eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.9هزار ویدیو
247 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
وداع با مرحوم استاد ضمیری عصر دیروز بعد از اقامه نماز توسط آیت‌الله کعبی، پیکر مرحوم استاد ضمیری در بهشت معصومه(س) قم به خاک سپرده شد. 🔶مختصری از زندگی‌نامه و خدمات مرحوم استاد ضمیری تولد: 1346_مسجد سليمان. ورود به حوزه:1361_حوزه علمیه المهدی(عج) مسجدسلیمان اساتيد در قم: حضرات آیات، آقایان: تبریزی، وحيد خراسانی، سبحانی ، مکارم، مصباح یزدی، معرفت. ▫️مدارج و سوابق: _دکترای انقلاب اسلامی _کارشناسي ارشد جامعه شناسي(۱۳۸۱)/موسسه آموزشي و پژوهشي امام - رئیس مدارج علمی حوزه های علمیه -مدرس درس خارج از سال۸۳ - رييس مركز مطالعات ملي جوانان - رئیس موسسه ومرکز تخصصی مذاهب اسلامی و موسس رشته مذاهب در حوزه - نماینده رهبری در دانشگاه شهید بهشتی تهران - رئیس حوزه علمیه خواهران استان قم -مدیر گروه جامه شناسی دارالحدیث -مدیر گروه اصول فقه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی -معاون پژوهش جامعه الزهرا -عضو هیئت مؤسس و رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه -مدیر گروه جامعه شناسی پژوهشگاه مهدویت و آینده پژوهی 🔹تالیفات؛ -دانشنامه اصولیان شیعه -درسنامه فقه مقارن -جستاری در اندیشه فقهی مذاهب -کتابشناسی تفصیلی مذهب اسلامی -رجعت -استخاره -جامعه شناسی فرهنگ -مبانی انسان شناختی انقلاب اسلامی -اندیشه اسلامی -مناسبات جامعه شناسی و حدیث -اخلاق شهروندی -منشور اخلاقی مرزبانان -ماخذ شناسی قواعد فقهی ▫️دست چاپ: -دوره اول درس خارج اصول - درس خارج فقه خانواده -روش شناسی علوم اجتماعی -اندیشه های اجتماعی علامه طباطبایی - شبهات وهابیت - تفسیر اجتماعی قرآن کریم - مبانی جامعه‌شناسی انقلاب اسلامی @rozaneebefarda
🏴 مراسم به علت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بدون حضور جمعیت برگزار می‌شود؛ برنامه عزاداری ایام محرم در حسینیه امام خمینی(ره) ▪️به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام)، مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی(ره) و در حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. ▫️امسال نیز به علت شیوع بیماری و تأکید رهبر انقلاب به رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا، مراسم مطابق سال گذشته بدون حضور جمعیت و تنها با حضور یک سخنران و مداح برگزار می‌شود. ▪️این مراسم به مدت شش شب از شب هفتم تا شب دوازدهم محرم الحرام (یکشنبه ۲۴ مرداد تا جمعه ۲۹ مرداد) برگزار، و مشروح برنامه‌های سخنرانی و عزاداری هر شب از رسانه ملی پخش می‌شود.
▫️انا لله و انا الیه راجعون 🔘حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی از اساتید تاریخ حوزه علمیه قم درگذشت. 🔶 اثر مشهور از آثار ماندگار ایشان است. همچنین (علیه‌السلام) نیز از آثار گرانسنگ عاشورایی است که زیرنظر ایشان در مؤسسه امام خمینی منتشر شده است. 🔘خوشا به حال این خادم اهل بیت علیهم‌السلام که در ایام دهه اول محرم به میهمانی سرور شهیدان رفت. ▫️ایشان را به حمد و صلواتی میهمان کنیم و در مجالس حسینی دعاگوی همه خادمان اهل بیت علیهم‌السلام، و از جمله ایشان باشیم. @rozaneebefarda
راه مقابله با تبلیغات اموی در عصر حاضر گفتاری از مرحوم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️اگر ما بخواهیم ضعفی که در مردم زمان امام حسین علیه‌السلام بود و زمینه را برای فراهم کرد در ما پدید نیاید و اگر آمده است برطرف شود، چه اقداماتی باید انجام دهیم؟ گفتیم آن‌ها سه نوع فعالیت داشتند: و گمراه‌کننده، تهدیدها و تطمیع‌ها. ▫️در مقابل تبلیغات فریبنده چه باید بکنیم؟ باید شناخت، معرفت نسبت به اسلام، تشیع، خط امام حسین علیه‌السلام و امروزه خط امام خمینی قدس سره الشریف را تقویت کنیم. باید معرفت خود را تقویت کنیم تا دشمنان امان نیابند افکار ضدامام رحمه‌الله را به نام خط امام معرفی کنند. ▪️این کاری بود که کرد، دیگران کردند، امروز هم همین کارها را انجام می‌دهند. مواردی که امام رحمه‌الله صد در صد با آن مبارزه می‌کرد، امروز به دروغ می‌گویند امام رحمه‌الله دنبال همین‌ها بوده و همین‌ها را می‌خواسته است، را، آزادی غربی را، آزادی بی‌بند و باری را! و می‌بینید جوان‌هایی که تحت تأثیر این حرف‌ها واقع شده‌اند چه کارهایی می‌کنند... ▫️اگر بخواهیم تحت تأثیر این مغالطات واقع نشویم، باید شناخت خود را نسبت به دین تقویت کنیم. عزیزان من! جوانان عزیز! باید در شبانه‌روز وقتی را برای مطالعه و بحث در امور دینی و معارف بگذارید. دین از شکم، رفاه و ورزش کم‌ارزش‌تر نیست... برای مقابله با تبلیغات شیطنت‌آمیز و گمراه‌کننده، مطالعه و درس لازم است و بدون آن معرفت انسان رشد نمی‌کند.(آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، ص١١٨-١١۶) @rozaneebefarda
