روزنه
آیتالله سیستانی نماینده سیاسی ندارد! ▫️بعد از انتشار سخنان آقای #سیدجواد_شهرستانی در دیدار #مدیر
مواضع سیاسی جدید و عجیب آقای #سیدجواد_شهرستانی!
[صفحه ۱ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#اشاره
پس از بیانیه صریح دفتر مرجعیت اعلای عراق مبنی بر اینکه "ایشان در مسائل سیاسی نمایندهای ندارند"، اکنون خبرگزاری وابسته به دفتر آیتالله سیستانی در قم به نقل از آنچه دفتر آقای شهرستانی خوانده، توضیحاتی را منتشر کرده که از جهاتی جالب توجه و قابل تحلیل است!
🔻این مواضع به شرح ذیل است:
🔹در پی انتساب برخی مطالب، دفتر حجت الاسلام و المسلمین سید جواد شهرستانی در تماس خبرگزاری شفقنا اعلام کرد:
🔻 همگان میدانند سیاق ایشان مداخله در امور سیاسی نیست و در حوادث مهم دیگری که طی سنوات مختلف روی داده است همواره بدون هرگونه سوگیری سیاسی و حزبی، جانب اعتدال و اخلاق و حقوق مردم و حریم دین و مذهب را داشته و همه طیف ها را دعوت به گفت و گو کرده اند. این سیره ی چهل ساله ایشان است و مربوط به امروز و دیروز نیست.
🔻در نقل قول اخیر نیز مطالب متنوعی مطرح گردید. ایشان در بخشی از سخنانشان صرفا کسانی را مورد نقد و پرسش قرار دادند که تر و خشک را با هم سوزانده و در کوچه و خیابان به عمامه روحانیان بی گناه و چادر مادران مومنه این سرزمین حمله کرده و صحنه های غم انگیزی آفریدند. کما این که به هر خشونتی در حق مردم نیز نقد و اعتراض داشته و دارند.
اما سخنان ایشان در فضای رسانه ای غیردقیق و دگرگونه جلوه داده شد و در کمال تاسف مخاطب به سمتی سوق پیدا کرد که محتوای کلی اظهارات ایشان که دعوت به اخلاق، رعایت حقوق و تفکیک بین اعتراض و خشونت نسبت به بیگناهان از هر قشری بود، اشتباه برداشت شد و عدهای با اهداف خاص که بر همگان معلوم است، بر آن دمیدند.
کیست که مخالف حق مردم در بیان دیدگاههایشان باشد؟
ما شریک دردهای مردم هستیم و دعای ما و امید ما همواره خیر و صلاح و دوام ملت، کشور، مرجعیت و مکتب بوده و خواهد بود.
از رسانه ها و تریبون های جمعی نیز انتظار میرود که دقت و حقیقت را در انعکاس مطالب با توجه به سیره و ادبیات شناخته شده از افراد، مدنظر قرار دهند و مراقبت کنند که برای تیترسازی یا بهره گیری سیاسی کوتاه مدت، از دایره انصاف و مروت خارج نشوند.
🔶حاشیه روزنه
در مورد مطالب مذکور، نکاتی قابل ذکر است:
۱. نظر به صراحت متن بیانیه رسمی دفتر آیتالله سیستانی در نجف، مرجعیت اعلا نمایندهای در امور سیاسی ندارد لذا تمام اظهارات و رفتار سیاسی امثال آقای شهرستانی صرفا نشانگر مواضع شخصی اوست که طبیعتا برای فعالان سیاسی و مذهبی، اهمیت خاصی ندارد و لذا مسئولین سیاسی (در سطوح مختلف) و نیز ارباب جراید باید به این امر توجه داشته باشند.
این موضوع وقتی اهمیت مییابد که توجه داشته باشیم برخی عناصر سیاسی و رسانهای در سالهای گذشته تلاش کردهاند با انتشار جهتدار برخی مطالب، به روایتسازی وارونه سیاسی از مواضع و اندیشه سیاسی آیتالله سیستانی بپردازند که اقدامی ناجوانمردانه و خلاف اخلاق بوده است و مع الاسف تا قبل از بیانیه اخیر، با این پدیده زننده مواجهه صریحی صورت نگرفته بود.
مهمترین جلوه از این روایتهای ناروا، تلاش مذبوحانه #سکولارهایحوزوی برای #دوگانهسازی_کاذب بین مرجعیت اعلا و ولی فقیه بود.
