May 11
دست علی بالا رفت، جای پای اسلام محکم شد
چگونه میتوان غدیر را از صفحه تاریخ محو کرد؟!
چگونه میتوان دستی که بالا رفت را ندید؟!
چگونه میتوان رفتار و گفتار پیامبر را در برابر علی نادیده گرفت؟!
چگونه جانِ معنای کلام پیامبر را فهم نمیکنید؟!
چگونه توحید را فقط در ربوبیت تکوینی خلاصه کردید و شأنی برای ربوبیت تشریعی قائل نشدید؟
مگر نه اینکه برای پیامبر، ابلاغ نکردن ولایت، حکمِ ترک رسالتش را داشت؟!
مگر خدا نگفت ای پیامبر «اِنْ لَمْ تَفْعَلْ»، که اگر این مسئله را تبلیغ نکنی، «فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ»، اصلاً رسالت خود را تبلیغ نکردهای؟!
غدیر چه سرّی دارد که زحمات 23 سالهٔ پیامبر به ابلاغ آن وابسته است؟
چرا اعتبار کل رسالت، به ابلاغ ولایت گره میخورد؟
این حجم از تمنّا و تمایل پیامبر برای تفهیم ولایت به مردم، ریشه در کجا دارد؟
ولایت را در حدیث غدیر چگونه معنا کردهاید؟ صِرف دوستی؟
مگر خداوند نگفت ای پیامبر در ابلاغ این پیام از مردم نترس، خدا تو را محافظت میفرماید: وَ اللّهُ یَعْصِمُک مِنَ النّاسِ. چرا حفاظت از پیامبر از جانب خدا تضمین میشود؟ آیا قرار است پیامبر فقط به دوستی و محبت به علی اعتراف کند؟ اینکه ضمانت نمیخواهد.
حدیث منزلت را هم از یاد بردید؟! مگر پیامبرمنزلت علی را نسبت به خود، مانند منزلت هارون به موسی ندانست؟!
چگونه میشود که هنوز آثار جراحت جنگ در رکاب پیامبر بر روی تنتان باشد؛ اما در سقیفه جمع شوید و یادتان برود که پیامبر چه توصیهای کردند؟
لحن پیامبر را فراموش کردید؛ به گمان خود علی را به انزوا کشاندید؛ آیه قرآن را چگونه انکار میکنید؟
غدیر را یادتان رفت، اینهمه تعبیر از روایات خودتان که معتقدید پیامبر از علی با تعابیری همچون خلیفه، ولی و مولا یاد نموده است را چه میکنید؟
یوم الغدیر را انکار میکنید، منکر یومالدار هم میشوید؟!
وقتی پیامبر، خویشان خود را به اسلام دعوت کردند چه کسی به دعوت ایشان لبیک گفت جز علی؟ مگرهمانجا پیامبر نفرمودند: اِنَّ هذا أَخی وَ وَصیّی وَ وَزیری وَ خَلیفَتی فیکمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَ أَطیعُوا. این را هم نشنیدید؟
اگر نشنیده بودید پس چرا ابولهب به تمسخر ابوطالب پرداخت و گفت: ابوطالب از این پس باید از فرزند نوجوان خود تبعیت کنی؟ اگر برداشتتان از کلام پیامبر موضوع امامت و اطاعت نبود پس این کنایهها چه معنایی داشت؟
پیامبر دست علی را بالا برد تا به تمام دلواپسیهای بشریت پایان دهد.
و پیامبر دست علی را بالا برد تا تمام ترسهای جهان را به امید مبدل سازد.
و پیامبر دست علی را بالا برد و تمام تعارضات را به تعادل بدل ساخت.
و پیامبر مشفقانه دست علی را بالا برد و اضطراب بشر را به آرامش تبدیل نمود.
و پیامبر دست علی را بالا برد و ما را غرق در حظّ وجودش کرد.
حرفهای پیغمبر نه در میان مردم آن زمان، نهفقط هفتاد روز قبل از رحلت ایشان و نهفقط برای دستکم هفتاد هزار نفر در واقعه غدیر، بلکه برای همیشه در تمام تاریخ ثبت شد.
قرنهاست که شما برای انکار علی مجبور به انکار خویشتن شدهاید.
به گمانتان مسیر اسلام را عوض کردید، غافل از اینکه دست علی بالا رفت و جای پای اسلام محکم شد.
🖋زهرا ابراهیمی
#غدیر
https://eitaa.com/roznevesht
غدیر، تپشِ قلبِ شیعه را منظم کرد!