جنگ اخیر افغانستان؛ ترس‌ها و عبرت‌ها اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در روزهایی که اخبار استیلای طالبان بر مناطق مختلف افغانستان در صدر اخبار جهان قرار دارد، برخی از فعالان مجازی داخلی، خط خبری/رسانه‌ای جالب و عجیبی در پیش گرفته‌اند! برخی که انقلابی و حزب‌اللهی‌ هم هستند، معلوم نیست به چه دلیل، تکلیف‌شان را توجیه وضع فعلی و احیانا کارنامه آینده طالبان تشخیص داده‌اند و مدام در پی اثبات تفاوت بنیادین طالبان با داعش و القاعده هستند و اصرار دارند هم‌گرایی فکری و روشی این گروه‌های خشک و خشن را به صرف تفاوت‌ رویکردهای موسمی که آنهم به برکت ترس از اقتدار ایران است، عادی جلوه دهند! حتی اگر گروهک طالبان تغییر ماهوی هم داده باشد، نیاز نیست بچه شیعه انقلابی با دفاع بی‌جا از آنان، خود و جریان انقلابی را متهم به دفاع از این گروهک کند و احیانا احساسات منفی برادران افغان که روزگاری نه چندان دور مال و نوامیس شان توسط طالبان یا به واسطه ناامنی ناشی از حکمرانی جاهلانه آنان مورد تعرض قرار گرفته را خدشه‌دار کنند. وظیفه دفاع از طالبان و موضع رسمی ایران را بسپاریم به ظریف و دستگاه سیاست خارجی دولت روحانی که در پخت و پز مواضع فعلی نقش راهبردی داشته‌اند، بگذاریم متولیان امر خودشان از مواضع دفاع کنند و اگر پاسخ منطقی دارند بیان کنند. گروهی دیگر اما عجیب‌ترند؛ غربگراهای عاشق آمریکا که در تمام این سال‌ها از حضور منطقه‌ای ایران انتقاد کردند و جز ناسزا و ناسپاسی در مواجهه با جریان مقاومت و مجاهدان بدون مرز، از آنها چیزی ندیدیم! اما حالا ناگهان، نگران زنان کابل و هرات شده‌اند! ناموس پرست و غیور شده‌اند و ایران را به خاطر عدم دخالت در امور داخلی و عدم مشارکت در جنگ داخلی افغانستان ملامت می‌کنند! یاللعجب! تو که به عمرت صدای یک ترقه به گوشت نخورده و کمتر از قاشق و صفحه لمسی گوشی‌ آمریکایی‌ات، چیزی بلند نکرده‌ای می‌خواهی اسلحه به دست بگیری در مقابل طالبان؟! یعنی اینقدر غیرتی شده‌ای یهویی؟! خب اگر مشتاقی بسم‌الله! برو و از جنگیدنت فیلم بگیر و بعدا مجاهدان و ایران سربلند را ملامت کن! تصمیمات راهبردی در این کشور حساب و کتاب دارد. اسلاف این جماعت روزگاری می‌خواستند از صدام خون‌آشام هم حمایت کنند و به طرفداری از او علیه آمریکا اعلان جنگ کنند و حتی کار به مجلس هم کشید که رهبری حکیم ایران مانع رواج این فکر سخیف و سطحی در لایه‌های تصمیم‌سازی کشور شد. از جمله عبرت‌های تاریخی جنگ اخیر افغانستان آن بود که سکولارهای آمریکاپرست ضدجنگ، شده‌اند تئوریسین دخالت نظامی ایران در جنگ داخلی افغانستان! اوضاع و احوال افغانستان به شدت پیچیده و نگران کننده است و حتما در معرض مخاطره و بلکه دلهره قرار گرفتن حتی یک نفر مرد و زن و کودک افغان هم برای مان مهم است اما به غرب‌زده‌های مواجب‌بگیر یا پادوهای بی‌مزد و مواجب اعتماد نداریم‌. گاهی صرفا عمل برخلاف مواضع این جماعت، مسیر صواب را مشخص می‌کند! صدالبته دغدغه‌مندی‌های برخی علمای حوزوی در مورد شرایط افغانستان، قابل احترام و بجاست که جا دارد مسئولان ارجمند نظامی همچون گذشته، و بیش از گذشته، شرایط میدانی و سیاسی را برای بزرگان تبیین کنند. @rozaneebefarda
بازنشر 👇
🏴 جایگاه مجالس روضه و عزاداری در زندگی حضرت آیت‌الله بهجت 💥 به مناسبت گرامی‌داشت سالروز تولد فقیه عارف، عبد صالح خدا، حضرت آیت‌اللّه حاج شیخ محمدتقی بهجت اعلی‌الله‌مقامه (۱۲۹۵ش) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️ آخرین جمعه بود؛ ۲۵اردیبهشت١٣٨٨. با بدنی رنجور و نحیف، در مجلس روضه نشسته بود. نودوسه سال از عمر مرجع تقلید شیعیان می‌گذشت؛ ولی هنوز خود را محتاج همین بارگاه می‌دانست. حدود پنجاه سال بود که هر جمعه‌، مجلس روضه برپا می‌کرد؛ البته این مجلس غیر از مجالسی بود که در محرم و صفر برگزار می‌کرد. سال‌های آغازین ورود به قم، این مجلس را در منزل خودش برگزار می‌کرد. رفته‌رفته جمعیت مشتاق زیادتر می‌شد و دیگر، اتاق‌های کوچک و تودرتوی منزل جواب‌گوی این جمعیت نبود. محل برگزاری روضه‌ها را به مسجد منتقل کردند. خودش تا آخرین جمعۀ عمرش، شرکت‌کنندۀ همیشگی مجلس‌ها بود. ▫️پایبندی‌اش به روضه تعجب‌برانگیز بود. در حال مریضی هم اصرار داشت که این مجلس باید برقرار