اکنون به لطف خدا این خط رسانهای و سیاسی ناصحیح، افشا و رسوا شده است.
لذا اعلام عدم نمایندگی سیاسی آقای شهرستانی از آیتالله سیستانی را باید به فال نیک گرفت و در تمام اخبار مربوط با آیتالله سیستانی (از جمله همین توضیحات اخیر) جاری دانست.
۲. در متن فوقالذکر به رسانههای منتشر کننده خبر دیدار رییس حوزه خواهران با آقای شهرستانی (خبرگزاری حوزه و برخی رسانههای دیگر) صراحتا نسبت وارونهنمایی و تحریف داده شده است که اولا بعید به نظر میرسد و ثانیا قابل صحتسنجی است و لذا انتظار میرود با انتشار #فیلم یا #فایل_صوتی جلسه، حقیقت امر بر همگان روشن گردد!
۳. ادعا شده در ۴۰ سال اخیر سیاق جناب آقای شهرستانی بر "عدم مداخله در امور سیاسی" بوده و در حوادث مهم دیگری که طی سنوات مختلف روی داده است همواره بدون هرگونه سوگیری سیاسی و حزبی، جانب اعتدال را نگاه داشته و طرفین را دعوت به گفتگو نموده است.
اولا ۴۰ سال قبل که دوران حیات مبارک آیتالله العظمی خوئی را نیز شامل میشود، اساسا آیتالله العظمی سیستانی در مظان مرجعیت نبودهاند و طبعا مواضع سیاسی شخص ایشان نیز محل بحث نبوده است چه رسد به داماد و رئیس دفتر ایشان در قم. آنچه محل سوال است اقدامات جناب شهرستانی در دو دهه اخیر و خصوصا بعد از #فتنه۸۸ است!
پرسش مشخص آنکه دفتر آیتالله سیستانی در قم از ۸۸ به بعد محل رفت و آمد کدام طیف سیاسی بوده و چرا در مقابل دوگانهسازی کاذب این عناصر رادیکال بین مرجعیت اعلا و ولی فقیه اقدامی صورت نگرفت؟ آیا این رویه با ادعای اعتدال و عدم سوگیری سیاسی سازگار است؟!
@rozaneebefarda
روزنه
آیتالله سیستانی نماینده سیاسی ندارد! ▫️بعد از انتشار سخنان آقای #سیدجواد_شهرستانی در دیدار #مدیر
مواضع سیاسی جدید و عجیب آقای #سیدجواد_شهرستانی!
[صفحه ۲ از ۲]
۴. در بخشی از مواضع اخیر آقای شهرستانی تصریح شده که ایشان "به هر خشونتی در حق مردم نیز نقد و اعتراض داشته و دارند"!
این قبیل تعابیر که برگرفته از ادبیات جریانهای سیاسی زاویهدار و مصداق تعریض به نظام اسلامی است، آیا بر مدار اعتدال و با "عدم سوگیری سیاسی" سازگار است؟!
چه کسی در حق مردم خشونت روا داشته؟ نظام اسلامی؟
تعبیر "خشونت نسبت به بیگناهان از هر قشری" نیز بسیار رهزن است و همسان با مواضع برخی #سکولارهای_حوزوی است که به هر دلیل، برخورد متقابل خشن و مواجهه قانونی قوای انتظامی با #اغتشاشگران و عمله خونریز دشمنان ایران را با اقدامات وحشیانه این عناصر داعشی در یک ردیف ذکر و به طور مساوی محکوم میکنند! پسندیده نیست جناب آقای شهرستانی مواضع مشکوک و شائبهساز برخی عناصر و جریانهای بدسابقه را تکرار نماید و اینکه اگر این سنخ موضعگیری سیاسی مصداق اعتدال و عدم سوگیری باشد، احتمالا با قاموس سیاسی تازهای مواجهیم!
۵. عموم حوزویان شخص آیتالله العظمی سیستانی را به دوراندیشی و تقوا و حکمت و حمایت دائمی از ولی فقیه و نظام اسلامی میشناسند و تشخیص ایشان مبنی بر منع همگان از ادعای #نمایندگی در ابرازنظر پیرامون مواضع سیاسی ایشان، یکی از مصادیق همین حکمت و دوراندیشی بوده است تا افرادی (خواسته یا ناخواسته) نتوانند مواضع و سلیقه سیاسی خود را به نام ایشان القا نمایند.
