eitaa logo
روزنگار
833 دنبال‌کننده
58.6هزار عکس
24.9هزار ویدیو
1.3هزار فایل
مجله روزنگار ، حاوی مطالب مفید در موضوعات مختلف مرتبط با حال و هوای روز و کاربردی است. قدمت چندین ساله این کانال آنرا به مرجعی قابل جستجو تبدیل کرده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
هنگام رفتن به این نکات را رعایت کنید. در این روزهای کرونایی بارعایت چه نکاتی به داروخانه برویم؟ این را مشاهده کنید تا از مبتلا شدن به مقابله کنید. @Roznegaar
۹۵۶ خودشناسی کرده‌ام تا خود شناسم خویش را در محک آوردمی، از حال خود جویا شدم علیه‌السلام: لاَ تَسُمَّ اَلرَّجُلَ صَدِيقاً سِمَةً مَعْرُوفَةً حَتَّى تَخْتَبِرَهُ بِثَلاَثٍ تُغْضِبُهُ فَتَنْظُرُ غَضَبَهُ يُخْرِجُهُ مِنَ اَلْحَقِّ إِلَى اَلْبَاطِلِ وَ عِنْدَ اَلدِّينَارِ وَ اَلدِّرْهَمِ وَ حَتَّى تُسَافِرَ مَعَهُ بر کسی از سر ، عنوان مگذار، تا آنکه او را به سه چیز بیازمایی: او را به آوری و ببینی که آیا این خشم، او را از حق به سوی باطل می‌برد(یا نه). و با درهم و دینار (در امور مالی و اقتصادی) و تا آنکه با او شوی بحارالانوار، ج۷۴، ص۱۸۰ شاعر : @Roznegaar
سوالات پر تکرار بورسی ؛ آزادسازی چه کمکی به کشور می‌کنه؟ @Roznegaar
💢 مفهوم درصد P/NAV چیست؟ 🔸مفهوم p/nav : درصد تفاوت قیمت واقعی سهم با قیمت بازار است. 🔹 1- اگر p/nav هر شرکت معادل 100% باشد. یعنی قیمت ارزش ذاتی هر سهم با قیمت بازار آن سهم برابر است. 🔹 2- اگر p/nav پایین تر از 100% باشد. یعنی قیمت ارزش ذاتی هر سهم بیشتر از قیمت بازاری آن سهم است. هرچه این درصد پایین تر باشد سهام آن شرکت کم ریسک تر می باشد. 🔹 3- اگر p/nav بیشتر از 100% باشد. یعنی قیمت ارزش ذاتی هر سهم کمتر از قیمت بازاری سهم است. هر چه این درصد بیشتر باشد، سهام آن شرکت پر ریسک تر است. @Roznegaar
؛ سامانه بومی ۱۵خرداد @Roznegaar
علت نوسانات در ۲۰ سال اخیر چه بوده؟ @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسم الله الرَّحمنِ الرَّحیم 🔆 پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ هجری خورشیدی 🌛الخمسین ۰۶ رمضان ۱۴۴۱ هجری قمری 🎄 Thursday 30 April 2020 AD 🔹 ۰۴۲مین روز سال، ۳۲۴روز مانده از سال 🔸 ۰۶مین هفته سال، ۴۷هفته مانده از سال 🌹 امروز متعلق است به : حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام 📿 اذکار توصیه شده پنج‌شنبه :: الف) ۳۰۸ مرتبه " یا رزاق " بعد از نماز صبح که موجب "رزق فراوان" می‌گردد. ب ) ۱۰۰ مرتبه : «لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبین» «نیست خدایی جز الله فرمانروای حق و آشكار» ج ) ۱۰۰۰ مرتبه : یا غفور یا رحیم www.Roznegaar.ir @Roznegaar
🔆 پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ هجری خورشیدی 🌛الخمسین ۰۶ رمضان ۱۴۴۱ هجری قمری 🎄 Thursday 30 April 2020 AD 📿 به احتیاط یک تا دو دقیقه‌ای لحاظ شود🌱 وقت دعا ما رو هم به خاطر داشته باشید🌱 @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️ پنجشنبه 👈 ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ه.ش 👈 ۰۶ رمضان ۱۴۴۱ ه.ق 👈 ۳۰ آوریل ۲۰۲۰ م ❇️ روز بسیار مبارکی است برای: ✅ عقد عروسی خواستگاری. ✅ خرید وسیله نقلیه. ✅ و زراعت و کشاورزی خوب است. 