد! در دین امور سیاسی هست، ولی نباید زعیم مملکت، کاری به تبلیغ دین یا مقام فتوا داشته باشد(آسیب ۲) اد هر غیر معصومی را در ردیف معاویه قلمداد می‌کند؛ چرا که عامدانه خواسته چشم بر عدالت و جایگاه والای ولی فقیه، به عنوان امین معصومین و حصن اسلام ببندد. طبعا اینکه فقها به حسب روایت، افضل الناس بعد الائمه هستند در قاموس او بی معناست. او ارزشی برای نظارت دائمی متخصصان منتخب مردم در مجلس خبرگان بر ولی فقیه یا انتقادات روزانه نشریات غربگرا از سیاستهای کلی رهبری قائل نیست، تا به هر زوری شده، جمهوری اسلامی را غیرقابل نقد تصویر کند! اگر قانون اساسی برای رهبر مملکت شرط اجتهاد یا پیش از اصلاح قانون اساسی، شرط مرجعیت را لازم میداند، محلاتی این را یک خطر و آسیب قلمداد میکند! روشن است محلاتی با این ملاک و معیاری که داده، نمیتواند امام خمینی را یک استثنا قلمداد کند؛ چرا که امام علاوه بر رهبری، مرجع دینی نیز بودند، و دارای عصمت هم نبودند. درباره چرایی لزوم وجود شرط فقاهت و عدالت در حاکم جامعه اسلامی اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/10214 به نظر محلاتی مردم حق دارند احکام الهی را زیر پا بگذارند و رسیدن به آزادی، فراتر از چارچوب مقررات دینی، خواسته اوست.(آسیب ۱) او قبلا تصریح کرده و با تحریف آموزه های قرآنی و روایی و تقطیع سخن بزرگان، مدعی شده اگر پیامبر هم حکم به جهاد دادند، مردم مجازند پیروی نکنند و پیامبر هم حق مجازات آنها را ندارد. نقد تفصیلی این مطلب را در روزنه بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/9726 او این ادعای مضحک را تکرار میکند که مردم، مختار و مجازند اصل اسلام را نفی کنند! (نه تکوینا که اختلافی نیست، بلکه به اقتضای قانون شرع) قانون اساسی و جمهوری اسلامی را کنار بگذارند و اگر دلشان خواست جاهلترین و فاسدترین فرد را برای حکمرانی، بر گرده خود سوار کنند! حتی رضاشاه خائن! @rozaneebefarda
و سودای سکولاريسم! ‌ [ص ۲ از ۲] محلاتی انتخاب جمهوری رضاخانی را هم حق مردم دانسته است. در این باره ببینید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/9196 ▫️از آقای محلاتی می پرسیم شما چطور پذیرفتی مردم موظفند جانشینان معصوم پیامبر ص را بشناسند و ایشان را در پیاده ساختن اهداف دین و تحقق سعادت دنیوی و اخروی مردم یاری کنند؟ اگر محدودیت آزادی انسان مسلمان، به چارچوب مقررات دین، خلاف شرع و آزادی خداداد است، چرا فقط نسبت به فقیه چنین است؟ 🔹آقای محلاتی از شهید بهشتی و پذیرش حق حاکمیت ملی(به تفسیر سکولار او) بسیار دم می‌زند تا آن را در برابر ولایت فقیه قرار دهد، اما وقتی محلاتی درباره چنین جملاتی از شهید بهشتی، مورد سوال قرار میگیرد، به طور تاکتیکی سکوت می‌کند! شهید بهشتی اما می‌فرماید: «اﻳﻦ ﺧﻮد ﻣﺮدم ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺴﻲ را ﺑﻪ رﻫﺒـﺮي ﺑﭙﺬﻳﺮﻧـﺪ ﻛـﻪ واﺟﺪ ﺻﻔﺎت و ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺗﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ در این رواﻳﺎت آﻣﺪه اﺳﺖ»(شناخت اسلام، ص448) اصل حق حاکمیت ملی و تحریف دیدگاه شهید بهشتی توسط محلاتی: https://eitaa.com/rozaneebefarda/9262 چطور باید به این طایفه سکولار گفت که مردم تکوینا آزاد و مختارند که هر دینی را بپذیرند یا نپذیرند، به احکام آن پایبند باشند یا نباشند، ولی ممکن نیست در متن شریعت، و در مقام بیان قانون شریعت، چنین آزادی داده شود! مردم آزادند اسلام را منکر شوند؟ تکوینا یا تشریعا؟! چقدر مضحک است که کسی بگوید دین میگوید فلان کار واجب یا حرام است و پاداش و مجازات دنیوی و اخروی دارد، در عین حال آزادی مطلق می‌دهد هرکار می‌خواهید بکنید! قانونا، زنا و زیر پاگذاشتن دستور جهاد پیامبرتان مجاز است، ولی حد یا تعزیر هم دارد! فرق است بین آزادی تکوینی و آزادی تشریعی. تکوینا انجام هر کار نیک یا ناپسندی، یا هر جنایتی برای انسان ممکن است. آزاد است و مختار. ولی قانونگذار و شارع مقدس میتواند آن را الزامی یا ممنوع کند. برخلاف گفته محلاتی در بحث نفی دشمن ستیزی تحمیلی، پیامبر خدا ص دو تن از متخلفان از جهاد را به شهادت قرآن در آیه ۱۱۸ سوره توبه، مجازات کردند. آنها مختار بودند و معصیت را انتخاب کرده بودند. ولی تشریعا و قانونا مجاز نبودند. 