🖋زهرا ابراهیمی
#غدیر
https://eitaa.com/roznevesht
غدیر شد
و شیعه از طعنههای عالَم خلاص!
🖌 زهرا ابراهیمی
#غدیر
https://eitaa.com/roznevesht
مولای من!
من روی پنجهی پاهایم ایستادهام؛
قَدِّ من، تا همینجا بیشتر نمیرسد!
از من قبول کنید این واژههای معتکف را.
🖌 زهرا ابراهیمی
#غدیر
https://eitaa.com/roznevesht
مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ
و دل شیعه قرص شد...
🖌 زهرا ابراهیمی
#غدیر
https://eitaa.com/roznevesht
📢انصراف قاضیزادههاشمی از ادامه رقابت ریاست جمهوری
رَبِّ أَدخِلنِي مُدخَلَ صِدقٍ وَأَخرِجنِي مُخرَجَ صِدقٍ
انجام تکلیف شرعی گاهی در اصرار بر اصول متجلی میشود، گاهی در رعایت صلاح امت. در شرایط فعلی تکلیف شرعی ضمن تأکید بر اصول، تحفظ بر مصالح کلان کشور است.
به منظور حفظ انسجام نیروهای انقلاب و در پاسخ به درخواست مکتوب شورای عالی اجماع نیروهای انقلاب و برخی از علما و دلسوزان از ادامه مسیر انصراف داده، امیدوارم سه برادر دیگرم نیز در فرصت باقیمانده اجماع نموده تا جبهه انقلاب تقویت گردد.
از ملت شریف ایران، شورای محترم نگهبان، وزارت کشور و تمامی اعضای ستادهای انتخاباتیام قدردانی مینمایم. باشد که راه شهید رئیسی عزیز به بهترین نحو ادامه یابد.
#انتخابات
https://eitaa.com/roznevesht
کنار نرفتن یکی برای دیگری،
کار را برای مردم، سخت
و برای دشمن، آسان میکند!
🖌 زهرا ابراهیمی
#انتخابات
https://eitaa.com/roznevesht
خطرناکتر از رأی نیاوردن جلیلی یا قالیباف،
رأی آوردن پزشکیان است!
🖌 زهرا ابراهیمی
#انتخابات
https://eitaa.com/roznevesht
پروندهی انتخابات به زودی بسته میشود؛
اما پروندهی تخریبها تا قیامت باز است!
اخلاق را رأس امور قرار دهید!
🖌 زهرا ابراهیمی
#انتخابات
#اخلاق_انتخابات
https://eitaa.com/roznevesht
عوامانه رأی ندهیم!
به مردم القا کردهاند که چون پزشکیان بیستوهفت سال به زندگیاش وفادار بوده و بعد فوت همسرش ازدواج نکرده پس به نظام هم وفادار است!
این علت را هرکجای دنیا بگویید، حکم دیوانگیتان را درجا صادر میکنند!
درست انتخاب کنیم!
🖌 زهرا ابراهیمی
#انتخابات
#انتخاب_اصلح
https://eitaa.com/roznevesht
ردّپای تنزل ارزشها در جامعه و تضعیف فرهنگ و اخلاق را که بگیریم، میرسیم به این عکس!
🖌 زهرا ابراهیمی
#انتخابات
#انتخاب_اصلح
https://eitaa.com/roznevesht
این چند پست آخر دقیقا شبیه اون لقمهی آخری بود که ماه رمضان قبل اذان صبح تندتند میخوردیم و دیگه بعدش روزه واجب میشد برامون!
تندتند نوشتم و پشتسرهم!
تبلیغ برای کاندیداها از ساعت ۸ صبح حتی در فضای مجازی ممنوع اعلام شده.
پس به قانون احترام بگذاریم و فقط نوشتهها را منحصر در تبلیغ برای اصل انتخابات و مولفههای انتخاب اصلح نماییم.
🖌 زهرا ابراهیمی
#انتخابات
#انتخاب_اصلح
https://eitaa.com/roznevesht
یک چیز قطعیست:
تو میآیی!
و تلاش ما برای انتخاب اصلح یعنی تلاش ما در تقویت حکومت اسلامی که زمینهی ظهورِ توست.
انتخابات یک کابوس نیست؛ انتخابات چیزی شبیه موعظه است!
یادآوری اینکه شما نیستید و ما مستأصلیم!
و ما بدون حضورتان ناتوانیم در سازش با جهان درون خویش!
و ما به بنبست رسیدهایم، از بس که نداریمتان!
و ستونِ فقراتِ جهان، تیر میکشد!
و بیحضورتان اندوهِ مداوم، رزق ماست!