باشد. تا خودش به مجلس روضه نمی‌رفت، آرام نمی‌گرفت؛ مگر آنکه پسرش را به نیابت از خود می‌فرستاد. ▫️سال‌هایی که مجلس را در منزل برگزار می‌کرد، بسیاری از کارها را خودش انجام می‌داد و هنگام روضه، کنار در می‌نشست و به کسانی که وارد می‌شدند، احترام می‌گذاشت و جلوی پای کسانی که وارد مجلس می‌شدند، می‌ایستاد؛ چون به مجلس امام حسین علیه‌السلام مشرف می‌شدند، عزیز بودند. ▫️بر جزئیات کارها نیز نظارت می‌کرد؛ حتی بر چای‌دادن و خوش‌آمدگویی به عزاداران. این پیگیری و توجه و تواضع را از استادان بزرگ خود آموخته بود. می‌فرمود: ▫️استاد بزرگ ما، مرحوم غروی کمپانی که از لحاظ علمی در سطح بالایی بود، در مجالس روضۀ اباعبدالله علیه‌السلام پای سماور می‌نشست و چای می‌داد. ▫️شرکت در مجالس عزای سیدالشهدا علیه‌السلام را تعظیم شعائر می‌دانست و معتقد بود که باید به شعائر عظمت بخشید و عمر خود را در اعتلای هرچه بیشتر آن‌ها صرف کرد. همیشه تأکید می‌کرد: ▫️شرکت در مجالس سیدالشهدا علیه‌السلام محبت به ذوی‌القربای پیامبر صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله است؛ همان ذوی‌القربایی که قرآن به مودت آن‌ها سفارش کرده و مودت آنان را مزد رسالت قرار داده است. شرکت در این مراسم، اجر رسالت پیامبر صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله است. شما به این نیت برو و به خدا بگو: تو گفتی و من هم آمدم. من همان محبتی را که تو می‌خواهی انجام می‌دهم. به کسانی که تو دوستشان داری محبت می‌کنم. 📚 رحمت واسعه، ص٢٢ @bahjat_ir @rozaneebefarda
/(۴) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در روزگاری که برخی از روی ترس٬ عافیت طلبی٬ مصلحت سنجی٬ و یا برخی احتیاط‌های شرعی حتی٬ با سکوتشان به نوعی به پهلوی‌ها کمک می‌کردند٬ امام دست بیعت با ظلمه را پس زد. مثل مولایش امام حسین(ع) که حاضر نشد در دارالاماره به دعوت مخفیانه بیعت با یزید تن در دهد و نتیجه اش شد کربلا و عاشورا. تآمل پیرامون جنبه هایی عاشورایی شخصیت امام خمینی و نقش آن در پدیدآمدن انقلاب اسلامی و نیز لوازم آن در بقای انقلاب٬ پراهمیت است. و اینکه؛ یک: امام بارها در دوران مبارزه اعلام کرد که آماده شهادت است. این یعنی باور به عاشورا و این باور، خود محصولِ یقین است! دو: کسی که خود عاشورایی نباشد، نمی تواند میلیون ها انسان را در ایران و جهان، برای جانبازی در راه وصول به اهداف الهی، بسیج کند. سه:فقیهی که تئوری «پیروزی خون بر شمشیر» را مطرح می­کند، باید شهادت را سعادت بداند و خود برای این سعادت، همواره آماده باشد. چهار: آنها که در بزنگاه ها از معرکه می گریزند و به مهلکه می افتند، عاشورایی نیستند! پنج: مردانِ عاشورایی اهل تعقلند، اما اقتضای تعقل آنستکه میدانِ نبرد، حتی اگر جایِ تذکر به دشمن و دعوت به حقیقت باشد، جای مذاکره(به معنای بده بستان با دشمن) نیست! شش: عاشورائیان به جنگ علاقه ندارند، از خون ریزی بیش از هر کس دیگری پرهیز دارند اما اگر عرصه تنگ شود، هرگز از جنگ نمی هراسند. هفت: آنان که در حوزه مقدسه نجف، امام را به دلیل در معرض خطر قرار دادن انفاس مسلمین مورد طعنه و کنایه های جگرسوز قرار می دادند و به و در مقابل طواغیت ایران و عراق دعوت می کردند، تحولات تلخ و خونین بعدی و کشتار میلیونی شیعیان مظلوم عراق بر همه آنان ثابت کرد که هزینه سازش و سکوت بسیار بیشتر از هزینه جهاد و مبارزه است. @rozaneebefarda
درنگی در تحولات اخیر و جای خالی حوزه شیعی [صفحه ۱ از ۲] اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️همانطور که انتظار می‌رفت، طالبان بر کابل نیز مسلط شد و عملا حالا دیگر کل افغانستان به دست این گروهک افتاده است. فرار اشرف غنی و عجز و لابه و چهره درهم رفته عبدالله عبدالله و شکست یک شبه ارتش پوشالی و فرار فرماندهان پرآوازه و پرمدعای افغان، همه و همه عبرت‌آموز و قابل بررسی است. در میان اخبار و تحلیل‌های مختلف، توجه به چند نکته خالی از لطف نیست: ۱. نخبگان سیاسی و سران اقوام و قبائل در دو دهه اشغال افغانستان نتوانستند حکومتی ملی و مردمی تشکیل دهند. ۲ به آمریکای متجاوز از یک سو و قدرت طلبی تمام ناشدنی طیف‌های مختلف که نزاع‌های بی‌حاصل فرساینده را در پی داشت، از دیگر سو، موجب آن شد که مردم نجیب و صبور افغانستان کلافه شوند و در شرایط بحران، حتی در مقابل تهاجم گروهک بدسابقه طالبان هم کمترین مقاومتی در دفاع از دولت و نظام سیاسی شان بروز ندهند! ۳. مردم افغانستان از دولت متنفر بودند، چون از وابستگی بی‌حاصل و تحقیرکننده به آمریکا منزجر بودند! ۴. آنان از ارتش