الفلام و تردیدافکنی در صداقت امام!
[صفحه 1 از 2]
#اختصاصی|| الفلام تحریف؛ پرونده ویژه روزنه در نقد #الفلامخمینی/ یادداشت ۱۱
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در بخشی از کتاب #الفلامخمینی تحریفگری تا به آنجا رسیده که با شیوهای مرموزانه و زیرکانه! با اشاره و کنایه تلاش میشود امام خمینی در روز آزادی از زندان به قول و قرار با مقامات امنیتی شاه متهم شود و دوران زندگی سیاسی امام، مرموز و نامعلوم جلوه داده شود.
این نحو تحریف، که در نوع خود کمنظیر است، جای بررسی ویژه دارد که با چه هدفی صورت گرفته است.
اکنون پس از گذشت بیش از نیم قرن از آن جریان و آشکار شدن همه اسناد پشت پرده که بنا به اذعان نویسنده او به همه آنها دسترسی داشته و مورد بررسی قرار داده، در مورد ادعای سازمان امنیت شاه که طی اطلاعیهای در 12 مرداد 42 صادر کرده و روزنامه اطلاعات در روز 13 مرداد 42 نوشته، چنین قلم زده است:
آنچه در اطلاعیه دولت از تفاهم میان حکومت و علمای آزاده شده آمد، و فردایش/ 13 مرداد در سرمقاله روزنامه اطلاعات با تفصیل به آن پرداخته شد، به دلیل در دست نبودن گفتوگوهای پاکروان با آقایان در واپسین روز حبس، قابل بررسی و بازنمایی نیست؛ نه میتوان آن را یکسره دروغ خواند و نه میشود آن را به سان مدعیات آن سرمقاله تأیید کرد... دست کم مشی و مرام آیتالله خمینی میگوید بعید است او قولی که حکایت از دخالت نکردن در امور سیاسی باشد داده باشد[!!!] (الف لام خمینی، ص347)
🔹نویسنده محترم در این نوشته با این جمله نیشدار که «دست کم مشی و مرام آیتالله خمینی میگوید بعید است او قولی...» مینمایاند آنچه را امام با صراحت اعلام کرده است باور ندارد و بدینگونه صداقت امام را زیر سؤال برده و در آن تردید کرده است؛ در صورتی که تاکنون حتی دشمنان اسلام و انقلاب در صداقت امام اینگونه تردید نکرده بودند.
نویسنده الفلام احتمالا از این باب که در صداقت امام (که رسماً هر گونه «تفاهم» را رد کرده است) تردید دارد، چنین مینویسد:
اطلاعیه دولت [منظور اطلاعیه ساواک]... و فردایش... سرمقاله روزنامه اطلاعات... «نه میتوان آن را یکسره دروغ خواند و نه میشود آن را... تأیید کرد...»!
🔹این نحو قلمفرسایی در مورد سیره سياسی امام خمینی، در اذهان مخاطب تخم تردید میکارد و نقطه ابهامی در زندگی سیاسی امام میگذارد و میگذرد.
باید به این نویسنده محترم گفت که رژیم شاه و ساواک بیش از هر کس دیگری برای زیر سؤال بردن امام و مخدوش کردن چهره او حریص و پیگیر بودهاند و اگر کوچکترین سوژهای از امام داشتند از کاه، کوه میساختند و آن را با بوق و کرنا به دنیا اعلام میکردند.
رژیم شاه تا آن پایه در راه خدشهدار کردن چهره امام حرص و آز داشته است که پس از آزادی امام از زندان و بازگشت او به قم در کمیسیونی که برای به اصطلاح کنترل اوضاع تشکیل دادند نقشهها و برنامههایی را طرح کردند. در بند 3 آن طرح چنین آمده بود:
... مقامات دولتی با رفت و آمد آشکار با امام بکوشند که «... توجه مردم جلب شود که آقای خمینی هم دولتی است...»
با همه این قسم توطئهچینیها، تاریخ نقطه ابهامی در سلوک سیاسی امام ثبت نکرده که بتوان با آن، صداقت سیاسی امام را مورد تردید قرار داد یا اندکی در ثبات قدم امام در نفی طاغوت و مواجهه با رژیم تردید ایجاد کرد.
رژیم شاه پس از آنکه امام را از زندان به منزلی در قیطریه برد و در حصر خانگی قرار داد، به منظور ایجاد تشویش در اذهان عمومی و زیر سؤال بردن امام اطلاعیهای بدین مضمون صادر کرد که؛ «بین مقامات انتظامی و حضرات آقایان خمینی، قمی و محلاتی تفاهم حاصل شده که در امور سیاسی مداخله نخواهند کرد...»
(روزنامههای عصر تهران، 12مرداد1342)
روزنامه اطلاعات نیز در روز یکشنبه 13 مرداد 42 در سرمقاله خود زیر عنوان «سیاست و دیانت» کوشید شاه را هوادار اسلام و مذهب بنمایاند و «تفکیک مذهب از آلودگیهای سیاسی را یک منطق قوی» نشان دهد و چنین وانمود کند که میان مقامات دولتی و علمای زندانی: امام، قمی و محلاتی بر سر «تفکیک دین از سیاست» تفاهم برقرار شده است!! لیکن این سمپاشیها و جوسازیها برای ملت آگاه و رشدیافته ایران که از رهبر و مرجع خود شناختی عمیق و ریشهای داشت نه تنها تأثیرگذار و شکبرانگیز نبود بلکه با منطق قوی و استوار آن را بیجا و ناروا دانستند و این پرسش را مطرح کردند که اگر امام با رژیم به تفاهم رسیدهاند چرا امام آزاد نشدند، بلکه «به منازل خصوصی منتقل شدند» و از آن بدتر چرا امام در محاصره قرار گرفت(نهضت امام خمینی، ج1، ص717) و مردم را از دیدار با او محروم کردند؟!
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
الفلام و تردیدافکنی در صداقت امام!