👶 برای زایمان خوب و نوزاد خوب تربیت شود. ان شاءالله. 🤒 مریض امروز زود خوب می شود. 🚘 مسافرت: مسافرت بسیار خوب است. 🔭احکام و اختیارات نجومی. ✳️ خرید جواهرات. ✳️ خرید خانه و ملک. ✳️ و جابجایی و نقل و انتقالات نیک است. 👩‍❤️‍👩 امروز (روز پنجشنبه) مباشرت هنگام زوال. 💑 امشب: امشب (شبِ جمعه) مباشرت مباشرت امشب پس از وقت فضیلت نماز عشا مستحب و فرزند حاصل از ان سخنوری توانا گردد و بیانی خوش و دلربا خواهد داشت. 💇‍♂💇 اصلاح سر و صورت : طبق روایات، (سر و صورت) در این روز ماه قمری خوب نیست و باعث بلای ناگهانی است. 💉💉حجامت فصد خون دادن زالو انداختن یا و فصد در ان روز خوب نیست و باعث رعشه در اعضا است. 😴 تعبیر خواب امشب: اگر شب جمعه خواب ببیند تعبیرش از آیه ۷ است. والوزن یومئذ الحق فمن ثقلت موازینه فاولئک هم المفلحون.. وچنین برداشت میشود که خواب بیننده انجام برخی کارهای خود را به گروهی واگذارد برخی از انها برای انجامش تلاش کنند و باعث علو درجه انها شود و برخی کوتاهی کنند و از نظر خواب بیننده بیفتند ..ان شاءالله. و در این مضامین قیاس شود. 💅 ناخن گرفتن: 🔵 پنجشنبه برای ، روز خیلی خوبیست و موجب رفع درد چشم، صحت جسم و شفای درد است. 👕👚 دوخت و دوز: پنجشنبه برای بریدن و دوختن روز خوبیست و باعث میشود ، شخص، عالم و اهل دانش و علم گردد. ✴️️ وقت استخاره : در روز پنجشنبه از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعد از ساعت ۱۲ ظهر تا عشاء آخر ( وقت خوابیدن) @taghvimehamsaran @Roznegaar
Juz_06.pdf
5.97M
تصویر صفحات ۰۶ صفحات ۱۰۲ تا ۱۲۱ به خط با ترجمه و معنی روان در ذیل آیات @Roznegaar
🌺 اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 🌺 بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم 🌺 «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ۚ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» همان کسانى که از فرستاده (خدا)،پیامبرِ «اُمّى» (و درس نخوانده) پیروى مى کنند. پیامبرى که صفاتش را، در تورات و انجیلى که به صورت مکتوب نزدشان است، مى یابند. که آنها را به معروف دستور مى دهد، و از منکر باز مى دارد. اشیاء پاکیزه را براى آنها حلال مى شمرد و ناپاکیها را تحریم مى کند. و بارهاى سنگین، و زنجیرهایى را که بر آنها بود، (از دوش و گردنشان) برمى دارد. پس کسانى که به او ایمان آوردند، و حمایت و یاریش کردند، و از (هدایت و) نورى که با او نازل شده پیروى نمودند، تنها آنان رستگارانند.» آیه ۱۵۷ @Roznegaar
از چنین پیامبرى پیروى کنید این آیه در حقیقت، مکمّل آیه گذشته درباره صفات کسانى است که مشمول رحمت واسعه پروردگار هستند، یعنى پس از ذکر صفات سه گانه تقوا و اداء زکات و ایمان به آیات پروردگار، در این آیه صفات دیگرى به عنوان توضیح براى آنها ذکر مى کند و آن پیروى از پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) است; زیرا ایمان به خدا از ایمان به پیامبر(صلى الله علیه وآله) و پیروى از مکتبش جدائى ناپذیر است، همچنین تقوا و زکات نیز بدون پیروى از رهبرى او تکمیل نمى شود. لذا مى فرماید: کسانى مشمول این رحمت مى شوند که از فرستاده پروردگار که امّى است پیروى مى کنند، همان پیامبرى که صفاتش در تورات و انجیل ثبت شده، که آنها را امر به معروف و نهى از منکر مى