🔹محلاتی چگونه پذیرفته معصومین حق داشتند حدود الهی را جاری کنند و مثلا یک زناکار را شلاق بزنند یا اعدام کنند؟! و با این کار مردم را ملزم کنند که این معصیت را علنا مرتکب نشوند؟ ✅ فقهای شیعه در طول تاریخ هیچ گاه چنین اشکالاتی را نسبت به حکمرانی فقیه بیان نکرده‌اند. مطالعه کتابهای متعددی از فقهای برجسته شیعه در بحث ولایت فقیه و اشکال و جوابهای فنی فقیهان نشان‌ می‌دهد، ادبیات انحرافی جناب محلاتی ریشه‌ای در فقه شیعه ندارد! چرا؟ چون فقها به متن شریعت پایبندند و چنین اشکالاتی که در صدر این یادداشت به نقل از محلاتی گذشت، تنها از سوی افرادی بیان میشود که وفاداری و تعلق به متن دین ندارند، جدا کردن دین از سیاست با پوششها و توجیه های سست، دغدغه اول آنان است و با ژست‌های ژورنالیستی (ولو با لباس روحانیت) برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی و تضعیف ولایت فقیه و اجرا نشدن احکام اسلام، خود را به آب و آتش زده، استدلالهای صد من یک غاز مطرح می‌کنند. شاهد اینکه بزرگان چنین سخنانی نزده و نمیزنند، نقل قولهای محلاتی در این سخنرانی است. محلاتی که یک جمله مربوط از بزرگان نیافته از المیزان نقل میکند که "ما مشاهده میکنیم سیاست با دین بازی میکند گاهی به آن رو میکند و گاهی پشت میکند.." در حالی که این جمله ناظر به حکومتهای غیر دینی بیان شده است: و لذا كانت القوانين الحاضرة لا تتعرض لأمر المعارف الإلهية و الأخلاق. علامه در مقام فرق قانونگذاری اسلام با شیوه های دیگر، فرموده: "وضع (الاسلام)القانون الذي وضعه على أساس التوحيد..و أضاف إليها المعارف الحقه..ثم جعل ضمان إجرائها في عهدة الحكومة الإسلامية أولا، ثم في عهدة المجتمع ثانيا، و ذلك بالتربية الصالحة علما و عملا و الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر." او از جمله شهید مطهری که باید راه برای نقد حاکمان باز باشد، نیز نتایج بی‌ربط گرفته است. بارها و بارها دیده‌ایم محلاتی با تحریف‌گری، به دین مقدس و علمای راستین آن، نسبتهای ناروا داده است. مثلا اگر شهید بهشتی از زبان اهل سنت میگوید نصب امام ضروری نیست و پیامبر(ص) به اقتضای عدم رشد کافی مردم در آن زمان امام علی ع را نصب کردند، این سخن باطل را به خود شهید بهشتی نسبت میدهد! لذا به هیچ یک از نقل قولهای افرادی همچون محلاتی نباید اعتماد کرد افرادی که ژست باور به متن دین و سخن بزرگان را میگیرند ولی با تقطیع ها و تحریفهای تعمدی، به دنبال فریب و بازی سیاسی و جناحی خود هستند. و البته اگر بزک کردن و بزرگ کردن این شخص معلوم‌الحال توسط رسانه‌های زنجیره‌ای وابسته به دولت امیدسوز غربگرا نبود هرگز سخنان بی‌مایه او ارزش پرداختن نداشت. @rozaneebefarda
صدای جدایی حوزه از سیاست، خواسته استعماری انگلیس خبیث موضع‌گیری صریح علیه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹گزیده سخنان جناب آقای ، امام جمعه محترم قم: ▫️غیرت دینی بدون عقلانیت منجر به جدایی از ولایت می‌شود. همه ما و شما در مقابل جنگ نرم دشمن باید با عقلانیت و غیرت با تمام ظرفیت و توان به صحنه بیاییم و چهره شهر خون، قیام، جهاد و اجتهاد را در تراز و شأن مردم ولایتمدار، انقلابی و با بصیرت قم باز آرایی کنیم. ▫️در دوازدهمين اجلاسیه اعضای جامعه مدرسین و علمای بلاد، رویکرد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نسبت به مسائل روز بیان شد که مهمترین آنها دفاع از نظام اسلامی در برابر دشمنان تا پای جان، مخالفت با برخی از برخوردهای منفعلانه روحانیت نسبت به سیاست و شعار جدایی دین از سیاست و لزوم توجه حوزه علمیه به کادرسازی برای نظام است. ▫️مقام معظم رهبری در دیدار تصویری با مردم قم، قیام تاریخی ۱۹ دی را نشان دهنده عمق اعتقاد دینی و غیرت دینی همراه با عقلانیت مردم خواندند و با اشاره به کینه عمیق آمریکا به نظام که برخاسته از تقابل در اعتقادات است فرمودند باید با درک وظیفه، امید، وحدت و قدرت به سمت چشم انداز آینده حرکت کینم و مسئولان هم باید با تقویت حرکت های مردمی برای حل مشکلات مردم تلاش کنند. ▫️راز دشمنی دشمن با علما در توان موج آفرینی آنها است. موج در آوردن اقیانوس عظیم ملت مقابل استکبار فقط کار عالم