شان هم نا امید بودند، چون ارتشی‌های افغان را به مثابه سربازان ارتش آمریکا و گوش به فرمان آنها می‌دانستند که در روز مبادا، انگیزه و توانی برای دفاع از خاک و ناموس و جان مردم ندارند! تحلیل‌شان دقیق و درست بود؛ ارتش افغانستان رسما مواجب‌بگیر آمریکا بود و چه انتظاری از چنین ارتشی؟! ۵. در ماجرای سقوط دولت، مذهبی مردمی در افغانستان بسیار مشهود است! در دو دهه اخیر به واسطه سمپاشی‌های گسترده رسانه‌ای آمریکا و انگلیس علیه ولایت و مرجعیت از یک سو و بی‌تحرکی حوزویان افغانی(خصوصا رده اول علمای آنان) از دیگر سو موجب شد که نهاد دین و روحانیت نتوانند بعنوان یک عامل انسجام‌بخش اجتماعی نقش‌آفرینی کند و طبعا از نیروی نظامی و فرماندهان گروه‌های مبارز مردمی، چنین امری ساخته نیست و لذا، افسارگسیخته‌گی اوضاع این روزها را از جهتی باید به روحانیت و حوزه علمیه مربوط دانست! نه فقط در جهت اقدام نظامی یا سیاسی که حتی در باب خدمات اجتماعی و ساماندهی آوارگان و صیانت از زنان و کودکان نیز حوزه و روحانيان شیعه افغانستان نتوانستند اقدام درخوری انجام دهند. برخلاف که نقش حکیمانه مرجعیت اعلا و همراهی برخی دیگر از رجال مذهبی موجب جریان سکولار حوزوی در عراق نتواند به گفتمان غالب تبدیل شود و از این رو، حوزه و روحانیت هرگز به طور کامل از مناسبات سیاسی/اجتماعی حذف نشد و در سر بزنگاه، توانست جامعه عراق را از خطر فروپاشی و سقوط دولت مرکزی نجات دهد؛ اگرچه شاید به زعم برخی تحلیلگران نقدهای اساسی هم وارد باشد و تمام ظرفیت مرجعیت و روحانیت در این جهت به کار گرفته نشده باشد اما به هر حال کارویژه حوزه در صیانت از دولت و جامعه را نباید نادیده گرفت. ۶. ماجرای به افغانستان هم در این ۲ دهه اشغال، بسیار جدی و سنگین بود. آمریکا و انگلیس نقش محوری داشتند و البته برخی دگراندیشان و روشنفکران غربگرای ایرانی هم سهیم بودند! همین جماعتی که الان روضه خوان تحولات افغانستان شده‌اند، در روزهای اشغال بر این تهاجم فرهنگی دمیدند و نتیجه آنکه جوان افغانی حالا دیگر دغدغه‌های دیگری غیر از دفاع از خاک و ميهن و مردم دارد! برای طیفی از آنها آزادی‌های اجتماعی و ... در اولویت قرار گرفته است! ۷.صعود طالبان امری به غایت پیچیده است! ساده‌سازی ماجرا با طرح این مسئله که آنها تغییر کرده‌اند یا رویکردشان به ایران مثبت و با آمریکا خصمانه است، واقعیت‌ها را تغییر نمی‌دهد! طالبان همچنان گروهکی منحرف و خطرناک و خشن و خونریز است! مدارای این روزها با مردم و احترام به مرزها و مراکز ایران، لزوما از سر احترام یا تغییر ماهوی نیست، از روی ترس و نیاز است! آنها خوب می‌دانند که شریان حیاتی هر دولت و حکومتی که در افغانستان بر سر کار بیاید، به دست ایران است؛ از جهت وابستگی اقتصادی گرفته تا امور امنیتی و سیاسی و اجتماعی! دلیل مواضع اخیر طالبان، درک عمیق از عمق راهبردی جمهوری اسلامی در افغانستان است و نه لزوما ارادت به ایران یا تغییر ماهیت! از واقعیت‌های طالبان اینکه، طیفی از آنها عمیقا سلفی و نزدیک به سعودی‌اند، طیفی تکنوکرات و لیبرال‌مسلک و به شدت آمریکایی‌اند، و البته طیفی از آنها هم به شدت ضدآمریکایی و نزدیک به ایران. این ملغمه را باید با تمام ابعاد ببینیم تا فردا که برخلاف تحلیل‌های آبکی این روزها برخی واقعيت‌ها بروز کرد، پاسخی به افکار عمومی داشته باشيم. ۸.نقش حوزه علمیه و خصوصا برادران روحانی افغانی همچنان مبهم و جایشان در تحولات کلان افغانستان خالی است! در این روزها غیر از پچ و پچ و غر زدن و برخی مطالبه‌گری‌های غیرواقع‌بینانه از جمهوری اسلامی از آنان چیزی ندیده‌ایم! @Rozaneebefarda
درنگی در تحولات اخیر و جای خالی حوزه شیعی [صفحه ٢ از ۲] ۹. گویا برخی حوزویان ارجمند انتظار دارند بدون دعوت رسمی دولت و بدون اراده مردم افغانستان برای مقاومت، نیروهای نظامی و شبه‌نظامی ایران در تحولات داخلی افغانستان دخالت کند و جنگ قومیتی/ملیتی را به جنگ طائفه‌ای و مذهبی مبدّل سازد! بهتر آنکه حوزه به جای تعیین تکلیف برای نظام، به فکر طراحی مواضع سیاسی و حکیمانه متناسب با جایگاه خود باشد و البته با هماهنگی نهادهای مربوطه مبادرت به بازسازی وجهه مردمی خود کند. چیزی شبیه اقدامات ائمه جمعه استان‌های آذری‌زبان در ماجرای نزاع قره‌باغ که هوشمندانه و حکیمانه و بهنگام بود! @rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه‌های مخاطبان/۱ ▫️بنده عزیز: سلام عزاداری ها قبول پیام اخیرتون درباره ی طالبان... وضعیت قره باغ رو تصور کنید. دو کشور همسایه بخاطر منطقه ای که مرز مشترک با ایران ندارد و صرفا نزدیک