کند، غذاهاى طیّب و پاکیزه را بر آنان حلال مى شمارد و آنچه خبیث و تنفرآمیز است را تحریم مى کند، بارهاى سنگین را از دوش آنان برمى دارد و غل و زنجیرهائى که بر دست و پا و گردنشان سنگینى مى کرد را مى افکند (الَّذینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الأُمِّیَّ الَّذی یَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ الإِنْجیلِ یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّباتِ وَ یُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبائِثَ وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الأَغْلالَ الَّتی کانَتْ عَلَیْهِمْ). 🌼🌼🌼 بر این اساس، براى این رسول، علاوه بر مقام رسالت، شش صفت بیان مى کند: ۱ ـ او پیامبر خدا است (النَّبِىَّ). نَبِىّ به کسى گفته مى شود که پیام خدا را بیان مى کند و به او، وحى نازل مى شود ـ هر چند مامور به دعوت و تبلیغ نباشد ـ اما رسول کسى است که علاوه بر مقام نبوت، مأمور به دعوت و تبلیغ به سوى آئین خدا و ایستادگى در این مسیر مى باشد. در حقیقت رسالت مقامى است بالاتر از نبوت، بنابراین در معنى رسالت، نبوت هم افتاده است، ولى چون آیه در مقام تشریح، توضیح و تفصیل پیامبر(صلى الله علیه وآله)است، آن دو را مستقلاً ذکر کرده. در واقع آنچه به طور سربسته در مفهوم رسول افتاده، به صورت مستقل و روشن به عنوان تجزیه و تحلیل صفات او ذکر شده است. ۲ ـ پیامبرى که درس نخوانده و از میان توده جمعیت برخاسته، از سرزمین مکّه ام القرى، کانون اصلى توحید طلوع کرده است (الأُمِّىَّ). درباره مفهوم أُمِّى که از ماده أُمّ به معنى مادر، یا امت به معنى جمعیت گرفته شده است در میان مفسران گفتگو است. جمعى آن را به معنى درس نخوانده مى دانند، یعنى به همان حالتى که از مادر متولد شده باقى مانده و مکتب استادى را ندیده است. بعضى آن را به معنى کسى که از میان امت و توده مردم برخاسته، نه از میان اشراف، و مترفین و جباران. و بعضى به مناسبت این که مکّه را ام القرى مى گویند این کلمه را مرادف مکّى دانسته اند. روایات اسلامى که در منابع مختلف حدیث وارد شده نیز، بعضى آن را به معنى درس نخوانده; و بعضى آن را به معنى مکّى تفسیر کرده اند؛ ولى هیچ مانعى ندارد که کلمه أُمِّى اشاره به هر سه مفهوم بوده باشد و بارها گفته ایم: استعمال یک لفظ در چند معنى، هیچ گونه مانعى ندارد، و در ادبیات عرب شواهد فراوانى براى این موضوع وجود دارد. ۳ ـ پیامبرى که صفات و علامات و نشانه ها و دلائل حقانیت او را در کتب آسمانى پیشین تورات و انجیل مشاهده مى کنند (الَّذی یَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ الإِنْجیلِ). در زمینه وجود بشارات مختلف، در کتب عهدین (تورات و انجیل) حتى تورات و انجیل تحریف یافته کنونى نیز پس از تکمیل تفسیر این آیه بحث جداگانه خواهیم داشت. ۴ ـ پیامبرى که محتواى دعوت او با فرمان عقل کاملاً سازگار است، به نیکى ها و آنچه خرد آن را مى شناسد و نزدش معروف است، دعوت مى کند، و از بدى ها و زشتى ها و آنچه خرد ناشناس مى شمرد، نهى مى نماید (یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ). ۵ ـ محتواى دعوت او با فطرت سلیم هم آهنگ است، طیبات و آنچه را طبع سلیم مى پسندد، براى آنها حلال مى شمرد، و آنچه خبیث و تنفرآمیز مى باشد