#هر_صبح_یک_آیه
#قرآن_کریم
🌺 اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺
«إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا»
زمانی را به خاطر بیاور که آن جوانان به غار پناه بردند و گفتند: «پروردگارا! به ما از سوی خودت رحمتی عطا کن، و راه نجاتی برای ما فراهم ساز!»
#سوره_کهف آیه ۱۰
@Roznegaar
❇ #تفسیر_آیه
پس آنگاه مىگوید:
به خاطر بیاور زمانى را که این گروه جوانان به غار پناه ، رو به درگاه خدا آورده، عرض کردند: پروردگارا! ما را از رحمتت بهره مند کن! (فَقالُوا رَبَّنا آتِنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً).
و راه نجاتى براى ما فراهم ساز (وَ هَیِّئْ لَنا مِنْ أَمْرِنا رَشَداً).
راهى که ما را از این تنگنا برهاند، به رضایت و خشنودى تو نزدیک سازد، راهى که در آن خیر، سعادت و انجام وظیفه بوده باشد.
🌺🌺🌺
نکته ها:
1 ـ أَوَى از ماده مأوى گرفته شده، که به معنى جایگاه امن و امان است، اشاره به این که این جوانان فرارى از محیط فاسد، هنگامى که به غار رسیدند؛ احساس آرامش کردند.
2 ـ فِتْیَة جمع فتى در اصل به معنى جوان نوخاسته و شاداب است، ولى گاهى به افراد صاحب سن و سالى که روحى جوان و شاداب دارند، نیز گفته مى شود و معمولاً این کلمه، با یک نوع مدح به خاطر صفات جوانمردى، مقاومت، شهامت و تسلیم در مقابل حق، همراه است.
3 ـ تعبیر به مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً (رحمتى از ناحیه خودت) اشاره به این است که آنها وقتى به غار پناه بردند، دست خود را از همه جا کوتاه مى دیدند، تمام اسباب و وسائل ظاهرى در برابرشان از کار افتاده بود و تنها به رحمت خدا امیدوار بودند.
#تفسیر_نمونه
ذیل آیه ۱۰ #سوره_کهف
@Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فانوس
امیدت فقط به خدا باشه
🎙 آیتالله مجتهدی تهرانی
@Roznegaar
#انتخاب_لباس
برای فصل بهار چه لباسی مناسبه؟
🔸 هوای #فصل_بهار بین سرما و گرما متغییره و باید یه جوری #لباس بپوشیم که نه خیلی خنک باشه نه خیلی گرم! اینجا چندتا پیشنهاد کاربردی آماده کردیم که به کارتون میاد.
@Roznegaar
🔸 خیلیها احکام شرعی را رعایت کردند اما سعادتمند نشدند؛ چون اهل تشخیص نبودند
🔸 اسلام بیش از اینکه دین تکلیف باشد، دین تشخیص است
📌اصلاح برداشتهای ناروا از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)-۹
🔘 #تحریف_دین از آنجا ایجاد میشود که در کنار تکلیف از تشخیص حرف نمیزنیم
🔘 تشخیص تکلیف مهمتر از انجام تکلیف است؛ اول باید تشخیص بدهی که الان کدام تکلیف را باید انجام بدهی
🔘 کسانی که احمقانه پشتسر احکام ایستادند و اولویتها را تشخیص ندادند، کمر امیرالمؤمنین(ع) را شکستند
🔘 امامزمان(ع) دنبال کسانی است که قدرت تشخیص داشته باشند، نه اینکه صرفاً تکلیف انجام دهند
🔘 طبق آیه قرآن، وقتی پیامبر نیست که به تو دستور بدهد، باید خودت تشخیص بدهی چهکار کنی
____
#علیرضاپناهیان
در برنامه سحرگاهی شبکه سه سیما:
یکی دیگر از انحرافاتی که در دین بوده و هست و امیرالمؤمنین(ع) با آن مواجه و درگیر شدند، مربوط به احکام است. خیلیها احکام شرعی و عبادی را رعایت میکردند، خیلیها از خودشان برای دین مایه گذاشتهاند اما در نهایت سعادتمند نشدند. دلیلش چه بوده است؟
معمولاً خیلی بر «تکلیف» تأکید میکنند؛ یعنی روی اینکه مردم دستور خدا را اجرا کنند خیلی اصرار میشود. البته احکام اسلامی باید پیاده شود. انحراف از آنجا ایجاد میشود که در کنار تکلیف از تشخیص حرف نمیزنیم.