مرز است و سر اختلافات مرزی تنش هایی دارند و ارتش جمهوری اسلامی به مرز میرود و رزمایش برپا میکند و مساله جزء اولویت های رسانه ای صدا و سیما قرار می گیرد حالا در کشوری دیگر که چند صد کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد "یک گروه با سابقه ی تروریستی" حکومتی را سرنگون میکند. ترکیه از حالت آماده باش در مرز هایش خبر میدهد. اما ایران حتی از یک سرباز وظیفه ی مرزی هم صحبتی نمیکند. من هم مانند شما از سیاست حقیقی ایران در مقابل تحولات افغانستان بی خبرم اما به علمای افغان و همه ی شیعیان افغان و ایرانی حق میدهم که مطالبه ی حداقل یک بیانیه ی قاطع را از دستگاه دیپلماسی کشور(و نه ارتش و نه نیروهای تحت امر سپاه پاسداران) در ذهن خود داشته باشند (از تطهیر طالبان در رسانه های موافق نظام هم چشم پوشی کرده‌ام) 🔶حاشیه روزنه با تشکر بر فرض که چنین بیانیه آتشینی هم صادر شود؟ علمای افغانستان و حوزه‌های قم و نجف نقش‌شان کجاست؟ آیا چشم‌به‌راهی بیانیه دستگاه دیپلماسی در ادای تکلیف کفایت می‌کند؟ روحانيان افغانستانی عزیز ساکن قم و نجف چه موضعی دارند و چرا؟ اصلا چه شناختی از تحولات میدانی دارند؟ چرا اطلاعات شان را در اختیار همه نمی‌گذارند بلکه در تغییر رویکردها موثر باشد؟ اساسا چه ارتباطی با بدنه مردمی افغانستان دارند؟ در دوران اشغال‌گری آمریکا، استراتژی و کارنامه‌شان چیست؟! اکنون وقت پاسخگویی است نه مطالبه‌گری صرف! @rozaneebefarda
چرا نمی‌توان افغانستان را با عراق و سوریه شبیه‌سازی کرد؟! تحلیلی از اوضاع افغانستان / دکتر مظفر نامدار @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️اشاره: این تحلیل حاصل گفتگوهای غیررسمی است که با اجازه ایشان در روزنه بازنشر می‌گردد و حاوی نکات مهم و قابل تأملی است که در آینده بیشتر باید در مورد آنها سخن گفت. 🔲با عرض سلام و تسلیت ایام عزاداری آقا اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) فقط میخواهم به دوستان یادآوری کنم که رهبر ما فرمودند استراتژی‌ها و تاکتیک‌های روابط خارجی ایران در دست قوه مجریه نیست و قوه مجریه، تنها مجری سیاست‌هاست. پس باید گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها را از سطح دولتی و سیاست خارجی دولت، به سطح شورای امنیت ملی ببریم. ▫️در افغانستان چند مساله بی جواب است: ۱. حضور ما در سوریه و عراق بخواست دولت آنجا بود نه حضور سر خود. آیا در افغانسنان چنین درخواسنی از سوی مجامع رسمی افغانستان‌ مطرح شده است؟ ۲. داستان ما در عراق و سوریه داستان رژیم صهیونیستی و حامیان آنها بود. داعش به نیابت از آنها وارد معرکه شد. آیا در افغانستان هم این گونه است؟ یعنی طالبان یک نیروی بیرون از مناسبات افغانستان و یک نیروی خارجی است که وارد افغانستان شده و به نیابت دیگران می جنگد؟ ۳. یکی از تحلیل های بشدت انحرافی همین تبدیل کردن حضور ایران به مناقشات منطقه دفاع از شیعه است. در تحلیل دوستان هم این نکته وجود داشت. در تمام دوران حضور مستشاری ایران در سوریه و عراق غربی ها و صهیونیست ها تلاش کردند حضور ایران را جنگ شیعه و سنی نشان دهند. مناقشه طالبان و افغانستان شدیدا تحت تاثیر همین تقابل است و اتفاقا الان تمام رسانه ها منتظر حتی واکنش های نظری نه عملی ایران در این مورد است که ببینند ایران در مناقشات داخلی افغانستان کجا قرار می گیرد. ۴. دلیلی که اغلب دوستان ارائه می دهند عموما احساسی و تحت تاثیر دفاع از شیعه است. این به نظر من تحلیل دقیق نیست. من در هنگام تشکیل طالبان در پاکستان بودم و تا حدودی با ساخت فکری آنها نسبت به ایران و شیعه آشنا هستم. داستان این ساخت فکری در یادداشتهای شبیه به این جا نمی خورد. باید در جمع حضوری و با سند و مدرک حرف بزنیم. ۵. آمریکائی ها، اروپائیان و ارتجاع منطقه منتظرند در دولت تازه ، ما وارد مناقشات داخلی همسایه ها شویم تا شرایط را برای ایران سخت تر کنند. روحانی قبل از رفتن این کد را به غربی ها داد. گفت تا من بودم در ایران جنگ نشد الان من رفتم یعنی معلوم نیست جنگ نشود. جنگ فقط تهاجم به کشور ما نیست. حضور در مناقشات منطقه ای و جهانی هم هزینه های خودش را دارد. ۶. به نظر من مساله افغانستان را نباید با حضور در عراق و سوریه و...شبیه سازی کرد. طالبان در افغانستان نیابتی نمی جنگد به عنوان نیروی داخلی و قوی سهم خود را میخواهد. من کاری به راست و دروغ بودن یا حق و باطل بودن این خواسته ندارم فقط عرضم این است که طالبان در افغانستان داعش در سوریه و عراق نیست. داعش پیکره اش با نیروهای چند ملیتی بسته شده بود ولی طالبان این گونه نیست. داعش شعار خلافت جهان اسلان می داد ولی آیا طالبان در افغانستان چنین شعاری می دهد. ▫️و دهها دلیل دیگر که سطح تحلیل را شبیه سوریه و عراق نمی کند. 