[صفحه 2 از 2]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹امام در دومین سخنرانی خود پس از آزادی از زندان (در تاریخ 26 فروردین 43) با لحنی قاطع و جدی به تکذیب ادعای رژیم شاه مبنی بر تفاهم با علمای زندانی پرداخت و چنین اعلام کرد:
... اینهایی که با شما یک قرارداد سری کردهاند، خب اسم ببرید. آقا، اگر مردی اسم ببر؛ بگو که خمینی، توی حبس ما رفتیم پیش او، و او گفت بر گذشتهها صلوات! خمینی غلط میکند همچو حرفی میزند خلاف دین اسلام؛ خمینی میتواند تفاهم کند با ظلم؟ غلط میکند. خمینی آنجا هم که بود، تو حبس هم که بود، مجد اسلام را حفظ میکرد، میتواند حفظ نکند؟... خمینی و امثال خمینی میتوانند که یک چیزی بگویند که بر خلاف مصالح اسلام باشد؟ خمینی را از جامعه بیرون میکنیم... (صحیفه امام خمینی، ج1، ص290)
🔹امام در چند سخنرانی دیگر نیز آن ادعای دروغ را تکذیب کرد. از جمله در بحث و طرح حکومت اسلامی در نجف در روز چهارشنبه 15 بهمن 1348 فرمودند:
... آن مردک وقتی که آمد در زندان پیش من، من بودم آقای قمی(سلمهالله)... گفت سیاست عبارت از بدذاتی و دروغگویی و... و خلاصه پدرسوختگی است این را بگذارید برای ما. راست هم میگفت اگر سیاست عبارت از آن است که او میگفت، طبعاً مخصوص آنها است اسلام که سیاست دارد، مسلمانها که سیاست دارند ائمه هدا علیهمالسلام که «ساسه العباد»ند غیر آن سیاستی است که او میگفت. او میخواست ما را اغفال کند. بعد رفت در روزنامه اعلام کرد: تفاهم شده که روحانیون در سیاست دخالت نکنند ما هم بعد از آزادی رفتیم سر منبر تکذیبش کردیم؛ گفتیم دروغ گفته است. اگر خمینی یا دیگری چنین حرفی بزند بیرونش میکنیم... (ولایت فقیه، ص140)
پس از بازگو کردن سمپاشیهای الفلام و تردیدافکنی در مورد سیره سياسی امام، آنچه را که در روز آزادی امام از زندان گذشت در پی میآوریم تا خوانندگان ارجمند در متن جریان قرار بگیرند:
روز جمعه 12 ربیعالاول 1383 مطابق 11 مرداد 42، پاکروان، رئیس «سازمان امنیت» ایران به دیدار امام در پادگان عشرتآباد رفت... [و اعلام کرد] «اکنون حضرتعالی آزاد میشوید منتهی لازم است به عرض برسانم که سیاست یعنی کلک و نیرنگ، سیاست یعنی دروغ و تزویر، سیاست یعنی حقهبازی، و خلاصه سیاست یعنی پدرسوختگی؛ و این کارها مربوط به ماست و مرجع روحانیت نباید خود را به این امور آلوده سازد و در سیاست دخالت کند». (چیزی به این مضمون) امام در پاسخ فقط یک کلمه گفت: «ما در سیاستی که شما معنا میکنید از اول، دخالت نداشتهایم». آقای قمی نیز در این مجلس حضور داشت...(نهضت امام خمینی، ج1، ص699-698)
شاید نویسنده الف لام خمینی بر آن بوده است آن تلاشهای شکستخورده رژیم شاه را مبنی بر تفاهم با امام و دولتی بودن او که در آن روز و روزگار نتوانست ملت ایران را بفریبد، امروز به گونهای به بار بنشاند و برای نسل امروز نسبت به امام ذهنیت منفی پدید آورد لیکن باید بداند چنین اندیشههایی نه امروز و نه فردا و نه فرداها نمیتواند کارآیی داشته باشد. این گونه ترفندها را انگلیسیها در قرن 19 و 20 ضد رهبران مردم به کار میگرفتند و بهرههایی از آن به دست میآوردند؛ امروز ملتها بیدار شدهاند و حربههای اینگونهای دیگر زنگ زده و کارآیی خود را از دست داده است.
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 #سخن_نگاشت | مقاومت، تنها راه علاج در مقابل فشارها
🔻 رهبر انقلاب، در دیدار رئیسجمهور ونزوئلا: نتیجهای که میتوان از ایستادگی و موفقیت دو ملت ایران و ونزوئلا گرفت، این است که تنها راه علاج در مقابل فشارها، #ایستادگی و #مقاومت است ضمن آنکه باید همکاریها و ارتباطات میان جمهوری اسلامی ایران و دولت بولیواری ونزوئلا بیش از پیش مستحکم و نزدیک شود. ۱۴۰۱/۳/۲۱
🔍 متن خبر👇
https://khl.ink/f/50446
تحریف آشکار مواضع امام در الفلام!
#اختصاصی|| الفلام تحریف؛ پرونده ویژه روزنه در نقد #الفلامخمینی/ یادداشت ۱۲
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
نويسنده الف لام گاهی گوشهها و فرازهايی از سخنان امام را درز می گيرد و رسما به تحريف تاريخ دست می زند.
از آن جمله میتوان به نحوه بازتاب اظهارات امام در ديدار با حسنعلی منصور در دوران حصر امام اشاره کرد.
بهبودی هنگامی که بیانات امام را بازگو میكند، جملهای راهبردی از گفتار امام را حذف میکند.
🔹مواضع امام در این دیدار، توسط خود ایشان روایت شده و متن کامل آن از قرار ذیل بوده است:
...آمد گفت به من كه خب آن دولت (اميراسدالله علم) با شما چه بود و چه بود و چه كرد... خب آن رفت. بحمدالله حالا يك دولتی (حسنعلی منصور) آمده است كه اين اشخاصش بسياریشان پدرانشان روحانی بودهاند و... گفتم كه آقا! نه ما دشمنی با آن دولت داشتيم و نه عقد اخوتی با شما خوانديم، ما به اعمالتان نگاه می كنيم، ما اينجا مراقبيم اگر اعمال شما تكرار اعمال آنهاست، همانطور كه با او مخالف بوديم هستيم الی يوم القيامهو رويشان سياه شد تا آخر شما هم آن جور خواهيد شد... . (صحیفه امام، ج1، ص298)
نويسنده الف لام اين گفتار امام را آورده ليكن اين جمله را كه «رويشان سياه شد تا آخر» و بخشی از جمله پيش از آن را: «هستيم الی يوم القيامه» حذف كرده است؛ چون جمله «مخالف... هستيم الی يوم القيامه» نشان از سازشناپذيری دارد و «رويشان سياه شد تا آخر...» نيز از صراحت و قاطعيت يك نيروی انقلابی حكايت دارد و اين ويژگیها با روش ليبراليستی همخوانی ندارد.
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نسخه عربی سرود #سلام_فرمانده
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
القای چهرهای سازشکار از امام در الفلام!
#اختصاصی|| الفلام تحریف؛ پرونده ویژه روزنه در نقد #الفلامخمینی/ یادداشت ۱۳
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
نويسنده الفلام به رغم شواهد و مدارك آشكار مبنی بر اراده امام برای ادامه نهضت و مبارزه با رژیم شاه، به پيروی از گزارشهای بی پايه و دلبخواهی برخی پادوهای ساواك، چنین آورده است كه:
به نظر میرسد یکی دو روز مانده به 23 اردیبهشت (اول ماه محرم که مصادف با سالگرد 15خرداد بود) آيت الله به اين نتيجه رسيد كه محافل و مجالس ماه محرم و صفر بايد دور از تشنج و هيجان برگزار شود.
البته او پيش از اين نيز تمايلی به حضور قهرآميز مردم در راهپيمايی، تظاهرات و يا حمله به اماكن دولتی نداشت. آخرين جمله او در سخنرانی عصر عاشورای سال گذشته توصيه به حفظ آرامش بود!! (الف لام، ص414)
آنچه در اين بخش از الفلام آمده نتیجه سفسطه و غلطاندازی و استخدام عباراتی چون «تشنج» و «حمله به اماكن دولتی» در كنار تظاهرات و راهپيمايی و به كار گرفتن نوعی بازی با كلمات است که در ورای آن تلاش میشود نظر خلاف واقع و تحريفگرانهای به خواننده القا شود!
كيست نداند كه امام با هر گونه تشنج، حمله به اماكن دولتی و كارهای خلاف موازين آرامش و امنيت مخالف بود، ليكن هيچگاه حتی برای يك لحظه با تظاهرات و راهپيمايیهای سياسی و حضور در صحنه نه تنها مخالفت نمیكرد، بلكه بر اين نظر بود كه ضمن بهرهگيری از راه حسينی و شور و شعور عاشورايی (آن هم در ايام عاشورا) و الهام از مكتب و مقصد حضرت امام حسين(سلام الله عليه) بايسته است عزاداران حماسه بيافرينند و مردم بايد راهپيمايی و تظاهرات و اعلام انزجار از يزيديان زمان را سرسختانه پی بگيرند.
به راستی آیا امام از ابتدایی ترین محاسبات سیاسی و اجتماعی غافل بوده، نمیدانستند که نتیجه فراخوان عمومی به هیئات مذهبی برای بازگو کردن مصائب جامعه اسلامی، با چالش و درگیری با رژیم مواجه خواهد شد؟!
آیا امام بدون لحاظ احتمال درگیری با رژیم، به تکرار روضه فیضیه در فراز منابر و در محافل حسینی عاشورای ۴۲ را توصیه فرمودند؟
رژیمی آدمکش که پیشتر یک جلسه روضه غیر سیاسی در مدرسه فیضیه را به خاک و خون کشیده بود، چگونه ممکن بود نسبت به مجالس روضه سیاسی در سراسر کشور بیاعتنا باشد؟!