الحمدلله بزرگان تشیع در اصول و امهات مسائل سیاسی اختلافنظر ویژهای ندارند و همین امر موجب عصبانیت دشمنان و بدخواهان است.
امید است همه چهرههای مذهبی و متولیان بیوت معظم مراجع و اعاظم حوزوی، با لحاظ قرار دادن مصالح عالیه تشیع، بر مدار حکمت و مصلحت و سلوک آن بزرگان مشی نمایند.
طبعا دیدگاه سیاسی هر کدام از اطرافیان و مسئولان بیوت معظم، صرفا نمایانگر مواضع خود آنان است و هیچ دلالتی بر نمایندگی ایشان از آن بزرگان (در اعلان مواضع سیاسی) ندارد مگر آنکه به همراه صوت یا فیلم یا دستوشته یا قرینه قطعیه دیگر، ارائه شود و صرفا در این حالت میتواند حاکی از مواضع اعاظم قم و نجف باشد.
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
9.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #کلیپ_نوشت | جهاد تبیین در برابر محتوای دروغ
🔻 رهبر انقلاب در دیدار اخیر: جوان امروزی اهل #تحلیل است؛ این خیلی نکتهی مهمّی است... بچّههای ما و جوانهای ما حرف دارند و این خاصیّت انقلاب اسلامی است...
🔹️ این حقیقت را همچنان که ما میفهمیم، دشمن هم میفهمد؛ دشمن هم میفهمد که چشم و گوشِ جوانِ امروز باز است، حواسش جمع است، هوشمند است، قابل تحلیل است؛ چه کار میکند؟ دشمن که بیکار نمیماند؛ دشمن برای اینکه این حالت جوان ما را خنثی کند، شروع میکند محتوای ذهنی برای #جوان درست کردن؛ این حجم عظیم دروغها در شبکههای مجازی به خاطر این است. این همه دروغ، این همه خلاف واقع، این همه حرفهای انحرافی، این همه تهمت، برای این است که دشمن برای این ذهنِ فعّال محتوا درست کند.
👈 اینکه من مدام میگویم «جهاد تبیین، #جهاد_تبیین» برای این است. محتوا را شما درست کنید؛ به مسئولین دارم میگویم؛ مسئولین رسانهها، مسئولین امور ارتباطات. قبل از اینکه دشمن، محتوای غلط و انحرافی و دروغ درست کند، شما محتوای دارای حقیقت و صحیح را درست کنید، انتقال بدهید به ذهن جوانها؛ دشمن مشغول این کار است. ۱۴۰۱/۸/۱۱
🏷 #دیدار_دانش_آموزان
💻 Farsi.Khamenei.ir
سلسله نشستهای جریانشناسی فکری - سیاسی حوزه علمیه قم
زمان:
🗓 10 آذر تا 13 بهمن ماه 1401
مکان:
🏢 قم، بلوار جمهوری، تالار مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)
❇️ این دوره طی ده هفته متوالی در روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۴ الی ۱۷ با حضور اساتید برجسته از جمله آیت الله عباس #کعبی، آیت الله غلامرضا #فیاضی، حجت الاسلام والمسلمین سیدحمید #روحانی، حجت الاسلام اکبر #میرسپاه، دکتر موسی #نجفی، حجت الاسلام دکتر #شریفی، حجت الاسلام دکتر #ابوطالبی و ... برگزار میشود.
❇️ برخی عناوین دوره عبارتند از:
🔷 سیر تکاملی حوزه علمیه قم در سده اخیر
🔷 سیره سیاسی آیتالله شیخ عبدالکریم حائری
🔷 نقش آیتالله بروجردی در تثبیت حوزه علمیه قم و انقلاب اسلامی
🔷 سیر نظریه حکومت اسلامی در حوزه علمیه قم
🔷 جریانشناسی حوزه علمیه قم بعد از انقلاب اسلامی
🔷 نقش جریان فکری علامه طباطبایی در انقلاب اسلامی و....
🔗 ثبت نام👇
🌐 https://m-ofogh.ir
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
رپرتاژ #مسیح_مهاجری و روزنامه جمهوری اسلامی برای مواضع آقای #سیدجواد_شهرستانی!