و مرجع دینی است. ▫️از همین‌جا می‌شود راز دشمنی عمیق دشمن با علما، دین و فقه سیاسی را درک کرد؛ رهبر انقلاب امام خمینی(ره) را مظهر غیرت دینی همراه با عقلانیت دانستند و فرمودند آیت الله مصباح یزدی، هم در غیرت دینی در اوج بود و هم در عقلانیت یک فیلسوف به معنای واقعی کلمه بود. ▫️کلیدواژه رهبر معظم انقلاب از قیام ۱۹ دی، توجه به مقتضیات زمان، عقلانیت و غیرت دینی بود. ▫️عقلانیت بدون غیرت دینی منجر به محافظه کاری و سستی از انجام وظایف است و غیرت دینی بدون عقلانیت منجر به جدایی از ولایت و افتادن در دامی که خوارج نهروان در آن افتادند است. ▫️برخی از روحانیت با تحریف تاریخ حوزه به مردم آدرس غلط می‌دهند. امروز در میان حوزویان باید شخصیت‌هایی را الگو قرار دهیم که از عقلانیت و غیرت دینی برخوردار باشند. ▫️برخی از حوزویان به جای عقلانیت دینی شعار جدایی دین از سیاست را سر می دهند و غیرت دینی و جوشش حوزویان را نشانه گرفته اند و با تحریف تاریخ حوزه به مردم آدرس غلط می‌دهند. ▫️استعمار انگلیس و استکبار جهانی از روحانیت ضربه های سنگینی خورده است. امروز حوزه آگاه و بیدار است و صدای جدایی حوزه از سیاست صدای جنگ نرم دشمن و خواسته استعماری انگلیس خبیث است. ▫️برخی تلاش می کنند غیرت دینی را بی منطقی و خشونت بنامند ولی حقیقت این است که غیرت دینی همراه با عقلانیت و برخاسته از بصیرت است و بصیرت شعبه ای از عقلانیت است بنابراین غیرت دینی عامل نجات کشور و تبدیل تهدید به فرصت است. ▫️هر جا مشکلات فرهنگی وجود دارد یا ناشی از بی‌غیرتی دینی یا ضعف عقلانیت و برنامه ریزی نکردن است. ▫️همه ما و شما در مقابل جنگ نرم دشمن باید با عقلانیت و غیرت با تمام ظرفیت و توان به صحنه بیاییم و چهره شهر خون، قیام، جهاد و اجتهاد را در تراز و شأن مردم ولایتمدار، انقلابی و با بصیرت قم باز آرایی کنیم. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنوید|| موضع‌گیری صریح حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی علیه (نمازجمعه ۱۴۰۰.۱۰.۲۴) 🔹متأسفانه برخی از حوزویان با برخورداری از پیشینه بیت عظیم مرجعیت، به جای حرکت در مسیر عقلانیت توأم با غیرت دینی، با شعار جدایی وین از سیاست، دانسته یا ندانسته‌، غیرت دینی و جوشش انقلابی حوزویان که برخاسته از عمیق معرفت دینی و عقلانیت را نشانه گرفته‌اند و با تحریف تاریخ حوزه، [به مردم] آدرس غلط می‌دهند. ▫️استعمار و به ویژه از حضور روحانیت بیدار و آگاه و سیاست‌مدار و برخوردار از عقلانیت و غیرت دینی در طول تاریخ ضربه‌های سنگین خورده است. 🔹 امروز حوزه آگاه و بیدار است و صدای جدایی حوزه از سیاست، صدای جنگ نرم و خواسته استعمار انگلیس خبیث است. 🔶حاشیه روزنه چندی پیش مصطفی در نشستی حول کتاب اخیر ، مدعی شده بود حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی حوزه را منهای سیاست اداره می‌کرد! او گفته بود: حاج شیخ بر جدایی حوزه از سیاست تاکید داشت و توانست بار دیگر روحانیت را در قلب مردم جای دهد. قم هیچ‌گاه جای افراد تندرو نبوده است. این شهر محل درس و اعتدال بوده است.حتی کسانی که در زمان آیت الله بروجردی تندروی داشتند، اخراج شدند! 🔻گذشته از امام جمعه قم، برخی مسئولان عالی حوزوی نیز در اجلاسیه اخیر با اشاراتی روشن، به اظهارات نامبرده صراحتا پاسخ دادند و به موضع‌گیری علیه خط منحط پرداختند. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سال‌روز وفات بانوی ادب و وفا حضرت ام البنین سلام الله علیها را تسلیت عرض میکنیم. @rozaneebefarda
تقدیم به پیشگاه ام الادب، ام الوفاء، ام الغیره ای فلک یک مه و سپهر سه اختر شیرخدا را خجسته همدم و همسر فاطمــه دوم بــهشت ولایـت یـار عـلی، نایــب بتـول مطهر یوسف زهرا توجهش به تو بانو زینب‌کبری تو را صدا زده مادر امّ‌بنیــن، مــام شیـر خـداوند امّ‌ادب، آفتاب خانـه ی حیـدر خوانده کنیـز عزیز فـاطمه خود را ای بـه ادب از همه زنان جهان سر برده به میراث از تو عشق و ادب را حضـرت عبـاس در حضــور بـرادر کرده نثار قدوم یوسف زهرا چــار گل سـرخ و چار لاله ی پرپر ای پسر تو حسین دوم زهرا ای بــه بنینت ســلام آل پیمبر از همگان برترنـد خیـل شهیدان رتبه ی عباس توست ز آن همه برتر نیست عجب گر که با