چگونه متصور است امام بدون اطلاع از احتمال درگیری امر به روشنگری محافل مذهبی فرموده باشند؟!
کاش جناب نويسنده در كنار غور در اسناد ساواک و شيفتگی در گزارشات ساواكیها، به نوشتهها و ديدگاه های امام نيز گذری میكرد و میديد و میخواند كه امام در اعلاميههايی كه در آن محرم و عاشورای حسينی چه طوفان و حماسهای برپا کرده است و چگونه با زبانی سرخ و صریح مردم را به مبارزه دعوت نموده است!
بخشهایی از مواضع عاشورایی امام که توسط بهبودی نادیده گرفته شده یا کمرنگ شده، به قرار ذیل است:
...ما از جانب خدای تعالی مأمور حفظ ممالک اسلامی و استقلال آنها هستيم و ترك نصيحت و سكوت را... جرم میدانيم، گناه بزرگ میدانيم، استقبال از مرگ سياه میدانيم. پيشوای بزرگ ما حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام سكوت را در مقابل ستمكاری جايز نمیدانست و ما نيز جايز نمیدانيم... در اين زمان سكوت در مقابل ستمكاری اعانت به ستمكاران است. وظايف اسلامی، وظيفه ما تنها نيست، وظيفه تمام طبقات است...وظيفه تمام ملت است.(صحیفه امام، ج1، ص337)
به راستی امام معرفی شده در #الفلام کجا و #امامواقعی کجا؟!
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
رجانیوز و جمشیدی از اتهام اهانت به آیتالله صافی تبرئه شدند
🔹روز گذشته دادگاه رسیدگی به شکایت هیات نظارت بر مطبوعات، دادستانی کل کشور و مجمع شیعه شناسی از رجانیوز به اتهام اهانت به مرحوم آیتالله صافی گلپایگانی(ره) برگزار شد.
🔹پس از ارائه دفاعیات مدیرمسئول رجانیوز و نویسنده مطلب، هیئت منصفه هر دو متهم را با اکثریت قریب به اتفاق آراء در اتهام یادشده مجرم ندانستند.
🔶حاشیه روزنه
بعد از انتشار یادداشت انتقادی آقای جمشیدی پیرامون برخی بیانات منتسب به آیتالله العظمی صافی گلپایگانی، واکنشهای شدیدی علیه این یادداشت و سایت رجانیوز در حوزه صورت پذیرفت که تقریبا تمام طیفهای حوزوی را در کرسی نقد و اعتراض علیه آنان قرار داد.
رجانیوز و شخص آقای جمشیدی با انتشار یادداشتهایی به اصلاح مواضع قبلی و عذرخواهی پرداختند که اقدامی قابل تقدیر و نشانگر تدین و تقوای سیاسی بود.
به دنبال این ماجرا، فضای رسانهای مطالبه برخورد حقوقی نیز علیه ایشان باز شد که البته همان زمان مرحوم آیتالله العظمی صافی با #التفاتپدرانه اعلان کردند که از منتقدان رضایت دارند و در حوزه اینگونه تصور شد که این ماجرا ختم به خیر شده است اما بازهم برخی جریانهای خاص حوزوی دست برنداشته تلاش کردند از این امر یک گسل اختلافی بزرگ بسازند که البته آن اقدامات نامبارک، در اثر هوشمندی حوزویان و خصوصا جریان انقلابی حوزه، ناکام و بی نتیجه ماند.
علیرغم عذرخواهی منتقد و ناشر یادداشت، پیگری حقوقی ماجرا به موازات موضعگیریها و اقدامات میدانی، توسط شیعهشناسی ادامه یافت که بعد از پیام پدرانه آیتالله صافی و عذرخواهی آقایان منتقد، فلسفه اش معلوم نبود!
اکنون به لطف خدا خبر آمد که منتقدان تبرئه شدهاند و اگر تحرکات دیگری صورت نپذیرد این ماجرای پرحاشیه را باید تمام شده تلقی کرد و صد البته، اصلی_فرعی کردن مسایل، پاسبانی از حریم مرجعیت شیعه همزمان با صیانت از فضای #آزاداندیشیحوزوی، رصد تحرکات برخی #سکولارهایدوگانهساز، مورد نظر حوزویان ارجمند قرار دارد.
@rozaneebefarda
هدایت شده از گروه تاريخ انديشه معاصر موسسه امام خميني ره
📝سیر تکامل حوزه علمیه قم در تاریخ معاصر ایران
✍️عبدالرسول يعقوبي
🔺چکیده
▪️حوزه علمیه قم، یک نهاد علمی – فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار در تاریخ معاصر ایران است و همچون هر جامعه یا نهاد اجتماعی دیگری که از سیر حرکت آن (تکاملی یا انحطاطی) بحث میشود، می تواند امیدآفرین و اعتمادبخش یا غیر آن باشد. بنابراین، پاسخ به این سؤال که «سیر حرکت تکاملی حوزه علمیه در قم چگونه بوده است؟» مهم است.
▪️با هدف پاسخگویی به سؤال مذکور، تحت عنوان مفاهیم و بنیادهای نظری، دیدگاههای اندیشمندان اجتماعی و فلاسفه تاریخ درباره حرکت تاریخ و شاخصهای تکامل، مورد بررسی قرارگرفته است. با بهرهگیری از نظریه اندیشمنده مسلمان به ویژه شهید مطهری و آیتالله مصباح، مبنایی نظری برای پاسخ به سؤال مذکور تدارک شده است.
▪️ مطابق با این نظریه، تکامل در هر جامعه یا نهاد اجتماعی (اعتباری یا حقیقی) ناشی از فعلیت یافتن استعدادها و ظرفیتهای بالقوه آن جامعه یا نهاد در یک دوره از تاریخ یا سرتاسر تاریخ است.
▪️بررسی سیر حرکت حوزه علمیه قم نشان میدهد، این حوزه روندی تکاملی چهار مرحلهای را پشت سر گذاشته است: مرحله تاسیس فرهنگی، مرحله اجتماعی شدن، مرحله سیاسی شدن و مرحله تمدنی.
▪️ بررسی سیر تکاملی حوزه در یک بررسی تجربی حاکی از عناصر فرهنگی و ظرفیتهای بالقوهای است که امکان حرکت حوزه علمیه قم را در مسیر تکاملی فراهم آورده است.
▪️این ظرفیتها یا شاخصها عبارتند از: توحیدگرایی، عقلانیت، شهادت، انتظار، بصیرت و آگاهی، سیاست و ولایت که با تجربه تاریخی از سیر حرکت تکاملی حوزه برداشت میشوند؛ هرچند به صورت انتزاعی نیز از آموزههای حوزوی قابل اثبات هستند.
#حوزه_علمیه_قم
#تکامل
#کمال
#تمدن
🌐گروه تاريخ انديشه معاصر
https://eitaa.com/tarikh_andisheh_moaser
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #گزارش_خبری | خمینی عظیم
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: «آن دست قدرتمند، آن شخصیّت فولادین، آن دل مطمئن، آن زبان ذوالفقارگونه که توانست میلیونها انسان را از قشرهای مختلف وارد میدان کند، اینها را در میدان نگه دارد، یأس و نومیدی را از اینها دور کند، جهت حرکت را به اینها تعلیم بدهد، عبارت بود از امام بزرگوار؛ او عبارت بود از خمینی عظیم!» ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
🔹️ سیوسومین مراسم سالگرد رحلت امام خمینی رحمةاللهعلیه با حضور رهبر انقلاب در جوار مرقد مطّهر امام راحل برگزار شد.