🔶حاشیه روزنه
ارتباط حلقه ژورنالیستهای حوزوی روزنامه جمهوری اسلامی با جناب شهرستانی سابقهای طولانی دارد!
وقایع اخیر سرنخ ارتباطات قدیمی را همگانی میکند!
در صفحه حوزه روزنامه جمهوری اسلامی مصادیق فراوانی از رپرتاژهای رسانهای برای اقدامات آقای شهرستانی قابل مشاهده است.
صد البته انتقاد به مواضع سیاسی جناب شهرستانی و نقد عملکرد برخی مراکز تحت نظر و حمایت وی (مانند شفقنا) به معنای نفی تمام خدمات حوزوی و اقدامات مثبت نیست اما آن خدمات نباید مانع نقد مواضع و رویکردهای سیاسی مناقشهبرانگیز گردد.
پرسش مشخص از جناب مسیح مهاجری آن است که چرا بیانیه راهبردی و مهم دفتر آیتالله سیستانی مبنی بر نفی هر نوع نماینده سیاسی برای ابراز مواضع سیاسی ایشان را مورد توجه قرار نداده است؟!
اگر آن بیانیه رسمی ملاک قرار گیرد، بازنشر مواضع سیاسی جدید جناب شهرستانی که حاوی تعریض تلویحی به نظام هم هست، چه توجیهی دارد؟!
این اقدامات نشان میدهد که امثال آقای مسیح مهاجری تا جایی از بزرگانی چون آيتالله سیستانی دم میزنند که قابلیت مصادره به مطلوب داشته باشند! وگرنه او حتما تذکرات صریح مرجعیت اعلا به مراد فکری و سیاسیاش (آقای هاشمی رفسنجانی) را خوب به خاطر میآورد که آن مرجع بصیر چگونه به سخنان شائبهبرانگیز آقای هاشمی در مصاحبه با زیباکلام خرده گرفته بود و نسبت به القای احساس دوگانگی و تضعیف رهبری هشدار داده بود!
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
اپوزسیوننمایی به سبک روزنامه جمهوری اسلامی
یادداشت جهتدار سیدضیا مرتضوی پیرامون وقایع اخیر!
#بدون_شرح
🔘 روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سخنرانی علامه 19 دی.mp3
547.8K
دفاع علامه طباطبایی از امام خمینی در ماجرای اهانت روزنامه اطلاعات که به قیام ۱۹ دی قم ختم شد
#اختصاصی
بازنشر به مناسبت سالگرد ارتحال علامه
🔘 روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیانات #امام_خمینی به مناسبت ارتحال #علامه_طباطبایی
🔘 روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
افشای دروغی دیگر از کدیور!
▫️دکتر دینانی: هرگز کلامی در ردّ انقلاب از #علامهطباطبایی نشنیدم/ #کدیور از قول من بیخود گفته!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اشاره
🔘 محسن کدیور _شیخ هتاک و رادیکال، و ضدانقلاب فراری عضو باند منتظری_ چند سالی است تلاش میکند با انتساب جملهای مجعول به مرحوم علامه و شرح و بسط دلالتهایی ساختگی برای آن، تصویری مخدوش از اندیشه و سیره سیاسی علامه طباطبایی جعل کند.
او برای تحقق تخیلات شیطانی خود، دست به جعل روایتهایی ساختگی میزند و تلاش دارد از زبان افراد مختلف، اکاذیب خود را منتشر سازد.
مدتی است دروغهای سریالی کدیور در حال افشا شدن است؛ امری که با استقبال طیفهای مختلف فکری و سیاسی مواجه شده است.
در تازهترین دور از تلاشهای مذبوحانه کدیور برای جعل تاریخ، وی در نشستی مجازی، ضمن تکرار چندباره همان جمله مجعول، سعی کرد که با نقل خاطرهای از زبان دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، بنیادهای فکری "پروژه تاریخسازی" خودش را مستحکم کند.
اظهارات اخیر کدیور در کوتاهترین زمان ممکن توسط دینانی _که در کسوت استادی کدیور هم بوده_ #تکذیب شد!
