حاکم نیشابوری
حاکم نیشابوری از علمای بزرگ اهل سنت پیرامون ولادت حضرت امیر (سلاماللهعلیه) با ادعای تواتر چنین مینویسد:
فقد تواترت الاخبار ان فاطمة بنت اسد ولدت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب کرم الله وجهه فی جوف الکعبة.
روایات متواتری وارد شده که فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابیطالب (کرماللهوجهه) را در داخل کعبه به دنیا آورده است.
[۱۲]
۲.۲ - سبط ابن جوزی
وی نیز یکی دیگر از عالمان اهل سنت است که پیرامون ولادت با سعادت آن حضرت چنین مینویسد:
وروی ان فاطمة بنت اسد کانت تطوف بالبیت وهی حامل بعلی (علیهالسّلام) فضربها الطلق ففتح لها باب الکعبة فدخلت فوضتعه فیها.
روایت شده است که فاطمه بنت اسد، در حالی که باردار بود، خانه خدا را طواف میکرد، درد زایمان او را فراگرفت، در خانه کعبه به روی او باز شد، پس داخل خانه کعبه شد و فرزندش را به دنیا آ ورد
به نقل از سایت ویکی فقه
کانال روضه های مکتوب:
@rozehayemaktoub
هدایت شده از اشعار روضه های مکتوب
در مناسبت های میلاد مناسب است از شعر هایی استفاده شود که ابیات آن با نام مبارک علی علیه السلام پایان می یابد، از این دست اشعار چند شعری در پی می آید:
https://eitaa.com/rozehayemaktoub3/1324
هدایت شده از اشعار روضه های مکتوب
🔴🔴🔴فهرست اشعاری که در انتهای آن نام مبارک علی (علیه الصلاة و السلام) است:
ای دل و جان من فدای علی
دهر ومافیها که شد موجود از بهر علی است
آئینه کبریا علی بود
همه والشمس وصف روی علی است
حالا خبر علی شده و مبتدا علی
آیینه تمام نمای خدا، علی است
تا صورت پیوند جهان بود، علی بود
هر نصر من الله به شمشیر علی بود
نغمه ی «یا هو»ست به هر موی من
کتاب ما علی و کیمیای ما علی است
🔴🔴🔴
فقط علی است در عالم که در مقام علی است
روی حق روی حق نمای علیست
دست خدا و نفْسِ پیمبر فقط علیست
کسی دکان نگشودهست بیجواز علی
غزل فدای علی با ردیفهای علی!
شخص نبى مدينهی علم است و در على است
در هر نفس، دلگرمی طه، علی بود
بسم علی حضرت رحمان علی
همین که خلق شدیم ابتدا علی گفتیم
ذکر توسل همه ی انبیا علی ست
نه فقط شاه و سرور است علی
هر که شد در عمر خود یکبار مهمانِ علی
در الفبا از الف تا حرف یا یعنی علی
گفتیم اول از علی و آخر از علی
صاحب اسرارِ «سُبْحانَ الّذي أَسْرى» علیست...
حق علی(ع)میزان علی(ع)دنیا علی(ع)عقبی علی(ع)
آیینه تمام نمای خدا، علی است
این اشعار را در بالا یا پایین این آدرس پیدا کنید:
https://eitaa.com/rozehayemaktoub3/1339
🔴🔴🔴
🔰درباره حضرت زینب سلام الله علیها
گزارش نقش زینب کبری در تشجیع مردم برای خونخواهی سیدالشهدا علیه السلام در کتاب اخبار الزینبات
کلام آیت الله مرعشی نجفی درباره کتاب اخبار الزینبات به نقل زینب الکبری من المهد الی اللحد
لیست اشعار اسارت در کانال اشعار
لیست اشعار مدح حضرت زینب
فهرست مطالب پس از عاشورا تا پایان محرم
🔴فایل پی دی اف دوازده مجلس روضه کوتاه حضرت زینب سلام الله علیها
متن دوازده روضه بدون پاورقی
علاوه بر اینها با جستجوی نام مقدس زینب در کانال روضه های مکتوب یا متن روضه اهل بیت به مطالب بسیار زیادی دست خواهید یافت.
با این توضیح که در کانال «متن روضه اهل بیت» متن پیام ها آمده و در «روضه های مکتوب» فهرست ها ...