🔺️ رسانه KHAMENEI.IR در گزارش خبری «خمینی عظیم» مروری بر این دیدار داشته است.
📥 سایر کیفیتها👇
https://khl.ink/f/50465
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازخوانی «سلام فرمانده» در نیجریه
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
الفلام و ابهامزایی در زندگی امام
#اختصاصی|| الفلام تحریف؛ پرونده ویژه روزنه در نقد #الفلامخمینی/ یادداشت ۱۴
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹در جای جای كتاب الفلام هر گاه نويسنده از ديدار يكی از مقامات دولتی با امام گزارشی آورده، كوشيده است آن ديدار را ابهام آميز، شکبرانگيز و همراه با نقطههای تاريک و مرموز بنماياند و در پسزمینه ذهن خواننده، کارنامه و روابط سیاسی امام را با علامت سؤال مواجه سازد. به بخشهایی از ادبیات الف لام دقيق بنگريد:
۱)...عمادالدين سزاوار سناتور مجلس سنا پنج شنبه روزی/28آذر به دیدن آيت الله خمينی آمد. به احتمال زياد محمدرضا پهلوی او را فرستاده بود، يک ساعت و نيم آنجا بود، چه گفت و چه شنيد روشن نيست... (الف لام، ص368)
۲) در همان روزها پاكروان به ملاقات آيت الله خمينی آمد. ردی از اين ديدار در ميان سندها نيست. مأمور ويژهای كه اين رخدادها را مستقيم يا غير مستقيم گزارش میكرد، غايب بود يا غيبش كرده بودند...(الف لام، ص377)
۳) جواد صدر، وزير كشور، در يك ماهه اخير دو يا سه بار با آيتالله خمينی ملاقات كرده بود، آخرين آن، روز هفدهم فروردين دو روز پس از بازگشت آقای خمينی به قم بود. او ساعت هفت بعد از ظهر به قم آمد. پس از ديدار با آقايان خمينی، گلپايگانی و شريعتمداری ساعت 23:30 به تهران بازگشته بود. صدر چه پيامی با خود آورده روشن نيست. شايد آمده بود مراسم و عطوفت خاص شاهنشاه را به مقامات روحانی ابلاغ كند... .(الف لام، ص394)
🔹پیرامون مدعاها و تعابیر مرموز نويسنده الفلام، گفتنی آنکه امام وزير كشور را در جمع عموم زائران و مجاورانی كه برای ديدن او در بيت اجتماع كرده بودند به حضور پذيرفت؛ وزير كشور ديدار خصوصی با امام نداشت تا با خود پیغام خاص بیاورد و به او برساند.
🔹به راستی نویسنده الف لام از جزئیات ديدار وزير کشور با امام بیاطلاع بوده که چنین ابهامبرانگيز قلمفرسایی کرده یا با انگیزه دیگری مستندات ماجرا را نادیده گفته و یقینیات را به مشکوکات مبدل کرده است؟!!
🔻 اگر جناب بهبودی مستندات پيرامون ديدار وزير كشور با امام در قم را با دقت وارسی و كنجكاوی میكرد، درمیيافت كه ديدار او با امام در جمع صدها نفر از مردم بوده است كه گرداگرد امام حلقه زده بودند و در اين گونه موارد ديگر جای شبهه افكنی نيست.
▫️اساسا امام با هوشمندی سیاسی ویژهای که داشتند، همواره راه سواستفاده عناصر سیاسی بدسگال را میبستند و آنان را در خلوت نمیپذیرفتند.
▫️الف لام از به كار بردن جمله های دوپهلو، مرموز و سؤال برانگيز درباره امام در جای جای كتاب _كه نمونههايی از آن ذکر شد_، بسنده نكرده و گاهی دايره شبهه افكنی را گسترش داده است. به یک فراز از تعابیر معنادار او كه در بالا آمد يكبار ديگر گذرمیكنيم:
🔻در همان روزها پاكروان به ملاقات آيت الله خمينی آمد، ردی از اين ديدار در ميان سندها نيست. مأمور ويژه ای كه اين رخدادها را مستقيم يا غير مستقيم گزارش م یكرد، غايب بود يا غيبش كرده بودند...
🔹بايد ديد نويسنده الف لام چه انديشه و نقشهای در سر دارد و درباره امام چه میخواهد بگويد؟ منظور او از اينكه «غيبش كرده بودند» چيست؟
اينكه «در همان روزها پاكروان به ملاقات آيت الله خمينی آمد»، كدام روزها است؟!
برای اين ادعا كه پاكروان «به ملاقات آيت الله خمينی آمد» چرا مأخذی نياورده است؟
اصولا مقامات دولتی مانند پاكروان يا وزير كشور كه در زندان به ديدار امام يا ديگر زندانيان میرفتند، مگر گزارشگر و مأمور ويژه با خود میبردند؟
در كدام گزارش آمده است كه وقتی يكی از مقامات به ديدار زندانی رفته مأموری او را همراهی میكرده و گفت و شنود طرفين را يادداشت كرده باشد؟!
آنچه در پرونده های ساواک از گفت و گوی برخی مقامات با زندانيان آمده است گزارش خود آن مقامات پس از ديدار با زندانی است.
🔹نویسنده در پايان ادعای نابجایش كه «همان روزها پاكروان به ملاقات آيت الله خمينی آمد» اظهاراتی از امام در ديدار با پاكروان آورده و به مجله پاسدار اسلام ارجاع داده است كه اگر چنين گزارشی در آن مجله آمده باشد خطا و نادرست است.
🔻آنچه را كه نويسنده از زبان پاكروان آورده است متن سخنرانی امام در جمع دانشجويان دانشگاه تهران در روز 21 فروردین 43 است.
🔻امام از روز ورود به زندان تا روزی كه حبس ایشان به حصر بدل شد، و تا روزی كه آزاد شد و به قم بازگشت، با مقاماتی كه به ديدار او می آمدند وارد بحث نمیشد و به گفتوگو نمی نشست و گاهی جمله كوتاه اقناعی بر زبان میآورد.
ليكن نویسنده الف لام بر آن است كه از آنچه در دوران زندان امام گذشته، از كاهی كوه بسازد.
آيا اينگونه ادعاهای شبههافكنانه و جملههای جهتدار برای خواننده نسبت به امام ذهنيت منفی پديد نمیآورد؟
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از وضعیت انقلابی
📱یکی از اقدامات درخشان و البته فراموششده مرحوم آیتالله فاضل؛ صدور حکم ارتداد «رافق تقیلی» سلمان رشدی آذربایجان و روزنامهنگار اهل این کشور بود. این روزنامهنگار به نبی اکرم و عاشورا و مقدسات اسلامی توهینهای آشکاری داشت. مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی در پاسخ به استفتای مؤمنین آذربایجان نوشتند:
بسمه تعالی
چنین شخصی چنانچه مسلمان زاده باشد، با اعترافات مذكور مرتد است و چنانچه كافر بوده، از مصادیق ساب النبی است و در هر صورت برفرض چنین اعترافاتی قتل او بر هر كسی كه دسترسی داشته باشد لازم است ...(۴ آذر ١٣٨۵)
رافق تقیلی کمتر از پنج سال بعد با ضرب چاقو فردی ناشناس مجروح و در تاریخ ٢ آذر ١٣٩٠ در بیمارستان به درک واصل شد.
قرائت سیره مراجع عظام تقلید صیانت از حافظه تاریخی حوزه علمیه و موجب پیشگیری از دستبرد تاریخی سکولارهای حوزوی است.
📨وضعیت انقلابی از ما انتشار انقلابی با شما✌️
هدایت شده از حمیم (صلح میرزایی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چند روز است که این نقل قول در حال چرخش است.
چند نکته:
۱- #زهد #رهبر_معظم_انقلاب بر کسی پوشیده نیست و حتی خارجنشین های باانصاف هم به این اذعان دارند.