🔹طالبان شاخصه قومی دارد تمام اینهایی که فرمودید از نظر طالبان، هستند این ویژگی ها در دوران جنگ با روسها هم در پشتونها بود و همین خصلت موجب تشکیل طالبان شد. قبل از این هم ما در تاریخ همگرایی پشتونها را داشتیم و برای ما هم همیشه مایه دردسر شد. مثل غزنویان که لشکر پشتون ها بود و یا سقوط صفویه بدست محمود افغان و... این را هم عرض کنم که محمود غزنوی اصالتا ترک تبار بود اما تمام ساختار غزنویان بر پشتون ها تکیه داشت. ▫️عرضم این است که داعیه حکومت گری پشتون ها بر افغانستان و...ریشه تاریخی دارد و نوع تگاهشان شبیه کردهاست که معتقدند تمام کردها در هرجا باشند بخشی از کردستان هستند. ▫️بنابراین بیش از این که ماهیت مذهبی داشته باشد، دارد. در حالی که داعش ماهیت قومی نداشت ماهیت کاملا مذهبی داشت. اگرچه طالبان هم گاه برای ایجاد مقبولیت در جهان اسلام [و احیانا استفاده از ظرفیت اجتماعی مذهب] گاهی شعارهای دینی سر می‌دهند. ▫️بنده هنوز هم معتقدم اگر چه نفوذ غربی‌ها را نمی توان رد کرد ولی طالبان نیابتی نمی‌جنگد و برای قوم پشتون حق تاریخی در افغانستان قائل است! @rozaneebefarda
کتاب نهضت حسینی در قرآن.pdf
2.63M
/۲ ▫️متن کامل کتاب نهضت حسینی در پرتو قرآن(روضه‌های عاشورایی) اثر خواندنی و ارجمند جناب حجةالاسلام والمسلمین @rozaneebefarda
ماجرای گریه امام خمینی بر علی اکبر علیه‌السلام مرحوم استاد علی دوانی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️آقای کوثری برای اینجانب نقل می کرد ـ ولابد برای بسیاری دیگر هم نقل کرده است ـ می گفت: «وقتی امام در نجف اشرف بودند، من سفری برای زیارت به کربلا رفتم. در کربلا عده ای از فضلای شاگردان امام که در قم با هم آشنایی داشتیم مرا دیدند و گفتند، آقای کوثری، به داد امام برس! گفتم موضوع چیست؟ گفتند: می دانی که آقای حاج آقا فرزند دانشمند امام به طرز مرموزی جان داده است. کسی گریه امام را در مرگ او ندیده است. یکی دوبار که طلاب در منزل امام یا در سر تربت حاج آقا مصطفی روضه ایشان را خوانده‌اند، نه تنها امام گریه نکرده، بلکه طلاب را هم منع کرده و گفته اند بروید مشغول کارتان شوید. ▫️ می‌گفت: «آنها گفتند، شما زودتر به نجف بروید و خدمت امام برسید و طبق معمول که اجازه می گرفتید و در حضورشان روضه می خواندید، روضه ای بخوانید و اسم حاج آقا مصطفی را ببرید، بلکه بتوانید امام را در مصیبت فرزندشان بگریانید که عقده ایشان خالی شود، و خدای نکرده صدمه ای نبینند. ▫️می گفتند، مرگ حاج آقا مصطفی حوزه نجف را عزادار کرده است، لابد ایران و قم نیز همینطور است، ولی خود امام را کسی ندیده که متأثر باشد و گریه کند». ▫️آقای کوثری افزود: «وارد نجف شدم و پس از زیارت، خدمت امام رسیدم، و بعد از تسلیت و مختصر احوالپرسی عرض کردم اجازه می دهید طبق معمولم در حضورتان روضه ای بخوانم؟ فرمودند: بفرمایید!» ▫️پس از مقدمه کوتاهی، هرچه راجع به حاج آقا مصطفی می دانستم که چقدر مورد علاقه امام بود و شخصیتی ممتاز داشت، بیان کردم، و با تکیه به صوت گفتم، حضرت آیت الله! آجرک الله در مرگ فرزند عزیزی همچون حاج آقا مصطفی، چه فرزندی، فرزند دانشمند لایقی... ▫️در تمام این مدت، این امام بدون تغییر حال گوش می دادند و کوچک ترین اثری برای گریستن در ایشان پیدا نشد. هرچه به این در و آن در زدم بلکه امام در مرگ فرزند اشکی بریزند نتیجه نداشت. ناچار گریز زدم به کربلا و آمدن امام حسین ـ علیه السلام ـ به بالین حضرت علی اکبر. همین که گفتم، قربان غریبیت یا اباعبدالله! وقتی آمدی به بالین فرزند رشیدت علی اکبر، امام دستمال از جیب درآوردند و به قدری گریستند که تا آن موقع کمتر دیده بودم. @rozaneebefarda
/(۵) اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸شبکه سراسری «حسینیه ها و هیئت های مذهبی» تجلی تام و تمام تلاش تشکیلاتی تشیع است. این تشکیلات در طول تاریخ٬ فراز و فرودهای فراوانی را به خود دیده و هدف محوری آن٬ تعظیم شعائر حسینی بوده است. 🔸بعد از آنکه آل بویه قهرمان برای نخستین بار توانستند سیطره شیعه بر جهان اسلام و خلیفه را بگسترانند٬ دسته های عزا در خیابانها به راه افتاد٬ مجالس روضه بطور گسترده پا گرفت و این سیره مستمره تا قرنها ادامه یافت. 