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
هدایت شده از متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
مرثیه دعبل: «کیف القرار و فی السبایا زینب ...؟»
یعنی: چگونه می توان آرام بود در حالیکه زینب در بین اسیران است... ؟
مناقب ابن شهر آشوب: دعبل میگوید:
چرا بر حسین و اهلش گریه نمی کنی؟
چرا بر کسی که محمد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم بر او گریست گریه نمی کنی؟
در آسمان ملائکه ای بر او گریستند
که بزرگوارانی درخشان و راکع و ساجد بودند
دوستی نبی خدا محمد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم را حفظ نکردند،
وقتی حرارتی را جرعه جرعه بر او خوراندند که سرد نمی شود
حسین را کشتند و پیامبر خدا را با قتل نواده اش مصیبت زده نمودند
و مصیبت فقدان بعد از حسین متفرق و زیاد گردید
این حسین است که با شمشیرها تکه تکه شده
و با خون خود خضاب شده و به شهادت رسیده است
عریان و بدون لباس و بر خاک افتاده
و بین چارپایان و پاهایشان مورد حمله قرار میگیرند
چگونه آرام بگیرم که در بین اسراء زینب است؟
که از فرط حرارت دل صدای یا احمد سر میدهد:
ای جد بزرگوار! سگان با ایمنی آب مینوشند و سیراب میشوند،
ولی ما از آب فرات طرد میشویم
ای جد بزرگوار! از شدت فقدان و طول مصیبتم
و به خاطر آنچه میبینم، برمی خیزم و مینشینم.
دِعْبِلٌ:
هَلَّا بَکَیْتَ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ أَهْلِهِ
هَلَّا بَکَیْتَ لِمَنْ بَکَاهُ مُحَمَّدٌ
فَلَقَدْ بَکَتْهُ فِی السَّمَاءِ مَلَائِکٌ
زُهْرٌ کِرَامٌ رَاکِعُونَ وَ سُجَّدٌ
لَمْ یَحْفَظُوا حُبَّ النَّبِیِّ مُحَمَّدٍ
إِذْ جَرَّعُوهُ حَرَارَةً مَا تَبْرُدُ
قَتَلُوا الْحُسَیْنَ فَأَثْکَلُوهُ بِسِبْطِهِ
فَالثُّکْلُ مِنْ بَعْدِ الْحُسَیْنِ مُبَدَّدٌ
هَذَا حُسَیْنٌ بِالسُّیُوفِ مُبَضَّعٌ
مُتَخَضَّبٌ بِدِمَائِهِ مُسْتَشْهِدٌ
عَارٍ بِلَا ثَوْبٍ صَرِیعٌ فِی الثَّرَی
بَیْنَ الْحَوَافِرِ وَ السَّنَابِکِ یُقْصَدُ
کَیْفَ الْقَرَارُ وَ فِی السَّبَایَا زَیْنَبُ
تَدْعُو بِفَرْطِ حَرَارَةٍ یَا أَحْمَدُ
یَا جَدِّ إِنَّ الْکَلْبَ یَشْرَبُ آمِناً
رَیّاً وَ نَحْنُ عَنِ الْفُرَاتِ نُطْرَدُ
یَا جَدِّ مِنْ ثَکْلِی وَ طُولِ مُصِیبَتِی
وَ لِمَا أُعَایِنُهُ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ.
کانال روضه های مکتوب:
@rozehayemaktoub
🔰معنای عقیلة العرب
یکی از القاب مشهور حضرت زینب کبری سلام الله علیها لقب «عقیلة بنی هاشم» است.
قدیمی ترین کتابی که این نام را نقل کرده است _طبق یافته ما_ کتاب مقاتل الطالبیین است که در آنجا به نقل از ابن عباس تعبیر «حدثتنی عقیلتنا» را درباره آن بانوی گرامی نقل می کند.
طبعا اینکه ابن عباس چنین با تجلیل از آن بانو نقل می کند نشانگر احترام ویژه وی به عنوان عالم و صحابه جلیل اسلامی که مورد قبول همه است نسبت به این بانوی بزرگ است.
اما درباره معنای واژه عقیله اگر چه در افواه بیشتر به عنوان «بانوی خردمند» ترجمه می شود اما جستجو در لغت های مختلف عربی نشانگر این است که این تعبیر ـ طبق گفته لغویین ـ اشاره به گرانقدری آن بانو است و البته بدیهی است که خردمندی آن حضرت نیز از اسباب این گرامی بودن است.
در کتب لغت «عقیلة از هر چیز» را «گرامی ترین فرد» آن می دانند. به عنوان مثال به مروارید «عقیلة البحر» می گویند یعنی «گرانقدرترین چیز در دریا»
طبق این معنا «عقیلة» به معنای «معقولة» می آید و از آنجا که «عقل» به معنای «بستن» آمده است، «عقیلة» به هر چیزی گفته می شود که از آن نگهبانی و پاسداشت می شود.
همچنین به سید و سرور هر چیز «عقیلة» گفته می شود.
در نتیجه «عقیله بنی هاشم» یعنی گرامی ترین بانوی بنی هاشم.
گفتنی است که در خصوص علم الهی آن معدن کمال و معرفت می توان به تعبیر امام سجاد علیه السلام تمسک کرد که فرمود: «عالِمة غیر مُعلَّمة»
منابع:
مقاتل الطالبیین:
و العقيلة هى التي روى ابن عباس عنها كلام فاطمة فى فدك، فقال: «حدثتنى عقيلتنا زينب بنت على (عليه السلام)»
مفردات راغب:
العَقِیلَةُ من النّساء و الدّرّ و غیرهما: التی تُعْقَلُ، أی: تحرس و تمنع،
لسان العرب:
العَقِیلة من النساء: الکَریمةُ المُخَدَّرة،
و عَقِیلَةُ القومِ: سَیِّدُهم. و عَقِیلة کُلِّ شیء: أَکْرَمُه.
مقائیس اللغة:
فأمّا قولُهم: فلانةُ عقیلةُ قومِها، فهی کریمتُهم وخیارهم. ویُوصَف بذلک السیِّد أیضاً فیقال: هو عقیلة قومه. وعقیلةُ کلِّ شیءٍ: أکرمُه.
کانال از شرح بی نهایت
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
شب عاشورا:
روضه امام حسین علیه السلام
روضه زینب کبری سلام الله علیها
شب عاشورا قسمت اول
شب عاشورا قسمت دوم وداع و پیراهن
شب عاشورا قسمت سوم وداع و حضرت سکینه
شب عاشورا قسمت چهارم کلمات زینب کبری کنار قتلگاه
شب عاشورا قسمت پنجم گفتگوی امام حسین علیه السلام و زینب کبری سلام الله علیها در شب عاشورا
🔸تطبیق نقل های مختلف درباره گفتگوی امام حسین علیه السلام و زینب کبری سلام الله علیها در شب عاشورا
فایل پی دی اف و صوت روضه
همچنین درباره حضرت زینب کبری سلام الله علیها می توانید آدرس های ذیل را ببیینید:
نکاتی درباره شب عاشورا
مصائب اسارت
مصائب کوفه
با جستجوی نام مقدس «زینب» در کانال به مطالب بیشتری خواهید رسید.
هدایت شده از روضه های مکتوب ( متن روضه اهل بیت )
30. مقتل امام کاظم علیه السلام.pdf
576.5K
✍مقتل امام کاظم (علیه السلام)
"بازنشر"
در این نوشته نکاتی از بین روایات که مورد نیاز مرثیه سرایان اهل بیت (علیهم السلام) برای ذکر مصایب موسی بن جعفر است بیان شده است.
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
هدایت شده از روضه های مکتوب ( متن روضه اهل بیت )
🔰اصلاح قسمتی از متن مقتل امام کاظم علیه السلام:
🔸یکی از دوستان اشکالی به بیان ما درباره یکی از روایات گرفته اند که در ذیل می آید:
در قسمت اثر زهر بر سگ محبوب هارون
نوشته اید امام از آن زهر نخوردند؛
در حالیکه در متن روایت دارد حضرت ۱۹ خرما خوردند ولی معجزه آسا اثری در حضرت نکرد
از روایات برداشت میشه که حضرت از خرمای مسموم تناول کردند و از همان خرما به سگ دادند
🔹متن روایت:
ففكر في قتله بالسم فدعا برطب وأكل منه ثم أخذ صينية فوضع عليها عشرين رطبة وأخذ سلكا فعركه في السم وأدخله في سم الخياط فأخذ رطبة من ذلك الرطبة فاقبل يردد إليها ذلك السم بذلك الخيط حتي قدعلم أنه قدحصل السم فيهافاستكثر منه ثم ردها في ذلك الرطب و قال لخادم له احمل هذه الصينية إلي موسي بن جعفر وقل له إن أمير المؤمنين أكل من هذاالرطب وتنغص لك ما به و هويقسم عليك بحقه لماأكلتها عن آخر رطبة فإني اخترتها لك بيدي و لاتتركه يبقي منها شيئا و لاتطعم منه أحدا فأتاه بهاالخادم وأبلغه الرسالة فقال ايتني بخلال فناوله خلالا وقام بإزائه و هويأكل من الرطب وكانت للرشيد كلبة تعز عليه فجذبت نفسها وخرجت تجر سلاسلها من ذهب وجوهر حتي حاذت موسي بن جعفر ع فبادر بالخلال إلي الرطبة المسمومة ورمي بها إلي الكلبة فأكلتها فلم تلبث أن ضربت بنفسها الأرض وعوت وتهرت قطعة قطعة واستوفي ع باقي الرطب وحمل الغلام الصينية حتي صار بها إلي الرشيد فقال له قدأكل الرطب عن آخره قال نعم يا أمير المؤمنين قال فكيف رأيته قال ماأنكرت منه شيئا يا أمير المؤمنين ثم قال ثم ورد عليه خبر الكلبة بأنها قدتهرت وماتت فقلق الرشيد لذلك قلقا شديدا واستعظمه ووقف علي الكلبة فوجدها متهرئة بالسم فأحضر الخادم ودعا بسيف ونطع و قال له لتصدقني عن خبر الرطب أولأقتلنك فقال له يا أمير المؤمنين إني حملت الرطب إلي موسي بن جعفر وأبلغته سلامك وقمت بإزائه وطلب مني خلالا فدفعته إليه فأقبل يغرز في الرطبة بعدالرطبة ويأكلها حتي مرت الكلبة فغرز الخلال في رطبة من ذلك الرطب فرمي بهافأكلتها الكلبة وأكل هوباقي الرطب فكان ماتري يا أمير المؤمنين فقال الرشيد ماربحنا من موسي ع إلا أناأطعمناه جيد الرطب وضيعنا سمنا وقتل كلبتنا ما في موسي بن جعفرحيلة
[عیون اخبار الرضا ( علیه السلام )]
🔸پاسخ ما:
آنچه از روایت استفاده می شود این است که هارون زهر را در یک خرما از بیست خرما وارد کرد ولی امام علیهالسلام ۱۹ خرما را خوردند و خرمای مسموم را پرتاب کردند که سگ هارون از آن خورد و باعث این شد که به ناگاه زمین افتاد و گوشت بدن او جدا شد.
پس اینکه در جمله مقتل امام کاظم علیه السلام آورده شد که حضرت از خرما نخوردند باید به این شکل اصلاح شود که حضرت خرمای «مسموم» را نخوردند.
🌷عالم مجاهد؛ قاضی شجاع🌷
✏️پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی در پی
شهادت عالِم مجاهد جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ علی رازینی و همکار ایشان قاضی شجاع جناب آقای حاج شیخ محمد مقیسه رضوان الله علیهما
📥 دریافت نسخه باکیفیت
💻 Farsi.Khamenei.ir
یکی از خواسته های عزیزان که گاهی مطرح می کنند قراردادن آدرس دقیق برای احادیث یا مقتل است که این اگر چه فرمایش به حقی هست اما به جهت نیاز به وقت بیشتر در مواردی از آن صرف نظر می کنیم.
🔸اما شما می توانید با جستجوی عبارات یا واژه های کلیدی عبارت در سایت کتابخانه فقاهت یا نرم افزار جامع الاحادیث نور یا نرم افزار بحار الانوار موجود در کتابخانه قائمیه یا در برخی موارد جستجو در نرم افزار موسوعة تاریخ الامام الحسین علیه السلام (نور) به عبارت برسید انشاالله.