▫️با این مقدمات، متن کامل مصاحبه دکتر دینانی با تسنیم، تقدیم میشود؛
*آقای محسن کدیور در سخنرانی مجازی خودشان با عنوان "آقای طباطبایی، انقلاب و نظام" که روز یکشنبه 21 آذر ماه برگزار شد، از قول مرحوم علامه نقل میکنند که: در این انقلاب یک شهید واقعی بود که مظلومانه هم شهید شد و آن اسلام بود" به نظر شما که از نزدیک با مرحوم علامه طباطبایی حشر و نشر داشتهاید؛ صدور چنین جملهای و انتساب آن به علامه با شخصیت و اندیشه ایشان سازگار است؟
من نمیتوانم استنباط کنم ولی من هرگز چنین جملهای را از آقای طباطبایی نشنیدهام.
*با توجه به شناختی که از مرحوم علامه دارید چقدر انتساب این جمله به ایشان را صحیح میدانید؟
نمیدانم. استنباط نمیشود کرد. آقای علامه طباطبایی مرد پیچیدهای بود؛ خب فیلسوف بود دیگر. بعید میدانم چنین حرفی با ایشان سازگار باشد. من از ایشان چنین چیزی نشنیدهام.
*آقای کدیور در بخش دیگری از صحبتهای خودش با استناد به گفتهای از شما این طور القا میکند که گویی این طرفداران مرحوم امام (ره) بودند که باعث شدند جلسات مباحثه مرحوم علامه با پرفسور هانری کربن تعطیل شود.
نه؛ آنها طرفداران امام نبودند. آخر این مسأله آن قدر دقیق است که نمیشود همین طور بیمبنا حرف زد. اجمالاً اینکه کسانی که موجب بر هم خوردن آن جلسات شدند، انقلابی نبودند، آدمهای کلّه خشک و منجمدی بودند که با کربن مخالفت میکردند. هنوز هم مخالفاند. آدم منجمد که لازم نیست انقلابی باشد. کسانی که مخالفت کردند هیچ ربطی به انقلابی بودنشان نداشت.
*اما آقای کدیور به نقل از شما نتیجه میگیرد که آنها انقلابیون طرفدار امام(ره) بودهاند.
از قول من بیخود گفته. عرض کردم که منجمدالفکرها بودند.
*این آدمهای به تعبیر شما منجمدالفکر، بعدها در جریانات انقلاب نقش و سهمی هم پیدا کردند؟
نمیدانم. من آن موقع دیگر از قم آمده بودم بیرون اما میدانم که در رأس آنها آقای سیداحمد طیبی شبستری بود که کتابی هم در ردّ آقای طباطبایی نوشت. آنها از اساس با فلسفه مخالف بودند.
*اما شما استاد آقای کدیور بودهاید و ایشان از رساله دکتری خودش با راهنمایی شما دفاع کرده. انتظار طبیعی این است که ایشان در نقل قولهایشان از شما قدری محتاطتر و دقیقتر باشند.
بله آقای کدیور شاگرد من بوده اما او حالا موضع سیاسی دارد در حالی که من اصلا نه در سیاست هستم و نه دوست دارم که باشم. از اول هم نبودهام نه در زمان شاه و نه در دوران انقلاب. کار من فلسفه است.
*این سیاستپرهیزی ناشی از ایدههای فلسفی شماست؟
نمیدانم، شاید. البته فلسفه از فکر انسان جدا نیست ولی شاید اگر من فلسفه هم نمیخواندم همین جور بود.
*برگردیم به مرحوم علامه، به نظر شما اساساً میشود ایشان را در رده مخالفان نظریه ولایت فقیه، امام (ره) و انقلاب اسلامی قرار داد؟
استنباط از من نخواهید. من هرگز کلامی در ردّ انقلاب و ولایت فقیه از علامه نشنیدهام. اساساً ایشان آدم منزویای بود و در سیاست ورود نمیکرد اما وقتی علما به شاه عبدالعظیم آمدند، ایشان هم همراهشان آمد.
*ارتباط شخصی شما با مرحوم علامه تا پایان حیات ایشان تداوم داشت؟
نه! من مدتی که درگیر دریافت دکترایم در تهران بودم، از قم دور شدم بعد هم که دکترایم را گرفتم، دانشگاه مشهد استاد میخواست رفتم آنجا امتحان دادم که اول شدم و استادیام در آنجا شروع شد دیگر به کلی ارتباطم با قم و تهران قطع شد حالا هم من دیگر پیرمردم و خیلی چیزها یادم نیست؛ شما هم شرح این چیزها را از من نخواهید. اگر کسی خیلی مشتاق است که از کمّ و کیف این امور مطلع شود باید به آثارم رجوع کند
🔘 روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053