مسلّم است که تشخیص تکلیف مهمتر از انجام تکلیف است؛ چون شما اگر تشخیص ندهی که کدام تکلیف را باید انجام بدهی، چهجور میخواهی به تکلیف خودت عمل کنی؟ خیلی مهم است که شما به موقع، تکلیف خودت را بشناسی. معرفی اسلام به دین «تشخیص» بسیار باشکوهتر و زیباتر از معرفی اسلام به «تکلیف و اطاعت» است.
اطاعت از امامزمان(عج) لازم است امّا کافی نیست. امامزمان(عج) دنبال کسانی است که قدرت تشخیص داشته باشند نه اینکه صرفاً تکلیف انجام بدهند؛ مگر شب عاشورا اباعبدالله الحسین(ع) دستور داد که اصحابش بمانند؟ نه. اتفاقاً حضرت فرمود که بروید! آنها خودشان تشخیص دادند که باید بمانند.
بعضیها حجاب را یک امر غیرضروری میدانند که اگر هم نبود، اشکالی ندارد. درحالیکه حجاب مثل همۀ احکام دینی یک امر واقعی است. اگر حجاب نباشد به شما صدمات جدی اصابت میکند. این یک واقعیت است ولی ما دین را اینگونه توضیح ندادهایم. احکام دینی برای مصالح و مفاسدی قرار داده شده اما وقتی انسان قدرت تشخیص مصالح و مفاسد را نداشته باشد نمیداند کدام حکم را کجا اجرا کند. لذا گاهی هوای نفس و گاهی هم حماقت، پشتسر اجرای برخی از احکام در میآید و این احکام را بازیچه قرار میدهد.
آنهایی که احمقانه پشتسر احکام میایستند و اولویتها را تشخیص نمیدهند، جاهل متنسّک هستند که امیرالمؤمنین(ع) فرمود: اینها کمر من را شکستند. وقتی امیرالمؤمنین(ع) میخواست برای جنگ جمل بروند از اسامة بن زید خواست با ایشان همراهی کند. اسامه همان جوانی است که بهخاطر شایستگیاش پیامبر(ص) در آخر عمر شریفشان او را به عنوان فرماندۀ لشکر منصوب کردند.
جواب اسامه به امیرالمؤمنین(ع) این بود که من با خدا عهد کردم بر روی مسلمان تیغ نکشم! (عَاهَدْتُ اللَّهَ أَنْ لَا أُقَاتِلَ أَهْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ؛ الجمل و النصره، ص95) اسامه در واقع بهانۀ دینی آورد. یعنی امیرالمؤمنین(ع) تشخیص نمیدهد و تو تشخیص میدهی؟!
قرآن میفرماید: باید در نهایت به اینجا برسید که اگر پیامبر هم بالای سر تو نباشد که به تو دستور دهد تو بفهمی چگونه باید او را کمک کنی «لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ» (حدید، 25).