اما غم، ما را تسلیم نمیکند.
تارهایِ غمِ نبودنتان را، به پودهای امید گِره میزنیم و بختِ خویش را از نو میبافیم!
ما بهخاطرِ شما، انتخاب میکنیم!
ما به عشق زودتر آمدنتان، اصلح را انتخاب میکنیم!
ما پاپَس نمیکشیم!
در آستانهی سقوط اخلاق، ما اخلاقی دست به انتخاب میزنیم!
🖌 زهرا ابراهیمی
#السلام_علیک_یا_صاحب_الزمان
https://eitaa.com/roznevesht
ترک وطن که فقط مهاجرت نیست!
رأی ندادن، بدترین مصداق ترک وطن است!
🖌زهرا ابراهیمی
#انتخابات
https://eitaa.com/roznevesht
محمود درویش یک جایی لابهلای عاشقانههایش حرف قشنگی میزند:
اولاً: أحبك!
ثانیاً: مهما حدث بیننا
لاتنس أولاً
معنیش اینه که:
اولاً: دوستت دارم!
ثانیاً: هر آنچه بینمان رخ داد،
اولاً را از یاد نبر🩵
این عاشقانه، میتواند حرف ما به وطن باشد.
اولا دوستش داریم
و ثانیا هرچه بر سرمان برود
اولا را فراموش نمیکنیم!
به عشق وطن، رأی میدهیم.
🖌زهرا ابراهیمی
#انتخابات
https://eitaa.com/roznevesht
آنچه امروز بر سر ما میآید،
محصولِ رأی دادنِ ما نیست!
حاصلِ رأیِ غلط دادنِ ماست!
در انتخابِ اصلح کوشا باشید!
🖌زهرا ابراهیمی
#انتخابات
https://eitaa.com/roznevesht
اگر حالا همدیگر را به رای دادن و رای به اصلح دادن دعوت نکنیم، بعد از انتخابات مجبوریم همدیگر را به صبر بر بلاء دعوت نماییم.
🖋زهرا ابراهیمی
#روز_نوشت
#انتخابات
https://eitaa.com/roznevesht
انتخابات مصداق عمل صالح
در نگاه اسلام حق و باطل، معیارهای خاص خودش را دارد.
وقتی انسان به حقانیت مکتب اسلام اعتقاد پیدا کند، اعلامِ انزجار و دوری از مکتب باطل بر او لازم میگردد.
یعنی نمیشود حق را بشناسی و بپذیری؛ در عینحال نسبت به امر باطل بیتفاوت باشی!
پس عمل صالح در آیین اسلام دوگونه مصداق دارد. یکی عملی که منجر به تقویت حق میگردد و دیگری عملی که به تضعیف باطل میانجامد.
در باطل بودن دشمنان ایران و اسلام شکی نیست. بیش از یک قرن است که دشمنی خود را در قالبهای متعدد نظامی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به اثبات رساندهاند. از هر حربهای که توانستند بهره بردند تا مسلمانان را از هویت دینی خویش دور سازند. شرکت در انتخابات، مصداقِ تقویت حق و تضعیفِ باطل است. هر عمل مشروعی که به تقویت حق و تضعیف باطل کمک نماید مصداقی از عمل صالح است.
🖋زهرا ابراهیمی
#انتخابات
#عمل_صالح
https://eitaa.com/roznevesht
خطاب بهکسانی که بر طبلِ رای ندادن میکوبند:
میدانید فرق ما با شما چیست؟
فرقمان در الگوهایمان است.
میدانید الگوی ما کیست؟
ما آقایی داریم به نام "اباالفضل" که وقتی دستهایشان را از تن جدا کردند، مَشک را به دندان گرفتند.
یا نه اصلا، ما آقایی داریم به نام "حسین" که برای عقیدهشان، سَر دادند.
ما مَشک انقلاب را به دندان میگیریم.
ما برای انقلاب سَر میدهیم.
رای دادن که چیزی نیست!
🖋زهرا ابراهیمی
#انتخابات
https://eitaa.com/roznevesht
برخی معتقدند که چون به وضع موجود معترضیم، پس رأی نمیدهیم!
آنچه در ماهیت اعتراض نهفته است، جنگیدن معترض است برای بازپسگیری حقی که از او تضییع شده.
پس فعال بودن، بخش اجتنابناپذیر اعتراض است و منفعلانه عمل کردن هیچ سنخیتی با اعتراض ندارد!
نتیجهی آنچه گفته شد این است که رأی دادن عملکردی فعال است برای بیان اعتراض، اما رأی ندادن یعنی منفعلانه عمل کردن!