🔸رضاخان پهلوی (که دیکتاتوری سیاه او نتیجه فعالیت های روشنفکرهای سکولار به اصطلاح مشروطه خواه است)٬ نخستین پادشاه شیعه بود که عزاداری را منع نمود. این رویه با هدف دین زدایی از جامعه ایرانی٬ در عصر پهلوی دوم به شکل پیچیده تری استمرار یافت. ایجاد مراکز فحشا و فساد٬ برگزاری جشنهای مفسده بار و محدودسازی روحانیت و روضه خوانها٬ عملا با هدف حذف شعائر عاشورایی کلید خورد. به این معنا که اگر رضاخان به صورت فیزیکی تلاش به تعطیلی دستگاه امام حسین(ع) کرد٬ محمدرضا تلاش کرد میل و گرایش فطری مردم به امام حسین(ع) را بمیراند. 🔸با همه محدودیت ها٬ توطئه ها و تلاشهای مذبوحانه پهلوی ها٬ شبکه فراگیر دستگاه حسینی همچنان باقی ماند و با آغاز نهضت امام خمینی٬ بعنوان یکی از پشتوانه های اصلی نهضت نقش آفرینی کرد. اکنون با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی٬ این تشکیلات عاشورایی در گسترده ترین شکل ممکن قرار دارد و منشا تربیت و تعالی فردی و اجتماعی است. 🔳پی نوشت یک: برخی از غیر انقلابی ها که در مقابل آنهمه هتک حرمت سازمان یافته پهلوی ها علیه عاشورا٬ دم بر نمی آوردند٬ این روزها با دامن زدن به مسئله «تفکیک هیئت از سیاست» در پی تضعیف پیوند تاریخی دستگاه حسینی و نظام اسلامی اند. دو: حمله علنی به هیئت و حسینیه ها که برای نخستین بار در دوره اصلاحات از زبان برخی روشنفکران دگراندیش مطرح شد٬ خود نشان از نقش پر اهمیت این دستگاه در حراست از انقلاب اسلامی دارد. سه: نتیجه هتاکی های تئوریسین های «توسعه سیاسی» نسبت به شعائر حسینی٬ یک دهه بعد در فتنه ۸۸ منجر شد به هتک حرمت رسمی دسته های عزا که اقدامی بی سابقه و دردآور بود. چهار: عصر اعتدال، عصر ! اینان به خوبی متوجهند که هتک حرمت واکنش آتشین مردم را در پی دارد، بهترین راه مقابله را در وارونه نمایی قیام جاودانه سیدالشهدا(ع) یافته اند. حجم انبوه سخنرانان اعتدالی و برجامی در محرم امسال، و موج گسترده تحریفاتی که در این مجالس انتشار می یابد، جای بررسی و نقد جدی دارد... @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادی از خادم دستگاه اباعبدالله(ع) مرحوم استاد همه عزاداران و خادمان اباعبدالله الحسین علیه السلام که امسال در میان ما نیستند را در روضه‌ها یاد کنیم. و حمد و صلواتی به همه آنها هدیه کنیم. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تشییع و تدفین مظلومانه پیکر تاریخ‌نگار برجسته مکتب اهل‌بیت(ع) مرحوم استاد مهدی پیشوایی 🔹بایسته است حوزه علمیه قم در تجلیل از خدمات این تاریخ‌نگار برجسته و آثار ارجمند ایشان، اقدامات شایسته‌ای انجام دهد. @rozaneebefarda
انفعال حوزویان در تحولات افغانستان! در تحولات افغانستان، در هیچ عرصه‌ای حوزویان نقش برجسته و تأثیرگذاری ندارند! حجت‌الاسلام‌ سیدعیسی حسینی مزاری|| رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در افغانستان و رئیس خبرگزاری غیردولتی صدای افغان (آوا) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️درباره آینده افغانستان یک افق روشن دیده نمی‌شود زیرا سرنخ تحولات افغانستان به دست آمریکایی‌ها است و شرایطی که متأسفانه با مدیریت آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد، جریان‌ها و خود شخصیت‌های افغانستانی در برابر این وضعیت طرح و برنامه خاصی ندارند. حوزویان و نخبگان کشور هم در حال حاضر در انفعال به سر می‌برند. ▫️دولت افغانستان در مسئله تأمین امنیت و صلح این کشور از حمایت ایران استقبال نکرد در مباحث تأمین صلح و امنیت ثبات و نظام قدرتمند به جمهوری اسلامی ایران فرصت داده نشد یعنی آمریکایی‌ها کارشکنی کردند، از طرف دولت و مردم افغانستان هم استقبال جدی صورتی نگرفت تا جمهوری اسلامی ایران با عنوان بازیگر منطقه‌ای، بلکه جهانی که دلسوز مردم افغانستان است و دلسوز حاکمیت افغانستان است، حداقل به خاطر امنیت کشور خودش در رابطه با تأمین امنیت افغانستان کار کند استقبال جدی و همکاری صورت نگرفت. عدم حضور ایران در مسائل افغانستان، یکی از دلایل بحران این کشور است. ▫️در دو دهه اخیر جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در مسائل افغانستان کاملاً خالی می‌بینیم، یکی از دلایل بحران در افغانستان تک‌تازی‌های آمریکا و مشکلات جدی در سطح افغانستان، عدم حضور جمهوری اسلامی ایران در عرصه مسائل افغانستان است. ▫️طبیعی است که اگر بخواهیم در افغانستان صلح و ثبات برقرار شود، علاوه بر میدان‌داری شخصیت‌های خود افغانستان چه حقیقی و حقوقی، حوزوی، دانشگاهی و سایر اقشار، جمهوری اسلامی ایران با عنوان همراه و همسایه قدرتمند می‌تواند کمک خیلی جدی باشد. ▫️خواست دشمنان ایران و افغانستان عدم حضور ایران در مسائل افغانستان است. در این اواخر ارتباطاتی برقرارشده