«عبدالله پسر عمرو عاص» خیلی ملازم پیامبر(ص) بود. رسول خدا(ص) میفرمود روزه سه روز در ماه کافی است. او میگفت نه؛ من باید بیشتر روزه بگیرم. وقتی در اواخر عمرش نابینا شده بود، میگفت: کاش سفارش پیامبر(ص) را اجرا کرده بودم و کمتر روزه میگرفتم. او با همۀ عبادتهایش، آخرسر فرماندۀ یکی از جبهههای سپاه معاویه در مقابل امیرالمؤمنین(ع) شد. سؤال این است که چرا عبادتهای پسر عمرو عاص او را نجات نداد؟
حضرت امام(ره) دربارۀ متحجّرین و عبادتکنندگان نافهم، میفرماید: «امروز عدهای با ژست مقدسمآبی چنان تیشه به ریشۀ دین و انقلاب و نظام میزنند که گویی وظیفهای غیر از این ندارند. خطر تحجرگرایان و مقدسنمایان احمق در حوزههای علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظهای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند. اینها مروّج اسلام آمریکایی هستند و دشمن رسولالله(ص)» (صحیفه امام، ج21، ص 278) بعضی از جوانها از ترس یا از نفرت این متحجرین، آنقدر از دین فاصله گرفتند که اصلاً غربگرا شدند.
🚩 برنامه ماه من؛ شبکه سه سیما
سحر نهم ماه رمضان1402
👈🏻 متن کامل:
📎 panahian.ir/post/7651
@Roznegaar
🔰 امیر جهاد با نفس
🔻 رهبر انقلاب: «از اوایل انقلاب تا وقت شهادت، حقّاً و انصافاً جز خیر از این مرد [شهید صیادشیرازی] چیزی ندیدیم. آنچه در میدانهای جهاد از او بروز کرد، کارهای بزرگی بود؛ هم در میدان جنگ و هم بیرون از میدان جنگ. چیزی که مهمّ است، این است که یک نفر علاوه بر جنگ با دشمنان، در جهاد با نفس هم پیروز شود.» ۱۳۷۸/۰۲/۱۹
🌷 انتشار به مناسبت ۲۱ فروردین سالروز شهادت شهید سپهبد علی صیاد شیرازی
📥 نسخه قابل چاپ👇
https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=47680
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 شهید صیاد شیر همهی بیشه ها
🔻 رهبر انقلاب: کشتن کسی مثل «صیّاد شیرازی» خیلی هنر و توانایی و پیچیدگی تشکیلاتی نمیخواهد. آدمی از خانهاش بیرون میآید، سوار اتومبیلش میشود و بدون محافظ راه میافتد و میرود. در این میان اگر دو نفر آدم، نامردانه و مخفیانه و با فریبگری تصمیم بگیرند او را به قتل برسانند، کار سادهای است، والّا اگر میخواستند مردانه جلو بیایند، صیّاد شیرازی یک نفری جواب امثال آنها را میداد.
کسی مثل امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام را هم یک نفر آدم با یک همدست میتواند بکشد؛ چون او شیر همهی بیشههای مردانگی و شجاعت بود. بنابراین کشتن کسی مثل صیّاد شیرازی، نه دلیل قوّت سازمانی و نه دلیل طرفدار داشتن کسی است. این کار جز خباثت و شقاوت و دوری روزافزون آنها از مردم و ارزشها، چیز دیگری را نشان نمیدهد. خون شهید حقیقتاً چیز مبارک و عجیبی است. شما ببینید در تشییع شهید صیّاد شیرازی چه اجتماعی تشکیل شد! همه متأثّر بودند و گریه میکردند. ۱۳۷۸/۱/۲۵
🔰 انتشار به مناسبت ۲۱ فروردین ماه، سالروز شهادت شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی
💻 Farsi.Khamenei.ir
51.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 راز سرخ صیاد
🎥 روایتی کوتاه از زندگی خوشعاقبت شهید امیر سپهبد صیاد شیرازی
➕ اعطای درجه سپهبدی صیاد شیرازی توسط حضرت آیتالله خامنهای به فرزند شهید
🔰 انتشار به مناسبت ۲۱ فروردین ماه، سالروز شهادت شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی
💻 Farsi.Khamenei.ir