پس وقتی رأی ندهید، یعنی هیچ اعتراضی ندارید!
🖌زهرا ابراهیمی
#انتخابات
https://eitaa.com/roznevesht
حجتالاسلام هادی سروش، استاد حوزه علمیه در نوشتاری با عنوان «پای حقالناس در میان است» عملکرد شورای نگهبان در عدم بیان علل رد یا تأیید صلاحیتها و نبود فرصتی برای دفاع این افراد از خود را مورد بررسی قرار داده است.
او معتقد است اگر شورای نگهبان بر اساس شرح وظایف قانونی میتواند صلاحیت افراد را تأیید یا رد کند یا به قول خودشان عدم احراز صلاحیت کند، در هر صورت با حقالناس مواجه است. او اذعان میکند: «در عین اینکه جایگاه قانونی این نهاد را برای بررسی صلاحیتها میپذیریم؛ اما نمیتوانیم به دلیل این جایگاه قانونی، مسأله حقالناس را نادیده بگیریم».
او همچنین اظهار میکند عدم تأیید صلاحیت هر فرد دو آسیب را به دنبال دارد، نخست عدم بهرهبردن از دانش و مهارت در موضوعی که شخص ورود پیدا کرده و دیگری ایجاد شائبههای منفی در اجتماع بر علیه او.
به نظر میرسد در نوشتار ایشان تأکید بر لزوم رعایت نقاط آسیبپذیر از منظر حقالناس توسط نهادهای قانونی در فرایند احراز صلاحیت، نکتهای ارزشمند است؛ اما باید نکاتی را مورد دقت قرارداد:
۱.حقالناس در نگاه اسلام از اهمیت والایی برخوردار است که در دو حیطهٔ فردی و اجتماعی قابل بحث است.
۲.حقالناس و حقوق فردی و اجتماعی در چارچوب اصول و مبانی فقهی و اخلاقی اسلام تعریف میشوند.
۳.رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیتها لزوماً به معنی تضییع حقالناس نیست؛ بلکه زمانی میتواند در دایره حقالناس قرار گیرد که شورای نگهبان بدون ارائه دلایل مشخص به رد صلاحیت بپردازد و فرصتی برای دفاع از خود به افراد ندهد.
۴.توجه به حقوق فردی باید در راستای اصول اسلامی و مصالح جامعه قرار گیرد. یعنی تعریف ما از حقوق فردی نباید مصالح عمومی اجتماع را تحتالشعاع قرار دهد.
۵.رد و تأییدها طبیعتاً مبتنی بر معیارهای مهمی است که برای حفظ نظام توجه به آن معیارها از اهمیت بالایی برخوردار است. حقالناس زمانی اتفاق میافتد که شورای نگهبان تصمیمات خود را بر اساس اعمالنظر شخصی، سلیقهای و ملاحظات جناحی و یا خودسرانه اتخاذ کند. زمانی که تصمیمات عادلانه و بیطرفانه لحاظ شود پای حقالناس در میان نخواهد بود.
۶.ممکن است فردی از نظر صلاحیتهای فردی مشکلی نداشته باشد؛ اما به دلیل تعارض با مصالح عمومی و نظام اسلامی، صلاحیت لازم برای تصدی برخی مناصب را نداشته باشد. رد صلاحیت لزوماً به معنای نادیدهگرفتن حقوق افراد نیست، بلکه به معنای صیانت از مصالح عمومی و نظام اسلامی است.
۷.در بسیاری از موارد، ممکن است اختلافنظرهایی در مورد رد صلاحیتها وجود داشته باشد؛ اما در نهایت قانون و شرع حکم میکند که شورای نگهبان با مشورت به یک نتیجه کلی برسند؛ بنابراین وقتی شورای نگهبان منطبق بر نظر جمع عمل کرده، یعنی منطبق بر قانون بوده و حقی را تضییع ننموده است.
۸.چنانچه کسی رد صلاحیت شود و شکایت کند؛ اما این شکایات به طور کامل و عادلانه رسیدگی نشود و یا به داوطلبان فرصت کافی برای ارائه دفاعیات و توضیحات در مورد صلاحیت خود داده نشود و یا به اظهارات آنها توجه کافی نشود حقالناس ضایع میشود.
🖌 زهرا ابراهیمی
#انتخابات
#نقد_علمی
https://eitaa.com/roznevesht
یادداشت بالا را میتوانید در رحا مدیا هم بخوانید.
#نقد_علمی
https://rahamedia.net/?p=3441