است اولین اجلاس مذاکره چندجانبه در تهران شروع شد اما در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که جمهوری اسلامی ایران به‌رغم خواسته آمریکا، به‌رغم خواست دشمنان غربی در رابطه با مسائل افغانستان سهم بگیرد و دیپلماسی خود را فعال کند و از این حالت انفعال باید بیرون بیاید و افغانستان را در اولویت سیاست خارجه خود قرار دهد. ▫️ راهکار اصلی، حرکت خود بزرگان است، این‌ها باید درباره مسائل افغانستان ورود داشته باشند و نقش ایفا کنند. متأسفانه یکی از بخش‌های منفعل جامعه افغانستان حوزویان هستند. ▫️امروز یکی از بخش‌های منفعل جامعه افغانستان حوزه‌های علمیه است که در هیچ عرصه‌ای نمی‌بینیم که حوزویان نقش برجسته و تأثیرگذار داشته باشند، باید درصحنه حضور پیدا کنند و حرف بزنند و به‌اصطلاح موضع صریح بگیرند و جریان سازی کنند. ▫️به دنبال این، در راستای جهت دادن افکار عمومی و جریان‌های سیاسی و دینی کار جدی کنند، امروز صحنه افغانستان خالی از هدایت فکری و فرهنگی از طرف علما است. ▫️انقلاب فکری و فرهنگی در افغانستان با حضور علما و روحانیت امکان‌پذیر است. ▫️اگر علما از گذشته در دو دهه اخیر، از ابتدا حضور جدی داشتند، کار می‌کردند، قطعاً وضعیت افغانستان این‌گونه نبود. ▫️ما اگر در افغانستان انقلاب مجدد فکری و فرهنگی بخواهیم از طریق علما و روحانیت امکان‌پذیر است و این‌ها می‌تواند خیلی تأثیرگذار در جامعه افغانستان باشد. : اینجا @rozaneebefarda
سکولارهای حوزوی و مسئله مقاومت منطقه‌ای! اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در روزهای اخیر و به مناسبت تحولات افغانستان و از جمله استیلای گروهک طالبان بر این کشور، برخی جریان‌های حوزوی، خاصه ، ناگهان نگران شیعیان افغانستان شده‌اند و در کنار اشک تمساح، جمهوری اسلامی و خصوصا نیروهای مقاومت(مخصوصا مجاهدان لشکر فاتح ) را ملامت می‌کنند که چرا بی‌تفاوت است و وارد معرکه نمی‌شود!! این در حالی است که این جماعت، در تمام سال‌های ایثارگری و جهاد نیروهای مقاومت در خارج از مرزها، پرچمدار بدگویی و طعنه به این حرکت مقدس بود! آنها در این سال‌ها حتی حاضر نشدند زیر تابوت شهدای مقاومت را بگیرند یا حتی بر مزارشان فاتحه‌ای بخوانند و از آن بدتر، برخی‌شان حتی از صدور یک پیام تسلیت خشک و خالی برای شهادت علمدار جبهه مقاومت شهید سلیمانی هم دریغ ورزیدند یا بعد از صد التماس و اصرار برخی اطرافیان انقلابی‌شان پیام نیم‌بندی دادند! حالا این جماعت با آن سابقه سیاه که هرگز از حافظه تاریخی ملت قهرمان ایران پاک نمی‌شود، زبان به ملامت گشوده‌اند که از چه نشسته‌اید که نوامیس و نفوس شیعه در افغانستان در خطر است و کاری باید کرد! بلی! نگرانی‌ها از وضع مردم افغانستان خصوصا شیعیان بجاست و گروهک بدسابقه طالبان گرچه فعلا به صورت تاکتیکی یا ترس، با احتیاط عمل می‌کند اما معلوم نیست این وضعیت پایدار بماند و بعید نیست در صورت قبضه قدرت، به دوران سیاه حکمرانی سابق بازگردند. اما این مسئله دلیل نمی‌شود که ایران بدون دعوت دولت قانونی و زمینه مردمی، وارد خاک کشور دیگر شود و به جنگ داخلی و احیانا جنگ طائفه‌ای دامن بزند. جمهوری اسلامی ایران بر اساس تجربه ۴۰ ساله و منطق عقلانیت سیاسی و واقعیت‌های میدانی تصمیم می‌گیرد و فعلا بنای ورود ندارد، اما شما در حوزه علمیه چه کرده‌اید؟ در تمام سال‌های اشغال، چه خدمتی به مردم محروم و نجیب افغانستان ارائه دادید؟ به آوارگان افغانی داخل ایران چه خدمتی ارائه کرده‌اید؟ اگر باور دارید برای شیعه باید کاری کرد، خب به جای نق زدن و غرولند و ملامت مجاهدان راه خدا، خود وارد میدان شوید! دوران فضاسازی‌های خاله زنکی گذشته است اکنون باید کارنامه ارائه دهید تا آن وقت حرف‌تان مسموع باشد! ▫️پی نوشت مواضع مراجع عظام تقلید و علمای اعلام که بر اساس دردمندی دینی ابراز شده، تخصصا از نقد پیش‌گفته خارج است و آن دیدگاه‌ها و انذارها و هشدارها را حتما باید بر چشم گذاشت و مبنای طراحی های راهبردی برای نقش‌آفرینی در تحولات افغانستان قرار داد. نقد اخیر صرفا متوجه سکولارهای حوزوی بلندآوازه و میان‌تهی است که خود را پشت سر برخی رجال ارجمند حوزوی مخفی می‌کنند و در کارنامه شان تقریبا هیچ خدمتی به ایتام آل محمد(ص) دیده نمی‌شود و معمولا فقط غرغر بلدند! @rozaneebefarda
ثبت‌نام زیارت نیابتی عتبات عالیات السلام علیک با اباعبدالله حسین امکان زیارت به نیابت از مشتاقان و دلدادگان حضرت سیدالشهدا(ع) در این ایام فراهم گردید. ▫️ثبت نام زیارت نیابتی عتبات عالیات از طریق: atabat.org/fa/forms/4 @rozaneebefarda