۲- سادهزیستی ایشان، معقول است و بر حسب نیاز و ضرورت از امکانات هم استفاده میکنند و لذا نسبت دادن زهدهای افراطی به ایشان صحیح نیست.
۳- نسبت به این ویدئو از اهل اطلاع، پرسیدم. پاسخ این بود:
«پس از #زلزله #منجیل در سال ۶۹، منزل و دفتر کار رهبر انقلاب که خیلی قدیمی بودند ترکهای بزرگی میخورند که اقامت در آن، خطرناک بود. از آن زمان تا سه چهار سال در منزلی پیشساخته زندگی میکنند.»
خاطره فرزند آیتالله#خوشوقت مؤید این نقل است:
«این وصلت سال ۱۳۷۲ اتفاق افتاد... این مراسم در یک خانه پیش ساخته ساده برگزار شد! منزل مقام معظم رهبری در همین کانکس بود! غرب منطقه ریاست جمهوری در خیابان آذربایجان، یک فضای خالی بود که در آن جا با کانکس یک ساختمان یک طبقهای درست کرده بودند. محل کار مقام معظم رهبری هم در همین سازه قرار داشت. داخل کانکس نشسته بودیم؛ ناگهان یک صدای تکاندهنده از سقف فلزی به گوشمان رسید که همه جا خوردیم. یک میوه کاج رها شده بود و روی سقف فلزی کانکس افتاده بود. پیش خود گفتم، این سازه، در عین سادگی بیش از حد، نا ایمن هم هست. نکند خدای ناخواسته، اتفاقی برای رهبری و خانوادشان بیفتد!
دو تخته فرش ماشینی هم، کف این سالن حدودا ۴۰ متری پهن بود»(مصاحبه با ایرنا irna.ir/xjrRMD)
#خامنه_ای مدظله العالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجراى #سلام_فرمانده در پايتخت روسيه
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نسخه عربی جدید از سرود #سلام_فرمانده
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
دستگیری ادمین برخی کانالهای افشاگر اطلاعات محرمانه نظام
🔹️اخیرا خبری منتشر شده که: ادمین های کانال های نيمه محرمانه، سرائر و سایه نويس به اتهام تشویش اذهان عمومی و انتشار اسناد طبقه بندی شده، توسط سازمان اطلاعات سپاه شناسایی و دستگیر شدند.
▫️یکی از عوارض ولنگاری فضای مجازی، ایجاد قارچگونه رسانههایی است که در عین اثرگذاری اجتماعی بعضا گسترده، هیچ نظارتی بر عملکرد آنها وجود ندارد.
🔻این اقدام را باید گامی در جهت ساماندهی فضای رسانهای و فضای مجازی کشور قلمداد کرد.
▫️انتظار آن است دولت و مجلس محترم در اسرع وقت ساماندهی فضای مجازی را در اولویت خود قرار دهند تا مسئله انتشار اخبار طبقهبندی شده، انتشار اخبار جعلی و فیک، شبکهسازی اجتماعی و رسانهای جریانهای معاند، گسترش شبکههای فساد اقتصادی و اخلاقی، یک بار برای همیشه تکلیفش روشن شود.
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 پیرو تحسین و نگارش تقریظ حضرت آیتالله خامنهای بر کتاب مهاجر سرزمین آفتاب صورت گرفت
👈🏻 ابلاغ سلام و دعای رهبر انقلاب به راوی ژاپنی کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»
🔻 معاون دفتر مقام معظّم رهبری و نمایندگان دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای عصر امروز (چهارشنبه) با حضور در بیمارستان خاتمالانبیاء(ص) تهران ضمن عیادت از خانم سبا بابایی (کونیکو یامامورا) مادر شهید ژاپنی دفاع مقدس، سلام و دعای رهبر انقلاب را به ایشان ابلاغ کردند.
🔹 در این ملاقات، حجتالاسلاموالمسلمین محمد محمدیان معاون دفتر مقام معظم رهبری ضمن اهدای چفیه معظّمله به این بانوی فداکار و انقلابی و ابلاغ سلام حضرت آیتالله خامنهای به وی اظهار داشت: «حضرت آقا به شما سلام رساندند و برای سلامتی شما که عمر خود را در مسیر اسلام و انقلاب صرف نمودهاید، دعا کردند.»
🔹 وی همچنین با بیان اینکه اخیرا رهبر انقلاب کتاب خاطرات خانم بابایی را مطالعه کرده و ضمن تحسین کتاب، تقریظی هم بر آن نوشتهاند، از انتشار این تقریظ توسط موسسه حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب خبر داد.
🔹 آقایان علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و ایمان عطارزاده معاون هماهنگی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در این عیادت همراه معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری بودند.
🔹 سرکار خانم کونیکو یامامورا در سنین جوانی پس از آشنایی با معارف دین مبین اسلام و ازدواج با یک جوان مؤمن ایرانی، آیین شینتو را کنار گذاشت، به دین اسلام و مذهب تشیع گروید و نام سبا بابایی را برای خود برگزید. این بانوی فداکار در ایام پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس با همه وجود در میدان دفاع از انقلاب اسلامی حاضر بود و فرزندش را هم تقدیم انقلاب اسلامی کرد.
🔺 زندگانی پرفراز و نشیب این مادر شهید در قالب کتابی با عنوان «مهاجر سرزمین آفتاب» به قلم آقایان حمید حسام و مسعود امیرخانی به رشتهی تحریر درآمده و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 نظر مراجع تقلید درباره شهادت به ولایت در اذان و اقامه چیست؟
🔸 شهادت به ولایت و امامت حضرت امیرالمؤمنین علیبنابیطالب (علیهالسلام) در اذان و اقامه نماز، در زبان فقهای گرانقدر به شهادت ثالثه مشهور است و پس از اقرار به یگانگی خداوند متعال و رسالت نبی مکرم اسلام با عبارات مختلفی همچون «أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی الله»، «أشهَدُ أَنّ عَلیاً اَمیرالمؤمنین حقاً» و «أشهَدُ أَنّ عَلیاً حُجَّةُ الله» صورت میگیرد.
🔸 جدای از اینکه پیشینه اقرار به شهادت ثالثه در اذان و اقامه نماز خود موضوعی تاریخی بوده که در برخی از کتب تاریخی منعکس شده است، نزد فقهای عظام بحثی فقهی به شمار میآمده، از این رو احکام آن در کتب فقهی این بزرگان آمده است. بزرگان تشیع براین باورند که شهادت ثالثه در اصلِ تشریع اذان نبوده است، اما به لحاظ حکم فقهی آن اختلاف نظر وجود دارد.
🔸 برخی گفتنِ آن را جایز ندانستهاند، همانند شیخ صدوق و شیخ طوسی در برخی از کتب خود؛ برخی گفتن آن را بدون قصد جزئیت جایز میدانند، همانند بسیاری از فقهای معاصر؛ در برخی از موارد نیز امری مطلوب خواندهاند و گفتن آن را به قصد استحباب مطلق جایز میدانند، بلکه آن را در مواردی و با وجود شرایطی از آن جهت که از شعائر ایمان و نماد تشیع است، واجب میدانند. تعدادی نیز مدعی آن هستند که شهادت ثالثه از اجزاء مستحب اذان و اقامه است، همانند مرحوم مجلسی اول در کتاب بحار الانوار.
🔻 نظر مراجع تقلید معاصر:
▫️- حضرت امام خمینی (ره): «اَشْهَدُ انَّ عَلِیاً وَلِی اللّٰهِ» جزء اذان و اقامه نیست ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ انَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّٰهِ» به قصد قربت گفته شود.
▫️- حضرت آیتالله خامنهای: گفتن «اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیّاً وَلیُّ اللهِ» به عنوان شعار تشیّع خوب و مهم است ولی جزء اذان و اقامه نیست و باید به قصد قربت مطلقه گفته شود.
▫️- حضرت آیتالله سیستانی: «أَشْهَدُ أنَّ عَلِیاً وَلى الله» جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «أَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله» به قصد قربت گفته شود.
▫️- حضرت آیتالله مکارم شیرازی: «اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِىُّ اللّٰهِ» (یعنى گواهى مىدهم که على ولىّ خدا بر همهی خلق است) جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّٰهِ» به قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتى که معلوم شود جزء آن نیست.
▫️- حضرت آیتالله شبیری زنجانی: سزاوار است پس از «أشهد أنّ محمداً رسول الله» به قصد تبرّک و تیمّن، شهادت به ولایت و امامت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین و سایر معصومین (علیهم السلام) به نحوى که جزو اذان و اقامه محسوب نگردد، ذکر شود. و بىتردید اگر در شرایطى ترک این شهادت موجب تضعیف ولایت و تشیع گردد، ذکر آن لازم است.
▫️- حضرت آیتالله وحید خراسانی: «اشهد انّ علیا ولیّ اللّه» جزء اذان و اقامه نیست، ولى چون ولایت آن حضرت مکمّل دین است، شهادت به آن در هر حال و از جمله بعد از «اشهد انّ محمّدا رسول اللّه» از أفضل قربات است.
▫️- حضرت آیتالله سبحانی: «اَشْهَدُ انَّ عَلِیاً وَلِی اللّٰهِ» جزو اذان و اقامه نیست ولى خوب است بعد از أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ ، به قصد قربت مطلقه و زینت اذان و اقامه گفته شود.
▫️- مرحوم حضرت آیتالله خوئی: «اَشْهَدُ انَّ عَلِیاً وَلِی اللّٰهِ» جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از "أشهد أن محمداً رسول الله" به قصد قربت گفته شود.
▫️- مرحوم حضرت آیتالله بهجت: بعید نیست مستحب بودن اقرار به ولایت امیر المؤمنین على بن ابى طالب - علیه السّلام - در اذان، در صورتى که به نیت مطلوب بودن گفته شود.
▫️- مرحوم حضرت آیتالله فاضل لنکرانی: جزو اذان و اقامه نیست ولى خوب است بعد از اشْهَدُ انَّ مُحَمَّداً رسُولُ اللّٰهِ به قصد قربت گفته شود.
▫️- مرحوم حضرت آیتالله میرزا جواد تبریزی: شهادت بر ولایت على علیه السلام و اولاد طاهرینش جزء اذان و اقامه نیست، لکن شعار شیعه شده است، در اذانى که در مجامع عمومى گفته مىشود نباید شهادت بر ولایت ترک شود، اما در حال فرادى و مثل آن، ترک کردن مانعى ندارد، و الله العالم.
▫️ - مرحوم حضرت آیتالله صافی گلپایگانی: «أَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِى الله» جزو اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسوُلُ الله»، به قصد قربت گفته شود.
💻 @Khamenei_ir
روزنه
🔰 نظر مراجع تقلید درباره شهادت به ولایت در اذان و اقامه چیست؟ 🔸 شهادت به ولایت و امامت حضرت امیرالم
این مطلب ناظر به برخی فضاسازیها و شبههافکنیهای اخیر فضای مجازی پیرامون بازنشر دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد شهادت به ولایت در اذان، تولید و بازنشر شده است.
@rozaneebefarda
تناقضگوییها و تردیدافکنیهای الفلام پیرامون سیره و اندیشه سیاسی امام خمینی
[صفحه ۱ از ۳]
#اختصاصی|| الفلام تحریف؛ پرونده ویژه روزنه در نقد #الفلامخمینی/ یادداشت ۱۵
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 یکی از ایرادات اساسی کتاب الف لام، ایجاد تردید در سیره سیاسی امام خمینی است که به طرزی کاملا ماهرانه و نامحسوس در دل روایتها اشراب شده است!
انگیزهیابی نویسنده یا تعیین آگاهانه بودن این اقدام، خارج از وظیفه این یادداشت است اما بازکاوی مصداقی اين #تحریفبنیادین و پیچیده و تذکار و هشدار نسبت به اثرات مخرب آن، #تکلیف است.
اما نمونه:
آقای بهبودی ابتدا گفتگوی پاكروان با امام و پاسخ صریح ایشان را از اسناد ساواک به صورت كامل میآورد:
...پاكروان به پادگان عشرت[آباد] و به ديدن آيت الله خمينی آمد، آمد تا خبر انتقال او و آقايان محلاتی و قمی را از زندان به خانهای در شهر بدهد... جملاتی هم در لزوم پرهيز از ورود به سياست گفت. گفت كه سياست چيزی جز دروغ، خدعه و فريب، نيرنگ و خلاصه پدرسوختگی نيست. شما اين سياست را برای ما بگذاريد و برويد، دخالتی در آن نكنيد، آقای خمينی موقعيت را مناسب پاسخگويی دقيق نديد، وارد گفت و گو نشد و نگفت كه اين تعريف تان از سياست نادرست است «اسلام تمامش سياست است»، فقط به گفتن اين جمله اكتفا كرد كه «ما از اول [هم] وارد اين سياست كه شما می گوييد نبوده ايم».(الف لام، ص344)
ليكن ۳ صفحه بعد آنچه را كه در اينجا آورده ناديده می گيرد و مینويسد:
آنچه در اطلاعيه دولت از تفاهم ميان حكومت و علمای آزادشده آمد و فردایش 13مرداد در سرمقاله روزنامه اطلاعات با تفصيل به آن پرداخته شد به دليل در دست نبودن گفت وگوهای پاكروان با آقايان [امام، محلاتی و قمی] در واپسين روز حبس قابل بررسی و بازنمايی نيست، نه میتوان آن را یكسره دروغ خواند، نه آن را بسان مدعيان آن سرمقاله تأييد كرد... دست كم مشی و مرام آيتالله خمينی میگويد بعيد است او قولی كه حكايت از دخالت نكردن در امور سياسی باشد داده باشد... .(الف لام، ص348-347)
آيا اينگونه ضد و نقيض گويی آقای نويسنده از سر در گمی و فراموشكاری و درنيافتن واقعيتها حكايت نمیكند؟
آيا او نتوانسته بفهمد كه منظور از «تفاهم» در اطلاعيه ساواك همان يك جمله ای است كه امام آن را بر زبان آورد: «ما از اول وارد اين سياست كه شما می گوييد نبوده ايم»؟!
اين آورده جناب نويسنده كه «بعيد است او قولی كه حكايت از دخالت نكردن در امور سياسی باشد داده باشد»، آيا به معنای آن نيست كه او كلام صريح امام را كه فقط گفتند: «ما از اول وارد اين سياست كه شما می گوييد نبوده ايم»، مورد ترديد قرار می دهد؟
اهتمام سؤالبرانگيز نويسنده الف لام برای پررمز و راز نشان دادن ديدارهای امام با مقامات رژيم شاه، او را در مواردی به ضد و نقيض گويی كشانده است.
او در مورد ديگر به دنبال آوردن گزارش ساواک مبنی بر ديدار سناتور عمادالدين سزاوار با امام در دوران حصر، چنین نخست مینويسد كه:
«به احتمال زياد محمدرضا پهلوی او را فرستاده بود»(الف لام، ص368)
وی بیدرنگ اين جمله ابهامآميز و شکبرانگيز را بر آن افزوده است كه:
«يک ساعت و نيم آنجا بود، چه گفت و چه شنيد؟ روشن نيست.چه پیامی داشت؟ زبان اسناد خاموش است»!
ليكن پس از چند سطر میبينيم كه آن اسناد خاموش چنين زبان باز میكند:
«... سزاوار در ابتدای ديدار از شاه تمجيد كرد، او را پادشاهی فهميده، فعال و خوش نيت خواند، فرمانروايی كه بايد دوستش داشت و از تقويت او دريغ نكرد... .»
آقای بهبودی اين بخش از اظهارات سزاوار را در حالی با لسان قطعی بازگو كرده، كه هیچ منبعی برای آن ذكر نمیكند.
وی مطالب بیمستندش را چنین ادامه داده:
...شايد سناتور از فرستاده شدن لايحه انجمنهای ايالتی و ولايتی به مجلس شورای ملی هم گفته باشد. اين لايحه در هفدهم آذر با تغييراتی كه در آن داده شده بود، برای تصويب به مجلس شورای ملی داده شده بود... آقای خمينی يك روز بعد فشرده ای از اين ديدار را به سيد نورالدين باز گفت. سيد نورالدين هندی آن روز به ديدن برادر آمده بود. به آن فرستاده گفتم اگر روزی قرار تغيير رژيم در كشور باشد چون آن را به ضرر جامعه میدانم صد درصد با آن مخالفت میكنم. من اگر روزی صحبتی كردهام، روی اصول شرعيه بوده و الا هيچ موقعی مدعی نبوده و نيستم. مثلا موقعی که میدیدم در بعضی لوايح اسم قرآن را به جای خود صریحا ذکر نمیکنند و در اثر همین بیتوجهی چه بسا ممكن كه موضوع با تورات و انجیل و غیره مشتبه شود صدای من در می آمد ولی در حال حاضر كه لايحه انجمنهای ايالتی و ولايتی رعايت اصول و تأمين نظر شرع شده و در واقع با اين عمل دو اختلاف ما حل گرديده، من ديگر چه حرفی دارم بزنم و اضافه كردم اگر باز اختلافی باشد صرفا در همین زمینههاست.
نویسنده در مطالب مذکور، نسبتهای ناروایی به امام داده است.
@rozaneebefarda
تناقضگوییها و تردیدافکنیهای الفلام پیرامون سیره و اندیشه سیاسی امام خمینی
[صفحه ۲ از ۳]
نویسنده الف لام در فراز بالا با آنچه از زبان امام آورده، به امام چند نسبت ناروا داده است: ۱. وفاداری به شاه، اظهار پشيمانی از آنچه ضد رژيم شاه انجام داده است!!
۲. ناديده گرفتن مبارزه امام «با انقلاب سفيد شاه»، مواد شش گانه، استعمار و رژيم صهيونيستی كه از اصولی ترين اهداف قيام امام بوده است!
۳. روایت انحرافی از محتوا و مخالفت امام با مفاد تصويبنامه انجمنهای ايالتی و ولايتی
از جمله آن موارد است.
بیترديد عناصر هوشمند و بیغرضی كه از امام ابتدايی ترين شناخت را داشته باشند، حتی بدون مراجعه به اسناد متقن تاریخی نیز در میيابند كه آنچه در بالا از زبان امام آورده شده است نمیتواند سخن امام باشد.
لحن و متن و محتوا با سبک و سياق صلابت شخصیت و کلام امام هيچگونه همخوانی ندارد و تولیدکنندگان نقل و قول مذکور، نتوانستهاند بافتهای ولو به ظاهر عالمانه سرهم بندی كنند كه دم خروس آن بيرون نزند!
پژوهشگر هوشمند و منصف، با خواندن و شنيدن آنچه در بالا به امام نسبت داده اند، حتی اگر هيچ شناختی از امام نداشته باشد، بی درنگ چند پرسش برای او مطرح می شود:
1. چرا این گزارش که (بنابر ادعا) در گفت و گوی عمادالدین سزاوار با امام مطرح شده است، در اسناد ديدار و گفت و شنود آن دو نيامده و تنها «فشرده ای از آن» در ديدار سيد نورالدين هندی با امام بازگو شده است؟!
آيا در ديدار سناتور سزاوار با امام نيز «مأمور ويژه غايب بوده يا غيبش كرده بودند»؟!
آن مأمور ويژه ای كه در گفت وگوی امام و سيد نورالدين حضور داشته و گفتههای امام را طابق النعل بالنعل گزارش كرده، در ديدار سزاوار با امام در كجا به سر می برده است؟!
2. سناتور سزاوار كه بنابر ادعای نويسنده «به احتمال زياد محمدرضا پهلوی او را فرستاده بود» آيا خلاصه گفتار امام را كه در آن- بنابر ادعای نويسنده- هم وفاداری به نظام سلطنتی، هم پشيمانی از نهضت اسلامی و هم پايان اختلاف با رژيم در آن نهفته است، به «عرض ملوكانه» نرسانده است؟ يا اينكه شاه از كنار آن بیتفاوت گذشته است؟!
3. سخنرانی امام در روز عاشورای 83 (13خرداد43) ضد شاه و خاندان پهلوی، ضربه سنگين و سهمگينی بر پايههای رژيم شاه وارد كرد. به گفته برخی از صاحب نظران و ناظران سياسی، شمارش معكوس برای سقوط شاه از آن تاريخ آغاز شد؛ از اين رو، همه دستگاههای امنيتی، اطلاعاتی و تبليغاتی شاه پيوسته در تلاش و تكاپو بودند كه كلامی از موافقت امام با رژيم شاه به دست آورند و روی آن جار و جنجال تبليغاتی به راه اندازند، تا بتوانند افكار ملت ایران را که در پی سخنان عاشورای امام ضد شاه و كشتار فجيع 15 خرداد به شدت به خشم و خروش آمده بود، تا پايه ای آرام سازند و از انزجار مردم نسبت به شخص شاه بكاهند؛ بنابراين چگونه می توان باور كرد كه امام اعلام كرده باشد «اگر روزی قرار تغيير رژيم در كشور باشد... صد در صد با آن مخالفت می كنم» ليكن رژيم شاه از كنار آن بی سر و صدا و بی تفاوت گذشته باشد؟! نه در آرشيو بايگانی و نه در روزنامه های رسمی و غير رسمی از آن يادی نكنند؟!
4. رژیم شاه و دستگاه امنیتی مخوف آن، سراپا گوش بودند کلمهای از دهان امام بگيرند تا از آن به نفع رژيمشان بهره برداری كنند؛ چنان كه میدانيم يك جمله امام را كه «ما از اول وارد اين سياست كه شما می گوييد نبودهايم» چگونه در بوق و كرنا دميدند و روی آن مانور دادند و حتی برای برخی از امام شناسان! كه امروز دنبال آن اند امام را به جامعه بشناسانند(!) به يادگار گذاشتند كه روی آن به تحقيق عميق بپردازند و به عنوان يك «معمای لاينحل» روی آن معركه بگيرند كه «نه می توان آن را يكسره دروغ خواند و نه میشــود آن را... تأييد كرد»!!
با وجود اين، بايد ديد مقامات ساواك و ديگر كارشناسان رژيم از يك چنين موضوع با اهميتی كه میتوانست تير خلاص به شخصیت سیاسی و بلکه نهضت امام به شمار آيد، ساده گذشتند و پس از گذشت بيش از نيم قرن نويسنده ای كه دنبال سخن نو، سند نو و مدارك جديد در كتاب خود می باشد(!!) و كاری هم به درستی و نادرستی آن ندارد، برای شناساندن امام! از آن بهره برداری كند!؟
@rozaneebefarda
تناقضگوییها و تردیدافکنیهای الفلام پیرامون سیره و اندیشه سیاسی امام خمینی
[صفحه ۳ از ۳]
5. گزارشی كه در كتاب الف لام آمده است، تا کنون از سوی هیچ مرجع اسنادی معتبر تایید نشده و لذا بعید است از جمله گزارشات رسمی باشد، خصوصا که رد پایی از اين گزارش در اسناد پرونده امام و نيز در پرونده سناتور سزاوار و در پرونده سيد نورالدين هندی، ديده نمیشود. بايد دید نویسنده الف لام آن را از چه منبعی به دست آورده و نقل کرده است.
خصوصا که در حال حاضر همه اسناد امام از سوی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام انتشار يافته است میبينيم كه چنين سندی در آن نيامده است و در پروندههای امام نيز چنين سندی يافت نمیشود.
انتظار میرود كه مؤسسات اسنادی مطلع و مرتبط، در اين مورد پاسخگو باشند.
اگر انتشار گزارشات ادعایی اینچنین شاذ به عنوان یک رویه درآید، و هیچ راهی نیز برای صحتسنجی وجود نداشته باشد، تحریفگری سکه رایج خواهد شد!
6. اگر امام در ديدار با برادرش (آقا سيدنورالدين) چنين گفت وگويی كرده باشند، حتما نظرشان را با ديگر بستگان و نزديكان مانند آقای پسنديده و آقا سيد مصطفی (اگر او خود در جلسه ديدار سناتور سزاوار با امام حضور نداشته) در ميان میگذاشت؛ در اين صورت بیترديد اين نظريه امام در وفاداری به رژيم شاه و... در آن روز پنهان نمیماند و زبان به زبان پخش می شد و بازتاب پيدا میكرد.
با وجود اين، می بينيم كه در درازای بيش از پنجاه سال گذشته چنين سخنی نه از سوی دشمن، نه دوست شنيده نشد و چنان كه گفته شد بزرگترين گواه بر دروغ بودن اين گزارش اين است كه اگر چنين اظهار نظری از سوی امام مطرح شده بود دستگاه ساواک و كارگزاران رژيم شاه آن را در رسانه ها و روزنامه ها به صورت گسترده بازتاب میدادند و به دنيا اعلام میكردند. و اين نظريه امام مانند توپ در ايران صدا میكرد و همه برنامهها و طرحهای امام را به هم میريخت، تاج و تخت شاه را استواری میبخشيد و همه رشتهها را پنبه میكرد!
🔹افسوس با وجود اين حجم از قرائن تاریخی و تحلیلی، برخی نویسندگان به تولید روایتهای غیرواقعی دست میزنند كه ضرر و زيان آن جبرانناپذير است و نتیجای جز مخدوش سازی ذهنیتها نسبت به امام خمینی نخواهد داشت و برای تقابل با آن، راهی جز نقد صریح و علمی و توجه به قرائن و شواهد تاریخی، به نظر نمیرسد.
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
اظهارنظر حسابشده یک فعال رسانهای انقلابی پیرامون سرود #سلام_فرمانده
کدامیک در ترویج فرهنگ انتظار موفقتر بودهاند؛
انجمن حجتیه ۷۰ ساله (حزب قاعدین زمانه) یا ابوذر روحی ۴۰ ساله؟!
@rozaneebefarda
اجتماع بزرگ همخوانی سرود #سلام_فرمانده در مسجد مقدس جمکران
سهشنبه، ۳۱ خرداد از ساعت ۱۹
با حضور مداح اهلبیت(ع) #ابوذر_روحی
@rozaneebefarda
بهبودی و احیای دروغپردازیهای مخالفان امام!
[صفحه ۱ از ۳]
#اختصاصی|| الفلام تحریف/ یادداشت ۱۶
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
با نگاهی گذرا به كتاب الف لام میتوان دريافت كه اين كتاب، آکنده از مجموعهای از گزارشهای غالبا ساختگی و «من درآوردی» پادوهای ساواك است که با درهمآمیختن با برخی خاطرات غیرواقعی، معجونی از تحریفات تاریخی تولید کرده است!
خلق روایتهای توهمآلود از تاریخ زندگانی امام، از ويژگیهای بارز الفلام است که در اینجا به یک نمونه اشاره میکنیم؛
آقای بهبودی اینچنین وانمود کرده که ميان امام و تيمسار پاكروان (رئيس ساواک)، ارتباط و اعتماد ويژه ای برقرار بوده است!
👇
«... آقای خمينی شايد در چند ديدار گذشته خود با پاكروان او را مخاطبی مقبول از طرف هيئت حاكمه يافته بود كه میتواند ارزش و اندازه سخن او را دريابد و عينا انتقال دهد(!) آيت الله خمينی، مايل بود حرف های او از طريق پاكروان به گوش شاه برسد!»(الف لام، ص360)
او برای استواری اين ادعای خلاف واقع، نوشتههای «دو شاهد عادل»!! را به عنوان برگ برنده به نمايش درآورده است!
استناد بهبودی به بافتههای بیمايه امثال منتظری و عاليخانی- مهره سوخته و بی آبروی سلطنتطلبان- به طور عادی نیز محل تأمل است، حال اگر نویسندهای با اتکا به آنها بخواهد پیرایه و تهمتی به امام ببندد، دیگر واقعا نوبر است!
بهبودی او خلاف گويی آقای منتظری را از زبان امام چنين بازنويسی كرده است:
👇
...يك روز پاكروان آمد پيش من و گفت آقا شما يك آقايی، يك مرجع تقليدی، يك بزرگواری، يك روحانی هستی سياست و اينها را بگذاريد مال ماها، سياست يعنی پدرسوختگی، دروغ، تزوير... شأن شما نيست كه خودتان را به سياست آلوده كنيد.
نویسنده الف لام اينجا پرانتز باز كرده و نوشته است:
«آقای خمينی كه موقع را بر خلاف بار پيش در زندان مناسب ديده بود با شرح بيشتری پاسخ داد»!
او پرانتز را بسته و خاطرهبافی آقای منتظری را چنين دنبال كرده است:
من [خمينی] به او گفتم اگر سياست به اين معناست كه تو می گويی البته ما اهل آن نيستيم، آن مال خودتان باشد اما اگر سياست معنايش اداره امور اجتماعی و رسيدگی به كارهای مردم است اين اصلا جزو برنامه اسلام است و جزو قانون مشروطه است. مواظب باش اين حرف ها را جايی نگويی، اگر به كسی بگويی در سياست دخالت نكند، اين جرم است، زيرا برخلاف حكومت مشروطه است الان يك دستگاه عادله می تواند تو را محكوم كند... و كسی 2را كه بر خلاف مشروطه قدم بردارد بايد محاكمه كرد... (الف لام، ص361)
نخستين پرسش از نويسنده الف لام پيرامون آنچه که آقای منتظری از زبان امام روايت كرده اين است كه: منبع و مأخذ اين مطلب كدام است؟ مگر او مدعی نيست هر آنچه آورده است همراه با سند و مدرك است؟ روايت منتظری كه او آن را با آب و تاب بازنويسی كرده از چه منبعی گرفته شده است؟
اولا اگر اين خاطره منتظری اگر صحت داشت بايد در گزارش ساواك و در پرونده امام و نيز در كتاب صحیفه میآمد.
ثانیا روايت صحیح ماجرا از شخص امام خمینی در دسترس است، امام در سخنرانی خود در 21فروردین1343 رسما اعلان کردند:
👇
آمد يك نفر از اشخاصی كه ميل ندارم اسمش را بياورم [پاكروان] گفت آقا سياست عبارت است از دروغ گفتن، خدعه، فريب، نيرنگ، خلاصه پدرسوختگی است... چون موقع مقتضی نبود نخواستم با او بحثی بكنم، گفتم، از اول وارد اين سياست كه شما می گوييد نبوده ايم...(صحیفه امام، ج1، ص269)
بنابراين امام با پاكروان وارد بحث نشده است و اظهارنظری نكرده است. اصولا روش امام در دوران زندان و حصر اين بود كه با مقاماتی كه نزد او میآمدند وارد بحث نمی شد و سخن نمیگفت.
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053