را بر آنها تحریم مى کند (وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّباتِ وَ یُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبائِثَ). ۶ ـ او بسان مدعیان دروغین نبوت و رسالت که هدفشان به زنجیر کشیدن توده هاى مردم و استعمار و استثمار آنها است، نیست، نه تنها بندى بر آنها نمى گذارد، که بارها را از دوش آنان برمى دارد، و غل و زنجیرهائى را که بر دست و پا و گردنشان سنگینى مى کرد را، مى افکند (وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الأَغْلالَ الَّتی کانَتْ عَلَیْهِمْ). 🌼🌼🌼 و چون این صفات ششگانه به ضمیمه مقام رسالت که مجموعاً هفت صفت مى شود، روى هم رفته نشانه روشن و دلیل آشکارى بر صدق دعوت او است اضافه مى کند: کسانى که به او ایمان بیاورند و مقامش را بزرگ بشمرند و او را در ابلاغ رسالتش یارى کنند و از نور آشکارى که ب
ا او نازل شده (یعنى قرآن مجید) پیروى کنند، بدون شک چنین افرادى رستگارانند (فَالَّذینَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ). عَزَّرُوه از ماده تعزیر به معنى حمایت و یارى کردن آمیخته با احترام و بزرگداشت است. بعضى گفته اند: اصل آن به معنى، منع و جلوگیرى است، اگر جلوگیرى از دشمن باشد، مفهوم آن یارى کردن است، و اگر جلوگیرى از گناه باشد، مفهوم آن مجازات و تنبیه است، و لذا به مجازات هاى خفیف تعزیر مى گویند. قابل توجه این که در آیه فوق به جاى أُنْزِلَ إِلَیْهِ، أُنْزِلَ مَعَهُ (با او نازل گردید) آمده است، در حالى که مى دانیم: شخص پیامبر(صلى الله علیه وآله) نزولى از آسمان نداشت. ولى چون نبوت و رسالت او همراه قرآن از طرف خدا نازل شد، تعبیر به مَعَهُ شده است. ذیل آیه ۱۵۷، @Roznegaar
💠 عليه‌السلام: ✨ هر چيزى بهارى دارد و ، است. @Roznegaar
:: 🔹 امروز: پنجشنبه 1399 هجری خورشیدی ☀️ رویدادهای مهم امروز در : 202 ه.ش : درگذشت محمد پسر عمر واقدی، محدث و مورخ شیعی قرن دوم هجری که در ۷۶ سالگی 1275 ه.ش : قتل "ناصرالدین شاه قاجار" توسط "میرزا رضا کرمانی" در شهر ری 1288 ه.ش : محمدعلیشاه قاجار فرمان عفو عمومی و فرمان مربوط به احیای مشروطیت را صادر کرد و تاریخ برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی را تعیین کرد 1330 ه.ش : ارسلان خلعتبری شهردار تهران از سمت خود کناره گیری کرد 1331 ه.ش : آرامگاه سعدی در شیراز افتتاح شد 1338 ه.ش : پروفسور لودویک ارهارد وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان غربی در رأس یک هیئت شش نفری وارد تهران شد 1338 ه.ش : ملک حسین پادشاه اردن وارد تهران شد 1347 ه.ش : گشایش بنای جدید آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در توس 1353 ه.ش : یک هیئت اقتصادی از مقامات بلندپایه شوروی وارد تهران شدند 1354 ه.ش : تولد علی پهلوان، خواننده، گیتاریست، شاعر، تدوینگر و تنظیم موسیقی اهل ایران 1354 ه.ش : تولد نیما نکیسا، بازیکن فوتبال اهل ایران 1357 ه.ش : درگذشت آرام خاچاتوریان، آهنگساز مشهور ارمنی که در ۷۴ سالگی 1359 ه.ش : شهادت روحانی مجاهد آیت‌الله "سیدحسن شیرازی" توسط مزدوران استکبار جهانی 1360 ه.ش : عملیات کوچک تپه چشمه در دزفول توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران 1362 ه.ش : تولد افسانه پاکرو، بازیگر ایرانی 1362 ه.ش : تولد مسعود همامی، بازیکن فوتبال اهل ایران 1363 ه.ش : تولد بهادر عبدی، بازیکن فوتبال اهل ایران 1365 ه.ش : شهادت شهید حمید مسیحی 1383 ه.ش : درگذشت کیومرث صابری فومنی گل آقای ملت ایران، پایه گذار موسسه گل آقا و نویسنده و طنز نویس 1395 ه.ش : درگذشت ناصرالدین شاه‌حسینی، داستان‌نویس ایرانی @Roznegaar