زیارت زهرا گــردد اجــر زیــارت تــو برابــر رویــت مــانند آفتــاب درخشـان بــختت بالاتــر از سپهــر مــدوّر غبطـه بـه عبـاس تو برند شهیدان با همه قدر و جلال در صف محشر زائــر بــاب البقیـع تـوست دل ما ای نفس جـان بـه تربـت تـو معطر روی ارادت نهاده‌ایم بر آن خاک حـاجت دائـم گرفته‌ایم از آن در روز وفات تـو گشت شهـر مدینه محفل اندوه و اشک و ناله سراسر کاش که بودند چار دسته گل تو تا که زنند از غمت به سینه و بر سر حیف نه عباس داشتی و نه عثمان آه نه عون تو بـا تو بود نه جعفر آب شدی در فراق یوسف زهرا گـرچه تــو را بــود داغ‌هـای مکرر دوست نه تنها گریست بر تو که می‌زد بــر دل دشمــن شــرار آه تـــو آذر در کـف عبـاس تـوست حاجت کونین گرچـه جـدا شـد ورا دو دست ز پیکر دست جدا گشت و دیده شد هدف تیر نیــزه بــه سینــه، عمـود آهن بر سر بـر تــو و عبــاس تــو ســلام هماره ای پــدر و مــادرم فــدای تــو مادر گـــر بگــذارند دشمنــان تو «میثم» گیرد چون جان خـود مـزار تو در بر 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | روضه‌خوانی تکان‌دهنده‌ی و قدیمی رهبر انقلاب در مصیبت حضرت ام‌البنین (س) 🏴 انتشار به‌مناسبت سالروز وفات حضرت ام‌البنین 🗓 ۱۳۵۲/۱۱/۱۲ 🌱 @Khamenei_Reyhaneh
✍🏻 مرقومه رهبرانقلاب در قرآن تقدیمی به مادران چشم انتظار شهدای مفقود الاثر 🏴 بمناسبت وفات حضرت ام البنین(س) ☑️ @Khamenei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 غزلی تقدیم به ساحت حضرت ام‌البنین علیهاالسلام زن رشک حور بود و تمنای خود نداشت چون آسمان نظر به بلندای خود نداشت اسمی عظیم بود که چون راز سر به مهر در خانه‌ی علی سَرِ افشای خود نداشت ▪️شعرخوانی آقای افشین علاء تقدیم به ساحت حضرت ام‌البنین علیهاالسلام در دیدار شاعران سال ۱۳۸۹ 💻 @Khamenei_ir
سلیمانی این‌گونه سلیمانی شد [ص ۱ از ۲] سعدالله زارعی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 موفقیت خیره‌کننده سردار شهید سلیمانی در عرصه ملی و بین‌المللی بازتاب موفقیت درونی او بود. فتح‌المبین ابتدا در باطن اتفاق می‌افتد. وسعت پیروزی‌های حاج قاسم در محیط ملی و بین‌المللی بیانگر «وسعت درونی» او بود. عبودیت و خلق عظیم سرمایه اصلی این شهید در کارزارهای سخت بود. خودنبینی او در درون، راه‌های بیرونی را به روی او می‌گشود. این رمز محبوبیت ملی و اقتدار بین‌المللی شهید سلیمانی بود. همان که رهبر معظم انقلاب اسلامی در عبارتی کوتاه فرمودند «مکتب سلیمانی عبارتست از صدق و اخلاص؛ این عنوان و نماد و نمایه مکتب سلیمانی است» او از دیده شدن فرار می‌کرد. چرا؛ برای اینکه دیده شدن، اخلاص را در معرض تهدید قرار می‌دهد. شهید با توسل پیوسته و با اشک جاری‌اش، سپر محکمی برای محافظت از اخلاص خود ساخته بود به همین جهت به مرور که مسئولیت‌های سنگین‌تری متوجه او می‌شد، توسل و اشک او بیشتر می‌شد به همان میزان «خاکی بودنش» جلوه بیشتری می‌یافت بدون آنکه برای خاکی دیده شدن تلاشی داشته باشد. شهید با محیط پیرامونی خود و با افراد دو نوع برخورد قوی به موازات هم داشت؛ با «بندگان خدا» از هر قوم و ملت و مذهب، «رحماء بینهم» بود و با مستکبران و طاغیان از هر قوم و ملت و مذهب «اشداء علی‌الکفار» بود. در برابر یتیمان داغ می‌شد، می‌گریست و هر کاری برای آنان از دستش برمی‌آمد انجام می‌داد، در این موارد فروتنی‌اش دیدنی بود و در برابر مستکبران جهانی «آهنی آتشناک» بود و خود را یک تنه حریف آنان می‌دانست عبارت مشهور او - آقای ترامپ قمارباز حریف تو من هستم، بیا- نماد این جلوه استکبارستیزی او بود. چند عنصر کلیدی در مکتب، سیره، مرام و منطق او وجود داشت و این عناصر او را از قهرمانان معاصرش ممتاز می‌کرد: 1- عنصر «تفکر معنوی» معنویت یکی از برجسته‌ترین و در واقع برجسته‌ترین ویژگی شهید سلیمانی بود این تفکر معنوی حرکت از توحید و به سمت توحید بود و قله حرکت توحیدی او «شهادت» بود تمنای شهادت در جان او از ابتدای دوره جوانی‌اش شعله‌ور بود بر این اساس همانطور که خود او می‌گفت شهیدانه زندگی کرد به شوق شهید شدن و این موضوع باطن او را یکسره روحانی و معنوی کرده بود به قلب حوادث سهمگین می‌رفت و از بدی‌ها رنگ نمی‌گرفت، با نورش یا اصلاح می‌کرد و یا کنار می‌زد این حکایت بیش از 40 سال مجاهدت او بود. با نورش بسیاری را از خطر سقوط به جهنم نجات داد، بسیاری را به صراط انقلاب و دین رهنمون شد و در همان حال با نورش بسیاری از پلشتی‌ها را برملا کرد و از سر «راه» برداشت. عنصر تفکر معنوی هر راه ناممکنی را هموار می‌کرد. روزی که- در سال 1383 به مصاف اشغالگران آمریکایی در عراق رفت و در واقع دستور پاکسازی این سرزمین مطهر ائمه معصومین علیهم‌السلام اجمعین را دریافت کرد، عظمت عده و عده آمریکایی‌ها به چشمش نیامد و کمی عده و عده خودش اندکی تردید در دل او پدید نیاورد. او معتقد بود باید عراق را از لوث وجود متجاوزان مستکبر پاک کرد و معتقد بود این کاری شدنی است و معتقد بود این رسالتی بر دوش اوست. از این رو فرماندهی آزادسازی عراق را محکم به دست گرفت و در زمانی کوتاه به آن دست یافت. زمانی هم که- در سال 1394 - عراق با فتنه عظیم تکفیری‌های وابسته به آمریکا و عوامل منطقه‌ای آن مواجه گردید و او فرمان پاکسازی عراق از وجود آنان را دریافت نمود، این را وظیفه‌ای مهم و شدنی می‌دید و خود را مخاطب آن می‌دانست و حال آنکه در همان زمان او در سوریه بشدت درگیر بحران امنیتی تکفیری‌ها بود. مواجهه سردار با اشغالگران آمریکایی و با تروریست‌های تکفیری حاصل تفکر معنوی او بود و پیروزی‌اش در این دو میدان بشدت سخت هم حاصل معنویت او بود. معنویت او، جوانان عراقی را به دورش جمع کرد و معنویت او امدادهای الهی را به میدان آورد. در واقع پیروزی عظیم میدانی حاصل پرورش باطنی شهید سلیمانی بود که وقتی در جمع منعکس می‌شد، هزاران نفر را معنوی می‌کرد و با اشتیاق به شهادت، به میدان‌های سخت وارد می‌نمود. 2- عنصر «تمرکز بر اجرا» بسیاری طرح‌های خوب وجود دارند متن‌های قوی و کامل وجود دارند اما همه این‌ها در موفقیت، وابسته به اجراست. یکی از ویژگی‌های شهید سلیمانی «اجرای خوب» بود. او تمام ظرفیت خود و هر ظرفیتی که می‌توانست فراهم آورد را به میدان می‌آورد، اطراف موضوع را با دقت تمام مطالعه می‌کرد، از موانع، اطلاعات روشن و کافی داشت، قواعد و اصول کار را می‌شناخت و با فراست وارد میدان می‌شد. 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سلیمانی این‌گونه سلیمانی شد [ص ۲ از ۲] سعدالله زارعی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 توانایی او در «جمعبندی سریع و کامل» رخدادها خیلی زیاد بود و در همان حال به جزئیات کار بسیار اهمیت می‌داد. شهید در عین حال که تقسیم کار می‌کرد، خود را مسئول و پاسخگوی همه چیز می‌دانست بنابراین گزارشاتی که دریافت می‌کرد را با «دریافت‌های شخصی» در هم می‌آمیخت و با اطمینان به تاکتیک‌هایی که باید برای تحقق استراتژی به کار می‌گرفت، به دل حادثه می‌زد و در زمان مشخصی که او پیش‌بینی کرده بود، به هدف می‌رسید این موضوع هزینه‌های تصمیمات او را بسیار کم می‌کرد و فواید را توسعه می‌داد و این ویژگی‌ها از او چهره‌ای مصمم و جذاب ساخته بود. فردی به شدت معنوی و به‌شدت مصمم! این خصوصیات در جبهه مقابل نبود نه از معنویت خبری بود و نه تصمیمات از عمق کافی برخوردار بودند. آمریکا با تکبر زیاد وارد عراق شد، به گفته فرماندهان ارشد آن صدها میلیارد دلار هزینه کرد، نزدیک به یکصدهزار عراقی را از بین برد و صدها هزار نفر را مجروح و مصدوم کرد و به گفته خودش نزدیک به 5000 کشته داد و دست آخر در فاصله 2009 تا 2011 با خفت از عراق خارج شد و آنچه به دست آورد نفرت عراقی‌ها نسبت به آمریکا بود. این یک درس عملی بزرگ فراروی بشریت و به‌خصوص مراکز علمی و سیاسی است. آنانکه در صحنه حکمرانی در پی موفقیت هستند و می‌خواهند رازهای موفقیت را بدانند و موانع موفقیت را بشناسند به مصاف جبهه مقاومت با جبهه استکبار در عراق نگاه کنند. 3- عنصر «مقبولیت» شهید سلیمانی هم در محیط ملی و هم محیط بین‌المللی، مقبولیت عظیمی پیدا کرد. مقبولیت ضمن آنکه ابزار موفقیت است ابزار مشروعیت هم می‌باشد. عنصر مقبولیت یکی از چهار عنصر پایداری قدرت و نظام مقتدر می‌باشد به عبارت دیگر عنصر اخلاقی قدرت که همان مقبولیت است، اگر وجود نداشته باشد و یا در حین کار دچار خدشه گردد، قدرت از میان می‌رود این موضوع هم در بعد ملی و هم در بعد بین‌المللی معنا پیدا می‌کند. عنصر مقبولیت بسیاری از کاستی‌های سه ضلع دیگر را که شامل قدرت اعمال نظر، قدرت کنترل جریان مقابل، قدرت ایجاد سازمان‌های مناسب می‌شود، جبران می‌کند و فقدان آن سبب ناکارآمدی سه ضلع دیگر می‌شود. سردار شهید سلیمانی در تحولات عظیمی در کشورهای عراق، سوریه، لبنان، فلسطین،‌ یمن و افغانستان نقش داشت. در همه این موارد، او «برادرانه» وارد شد نه سلطه‌گرایانه و به همین جهت مخالفان او در این کشورها هم او را تحسین می‌کردند و نمی‌توانستند محبوبیت او را انکار نمایند. او از نظر روش، ابتدا با دقت و جزئیات، شرایط را برای رهبران و گروه‌های موثر توضیح می‌داد و انصافا در جا انداختن واقعیات توانایی فوق‌العاده‌ای داشت، پس از آن راه برون‌رفت از مشکل را به آنان نشان می‌داد و در مرتبه سوم طرح و امکانات خود را به میدان می‌آورد و پیروزی را میان آنان توزیع می‌کرد تا هیچ‌کس خود را «مغبون» نبیند. این یک درس مدیریتی بسیار مهم و یک کلید اساسی در موفقیت‌های بزرگ است. 4- عنصر «جهانی شدن» جهانی شدن در ادبیات سیاسی، جلوه‌ای از سلطه‌گرایی است و این با روحیه و تربیت اخلاقی و معنوی شهید مغایرت تام داشت. اما با این وجود، تفکر و سیره سردار سلیمانی جهانی شد به این معنا که در جغرافیای گسترده‌ای به ساختار سیاسی تبدیل شد و در جغرافیاهای بسیاری به یک «راه‌حل موثر» تبدیل گردید. اندیشه و راه سلیمانی فقط در کشورهای منطقه و در میان ملت‌های مسلمان جلوه‌ای حکومت‌ساز پیدا نکرد در میان مسیحیان و غیرمسیحیان آمریکای لاتین و... نیز به عنوان مدل کشورداری مورد توجه واقع گردید. در واقع تفکر و عمل سردار سلیمانی در جهانی شدن و صدور اندیشه و نظام فکری و سیاسی انقلاب اسلامی تاثیرات بسیار عمیق و ماندگاری برجای گذاشت اگر یک ملت بخواهد ظرفیت‌های ملی را به میدان آورد و یا اگر بخواهد وحدت ملی را با وجود اقوام و مذاهب مختلف محقق کند و یا اگر بخواهد با قدرت زورگوی برتر مواجه شده و بر آن غلبه کند و یا اگر بخواهد محیط منطقه‌ای امن و پرنشاطی داشته باشد، مکتب سلیمانی فراروی اوست. 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دیدار راهبردی با پوتین 🔲رئیسی در دیدار با پوتین: 🔹ما هیچ محدودیتی برای گسترش و توسعه روابط با روسیه نداریم و خواهان برقراری روابط راهبردی با مسکو هستیم. 🔹اسناد همکاری راهبردی می‌تواند افق روابط را در طول ۲۰ سال مشخص کند. همچنین به دنبال افزایش حجم روابط تجاری با روسیه هستیم و تلاش زیادی در این زمینه انجام خواهیم داد. 🔹تجربه خوبی در همکاری با روسیه در سوریه، در مبارزه با تروریسم داریم که می‌تواند مبنایی برای روابط مشترک باشد. 🔹من از ابتدای ورود به دولت برنامه ارتقای دیپلماسی همسایگی را دنبال کردم و مانعی بین دو کشور برای همکاری و تعامل سازنده وجود ندارد. 🔶حاشیه روزنه 🔹برخلاف دولت روحانی که حاصل مجاهدت‌ها و تدابیر راهبردی را وجه المعامله غربزدگی و وادادگی کرده بود، آقای رئیسی به درستی در فکر تکمیل مجاهدت‌های نیروی همیشه قهرمان قدس و استفاده از آن در فضای اقتصادی داخلی است. 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها و روز زن مبارک باد @rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بشنوید|| صوت کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام(۱۴۰۰/۱۱/۳) 📥 khl.ink/f/49444 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مجموعه‌های نمایشگاهی با موضوع دهه فجر @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️این مجموعه را می‌توانید از طریق لینک‌های زیر دریافت نمایید: مجموعه پوستر مامیتوانیم https://heyat.co/p/3508 مجموعه نمایشگاهی دستاورد های انقلاب https://heyat.co/p/3507 مجموعه پوستر نمایشگاهی صعود چهل ساله https://heyat.co/p/3506 مجموعه پوستر ما می توانیم https://heyat.co/p/3498 رتبه های جمهوری اسلامی ایران در دنیا https://heyat.co/p/3495 معرفی چهل چهره منفور دستگاه نحس پهلوی (کاریکاتور) https://heyat.co/p/3483 مجموعه‌ای از پوسترها به همراه توضیحات مناسب و کافی https://heyat.co/p/3482 مجموعه پوستر های هنوز ادامه دارند https://heyat.co/p/3481 مجموعه پوستر های اگر انقلاب اسلامی نبود https://heyat.co/p/3480 مجموعه پوستر نمایشگاهی چرا انقلاب کردیم؟ https://heyat.co/p/3479 مجموعه پوستر امام خمینی(ره) https://heyat.co/p/3478 دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران به مناسبت دهه فجر https://heyat.co/p/3475 دستاورد های نظامی انقلاب اسلامی https://heyat.co/p/3474 تاریخ پهلوی https://heyat.co/p/3471 آمارها به روایت کاریکاتورها https://heyat.co/p/3465 ۴۰ کاریکاتور متناسب با دغدغه های انقلاب https://heyat.co/p/3464 مجموعه پوسترهای جشنواره هنر مقاومت https://heyat.co/p/2539 مجموعه تصاویر حضور کودکان در انقلاب https://heyat.co/p/2517 مجموعه تصاویر زنان در انقلاب اسلامی https://heyat.co/p/2516 مجموعه تصاویر شخصیت ها و شهدای انقلاب https://heyat.co/p/2515 مجموعه تصاویر دیوارنوشته های انقلاب اسلامی https://heyat.co/p/2514 مجموعه تصاویر امام خمینی https://heyat.co/p/2510 مجموعه نمایشگاهی مرگ بر آمريكا https://heyat.co/p/2508 مجموعه نمایشگاهی مردم گله مندند https://heyat.co/p/2507 مجموعه نمایشگاهی شهداي هسته اي https://heyat.co/p/2506 مجموعه نمایشگاهی راه روشن - فواید انرژی هسته ای https://heyat.co/p/2505 مجموعه نمایشگاهی دشمن شناسی https://heyat.co/p/2504 مجموعه نمایشگاهی دستاوردهای انقلاب اسلامی https://heyat.co/p/2503 مجموعه نمایشگاهی دانش انقلاب https://heyat.co/p/2502 مجموعه نمایشگاهی خط سرخ سری اول https://heyat.co/p/2501 مجموعه نمایشگاهی جلادیسم https://heyat.co/p/2500 مجموعه نمایشگاهی تولید ملی https://heyat.co/p/2499 مجموعه نمایشگاهی بزک شاه https://heyat.co/p/2498 مجموعه نمایشگاهی انقلاب اسلامی https://heyat.co/p/2497 مجموعه نمایشگاهی آمریکا شیطان بزرگ https://heyat.co/p/2496 مجموعه نمایشگاهی کلام امام خمینی https://heyat.co/p/2494 مجموعه نقاشی های حمایت از کارگر ایرانی https://heyat.co/p/2492 مجموعه تصویرسازی انقلاب اسلامی https://heyat.co/p/2491 مجموعه پوستر کجا بودیم کجا هستیم https://heyat.co/p/2457 مجموعه نمایشگاهی ایران خاتون https://heyat.co/p/2456 مجموعه پوستر چرا انقلاب کردیم https://heyat.co/p/2445 مجموعه پوستر صعود چهل ساله https://heyat.co/p/2442 سری نمایشگاهی سلام به آینده https://heyat.co/p/2441 سری نمایشگاهی راه حل خودمونی https://heyat.co/p/2439 مجموعه نمایشگاهی اون وقت ها که شما نبودی https://heyat.co/p/2431 مجموعه نمایشگاهی اگر انقلاب اسلامی نبود https://heyat.co/p/2430 مجموعه پوستر امام خمینی (ره) و وقایع منتهی به انقلاب اسلامی https://heyat.co/p/2425 ایران 20، برترین جایگاه های ایران در آمار بین المللی https://heyat.co/p/2419 مجموعه نمایشگاهی خاندان ویرانی https://heyat.co/p/2418 مجموعه پوسترهای نمایشگاهی خیمه انقلاب https://heyat.co/p/2420 مجموعه پوستر جنگ ارزی https://heyat.co/p/2423 مجموعه طرح های 40 سال بصیرت و حضور https://heyat.co/p/2427 مجموعه طرح های نهضت ادامه دارد https://heyat.co/p/2428 مجموعه طرح های سیلی سخت https://heyat.co/p/2429 طرح لایه باز پوستر راه درمان اقتصاد کشور https://heyat.co/p/2472 طرح لایه باز پوستر رویای کودکی ام را ساختم https://heyat.co/p/2474 طرح لایه باز پوستر زخم را درمان کنیم https://heyat.co/p/2476 @hamim1 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در جنگ بی‌امانِ حق و باطل، در کجا ایستاده‌ای؟ بخشی از بیانات رهبر معظّم انقلاب در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام(۱۴۰۰/۱۱/۰۳) 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی! [صفحه ۱ از ۳] حسین شریعتمداری/ ۵ بهمن ۱۴۰۰ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بعد از ظهر دوشنبه هفته جاری آقای امیر‌عبداللهیان وزیر محترم امور خارجه کشورمان در همایش ملی ایران و همسایگان ایران گفته‌اند: «طرف آمریکایی تاکنون از طرق مختلف پیام‌هایی را به ما ارسال کرده و خواهان سطحی از مذاکرات مستقیم با جمهوری اسلامی ایران است.» و در ادامه توضیح داده‌اند: « اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا، لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکایی‌ها داشته باشیم، این را در برنامه کاری که برای مذاکرات رفع تحریم‌ها خواهیم داشت، نادیده نخواهیم گرفت»! دیروز آقای شمخانی، دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی نیز در صفحه توئیتر خود متن کوتاهی نوشته بود که با اظهارات آقای امیرعبداللهیان همخوانی دارد. ایشان نوشته است: «تا‌کنون ارتباط با هیئت آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیر‌رسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نبوده و نخواهد بود. این روش ارتباطی تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد»! و اما در این‌باره گفتنی‌هایی هست. بخوانید! ۱-با شناختی که از برادران عزیزمان آقایان امیر‌عبداللهیان و شمخانی داریم و نیز با شناختی که آنها از چالش هسته‌ای چندین ساله ایران با آمریکا و متحدانش دارند بسیار بعید می‌دانیم که از طرح فریبی که در مذاکره مستقیم با آمریکا نهفته است بی‌خبر باشند، مخصوصاً آنکه هردو نفر آقایان نظر خویش را با چند « اما و اگر » همراه کرده‌اند اما از آنجا که محافل آمریکایی و پادوهای داخلی آنها بعد از این اظهار‌نظرها و با خوشحالی از اینکه امتیازی برای آمریکا در راه است، با دُمشان گردو می‌شکنند! اشاره به نکاتی را در این خصوص و طرح فریبی که احتمالاً پیش پای دولت قرار گرفته است ضروری می‌دانیم. ۲- اظهارنظر وزیر خارجه کشورمان و توئیت همسوی آقای شمخانی در حالی است که اولاً؛ آمریکایی‌ها بارها نشان داده‌اند که مذاکره را فقط برای مذاکره می‌خواهند و نه حل و فصل مسائل فی‌مابین و ثانیاً؛ اگرچه مذاکرات وین روند پیچیده‌ای را طی می‌کند که ناشی از طفره رفتن اروپا از موضوع اصلی مذاکرات است، ولی صورت‌مسئله روشن است، آمریکا علاوه‌بر آنکه به تعهدات برجامی خود پایبند نبوده است، با نقض قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که قرار بود تضمین برجام باشد، از برجام خارج شده است و انتظار داشت ایران برای گنجاندن موضوعات جدیدی به برجام (نظارت بر صنایع موشکی و حضور در منطقه) با آمریکا به مذاکره بنشیند!(درخواستی که بیش از ۸ بار از سوی ترامپ تکرار شده بود) ولی ایران به این درخواست ترامپ (بخوانید درخواست مشترک آمریکا و اروپا) پاسخ مثبت نداد و طرح موذیانه و باج‌خواهانه دشمن ناکام ماند. اما چگونه؟ ۳- همین جا گفتنی است که برجام از نگاه آمریکا یک سند طلایی بود که با استفاده از دیپلماسی منفعلانه - بخوانید التماسی- دولت آقای روحانی و ساده‌لوحی تیم مذاکره‌کننده دولت قبلی به چنگ آورده بود و می‌دانست که خروج از آن به معنای از دست دادن این امتیاز بزرگ است. اما، با این وجود چرا ترامپ از برجام خارج شد؟! پاسخ را از زبان خانم موگرینی، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات بشنوید. فدریکا موگرینی یک هفته پس از خروج آمریکا از برجام و زمانی که روحانی می‌گفت «شر یک مزاحم از سر برجام کم شد»! فاش کرد که «من از روحانی ضمانت گرفتم که حتی در صورت خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، به برجام پایبند بماند»! ... اینکه، آقای روحانی با کدام منطق و بر اساس کدام اختیار، این تضمین را داده بود، سؤال درخور تاملی است که هرگز پاسخی به آن داده نشده است. ولی آنچه در این بند مورد نظر است اینکه آمریکا هنگامی از برجام خارج شد که اطمینان پیدا کرده بود ایران در برجام باقی می‌ماند. با این انتظار که محدودیت صنایع موشکی و حضور ایران در منطقه را نیز به برجام اضافه کند! و در غیر‌اینصورت هرگز حاضر به ترک این سند طلایی نبود. (ضمناً و خارج از موضوع، این پاسخ کسانی نیز هست که به کیهان خُرده می‌گرفتند چرا می‌گفت آمریکا هرگز از برجام خارج نمی‌شود) ۴- شواهدی که به آن اشاره شد حکایت از آن دارند که آمریکا مطمئن بود بعد از خروج از برجام، دور تازه‌ای از مذاکرات با موضوع برنامه موشکی ایران و حضورش در منطقه آغاز می‌شود و برجام ۲ و ۳ و ... (که به گفته هوشمندانه شهید سلیمانی نقطه پایان آن، از میان برداشتن جمهوری اسلامی ایران بود) شکل می‌گیرد! اما این ترفند آمریکا و متحدان اروپاییش با نگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب نا‌کام ماند و به دولت اجازه ورود به دور مورد اشاره مذاکرات داده نشد. @rozaneebefarda