سوالات پر تکرار بورسی چرا آزادسازی به نفع مردم است؟ @Roznegaar
🌙 مهمانی مهمترین وصف است؛ از مهمانی چه می‌فهمیم؟ 🔻شاید ضیافت مهم‌ترین وصف رمضان باشد و اگر بخواهیم به تبیین ماهیت رمضان بپردازیم باید از این توصیف آغاز کنیم که مادر همۀ اوصاف این ماه عزیز است. اتصاف رمضان به ضیافت یک تعبیر ذوقی نیست که اهل ادب و عرفان آن را وضع کرده باشند. بلکه تعبیری است که شخص نازنین (ص) که آگاه به تمامی حقایق عالمند، آن را برای رمضان به کار گرفته‌اند. 🔻این سفارش پیامبر گرامی ما است که در سخنی فرموده‌اند: ؛ مهمان را گرامی بدار، اگرچه کافر باشد.» بنابراین در مهمانی، بنا بر مهربانی و فراوانی است. میزبان اگر خود کریم و گرامی باشد برای اکرام مهمان بیش از نگاه به لیاقت مهمان، به معنای مهمانی نگاه می‌کند. و بیش از آنکه مقام مهمان را ببیند و برای خود منزلت مهمان را مایۀ فخر ببیند، مهمان‌داری را مبنای مباهات خود می‌یابد. 🔻در مهمانی، روابط تعریف جدید و خاصی پیدا می‌کنند. جدا از اینکه مهمانان در رفاقت با یکدیگر به سر می‌برند، رابطه مهمان و میزبان نیز حالت نویی می‌یابد: مهمان اگر سوء پیشینه‌ای داشته باشد رفتار میزبان عطف بماسبق نمی‌شود و هیچ‌گاه به‌خاطر خطاهای سابقش، توسط میزبان محاکمه و معاقبه نمی‌شود. همه می‌دانند مهمانی جای این حرف‌ها نیست. 🔻جایگاه افراد و مرتبۀ آدم‌ها در مهمانی تغییر پیدا می‌کند. بی‌آنکه از احترام بزرگان کاسته شود، کوچک‌ترها هم شرافت و رفعت مقام پیدا می‌کنند. همه به هم نزدیک می‌شوند و مهمان با میزبان به هر فاصله‌ای که باشند احساس قرابت می‌کند. اساساًً «مهمان»، خود عنوان مستقلی است که به هرکس داده شود محترم می‌شود و در کنار عناوینی مانند برادر، دوست و یا فامیل از کرامت خاصی برخوردار است. 👈🏼 بخشی از کتاب " اثر 📎 Panahian.ir/post/22 @Roznegaar
🌺 💎 ۱۵ درسی که از گرفتیم. ۱- تنبه و توجه ۲- شکرگزاری ۳- ترک غرور ۴- فرصت تغییر و اصلاح و مهارت‌افزایی ۵- قدرشناسی داشته‌ها ۶- یاد مرگ (به‌عنوان یک تفکر مثبت) ۷- آمادگی برای مرگ ۸- عدم وابستگی ۹- عذرخواهی و جبران از خدا و خلق ۱۰- ترک وابستگی شادی‌ها از وقایع و اطرافیان ۱۱- نوشتن وصیت‌نامه (طبق احادیث، عمر را طولانی می‌کند، سعی کنیم به وصیت‌هایی که نوشتیم، خودمان تا هستیم عمل کنیم) ۱۲- توکل ۱۳- وظیفه داریم مراقب جسم و روح و روان خود باشیم (مراقبت پزشکی، عدم پیگیری اخبار، توکل به خدا) ۱۴- مراقبت از دیگران و امیدبخشی و دلگرمی دادن‌ (فروارد نکردن اخبار بد و...) ۱۵- دعا کردن به‌عنوان مؤثرترین سلاح (ضعف اعتقادی افراد جاهل و شبهه‌افکن، ذهنیت ما را خراب نکند، هرچند مدارس تعطیل است، درس خواندن تعطیل نیست، اگر حرم و جلسات تعطیل است، ارتباط با خدا تعطیل نیست؛ دعا اثر دارد، حتی اگر به‌حسب ظاهر مستجاب نشود) ❤️ ما در دوران باید متفاوت از قبل آن باشیم.❤️ @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا